Vuosimallin 2006 Jetta huollettiin pohjois-suomalaisessa merkkiliikkeessä syyskuussa 2015, jolloin myös jarruneste vaihdettiin. Tammikuussa 2016 jarrunesteen varoitusvalo syttyi ja ensiapuna jarrunestettä lisättiin huonossa valossa korjaamon takaovella. Tämä saattoi olla syynä siihen, että jarrunesteestä myöhemmässä ilmauksessa löytyi hiekanjyviä.
Valo syttyi uudestaan helmikuussa ja vika paikallistettiin vasempaan takajarrusatulaan, joka vaihdettiin tarvikeosaan, koska alkuperäisosaa ei ollut varastossa. Muuten hyvä, mutta jarruihin jäi ilmaa ja jarrupoljin oli painettavissa lähes pohjaan, kun moottori ei ollut käynnissä. Maaliskuussa ilmattiin, mutta ei muutosta. Huhtikuun alkupuolella päätettiin vaihtaa satula alkuperäiseen, koska tarvikeosissa voi kuulemma olla vikoja. Ei parannusta. Toukokuun lopulla vaihdettiin pääsylinteri ja seurauksena jarrut tuntuivat kohtalaisen hyviltä. Moottorin ollessa sammutettuna poljin oli kuitenkin edelleen "veltto". Heinäkuussa tätä "velttoutta" tutkittiin ja todettiin ominaisuudeksi.
Kertokaapa te autotekniikan tuntijat ja edistyneet harrastajat, miten jarrupoljin voi olla 9,5 vuotta kova kuin kivi painettaessa moottorin ollessa sammutettuna ja miten se auton täyttäessä 10 vuotta painuu kevyesti lähes pohjaan ja voidaan merkkiliikkeessä todeta ominaisuudeksi, ei viaksi.
Auto on kakkosauto, joten sitä ei joka päivä tarvita. Sen takia tämä korjaushistoria on myös ajallisesti näin pitkä.
hta
VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Valvoja: ffp jäsenet
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Varmaan ilmattu testerin kanssa? Poljin muuttui siis remontin jälkeen?
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Korjauksen yhteydessä korjattu alipainepuolta siten että auto sammuksissakin riittää vakuumia tehostimelle? Vai pysyykö se velttona vaikka kuinka pumppaisi?
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Huhtikuussa ja toukokuussa ilmattu maahantuojan ohjeiden mukaan ja käytetty asianmukaista testeriä. Poljin muuttui jarrusatulan ensimmäisen vaihdon yhteydessä.
Alipainepuoleen ei ole koskettu. Sitä oli tarkoitus tutkia heinäkuussa, mutta vika todettiin ominaisuudeksi. Kun moottori ei ole käynnissä, poljin menee ensimmäisellä painalluksella melkein pohjaan ja nousee seuraavilla jonkin verran.
Alipainepuoleen ei ole koskettu. Sitä oli tarkoitus tutkia heinäkuussa, mutta vika todettiin ominaisuudeksi. Kun moottori ei ole käynnissä, poljin menee ensimmäisellä painalluksella melkein pohjaan ja nousee seuraavilla jonkin verran.
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Alipainetehostettu tekee juuri noin moottorin sammuttamisen jälkeen.
Ensimmäisellä painalluksella on vielä alipainetta tehostamassa, mutta sen jälkeen pitäisi muuttua kovemmaksi.
e. Nestettä lisäämällä en usko että hiekanjyviä on järjestelmään mennyt, se tuskin pääsee edes ABS yksikön läpi ja säiliön suulla on karkeasuodatin mikä estää pölyä isomman tavaran pääsyn sinne säiliöön. Ettei kyseessä olisi kuitenkin ruostekikkare, mikä on irronnut vaikka satulasta valun jäljiltä, tai ilmanipan hatun mukana mennyt ilmaruuvin päähän hiekkaa.
Ensimmäisellä painalluksella on vielä alipainetta tehostamassa, mutta sen jälkeen pitäisi muuttua kovemmaksi.
e. Nestettä lisäämällä en usko että hiekanjyviä on järjestelmään mennyt, se tuskin pääsee edes ABS yksikön läpi ja säiliön suulla on karkeasuodatin mikä estää pölyä isomman tavaran pääsyn sinne säiliöön. Ettei kyseessä olisi kuitenkin ruostekikkare, mikä on irronnut vaikka satulasta valun jäljiltä, tai ilmanipan hatun mukana mennyt ilmaruuvin päähän hiekkaa.
Viimeksi muokannut Jabe, 10.8.2016 10:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
Juu, kuulostaa ihan normaalilta toiminnalta, mutta taasen tuo edellinen kova-kuin-kivi -tila kielisi jonkinsorttisesta ongelmasta joka on nyt saatu korjattua.
Re: VW Jetta 2.0 TDI jarrupoljin
DSG-autossa jarrupoljinta pitää painaa käynnistettäessä. Kun moottori ei ole ollut käynnissä, poljin on ollut kova. Moottorin käynnistyttyä poljin on painunut hieman alaspäin. Ominaisuus on ollut autossa uudesta saakka, joten tuskin on kyseessä vika. Hyvin on jarrut toimineet.
Nyt ennen käynnistystä poljin painuu alas ja nousee hieman pumppaamalla.
Nyt ennen käynnistystä poljin painuu alas ja nousee hieman pumppaamalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa