Miksi vahvistimen jännite puolittuu??
Valvoja: ffp jäsenet
Miksi vahvistimen jännite puolittuu??
Eli on seuraavanlainen ongelma. Vahvistimelle tulee auton käydessä n13.6 voltin jännite, heti kun laittaa herätevirtapiuhan kiinni jännite laskee noin puoleen. Ei syty virta eikä protection ledi kumpikaan. Loppu itseltä ymmärrys, ni oisko joku joka osais auttaa miestä mäessä.
-
- -
- Viesti:
Se on 16 neliön kaapelia. Kyllä siitä pitäs sen verran virtaa mennä läpi, että vahvistin lähtisi päälle. Eli minkäänlaista kuormaa en ole vielä kytkenyt.
Serkku sitä käytti juuri maahantuojalla ja siellä oli toiminu ihan ok. Silläpä se tässä niinku pistikin ihmettelemään. Arvelin itsekkin heti, että jotain täytyy olla oikkarissa vahvarissa tai jotain muuta vastaavaa.
Edit: Niin ja vahvistin on SPL dynamics s-2002
Serkku sitä käytti juuri maahantuojalla ja siellä oli toiminu ihan ok. Silläpä se tässä niinku pistikin ihmettelemään. Arvelin itsekkin heti, että jotain täytyy olla oikkarissa vahvarissa tai jotain muuta vastaavaa.
Edit: Niin ja vahvistin on SPL dynamics s-2002
Kaikki kontaktipinnat on hiottu moneen kertaan läpi, juurikin hyvän kontaktin varmistamiseksi ja piuhat on ihan vasta vedetty, että pitäisi olla kondiksessa. En ainakaa itse ole huomannut mitään tavallisesta poikeavaa. Mikään paikka ei lämpeä, sulakkeet ei pala eikä mitään. Herätettäkin tuli kokeiltua ottaa hyppylangalla + liittimestä, mut eipä auttanu sekään.
-
- -
- Viesti:
Se on maahantuojalla testattu että siinä ei oo mitään vikaa. Eli siellä pelittäny ihan ok. On tää kyllä aika outo juttu. En oikeen kaapelivikaan usko ku tulee kuiteski ihan normaalisti jännitteet siihen asti ku herätejohdon junttaa kiinni. Paitsi että kaapeli on kyllä biltemasta että eihän sekään tietty mikään ihme oo jos ois paskana...:)
Jotenkin tuntuu että plus tai miinus puolella ei sähkö kulje. Kannattaa lähteä liikkeelle tarkistamalla kaikki liitokset/liittimet. Nopeasti tulee mieleen että esim. maadoituspiste on niin huono ettei virta kierrä. Toinen tapa on tietysti kokeilla jollakin muulla laitteella riittääkö virta.
PS.Kokeile kytkeä heräte "hyppy-langalla" suoraan virtaliittimestä, ei mankasta.
PS.Kokeile kytkeä heräte "hyppy-langalla" suoraan virtaliittimestä, ei mankasta.
-
- -
maadoitukset kuntoon: jos kontaktit on puhtaat, ohut kerros kuparitahnaa pintaan ja vot ! omissa asennuksissa on aina ollu virta- ja maakaapelit saman vahvuisia ja hyvin on toiminu (en ole jännitteitä mitannu, yleensä noi värkit toimii, jos akun jännite ei liian alhainen ja maadoitus kunnossa). Moni poika on vahvistimensa ( ja joskus autonsakin) polttanut huonosti maadoitetuilla asennuksilla. Oletkos kokeillut kondensaattorin kanssa tuota kytkentää ?
-
- -
Olikohan se joskus jossain AMK:n sähköfysiikassa kun mun annettiin ymmärtää että pääasiassa ne elektronit (vai mitä liekään oli) kulkee johtimen pinnassa. Tämä siis olisi syy siihen että kohteissa missä tarvitaan suurta virtaa, käytetään erittäin monisäikeisiä kaapeleita (esim. juurikin autokaapelit) jolloin tuota pintaa on enemmän.
Voin muistaa pahastikin väärin... Tosin ei väliä, käytän yleensä itse 50mm2 kaapeleita ;-)
Voin muistaa pahastikin väärin... Tosin ei väliä, käytän yleensä itse 50mm2 kaapeleita ;-)
Sit on näissä hifi-asennuksissa tärkeetä että se johdin on semmosta hifi-johdinta, jossa on kuoressa nuoli sähkönkulkusuunnalle, että se sähkö tietää minne sen pitää kulkea. Semmosen johdon jos sitten laittaa väärinperin, niin se kaikki virta vaan pakkautuu akkuun ja sitten tulee ylilataus ja voi vaikka akku räjähtää.
;-)
;-)
^ ja tuo on ihan totta. joskus on jopa joku viisas hifisti sanonut että miinus puolella pitäisi käyttää paksumpaa johdinta kun plus puolella. mutta itse ainakin olen aina käyttänyt saman paksuisia.
Ja mitä tuosta viallisesta sulakkeesta, kerran olen itse törmännyt sellaiseen muuten toimi aivan hienosti mutta kun otettiin laitteistosta täysi teho irti niin kaikki sammui, mutta sitten taas vähäisellä voluumilla toimi.
Ja mitä tuosta viallisesta sulakkeesta, kerran olen itse törmännyt sellaiseen muuten toimi aivan hienosti mutta kun otettiin laitteistosta täysi teho irti niin kaikki sammui, mutta sitten taas vähäisellä voluumilla toimi.
Viimeksi muokannut Riku.J, 27.3.2006 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
[quote]Olikohan se joskus jossain AMK:n sähköfysiikassa kun mun annettiin ymmärtää että pääasiassa ne elektronit (vai mitä liekään oli) kulkee johtimen pinnassa. Tämä siis olisi syy siihen että kohteissa missä tarvitaan suurta virtaa, käytetään erittäin monisäikeisiä kaapeleita (esim. juurikin autokaapelit) jolloin tuota pintaa on enemmän.
Voin muistaa pahastikin väärin... Tosin ei väliä, käytän yleensä itse 50mm2 kaapeleita ;-)[quote]
kyl sä oikein muistit
Voin muistaa pahastikin väärin... Tosin ei väliä, käytän yleensä itse 50mm2 kaapeleita ;-)[quote]
kyl sä oikein muistit
ohi tän jutustelun pikkasen.
Jotkut hifistelijät on niin tarkkoja et kotilaitteissakin väittävät tulevan hyötyä kun vaihtaa sen vahvistimen syöttöjohdon tuollaiseen hifistelyjohtoon, mut samaan aikaan siellä pistorasian toisella puolella kulkee se sama sähkö joissain vanhoissa kaapeleissa jotka taloon on vuonna 1 ja 2 asennettu mut niistä ei oo mitään haittaa kun ne ei näy!
ja takaisin aiheeseen kiitos:-)
Jotkut hifistelijät on niin tarkkoja et kotilaitteissakin väittävät tulevan hyötyä kun vaihtaa sen vahvistimen syöttöjohdon tuollaiseen hifistelyjohtoon, mut samaan aikaan siellä pistorasian toisella puolella kulkee se sama sähkö joissain vanhoissa kaapeleissa jotka taloon on vuonna 1 ja 2 asennettu mut niistä ei oo mitään haittaa kun ne ei näy!
ja takaisin aiheeseen kiitos:-)
-
- -
- Viesti:
-
- -
apropoo, tuli mieleen että kun siinä SPLäs on nyt kummiskin perus, eli ne virta,maa ja heräte liitimet lähekkäin, eihän vaan virta/maa/heräte johtojen karvat ota yhteen ja/tai vahvistimen runkoon.. ? eikai täs enää voi kovin kummonen vika olla jos vahvistin on ehjä, johdot on uudet ja sulake nyt tuskin voi olla noin rikki, pakko olla joku oikosulku tai vastaava jossain
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”