Morjens! Olisi seuraavanlainen ongelma: auto on VW Bora vm. -98, jossa ohjauspyörä "vatkaa" jarruttaessa. Auto joutui n. vuosi sitten sohjoliirtoon ja suistui tieltä, jonka jälkeen sille tehtiin peltityöt ja maalaus kolarikorjaamolla. Saatuani auton takaisin huomasin, että ratti ja jarrupoljin alkoivat täristää jarrutuksissa todella voimakkaasti. Kolarikorjaus oli siis tehty puutteellisesti. Tämän jälkeen auto vietiin toiselle pajalle ja siihen vaihdettiin mm. pyörännapa oikealle eteen (Camber-kulma oli silminnähden pielessä), etuiskarit, etujarrulevyt ja -palat, oikea etupyörän laakeri sekä abs-anturi.
Pian ravistaminen kuitenkin alkoi uudelleen ja lopulta voimistui todella voimakkaaksi. Ratti "hakkasi käsille" vähänkin voimakkaammissa jarrutuksissa ja lisäksi jarrupoljin "jumputti" jalkaa vasten voimakkaasti.
Tämän jälkeen jarrulevyt vaihdettiin takuuseen, koska vian ajateltiin olevan niissä. Uusilla levyillä ilmiö lieveni lähes olemattomiin, mutta alkoi kuukauden-parin päästä uudelleen, joskaan ei toistaiseksi aivan yhtä voimakkaana kuin aiemmin, mutta ratti ravistaa silti jarrutuksissa huomattavasti, varsinkin n. 60 km/h nopeudella. Maantienopeuksilla ravistaminen ei tunnu suhteessa yhtä voimakkaana ratissa, sen sijaan jarrupoljin alkaa jonkin verran "jumputtamaan" jalkaa vasten, eikä kyse ole normaalista ABS:n toiminnasta.
Osaisitteko kertoa, missä vika voisi piillä? Kiitos.
Ratti vatkaa jarruttaessa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Ratti vatkaa jarruttaessa
Onko levyt ja navat jo kellotettu suoriksi? Onko etupään tukivarsien puslat käyty läpi ettei siellä ole väljää? Kuluuko jarrupalat tasaisesti, joka nurkassa? Renkaat ja vanteet varmuudella pyöreät ja suorat?
Re: Ratti vatkaa jarruttaessa
Vanteet ovat uudet. Kiitos muista vinkeistä ja nopeasta vastauksesta, pitää tarkistaa nuo jutut!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa