Häiriösignaalit ajoneuvossa ja niiden poisto
Valvoja: ffp jäsenet
Häiriösignaalit ajoneuvossa ja niiden poisto
Olettaisin että foorumilta löytyy sen verran tarkkoja harrastajia että auto elektroniikan asennuspaikkana ja sen aiheuttamat ongelmat ovat tulleet tutuksi.
Itselläni on nyt tilanne että häiriösignaalit pilaa uuden pikkubussin takanäyttöjen kuvanlaadun eikä ratkaisua tunnu löytyvän. Häiriö ilmenee säännöllisesti kulkevina vaakaviivoina molemmissa takanäytöissä ja digiboksin kuvalähdettä katsottaessa myös Pioneerin soittimen näytöllä. DVD kuva on etunäytössä moitteeton mutta takanäytöillä näkyy viivat. Peruutuskameran signaalissa näkyy samaa häiriötä kuin takanäytöissä.
Tähän mennessä on kokeilemalla selvinnyt että vika johtuu näyttöjen ja digiboksin saamasta virrasta tai maasta. Tämä selvisi käyttämällä laitteita ulkopuolisella akulla eli annettiin plus ja miinus täysin erillisestä akusta. Kappas ja häiriöt hävisivät.
Häiriöitä aiheuttavat auto itsessään virrat päällä, käynnissä vielä vähän enemmän random häiriötä. Lisäksi virtaa sotkevat Waecon "laatu" invertteri ja IWS väyläsähköjärjestelmä. Jostain syystä tämä IWS ja invertteri antaa häiriön ns taaksepäin eli välittyy ilmeisesti maan kautta.
Ratkaisuksi sanottiin galvaanisesti erotettu 12V-12V muunnin. Auton sisustaja oli suojannut digiboksin ja näytöt, jokaisen omalla pienellä häiriönpoistajalla. kokeilimme ilman niitä ja häiriöiden suurus kasvoi. Palautimme ne paikalleen. Hankin Mascotin järeähkön 6A "erottimen" mutta häiriöt vain pahenivat. Laite poisti entiset häiriöt mutta aiheutti itse pahemman. Entiset harvat vaakaviivat muuttui nopeasti liikkuvaksi kalaverkoksi. Sen sai pois maadoittamalla digiboksin mutta samalla palasivat entiset häiriöt takaisin, mikä kertoo että siellä maassahan ne kulkevat.
Lisäksi digiboksi ei pysty näyttämään AV-IN signaalia kun auto on käynnissä. Oli virran anto erottimen takana tai ei.
En edes viitsi mainita paukauksista mitä kuuluu subbareista kun kytkee laitteita päälle ja pois. Lisäksi äänessä on varsin voimakasta sirinää riippuen medialähteestä.
Mitä tälle nyt voi tehdä? Miten te olette ratkaisseet tämän ongelman, joille laadukas ääni/kuva on tärkeä? Erillinen akku ja sitä ladataan tarvittaessa kun häiriöt eivät häiritse?
Itselläni on nyt tilanne että häiriösignaalit pilaa uuden pikkubussin takanäyttöjen kuvanlaadun eikä ratkaisua tunnu löytyvän. Häiriö ilmenee säännöllisesti kulkevina vaakaviivoina molemmissa takanäytöissä ja digiboksin kuvalähdettä katsottaessa myös Pioneerin soittimen näytöllä. DVD kuva on etunäytössä moitteeton mutta takanäytöillä näkyy viivat. Peruutuskameran signaalissa näkyy samaa häiriötä kuin takanäytöissä.
Tähän mennessä on kokeilemalla selvinnyt että vika johtuu näyttöjen ja digiboksin saamasta virrasta tai maasta. Tämä selvisi käyttämällä laitteita ulkopuolisella akulla eli annettiin plus ja miinus täysin erillisestä akusta. Kappas ja häiriöt hävisivät.
Häiriöitä aiheuttavat auto itsessään virrat päällä, käynnissä vielä vähän enemmän random häiriötä. Lisäksi virtaa sotkevat Waecon "laatu" invertteri ja IWS väyläsähköjärjestelmä. Jostain syystä tämä IWS ja invertteri antaa häiriön ns taaksepäin eli välittyy ilmeisesti maan kautta.
Ratkaisuksi sanottiin galvaanisesti erotettu 12V-12V muunnin. Auton sisustaja oli suojannut digiboksin ja näytöt, jokaisen omalla pienellä häiriönpoistajalla. kokeilimme ilman niitä ja häiriöiden suurus kasvoi. Palautimme ne paikalleen. Hankin Mascotin järeähkön 6A "erottimen" mutta häiriöt vain pahenivat. Laite poisti entiset häiriöt mutta aiheutti itse pahemman. Entiset harvat vaakaviivat muuttui nopeasti liikkuvaksi kalaverkoksi. Sen sai pois maadoittamalla digiboksin mutta samalla palasivat entiset häiriöt takaisin, mikä kertoo että siellä maassahan ne kulkevat.
Lisäksi digiboksi ei pysty näyttämään AV-IN signaalia kun auto on käynnissä. Oli virran anto erottimen takana tai ei.
En edes viitsi mainita paukauksista mitä kuuluu subbareista kun kytkee laitteita päälle ja pois. Lisäksi äänessä on varsin voimakasta sirinää riippuen medialähteestä.
Mitä tälle nyt voi tehdä? Miten te olette ratkaisseet tämän ongelman, joille laadukas ääni/kuva on tärkeä? Erillinen akku ja sitä ladataan tarvittaessa kun häiriöt eivät häiritse?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vahvasti vaikuttaa siltä että jokin lyö maihin, onko sulla millanen plussanapa akussa? Jos saat akkuun vain virrat moottorille ja audio/video vehkeille ja kuvan kunnolliseksi, vika löytyy jostain ohjain-, tms laitteesta.
Jos ei niin johtojen tarkistus koko korin matkalta, ja laturin ja moottorin maadotus järeämmäksi.
Monihan maadoittaa laturin ja (moottorin) kannesta suoraan runkoon 50mm2 kaapelilla ja samaan pisteeseen.
Oliko muuten näytöt ja digiboksi samoilla johdoilla ulkosella akulla vai veditkö "ilmasta" johdot?
Jos meni samoilla johdoilla niin vika on juurikin oman auto järjestelmässä, eikä johdoissa.
Onko plussat vedetty akulta asti vai ryövätty jostain? Onko invertteri miten maadotettu?
Subbarin paukkumiseen liittyy juurikin huonot maadotus paikat, kaapeli, laturin maadotus/virta kaapelin ohuus tai liian monen laitteen maadotus pisteet eri puolilla autoa. Toinen on huono rca johto tai liika häiriö ympärillä, soittimen mahdollisen folion palaminen.
Onko kaikki johdotukset niputettu piiloon, vai esim helposti avattavissa? Voihan sitä muiden keinojen loputtua koittaa laittaa kaikki johdot "ilmaan ja erilleen toisistaan, yksitellen irrottamalla mahdollisen johtovian selvittämiseksi.
Jos ei niin johtojen tarkistus koko korin matkalta, ja laturin ja moottorin maadotus järeämmäksi.
Monihan maadoittaa laturin ja (moottorin) kannesta suoraan runkoon 50mm2 kaapelilla ja samaan pisteeseen.
Oliko muuten näytöt ja digiboksi samoilla johdoilla ulkosella akulla vai veditkö "ilmasta" johdot?
Jos meni samoilla johdoilla niin vika on juurikin oman auto järjestelmässä, eikä johdoissa.
Onko plussat vedetty akulta asti vai ryövätty jostain? Onko invertteri miten maadotettu?
Subbarin paukkumiseen liittyy juurikin huonot maadotus paikat, kaapeli, laturin maadotus/virta kaapelin ohuus tai liian monen laitteen maadotus pisteet eri puolilla autoa. Toinen on huono rca johto tai liika häiriö ympärillä, soittimen mahdollisen folion palaminen.
Onko kaikki johdotukset niputettu piiloon, vai esim helposti avattavissa? Voihan sitä muiden keinojen loputtua koittaa laittaa kaikki johdot "ilmaan ja erilleen toisistaan, yksitellen irrottamalla mahdollisen johtovian selvittämiseksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Maafoliona maadoitettu kääre signaalijohdon ympärille ja mieluiten koko matkalta. Maadoitus vain virtalähteen päästä. Mutta voihan se olla vähän hankala kokeilu.
Laitteiden maadotus tosiaan ei oikein koskaan voi olla liian hyvä. Sekin voi olla nyt vikana että maavaippaa pitkin kulkee jännite ja se indusoituu signaalijohtimeen. Ihan niinkuin vahvistimen signaalikaapeleissakin.
Laitteiden maadotus tosiaan ei oikein koskaan voi olla liian hyvä. Sekin voi olla nyt vikana että maavaippaa pitkin kulkee jännite ja se indusoituu signaalijohtimeen. Ihan niinkuin vahvistimen signaalikaapeleissakin.
Ulkoisella akulla testatessa laitteet oli autossa paikallaan. Kaikki vakiomoodissa mutta liittimeen mihin yleensä tulee 12V IWS laitteelta, annettin virta kannettavsta starttiakusta.
Auto on vakio Spriteri joten epäilen että vakiokytkentä siellä on. Toisessa vastaavassa autossa kyseisiä vikoja ei ole läheskään näin paljon. Ohjainlaitteita on ihan liikaa autossa.
Kaikki johdot on piilossa verhoilujen alla, paketoitu, niputettu ja paneloitu niin ettei niitä saada koskaan esille perusteellistamtutkimusta varten. Auto tilattiin paksuilla laatukaapeleilla mutta ne unohtuivat asennusvaiheessa pois.
Pääsen käsiksi hyvin harvoihin pisteisiin kun auton pitää olla töissä 6 päivää viikossa eli kusessa ollaan.
Auto on vakio Spriteri joten epäilen että vakiokytkentä siellä on. Toisessa vastaavassa autossa kyseisiä vikoja ei ole läheskään näin paljon. Ohjainlaitteita on ihan liikaa autossa.
Kaikki johdot on piilossa verhoilujen alla, paketoitu, niputettu ja paneloitu niin ettei niitä saada koskaan esille perusteellistamtutkimusta varten. Auto tilattiin paksuilla laatukaapeleilla mutta ne unohtuivat asennusvaiheessa pois.
Pääsen käsiksi hyvin harvoihin pisteisiin kun auton pitää olla töissä 6 päivää viikossa eli kusessa ollaan.
Pioneer Avic-F40BT
Maadoituksesta en tiedä kun en itse asentanut. Ohjeiden mukainen oisko?
Mutta voisiko tämä vika olla soittimessa kun se tuntuu olevan ainoa joka vastustaa tuota häiriötä ja toimii niinkuin pitääkin.
Jos häiriö kulkee maassa, onko se hyvä huono asia maadoittaa kaikki laitteet auton runkoon vai erottaa siitä totaalisesti?
Maadoituksesta en tiedä kun en itse asentanut. Ohjeiden mukainen oisko?
Mutta voisiko tämä vika olla soittimessa kun se tuntuu olevan ainoa joka vastustaa tuota häiriötä ja toimii niinkuin pitääkin.
Jos häiriö kulkee maassa, onko se hyvä huono asia maadoittaa kaikki laitteet auton runkoon vai erottaa siitä totaalisesti?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Käsittääksi se on ketjutettu näytöstä toiseen mutta häiriötä syntyy jo dvb-t ja soittimen välissä ja sitä ei ole haaroitettu.
Kerrataanpa vielä. Kaikki puhuu maadoituksen puolesta ja laitteet ottaa maansa ja virtansa samasta pisteestä. Itse laitteet tuskin saavat maata asennuskohdastaan. Mitään laitetta ei ole kuorestaan maadoitettu. Kun tilanne nyt kuitenkin on se että erottamalla laitteet kokonaan auton maasta ja virrasta häiriöt poistuvat, kertoo se asiantuntijalausuntojen lisäksi että siinä asennuspaikassa eli kyseisessä autossa on jotain vikana. Joku signaali siellä kulkee ja kuulemma "maassa" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Sen takia mietin tätä maadoittamista, onko siinä mitään järkeä. Eikö ne pitäisi paremminkin saada irti huonosta maasta ja yhteiseen erotettuun pisteeseen kiinni. Tätä tavoiteltiin erottimella mutta ilmeisesti sen laatu ei ole riittävä tai joku muu on siinä pielessä. Pitäisikö erotin maadoittaa autoon kun kaikki muut laitteet sen takana ovat siitä irti?
Ongelma poistuisi erillisellä akulla joka latautuisi tarvittaessa. Vaikea vaan uskoa että tuota virtaa ei vaan saada niin "puhtaaksi" että yksinkertaiset autonäytöt toimisivat virheettömästi.
En ole nyt päässyt testailemaan enempää ja tuskin pääsenkään ihan pian. Täytyy vaan sietää niitä viivoja kuvassa. Vituttaa suorastaan.
Kerrataanpa vielä. Kaikki puhuu maadoituksen puolesta ja laitteet ottaa maansa ja virtansa samasta pisteestä. Itse laitteet tuskin saavat maata asennuskohdastaan. Mitään laitetta ei ole kuorestaan maadoitettu. Kun tilanne nyt kuitenkin on se että erottamalla laitteet kokonaan auton maasta ja virrasta häiriöt poistuvat, kertoo se asiantuntijalausuntojen lisäksi että siinä asennuspaikassa eli kyseisessä autossa on jotain vikana. Joku signaali siellä kulkee ja kuulemma "maassa" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Sen takia mietin tätä maadoittamista, onko siinä mitään järkeä. Eikö ne pitäisi paremminkin saada irti huonosta maasta ja yhteiseen erotettuun pisteeseen kiinni. Tätä tavoiteltiin erottimella mutta ilmeisesti sen laatu ei ole riittävä tai joku muu on siinä pielessä. Pitäisikö erotin maadoittaa autoon kun kaikki muut laitteet sen takana ovat siitä irti?
Ongelma poistuisi erillisellä akulla joka latautuisi tarvittaessa. Vaikea vaan uskoa että tuota virtaa ei vaan saada niin "puhtaaksi" että yksinkertaiset autonäytöt toimisivat virheettömästi.
En ole nyt päässyt testailemaan enempää ja tuskin pääsenkään ihan pian. Täytyy vaan sietää niitä viivoja kuvassa. Vituttaa suorastaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paint on hyvä ohjelma vähän piirrellä joten tein karkean piirroksen kytkennästä.
Saa antaa vinkkejä mikä maadoitetaan ja minne. Ja saa esittää tarkentavia kysymyksiä. Juurikaan mitään johtoja ei pystytä vaihtamaan joten haastetta riittää.
Alarivin laitteet ja kytkennät on pääosin esillä ja muutettavissa. Muut ei. Mikään laite ei ole vakiona maadoitettu rungostaan. DVB-T on tällä hetkellä koska tuntuu vähentävän häiriötä kun uusi erotin on paikallaan.

Saa antaa vinkkejä mikä maadoitetaan ja minne. Ja saa esittää tarkentavia kysymyksiä. Juurikaan mitään johtoja ei pystytä vaihtamaan joten haastetta riittää.
Alarivin laitteet ja kytkennät on pääosin esillä ja muutettavissa. Muut ei. Mikään laite ei ole vakiona maadoitettu rungostaan. DVB-T on tällä hetkellä koska tuntuu vähentävän häiriötä kun uusi erotin on paikallaan.
Pioneerin soittimissa tulee jäätävät häiriöt, jos RCA-lähtöjen maafolio on palanut. Tämän saa poltettua niinkin helposti, että virta päällä irroittaa ja kiinnittää johdot.
Voi olla, että videolähdöissä on sama homma, mutta ainakin äänilähdöissä tuo on ollut kautta aikain Pioneerin "ongelma".
Ja ei, se Pioneer ei varmasti maadoitu ainakaan kunnolla asennuspaikassaan, ilman erillistä maajohtoa rungosta auton runkoon.
Voi olla, että videolähdöissä on sama homma, mutta ainakin äänilähdöissä tuo on ollut kautta aikain Pioneerin "ongelma".
Ja ei, se Pioneer ei varmasti maadoitu ainakaan kunnolla asennuspaikassaan, ilman erillistä maajohtoa rungosta auton runkoon.
Anteeksi kiittämättömyyteni mutta pakko vähän kerrata mistä tässä on kysymys kun kohta joku ehdottaa tuplakaapelointia ja keraamisia johdonkannattamia. Tässä ei ole nyt siitä kysymys vaan selvä vika mitä korjataan ja lopputulokseksi riittää edes pieni parannus nykytilaan.
Kuvassa kytkentä kuten se nyt on. Auto on työauto, valmiiksi rakennettu vip bussi ja poissa tallilta kuutena päivänä viikossa. Eli auton muuttelu ja kokeilu mahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Ei pysty soitinta irroitaamaan ilman päivän työtä kun on vähän virallista varustetta samassa kojelaudassa. Eikä pysty uusia kaapeleita vetämään ja kokeilemaan sitä ja tätä. Kaikkea ei vaan voi maadoittaa "samaan pisteeseen" kun matkaa on seiniä pitkin varmaan 5 metriä. Kytkentäkaavion alarivi on ainoa mihin pääsee käsiksi ja siinä tämä on ratkaistava tai ei missään.
Oireet:
Häiriöitä kuvassa ja äänessä. Eniten häiritsee kuvan häiriöt. Ääni sivuseikka kun kuuluu vain kovimmilla voimakkuuksilla.
Kytkentä kuvan mukainen. Auto käynnissä. Kun lähteenä:
DVD:
soittimen kuva moitteeton, takanäytöissä alaspäin valuvat vaakaviivat tasavälein ja auton käymisestä satunnaisia vaakaviivoja.
DVB-T: Edellä mainittujen häiriöiden lisäksi toisen taajuuksinen vaakaviiva-häiriö. Näkyy myös etunäytössä.
PS3: Samat kuin edellä.
INVERTTERI PÄÄLLE: Näyttöihin tulee kolmas vaakaviiva-häiriökuvio.
Häiriöt pysyvät samana käyttivät laitteet jännitettä
Kaikki häiriöt poistuvat kun dvb-t ja näytöt saavat jännitteen ja maan irrallisesta akusta. Korostan että KAIKKI häiriöt poistuvat vaikka ohjelmalähde, soitin, näytöt, virtakaapelit ja signaalikaapelit on autossa ennallaan ja auto on käynnissä. Eli ongelma ratkeaa ulkoisella akulla.
Tuon galvaanisesti erotetun virtalähteen pitäisi näkyä näytöille "yhtä puhtaana" kuin ulkoinen akku mutta eipä vaan näy. Mistä johtuu?
Kysymys siis onkin. Mikä maadoitetaan ja minne ja mitä se hyödyttää kun juuri tämä auton akusta tuleva jännite tai auton korin maa aiheuttaa nämä häiriöt. Mitään isoa muutoste ei PYSTY toteuttamaan. Ehkä parempi kysymys olisi: mikä erotetaan ja mistä? Ja millä noille kolmelle herkälle laitteelle tuotetaan puhdas jännite? Kondensaattori? kolmas akku erotinreleellä?
Kuvassa kytkentä kuten se nyt on. Auto on työauto, valmiiksi rakennettu vip bussi ja poissa tallilta kuutena päivänä viikossa. Eli auton muuttelu ja kokeilu mahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Ei pysty soitinta irroitaamaan ilman päivän työtä kun on vähän virallista varustetta samassa kojelaudassa. Eikä pysty uusia kaapeleita vetämään ja kokeilemaan sitä ja tätä. Kaikkea ei vaan voi maadoittaa "samaan pisteeseen" kun matkaa on seiniä pitkin varmaan 5 metriä. Kytkentäkaavion alarivi on ainoa mihin pääsee käsiksi ja siinä tämä on ratkaistava tai ei missään.
Oireet:
Häiriöitä kuvassa ja äänessä. Eniten häiritsee kuvan häiriöt. Ääni sivuseikka kun kuuluu vain kovimmilla voimakkuuksilla.
Kytkentä kuvan mukainen. Auto käynnissä. Kun lähteenä:
DVD:
soittimen kuva moitteeton, takanäytöissä alaspäin valuvat vaakaviivat tasavälein ja auton käymisestä satunnaisia vaakaviivoja.
DVB-T: Edellä mainittujen häiriöiden lisäksi toisen taajuuksinen vaakaviiva-häiriö. Näkyy myös etunäytössä.
PS3: Samat kuin edellä.
INVERTTERI PÄÄLLE: Näyttöihin tulee kolmas vaakaviiva-häiriökuvio.
Häiriöt pysyvät samana käyttivät laitteet jännitettä
Kaikki häiriöt poistuvat kun dvb-t ja näytöt saavat jännitteen ja maan irrallisesta akusta. Korostan että KAIKKI häiriöt poistuvat vaikka ohjelmalähde, soitin, näytöt, virtakaapelit ja signaalikaapelit on autossa ennallaan ja auto on käynnissä. Eli ongelma ratkeaa ulkoisella akulla.
Tuon galvaanisesti erotetun virtalähteen pitäisi näkyä näytöille "yhtä puhtaana" kuin ulkoinen akku mutta eipä vaan näy. Mistä johtuu?
Kysymys siis onkin. Mikä maadoitetaan ja minne ja mitä se hyödyttää kun juuri tämä auton akusta tuleva jännite tai auton korin maa aiheuttaa nämä häiriöt. Mitään isoa muutoste ei PYSTY toteuttamaan. Ehkä parempi kysymys olisi: mikä erotetaan ja mistä? Ja millä noille kolmelle herkälle laitteelle tuotetaan puhdas jännite? Kondensaattori? kolmas akku erotinreleellä?
Tarkentava kysymys.
Kun seuraavan kerran on tilaisuus purkaa autoa, maadoitanko siis samaan pisteeseen auton penkin runkoon mitkä seuraavista:
-Digiboksin kotelo
-Digiboksin maa-syöttö
-Näyttöjen maa-syöttö
-muuntajan kotelo
-muuntajan maa-syöttö
-iws sähköohjausjärjestelmän maasignaali
-iws kotelo
-invertteri kotelo
-invertteri maasyöttö onkin jo maapisteestä
-Näyttöjen koteloa ei voi maadoittaa samaan
-soittimen maadoitusta ei pysty tekemään/parantamaan ennenkuin seuraavassa isommassa asennussessiossa ties milloin.
Kun seuraavan kerran on tilaisuus purkaa autoa, maadoitanko siis samaan pisteeseen auton penkin runkoon mitkä seuraavista:
-Digiboksin kotelo
-Digiboksin maa-syöttö
-Näyttöjen maa-syöttö
-muuntajan kotelo
-muuntajan maa-syöttö
-iws sähköohjausjärjestelmän maasignaali
-iws kotelo
-invertteri kotelo
-invertteri maasyöttö onkin jo maapisteestä
-Näyttöjen koteloa ei voi maadoittaa samaan
-soittimen maadoitusta ei pysty tekemään/parantamaan ennenkuin seuraavassa isommassa asennussessiossa ties milloin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa