3BG passatin rario suhistelee volyymiä

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Toheltaja
-

3BG passatin rario suhistelee volyymiä

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 2.10.2007 17:06

Joo, -03 loppuvuoden isolla navilla oleva soitin, alkannu satunnaisesti suhistella volyymiä sillai niinku sähähtää ittekseen. Joskus mennään viikko ilman vaivaa, joskus tulee heti ku lähtee liikkeelle. Mokoma rohisee ku volyymipotikkaa pyörittää (rohinan ilmetessä) Voisko olla pölyä sisuksissa, meinaan ei vaikuta onko cd tai radio tai mikä muu äänilähde kiinni. Ilmenee tietyillä tajuuksilla tuo sähähdys aika ilkeesti.

Vetäsenkö kuoren auki ruuvimeisselillä kammeten, tyhjään sisään purkin jarrukliineriä ja loput tohottelen paineilman ja imurin kera

nim. oon mä näitä ennenkin tehnyt, älä sää mua neuvo :D

Lehtilä
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 7.10.2007 0:27

Kyllä ainakin wanhaikaiset perinteiset potikat alkaa vanhemmiten rätisemään ja sähisemään.

Tuo navin potikka on tietääkseni elektroninen ja antaa soittimelle pulsseja, että pyöritetäänkö myötä vai vastapäivään. Laite osaa siitä arvella mitä milloinkin halutaan tehdä.

Ei siis tavallinen potentiometri.

Maadoitusten ja esim. antennin liitoksen tsekkaus ei ainakaan haittaa asiaa.

Toheltaja
-

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 13.10.2007 11:35

maadoitukset tarttee kattoo, ja varovasti puhallella törkyjä veks jos sellaista näyttää olevan. Antenni ei vaikuta asiaan ku tekee sitä myös cd:ltä kuunnellessa :(

jaripetteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 13.10.2007 11:52

digitaalisen ja analogisen potikan erottaa ainakin siitä että tommonen digitaalinen pyörii vapaasti kun analogisella on äärilaidat eli pyörähtää vaan sen kierroksen. jos tuollainen digitaalinen kytkin hajoaa niin ei suoranaisesti pitäisi vaikuttaa ääneen.

särähdykset kuullostaa virheeltä digitaalisessa ohjelmalähteessä tai dsp:ssä. jos tuo kuullostaa vähän niinkun digitv:n huonolla signaalilla. analogisessa lähteessä taas häiriöt ovat "pehmeempiä". onko tossa jotain dsp:tä? liittimien tarkistelulla itse aloittaisin.

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”