Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Grontti » 10.8.2016 23:49

Terve,

Tänään vaihdoin omaan golffiini kuljettajan puoleisen vetoakselin sisäpään kun vanha räjähti. Tämän operaation jälkeen huomasin että kun reilusti kiihdyttää 1 tai 2 vaihteella tulee väännön ollessa kovimmillaan ihmeellinen tärinä ja juriseva ääni. Ääni on samantyylinen kuin hukkaportti avautuisi suoraan ulkoilmaan. Ääni tulee 2 vaihteella vasta jossain noin 2000-3000rpm välissä.

Muuten auto tuntuu täysin normaalilta. Tai ainakin vastaavalta kuin ennen tätä.

Jostakin syystä räjäyttelee noita sisäpään niveliä välillä.

Auto on Golf IV 1.9TDI ATD koneella ja 5v vaihdelaatikolla. Autossa vr6 kytkin kiinteällä vauhtiksella. Etupäähän vaihettu lähestulkoon kaikki viimeisen puolenvuoden aikana. Laakerit, raidetangonpäät, hammastanko, alapallot, puslat tukivarsiin ja apurunkoon.

APUVA!

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Jabe » 11.8.2016 9:22

Minkä merkkisen nivelen sinne laitoit?
Onko auto madallettu ja konettakin hieman piristetty?
Kannattaa tarkistaa että laipat on kunnolla vastakkain, eikä välissä ole mitään likaa.
Vika voi olla monessakin paikassa, moottorin tuennassa, vetarin tasapainotuksessa yms.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.8.2016 9:24

Missähän kunnossa mahtaa olla moottorin alatuki?
Se ottaa vastaan käytännössä koko vääntömomentin.

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Grontti » 11.8.2016 11:44

Moottorin alatukeen vaihdettu powerflexin pusla. Moottorin alatuki oli päässyt löystymään aikaisemmin tällä viikolla, mutta se on kiristetty.

Autoa on madallettu aika reilustikkin, moottoria on myös nostettu 30mm.

Mutta kyseistä ääntä ei tosiaan ole kuulunut ennen tätä päivää. Koko kesän menty käytännössä samalla setupilla lukuunottamatta tuota tarvike niveltä jonka sinne nyt laitoin.

Eilen hieman tutkin asiaa niin vaihteistonpuoleinen moottorin tukikumi. Siitä toisesta pultista jenka mennyt ja toinen oli löysässä. Kiristys ei vaikuttanut ääneen. Huomenna vaihdan sen vaihteistontuen kiinnikkeen niin saan taas molemmilla pulteilla kiinni. Saapa nähdä häviääkö ääni. Oletan että tämä on syy siihen että vetonivelet ovat hajonneet, nyt tämä kuskin puoleinen hajonnut 2 kertaa samalla tavalla. Kun ajoi reilummin mutkaan ja käänsi oikealle. Samalla pieni joustoliike ja pam. Uskoisin että moottori päässyt liikkumaan liikaa ja siitä johtuu.

Mitenkä nuo tukikumit saisi testattua? Silloin kun tuo alatuki oli löysässä, heilui moottori mielestäni ihan hitosti käsin. Sitten kun sen kiristi niin loppui.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.8.2016 12:42

Eihän vetoakseli ota mainitsemassasi tilanteessa kiinni vakaajaan tai koriin? Nuohan on tyypillisiä ongelmakohtia reilummin madalletuissa.

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Grontti » 11.8.2016 12:50

Ottaa kyllä kiinni sinnekin, mutta sekin ääni on tullut jo tutuksi. Ei siis ole siitä johtuva ääni.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.8.2016 13:29

Lähinnä nivelien rikkoutumissyytä ajattelin.
Toki koneen ylimääräiset liikkeetkin rasittaa niveliä turhaan, etenkin jos pääsee sivuttain heilahtamaan ja nivelen päittäisliikevara loppuu kesken.

Grontti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2007 14:47
Viesti:

Re: Golf IV tärinä ja ääni 1. ja 2. vaihteella kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Grontti » 11.8.2016 20:23

Joo. Kone todennäköisesti elää liikaa.

Äänikin poistui. Oli jostain syystä jäänyt vetonivelen pultit turhan löysälle.

Eli ongelma ratkaistu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa