Venton penkinlämmittimet
Valvoja: ffp jäsenet
Venton penkinlämmittimet
Nyt kun talvipakkaset iskivät ja oli tarkoituksena laittaa penkki lämpiämään, niin mitään ei enää kesän jäljiltä tapahtunutkaan. Ja vika koskee molempia penkkejä, sekä kuskin, että hanttimiehen. Mittasin, että virtaa tulee ainakin kuskinpenkin alle. Mistäköhän sitä vikaa lähtisi etsimään? Vastukset menneet kenties sitten huonolla tuurilla molemmista penkeistä.
Onko siellä penkin alla rele kuten esimerkiksi 2-Golfissa? Napsahtaako se? Jos rele toimii, lienee johto poikki jostain istuimen sisältä, noin mullakin on päässyt käymään. Verhoilu irti penkistä ja katkennutta kohtaa metsästämään, yleensä se on joku tinaus johdon ja itse vastuksen liitoskohdassa.
Mittarilla voi myös todeta vastuksen ehjyyden jos oikeat johdot löytyvät.
Mittarilla voi myös todeta vastuksen ehjyyden jos oikeat johdot löytyvät.
Kyllä se rele ventossa/golf3:ssa on myös penkin alla. Penkissä on yhteensä kolme vastusta. Istuinosalle ja selkänojalle on omat lämmitysvastuksensa ja sen lisäksi vastus josta "mitataan lämpötilaa". Vastusten eheyden voi todeta yleismittarilla. Ehjän lämmitysvastuksen arvo on 1 ohmin paikkeilla. Nämä kaksi vastusta on hyppylangalla yhdistetty sarjaan, eli jos jompikumpi on poikki niin mikään osa penkistä ei lämpiä. Lämpötilavastuksen arvo riippuu tietysti lämpötilasta. Huoneenlämmössä suurinpiirtein 20 kilo-ohmia...
Passatissa kuskin pulen lämppäri ei myöskään toimi. Lieneeköhän siinä relesysteemiä, kun on 5-asentoinen säädin kojelaudassa. Ei muuten ole ainoa sähköongelma k.o. pirssissä. Peilien sulatus ja koria vasten kääntö ei toimi. Sulakkeita en ole vielä katsonut, mutta ajattelin sieltä lähteä vikaa ensin etsimään.
Golfissa on portaaton (numerot 0...5) säädin, mutta rele sen varsinaisen lämmityksen kytkee. Rele vaan kytkee sähköä sopivasti pätkimällä lämpötilan ja säätönamiskan asennon mukaan.Lieneeköhän siinä relesysteemiä, kun on 5-asentoinen säädin kojelaudassa.
Siellä releen sisällä on muuten hieman elektroniikkaakin. Yhden releen korjasin vaihtamalla sisällä olevan IC-piirin (~1mk Bebekillä) uuteen. Tuon jälkeen rele akoi toimimaan, mutta penkki ei siltikään lämpiä. Täytyy joskus ottaa penkki irti kun on aikaa.
Sarjassa VW tyyppiviat: penkinlämppärit on ihan perseestä. Jonkin aikaa hehkutin kolmosfarkun topikissa penkinlämppäreitten toimivuutta. Kuskin puolella kesti viikon, sitten pimeni. Kuskin penkin vastuksesta korjasin liitoksen, joka on siinä häntäluun kohdilla ja päättelin, että vika on siinä, mutta eilen asiaa tutkittuani totesin, että nyt on vika muualla vastuksessa. Verhoilua olisi pitänyt purkaa lisää ja siihen rautalankarumbaan en juuri nyt halunnut lähteä.
Kaiken lisäksi, volkkarin penkin istuin osan lämmitys loppuu persuuksista liian aikaisin ja häntäluuhun ei saa paistetta lainkaan, ei hyvä.
Apparin penkistä oli NTC -vastus pimennyt. Korvasin 10kohm vastuksella, jonka kytkin penkin alle releeltä tulevien johtojen päähän.
Joku on joskus mitannut tuon NTC:n arvot eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm
Kaiken lisäksi, volkkarin penkin istuin osan lämmitys loppuu persuuksista liian aikaisin ja häntäluuhun ei saa paistetta lainkaan, ei hyvä.
Apparin penkistä oli NTC -vastus pimennyt. Korvasin 10kohm vastuksella, jonka kytkin penkin alle releeltä tulevien johtojen päähän.
Joku on joskus mitannut tuon NTC:n arvot eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm
Penkin purkaminen atomeiksi on varsin helppo homma, mutta jokunen tosi siinä vierähtää. Istuinosa on keskeltä sivuista tuettu pitkittäisin pianolangoin, jotka on aika tiukassa.
Jos on peruspenkki, siihen voi vaihtaa elementeiksi esim. Varaosamaailman myymän King -jälkiasennussarjan. Irtoelementti istuin- ja selkänojaosaan maksaa jotain 40€.
Jos on sporttipenkki, tilanne muuttuu, koska istuinosan poikki on vedetty tukilangat.
Jos on peruspenkki, siihen voi vaihtaa elementeiksi esim. Varaosamaailman myymän King -jälkiasennussarjan. Irtoelementti istuin- ja selkänojaosaan maksaa jotain 40€.
Jos on sporttipenkki, tilanne muuttuu, koska istuinosan poikki on vedetty tukilangat.
Vähän OT mutta en uutta topicia asiani takia tohdi aloittaa. Mutta, onko mahdollista että penkinlämmittimet alkavat toimimaan itsestään, kytkin 0- asennossa? Näin ainakin avoeukon kanssa luulemme käyneen tänään. Tankkauksen jälkeen parin min. ajon jälkeen alkoi kuumottamaan, niinkuin normaalisti jos kytkin on päällä... Auto on siis ´96 G3
Ajattelin nyt ottaa tuon kuskin penkin työn alle ja purkaa siitä verhoilun. Tossa tulikin jo todettua, että purkaminen on peruspenkissä simppeli homma, mutte mitenkäs onnistuu kasaus. Saako vielä siististi ehjänä kuntoon?
Sitten tuo itse lämmitin siellä penkissä. Eli uskaltaako(jos nyt on katkennut) sitä katkennutta lankaa alkaa tinailemaan takaisin kuntoon?
Sitten tuo itse lämmitin siellä penkissä. Eli uskaltaako(jos nyt on katkennut) sitä katkennutta lankaa alkaa tinailemaan takaisin kuntoon?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse korvasin istuinosan King -merkkisellä tarvikkeella, joka kytkeytyy sarjaan selkänojan orkkiksen elementin kanssa. Tehoa on vain istuinosassa niin perkeleesti, että ei ykköselläkään kärsi pitkään pitää, kun meinaa teryleenit sulaa jalkaan.
Orkkiselementin NTC -vastus piti sijoittaa penkin alle, joten termari ei toimi ihan oikein. Pitänee korvat se jollakin kiinteällä vastuksella.
Orkkiselementin NTC -vastus piti sijoittaa penkin alle, joten termari ei toimi ihan oikein. Pitänee korvat se jollakin kiinteällä vastuksella.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jokuhan täällä oli korjannu tommosen. Siellä on mikropiiri sisällä jonka oli vaihtanu.
Minä tuon kerran korjasin, ei mitään hajua millainen piiri se oli. Tokihan siitä releestä voi olla muutakin hajonnut, sisällä oli itse releen ja tuon IC:n lisäksi jokunen muukin komponentti. Tosin kaikki olivat ihan Bebekiltä ostettavaa kamaa. Joten jos itse releosa on ehjä, on elektroniikka korjattavissa kunhan vaan kolvi pysyy kädessä.Siellä releen sisällä on muuten hieman elektroniikkaakin. Yhden releen korjasin vaihtamalla sisällä olevan IC-piirin (~1mk Bebekillä) uuteen. Tuon jälkeen rele akoi toimimaan, mutta penkki ei siltikään lämpiä. Täytyy joskus ottaa penkki irti kun on aikaa.
Edit: Nyt kun tarkkaan muistelen, taisi olla ihan vaan joku operaatiovahvistin, 8-napainen piiri.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa