Seuraavanlainen ongelma olisi tällä hetkellä eli on 5,25" midit ja diskantit. Näille tarvitsisi jonkunlainen jako saada, mutta ongelmaksi nousee impedanssi eli kuinka tuo jakosuodin tulisi toteuttaa, jotta impedanssi olisi sen 4ohm mitä vahvistin kestää? Jos olisi jotain kytkentäkaaviota tms.
Sitten tulisi kysymykseen jako eli mistä taajuudesta olisi hyvä leikata? Elementit ovat laadukkaat Hertzin ja DLS tekeleitä.
Jakosuodin ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
helpoin konsti varmaan esim..
jos nyt haluut itte sit värkkäillä niin googletus varmaan tuottaa tulosta
jos nyt haluut itte sit värkkäillä niin googletus varmaan tuottaa tulosta
Impedanssi on onneksi eri asia, kuin resistanssi. Tämä takia jakosuotimen kautta eri taajuuskaistoja toistamaan kytketyt kaiuttimet muodostavat rinnan kytkettynä korkeamman impedanssin, kuin jos ne toistaisivat samoja taajuuksia. Siksi esim. 4ohm midi ja 4ohm diskantti jakosuotimella rinnan kytkettyinä ei ole millekkään autovahvistimelle ongelma. Tuo linkin MB Quartti saattaa toimia, mutta veikkaan, ettei kovin hyvin, koska tälle suotimelle tarkoitettujen kaiuttimien impedanssit ja jakotaajuudet tuskin ovat samat , kuin sinun kaiuttimissa.
ois kolme vaihtoehtoa:
- rakentelet itse 1. tai 2. asteen passiivisuotimen esim. autosound.fi sivujen laskurin avittamana. Tässä on ropleemana elementtien toisiinsa sovittaminen: toinen kaiuttimista on usein herkempi, jolloin sitä pitää vaimentaa. Vaimennuksen saamiseksi lisättävät vastukset vaikuttavat jakosuotimen kelojen ja kondensaattoreiden arvoihin, jolloi homma voi olla melkoista iterointia kun tarvittavan vaimennuksen määrää ei ole helppo kokeilematta tietää.
- samaista laskuria hyödyntäen teet suotimet, mutta soittelet jokaista kaiutinta omalla vahvistinkanavalla, jolloin tasot on helppo sovittaa oikeiksi. Kaikissa autosoittimissa taitaa tätä nykyä olla neljä kanavaa, joten tämä onnistuu ilman lisävahvistimiakin.
- aktiiviset jaot kaiuttimille. Vaatii erilliset vahvistimet ja/tai varsin pätevän soittimen, mutta jakotaajuuksien ja tasojen helppo ja ilmainen säätö takaavat hyvän lopputuloksen.
ois kolme vaihtoehtoa:
- rakentelet itse 1. tai 2. asteen passiivisuotimen esim. autosound.fi sivujen laskurin avittamana. Tässä on ropleemana elementtien toisiinsa sovittaminen: toinen kaiuttimista on usein herkempi, jolloin sitä pitää vaimentaa. Vaimennuksen saamiseksi lisättävät vastukset vaikuttavat jakosuotimen kelojen ja kondensaattoreiden arvoihin, jolloi homma voi olla melkoista iterointia kun tarvittavan vaimennuksen määrää ei ole helppo kokeilematta tietää.
- samaista laskuria hyödyntäen teet suotimet, mutta soittelet jokaista kaiutinta omalla vahvistinkanavalla, jolloin tasot on helppo sovittaa oikeiksi. Kaikissa autosoittimissa taitaa tätä nykyä olla neljä kanavaa, joten tämä onnistuu ilman lisävahvistimiakin.
- aktiiviset jaot kaiuttimille. Vaatii erilliset vahvistimet ja/tai varsin pätevän soittimen, mutta jakotaajuuksien ja tasojen helppo ja ilmainen säätö takaavat hyvän lopputuloksen.
Alkuperäinen setti toimii siten, että midi toistaa kaiken ja sen rinnalla on diskantti, jolta on alimmat taajuudet leikattu pois kondensaattorilla (1. asteen jako eli -6db/oct). Se on helppo ja edullinen kokeilla uudellakin sarjalla. Sopivan konkan arvon voi laskea esim. autosoundin sivuilla olevalla laskurilla. Jakoa kannattaa kokeilla parilla eri taajuudella esim. 2khz, 4 khz ja 6khz. Näillä arvoilla pääsee jo kärryille siitä, toimiiko sarja vai ei.
Toinen vaihtoehto on tuo aikaisemmin ehdotettu valmis jakosuodin, jossa on diskantille tasonsäädinkin valmiina.
Toinen vaihtoehto on tuo aikaisemmin ehdotettu valmis jakosuodin, jossa on diskantille tasonsäädinkin valmiina.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa