Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.6.2020 16:51

Keskusteluun saa osallistua joko vahvalla teorialöpinällä tai sitten ihan käytännön kokemusten ryydittämänä.

Onko havaittavissa merkittävää haittaa 200hp hujakoilla olevalla 1.9TDI moottorilla, jos vakiovälijäähyn päivittää toisella samankokoisella purkilla (kuten 2.5V6 TDI moottoreissa on)? Letkukoko pysyy edelleen vakiona eli noin 2" sisähalkaisija koko matkalta (poislukien BV43 ahtimen vähän soukempi lähtö)

Entä jos järjestelmää päivittäisi vielä kolmannella pienellä keulajäähyllä, eli olisi kolme IC:tä perätysten? Aiheuttaako jo huomattavaa viivettä ahtimen heräämiseen / kaasupolkimen vasteeseen (ei sillä että tuollainen TDI olisi mitenkään kovin kierrosherkkä peli muutenkaan, mutta...)

Koitan tässä pitää autoa mahd. katsastuskelpoisena, ja uutuuttaan kromia kiiltelevä läski IC alaritilän paikalla ei oikein ole ykkösvaihtoehtona.

Teoriaosastolta löysin jotain vanhoja viisauksia, että ilma virtaa aina 0.4 mach nopeuksiin asti (noin 500km/h) ilman turbulenssia, joten ideaalitilanteessa ilma liikkuisi ahtoputkissa hivenen alle tuon nopeuden, ja letkukoko tulisi pitää maltillisena sekä samana koko ketjun läpi jotta saadaan mahdollisimman nopea vaste, ja tuollainen 2" sisähalkaisijan putki pitäisi laskureiden mukaan piisata noin 300-350 hevoseen ilman pyörteiden muodostumista. Tulevaisuuden päivityksien varalta siis pohdiskelua..

VWarre-00
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.11.2015 20:29

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja VWarre-00 » 19.6.2020 11:41

Itse miettinyt samaa, C4/100 korissa on ahdas puskin ja nurkka jää tällä näkymin tyhjäksi jossa ennen välijäähy, mietin jos laittais kaksi nurkkajäähyä ja keskellä ei ois mitään tai jos tuo RS2 jäähy mahtuu nyt puskimen alle ni laittais toisen sitten sinne orkkiksen paikalle..RS2 jäähy kuulemma riittää 320hv mut 400hv ois tavoite...pitäis osata mitata tai laskea paljon noi virtaa.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja Markus L » 21.6.2020 23:26

Lisäämällä toisen coolerin sarjaan, järjestelmän painehäviö about tuplaantuu. Ahdin joutuu tekemään enemmän työtä kompensoimiseksi. Tosin 1.9 TDI:n vakiocooleri on sen verran lyhyt ja poikkipinta-alaltaan suuri, että se tuskin ihan kauheata häviötä tuottaa. Suurin osa tulee todennäköisesti putkistosta.

2" on ihan ok, jos kierroksia ei paljoa nosta ja volumetristä hyötysuhdetta paranna. Tällöin tehoa kasvattaessa virtausnopeus ei painepuolella muutu muuten, kuin korkeamman turbon jälkeiseisen lämpötilan seurauksena. Ainakin kuumalle puolelle putkikoon kasvatus voi olla ihan järkevää. Yleensä virittäessä myös volumetristä hyötysuhdetta parannetaan, esim. kantta porttaamalla ja nokkaa vaihtamalla, sekä kierroksia nostetaan. Tätä kautta myös putkikoon kasvatus on ihan hyvä idea. 57mm on riittävä n. 99%:ssa tapauksista, kun puhutaan 1.9 TDI-moottoreista. Jyrkkiä mutkia tulee välttää.

0,4 mach toimii korkeintaan suorassa putkessa, mutkissa tulee jo merkittävää painehäviötä. Äänen nopeus on sitten suoraan verrannollinen lämpötilan neliöjuureen (kelvineinä). Paras tapa arvioida putkiston ja coolerin virtauksien riittävyyttä on mitata painehäviö. Mittauspisteiden tulee olla suoralla osuudella putkistoa, tai jos ei pysty mittaamaan muualta kuin mutkasta, niin ei sisä- tai ulkokurvista, vaan kohtisuoraan niihin nähden. Jos dynaaminen paine eri mittauspisteissä eroaa merkittävästi, se tulee huomioida.

Jäähdyttimille ei voi asettaa mitään tiettyä tehorajaa. Ihan sovelluskohtaista, loppuuko ensin jäähdytyskapasiteetti vai kasvaako painehäviö yli speksatun rajan.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.6.2020 8:23

Kiitos tästä plöräytyksestä. Tässä välpäivien aikana olen haravoinut kymmeniä foorumeja läpi ja kaikkialla kuului sama neuvo, unohda kaksi ja asenna yksi hyvä keskelle. Tähän nyt sitten itsekin päädyin, 550x140x65mm jäähy keulille alaritilän kohdille, 57mm lähdöillä ja tätä myöten myös 57mm putkitus ahtimelta imusarjalle saakka, jäähy mustaksi maalattuna ja mustilla silikoniletkuilla mahd. huomaamattoman lookin saamiseksi. Itsekin pähkäilin päässäni että nuo 90 asteen ja sitä vielä jyrkemmät mutkat eivät voi olla hyviä virtauksen kannalta, pyrin vetämäään joka nurkan mahd. loivilla vedoilla.

Olin jo vetämässä liipasinta isomman IC:n hankinnan suhteen, mutta sitten kun tuli laskeskeltua karkeasti tuon 140x65 jäähyn jäähdytyskanavien pinta-alaa, löytyy sieltäkin jo summattuna saman verran tai ylikin mitä tuon 57mm letkuliittimen lähtö on. Jos oikein ymmärsin, niin pidemmät kanavat (pitkässä IC:ssä) ahdistavat ilman kulkua enempi, ja mitä enemmän rinnakkaiskanavia on, sitä enempi ahtimen pitää tehdä työtä että saadaan sama ilmamäärä täytettyä (johtaa siis turboviiveeseen ja hitaampaan heräämiseen) joten tuo isomman IC:n hankinta olisi siis vetänyt auton käytöstä vain huonompaan suuntaan?

Äänen nopeudella tarkoitit varmaankin ilman nopeutta? :)

Paineista vielä sen verran että isot pojat puhuivat sekä staattisesta että dynaamisesta paineesta, olisiko noista mahdollista saada jokin lunttilapulle mahtuva selostus?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja Tekno » 22.6.2020 18:34

Toimii ainakin Audi TT:ssä ihan hyvin ketjutettuna kaksi välijäähyä. Jos ei toimisi niin tuskin insenjöörit olis sellasta systeemiä laittaneet. mk1 1.8t audi tt 220hv-240hv.

Erona 180 hevosen malliin on siis lisätty toinen samanlainen välijäähy toiselle puolelle puskuria.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja J.S.P » 22.6.2020 21:32

Pitikin kirjoitella jo aiemmin että 1,8T A4:ssa -muistaakseni moottorikoodilla BEX sama toteutus.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

Re: Useamman välijäähdyttimen ketjutus - uhka vai mahdollisuus?

ViestiKirjoittaja Markus L » 25.6.2020 20:43

Jultsu kirjoitti:Olin jo vetämässä liipasinta isomman IC:n hankinnan suhteen, mutta sitten kun tuli laskeskeltua karkeasti tuon 140x65 jäähyn jäähdytyskanavien pinta-alaa, löytyy sieltäkin jo summattuna saman verran tai ylikin mitä tuon 57mm letkuliittimen lähtö on. Jos oikein ymmärsin, niin pidemmät kanavat (pitkässä IC:ssä) ahdistavat ilman kulkua enempi, ja mitä enemmän rinnakkaiskanavia on, sitä enempi ahtimen pitää tehdä työtä että saadaan sama ilmamäärä täytettyä (johtaa siis turboviiveeseen ja hitaampaan heräämiseen) joten tuo isomman IC:n hankinta olisi siis vetänyt auton käytöstä vain huonompaan suuntaan?

Pyöreä putki on virtausominaisuuksiltaan huomattavasti parempi kuin sisärivotettu kenno, niin pinta-aloja ei voi suoraan verrata keskenään. Poikkileikkaukseltaan 140x65 kuulostaa kyllä pieneltä. Tilavuuden kasvatus lisää toki viivettä, mutta itse en huomannut mitään käytännön eroa, kun tuplasin coolerin tilavuuden.

Äänen nopeudella tarkoitit varmaankin ilman nopeutta? :)

En vaan äänen nopeutta. 1 mach 100 C-asteessa on enemmän kuin 1 mach 0 C-asteessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kuumemmalle ilmalle sallitaan vähän suurempi virtausnopeus.

Paineista vielä sen verran että isot pojat puhuivat sekä staattisesta että dynaamisesta paineesta, olisiko noista mahdollista saada jokin lunttilapulle mahtuva selostus?

Staattinen paine on se mitä mitataan painemittarilla. Dynaaminen paine on verrattavissa mekaniikan liike-energiaan. Virtausnopeuden kasvaessa staattinen paine pienenee, mutta staattisen ja dynaamisen paineen summa pysyy suurinpiirtein vakiona. Jos esim. painehäviötä mitatessa putkiston alkupäässä on huomattavasti suurempi virtausnopeus kuin lopussa, niin mitattu painehäviö on dynaamisen paineen takia todellista pienempi. Dynaamisen paineen laskemiseen on ihan yksinkertainen kaava: https://fi.wikipedia.org/wiki/Dynaaminen_paine


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa