100W polttimoista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

100W polttimoista

ViestiKirjoittaja seatti69 » 22.8.2005 10:50

Olisiko jollakulla heittää kokemuksia 100W polttimoista autossa. Olen tässä miettiny että pitäisiköhän kokeilla moisia vempeleitä.
Onko noiden käytössä mitään "huomioonotettavaa", muuta kuin että ovat liikenteessä laittomat?

Pamputtaako poliisi?

Huomaako ulkopuolinen että nyt tulee vastaan auto tehokkaammilla polttimoilla?

Sulaakohan umpiot =)

Onko hinta sama kuin tavallisilla?

Tuleeko valotehoa lisää sen verran että on kannattavaa.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 22.8.2005 10:54

Joskus kokeiltiin vanhaan matukkaani 100w polttimoita ja ne kerkesivät olemaan about 5min kiinni ja heti kuumeni umpio tulikuumaksi, kauempaa aikaa niitä ei uskaltanut pitää..eli eivät ne kovin hyvin sovi vakiovalojen paikalle. Mutta kyllä ne sitten kirkkaatkin olivat..

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 22.8.2005 10:59

en kyl ite huomannut mitään suurta eroa... eli ei kannata umpioita uhrata noiden takia

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.8.2005 11:00

Tokihan laadukkaat tehokkaat polttimot on kalliimpia kuin normit, kun niiden menekki on promillen luokkaa.

Mutta kyllä niillä lisää valoa saa, itsellä ollut monessa autossa moiset. Huomasin Corradon polttimonvaihdon yhteydessä että nahkapöksykin oli sinne laittanut 100w polttimot tuplavaloihin.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 22.8.2005 11:19

kivasti niillä saa ainakin umpion lasit rikki. Ensin ne on hotapoppaa, sitte tulee toinen auto vastaan tms. ja ruiskii kylmää loskaa valoille. Ne o sit siinä!

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 22.8.2005 11:29

Näiden kommenttien perusteella siis ei kannata laittaa niitä, eli umpiot kärsii. Ei viittiisi särkeä turhaan umpioita...

janne.k
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.12.2003 15:40

ViestiKirjoittaja janne.k » 22.8.2005 11:31

lämpeneminen taitaa olla suurin ongelma. Mutta valoja ei kestä parkissa pitää päällä. mutta kyllä ne ajon aikana saa jäähdytystä ettei oikein lämpimäks mene

Jurmu
-
Viestit: 43
Liittynyt: 15.5.2004 17:59

ViestiKirjoittaja Jurmu » 22.8.2005 11:32

Mulla on Jetassa 55/100W philipsin rallyt. Valoa tuli syyspimeille reippaasti lisää. Vielä ei oo umpiotkaan (vielä :) hajonnu ,kun on vaan pitkissä valoissa se 100W. Eipä nuista oo viranomaisetkaan mitään sanonu.

Asentaja
-
Viestit: 59
Liittynyt: 26.8.2003 14:37

ViestiKirjoittaja Asentaja » 22.8.2005 11:50

laittaa vaan paksummat virtajohdot releen kautta akulle, niin riittää virta kunnolla, eikä (ohuet) orkkisjohdot sula.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.8.2005 11:54

^ Juuri näin, turha sinne on laittaa 100W polttimoita ainakaan alkuperäisellä paukkulangalla.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 22.8.2005 11:56

mä käytän polttimona 80w/90w, eron huomaa paljon paremmin lähivaloilla, kaukovaloissa ei niinkään suurta eroa.

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 22.8.2005 13:30

mulla ei ainakaan ole yhdetkään valot hajonnu 100w polttimoista
ja aivan samalla tavalla niitä oon käyttänyt kuin normaaleja polttimoja.
en ole huomannu mitään haittaa esim. vakio johdotuksissa ei ole lämmennyt merkittävästi enemmän.
100w kyllä erottaa vaikka 55w siitä että 100 hehkuu pitempään sammuttamisen jälkeen. erottaa aivan selvästi vastaan tulevasta autosta kuka käyttää 100w tai isompia.

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 22.8.2005 14:01

Minä ainakin olen päässyt kunnollisilla/laadukkailla vakiotehoisilla polttimoilla parempaan lopputulokseen kuin nuilla ylikokoisilla. Valokuvio tahtoo mennä puuroksi liian tehokkailla polsilla. Mielipiteeni olisi että jättää nuo laittomat pois ja ostaa hivenen kalliimmat laatupolttimot, ja vaihtaa ne johdot riittävän paksuiksi ja releet sekä sulakkeet mahdollisimman lähelle polttimoa.

100W:sia polttimoita käytin joskus kadetissa, mutta yks umpion lasi halkes, toisesta paloi vain hopeointi ja muutama polttimo räjähti umpion sisään. Siinä vaiheessa loppui leikkiminen....

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.8.2005 14:11

Ei se tehokkaampi valomäärä kyllä sitä kuviota miksikään puuroksi tee, vaan se että kaikki jossain motonetissä yms paikoissa myytävistä 'laittomista' polttimoista on totaalista ala-arvoista paskaa. Laadukkailla polttimoilla missä palikat on oikeissa paikoissa, ei tietenkään valokuvio muutu mihinkään, tulee vain kirkkaammaksi.

Itsellä ja kavereilla ei ole monen vuoden kokemuksella mitään mennyt rikki.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 22.8.2005 16:05

On kyllä aika ristiriitaisia nuo teidän kokemuksenne, tehdä nyt sitten noitten perusteella päätös...

Kuka nuo virtajohdot valoille osaa vaihtaa, en minä ainakaan..JA liikkeeseen kun vie niin maksaa...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 22.8.2005 16:38

Kolmos golffin tupla umpiossa ei ainakaan kannata käyttää 100w hehkuja. Yhdessä autossa oli edellinen omistaja sellaiset laittanut niin oli umpiosta alkanut pinnoite sulaamaan. Eukon sunnyyn pistin keväällä 110/100w H4:sen kun ei muuta löytynyt kotoa. Pari kuukautta kesti ennen kuin kärähti. Variantti golffissa, mulla oli myös tupla umpiot joihin pistin aivan normaalit hellan H1:set ja vetasin lähivaloille 6mm piuhat releillä. Oli kyllä niin hyvät lähivalot ettei missään ajamassani autossa ole ollut niin hyvät. Focuksenkin valot näytti aivan kellertäviltä vieressä.

Lisävaloihin nuo 100w hehkut kannattaa laittaa, mullakin oli boschin ämpärin pohjat keulassa 100w hehkuilla niin näki ajaa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 22.8.2005 17:18

Lisäreissä on ruottin tuliaisena 130w H2:set ja valotkaan ei ole mitkään E hyväksytyt vaan on ranskassa ralliautoon hyväksytyt PIAA valot =D

Ei pamputa poliisi eikä sula umpio kun on peltiä, tosin kannattaa ihan turvallisuuden vuoksi vaihtaa ajoissa lyhyille ettei toinen sokaistu. täällä pohjoisessa kun niitä valoja tarviikin.. H4 umpiot ei tahdo kestää 55/100w polttimoita, valohyötyä on jonkunverran..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.8.2005 18:18

seatti69: katsoppas tuolta mallia, ei se kovin vaikea homma ole, mutta kannattaa tehdä kunnolla: http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/

Jos noilla ei satanen kestä niin kumma on. Ja sellainen huomio, että VW:n (ja liki kaikkien autojen) valojohdotus on auttamattoman alimitoitettua jo vakio valoilla, eli se tuplasti tehokkaampien laittaminen ei ole kovin kannattavaa, enemmän virtaa -> enemmän jännitehäviötä -> enemmän palaneita virtalukon pohjia, johtoja, kykimiä, viiksiä, sulakkeita ja hermoja. Hyvät johdot suurin piirtein tuplaa valotehon jo yksinään, eli Corradon surkeat valot muuttui kuin tyhjästä hyviksi ihan kunnon johdotuksen asentamalla.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 22.8.2005 18:44

pikkusisko kans valitteli et volvossa on huonot valot (460 mallia), et jos 100w polttimot vaihtais...juu sulatti kaikki johdot polttimon takaa klimpiksi ja kaikki sekos sen myötä...tarinan opetus: vakiojohdoilla ei kannata koittaa!!!

lisävalot kunnon johdoilla on eri asia...

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 22.8.2005 18:59

HelaKammo: kiitos hyvistä kuvista ja neuvoista, mutta olen sen verran käsi, että jää silti homma tekemättä.

Tietysti vaihtoehto olisi että käyttäsi jossain pajalla ne vaihtamassa. Tiiä sitten tekeekö kukaan tuollasia vaihtotöitä...

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

ViestiKirjoittaja MikaK » 22.8.2005 19:23

Itsellä on ollut 100w polttimot siitä lähtien kun laiton releiden kautta uudet piuhat ja katsastuksessa ei sanottu mitään 100w polttimoista ,mutta valo teho ainakin parantui kun laitton noiden releiden kautta virrat ja 100w polttimoilla tulin vähän kirkkaammaksi.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 22.8.2005 19:40

Onhan nuita valon parannus sarjoja valmiinakin myynnissä jos ei itse osaa tai jaksa tehdä. Esim biltemassa. Ei tarvi kuin painella liittimet kiinni, kiinnittää releet ja niputtaa johdot.

Tuolla on myös valmiita sarjoja:
http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.8.2005 20:55

Bilteman sarjaa en suosittele, johdot on aivan liian pitkiä useimpiin autoihin ja liitokset huonoja. Tuossa ei myöskään ole erillisiä sulakkeita vaan alussa on 2cm pätkät sulakkeena toimivaa johtoa. Tuossa Dir-Lightin sarjassa sen sijaan pitäisi olla tinatut liitokset ja muuta kivaa...

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 22.8.2005 21:53

ite laitoin jettaan ton bilteman satsin niin semmosen muutoksen tein, että laiton liittimillä siihen lattasulakkeet... toimii hyvin ja 55/100 tulossa kuhan illat pimenee.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.8.2005 22:31

No kyllähän se toimii, mutta ajan mittaan liitokset alkavat hapettumaan. On mullakin tuo Bilteman sarja ollut nokalla muutaman vuoden. Vähän tein jo parannuksia, lyhensin johtoja ja laitoin uudet H4-pistokkeet. Nyt olisi tarkoitus poistaa viimeisetkin Bilteman rippeet ja tehdä kunnollinen kahdennettu systeemi ettei kaikki valot pimene kerralla jos jotain hajoaa.

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 23.8.2005 8:01

Ei se tehokkaampi valomäärä kyllä sitä kuviota miksikään puuroksi tee, vaan se että kaikki jossain motonetissä yms paikoissa myytävistä 'laittomista' polttimoista on totaalista ala-arvoista paskaa. Laadukkailla polttimoilla missä palikat on oikeissa paikoissa, ei tietenkään valokuvio muutu mihinkään, tulee vain kirkkaammaksi.


Ei ole ollut minulla ikinä/milloinkaan tuommoisia halpispolttimoita käytössä, eikä tule, mutta siitä huolimatta kadetin valokuvio meni aivan sumeaksi. Asconassa sittemmin ei pahasti sumentunut, mutta suli liittimet ja ne kopat umpion takaa, miltei liekillä. Liekö syy olla polttimoissa vai siinä että auto oli ooppeli??? Nykyään en ole laittomia käyttänyt, vaan aina ensin uusinut johtimet, sulakkeet, releet ja liittimet ja paikalle kunnon polttimot...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.8.2005 8:06

No eihän se sumentuminen sitten kirkkaammista polttimoista suoranaisesti johdu, vaan välillisesti siitä ettei ooppelin romut kestä sitä lämpökuormaa enään ;)

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 23.8.2005 8:23

No eihän se sumentuminen sitten kirkkaammista polttimoista suoranaisesti johdu, vaan välillisesti siitä ettei ooppelin romut kestä sitä lämpökuormaa enään ;)



Saattaahan se näinkin olla... Ei vaan pääse vertaan enää, kun ei ole/tule ooppeleitakaan...

Antti Narvanen
-
Viestit: 173
Liittynyt: 31.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Antti Narvanen » 23.8.2005 23:20

Auton omiin umpioihin noita en laittaisi, mutta lisävaloissa noita olen pitänyt aina. 190 Rally "Bossi" ei ole noita moksiskaan, tosin kannattaa satsata laatupolttimoihin. Tarvikepaskoilla ei tee yhtään mitään...

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 24.8.2005 2:40

Tässä on taas kyse varmaan samasta noiden umpioiden halkeiluissa ja liittimien sulamisissa 100 W polttimoiden takia kuin kitkarenkailla ajavilla tuulilasi halkeaa aina siksi kun siihen lentää nasta kun nastarenkailla ajavien lasiin lentääkin yleensä kivi samassa tilanteessa...

edit. Kaverini nimitti tuollaista mielipidekäyttäytymistä punalipun perinnöksi. (jos ei mulla niin ei tarvii sullakaan tai ainakin se on ihan perseestä)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.8.2005 8:24

^No ei nyt ihan, koska tuolla aiemmissa postauksissahan oli ihan selviä omia kokemuksia aiheesta.

OT: Mulla kyllä meni tuulilasi vaihtoon nastamiesten takia =)

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 24.8.2005 14:19

^No ei nyt ihan, koska tuolla aiemmissa postauksissahan oli ihan selviä omia kokemuksia aiheesta.


Taisit vähän kadottaa pointin tosta mun postauksesta (niin kuin porukalle yleensä käy) eli onko se liittimien sulaminen suoraa seurausta isommasta virrasta, ei vaan epätäydellisestä kontaktista, onko se lasin halkeaminen lämmöstä, ei vaan todennäköisemmin kiveniskusta jne. ;)

Sitä en kiistä etteikö halkeamisia ja sulamisia olis käyny, oon nähny ihan 55 W polttimoilla sulatettuja liittimiä ja sumentuneita / halenneita umpioita. Omat kokemukset ei vaan ole saanu yhtään umpioita rikki vaikka niitä on 8 kpl 100 W polttimoilla keulalla ja vesi / lumi / loska on lentänyt yli 70 tkm matkalla hämmästyttävän usein jopa yli konepellin..

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 24.8.2005 14:33

Mä oon saanut ainoastaan kerran umpiot halki satawattisilla. Silloin unohtui valot päälle ja auto oli parkissa jonkun aikaa. Sen jälkeen tuli laseille lämpöshokki, eli lunta yllinkyllin kävelyvauhdista (ei siis aluksi jäähdyttävää viimaa). Tuloksena oli molemmista umpioista lasi halki.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.8.2005 15:38

No en minäkään ole saanut valoja rikki satawattisilla vaikka niitä olenkin harrastanut. Ainoastaan Sunnyn oma umpio ei pitänyt 100w pitkistä vaan toinen (aiemmin jo huono) suli hopeointi pois. Uusi kestikin sitten moitteetta..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.8.2005 15:41

Onkos muuten olemassa mitään välimuotoa 55- ja 100-wattisten välillä? Vaikkapa jotain 70...80-wattista? Ei kuumenisi ihan niin paljon, mutta valoa irtoaisi 55-wattisia enemmän.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.8.2005 17:11

ÖÖms.. Olen nähnyt 55/100w 80/100w mutten mitään tyyliin 70/70. Vois kyllä olla tarpeeseen mutta nuo 55/100 on itellekki hakusessa jos jollain olis. Kinkkukaapissa kun on kerran niin isot umpiot ettei se pieni lämpö mitää haittaa ja lähivalot on tarkoitettu lähinnä julisteiden lukua varten auton edessä metrin päässä :D Miten niin hajavaloa...

Esa Y
-
Viestit: 61
Liittynyt: 28.4.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Esa Y » 24.8.2005 17:16

Itte talvella olen käyttänyt kun valoakin tarvii enemmän. Katsastanutkin olen, eikä tullut moitteita. Mun auton umpiotkin on toki haalistuneet, kun vanhempi auto on kyseessä, ni eipä ne paljon uusien autojen valotehoista poikkea.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.8.2005 17:30

Kliketi :

http://www.euroracing.fi/tuotteet/piaa/
"Toimitamme kilpailukäyttöön seuraavia polttimoita:
H4 130/90W
H4 160/90W
H4 170/100W

http://www.mainio.net/article.asp?path= ... e_id=23986

^Tuolta jotain tietoo..

Purojannu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.8.2005 17:19

ViestiKirjoittaja Purojannu » 24.8.2005 17:55

Isäni heitti vanhaan 80:seen Audiin aina talvirenkaiden vaihdon yhteydessä satawattiset ja "maailma muuttui valkoiseksi". Valoa tuli oikeen kunnolla lisää...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.8.2005 19:49

nuo 55/100 on itellekki hakusessa jos jollain olis
Pilteemassa on:
351001 H4-POLTTIMO 24V 75/70W, E-HYVÄKSYTTY Polttimot 3,95 €
351003 H4-POLTTIMO 12V 100/80W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 3,95 €
351004 H4-POLTTIMO 12V 100/55W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 3,95 €
351007 H4-POLTTIMO 12V 130/90W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 4,95 €
351008 H4-POLTTIMO 12V 60/55W, E-HYVÄKSYTTY Polttimot 2,25 €
351010 H4-POLTTIMO 24V 100/90W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ

Laadusta voidaan sitten olla montaa mieltä. 24-volttista olisi näemmä 75/70-wattisena, vakioteho noissa.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 24.8.2005 20:17

Mitatkaa ihan piruuttaan voltit lampunkannasta, mulla oli mk-2:ses huimat 10 volttia. releistyksen jälkeen noin 14V .
Ei varmaan epäselvää, että valoteho kasvoi huomattavasti

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 24.8.2005 22:33

55/100 W polttimoita löytyy varmaan vähän joka valmistajalta, ainakin Hella, Narva ja Philips tekee laatua. Joo ja ne kakkosen vakiopiuhat, noin 9,6 V oli alkuperäsen lisäpitkän kannalla :) Niin ja tuokin umpio kesti mulla satawattisen releytettynä ilman ongelmia (sitä tosin varoin jo pitämästä paikoillaan päällä kun on niin pieni umpio).

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 25.8.2005 10:08

Onko niin, että tuo Dirlight valosarja ei käy kuin autoihin, joissa on H4???

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.8.2005 10:38

^Näin ainakin täällä väitetään: http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/

Voihan noihin sarjoihin vaihtaa oikeanlaiset liittimet, mutta joissakin autoissa asennus saattaa olla vähän hankalaa.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 25.8.2005 11:13

Itse laitoin vajaa vuosi sitten autoon sen Biltsun parjatun johtosarjan valoille. Hieman piti askarrella, että sai myös lisäpitkät (kahdet polttimot umpiossa) palamaan. Samalla vaihdoin Philips Vision Plussat (55 W?) ja kyllä on melko hyvät valot vanhassa autossa.
100-wattiset ei paljon paranna tilannetta, jos polttimon kannalle tulee se ~11 volttia...

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 17.11.2005 14:27

Kyselin autosähköliikkeestä nuita piuhojen vaihtoja ajovaloille, sanoi heti, että ei niitä johtoja toinna vaihtaa, laittaa vaan releet sinne niin ei hävikkiä synny! Onko asia nyt siis näin, että sinne kannata paksumpaa letkua laittaa? Kehtaa alkaa ukon kanssa kinaamaan. Ja parin tunnin homma kuulemma!

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 17.11.2005 14:46

Mieti tuota johtoa vesiputkena, alkuperäinen on kolme metriä pitkä mehupilli ja vaihdettu putki on metrin mittainen tuumainen putki. Kummasta mahtaa mennä enemmän tavaraa läpi samassa ajassa?
Sähkö toimii täysin vastaavasti.

Releytys ainoastaan säästää katkaisijaa, ja kenties lyhentää johdotusta. Toki sekin on jo puoli hommaa, mutta samalla sen voisi tehdä kunnollakin ja vetää paksumpaa kaapelia.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 17.11.2005 14:59

Eikä tuohon tarvita autosähköliikettä, pelkkää pientä vaivannäköä ja käynti vaikka motonetissä ja lisäksi tarvittaessa jossain mistä saa koteloita...

Ja vielä laitetaan kerran linkki:

http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/

Kuvissa pari eri versiota, kahdella boksilla ja yhdellä boksilla. Paremman olis voinut tehdä laittamalla releille kannat vaihtojen helpottamiseksi, mutta kyllä ne noinkin menee, kun aika harvoin rele tekee tenän. Lisäksi Corradossa ei ollut pikaliitintä lampun taakse, eli lamput on abikoilla kiinni. Joku edellinen omistaja oli jotain sinne sählännyt, liekö vaihdettu lamppuja eri tyyppiseen.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 17.11.2005 18:29

Niin arvelinkin, että mitä paksumpi johto, sen parempi. Mutta on se kumma, kun nimenomaan autosähköliikkeen äijä sanoo noin!!! Mitä tästä sitten pitäisi ajatella, ei kovin ammattitaitoisia vissiin...? Nuo tarvikkeet ei vissiin hirveesti maksa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2005 20:02

Ei kai nyt alkuperäisten johtojen vaihdossa mitään järkeä olekaan, vai mistä tässä oli kysymys? Akuilta vaan virta sulakkeiden ja releiden kautta.

Tarvitaan kieppi johtoa, sulakekotelot ja sulakkeet, releet ja kasa liittimiä. Hintaa tarvikkeille kertynee parisen kymppiä.

Edit: Itselläni tulossa hieman siistimpi asennusratkaisu, väsäsin polykarbonaatista vesitiiviin kotelon ja sinne sulake- ja relekannat kokonaisuudessaan. Ja mikroreleillä, niin kokonaisuudesta ei tule mahdottoman iso. Jos vielä jaksaisi asennella tuon paikalleen viikonloppuna.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 17.11.2005 20:14

Siis, mitä? Miksi ei alkuperäisten letkujen vaihdossa ole järkeä, eikö sitä jo aikaisemmin perusteltu? Vai siis mitkä johdot?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2005 20:18

Alkuperäisellä kytkennällä ohjataan relettä joka saa virran kulkemaan uusia parempia johdotuksia pitkin.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 17.11.2005 21:30

Eli siis voisko vielä joku selventää rautalangasta, mitkä johdot mistäkin tarttee uusia, mihin väliin releet, ja miten ja miksi, kiitos!

Pahoittelen aivottomuuttani, mutta...=)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2005 21:59

Jos alkuperäisiä johtoja lähdettäisiin vaihtamaan, homma menisi vaikeaksi kun kaikki valojohdot pitäisi vetää kabiinista asti uusiksi.

Homma tehdään siis niin, että asennetaan joko tuollainen edellä mainittu valmiiksi kasattu relesarja tai kasataan systeemi itse. Valoille virta akulta sulakkeiden ja releiden kautta, releiden ohjaus alkuperäisistä valojohdoista. Asennuksia siis vain konehuoneeseen.

markuz
-
Viestit: 303
Liittynyt: 25.3.2004 16:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja markuz » 17.11.2005 22:29

Kaveri osti viime talvena jotkut sika kalliit Simoni Racingin polttimot, tais olla 75W ja maksoivat jotain 70€ pari.... Onhan ne kyllä todella hyvät, ero on aika suuri joihinkin vakioihin... mutta en silti ymmärrä tuota hintaa...

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 18.11.2005 1:38

Valot on hyvät sitten, kun pitkiä kytkettäessä myös laturin valo syttyy... =)

Tulkoon valkeus ja valkeus tuli... kunnes sulakkeet palo.

eki_boomer
-
Viestit: 472
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja eki_boomer » 18.11.2005 8:39

Onkos täällä kokemuksia 70W H1 polttimoista? Leonissa on sen verran huonot nuo pitkät (ja lyhyetkin) että joku edullinen ratkaisu olis paikallaan.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 18.11.2005 9:07

Seatti69: Jos asia ei tuosta laittamastani kytkiksestä ja kuvista selviä, niin ehkä on parempi antaa asia autosähköliikkeelle. Eli siis VAIN akulta valille menevät johdot on asennettu uusiksi, releitä ohjataan auton alkuperäisillä valojohdoilla. Kaksi eripuolilla olevaa boksia on siitä hyvä asentaa, että niitä auton omia johtoja ei edes tarvitse jatakaa, vaan ne riittävät todennäköisesti suoraan releelle.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 18.11.2005 12:36

Joo, niin minä aluksikin ymmärsin, että akulta valoille menevät johdot uusiksi, mutta selvisipä sekin asia nyt kaikille =)

Autosähköliike sanoi että se on siinä puoltoista sataa suurin piirtein moinen rojekti. Kyllähän siinä säästäisi läjän euroja jos itse tekisi...

**EDIT**

Can väylän takia ei ainakaan eräs liike ala tekemään mitään noita töitä, on kuulemma riskialtista hommaa...?Onko asia todellakin näin? Sanoi koska autoni on 2004 vuosimallia oleva... =( Eli jos ammattilaisetkaan ei uskalla, niin miten sitten ammattitaidoton...
Viimeksi muokannut seatti69, 18.11.2005 12:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 18.11.2005 12:38

hommahan ei ole vaikea eikä tarvikkeet maksa paljoa. aikaa menee sellaseen väkertämiseen ja aika nykyään maksaa.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 18.11.2005 13:05

en kyllä tunkis autooni mitään satawattisia. nykyjään kun saa ihan hyviä polttimoita esim.osramilta. tavallisen ja ns.paremman ero oli mielestäni huomattava kun vaihdoin taas tänä syksynä uudet ensin toiselle ja sitten toiselle puolelle.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 18.11.2005 15:12

Niin ja kun nykyään saa jälkiasennus xenoneita jollaisia itsekkin olen suunnitellut laittaa. Isoissa lisävaloissa olen käyttänyt philipsin ja hellan 100w polttimoita.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 18.11.2005 17:04

Tuosta reletyksestä sen verran, että meinaa ois ittekkin pitäny hyvän sään aikana tehdä! Onhan toi DKW jo iällä, mutta kuitenkin.

Kävipä tossa pari viikkoa sitten niin, että olin tulossa Oulusta Vaasaan ja pysähdyin Kalajoella. Sit mulle rupes vastaantulijat vilkutteleen valoja. Syykin selvisi Kokkolassa; ajovalot ei pala, vain parkit. Pitkät toimi ja luojan kiitos oli sumarit. Eka kera ku niitä tarvi käyttää.

Syypääksi selvisi ei valokatkaisijaviiksi vaan siitä lähtevän nasta 56b ja sen vastakappaleen välisen kontaktin postuminen. 12VDC kun ei pahemmin hypi, joten kontaktipinta-ala oli ajan kuluessa pienentynyt varmaankin hapettumisen johdosta ja lämpötila oli noussut aina korkeammalle. Lopuksi sitten muovi suli ja eristi liitoksen kokonaan. Ei siihen auttanut muuta ku murtaa moninapaliittimestä kulma pois ja laitta johtoliitinviritelmä sinne. Nyt pitäs vielä ne releet asentaa ennen kuin se liitosharakiri sulaa.

Sitä ei useinkaan tule ajateltua kuinka paljon virtaa tuolla autossa kulkee. 12VDC kun on heikko jännite ja se ei paljoa hypi (12VAC 50Hz hyppää 1mm/1kV nyrkkisäännön mukaan 1,2um eli 12VDC paljon vähemmän). Täten kaikki virta kulkee siitä, missä metalli metallia vastaan kontakti. Vrt. 230VAC, eli verkkovirta, menee pienistä kerrostumista (<15um) pölinällä läpi. 55W+55W=110W ja virtana se on I=P/U -> I=110W/12V=9,167A. Noin ihan vertailukohteena 2kW lohkolämppäriin menee suunnilleen saman verran hönkää verkkovirralla.

Tuolta pohjalta 1.5mm^2 johdon pitäisi riittää hyvin (jos haluaa olla varma niin 2.5mm^2, kaikki yli on jo overkilliä!). Sitten hakee vielä jostain liitosrasvaa liittimiin, etteivät hapetu. Releenkin valinnassa kannattaa vähän katsoa, ettei kaikkein halvinta osta, virrankestonhan saisi olla vähintään 10A, mieluummin enemmän. Muuten saa vaihtaa aika tiuhaan, siellähän on pelkkä puristuskontakti ja vaikkei tasavirta paljoa hypi niin se kyllä venyy ja aiheuttaa valokaaren joka kerta kun kytkee valot pois.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.11.2005 20:11

^Valokytkimien kulumisesta tuli mieleen se, että ennen releytystä pitkille (ja pois) vaihtaessa kuului joskus radiosta risahdus. Ilmeisesti koskettimet siellä vähän kipinöivät. Releiden kanssa ei moista ilmene, tuo säästää siis huomattavasti valokyntä ja -viikseä.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 18.11.2005 20:31

Juu on tuossa Audissa (siis 88->) se viiksi kyllä tehtäväänsä ihan hyvin soveltuvaa tyyppiä, mutta se liitin on aika vimpula. Varsinkin ilman asennusrasvaa.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 19.11.2005 15:11

Tietääkös joku kertoa tuosta CAN väylästä, vai mikä lie, kun kävi se kovasti asennusliikkeen miestä jännittämään, ettei sen takia uskalla ruveta vaihtamaan johtoja/releitä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2005 16:26

^ No siellä lienee kaikenlaista polttimoiden ehjyyden valvontaa sun muuta kivaa sotkemassa kuvioita. Eli tuo vaikeuttanee releytystä, ei tarkempaa tietoa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.11.2005 17:50

Lieneekö seatissa valojenvalvontaa?

Mersuissa se kuulema perustuu siihen että molempien puolien valojen pitää ottaa samansuuruinen virta. Eli kun laittaa molemmille puolille omat releet niin silloinhan virtaa menee 50/50 ja merkkivalo ei syty.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2005 18:01

^ Enpä tiedä, mutta kyllähän noita systeemeitä on ainakin Ooppeleissa sun muissa. Esimerkiksi Vectroissa on takaluukussa oma tietokoneensa takapään sähköille, etupäässä lienee omansa. Polttimon ehjyyden valvonta perustuu lyhyisiin jännitepulsseihin joita polttimoille syöyetään myös niiden ollessa sammuksissa. Oletettavasti nuo on CANiin liitetty, VAG:n käyttämistä systeemeistä en tiedä.

Edit: Tosiaan systeemi saattanee tulkita releen ehjäksi polttimoksi eikä ongelmia aiheudu. Ainoa miinus on se, että systeemi valvoisi polttimon sijaan releen ehjyyttä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.11.2005 18:58

Kyllähän sammuneen polttimon näkee ihan silmilläänkin, ainakaan itse en siihen tietokonetta tarvi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2005 19:58

^Niinpä, tosin ainakaan parkki- tai jarruvalopolttimoita ei kovin moni tarkistele. Valitettavan usein pimeässä tulee vastaan autoja, joissa ei pala toinen lähivalo eikä edes parkki.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 19.11.2005 20:18

SS: Ei tosiaan tarkistele, pari kertaa on näkynyt autoja, joissa on koko keula tai perä pimeä tai toinen puoli autosta. Yhdessä mersussa paloi enää 1 kolmesta jarruvalosta, sekin paksun noen peitossa.
Ei ole iso vaiva kiertää auton ympäri, kun vaikka eukko on kuskina tai sitten peilaa autonsa valot vaikka näyteikkunasta.

Esquis
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.5.2004 20:41

ViestiKirjoittaja Esquis » 22.11.2005 13:45

Itselläni kolopallos nelivalomaski ja siihen tulossa vielä hellan 1000FF 35,7ref/lamppu lisävalot 100W polttimoilla täysin laiton systeemihän tuo on mutta hellat tulee kytkimen taakse niin esim ratsiassa lisälisävalot saa täysin pois käytöstä...sillä valorivistöllä vois sit jo jotain nähdäkkin:D

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.11.2005 14:12

^ ja kun vaihtaa lyhyille niin tulee äitiä ikävä, kun on aivan sokea ;u)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 22.11.2005 17:59

Nyt sitte pamahti eka halppisrele kun se polttelee 2x130W tuikkuja, maksaakin kokonaista 4€ :D

EsaJ
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja EsaJ » 22.11.2005 19:23

Seat toledossa vm. 2000 kerran vasurin lyhyen liitin sulanu ihan vakiona, polttimo ja suleke pysy ehjänä mutta liittimestä eikä 10cm pätkästä johtoa jääny paljo kerrottavaa. Pitäs vetää kaikki johdot reletyksellä samalla kun lisävalojen johtoja alkaa viritellä tässä jonain kauniina päivänä...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 22.11.2005 20:09

Ei tuo valojen eheyden valvonta mikään turha ole. Eipä ainakaan itsellä tule kaikkia valoja tarkistettua kuin ennen katsastusta.

Mersun systeemi kyllä seuraa valoja aivan virrat päällä. Jos otat lampun pois sen palaessa niin heti syttyy merkkivalo ja sammuu sitten kun laittaa paikoilleen. Löytyyhän tuo systeemi jo kaksneliskanttisesta ovlovista. Niin tuskin siihen kovinmonimutkaisia tietokoneita tarvii.

Nyt sitte pamahti eka halppisrele kun se polttelee 2x130W tuikkuja, maksaakin kokonaista 4€ :D


Tarvikeliikkeessä näytti olevan 75amppeeria kestäviä tehoreleitä. Kestää iskeä datsunista vaikka kaikki valot sellaisen taakse. :D

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 22.11.2005 22:31

Vois kuvitella, et jos tuol on CAN-väylä käytössä, niin järkevintä olisi jo tehtaalla laitta se itse valokytkin tuonne polttimoiden hollistoille ja ohjata valojen sytytystä CAN-väylällä hytin kautta. Tosin, mistäpä tuota tietää mitä ne tuol tehtailla tekee.
Varmaan on autosähkön heput ihmeissään noiden CAN-väylien kanssa.
hmm...jos poistaiskin koko johdot tuolta kytkimeltä hytistä ja hoitais rf-linkillä valojen kytkinten/releiden ohjauksen...

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 3.12.2005 22:04

Mitenkäs sitten johdotus ja releytys kun auton alkuperäinen valojen
rele ohjaa maapuolta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.12.2005 22:41

Samanlailla kuin normaalistikin, mutte releen käämille jatkuva plussa. Niin ja toinen käämi siihen alkuperäiseen valojohtoon. Varmaan helpoimmin saa niin, että vetää molemmat johdot releelle siitä valoliittimestä ohjausvirraksi.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 5.12.2005 0:48

Asiasta kukkaruukkuukkun...satuitteko huomaamaan uudessa(joulukuu 2005) TUULILASIssa oli vertailu polttimoista. BILTEMAn poltin voitti!!! =) joskus näinkin että halpa voi olla hyvä...en sitten tiedä mikä niillä on elinkaari...? Että näin tällä kertaa...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 5.12.2005 9:35

^ Niin voitti, mutta tuskin Biltema sitä polttimoa on valmistanut.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 5.12.2005 10:24

Ja ensi vuonna "sama" Biltema-polttimo voi olla ihan eri puljun valmistama ja ehkä nytkin jossain toisessa myymälässä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.12.2005 10:49

^ Niin voitti, mutta tuskin Biltema sitä polttimoa on valmistanut.


Sou?

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 19.9.2007 0:05

Nostetaas taas tämä polttimo asia esille kun on nämä illat alkanu pimenemään.
Eli onko kellään kokemuksia IV golffiin 100W pitkien valojen polttimoista ja kenties paremmista lähivaloista...suosituksia.
Meinaan et ei oo kovin kummoset noi vakio lyhdyt..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2007 8:49

Laitetaan nyt tännekin tuo taulukko hehkulampun valovoiman ja käyttöjännitteen suhteesta:
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Jos laturi tuottaa akun navoille 13.9V jännitteen, josta aivan yleisessä tapauksessa häviöt vähennettynä lampun kannalle saadaan vain 90% (12.5V), valovoima on pudonnut kahteen kolmasosaan normiarvostaan. Jos laitetaan tehokkaampi polttimo, jännitehäviö on suhteessa aina isompi ja todennäköisesti käy niin, että valovoimaa ei saada lisää lainkaan.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 19.9.2007 9:10

Ittellä kesäsin 55/60W ajovaloissa ja lisäpitkissä se oliko se ny 55W. Talvella 90/100W ajovaloissa ja lisäpitkissä 100W. Noi lisäpitkät on Hellan 1000FF:t joissa ilmatilavuutta riittää, joka tietenkin vähentää ongelmia. Ja ongelmia ei oo ollu minkäänlaista.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 21.9.2007 8:36

hellan 1000ff:t ja niissä 100w polttimot ja 4 neliön johdot, minkälaista sulaketta kannattaa laittaa ennen relettä? Lasi vai posliini ja minkä kokoinen riittää?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.9.2007 9:23

ihan tavallinen lattasulake ja vaikka bilhelvetestä kannellinen sulakekotelo niin ei kura aiheuta jänniä sähköilmiöitä :)

virtaa nuo 100w hehkut vie 100W/14V=7.14A/kpl eli yht. 14.3A. 20A sulake on ihan sopiva.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 21.9.2007 11:09

Omassa kulkineessa on lyhkäsille, pitkille ja lisäpitkille omat releet tuossa akkun vieressä rakennettuna yhdelle piirilevylle.
Sulakkeet siinä kupeessa ja siitä sitten lähtee jokaiselle polttimolle oma 2.5neliön piuha.
Valo teho ero vanhaan systeemiin jossa kaikki virta kulki viiksen kautta, tuli merkittävä ja ei enää ole virtalukonpohjakaan päästänyt savumerkkejä.
Nyt on lyhkäsissä xenonit, omissa pitkissä paremmat lailliset h1 polttimot(>30€/pari) ja lisäpitkissä 100w. Kapiinista on jokaiselle kytkin, jos haluaa ajella vaikka ilman lyhkäsiä pitkillä erämaa taipaleitta.
Tuossa passatissa kun on h1 + h1 tuo ajovalopolitiikka niin on vähän rakentelu mahdollisuuksia.
Noilla näkee hyvin. Polttimon kannalta mitattaessa 13.6v näyttää Flugen yleismittari.

gol3
-
Viestit: 93
Liittynyt: 23.4.2006 15:07

ViestiKirjoittaja gol3 » 23.9.2007 17:07

ittella ollu 3 golffissa about kaks vuotta 55/100Wattiset hehkut, eikä ole menyt umpiot miksikää, eikä edes inssi ole sanonut mitään.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Lisä/isonpien/kirkkaampien lamppujen vaihdosta.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 26.9.2007 19:21

Ihan hyvin voipi laittaa tehokkaampia polttimoita.

Oma kokemus on n. 500 000 km ajosta. Kakkis gollfeilla ja jetoilla Vähintäin. 100/50, tai 130/80 valoilla.

Vaatimukset: Lyhdyn lasit pitää aina, kun ne likaantuu puhdistaa, vanhoihin harmaantuneisiin umpioihin laitettaessa yli 100 vattiset ne takuulla särkee. Lämmön tuotto nousee tehon neliössä, joten umpioiden tuuletukseenkin olisi hyvä kiinnittää
huomiota. Ilmavirralla voi myös umpioiden taustaa jäähdyttää ja nyt puhutaan metallikuorisista umpioista. Muovihimmeleissä pitää aina olla alkuperäiset lamput.

Nokkasäleikön, eli maksin taakse voi laittaa ohjurit jotka suuntaa ilmavirtaa umpioiden kylkiin. Umpioiden ympärille olisi hyvä järjestää muutenkin ilman pääsy hyväksi.

Piuhat on hyvä vahvistaa, ja huolehtia, että valaisimille menee saman mittaiset piuhat, eli valorele sopivan lähelle. Ei kuparikaapelin vastus oo, kuin 0,06 Ohm neliömillimetri per metri, mutta valotehossa sen huomaa jos kaapelit on eripituiset. Kun katselette vastaan tulevia autoja, niin niissä akun puolella on usein kirkkaammat valot. Oikea asennustapa on myös laittaa paksummat piuhat releeltä kauempana olevaan valonheittimeen Huomioiden myös relettä syöttävän kaapelin paksuuden, johan Ohmin lain se pitäs sanoo, kuka sitten ymmärtää sen merkityksen? Yksinkertaistettuna..... Sähkö menee aina sinne, mistä se helpoimmin pääsee maihin, jos se pääsee hyvin, mutta johtimet on liian pienet, pukkaa pirusti tulta ja savua. "Alkaa piuha punottamaan" Vertaa aiemmin kerrotuista piuhojen ja liittimien nippuun palamisiin.

Onko tällaisille virityksille sit mitään järkevää syytä, riippuu kunkin yksilön mieltymyksistä?

Itse kuitenkin ajan mieluiten kunnollisilla valoilla, laitan myös vilkkuihin ja jarruvaloihin 30W lamput siksikin että takana tulevan ei tarvii arvailla sytytinkö tupakan vai vilkutinko/jarrutinko jonkun asian vuoksi. Eikä tarvii änkyttää, ettei valomerkit näy.


Myös valonheittimien maadoitukseen olisi kiinnitettävä runsaasti huomiota. Alkuperäisetkin "puolukka astiat" kirkastuu, kun johdotuksen vaihtaa kunnolliseen= ..Riittävän paksuun kaapeliin... ja maadoittaa asiaan kuuluvasti, elikkä saman paksuisilla piuhoilla ja jos aikoo polttaa molempia, puolikkaita ja pitkiä, niin tuplasti paksumpi kaapeli maihin.

Valojen suuntaus lisäksi lailliseksi ehdottomasti, jos tehostaa valaisua. Yleisin tiellä nähty tilanne on, että vastaantulevan valot näyttää kolmanteen kerrokseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.9.2007 20:20

Lämmön tuotto nousee tehon neliössä
Tuostahan saadaan ikiliikkuja...

Tarkoitit varmaankin että teho nousee jännitteen neliössä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.9.2007 20:40

Eiköhän sen polttimon tehosta muutu lämmöksi suurin osa ja vain pieni osa valoksi, tuskin se lämmöntuotto kuitenkaan moninkertaistuu.
Valojen suuntaus lisäksi lailliseksi ehdottomasti, jos tehostaa valaisua

Kannattaa se suuntaus joka tapauksessa kunnossa olla ja mitä väliä sillä suuntauksella muutenkaan on, jos käyttää tieliikennekäyttöön hyväksymättömiä polttimoita, joiden valokuvio on ihan mitä sattuu.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.9.2007 9:22

Pekopeen jutussa on kyllä pari aika mielenkiintoista väittämää...


Sähkö menee aina sinne, mistä se helpoimmin pääsee maihin, jos se pääsee hyvin, mutta johtimet on liian pienet, pukkaa pirusti tulta ja savua. "Alkaa piuha punottamaan" Vertaa aiemmin kerrotuista piuhojen ja liittimien nippuun palamisiin.


Tämähän ei pidä paikkaansa missään muussa tapauksessa kuin siinä tapauksessa, että virtapiirin (siinä olevan hilavitkuttimen) ottama virran määrä on suuri. Maadoituksen "hyvyydellä" ei ole mitään merkitystä siihen kuumeneeko piuha vai ei.

Kun katselette vastaan tulevia autoja, niin niissä akun puolella on usein kirkkaammat valot.


Tämän väittäisin olevan 99% enemmän kiinni valojen suuntauksesta tai sitten vastaavasti siitä, että valojen kuviothan ovat aina erilaiset ihan valon rakenteesta johtuen.

ja maadoittaa asiaan kuuluvasti, elikkä saman paksuisilla piuhoilla ja jos aikoo polttaa molempia, puolikkaita ja pitkiä, niin tuplasti paksumpi kaapeli maihin.


Meinaat vissiin H4 polttimoa?

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 14.9.2009 22:02

Toimiikos nuo 100w polttimot iv golffissa mitenkä, eli onko odotettavissa käryä johdoissa/valokatkaisijassa? Käyttökokemuksia?

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 15.9.2009 19:34

Toimiikos nuo 100w polttimot iv golffissa mitenkä, eli onko odotettavissa käryä johdoissa/valokatkaisijassa? Käyttökokemuksia?

Pitää laittaa valoreleet. Muuten palaa johdot tai viiksi. Muuten ei ole ongelmaa mutta miksi et laittaisi xenoneita?

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 16.9.2009 9:19

Kiinnosti vain että kestääkö nuo sähköt ilman muutoksia isompia polttimoita. Sais vähän lisää valoa "halvalla ja helposti".

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.9.2009 9:29

"halvalla ja helposti".

:) kuuluisia viimeisiä sanontoja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.9.2009 9:46

Koska isompitehoinen polttimo vaatii enemmän virtaa, myös jännitehäviö syöttöjohdoissa kasvaa. Fysiikan lakien mukaan pienikin käyttöjännitteen pudotus heikentää valotehoa eksponentiaalisesti. Sen vuoksi tehokkaammilla polttimoilla ei monestikaan saada isoakaan hyötyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa