Venton penkinlämmittimet

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

Venton penkinlämmittimet

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 7.11.2006 15:51

Nyt kun talvipakkaset iskivät ja oli tarkoituksena laittaa penkki lämpiämään, niin mitään ei enää kesän jäljiltä tapahtunutkaan. Ja vika koskee molempia penkkejä, sekä kuskin, että hanttimiehen. Mittasin, että virtaa tulee ainakin kuskinpenkin alle. Mistäköhän sitä vikaa lähtisi etsimään? Vastukset menneet kenties sitten huonolla tuurilla molemmista penkeistä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 17:35

Onko siellä penkin alla rele kuten esimerkiksi 2-Golfissa? Napsahtaako se? Jos rele toimii, lienee johto poikki jostain istuimen sisältä, noin mullakin on päässyt käymään. Verhoilu irti penkistä ja katkennutta kohtaa metsästämään, yleensä se on joku tinaus johdon ja itse vastuksen liitoskohdassa.

Mittarilla voi myös todeta vastuksen ehjyyden jos oikeat johdot löytyvät.

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 7.11.2006 19:58

Sen releen naksauksen kuulee ihan selvästi.Ei tartte könytä kuuntelemaan.Näin ainakin omassa ex-ventossa.

Tuomaaa
-
Viestit: 78
Liittynyt: 10.9.2005 16:24

ViestiKirjoittaja Tuomaaa » 7.11.2006 20:14

Kyllä se rele ventossa/golf3:ssa on myös penkin alla. Penkissä on yhteensä kolme vastusta. Istuinosalle ja selkänojalle on omat lämmitysvastuksensa ja sen lisäksi vastus josta "mitataan lämpötilaa". Vastusten eheyden voi todeta yleismittarilla. Ehjän lämmitysvastuksen arvo on 1 ohmin paikkeilla. Nämä kaksi vastusta on hyppylangalla yhdistetty sarjaan, eli jos jompikumpi on poikki niin mikään osa penkistä ei lämpiä. Lämpötilavastuksen arvo riippuu tietysti lämpötilasta. Huoneenlämmössä suurinpiirtein 20 kilo-ohmia...

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 7.11.2006 20:17

Mulla on kanssa vikaa noissa penkinlämmittimissä, kuskin penkin kun laitta lämpiämään, niin n.5 min päästä rupee rele huutamaan ja penkki kuumenee niin pirusti. onko jotenkin oikosulussa?

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 9.11.2006 8:19

Passatissa kuskin pulen lämppäri ei myöskään toimi. Lieneeköhän siinä relesysteemiä, kun on 5-asentoinen säädin kojelaudassa. Ei muuten ole ainoa sähköongelma k.o. pirssissä. Peilien sulatus ja koria vasten kääntö ei toimi. Sulakkeita en ole vielä katsonut, mutta ajattelin sieltä lähteä vikaa ensin etsimään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 11:02

Lieneeköhän siinä relesysteemiä, kun on 5-asentoinen säädin kojelaudassa.
Golfissa on portaaton (numerot 0...5) säädin, mutta rele sen varsinaisen lämmityksen kytkee. Rele vaan kytkee sähköä sopivasti pätkimällä lämpötilan ja säätönamiskan asennon mukaan.

Siellä releen sisällä on muuten hieman elektroniikkaakin. Yhden releen korjasin vaihtamalla sisällä olevan IC-piirin (~1mk Bebekillä) uuteen. Tuon jälkeen rele akoi toimimaan, mutta penkki ei siltikään lämpiä. Täytyy joskus ottaa penkki irti kun on aikaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.11.2006 11:53

Sarjassa VW tyyppiviat: penkinlämppärit on ihan perseestä. Jonkin aikaa hehkutin kolmosfarkun topikissa penkinlämppäreitten toimivuutta. Kuskin puolella kesti viikon, sitten pimeni. Kuskin penkin vastuksesta korjasin liitoksen, joka on siinä häntäluun kohdilla ja päättelin, että vika on siinä, mutta eilen asiaa tutkittuani totesin, että nyt on vika muualla vastuksessa. Verhoilua olisi pitänyt purkaa lisää ja siihen rautalankarumbaan en juuri nyt halunnut lähteä.

Kaiken lisäksi, volkkarin penkin istuin osan lämmitys loppuu persuuksista liian aikaisin ja häntäluuhun ei saa paistetta lainkaan, ei hyvä.

Apparin penkistä oli NTC -vastus pimennyt. Korvasin 10kohm vastuksella, jonka kytkin penkin alle releeltä tulevien johtojen päähän.

Joku on joskus mitannut tuon NTC:n arvot eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 10.11.2006 18:26

Ei muuta kuin tollanen tupakinsytkäristä toimiva lämmitin kiinni ja taas grillautuu persuus ja selkä. Hintaluokka alle varmaan 20e.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 12.11.2006 21:32

Minkähän kokonen homma noiden etupenkkien verhoilujen purku on? Ja mitä maksaa osat?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.11.2006 8:13

Penkin purkaminen atomeiksi on varsin helppo homma, mutta jokunen tosi siinä vierähtää. Istuinosa on keskeltä sivuista tuettu pitkittäisin pianolangoin, jotka on aika tiukassa.
Jos on peruspenkki, siihen voi vaihtaa elementeiksi esim. Varaosamaailman myymän King -jälkiasennussarjan. Irtoelementti istuin- ja selkänojaosaan maksaa jotain 40€.
Jos on sporttipenkki, tilanne muuttuu, koska istuinosan poikki on vedetty tukilangat.

nnko
-
Viestit: 58
Liittynyt: 20.10.2006 17:08

ViestiKirjoittaja nnko » 21.12.2006 23:19

Vähän OT mutta en uutta topicia asiani takia tohdi aloittaa. Mutta, onko mahdollista että penkinlämmittimet alkavat toimimaan itsestään, kytkin 0- asennossa? Näin ainakin avoeukon kanssa luulemme käyneen tänään. Tankkauksen jälkeen parin min. ajon jälkeen alkoi kuumottamaan, niinkuin normaalisti jos kytkin on päällä... Auto on siis ´96 G3

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 28.12.2006 15:09

Ajattelin nyt ottaa tuon kuskin penkin työn alle ja purkaa siitä verhoilun. Tossa tulikin jo todettua, että purkaminen on peruspenkissä simppeli homma, mutte mitenkäs onnistuu kasaus. Saako vielä siististi ehjänä kuntoon?

Sitten tuo itse lämmitin siellä penkissä. Eli uskaltaako(jos nyt on katkennut) sitä katkennutta lankaa alkaa tinailemaan takaisin kuntoon?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.12.2006 19:39

Omastani jaksoin kaks kertaa tinata ja kolmannella ostin lämmitinelementin... Katkes aina jostain uudestaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.12.2006 19:44

Itse korvasin istuinosan King -merkkisellä tarvikkeella, joka kytkeytyy sarjaan selkänojan orkkiksen elementin kanssa. Tehoa on vain istuinosassa niin perkeleesti, että ei ykköselläkään kärsi pitkään pitää, kun meinaa teryleenit sulaa jalkaan.

Orkkiselementin NTC -vastus piti sijoittaa penkin alle, joten termari ei toimi ihan oikein. Pitänee korvat se jollakin kiinteällä vastuksella.

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 31.12.2006 0:37

Oliskohan kellään ylimääräisenä tuollaista penkinlämmitin relettä, siis sitä mikä on siellä penkin alla? Paremman osapuolen autossa oli toinen rele rikki.. Uusi maksaa maltaita...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.12.2006 0:40

Se on muutakin kun rele.

Jokuhan täällä oli korjannu tommosen. Siellä on mikropiiri sisällä jonka oli vaihtanu.

Jos sua huvittaa tutkia niin olis kiva kuulla mitä merkintöjä siinä piirissä on, ihan noin vaan uteliaisuuttani...

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 31.12.2006 1:00

Siitä oli lähtenyt se kotelo päältä pois ja piirilevy otti penkin runkoon maita, niin saat uskoo missä kunnossa se värkki mahtaa olla... kaikki juotokset on murtuneet ja releen kela on vioittunu, niin uutta relettä vaan tilalle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2007 11:09

Jokuhan täällä oli korjannu tommosen. Siellä on mikropiiri sisällä jonka oli vaihtanu.

Siellä releen sisällä on muuten hieman elektroniikkaakin. Yhden releen korjasin vaihtamalla sisällä olevan IC-piirin (~1mk Bebekillä) uuteen. Tuon jälkeen rele akoi toimimaan, mutta penkki ei siltikään lämpiä. Täytyy joskus ottaa penkki irti kun on aikaa.
Minä tuon kerran korjasin, ei mitään hajua millainen piiri se oli. Tokihan siitä releestä voi olla muutakin hajonnut, sisällä oli itse releen ja tuon IC:n lisäksi jokunen muukin komponentti. Tosin kaikki olivat ihan Bebekiltä ostettavaa kamaa. Joten jos itse releosa on ehjä, on elektroniikka korjattavissa kunhan vaan kolvi pysyy kädessä.

Edit: Nyt kun tarkkaan muistelen, taisi olla ihan vaan joku operaatiovahvistin, 8-napainen piiri.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa