Golf iv soittimen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Golf iv soittimen vaihto
Yritin haulla katsoa, mutta en löytänyt..
Tuli tollanen -00 vuotinen farkku diesel hommattua. Ja tossa on joku cd-soitin vaihdettu asennettu siihen lämppärin säätimien yläpuolelle.
Eli tällänen järjestys
MUKITELINE
TYHJÄLOKERO
SOITIN
LÄMPPÄRIN SÄÄTIMET
Kysymys kuuluukin, miten noi lähtee irti, että saisin vaihdettua ton soittimen ja lokerikon paikat.. ?T
Tuli tollanen -00 vuotinen farkku diesel hommattua. Ja tossa on joku cd-soitin vaihdettu asennettu siihen lämppärin säätimien yläpuolelle.
Eli tällänen järjestys
MUKITELINE
TYHJÄLOKERO
SOITIN
LÄMPPÄRIN SÄÄTIMET
Kysymys kuuluukin, miten noi lähtee irti, että saisin vaihdettua ton soittimen ja lokerikon paikat.. ?T
Ja ihan vaan vikiksi, ellet tiennyt. Ettet rupea repimään kojetaulua ja/tai soitinta paskaksi:
Soittimen irroitukseen tarvitsee yleensä merkki/mallikohtaiset irroitusraudat.
Jos sinulla ei noita ole, niin ota selvää millaiset ko. soitin tarvitsee ja lainaa kaverilta, jos jollakin on samanlaiset tai sitten kysy soittimen maahantuojalta, jos se suostuu sulle sellaiset myymään.
Soittimen irroitukseen tarvitsee yleensä merkki/mallikohtaiset irroitusraudat.
Jos sinulla ei noita ole, niin ota selvää millaiset ko. soitin tarvitsee ja lainaa kaverilta, jos jollakin on samanlaiset tai sitten kysy soittimen maahantuojalta, jos se suostuu sulle sellaiset myymään.
Golf IV soittimen johdotus
Tarvitaanko alkuperäisen soittimen vaihdossa ISO-liitäntäiseen adapterijohtoa? Jos tarvitaan niin mistä tuommoisen saa hankittua? Ainakin edelliseen autoon kävin hakemassa ruotsalaisperäisestä yleistarvikemyymälästä, koska johto kustansi neljänneksen siitä mitä merkkiliikkeen tiskillä...
Golf IV:ssä on ISO-liittimet vakiona, tosin useimpia (lue: kaikkia, mitkä eivät ole VW:n alkuperäisiä) soittimia ajatellen pinnijärjestys on väärä. Jos kytket suoraan nuo VW:n liittimet kiinni, niin suurimmassa osassa tapauksista soitin vaan ei toimi (ainakaan kunnolla, suurinta osaa soittimista ajatellen jatkuva virta ja virtalukon takaa tuleva virta on ristissä, joten radiokanavat yms säädöt eivät pysy muistissa) ja joissain tapauksissa voi nousta savuakin.
Ainakin sen verta, mitä Alpinen soittimen johtoja tutkin tuossa joulukuussa, huomasin, että VW:n oman ISO-liittimen toinen jatkuva virta (jota en sitäkään ymmärränyt ihan täysin? miksi kaksi jatkuvaa virtaa soittimeen?) olisi mennyt soittimen liittimessä herätevirtaan, joten savu olisi ainakin siitä noussut todennäköisesti...
Jos siis ei ole yhtään pienen sähköteknikon vikaa ja molemmat peukalotkin osoittaa keskelle kämmentä, niin helpointa on hankkia se sovite-ISO-piuhan pätkä.
Ainakin sen verta, mitä Alpinen soittimen johtoja tutkin tuossa joulukuussa, huomasin, että VW:n oman ISO-liittimen toinen jatkuva virta (jota en sitäkään ymmärränyt ihan täysin? miksi kaksi jatkuvaa virtaa soittimeen?) olisi mennyt soittimen liittimessä herätevirtaan, joten savu olisi ainakin siitä noussut todennäköisesti...
Jos siis ei ole yhtään pienen sähköteknikon vikaa ja molemmat peukalotkin osoittaa keskelle kämmentä, niin helpointa on hankkia se sovite-ISO-piuhan pätkä.
Radio ei sitten kuulu ilman antennijohtoon kytkettävää adapteria, joka syöttää jännitettä antenin juuressa sijaitsevalle antennivahvistimelle.
Semmoinen peukalon kokoinen pötkylä antennipiuhan välille ja oheiseen johdon pätkään jostain 12v. Löytyy vw-tiskiltä ja lapussa lukee Adapter.
Ai niin, maksaa pari kymppiä.
Semmoinen peukalon kokoinen pötkylä antennipiuhan välille ja oheiseen johdon pätkään jostain 12v. Löytyy vw-tiskiltä ja lapussa lukee Adapter.
Ai niin, maksaa pari kymppiä.
Radio ei sitten kuulu ilman antennijohtoon kytkettävää adapteria, joka syöttää jännitettä antenin juuressa sijaitsevalle antennivahvistimelle.
Riippuu, onko radiossa sisäänrakennettua antennivahvistinta, jos on, niin kuuluu vallan mainiosti. Itselläni ainakin kuuluu ihan ok, vaikka en kytkenyt mitään adaptereita. Soittimena siis Alpinen CDA-9855.
Toki tuo varmasti paremmin kuuluisi, jos saisi sen jännitteen syötön auton omaan antennivahvistimeen, mutta a) tulee kuunneltua radiota minimaalisen vähän ja b) se adapteri ei varmasti mahdu enää tuonne mankan taakse/alle, kun on hieman tuota kaapelia ynnä muuta sovitinta mankan tausta ja alus täynnä... Kuvassa ei edes näy soittimen dc/dc-muunnin eikä kaikki kaapelit, mitä tuonne piti survoa. Voin vain kertoa, että _tiukkaa_teki_! :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voi sen adapterin laittaa muuallekin. Jossain autossa törmäsin sellaseen kattoverhoilun sisällä.
Usein kannattaa koittaa ilman erillistä vahvistinta ja verrata kuuluvuutta vahvistimen kanssa.
Joissain antenneissa ja radioissa vahvistin on piilossa antennin juuressa ja teho syötetään tasajännitteenä antennikaapelissa. Siihen kun laitetaan toinen vahvistin lisäksi niin se ei aina paranna kuuluvuutta...
Usein kannattaa koittaa ilman erillistä vahvistinta ja verrata kuuluvuutta vahvistimen kanssa.
Joissain antenneissa ja radioissa vahvistin on piilossa antennin juuressa ja teho syötetään tasajännitteenä antennikaapelissa. Siihen kun laitetaan toinen vahvistin lisäksi niin se ei aina paranna kuuluvuutta...
Joissain antenneissa ja radioissa vahvistin on piilossa antennin juuressa ja teho syötetään tasajännitteenä antennikaapelissa. Siihen kun laitetaan toinen vahvistin lisäksi niin se ei aina paranna kuuluvuutta...
Golf IV:ssähän on nimenomaan tuo juju. Se "peukalon kokoinen mokkula", mistä tuolla puhuttiin ei suinkaan ole antennivahvistin, vaan juurikin tuo virransyöttömokkula. Sillä mokkulalla syötetään jännite antennin keskikarvaan, jota pitkin se menee antennin juuressa sijaitsevaan vahvistimeen ja voilá - käytössä on alkuperäinen vahvistin.
Ja itsellä ei vaan riitä motivaatio/inspiraatio vetää mitään virransyöttöpalikkaa mihinkään jemmaan, kun tuo nykyisen setupinkin purkaminen on ihan riittävän v-mäistä. Saatikka, että rupeisin vielä vetämään jotain johtoa tuolta johonkin. :P Tokihan tuon iPod-adapterinkin voisi siirtää johonkin muualle (esim hanskalokeroon), kun kerta johdotkin riittäisi (reilu 2 metriä johota kerällä tuolla soittimen alla...), mutta eipä riitä inspiraatio moiseen. Se on nyt siellä ja pysyy! :D Eikä tässä juurikaan tule radiota kuunneltua edes, kuten tuosta edellisen postauksen linkin kuvasta voi myös päätellä...
Ja tosiaan, tuo Alpinen sisäänrakennettu vahvistinhan vain vahvistaa signaalia tiettyyn pisteeseen asti, eli jos signaali tulee riittävän voimakkaana, ei vahvistin sitä enää erikseen vahvista. Ja soittimen valikostahan saa valittua vielä, että millaisen vahvistuksen haluaa signaalille Alpinen puolesta. Vaihtoehtoina taisi olla Hi-Fi, Normal ja Stable. En muista, että missä järjestyksessä nuo meni, mutta Stable oli muistaakseni se, millä radio kuului parhaiten (suurin vahvistus signaaliin, mutta laatu heikkenee? tjsp?)
ISO-liittimen piuhat oli kyllä ihan normaalit omassa autossa (GTI -98), ainoa tavallisesta poikkeava oli juurikin tuo toinen herätevirta, mutta jos hieman tutkii ISO-liittimen standardikokoonpanoa, huomaa, että autosta tulevan toisen herätteen kohdalla on liitäntä vahvistimen tai muun ulkoisen laitteen herätteelle.
Jos joku on epävarma noita laittaessaan, kannattaa kurkata www.autosound.fi, mistä löytyy ihan hienosti tietoa myös ISO-liitännästä.
Eli jos nyt joku sattuu tarviimaan, niin mistä löytyy adaptereita, muualta kuin VW-liikkeistä?
Jos joku on epävarma noita laittaessaan, kannattaa kurkata www.autosound.fi, mistä löytyy ihan hienosti tietoa myös ISO-liitännästä.
Eli jos nyt joku sattuu tarviimaan, niin mistä löytyy adaptereita, muualta kuin VW-liikkeistä?
Viimeksi muokannut Jimme, 20.2.2008 22:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Radio ei sitten kuulu ilman antennijohtoon kytkettävää adapteria, joka syöttää jännitettä antenin juuressa sijaitsevalle antennivahvistimelle.
Onko muilla ongelmia tuon Golf IV:n antennisignaalin kanssa? Itsellä nyt kolmas poppikone kiinni (Pioneer P88 RS) eikä yhdessäkään poppikoneessa ole kuulunut Nova tai muita kanavia tuolla maantiellä.
Ja kyllä, olen laittanut antennivahvistimen paikoilleen (tosin mallia Biltema)...
Työmatkallakin on yksi pätkä (noin 500 m) ihan kaupunkialueella jossa Nova katoaa kokonaan.
Tuolla ruottalaisvalmisteisella II-autolla ei ole mitään radion kuuluvuusongelmia ollut. Ei myöskään edellissä Bimmerissä.
Vinkkejä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Borassa kuuluu hyvin Nova, yms "paskaa soittavat kanavat" =D
Mutta Radio Rock kuuluu huonosti. Antennille on kytketty se vahvistinsysteemi, ja antennina on tällähetkellä Sharanin pätkäantenni. Tuossa oli ostaessa paikallaan semmoinen lyhyt alumiininen antenni, jotain Tokmanni-laatua, eikä kummallakaan oikeen kuulu Radio Rock.
Onko olemassa mitään laadukasta, ja siedettävän näköistä/mittaista katto-antennia?
Vakio-antenni on varmaan 40cm pitkä, joten sitä en mielellään laittaisi :)
Kaupungissa kanavat kuuluu hyvin, mutta täällä kotikylällä ei kuulu. Muissa autoissa kyllä kuuluu.
Mutta Radio Rock kuuluu huonosti. Antennille on kytketty se vahvistinsysteemi, ja antennina on tällähetkellä Sharanin pätkäantenni. Tuossa oli ostaessa paikallaan semmoinen lyhyt alumiininen antenni, jotain Tokmanni-laatua, eikä kummallakaan oikeen kuulu Radio Rock.
Onko olemassa mitään laadukasta, ja siedettävän näköistä/mittaista katto-antennia?
Vakio-antenni on varmaan 40cm pitkä, joten sitä en mielellään laittaisi :)
Kaupungissa kanavat kuuluu hyvin, mutta täällä kotikylällä ei kuulu. Muissa autoissa kyllä kuuluu.
Onko sulla antennin juuressakin vahvistin? Joskus käy niin että tietämättä asennetaan kaksi vahvistinta samaan soittimeen
Tuosta antennin juuressa olevasta vahvistimesta ei ole tietoa, miten sen löytää purkamatta verhoilua?
Taidan testata ilman vahvaria mankan takana...
P.S. Radio Sata ei kuulu kuin Suomen Turussa... =)
Mulla on kans ongelmaa tuon radion kuuluvuuden kans. Nimittäin ei kuulu mikään kanava.
Siellä johtohelvetin seassa on se etusormen kokoinen metallinen mokkula ja siihen kyllä antennipiuha on kunnolla kiinni (aikaisemmin oli irronnut enkä tuota huomannu) mutta nyt kun soittimen vaihdoin entisen mentyä paskaksi niin radiosta ei kuulu kuin kohinaa.
Siellä johtohelvetin seassa on se etusormen kokoinen metallinen mokkula ja siihen kyllä antennipiuha on kunnolla kiinni (aikaisemmin oli irronnut enkä tuota huomannu) mutta nyt kun soittimen vaihdoin entisen mentyä paskaksi niin radiosta ei kuulu kuin kohinaa.
Mitenkähän se on tuon radion kuuluvuuden kanssa, että kun siitä peukalon kokoisesta mokkulasta menee se johto sinne ISO- liittimeen, niin voisiko tuo nyt olla väärässä paikassa kun vaihdoin eri valmistajan mankan mikä edellinen oli? Nyt soittimena siis Sonyn CDX-GT222
Vai vaatiko kenties jonkin lisävahvistimen? Kaikki muuten toimii ku tupakki eli säädöt pysyy muistissa yms. mutta tuo radion kerpele ei vain suostu kuulumaan...kohisoo vuan
Vai vaatiko kenties jonkin lisävahvistimen? Kaikki muuten toimii ku tupakki eli säädöt pysyy muistissa yms. mutta tuo radion kerpele ei vain suostu kuulumaan...kohisoo vuan
Kyllä meitä on moneen lähtöön. Itse kytkin sen peukalon kokoiselta mikkulalta tulevan langan miinukseen kiinni kun oli musta johto... No ihme kun ei radio oiken kunnolla kuulu. Täytyy ottaa vielä soitin kuitenkin pois kun on käynnisys virta ja jatkuva virta ristissä... Soitin toimii muuten mutta kello ei pysy muistissa, asemat ja säädöt kyllä.
Ei viitsi uutta tehdä kun samoista aiheista kyse.
Eli vaihdoin Boraan soittimen. Irrotin kaikki pikaliittimillä tms helposti irti lähtevät johdot pois. Jäljelle jäi Boran omat niputetut ISO-liittimiset johdot (on muuten todella lyhyet johdot). Otin myös antennikaapelissa olevan mötikän pois (siihen tuli jokin virtajohtokin).
Liitin kaikki jäljelle jääneet johdot mankkaan ja kokeilin. Kaikki toimi muuten hyvin, mutta mankka nollautuu kokonaan joka kerta kun avaimen käyttää pois virtalukosta. Päättelin tässä nyt sitten lueskellessani, että se herätevirta ja jatkuva virta ovat väärin päin.
Saako jostain (Clas Ohlson, Motonet, jokin hifiliike) jonkin halvan adapterin jolla vaihtaisi nämä paikat ristikkäin? Eikös se kuitenkin ole se ratkaisu ongelmaani? Ei viitsi eikä uskalla mennä poikkomaan autossa olevia johtoja. Voiko tuosta olla vaaraa tällä hetkellä autolle jos ne ovat kytkettynä väärinpäin?
Toisena kysyn, että mistä otan virran tuolle antennimötikälle jos näen tarpeelliseksi sen jossain vaiheessa laittaa takaisin?
Eli vaihdoin Boraan soittimen. Irrotin kaikki pikaliittimillä tms helposti irti lähtevät johdot pois. Jäljelle jäi Boran omat niputetut ISO-liittimiset johdot (on muuten todella lyhyet johdot). Otin myös antennikaapelissa olevan mötikän pois (siihen tuli jokin virtajohtokin).
Liitin kaikki jäljelle jääneet johdot mankkaan ja kokeilin. Kaikki toimi muuten hyvin, mutta mankka nollautuu kokonaan joka kerta kun avaimen käyttää pois virtalukosta. Päättelin tässä nyt sitten lueskellessani, että se herätevirta ja jatkuva virta ovat väärin päin.
Saako jostain (Clas Ohlson, Motonet, jokin hifiliike) jonkin halvan adapterin jolla vaihtaisi nämä paikat ristikkäin? Eikös se kuitenkin ole se ratkaisu ongelmaani? Ei viitsi eikä uskalla mennä poikkomaan autossa olevia johtoja. Voiko tuosta olla vaaraa tällä hetkellä autolle jos ne ovat kytkettynä väärinpäin?
Toisena kysyn, että mistä otan virran tuolle antennimötikälle jos näen tarpeelliseksi sen jossain vaiheessa laittaa takaisin?
Joo no LG:n soitin tuli tilalle, joten siinä ei ole vaihtomahdollisuutta.
Käyn huomenna kyselemässä näistä putiikeista johtoja.
Eli ISO-liittiminen johto, jossa toisessa päässä naaraspää(t) ja toisessa urospää(t) ja näissä vielä ristiinkytketyt punainen ja keltainen johto tai vaihtomahdollisuus niille??
Saisi olla sellainen jolla saisi vähän pituuttakin lisää johtoihin. Nyt joutui tunkemaan soittimen puoliksi sisälle ja käsikopelolla asennella johdot mankan taakse säilytyslokeron kolosta.
Niin ja tuleeko tuo antennimötikän piuha siihen johtoon, johon tulisi tai tässä tapauksessa tulee subbarivahvistimen herätejohto?? Eli samaan johtoon mankan perästä tulisi saada kaksi johtoa?
Käyn huomenna kyselemässä näistä putiikeista johtoja.
Eli ISO-liittiminen johto, jossa toisessa päässä naaraspää(t) ja toisessa urospää(t) ja näissä vielä ristiinkytketyt punainen ja keltainen johto tai vaihtomahdollisuus niille??
Saisi olla sellainen jolla saisi vähän pituuttakin lisää johtoihin. Nyt joutui tunkemaan soittimen puoliksi sisälle ja käsikopelolla asennella johdot mankan taakse säilytyslokeron kolosta.
Niin ja tuleeko tuo antennimötikän piuha siihen johtoon, johon tulisi tai tässä tapauksessa tulee subbarivahvistimen herätejohto?? Eli samaan johtoon mankan perästä tulisi saada kaksi johtoa?
https://ssl.ematilda.fi/teletukku/cgi-b ... ogstatus=1
edit.
Kyllä
edit 2
Itseasiassa riippuu kyl soittimesta. Esim. tuossa pioneerissa on (nyt kun tarkistin) niin oma virtajohto vielä mahdolliselle sähköantennille, mutta siitä samasta sen voi myös ottaa
edit.
Niin ja tuleeko tuo antennimötikän piuha siihen johtoon, johon tulisi tai tässä tapauksessa tulee subbarivahvistimen herätejohto?? Eli samaan johtoon mankan perästä tulisi saada kaksi johtoa?
Kyllä
edit 2
Itseasiassa riippuu kyl soittimesta. Esim. tuossa pioneerissa on (nyt kun tarkistin) niin oma virtajohto vielä mahdolliselle sähköantennille, mutta siitä samasta sen voi myös ottaa
En lukenu kaikkia viestejä ni tämä saattaa olla jo mainittu.
Se tavaralokerikko ei ainakaan omassa autossa mennyt soittimen paikalle samoin päin ilman modaamista. Ylösalaisin menee kyllä paikoilleen, mutta silloin ne tuuletusaukot jää alapuolelle ja pikkutavarat tippuilee niistä keskikonsoliin. Pikkuisella modaamisella menee se lokerikko oikein päin siihen alapaikkaankin.
Se tavaralokerikko ei ainakaan omassa autossa mennyt soittimen paikalle samoin päin ilman modaamista. Ylösalaisin menee kyllä paikoilleen, mutta silloin ne tuuletusaukot jää alapuolelle ja pikkutavarat tippuilee niistä keskikonsoliin. Pikkuisella modaamisella menee se lokerikko oikein päin siihen alapaikkaankin.
En tiedä mihin ja miten vanhoihin kysymyksiin vastasitte, mutta tuo meikäläisen eilinen ongelma ratkesi hakemalla mätänetistä Opeliin tarkoitetun ISO-liittimen. Ei ollut tarjolla volkkarille samanlaista. Siinä oli kytkettynä jatkuvavirta ja herätevirta (eli keltainen ja punainen) ristiin. Se myös oli sopivasti sellainen jossa oli ISO-liittiminen naaraspää toisessa päässä ja toisessa ISO-liittiminen urospää. Tällä "jatkojohdolla" sain ratkottua kaksi ongelmaa samaan aikaan; eli jatkettua johtoja, sekä vaihettua herätteen ja jatkuvan virran johdot ristikkäin.
Kiitokset jälleen avusta foorumilaisille!
Kiitokset jälleen avusta foorumilaisille!
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa