Passatin mittariston väri siniseksi
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin mittariston väri siniseksi
Elikkä mitä tarvii purkaa ja millainen polttimo pitää laittaa jos haluaa vaihtaa mittariston väriä?
Jos purat sen mittariston ja vaihat sinne tommosia T5 kantasia polttimoita en tiiä sitte? Varmaa haullaki löytyy jotai vinkkiä.
http://xenonled.com/leds12.htm
http://xenonled.com/leds12.htm
Valaistus on toteutettu vihreillä pintaliitosledeillä. Eli ne sinisiin vaihtamalla homma periatteessa toimii.
Ainoa modausta hidastava seikka on se, että sinisissä ledeissä on korkeampi kynnysjännite, eli ne eivät varmaankaan vihreiden ledien paikalle vaihdettuina syty. Eli jokaiselle ledille on vedettävä oma virta, jos ei ole niin guru, että osaa piirilevyn kytkentää ronkkimalla nostaa ledeille tulevaa jännitettä.
Ainoa modausta hidastava seikka on se, että sinisissä ledeissä on korkeampi kynnysjännite, eli ne eivät varmaankaan vihreiden ledien paikalle vaihdettuina syty. Eli jokaiselle ledille on vedettävä oma virta, jos ei ole niin guru, että osaa piirilevyn kytkentää ronkkimalla nostaa ledeille tulevaa jännitettä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lähes poikkeuksetta ledien virtansyöttö toteutetaan esivastuksilla josta seuraa että eri kynnysjännitteen omaava ledi valaisee eri kirkkaudella.
Poikkeuksena tilanteet jossa jännitteensyöttö on pieni.
Mittaristossa voisi hyvin kuvitella että käytetään akkujännitettä valaistukseen. Vaikka se menisi regulaattorin läpi niin ei siinäkään mitään kovin hyvää syytä voi olla että se pienempijännitteinen olisi kuin em. kynnysjännite.
Poikkeuksena tilanteet jossa jännitteensyöttö on pieni.
Mittaristossa voisi hyvin kuvitella että käytetään akkujännitettä valaistukseen. Vaikka se menisi regulaattorin läpi niin ei siinäkään mitään kovin hyvää syytä voi olla että se pienempijännitteinen olisi kuin em. kynnysjännite.
juu...
Jottei puurot ja vellit mene enempää sekaisin ja virrat ja jännitteet, niin nyrkkisääntö:
P= teho, U= jännite, R=resistanssi (vastus) I=virta
PUImURI eli puimuri ja ämmät pois, jolloin saadaan kaksi peruskaavaa, joilla pärjää jo aika pitkälle, eli P=UI ja U=RI. Noista johtamalla, jos esim ledin kynnysjännite on 2,2V ja virta, jolla ledi valaisee, esim. 20mA, saadaan esivastukselle (eli sen pitää syödä pois tuo kynnys jännitteen ja käynnissä olevan auton perusjänniteem ero ko virralla , eli 14,4 - 2,2 = 12,2) saadaan R= U/I eli 12,2V/0,02A = 610 ohm, ja lähin lienee 580ohm mitä löytyy hyllystä. Ja vielä tuo teho homma, eli P=UI eli 0,02x12,2=0,244W eli sen verran tehoa hukkuu tuohon vastukseen, joten vähintään tuon tehonkestoinen vastus eteen ettei se ala savuamaan!
Toki kuten sanottua, voi olla että mittariston jännite otetaan regyuaattorin läpi, jottei valaistuksen kirkkaus muutu eri lataustilainteiden mukaan. Silloin vaan muutetaan tuo 14,4 joksikin muuksi, kuten esin 5V. Ideana että etuvastuksen pitää syödä kaikki kynnysjännitteen ylittävä jännite ko ledin virralla.
P= teho, U= jännite, R=resistanssi (vastus) I=virta
PUImURI eli puimuri ja ämmät pois, jolloin saadaan kaksi peruskaavaa, joilla pärjää jo aika pitkälle, eli P=UI ja U=RI. Noista johtamalla, jos esim ledin kynnysjännite on 2,2V ja virta, jolla ledi valaisee, esim. 20mA, saadaan esivastukselle (eli sen pitää syödä pois tuo kynnys jännitteen ja käynnissä olevan auton perusjänniteem ero ko virralla , eli 14,4 - 2,2 = 12,2) saadaan R= U/I eli 12,2V/0,02A = 610 ohm, ja lähin lienee 580ohm mitä löytyy hyllystä. Ja vielä tuo teho homma, eli P=UI eli 0,02x12,2=0,244W eli sen verran tehoa hukkuu tuohon vastukseen, joten vähintään tuon tehonkestoinen vastus eteen ettei se ala savuamaan!
Toki kuten sanottua, voi olla että mittariston jännite otetaan regyuaattorin läpi, jottei valaistuksen kirkkaus muutu eri lataustilainteiden mukaan. Silloin vaan muutetaan tuo 14,4 joksikin muuksi, kuten esin 5V. Ideana että etuvastuksen pitää syödä kaikki kynnysjännitteen ylittävä jännite ko ledin virralla.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa