Minkälainen tinakolvi?
Valvoja: ffp jäsenet
Minkälainen tinakolvi?
Tarkoitus hommata jonkinlainen kolvi ja kokemuksia pyydetään. Johdotus tulossa 4mm, joten pystyykö ihan perus pieni kolvi tinaamaan sellaisen hyvin? Ja muutenki mikä on sopivin yleiskäyttöön? Millä järkevin tehdä, kun laittaa esim. 21mm johdon päähän rengasliittimen ja tinaa vielä?
Motonetin tms Autovaraosa liikkeen perus kolvi käy hyvin. En nyt muista watti määriä mutta oisko 25w jo ihan riittävä tuohon piuhan tinaukseen.
Paketeissa lukee yleensä ohjeistus mitä voidaan tinata.
Tietysti jos ei tartte pientä tinata niin ottaa suoraan vähän isomman.
Ei tartte niin paljoa ootella tinan sulamista piuhaan.
Tietysti sillä varauksella ettei kolvin kärki ole mikään norsun kaataja =)
Paketeissa lukee yleensä ohjeistus mitä voidaan tinata.
Tietysti jos ei tartte pientä tinata niin ottaa suoraan vähän isomman.
Ei tartte niin paljoa ootella tinan sulamista piuhaan.
Tietysti sillä varauksella ettei kolvin kärki ole mikään norsun kaataja =)
Jees, jos johtohommia on tiedossa niin vähintään se 25W mielellään vaikka 40W ja sopivan "pieni" kärki, ei mitään lapioo. 40W kolvilla tekee kyllä muitakin juotoshommia, mutta yleensä se on jo sen kokoinen, ettei se "elektroniikkatöihin" sovi.
21 neliöisen johdon päähän on lähes mahdotonta kolvilla tinailla liitintä. Ite olen pienellä kaasuliekillä noita juottanut, mutta eristettä sulaa varsinkin jos se on muovia. Eli juotettava rengasliitin kunnolla kuumaksi, ja sitten johto. Tinan pitää "juosta" sinne säikeiden väliin, eikä jäädä palloksi johdon päähän. Sitten kutistesukka päälle korjaamaan sulanutta eristettä/suojaamaan liitintä.
Muovieristeinen liitin ei tuohon hommaan sitten sovi, enkä ole niitä muualla nähnytkään kun lentokoneissa.
Suosittelen kyllä puristusliitosta isoille liittimille, ja pienillekkin. Pienet johdot on kätevä jatkaa/haaroittaa juottamalla, kunhan homman tekee kunnolla, ja laittaa liimasukan päälle.
21 neliöisen johdon päähän on lähes mahdotonta kolvilla tinailla liitintä. Ite olen pienellä kaasuliekillä noita juottanut, mutta eristettä sulaa varsinkin jos se on muovia. Eli juotettava rengasliitin kunnolla kuumaksi, ja sitten johto. Tinan pitää "juosta" sinne säikeiden väliin, eikä jäädä palloksi johdon päähän. Sitten kutistesukka päälle korjaamaan sulanutta eristettä/suojaamaan liitintä.
Muovieristeinen liitin ei tuohon hommaan sitten sovi, enkä ole niitä muualla nähnytkään kun lentokoneissa.
Suosittelen kyllä puristusliitosta isoille liittimille, ja pienillekkin. Pienet johdot on kätevä jatkaa/haaroittaa juottamalla, kunhan homman tekee kunnolla, ja laittaa liimasukan päälle.
Itsellä on tuollaisiin järeämpiin autosähköasennuksiin tuollainen 80W kolvi. Hieman järeä, mutta tuolla onnistuu sitten esim. laturirempat ja muovihitsauksetkin.
Pienempiin töihin on sitten nopeasti lämpenevä Weller.
Pienempiin töihin on sitten nopeasti lämpenevä Weller.
mulla oli pitkän aikaa semmonen halpahallin kolvi, olisko ollu melkein 50W, no oli aika iso ja kömpelö noissa auton johtonipujen kolvailussa ja näin sitten joskus työharjoittelussa niitä näpsäköitä butaanikolveja. no nyt sitten pari kuukautta sitten löysin biltemasta semmosen ja ostin itelleni. nyt on mukava touhuta kun kolvi on fiksumman kokoinen, kärki on paljon pienempi, lämpiää nopeasti ja mikä parasta ei enää johtoja. aika ihmeen pitkään riittää se kolvin oma säiliö kolvailla, ei oo vielä tarvinnu kun pari kertaa tanakata sitä vasta. siinä on reikä kyljessä siinä kolvin kärjen alapuolella, mitä pitää johtojakolvatessa varoa ettei eristeet kyrvähdä, tosin sillä on sitten näppärä kutistesukkia lämmitellä. ja kärjen saa ruuvattua pois niin voi käyttää ihan polttimenakin.
E: elikä siis tämä
E: elikä siis tämä
-
- -
- Viesti:
Elektroniikkatöihin tommonen Antex on ihan hyvä:
Sit mulla on semmonen sadan watin pistoolikolvi (muistaakseni Litistä) jolla isommat johdot juotan.
Välimallina vielä joku biltsun peruskolvi, mut sitä en oo tainnu tarvita muutamaan vuoteen. Varalla lähinnä.
Eli ei yhdellä kolvilla kaikkea tee. Toi Antex on kiva kun siihen saa erilaisia kärkiä tarvittaessa.

Sit mulla on semmonen sadan watin pistoolikolvi (muistaakseni Litistä) jolla isommat johdot juotan.
Välimallina vielä joku biltsun peruskolvi, mut sitä en oo tainnu tarvita muutamaan vuoteen. Varalla lähinnä.
Eli ei yhdellä kolvilla kaikkea tee. Toi Antex on kiva kun siihen saa erilaisia kärkiä tarvittaessa.
-
- -
- Viesti:
Kyllä 25W riittää, tuon tehoisella Wellerin pikkukolvilla itse releytykset tinailin. Hieman vaan ottaa enemmän aikaa jotta saa kuparijohdon kuumaksi, 40W riittää jo hyvin autosähköhommissa.
Sisähommissa mulla on sitten Bilteman digitaalisäätöinen juotosasema, sekin hintaisekseen asiallinen peli.
Sisähommissa mulla on sitten Bilteman digitaalisäätöinen juotosasema, sekin hintaisekseen asiallinen peli.
Viimeksi muokannut SS, 6.1.2007 13:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^No tuo Biltema ainakin, täsmälleen samanlaista on myynnissä muuallakin, joten kaipa tuohon jostain varaosiakin saa. Itse kahva ei ole kovin laadukkaan oloinen, mutta kyllähän tuolla tinailee. On se ainakin 5V kohta kestänyt.
Tuo mainitsemani Weller on siis ihan 230V peruskolvi ilman mitään elektroniikkaa.
Edit: Bilteman kolvin käyttöohjeessa puhutaan maadoitusliitännästä, mutta ainakaan mitään johtoa ei mukana tullut. Kärkiä kyllä löytyy muutamaa eri tyyppiä.
Tuo mainitsemani Weller on siis ihan 230V peruskolvi ilman mitään elektroniikkaa.
Edit: Bilteman kolvin käyttöohjeessa puhutaan maadoitusliitännästä, mutta ainakaan mitään johtoa ei mukana tullut. Kärkiä kyllä löytyy muutamaa eri tyyppiä.
Viimeksi muokannut SS, 6.1.2007 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo tinaimu on mulle ihan uusi juttu joten kertokaas mikä se on tai mikä sen idea on ja vähän että miten sitä käytetään.
Se on sellanen peukalolla viritettävä tyhjiöpumppu, eli kun halutaan poistaa jostain tinaa, "viritetään" pumppu painamalla mäntä alas, sitten lämmitetään poistettava tina sulaksi, viedään tinaimuri sulaneen juotoksen päälle ja pam!. Nappia painamalla, tina katoaa imupumpun sisuksiin. Yleensä sinne lähtee myös piirilevyn kupari tai viereinen pintaliitoskomponenetti.
Periaatteessa ihan toimiva, mutta käytännössä tarpeeton vehje. Kärki menee nopeasti tukkoon, ja kun sula tina roiskahtaa imupumpun sisuksiin, niin kahden imasun välein pitää pumppu rassata tyhjäksi, että se edes "virittyisi"
Oikeat tinaimurit on sitten imujuottimia, missä on periaatteessa kolvin kärjessä reikä, josta kone imee tinan pois. Siinä on tasainen imu, eikä se vaurioita ympäristöö ;)
Tinaimusukkaa kannattaa hankkia, jos meinaa ihan piirilevyhommia tehdä. Johtojen tinanpoistoon kelpaa tollanen "tinaimupumppu" jos jaksaa taistella mecanoshit + jousiviritelmän kanssa.
Niin, noista juotosasemista, eli niihin on saatavilla eri kokoisia ja tehoisia juotinkahvoja, ja isompitehosiin kahvoihin saa sitten jo kunnon kärkiäkin.
Ainakin Wellerin asemiin saa juotinkahvojen lisäksi, kuumailmajuottimia, kuumailmapuhaltimen, pintaliitospihdit, kuumalankakuorimapihdit.. jne. Muistaa vaan ostaa tarpeeksi isotehoisen aseman.
Mulla oli ennen Wellerin juotosasemaa Vellemanin vastaava, josta puuttui ESD suojaus, eikä se muutenkaan kestänyt kun 2 vuotta. Kolvin kahva tuntui lämpiävän enemmän kuin kärki. Muuten vaikutti ihan ok vehkeeltä ;)
Suosittelen hankkimaan jonkun kohtuuhintaisen työaseman yleiskäyttöön ja pienempiä johtoja varten. Sitten nyrkkimallin kaasukolvi isommille johdoille. Taatusti käyttömukavuudeltaan paras yhdistelmä ja saa tehtyä minkäkokoiset liitokset tahansa nopeasti ja hyvällä jäljellä. Tinaksi jotain muuta kuin halvinta markettipaskaa, puolen kilon rullissa hyväkin tina on niin edullista, että huonoa ei kannata ostaa. Tolla on ihan älytön merkitys sen asian kanssa, että miten hyvin tina "juoksee" liitokseen.
Mulla on myös halpis-tinaimuri, joskus Bebekillä 10 markalla ostettu. Muistaakseni kerran olen sen avannut. Yleensä tinaklöntti jämähtää imurin sisuksiin, mutta männässä on tappi joka painaa suuttimen puhtaaksi jokaisella virityskerralla. Ilman tuota ei pärjää, jos juotoksia joutuu irrottelemaan, tinaimunauha (punottu metallisukka) on toinen konsti.
-
- -
- Viesti:
- "Juotospasta" on sellasta rasvaa, joihin pintaliitoskomponentit voidaan latoa, eli se tulee "kuparille" ja pitää komponenttia paikoillaan. Pastassa on myös fluxia.
- "Fluxi" on juoksutetta, mikä ohjaa tinan juuri sinne mihin pitääkin. Fluxissa on mm. happoa mikä poistaa hapettumia ja hartsia mikä auttaa juotteen (tinan) tarttumista.
- Suolahappo on se millä poistetaan pahoja hapettumia, sen jälkeen huuhdellaan ja laitetaan fluxi, ettei "kupari" syövy pois.
- Juotteessa (tina) on mukana fluxia vähän. Yleensä fluxia käytetään vaikkapa monijalkaisten piirien juottamisessa, jolloin tina "löytää" oikeaan paikkaan, eikä muodosta siltoja jalkojen väliin.
(Tämä tässä on käsi) tyylillä raapustettu. Korjailkaa, en mää näistä mitään tiedä ;)
- "Fluxi" on juoksutetta, mikä ohjaa tinan juuri sinne mihin pitääkin. Fluxissa on mm. happoa mikä poistaa hapettumia ja hartsia mikä auttaa juotteen (tinan) tarttumista.
- Suolahappo on se millä poistetaan pahoja hapettumia, sen jälkeen huuhdellaan ja laitetaan fluxi, ettei "kupari" syövy pois.
- Juotteessa (tina) on mukana fluxia vähän. Yleensä fluxia käytetään vaikkapa monijalkaisten piirien juottamisessa, jolloin tina "löytää" oikeaan paikkaan, eikä muodosta siltoja jalkojen väliin.
(Tämä tässä on käsi) tyylillä raapustettu. Korjailkaa, en mää näistä mitään tiedä ;)
Ittellä on Wellerin pikakolvi siis sellanen pistoolimalli liipasimella ja voin sanoo, että sillä ei tee mitään. Pirun painava ja vielä takapainoinen, nopeestihan se lämpiää mutta tehot ei riitä. Yleensä kaivan esille sen taivaanvanhan wellerin perus kolvin.
Juotosasema on ainoo oikea vaihtoehto, siis tietenkin perusjuotoksiin.
Juotosasema on ainoo oikea vaihtoehto, siis tietenkin perusjuotoksiin.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”