Vuoden 2000 jenkki-passatin moottorin (1.8t) lämpömittarissa ei viisari värähdä ajossa.
Vikakoodin 16500 perusteella vaihdettiin sensori 62 Motonetin versioon, mutta ongelma ei poistunut.
Edelleen moottorin vikavalo palaa ja vikapiippaus kuuluu ajon alkaessa sekä sama vikakoodi tulee testeriin.
Alkutalvesta vaihdettiin termostaatti alkuperäisen tilalle, jonka seurauksena lämpöä riitti tähän vikaan asti.
Nyt lämpöä riittää tuulilasin huurteiden poistoon, mutta ei muuhun.
Mikäs olisi väen ehdotus vian etsintään?
Passat B5 moottori ei lämpene
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Passat B5 moottori ei lämpene
Mikähän se tarkka vikakoodi mahtoi olla?
Implausible signal? No signal? Short to B+/ground? Intermittent vai jatkuva vika? Onko vikakoodi poistunut kokonaan sensorin vaihdon jälkeen?
Implausible signal? No signal? Short to B+/ground? Intermittent vai jatkuva vika? Onko vikakoodi poistunut kokonaan sensorin vaihdon jälkeen?
Re: Passat B5 moottori ei lämpene
Koodi: Implausible Signal - Intermittent.
Vikakoodi nollaattiin sensorin vaihdon yhteydessä.
Moottorin vikavalo alkoi palamaan 50km:n jälkeen sensorin vaihdosta ja vikakoodi oli tullut takaisin.
Lämpömittarin viisari ei ole noussut uudella sensorilla kertaakaan.
Vikakoodi nollaattiin sensorin vaihdon yhteydessä.
Moottorin vikavalo alkoi palamaan 50km:n jälkeen sensorin vaihdosta ja vikakoodi oli tullut takaisin.
Lämpömittarin viisari ei ole noussut uudella sensorilla kertaakaan.
Re: Passat B5 moottori ei lämpene
Voihan se sensori olla uudelleen rikki. Tai sit jotai kosketusvikoja.
Selittäis mittarin toimintaa ja vikakoodeja.
Mittaristolle ja moottorinohjaimelle on omat erilliset piirinsä siinä samassa anturipaketissa.
Ja myös termostaatti voi olla taas rikki. Tai jokin roska välissä jolloin ei sulkeudu kunnolla. Molempia tullut vastaan omassa kalustossa.
Tämä sopisi siihen ettei lämpöä riitä kabiiniin.
Helppo tarkistaa kokeilemalla alkaako jäähdyttimen yläosa lämpenemään liian aikaisin, ehjällä termostaatilla jäähdytin pysyy kylmänä kunnes kone on täysin käyntilämmössä.
Selittäis mittarin toimintaa ja vikakoodeja.
Mittaristolle ja moottorinohjaimelle on omat erilliset piirinsä siinä samassa anturipaketissa.
Ja myös termostaatti voi olla taas rikki. Tai jokin roska välissä jolloin ei sulkeudu kunnolla. Molempia tullut vastaan omassa kalustossa.
Tämä sopisi siihen ettei lämpöä riitä kabiiniin.
Helppo tarkistaa kokeilemalla alkaako jäähdyttimen yläosa lämpenemään liian aikaisin, ehjällä termostaatilla jäähdytin pysyy kylmänä kunnes kone on täysin käyntilämmössä.
Re: Passat B5 moottori ei lämpene
Hieman samantapaista oli pojan -04 mallisessa 1,6 BFQ koneisessa Octaviassa, eli herjasi lämpötila-anturista "Implausible Signal"sekä sitten vielä ABS:n puolelta "01314 - Engine Control Module" ja sytytti vikavalot näistä muutaman kymmenen km:n ajon jälkeen nollauksesta, lämpömittari alkoi myös näyttämmään mitä sattui.
No anturi G62 (-tupla-anturi jossa myösG2) vaihdettiin pariinkin otteeseen mutta vika ei korjaantunut, tarkemmin VCDS:llä tutkiessa ja vertaamalla eri lämpötiloja (jäähdyttimen sisään/ulos -tulot...) huomasin että sähköinen termostaatti ilmeisesti jumiintunut aukiasentoon, heti en uskonut että tämä voisi olla syynä vikavaloihinkin, mutta kun termostaatti vaihdettiin niin homma korjaantui samantein.
Moottorin vikalogiikka siis yksoikoisesti päätteli että G62:n lukemat oltava mahdottomia kun lämpötilat ei täsmää siihen mitä olisi pitänyt olla vaikka se näyttikin aivan oikein pieniä lukemia koska vesi kiersi täysin jäähdyttimen kautta eikä osannut ottaa huomioon muita vikamahdollisuuksia.
No tämä ei nyt ehkä ko. vikaan auta varsinkin kun eri moottorista ja moottorin ohjauksesta kyse, mutta kertonee taas kerran sen että viat eivät kuitenkaan aina ole siinä mihin vikakoodi suoraan viittaa vaan voivat antaa virheellisen yksoikosia oletuksia. Mutta termostaatti ja anturi kannattanee tosiaan vielä ottaa tarkasteluun.
No anturi G62 (-tupla-anturi jossa myösG2) vaihdettiin pariinkin otteeseen mutta vika ei korjaantunut, tarkemmin VCDS:llä tutkiessa ja vertaamalla eri lämpötiloja (jäähdyttimen sisään/ulos -tulot...) huomasin että sähköinen termostaatti ilmeisesti jumiintunut aukiasentoon, heti en uskonut että tämä voisi olla syynä vikavaloihinkin, mutta kun termostaatti vaihdettiin niin homma korjaantui samantein.
Moottorin vikalogiikka siis yksoikoisesti päätteli että G62:n lukemat oltava mahdottomia kun lämpötilat ei täsmää siihen mitä olisi pitänyt olla vaikka se näyttikin aivan oikein pieniä lukemia koska vesi kiersi täysin jäähdyttimen kautta eikä osannut ottaa huomioon muita vikamahdollisuuksia.
No tämä ei nyt ehkä ko. vikaan auta varsinkin kun eri moottorista ja moottorin ohjauksesta kyse, mutta kertonee taas kerran sen että viat eivät kuitenkaan aina ole siinä mihin vikakoodi suoraan viittaa vaan voivat antaa virheellisen yksoikosia oletuksia. Mutta termostaatti ja anturi kannattanee tosiaan vielä ottaa tarkasteluun.
Re: Passat B5 moottori ei lämpene
Kiitos vastauksista.
Jäähdytin ei lämmennyt ollenkaan ajossa, joten päättelin vian syyksi termostaattia..
Ennen kuin kerkesien termostaattia vaihtaa, niin lämmöt lähtikin tänään pelaamaan:
pitkän ohituksen jälkeen lämpömittarin viisari heräsikin kuukauden jälkeen ja lämpöä alkoi tulvimaan kabiiniin.
Termostaatissa lienee ollut siis joku roska, joka irtosi tämän päiväisessä kiihdytyksessä.
Nyt pitää vielä nollata koodit niin saa ylimääräiset valot ja piiippaukset loppumaan ajon alkaessa.
Jäähdytin ei lämmennyt ollenkaan ajossa, joten päättelin vian syyksi termostaattia..
Ennen kuin kerkesien termostaattia vaihtaa, niin lämmöt lähtikin tänään pelaamaan:
pitkän ohituksen jälkeen lämpömittarin viisari heräsikin kuukauden jälkeen ja lämpöä alkoi tulvimaan kabiiniin.
Termostaatissa lienee ollut siis joku roska, joka irtosi tämän päiväisessä kiihdytyksessä.
Nyt pitää vielä nollata koodit niin saa ylimääräiset valot ja piiippaukset loppumaan ajon alkaessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa