Subikotelon täyttö vanulla

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

drn
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.2.2007 12:02

Subikotelon täyttö vanulla

ViestiKirjoittaja drn » 3.2.2007 12:04

Miten toi subikotelo pitäisi täyttää vanulla?

Elementille tilaa keskelle tietysti, mutta kiinnitetäänkö tuota millään vai sullotaanko vaan reunoille?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.2.2007 12:12

Subbarissa ei kovin merkitystä, mutta vanu lisää tehollista tilavuutta, joten täynnä vanua oleva kotelo on noin 10% laskennallista sisätilavuuttaan isompi. Vaimennuksen osalta ei juuri merkitystä kun vasta sadoissa hertseissä, eli käyttötaajuuksilla se ei vaikuta kotelon seisoviin aaltoihin vielä ollenkaan. Huolehdi vain, että ei tule elementtiä vastten ja sullo järjellä, ei liikaa.

Vanulevyjä voi myös liimata kotelon sisäsivuihin.

drn
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.2.2007 12:02

ViestiKirjoittaja drn » 3.2.2007 12:21

Sillä kyselinkin tota kiinnitystä, että miten saan vanun pysymään irti elementistä jos sitä sinne runsaanlaisesti sullon?

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 3.2.2007 13:33

kannattaa vuorata kotelo sisältä huovalla, eli liimata sitä huopaa joka seinämälle ja sitte polyuretaani vanua täyteen jos kotelo on suljettu ja jos kotelo refleksi niin seinämille sopivasti..
Huopa sitä mitä esim powerset myy kotelon verhoiluun mm..
huovalla erittäin suuri vaikutus saundiin.. ei kumise eikä jää kaikumaan ääni.. soi paremmin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 3.2.2007 17:08

No jaa... Ehkei nyt huopaa, käsittääkseni siitä ei juuri hyötyä ole. Enneminkin bitumimattoa sinne seinille tai hiekkahartsia. Kotelon jäykistäminen ja tukevoittaminen se ääntä enemmän parantaa kuin huopa tai munakennot.

Mutta onhan sinne koteloon heitetty hanskoja, farkkuja ja räsymattojakin:) Tiedä sitten lopullista hyötyä niistä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.2.2007 17:15

Huopa ei vaikuta tuollaisilla taajuuksilla yhtään, bitumitatto voisi vielä vaikuttaa jotain massan muodossa. Vanun voisi pistää kyllä tyynyliinan vapaiseen pussiin, jos epäilee sen liikkuvan tai menevän refleksiputkeen, sitten pussi niiteillä kiinni kotelon seinään.

Mistähän mystisestä tämä huopa-jippo on peräisin, koskaan en moisesta ole kuullut. Autossa kun kumisevia ja väriseviä pintoja riittää. Aallonpituus alhaisilla alle 100 Hz äänillä kun on jotain mihin ei huopa pysty, eikä se pysty mihinkään ennen kilohertsejä. Äänipuolella on sentään huuhaata jos jonkinlaista, tässä taitaa olla taas yksi. Mitä muuten on polyuretaanivanu?

Yksi keino tuli mieleen, tee koteloon rimasta tai liuskoista jäykisteet siten, että vanu kiilautuu sinne taakse, eikä pääse hallitsemattomasti muualle.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.2.2007 18:12

Onko sen pakko olla vanua? Jostakin luin että määrätynlainen rakennusvillakin kelpaa, olisko ollut karhuvilla? (tota nyt ainakin mun laatikossa on) mutta ei saa olla liian hienoa tai lasivillaa jolloin voi kulkeutua elementin puhekelaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.2.2007 18:15

Itse olen karhuvillaa tunkenut kotisubbarin koteloon ja onhan tuo jotain kuusitoista vuotta wörkkinyt.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 3.2.2007 18:24

nimen omaa huopa mattoa, koska sen täytyy olla sellaista joka päästää äänen läpi..
Tarkista asia vaikka tuolta autosound foorumilta tai jotain.. sieltä sain itse tuon vinkin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.2.2007 19:28

Jos kotelo on niin kevyesti ja heikosti rakennettu, että alkaa bassotaajuuksilla resonoimaan, ei siinä paljon huovan liimailut auta.
Aika monta kaiutinparia olen rakentanut, eikä yhdenkään sarjan rakennusohjeessa ole neuvottu liimailemaan huopia kotelon seinille, mutta kotelon tukevuutta on kyllä korostettu.
Normaalisti täytteeksi riittää polyesterivanu, sääntö on "löysästi". Ei se sieltä mihinkään liikkeelle pääse, kunhan ei tuki refleksiputkea.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 3.2.2007 20:57

Ammattilais hifistien kokemuksien ja oman kokemuksen perusteella auttaa kummasti.. tuolla huovalla ei ole tekemistä huonosti rakennetun kotelon kanssa mitään vaan saundillisesti auttaa kyllä, voin ihan omastakin kokemuksesta sen sanoa.. kokeilemalla sen huomaa, mut empä tässä ala sen enempää väittelemään.. jokainen saa tunkea subi koteloon mitä haluaa..
itse tein kotelon 22mm lastulevystä ja sisälle joka seinälle tukirimat ja n.10mm kerros hartsihiekka sekotusta ja sitte huopaa seinille ja lopuksi vanut.. ja hyvin GZ nuclear soi hienosti:)
huopaa en olisi tullut kokeilleeksi mutta hietaharjun tomppa sitä sano että kannattaa kokeilla.. ja siitä oli hyötyä.

Eihän kotelo saa resonoida eihän siihen mikään huopa auta :D
Joissakin tapauksissa saundi voi parantua silläkin että vanua laittaa hiukan putkeen..
Tuota huopa juttua ei luekkaan missään "oppikirjoissa" sitä on nuo ammatilaiset testannut ja huomannut että se auttaa..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.2.2007 21:29

No nyt kyllä tulee sellaista höpönpöppöä, että alta pois. Jos refleksikoteloon on valittu sopimaton elementti ja se kotelo-elementti-yhdistelmä ei toimi, niin refleksiputken tukkiminen voi todella parantaa "soundia". Refleksiviritys on tukoksille aika herkkä, jos putkeen tunkee vanua, niin myös kotelon toiminta muuttuu suljetun suuntaan, mutta ei tosiaan vastaa sitä täysin. Silloin takana on huono suunnittelu ja/tai toteutus.

Huopa renoilla kenties sitoo sitä hiekkaa sinne, ettei se varise hartsista tme. mutta huovalla ei noilla taajuuksilla vain ole merkitystä, se on fysiikkaa. Tosin hifissä moni asia on pään sisäistä, joten voihan se auttaa, siinä missä kotihifissä se virtakaapeli, vaikka takana on 500 km vaihtelevaa kaapelointia ja häiriöitä, sekä muuntajia, lopussa vielä tasasuuntaus ja suodatus, kukin tyylillään.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 3.2.2007 22:16

empäs ala väittelemään.. käy lukemassa autosaundin foorumia.
Tai soitappas wasa hifiin tom hietaharjulle kysäise kokeneelta autohifin kisailijalta ja harrastajalta tuosta huovasta mielipidettä niin ei tarvitse väitellä.. tai kokeile itse.
http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm tuolta tietoa topicin aiheeseen, ja suosittelen omasta ja muiden kokemuksien perusteella tuota verhoiluhuovan laittoa seinille, jonka jälkeen sitte tuo polyesterivanua.

Kuinka paljon vaimennusainetta tulee sitten laittaa ja millainen on parasta? Vaimennusaine ei saa rajoittaa sisätilavuutta, joten tavallinen, tiivissolukkoinen vaahtomuovi ei sovellu. Suositeltavaa vaimennusainetta on polyesteri vanu, jota käytetään mm. takkien vuorissa ja tyynyjen täytteenä. Myös harvarakenteinen vuorivilla soveltuu vaimennusaineeksi vaikkakin pölisee jonkin verran. Paras tulos saadaan käyttämällä kahta tai jopa kolme tiheydeltään erilaista materiaalia. Esimerkiksi kotelon seinämille voidaan laittaa 20-30% kotelon tilavuudesta keskitiheää vuorivillaa ja lopputilavuus täytetään 60-80 prosenttisesti polyesterivanulla.

Vaimennusaine vaikuttaa lisäksi elementin impedanssikäyttäytymiseen ja resonanssiominaisuuksiin, mutta vaikutus on usein vain nimellinen ja sen käytännön vaikutuksesta ollaan monta mieltä. Toinen huomionarvoinen seikka on kuitenkin refleksiputken vaimentaminen. Tämä liittyy ns. resistiiviseen refleksiviritykseen. Refleksiputkeen laitetaan ilmaa läpäisevää suodatinvaahtomuovia tai tavallista polyesterivanua. Näin saadaan aikaan ns. resistiivinen refleksiviritys. Tämä tasoittaa refleksijärjestelmälle ominaista kaksihuippuista impedanssivastetta, kontrolloi elementtiä paremmin viritystaajuuden alapuolella ja pienentää ryhmäviivettä. Kannattaa ainakin kokeilla vaikka mitään yleisohjeita refleksiputken vaimentamiseen ei olekaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.2.2007 0:18

Isover lasivilla on pop :)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.2.2007 0:22

OT: kun lainataan suoraan nettilähdettä tai muuta kannattaisi ilmoittaa se, ylläolevasta kuvittelin, että olit itse kirjoittanut sen, vaikka oli kopioitu tuolta linkistä. Kursiivi voisi olla hyvä erotin.

Ja takaisin asiaan, ilmeisesti tuo vaimentaminen siis pyrkii vähentämään melko korkean, yli 30 Hz, viritystaajuuden tuomaa elementin holtitonta käytöstä sen alapuolella? Moista kun ei kotihifissä tarvita, niin sitä ei myöskään käytetä, koska viritystaajuus on tyypillisesti autokäyttöä matalampi, jopa alle 20 Hz. Tuosta voi olla hyötyä joissain oloissa ilman subsonic-suodinta. Ilmiö lienee sama kuin vaimennetulla freeairilla, jota joskus muistan nähneeni vuonna kuokka ja kirves jossain Jetassa, eli kontrolloidaan liikettä läpäisevällä rakenteella.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 4.2.2007 2:14

ahaa täs on koti vehkeistä kyse vai miksi niitä tähän vedät?
koti puolelta ei ole niin rakentelun puolelta kokemusta...
b&w cdm 7nt 2kpl/b&w dm303 4kpl/b&w asw1000+Onkyo/sonyo/Marantz ei rakentelu vermeitä paitsi scriini.

Noh empä ala sen enempää huopa hommasta väittelemään, pääasia että itse olen sen testannut ja huomannut sen auttavan.. joten aivan sama.;) hyviä jatkoja.
Joka paikassa näitä kaikki tietäviä. ;)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.2.2007 9:51

Tuo refleksiputken tukkiminen on kyllä aika erikoinen vippaskonsti, se voi tosiaan joissain oloissa säästää elementin pohjaamiselta, mutta kovin oikeaoppista se ei ole. Eipä nuo koti ja autosubbarit kovin eroa toisistaan, fs ja viritys on vain tyypillisesti autossa vähän eri, kun nykyään myös kotisubbarit ovat vain joitan kymmeniä litroja, eli koot ovat likellä toisiaan. No mutta fakta on, että se huopa sotii fysiikan lakeja vastaan, jos se jotain vaimennusaineena vaikutta, saahan sitä turata sinne, en minä ole sitä mikään kieltämään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.2.2007 10:49

Veikkaan, että alun perin oli kyse autosubbarin vaimentamisesta. Voihan noita huopia tuonne kotelon sisälle liimata, ei kai niistä haittaa ole, mutta käytettävillä <100 Hz taajuuksilla aallonpituus on niin suuri, että tuollaisilla vaimennuksilla ei valtavan isoa merkitystä ole.

Enemmänkin kannattaa kiinnittää huomiota subbarin kiinnitykseen koriin ja auton omien rakenteiden resonansseihin. Asun kaupungin vilkkaan kokoojakadun varrella ja hyvin usein ohi ajaa teinivehje popit kaakossa. Huvittava kuunnella sitä auton peltien ja rakenteiden resonointia, jota matkustaja auton sisällä ei luonnollisestikaan huomaa.
Autossa on kymmeniä kohteita, jotka värähdellessään muodostavat harmonista säröä, esim. radion etupaneeli on usein varsin kevyesti kiinni.

Kotona tuli joskus testattua siniaallolla ja hyvin matalilla taajuuksilla, miten rakenteet resonoivat. En tosin alkanut tietyillä taajuuksilla harmonista säröä tuottavia ikkunoita vaimentamaan, olisi vaikuttanut näkyvyyteen 8)

Anekdootin mukaan soitto on säröistä tehty.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa