Mk2 golf koneen vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Nipsu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 26.5.2016 22:16

Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Nipsu » 26.5.2016 22:21

Heippa!
Ois kakkoskoppanen 1.3 golffi johon ois tarkotus vaihtaa 1.8 kone, onko iso homma kiinnikkeiden ja sähköjen yms kanssa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja ifa » 27.5.2016 11:01

Söhköjen osalta riippuu siitä minkä koneen sinne aikoo laittaa ja minkä tilalle. Vaihdelaatikko pitää vaihtaa myös.

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Fränklin » 27.5.2016 11:27

Jos sulla on kokonainen varaosa auto mistä vaihdat tekniikan tuohon autoon niin ei oo paha homma.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.5.2016 11:17

1.3:sta pystyt moottorin, jarrujen ja akselistojen osalta hyödyntämään

- etuakselipalkin (tähänkin pitää lisätä kallistuksen vakaaja 1.8:sta)
- hammastangon
- tukivarret
- olka-akselit
- polttoainetankin

Suurinpiirtein kaikki muut osat poikkeavat 1.8:n osista.

Itse vaihdoin 1.8 Golfin tekniikan 1.3 Jettaan:

- Jetta pukkien nokkaan
- taka-akseli korvakkeineen ja iskareineen lattialle
- pakoputki sahalla poikki
- moottori + vaihteisto / vivusto + hammastanko + etukseli-paketti lattialle
- sähköt taakse menevää johtonippua ja sisävalon johtoja lukuunottamatta pois autosta

Sitten vain korvattiin 1.3:n osat 1.8:n osilla. :)
Ei siihen montaa tuntia mene.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 16.6.2016 16:54

1.8 66kW:n Golfiin ei tarvi etuvakaajaa. 1.8 Jetassa se on ja siihen se vaaditaan. Takajarrut muuten samat, mutta 1.8:ssa lisänä jarruvoimansäädin. Eteen tarvii vaihtaa 12 milliset laikat ja satulat.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.6.2016 18:10

Vähän olen eri mieltä:
Jarruvoimansäätimellä varustetuissa takajarruissa pyöräsylinterit ovat 17,46 milliset, ilman säädintä 14,29 mm.

Meikäläisen hallussa on ollut parhaimmillaan neljä (yksi nykyään paalattu) '88-'89 1.8 66 kW kaasari-Kakkista ja niistä kaikista löytyi / löytyy etuvakaaja. 1.3 ja 1.6 sitä ei ole, dieselissäkään en muista nähneeni.
Laittasin sellaisen kyllä niihinkin joihin se on tehtaalla unohdettu asentaa.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: RE: Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 16.6.2016 18:57

jii_bee kirjoitti:Vähän olen eri mieltä:
Jarruvoimansäätimellä varustetuissa takajarruissa pyöräsylinterit ovat 17,46 milliset, ilman säädintä 14,29 mm.

Meikäläisen hallussa on ollut parhaimmillaan neljä (yksi nykyään paalattu) '88-'89 1.8 66 kW kaasari-Kakkista ja niistä kaikista löytyi / löytyy etuvakaaja. 1.3 ja 1.6 sitä ei ole, dieselissäkään en muista nähneeni.
Laittasin sellaisen kyllä niihinkin joihin se on tehtaalla unohdettu asentaa.

Kuva

Jännä homma. Tämmösen lapun on pörhön autoliike joskus leimannut. Ja tätä on käytetty katsastuksessa todistuksena mallisarjan teknisistä eroista. Eihän tuo tosin erittele edes gti/gti 16v etulevyjen halkaisijaa. Lisäksi tuon mukaan 1,6/1,8 on aina jarruvoimansäädin, mutta niinpä vain omankin pihan kautta paalaamoon kulkeutuneesta 90 vm. 1.6:sta se puuttui. Kenties vuosimalli/varustelutason mukaan eroja..? Hyvähän se vakaaja on olla, tottakai.. Omaankin 1,3 -> 1,8 swappiin se tulee, kunhan kerkiän sen paikalleen ruuvata.

E: Takajarruissa tosiaan 17,46 sylkyt jarruvoimansäätimen kanssa, nyt kun räjäytyskuvista tarkemmin kattelin. Eli oikeassa olet ja tuo kuvan lappunen on senkin suhteen hyvin pitkälti väärässä. :)

P.S. Onko muuten 1.8:ssa aina myös 9":n tehostin, vai vasta GTI:ssä?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.6.2016 21:31

9" tehostin on 1.8 CL:ssäkin.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.6.2016 21:56

Eihän tuossa lapussa näy edes etujarrujen kokoa, pelkkä paksuus vaan :D
Ja olikos satuloissakin pienehköjä kokoeroja....

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 16.6.2016 22:28

Ei oo ei. Liekö sitten niin vanhaa tietoa tuossa lapussa, ettei noita 256 millisiä etulevyjä oo vielä golfeissa ollukkaan.. Väittäisin nimittäin, että 256 laikat tuli 16V:hen vasta 88-89 :D

1.3 VW I satulat,
1,6 ja 1.8CL VW II + yksinkertaiset levyt
8V GTI VW II + 20 milliset jäähdytetyt levyt ja hoikemmat palat.

Sitte tietty 16V:n 256 levyille ja G60:lle omat satulansa.

Korjatkaa jos olen väärässä. ;)

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.6.2016 22:54

Väittäisin nimittäin, että 256 laikat tuli 16V:hen vasta 88-89 :D

Etkan kuvista ne löytyvät '89>.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2016 7:10

Itse olen aina elänyt sellaisen ajatuksen kans että paineensäädin kakkiksista löytyy 66kW-->

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 17.6.2016 12:16

Sebastian kirjoitti:Itse olen aina elänyt sellaisen ajatuksen kans että paineensäädin kakkiksista löytyy 66kW-->


No niinhän tuo olikin. Ku ois heti tarkistanu oikeasta paikasta niin ei ois tarvinnu sitäkään puutetta ihmetellä! Oma pätkivä muisti kun niin vahvasti vakuutteli että säädin on jo 1.6:ssa. :D

"12/19 JARRUT

KÄYTTÖJARRU: 2-PIIRINEN NAP.

EDESSÄ LEVYJARRUT, 79-118 KW:N MOOTTOREILLA VARUSTETUISSA

JÄÄHDYTETYT LEVYJARRUT. TAKANA RUMPUJARRUT,

GTI, GTI 16V, GTI G60-MALLEISSA SEKÄ GT-MALLEISTA MALLIVUO-

DESTA L = 1990 LEVYJARRUT. 66 KW:N MOOTTORITEHOSTA ALKAEN

TAKKAJARRUPAINEEN KUORMITUSTUNNISTEINEN SÄÄTÖVENTTIILI
.

LUKKIUTUMISENESTOJÄRJESTELMÄ LISÄVARUSTEENA.

MEKAANINEN SEISONTAJRRU VAIKUTTAA TAKAPYÖRIIN"

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2016 12:24

GT-MALLEISTA MALLIVUODESTA L = 1990 LEVYJARRUT

Tuosta sen verran että itsellä oli runkonumeroltaan -88 GT Golf joka käyttöönotettu -87 ja siinä oli levyjarrut takanakin.

Ja ne varmasti oli siinä jo tehtaalla sillä olin auton toinen omistaja ja ensimmäinen ei jarruja ollut vaihtanut.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 17.6.2016 13:46

Enpä osaa sanoa tuohon oikein mitään. Golf mk2:n tyyppitiedoista suora copy/paste. Sisältää näköjään kirotusvirheitäkin, joten voi olla muutakin. ;)

E: GT:ssä teho ei kuitenkaan ole 1.8 cl:ää kummempi, joten eipä tuolla moottorinvaihdon kannalta ole juuri merkitystä muuten kuin että helpottaa vaihtoa suurempaan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja ifa » 17.6.2016 14:08

On gt:ssä levyt takana ja vakaajallinen taka-akseli.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja J.S.P » 17.6.2016 23:12

Joo kyllä aikoinaan minunkin -87 GT:ssä oli valitettavasti levyt takana.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 17.6.2016 23:34

J.S.P kirjoitti: valitettavasti..


Mitäs valitettavaa niissä on, muuta kuin juuttuvat käsijarruvivut? Ahkeralla käytöllä pysyy kyllä nekin vetreänä. ;)

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja J.S.P » 18.6.2016 0:22

Just ne jumit... ja ahkera käyttö edellytti sitä että oli sitten oltava myös valmiina ryömimään auton alle vapauttamaan jumia... eli sanon että viisastelua tuo "ahkera käyttö" Aina enne katsastusta oli viimeistään tehtävä "hieman" remonttia, tuon GT:n jälkeen ostin Coupe Audin ja ei kauaa mennyt kun järkytyksekseni huomasin että eikös siinä ollutkin ihan samat jarrut takana samoine vaivoineent... -no nykyiseen A4 B6:een nuo vaivat ei enää ole periytyneet.
Ei ole voinut kuin ihmetellä juttuja joissa jotkut on haikailleet levyjen perään kakkiksiinsa ilman viranomaisten asettamia syitä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2016 0:28

Ihme puhetta.

Omasta ja lähipiirin kokemuksesta voin kertoa että vanhat takalevyt toimii keskimäärin 20 vuotta ja en epäile ettei huollon jälkeen toimisi saman verran.

Minä en enää rumpuihin sekaannu.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja jaketech » 18.6.2016 0:55

ostin ulkosäilytyksessä oleen mk2 levyjarrullisen takaakselin että saan jarrut siittä mk3. yllätys oli suuri ku mikää ei ollut jumissa vaikka akseli oli viimiset 2 vuotta ulkona ja sitä ennen auto seissyt muutaman vuoden, ainoostaan jarrupalat ja jarruputket oli pehmeneet että meni murusiksi purettaessa.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 18.6.2016 2:16

Onhan nuita joutunu rassaamaan, uudemmistakin. Yleensä heti hankintaa seuraavana syksynä, ensimmäisten pakkasten aikaan. Mutta kun kerralla laittaa kaiken iskuun vaijereita myöten ja käyttelee kesät talvet, niin eipä niitä oo sen jälkeen tarvinnu rassailla. Ja eikai nuo vaaka-akselilla olevat vivut edes ole niitä pahimpia. Eikös vanhemmissa Audeissa, mm. 80, ollu pystyssä tuo vivun akseli?

Kyllä se käyttö vaan on se avainsana tässä asiassa. Miksipä muuten suurin osa kässäriongelmista kohdistuu juuri automaattivaihteisiin.. "Ei tuu käytettyä, kun on tuo P -asento"

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.6.2016 9:45

En enää ikinä sekaannu rumpujarruihin, Vento jos tontilla on kun siitä jarrut loppuu niin levyt tulee taaksekin.
Kakkoskuppaseen heittää nelosen satulat taakse niin ongelmat on vuosikausiksi(kymmeniksi?) menneet.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 23.6.2016 15:50

Kuva

Tulipa vihdoin itelleki punottua laikat takapäähän.. Kolmos gt:n akselin kera. Jarruteho ja vakaajan myötä jämäkkyys lisääntyivät huomattavasti. Saa nähä lisääntyykö remontit samassa suhteessa... ;) Tuskin.. Ainakaan tuollaisessa kesälelussa.

Seuraavaksi sitten miettimään, miten saadaan koneesta ulostettua se 139 kaakkia. :D

Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Sebastian » 23.6.2016 16:59

Laitoitko KR keulalle vai minkä?

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 23.6.2016 20:29

1.8 GU kone ja 2e-e pierupurkki kyljessä tällä hetkellä. Suunnitelmissa kasitappi gti:n kansi ja imusarja, pikkunen solmu putkeen ja joku megaruutta ruokkimaan... Nyt on kuitenki jarruja sinne 139:ään asti. Eessä siis 256 ja takana nuo 226 laikat+voimansäädin, 9" tehostin ja 22,2 pääsylinteri.

Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.6.2016 17:57

Sitten solmun myötä laittaa samalla isommat etulevyt (g60) niin saa ottaa heti sen vajaa 200hv.
Viimeksi muokannut pete73, 16.9.2016 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuuks-
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 9.9.2016 12:23

Re: Mk2 golf koneen vaihto

ViestiKirjoittaja Tuuks- » 16.9.2016 7:07

Osaako kukaan neuvoa 1.3kaasari > 1.8gx swapissa. Lähinnä kysymys koskee johtosarjaa sulaketaulun päähän. Mitä releitä täältä puuttuu? Tarvittavia liittimiä? Kohdeauto CE1 sähköillä, kuten myös tämä 1.8 johtosarja CE1 sähöillä varustetusta autosta. Eli kaipaan tietoa jotka tulee ottaa huomioon johtosarjaa asentaessa. Kaikki muu tarpeellinen löytyy moottoriin kyllä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa