Moi. Tarkoitus olisi muuttaa entinen ambulanssi, M1 luokan matkailuautoksi. Autosta on lanssivarusteet purettu ja muutoskatsastettu nyt 1+1 paikkaiseksi N1 pakettiautoksi.
Konttorin kanssa yhteistyössä suunnitellut muutosta, mutta ongelmaksi tulikin yllättäen penkit ja vyöt, sekä niiden kiinnitys. Vain alkuperäiset kelpaa ja todistukset, että on tähän malliin. No.. tämähän on alunperin tilattu tehtaalta ilman sisustaa ja Suomessa sisustettu lanssiksi.
Ilmeisesti vuosien varrella on tullut muutoksia mm. näihin penkkisäännöksiin, mutta keltään en ole saanut vastausta varmuudella. Trafin vastauksia tuntuu tulkitsevan tällä hetkellä jokainen katsuri omalla laillaan. Penkeistä olen saanut kolmelta katsurilta, kolme eri vastausta.
Onko täällä ketään, joka olisi kyseisen muutoksen tehnyt eli lisännyt istumapaikkoja autoon? 2-paikkaiseksi matkailuautoksi muuttaminen onnistuu kyllä. Tarkoitus on katsastaa pari lisäpaikkaa takaosaan muutoksen myötä. Lisäksi tietenki asentaa tarvittavat makuupaikat, keittolevyt ym.
T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 11.12.2017 10:20
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Eihän sieltä mistään löydy pultinreikiä?
Noin muuten sanoisin että asetuksesta löytyy mitä sun tarvii tietää penkkien kiinnityksistä. Toi 21§ kertoo ainakin mulle sen, et jostain rallikaupasta ostetus hitsattavat laput joissa reikä turvavyön kiinnityspultille riittäis vastaamaan direktiivin vaatimusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002 ... p450659824
Tossa n-luokan ajoneuvon osalta juttua lisäpenkeistä.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf
Katsastajan ohjeet asian tiimoilta kiinnostanevat noin muuten.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1511359 ... riaali.pdf
Opiskelet noi ja vaikka tulostat mukaan konttorille ni eiköhän noi juttelemalla selviä.
Noin muuten sanoisin että asetuksesta löytyy mitä sun tarvii tietää penkkien kiinnityksistä. Toi 21§ kertoo ainakin mulle sen, et jostain rallikaupasta ostetus hitsattavat laput joissa reikä turvavyön kiinnityspultille riittäis vastaamaan direktiivin vaatimusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002 ... p450659824
Tossa n-luokan ajoneuvon osalta juttua lisäpenkeistä.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467030 ... tilaan.pdf
Katsastajan ohjeet asian tiimoilta kiinnostanevat noin muuten.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1511359 ... riaali.pdf
Opiskelet noi ja vaikka tulostat mukaan konttorille ni eiköhän noi juttelemalla selviä.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Löytyy pultinreiät lattiasta, sekä turvavöille paikat pilareista ja takimmaisille vöille ikkunoiden yläpuolelta. Hyvin todennäköisesti kaikki mallit (combi, caravelle, multivan) on tehty samalla korilla tehtaalla. Autoni alusta on Combi. Etkakin näyttää samaa.
Yks katsuri sanoi, että täytyy saada maahantuojalta todistus ja asennettavat penkit+vyöt on tähän automalliin tarkoitettu. Lisäksi todistus siitä, että tässä kyseisessä autossa on tehtaan tekemät paikat penkeille ja vöille.
Maahantuoja ei osannut sanoa juuta, eikä jaata runkonumeron perusteella penkkien tai vöiden paikoista. Ainoastaan sen, etteivät ala kirjoittamaan mitään todistuksia penkeistä tai vöistä.
Nyt purin yhdestä Multivanista kaikki penkit+vyöt talteen ja koitan päässä asiassa taas eteenpäin.
Hulluinta on, että auto on aiemminkin ollut katsastettuna M1 luokkaan ja siinä on ollut istuimia ennenkin takana. Ymmärtäisin katsurien nihkeyden asian suhteen, jos autoni olisi peruspaku ja ei olisi ikinä ollut muu kuin N1 luokan pakettiauto. Nyt periaatteessa asianhan pitäisi olla yhtä yksinkertainen, kuin 2-paikkaisen farkkupakun muuttaminen takaisin henkilöautoksi :/
Täytyy tutkailla nuo linkit läpi vielä, jos jotain löytyisi.
Yks katsuri sanoi, että täytyy saada maahantuojalta todistus ja asennettavat penkit+vyöt on tähän automalliin tarkoitettu. Lisäksi todistus siitä, että tässä kyseisessä autossa on tehtaan tekemät paikat penkeille ja vöille.
Maahantuoja ei osannut sanoa juuta, eikä jaata runkonumeron perusteella penkkien tai vöiden paikoista. Ainoastaan sen, etteivät ala kirjoittamaan mitään todistuksia penkeistä tai vöistä.
Nyt purin yhdestä Multivanista kaikki penkit+vyöt talteen ja koitan päässä asiassa taas eteenpäin.
Hulluinta on, että auto on aiemminkin ollut katsastettuna M1 luokkaan ja siinä on ollut istuimia ennenkin takana. Ymmärtäisin katsurien nihkeyden asian suhteen, jos autoni olisi peruspaku ja ei olisi ikinä ollut muu kuin N1 luokan pakettiauto. Nyt periaatteessa asianhan pitäisi olla yhtä yksinkertainen, kuin 2-paikkaisen farkkupakun muuttaminen takaisin henkilöautoksi :/
Täytyy tutkailla nuo linkit läpi vielä, jos jotain löytyisi.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 11.12.2017 10:20
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Höh.. itse vaihtaisin varmaan konttoria jos on noin vaikeaa.
Ei pitäis olla kahta sanaa jos kiinnityspisteet löytyy. Eikä pitäis liioin olla sanomista vaikkei löytyiskään jos kiinnityspisteet on itse tehty asiallisesti. 2009 ja uudemmissa on sit hankalampaa mut se ei liity tähän tarinaan.
Ei kyllä heru pisteitä maahantuojan edustajallekaan.
Ei pitäis olla kahta sanaa jos kiinnityspisteet löytyy. Eikä pitäis liioin olla sanomista vaikkei löytyiskään jos kiinnityspisteet on itse tehty asiallisesti. 2009 ja uudemmissa on sit hankalampaa mut se ei liity tähän tarinaan.
Ei kyllä heru pisteitä maahantuojan edustajallekaan.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Kolmen eri konttorin kanssa asioinut. Viimeisimmästä löytyi katsuri, jonka kanssa tuntui olevan mahdollista muutos tehdä. Joka paikassa sanovat samaa, että ns. retkeilyautojen kanssa homma karkasi lapasesta ja nykyään trafi tiukentanut ohjeita. Pystyy edelleen tekemään, mutta täytyy oikeasti olla retkeilykäyttöön sopiva eli esim. makuupaikat on oltava ihan todelliset. Ei mikään irrallinen vanerinpala, joka on vain katsastuksessa mukana. Ja keittolevyjä on ollut pultattuna ylösalaisin johonkin sängynpohjaan ym. vastaavaa.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 11.12.2017 10:20
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
No ymmärrän kyllä että katsovat asiaa tarkemmin ku ovat katsoneet. Mut tossahan toi katsastajan ohje asian tiimoilta on, että jos on aikeissa tehdä ihan oikeasti retkeilyauton eikä vaan pakua jonka katossa on keittomahdollisuus, ni ei tommosessa pitäis olla pienintäkään ongelmaa.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Ongelma tulee niistä penkkien lisäämisestä. Tuolla aiemmisa Trafin linkeissä on linkki katsastusmiehen tukimateriaaliin. Se on päivitetty 22.11.2017 ja siellä löytyy kohdasta 1. Yleiset edellytykset / digitoitavat asiakirjat:
"Dokumentti muutettujen ja/tai lisättyjen, ajon aikana käytettäviksi hyväksyttyjen istuinten ja turvavöiden vaatimuksenmukaisuudesta".
Tuohon se stoppaa tällä hetkellä. Nyt se tosiaan näyttää siltä, että penkkien lisääminen ei niin vain enää onnistu.
"Dokumentti muutettujen ja/tai lisättyjen, ajon aikana käytettäviksi hyväksyttyjen istuinten ja turvavöiden vaatimuksenmukaisuudesta".
Tuohon se stoppaa tällä hetkellä. Nyt se tosiaan näyttää siltä, että penkkien lisääminen ei niin vain enää onnistu.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Pikku päivitys asiaan eli portteri kävi läpi kaksivaiheisen muutoksen matkailuautoksi. Ensin muutoskatsastus normaaliksi henkilöautoksi, jossa lisättiin puuttuvat istumapaikat. Tähän riitti Caravellen penkit, kiinnikkeet ja vyöt. Sitten rakentelemaan lisää, että matkailuautossa määrätyt varusteet löytyy eli mm. sänky (min.180x120cm), keittolevy, pöytä, säilytystilaa. Sammutin ei ole enää pakollinen, mutta laitoin kuitenkin uuden sellaisenkin. Ja näin saatiin auto viimein muutoskatsastettua matkailuautoksi. Tipalle meni ajallisesti. Laki muuttuu 1.7.2018, eikä näitä enää sen jälkeen voi tehdä. Matkailuauton minimi omamassa lakimuutoksen jälkeen on 2500kg ja sisäkorkeus min. 185cm.
Re: T4 Transporterin muutoskatsastus matkailuautoksi
Voisitko auttaa minua tässä asiasta minäkin olen ostanut Volkswagen Transporterin t5 Combi poliisiauto oli käytössä minäkin haluan lisätä penkit pystytkö auttaa tai osaisitko sanoa missä paikassa saada todistuksen mukaana .
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa