100W polttimoista
Valvoja: ffp jäsenet
100W polttimoista
Olisiko jollakulla heittää kokemuksia 100W polttimoista autossa. Olen tässä miettiny että pitäisiköhän kokeilla moisia vempeleitä.
Onko noiden käytössä mitään "huomioonotettavaa", muuta kuin että ovat liikenteessä laittomat?
Pamputtaako poliisi?
Huomaako ulkopuolinen että nyt tulee vastaan auto tehokkaammilla polttimoilla?
Sulaakohan umpiot =)
Onko hinta sama kuin tavallisilla?
Tuleeko valotehoa lisää sen verran että on kannattavaa.
Onko noiden käytössä mitään "huomioonotettavaa", muuta kuin että ovat liikenteessä laittomat?
Pamputtaako poliisi?
Huomaako ulkopuolinen että nyt tulee vastaan auto tehokkaammilla polttimoilla?
Sulaakohan umpiot =)
Onko hinta sama kuin tavallisilla?
Tuleeko valotehoa lisää sen verran että on kannattavaa.
mulla ei ainakaan ole yhdetkään valot hajonnu 100w polttimoista
ja aivan samalla tavalla niitä oon käyttänyt kuin normaaleja polttimoja.
en ole huomannu mitään haittaa esim. vakio johdotuksissa ei ole lämmennyt merkittävästi enemmän.
100w kyllä erottaa vaikka 55w siitä että 100 hehkuu pitempään sammuttamisen jälkeen. erottaa aivan selvästi vastaan tulevasta autosta kuka käyttää 100w tai isompia.
ja aivan samalla tavalla niitä oon käyttänyt kuin normaaleja polttimoja.
en ole huomannu mitään haittaa esim. vakio johdotuksissa ei ole lämmennyt merkittävästi enemmän.
100w kyllä erottaa vaikka 55w siitä että 100 hehkuu pitempään sammuttamisen jälkeen. erottaa aivan selvästi vastaan tulevasta autosta kuka käyttää 100w tai isompia.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
Minä ainakin olen päässyt kunnollisilla/laadukkailla vakiotehoisilla polttimoilla parempaan lopputulokseen kuin nuilla ylikokoisilla. Valokuvio tahtoo mennä puuroksi liian tehokkailla polsilla. Mielipiteeni olisi että jättää nuo laittomat pois ja ostaa hivenen kalliimmat laatupolttimot, ja vaihtaa ne johdot riittävän paksuiksi ja releet sekä sulakkeet mahdollisimman lähelle polttimoa.
100W:sia polttimoita käytin joskus kadetissa, mutta yks umpion lasi halkes, toisesta paloi vain hopeointi ja muutama polttimo räjähti umpion sisään. Siinä vaiheessa loppui leikkiminen....
100W:sia polttimoita käytin joskus kadetissa, mutta yks umpion lasi halkes, toisesta paloi vain hopeointi ja muutama polttimo räjähti umpion sisään. Siinä vaiheessa loppui leikkiminen....
Ei se tehokkaampi valomäärä kyllä sitä kuviota miksikään puuroksi tee, vaan se että kaikki jossain motonetissä yms paikoissa myytävistä 'laittomista' polttimoista on totaalista ala-arvoista paskaa. Laadukkailla polttimoilla missä palikat on oikeissa paikoissa, ei tietenkään valokuvio muutu mihinkään, tulee vain kirkkaammaksi.
Itsellä ja kavereilla ei ole monen vuoden kokemuksella mitään mennyt rikki.
Itsellä ja kavereilla ei ole monen vuoden kokemuksella mitään mennyt rikki.
Kolmos golffin tupla umpiossa ei ainakaan kannata käyttää 100w hehkuja. Yhdessä autossa oli edellinen omistaja sellaiset laittanut niin oli umpiosta alkanut pinnoite sulaamaan. Eukon sunnyyn pistin keväällä 110/100w H4:sen kun ei muuta löytynyt kotoa. Pari kuukautta kesti ennen kuin kärähti. Variantti golffissa, mulla oli myös tupla umpiot joihin pistin aivan normaalit hellan H1:set ja vetasin lähivaloille 6mm piuhat releillä. Oli kyllä niin hyvät lähivalot ettei missään ajamassani autossa ole ollut niin hyvät. Focuksenkin valot näytti aivan kellertäviltä vieressä.
Lisävaloihin nuo 100w hehkut kannattaa laittaa, mullakin oli boschin ämpärin pohjat keulassa 100w hehkuilla niin näki ajaa.
Lisävaloihin nuo 100w hehkut kannattaa laittaa, mullakin oli boschin ämpärin pohjat keulassa 100w hehkuilla niin näki ajaa.
Lisäreissä on ruottin tuliaisena 130w H2:set ja valotkaan ei ole mitkään E hyväksytyt vaan on ranskassa ralliautoon hyväksytyt PIAA valot =D
Ei pamputa poliisi eikä sula umpio kun on peltiä, tosin kannattaa ihan turvallisuuden vuoksi vaihtaa ajoissa lyhyille ettei toinen sokaistu. täällä pohjoisessa kun niitä valoja tarviikin.. H4 umpiot ei tahdo kestää 55/100w polttimoita, valohyötyä on jonkunverran..
Ei pamputa poliisi eikä sula umpio kun on peltiä, tosin kannattaa ihan turvallisuuden vuoksi vaihtaa ajoissa lyhyille ettei toinen sokaistu. täällä pohjoisessa kun niitä valoja tarviikin.. H4 umpiot ei tahdo kestää 55/100w polttimoita, valohyötyä on jonkunverran..
seatti69: katsoppas tuolta mallia, ei se kovin vaikea homma ole, mutta kannattaa tehdä kunnolla: http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/
Jos noilla ei satanen kestä niin kumma on. Ja sellainen huomio, että VW:n (ja liki kaikkien autojen) valojohdotus on auttamattoman alimitoitettua jo vakio valoilla, eli se tuplasti tehokkaampien laittaminen ei ole kovin kannattavaa, enemmän virtaa -> enemmän jännitehäviötä -> enemmän palaneita virtalukon pohjia, johtoja, kykimiä, viiksiä, sulakkeita ja hermoja. Hyvät johdot suurin piirtein tuplaa valotehon jo yksinään, eli Corradon surkeat valot muuttui kuin tyhjästä hyviksi ihan kunnon johdotuksen asentamalla.
Jos noilla ei satanen kestä niin kumma on. Ja sellainen huomio, että VW:n (ja liki kaikkien autojen) valojohdotus on auttamattoman alimitoitettua jo vakio valoilla, eli se tuplasti tehokkaampien laittaminen ei ole kovin kannattavaa, enemmän virtaa -> enemmän jännitehäviötä -> enemmän palaneita virtalukon pohjia, johtoja, kykimiä, viiksiä, sulakkeita ja hermoja. Hyvät johdot suurin piirtein tuplaa valotehon jo yksinään, eli Corradon surkeat valot muuttui kuin tyhjästä hyviksi ihan kunnon johdotuksen asentamalla.
Onhan nuita valon parannus sarjoja valmiinakin myynnissä jos ei itse osaa tai jaksa tehdä. Esim biltemassa. Ei tarvi kuin painella liittimet kiinni, kiinnittää releet ja niputtaa johdot.
Tuolla on myös valmiita sarjoja:
http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/
Tuolla on myös valmiita sarjoja:
http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/
No kyllähän se toimii, mutta ajan mittaan liitokset alkavat hapettumaan. On mullakin tuo Bilteman sarja ollut nokalla muutaman vuoden. Vähän tein jo parannuksia, lyhensin johtoja ja laitoin uudet H4-pistokkeet. Nyt olisi tarkoitus poistaa viimeisetkin Bilteman rippeet ja tehdä kunnollinen kahdennettu systeemi ettei kaikki valot pimene kerralla jos jotain hajoaa.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
Ei se tehokkaampi valomäärä kyllä sitä kuviota miksikään puuroksi tee, vaan se että kaikki jossain motonetissä yms paikoissa myytävistä 'laittomista' polttimoista on totaalista ala-arvoista paskaa. Laadukkailla polttimoilla missä palikat on oikeissa paikoissa, ei tietenkään valokuvio muutu mihinkään, tulee vain kirkkaammaksi.
Ei ole ollut minulla ikinä/milloinkaan tuommoisia halpispolttimoita käytössä, eikä tule, mutta siitä huolimatta kadetin valokuvio meni aivan sumeaksi. Asconassa sittemmin ei pahasti sumentunut, mutta suli liittimet ja ne kopat umpion takaa, miltei liekillä. Liekö syy olla polttimoissa vai siinä että auto oli ooppeli??? Nykyään en ole laittomia käyttänyt, vaan aina ensin uusinut johtimet, sulakkeet, releet ja liittimet ja paikalle kunnon polttimot...
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Tässä on taas kyse varmaan samasta noiden umpioiden halkeiluissa ja liittimien sulamisissa 100 W polttimoiden takia kuin kitkarenkailla ajavilla tuulilasi halkeaa aina siksi kun siihen lentää nasta kun nastarenkailla ajavien lasiin lentääkin yleensä kivi samassa tilanteessa...
edit. Kaverini nimitti tuollaista mielipidekäyttäytymistä punalipun perinnöksi. (jos ei mulla niin ei tarvii sullakaan tai ainakin se on ihan perseestä)
edit. Kaverini nimitti tuollaista mielipidekäyttäytymistä punalipun perinnöksi. (jos ei mulla niin ei tarvii sullakaan tai ainakin se on ihan perseestä)
^No ei nyt ihan, koska tuolla aiemmissa postauksissahan oli ihan selviä omia kokemuksia aiheesta.
Taisit vähän kadottaa pointin tosta mun postauksesta (niin kuin porukalle yleensä käy) eli onko se liittimien sulaminen suoraa seurausta isommasta virrasta, ei vaan epätäydellisestä kontaktista, onko se lasin halkeaminen lämmöstä, ei vaan todennäköisemmin kiveniskusta jne. ;)
Sitä en kiistä etteikö halkeamisia ja sulamisia olis käyny, oon nähny ihan 55 W polttimoilla sulatettuja liittimiä ja sumentuneita / halenneita umpioita. Omat kokemukset ei vaan ole saanu yhtään umpioita rikki vaikka niitä on 8 kpl 100 W polttimoilla keulalla ja vesi / lumi / loska on lentänyt yli 70 tkm matkalla hämmästyttävän usein jopa yli konepellin..
ÖÖms.. Olen nähnyt 55/100w 80/100w mutten mitään tyyliin 70/70. Vois kyllä olla tarpeeseen mutta nuo 55/100 on itellekki hakusessa jos jollain olis. Kinkkukaapissa kun on kerran niin isot umpiot ettei se pieni lämpö mitää haittaa ja lähivalot on tarkoitettu lähinnä julisteiden lukua varten auton edessä metrin päässä :D Miten niin hajavaloa...
Kliketi :
http://www.euroracing.fi/tuotteet/piaa/
"Toimitamme kilpailukäyttöön seuraavia polttimoita:
H4 130/90W
H4 160/90W
H4 170/100W
http://www.mainio.net/article.asp?path= ... e_id=23986
^Tuolta jotain tietoo..
http://www.euroracing.fi/tuotteet/piaa/
"Toimitamme kilpailukäyttöön seuraavia polttimoita:
H4 130/90W
H4 160/90W
H4 170/100W
http://www.mainio.net/article.asp?path= ... e_id=23986
^Tuolta jotain tietoo..
Pilteemassa on:nuo 55/100 on itellekki hakusessa jos jollain olis
351001 H4-POLTTIMO 24V 75/70W, E-HYVÄKSYTTY Polttimot 3,95 €
351003 H4-POLTTIMO 12V 100/80W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 3,95 €
351004 H4-POLTTIMO 12V 100/55W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 3,95 €
351007 H4-POLTTIMO 12V 130/90W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ Polttimot 4,95 €
351008 H4-POLTTIMO 12V 60/55W, E-HYVÄKSYTTY Polttimot 2,25 €
351010 H4-POLTTIMO 24V 100/90W, EI E-HYVÄKSYNTÄÄ
Laadusta voidaan sitten olla montaa mieltä. 24-volttista olisi näemmä 75/70-wattisena, vakioteho noissa.
55/100 W polttimoita löytyy varmaan vähän joka valmistajalta, ainakin Hella, Narva ja Philips tekee laatua. Joo ja ne kakkosen vakiopiuhat, noin 9,6 V oli alkuperäsen lisäpitkän kannalla :) Niin ja tuokin umpio kesti mulla satawattisen releytettynä ilman ongelmia (sitä tosin varoin jo pitämästä paikoillaan päällä kun on niin pieni umpio).
^Näin ainakin täällä väitetään: http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/
Voihan noihin sarjoihin vaihtaa oikeanlaiset liittimet, mutta joissakin autoissa asennus saattaa olla vähän hankalaa.
Voihan noihin sarjoihin vaihtaa oikeanlaiset liittimet, mutta joissakin autoissa asennus saattaa olla vähän hankalaa.
Itse laitoin vajaa vuosi sitten autoon sen Biltsun parjatun johtosarjan valoille. Hieman piti askarrella, että sai myös lisäpitkät (kahdet polttimot umpiossa) palamaan. Samalla vaihdoin Philips Vision Plussat (55 W?) ja kyllä on melko hyvät valot vanhassa autossa.
100-wattiset ei paljon paranna tilannetta, jos polttimon kannalle tulee se ~11 volttia...
100-wattiset ei paljon paranna tilannetta, jos polttimon kannalle tulee se ~11 volttia...
Kyselin autosähköliikkeestä nuita piuhojen vaihtoja ajovaloille, sanoi heti, että ei niitä johtoja toinna vaihtaa, laittaa vaan releet sinne niin ei hävikkiä synny! Onko asia nyt siis näin, että sinne kannata paksumpaa letkua laittaa? Kehtaa alkaa ukon kanssa kinaamaan. Ja parin tunnin homma kuulemma!
Mieti tuota johtoa vesiputkena, alkuperäinen on kolme metriä pitkä mehupilli ja vaihdettu putki on metrin mittainen tuumainen putki. Kummasta mahtaa mennä enemmän tavaraa läpi samassa ajassa?
Sähkö toimii täysin vastaavasti.
Releytys ainoastaan säästää katkaisijaa, ja kenties lyhentää johdotusta. Toki sekin on jo puoli hommaa, mutta samalla sen voisi tehdä kunnollakin ja vetää paksumpaa kaapelia.
Sähkö toimii täysin vastaavasti.
Releytys ainoastaan säästää katkaisijaa, ja kenties lyhentää johdotusta. Toki sekin on jo puoli hommaa, mutta samalla sen voisi tehdä kunnollakin ja vetää paksumpaa kaapelia.
Eikä tuohon tarvita autosähköliikettä, pelkkää pientä vaivannäköä ja käynti vaikka motonetissä ja lisäksi tarvittaessa jossain mistä saa koteloita...
Ja vielä laitetaan kerran linkki:
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/
Kuvissa pari eri versiota, kahdella boksilla ja yhdellä boksilla. Paremman olis voinut tehdä laittamalla releille kannat vaihtojen helpottamiseksi, mutta kyllä ne noinkin menee, kun aika harvoin rele tekee tenän. Lisäksi Corradossa ei ollut pikaliitintä lampun taakse, eli lamput on abikoilla kiinni. Joku edellinen omistaja oli jotain sinne sählännyt, liekö vaihdettu lamppuja eri tyyppiseen.
Ja vielä laitetaan kerran linkki:
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/
Kuvissa pari eri versiota, kahdella boksilla ja yhdellä boksilla. Paremman olis voinut tehdä laittamalla releille kannat vaihtojen helpottamiseksi, mutta kyllä ne noinkin menee, kun aika harvoin rele tekee tenän. Lisäksi Corradossa ei ollut pikaliitintä lampun taakse, eli lamput on abikoilla kiinni. Joku edellinen omistaja oli jotain sinne sählännyt, liekö vaihdettu lamppuja eri tyyppiseen.
Ei kai nyt alkuperäisten johtojen vaihdossa mitään järkeä olekaan, vai mistä tässä oli kysymys? Akuilta vaan virta sulakkeiden ja releiden kautta.
Tarvitaan kieppi johtoa, sulakekotelot ja sulakkeet, releet ja kasa liittimiä. Hintaa tarvikkeille kertynee parisen kymppiä.
Edit: Itselläni tulossa hieman siistimpi asennusratkaisu, väsäsin polykarbonaatista vesitiiviin kotelon ja sinne sulake- ja relekannat kokonaisuudessaan. Ja mikroreleillä, niin kokonaisuudesta ei tule mahdottoman iso. Jos vielä jaksaisi asennella tuon paikalleen viikonloppuna.
Tarvitaan kieppi johtoa, sulakekotelot ja sulakkeet, releet ja kasa liittimiä. Hintaa tarvikkeille kertynee parisen kymppiä.
Edit: Itselläni tulossa hieman siistimpi asennusratkaisu, väsäsin polykarbonaatista vesitiiviin kotelon ja sinne sulake- ja relekannat kokonaisuudessaan. Ja mikroreleillä, niin kokonaisuudesta ei tule mahdottoman iso. Jos vielä jaksaisi asennella tuon paikalleen viikonloppuna.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos alkuperäisiä johtoja lähdettäisiin vaihtamaan, homma menisi vaikeaksi kun kaikki valojohdot pitäisi vetää kabiinista asti uusiksi.
Homma tehdään siis niin, että asennetaan joko tuollainen edellä mainittu valmiiksi kasattu relesarja tai kasataan systeemi itse. Valoille virta akulta sulakkeiden ja releiden kautta, releiden ohjaus alkuperäisistä valojohdoista. Asennuksia siis vain konehuoneeseen.
Homma tehdään siis niin, että asennetaan joko tuollainen edellä mainittu valmiiksi kasattu relesarja tai kasataan systeemi itse. Valoille virta akulta sulakkeiden ja releiden kautta, releiden ohjaus alkuperäisistä valojohdoista. Asennuksia siis vain konehuoneeseen.
-
- -
- Viestit: 472
- Liittynyt: 23.7.2003 8:15
Seatti69: Jos asia ei tuosta laittamastani kytkiksestä ja kuvista selviä, niin ehkä on parempi antaa asia autosähköliikkeelle. Eli siis VAIN akulta valille menevät johdot on asennettu uusiksi, releitä ohjataan auton alkuperäisillä valojohdoilla. Kaksi eripuolilla olevaa boksia on siitä hyvä asentaa, että niitä auton omia johtoja ei edes tarvitse jatakaa, vaan ne riittävät todennäköisesti suoraan releelle.
Joo, niin minä aluksikin ymmärsin, että akulta valoille menevät johdot uusiksi, mutta selvisipä sekin asia nyt kaikille =)
Autosähköliike sanoi että se on siinä puoltoista sataa suurin piirtein moinen rojekti. Kyllähän siinä säästäisi läjän euroja jos itse tekisi...
**EDIT**
Can väylän takia ei ainakaan eräs liike ala tekemään mitään noita töitä, on kuulemma riskialtista hommaa...?Onko asia todellakin näin? Sanoi koska autoni on 2004 vuosimallia oleva... =( Eli jos ammattilaisetkaan ei uskalla, niin miten sitten ammattitaidoton...
Autosähköliike sanoi että se on siinä puoltoista sataa suurin piirtein moinen rojekti. Kyllähän siinä säästäisi läjän euroja jos itse tekisi...
**EDIT**
Can väylän takia ei ainakaan eräs liike ala tekemään mitään noita töitä, on kuulemma riskialtista hommaa...?Onko asia todellakin näin? Sanoi koska autoni on 2004 vuosimallia oleva... =( Eli jos ammattilaisetkaan ei uskalla, niin miten sitten ammattitaidoton...
Viimeksi muokannut seatti69, 18.11.2005 12:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Tuosta reletyksestä sen verran, että meinaa ois ittekkin pitäny hyvän sään aikana tehdä! Onhan toi DKW jo iällä, mutta kuitenkin.
Kävipä tossa pari viikkoa sitten niin, että olin tulossa Oulusta Vaasaan ja pysähdyin Kalajoella. Sit mulle rupes vastaantulijat vilkutteleen valoja. Syykin selvisi Kokkolassa; ajovalot ei pala, vain parkit. Pitkät toimi ja luojan kiitos oli sumarit. Eka kera ku niitä tarvi käyttää.
Syypääksi selvisi ei valokatkaisijaviiksi vaan siitä lähtevän nasta 56b ja sen vastakappaleen välisen kontaktin postuminen. 12VDC kun ei pahemmin hypi, joten kontaktipinta-ala oli ajan kuluessa pienentynyt varmaankin hapettumisen johdosta ja lämpötila oli noussut aina korkeammalle. Lopuksi sitten muovi suli ja eristi liitoksen kokonaan. Ei siihen auttanut muuta ku murtaa moninapaliittimestä kulma pois ja laitta johtoliitinviritelmä sinne. Nyt pitäs vielä ne releet asentaa ennen kuin se liitosharakiri sulaa.
Sitä ei useinkaan tule ajateltua kuinka paljon virtaa tuolla autossa kulkee. 12VDC kun on heikko jännite ja se ei paljoa hypi (12VAC 50Hz hyppää 1mm/1kV nyrkkisäännön mukaan 1,2um eli 12VDC paljon vähemmän). Täten kaikki virta kulkee siitä, missä metalli metallia vastaan kontakti. Vrt. 230VAC, eli verkkovirta, menee pienistä kerrostumista (<15um) pölinällä läpi. 55W+55W=110W ja virtana se on I=P/U -> I=110W/12V=9,167A. Noin ihan vertailukohteena 2kW lohkolämppäriin menee suunnilleen saman verran hönkää verkkovirralla.
Tuolta pohjalta 1.5mm^2 johdon pitäisi riittää hyvin (jos haluaa olla varma niin 2.5mm^2, kaikki yli on jo overkilliä!). Sitten hakee vielä jostain liitosrasvaa liittimiin, etteivät hapetu. Releenkin valinnassa kannattaa vähän katsoa, ettei kaikkein halvinta osta, virrankestonhan saisi olla vähintään 10A, mieluummin enemmän. Muuten saa vaihtaa aika tiuhaan, siellähän on pelkkä puristuskontakti ja vaikkei tasavirta paljoa hypi niin se kyllä venyy ja aiheuttaa valokaaren joka kerta kun kytkee valot pois.
Kävipä tossa pari viikkoa sitten niin, että olin tulossa Oulusta Vaasaan ja pysähdyin Kalajoella. Sit mulle rupes vastaantulijat vilkutteleen valoja. Syykin selvisi Kokkolassa; ajovalot ei pala, vain parkit. Pitkät toimi ja luojan kiitos oli sumarit. Eka kera ku niitä tarvi käyttää.
Syypääksi selvisi ei valokatkaisijaviiksi vaan siitä lähtevän nasta 56b ja sen vastakappaleen välisen kontaktin postuminen. 12VDC kun ei pahemmin hypi, joten kontaktipinta-ala oli ajan kuluessa pienentynyt varmaankin hapettumisen johdosta ja lämpötila oli noussut aina korkeammalle. Lopuksi sitten muovi suli ja eristi liitoksen kokonaan. Ei siihen auttanut muuta ku murtaa moninapaliittimestä kulma pois ja laitta johtoliitinviritelmä sinne. Nyt pitäs vielä ne releet asentaa ennen kuin se liitosharakiri sulaa.
Sitä ei useinkaan tule ajateltua kuinka paljon virtaa tuolla autossa kulkee. 12VDC kun on heikko jännite ja se ei paljoa hypi (12VAC 50Hz hyppää 1mm/1kV nyrkkisäännön mukaan 1,2um eli 12VDC paljon vähemmän). Täten kaikki virta kulkee siitä, missä metalli metallia vastaan kontakti. Vrt. 230VAC, eli verkkovirta, menee pienistä kerrostumista (<15um) pölinällä läpi. 55W+55W=110W ja virtana se on I=P/U -> I=110W/12V=9,167A. Noin ihan vertailukohteena 2kW lohkolämppäriin menee suunnilleen saman verran hönkää verkkovirralla.
Tuolta pohjalta 1.5mm^2 johdon pitäisi riittää hyvin (jos haluaa olla varma niin 2.5mm^2, kaikki yli on jo overkilliä!). Sitten hakee vielä jostain liitosrasvaa liittimiin, etteivät hapetu. Releenkin valinnassa kannattaa vähän katsoa, ettei kaikkein halvinta osta, virrankestonhan saisi olla vähintään 10A, mieluummin enemmän. Muuten saa vaihtaa aika tiuhaan, siellähän on pelkkä puristuskontakti ja vaikkei tasavirta paljoa hypi niin se kyllä venyy ja aiheuttaa valokaaren joka kerta kun kytkee valot pois.
^ Enpä tiedä, mutta kyllähän noita systeemeitä on ainakin Ooppeleissa sun muissa. Esimerkiksi Vectroissa on takaluukussa oma tietokoneensa takapään sähköille, etupäässä lienee omansa. Polttimon ehjyyden valvonta perustuu lyhyisiin jännitepulsseihin joita polttimoille syöyetään myös niiden ollessa sammuksissa. Oletettavasti nuo on CANiin liitetty, VAG:n käyttämistä systeemeistä en tiedä.
Edit: Tosiaan systeemi saattanee tulkita releen ehjäksi polttimoksi eikä ongelmia aiheudu. Ainoa miinus on se, että systeemi valvoisi polttimon sijaan releen ehjyyttä.
Edit: Tosiaan systeemi saattanee tulkita releen ehjäksi polttimoksi eikä ongelmia aiheudu. Ainoa miinus on se, että systeemi valvoisi polttimon sijaan releen ehjyyttä.
SS: Ei tosiaan tarkistele, pari kertaa on näkynyt autoja, joissa on koko keula tai perä pimeä tai toinen puoli autosta. Yhdessä mersussa paloi enää 1 kolmesta jarruvalosta, sekin paksun noen peitossa.
Ei ole iso vaiva kiertää auton ympäri, kun vaikka eukko on kuskina tai sitten peilaa autonsa valot vaikka näyteikkunasta.
Ei ole iso vaiva kiertää auton ympäri, kun vaikka eukko on kuskina tai sitten peilaa autonsa valot vaikka näyteikkunasta.
Ei tuo valojen eheyden valvonta mikään turha ole. Eipä ainakaan itsellä tule kaikkia valoja tarkistettua kuin ennen katsastusta.
Mersun systeemi kyllä seuraa valoja aivan virrat päällä. Jos otat lampun pois sen palaessa niin heti syttyy merkkivalo ja sammuu sitten kun laittaa paikoilleen. Löytyyhän tuo systeemi jo kaksneliskanttisesta ovlovista. Niin tuskin siihen kovinmonimutkaisia tietokoneita tarvii.
Tarvikeliikkeessä näytti olevan 75amppeeria kestäviä tehoreleitä. Kestää iskeä datsunista vaikka kaikki valot sellaisen taakse. :D
Mersun systeemi kyllä seuraa valoja aivan virrat päällä. Jos otat lampun pois sen palaessa niin heti syttyy merkkivalo ja sammuu sitten kun laittaa paikoilleen. Löytyyhän tuo systeemi jo kaksneliskanttisesta ovlovista. Niin tuskin siihen kovinmonimutkaisia tietokoneita tarvii.
Nyt sitte pamahti eka halppisrele kun se polttelee 2x130W tuikkuja, maksaakin kokonaista 4€ :D
Tarvikeliikkeessä näytti olevan 75amppeeria kestäviä tehoreleitä. Kestää iskeä datsunista vaikka kaikki valot sellaisen taakse. :D
Vois kuvitella, et jos tuol on CAN-väylä käytössä, niin järkevintä olisi jo tehtaalla laitta se itse valokytkin tuonne polttimoiden hollistoille ja ohjata valojen sytytystä CAN-väylällä hytin kautta. Tosin, mistäpä tuota tietää mitä ne tuol tehtailla tekee.
Varmaan on autosähkön heput ihmeissään noiden CAN-väylien kanssa.
hmm...jos poistaiskin koko johdot tuolta kytkimeltä hytistä ja hoitais rf-linkillä valojen kytkinten/releiden ohjauksen...
Varmaan on autosähkön heput ihmeissään noiden CAN-väylien kanssa.
hmm...jos poistaiskin koko johdot tuolta kytkimeltä hytistä ja hoitais rf-linkillä valojen kytkinten/releiden ohjauksen...
Laitetaan nyt tännekin tuo taulukko hehkulampun valovoiman ja käyttöjännitteen suhteesta:
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Jos laturi tuottaa akun navoille 13.9V jännitteen, josta aivan yleisessä tapauksessa häviöt vähennettynä lampun kannalle saadaan vain 90% (12.5V), valovoima on pudonnut kahteen kolmasosaan normiarvostaan. Jos laitetaan tehokkaampi polttimo, jännitehäviö on suhteessa aina isompi ja todennäköisesti käy niin, että valovoimaa ei saada lisää lainkaan.
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Jos laturi tuottaa akun navoille 13.9V jännitteen, josta aivan yleisessä tapauksessa häviöt vähennettynä lampun kannalle saadaan vain 90% (12.5V), valovoima on pudonnut kahteen kolmasosaan normiarvostaan. Jos laitetaan tehokkaampi polttimo, jännitehäviö on suhteessa aina isompi ja todennäköisesti käy niin, että valovoimaa ei saada lisää lainkaan.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Omassa kulkineessa on lyhkäsille, pitkille ja lisäpitkille omat releet tuossa akkun vieressä rakennettuna yhdelle piirilevylle.
Sulakkeet siinä kupeessa ja siitä sitten lähtee jokaiselle polttimolle oma 2.5neliön piuha.
Valo teho ero vanhaan systeemiin jossa kaikki virta kulki viiksen kautta, tuli merkittävä ja ei enää ole virtalukonpohjakaan päästänyt savumerkkejä.
Nyt on lyhkäsissä xenonit, omissa pitkissä paremmat lailliset h1 polttimot(>30€/pari) ja lisäpitkissä 100w. Kapiinista on jokaiselle kytkin, jos haluaa ajella vaikka ilman lyhkäsiä pitkillä erämaa taipaleitta.
Tuossa passatissa kun on h1 + h1 tuo ajovalopolitiikka niin on vähän rakentelu mahdollisuuksia.
Noilla näkee hyvin. Polttimon kannalta mitattaessa 13.6v näyttää Flugen yleismittari.
Sulakkeet siinä kupeessa ja siitä sitten lähtee jokaiselle polttimolle oma 2.5neliön piuha.
Valo teho ero vanhaan systeemiin jossa kaikki virta kulki viiksen kautta, tuli merkittävä ja ei enää ole virtalukonpohjakaan päästänyt savumerkkejä.
Nyt on lyhkäsissä xenonit, omissa pitkissä paremmat lailliset h1 polttimot(>30€/pari) ja lisäpitkissä 100w. Kapiinista on jokaiselle kytkin, jos haluaa ajella vaikka ilman lyhkäsiä pitkillä erämaa taipaleitta.
Tuossa passatissa kun on h1 + h1 tuo ajovalopolitiikka niin on vähän rakentelu mahdollisuuksia.
Noilla näkee hyvin. Polttimon kannalta mitattaessa 13.6v näyttää Flugen yleismittari.
Lisä/isonpien/kirkkaampien lamppujen vaihdosta.
Ihan hyvin voipi laittaa tehokkaampia polttimoita.
Oma kokemus on n. 500 000 km ajosta. Kakkis gollfeilla ja jetoilla Vähintäin. 100/50, tai 130/80 valoilla.
Vaatimukset: Lyhdyn lasit pitää aina, kun ne likaantuu puhdistaa, vanhoihin harmaantuneisiin umpioihin laitettaessa yli 100 vattiset ne takuulla särkee. Lämmön tuotto nousee tehon neliössä, joten umpioiden tuuletukseenkin olisi hyvä kiinnittää
huomiota. Ilmavirralla voi myös umpioiden taustaa jäähdyttää ja nyt puhutaan metallikuorisista umpioista. Muovihimmeleissä pitää aina olla alkuperäiset lamput.
Nokkasäleikön, eli maksin taakse voi laittaa ohjurit jotka suuntaa ilmavirtaa umpioiden kylkiin. Umpioiden ympärille olisi hyvä järjestää muutenkin ilman pääsy hyväksi.
Piuhat on hyvä vahvistaa, ja huolehtia, että valaisimille menee saman mittaiset piuhat, eli valorele sopivan lähelle. Ei kuparikaapelin vastus oo, kuin 0,06 Ohm neliömillimetri per metri, mutta valotehossa sen huomaa jos kaapelit on eripituiset. Kun katselette vastaan tulevia autoja, niin niissä akun puolella on usein kirkkaammat valot. Oikea asennustapa on myös laittaa paksummat piuhat releeltä kauempana olevaan valonheittimeen Huomioiden myös relettä syöttävän kaapelin paksuuden, johan Ohmin lain se pitäs sanoo, kuka sitten ymmärtää sen merkityksen? Yksinkertaistettuna..... Sähkö menee aina sinne, mistä se helpoimmin pääsee maihin, jos se pääsee hyvin, mutta johtimet on liian pienet, pukkaa pirusti tulta ja savua. "Alkaa piuha punottamaan" Vertaa aiemmin kerrotuista piuhojen ja liittimien nippuun palamisiin.
Onko tällaisille virityksille sit mitään järkevää syytä, riippuu kunkin yksilön mieltymyksistä?
Itse kuitenkin ajan mieluiten kunnollisilla valoilla, laitan myös vilkkuihin ja jarruvaloihin 30W lamput siksikin että takana tulevan ei tarvii arvailla sytytinkö tupakan vai vilkutinko/jarrutinko jonkun asian vuoksi. Eikä tarvii änkyttää, ettei valomerkit näy.
Myös valonheittimien maadoitukseen olisi kiinnitettävä runsaasti huomiota. Alkuperäisetkin "puolukka astiat" kirkastuu, kun johdotuksen vaihtaa kunnolliseen= ..Riittävän paksuun kaapeliin... ja maadoittaa asiaan kuuluvasti, elikkä saman paksuisilla piuhoilla ja jos aikoo polttaa molempia, puolikkaita ja pitkiä, niin tuplasti paksumpi kaapeli maihin.
Valojen suuntaus lisäksi lailliseksi ehdottomasti, jos tehostaa valaisua. Yleisin tiellä nähty tilanne on, että vastaantulevan valot näyttää kolmanteen kerrokseen.
Oma kokemus on n. 500 000 km ajosta. Kakkis gollfeilla ja jetoilla Vähintäin. 100/50, tai 130/80 valoilla.
Vaatimukset: Lyhdyn lasit pitää aina, kun ne likaantuu puhdistaa, vanhoihin harmaantuneisiin umpioihin laitettaessa yli 100 vattiset ne takuulla särkee. Lämmön tuotto nousee tehon neliössä, joten umpioiden tuuletukseenkin olisi hyvä kiinnittää
huomiota. Ilmavirralla voi myös umpioiden taustaa jäähdyttää ja nyt puhutaan metallikuorisista umpioista. Muovihimmeleissä pitää aina olla alkuperäiset lamput.
Nokkasäleikön, eli maksin taakse voi laittaa ohjurit jotka suuntaa ilmavirtaa umpioiden kylkiin. Umpioiden ympärille olisi hyvä järjestää muutenkin ilman pääsy hyväksi.
Piuhat on hyvä vahvistaa, ja huolehtia, että valaisimille menee saman mittaiset piuhat, eli valorele sopivan lähelle. Ei kuparikaapelin vastus oo, kuin 0,06 Ohm neliömillimetri per metri, mutta valotehossa sen huomaa jos kaapelit on eripituiset. Kun katselette vastaan tulevia autoja, niin niissä akun puolella on usein kirkkaammat valot. Oikea asennustapa on myös laittaa paksummat piuhat releeltä kauempana olevaan valonheittimeen Huomioiden myös relettä syöttävän kaapelin paksuuden, johan Ohmin lain se pitäs sanoo, kuka sitten ymmärtää sen merkityksen? Yksinkertaistettuna..... Sähkö menee aina sinne, mistä se helpoimmin pääsee maihin, jos se pääsee hyvin, mutta johtimet on liian pienet, pukkaa pirusti tulta ja savua. "Alkaa piuha punottamaan" Vertaa aiemmin kerrotuista piuhojen ja liittimien nippuun palamisiin.
Onko tällaisille virityksille sit mitään järkevää syytä, riippuu kunkin yksilön mieltymyksistä?
Itse kuitenkin ajan mieluiten kunnollisilla valoilla, laitan myös vilkkuihin ja jarruvaloihin 30W lamput siksikin että takana tulevan ei tarvii arvailla sytytinkö tupakan vai vilkutinko/jarrutinko jonkun asian vuoksi. Eikä tarvii änkyttää, ettei valomerkit näy.
Myös valonheittimien maadoitukseen olisi kiinnitettävä runsaasti huomiota. Alkuperäisetkin "puolukka astiat" kirkastuu, kun johdotuksen vaihtaa kunnolliseen= ..Riittävän paksuun kaapeliin... ja maadoittaa asiaan kuuluvasti, elikkä saman paksuisilla piuhoilla ja jos aikoo polttaa molempia, puolikkaita ja pitkiä, niin tuplasti paksumpi kaapeli maihin.
Valojen suuntaus lisäksi lailliseksi ehdottomasti, jos tehostaa valaisua. Yleisin tiellä nähty tilanne on, että vastaantulevan valot näyttää kolmanteen kerrokseen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eiköhän sen polttimon tehosta muutu lämmöksi suurin osa ja vain pieni osa valoksi, tuskin se lämmöntuotto kuitenkaan moninkertaistuu.
Kannattaa se suuntaus joka tapauksessa kunnossa olla ja mitä väliä sillä suuntauksella muutenkaan on, jos käyttää tieliikennekäyttöön hyväksymättömiä polttimoita, joiden valokuvio on ihan mitä sattuu.
Valojen suuntaus lisäksi lailliseksi ehdottomasti, jos tehostaa valaisua
Kannattaa se suuntaus joka tapauksessa kunnossa olla ja mitä väliä sillä suuntauksella muutenkaan on, jos käyttää tieliikennekäyttöön hyväksymättömiä polttimoita, joiden valokuvio on ihan mitä sattuu.
Pekopeen jutussa on kyllä pari aika mielenkiintoista väittämää...
Tämähän ei pidä paikkaansa missään muussa tapauksessa kuin siinä tapauksessa, että virtapiirin (siinä olevan hilavitkuttimen) ottama virran määrä on suuri. Maadoituksen "hyvyydellä" ei ole mitään merkitystä siihen kuumeneeko piuha vai ei.
Tämän väittäisin olevan 99% enemmän kiinni valojen suuntauksesta tai sitten vastaavasti siitä, että valojen kuviothan ovat aina erilaiset ihan valon rakenteesta johtuen.
Meinaat vissiin H4 polttimoa?
Sähkö menee aina sinne, mistä se helpoimmin pääsee maihin, jos se pääsee hyvin, mutta johtimet on liian pienet, pukkaa pirusti tulta ja savua. "Alkaa piuha punottamaan" Vertaa aiemmin kerrotuista piuhojen ja liittimien nippuun palamisiin.
Tämähän ei pidä paikkaansa missään muussa tapauksessa kuin siinä tapauksessa, että virtapiirin (siinä olevan hilavitkuttimen) ottama virran määrä on suuri. Maadoituksen "hyvyydellä" ei ole mitään merkitystä siihen kuumeneeko piuha vai ei.
Kun katselette vastaan tulevia autoja, niin niissä akun puolella on usein kirkkaammat valot.
Tämän väittäisin olevan 99% enemmän kiinni valojen suuntauksesta tai sitten vastaavasti siitä, että valojen kuviothan ovat aina erilaiset ihan valon rakenteesta johtuen.
ja maadoittaa asiaan kuuluvasti, elikkä saman paksuisilla piuhoilla ja jos aikoo polttaa molempia, puolikkaita ja pitkiä, niin tuplasti paksumpi kaapeli maihin.
Meinaat vissiin H4 polttimoa?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa