Mk2 golf koneen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Mk2 golf koneen vaihto
Heippa!
Ois kakkoskoppanen 1.3 golffi johon ois tarkotus vaihtaa 1.8 kone, onko iso homma kiinnikkeiden ja sähköjen yms kanssa?
Ois kakkoskoppanen 1.3 golffi johon ois tarkotus vaihtaa 1.8 kone, onko iso homma kiinnikkeiden ja sähköjen yms kanssa?
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Söhköjen osalta riippuu siitä minkä koneen sinne aikoo laittaa ja minkä tilalle. Vaihdelaatikko pitää vaihtaa myös.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Jos sulla on kokonainen varaosa auto mistä vaihdat tekniikan tuohon autoon niin ei oo paha homma.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
1.3:sta pystyt moottorin, jarrujen ja akselistojen osalta hyödyntämään
- etuakselipalkin (tähänkin pitää lisätä kallistuksen vakaaja 1.8:sta)
- hammastangon
- tukivarret
- olka-akselit
- polttoainetankin
Suurinpiirtein kaikki muut osat poikkeavat 1.8:n osista.
Itse vaihdoin 1.8 Golfin tekniikan 1.3 Jettaan:
- Jetta pukkien nokkaan
- taka-akseli korvakkeineen ja iskareineen lattialle
- pakoputki sahalla poikki
- moottori + vaihteisto / vivusto + hammastanko + etukseli-paketti lattialle
- sähköt taakse menevää johtonippua ja sisävalon johtoja lukuunottamatta pois autosta
Sitten vain korvattiin 1.3:n osat 1.8:n osilla. :)
Ei siihen montaa tuntia mene.
- etuakselipalkin (tähänkin pitää lisätä kallistuksen vakaaja 1.8:sta)
- hammastangon
- tukivarret
- olka-akselit
- polttoainetankin
Suurinpiirtein kaikki muut osat poikkeavat 1.8:n osista.
Itse vaihdoin 1.8 Golfin tekniikan 1.3 Jettaan:
- Jetta pukkien nokkaan
- taka-akseli korvakkeineen ja iskareineen lattialle
- pakoputki sahalla poikki
- moottori + vaihteisto / vivusto + hammastanko + etukseli-paketti lattialle
- sähköt taakse menevää johtonippua ja sisävalon johtoja lukuunottamatta pois autosta
Sitten vain korvattiin 1.3:n osat 1.8:n osilla. :)
Ei siihen montaa tuntia mene.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
1.8 66kW:n Golfiin ei tarvi etuvakaajaa. 1.8 Jetassa se on ja siihen se vaaditaan. Takajarrut muuten samat, mutta 1.8:ssa lisänä jarruvoimansäädin. Eteen tarvii vaihtaa 12 milliset laikat ja satulat.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Vähän olen eri mieltä:
Jarruvoimansäätimellä varustetuissa takajarruissa pyöräsylinterit ovat 17,46 milliset, ilman säädintä 14,29 mm.
Meikäläisen hallussa on ollut parhaimmillaan neljä (yksi nykyään paalattu) '88-'89 1.8 66 kW kaasari-Kakkista ja niistä kaikista löytyi / löytyy etuvakaaja. 1.3 ja 1.6 sitä ei ole, dieselissäkään en muista nähneeni.
Laittasin sellaisen kyllä niihinkin joihin se on tehtaalla unohdettu asentaa.
Jarruvoimansäätimellä varustetuissa takajarruissa pyöräsylinterit ovat 17,46 milliset, ilman säädintä 14,29 mm.
Meikäläisen hallussa on ollut parhaimmillaan neljä (yksi nykyään paalattu) '88-'89 1.8 66 kW kaasari-Kakkista ja niistä kaikista löytyi / löytyy etuvakaaja. 1.3 ja 1.6 sitä ei ole, dieselissäkään en muista nähneeni.
Laittasin sellaisen kyllä niihinkin joihin se on tehtaalla unohdettu asentaa.
Re: RE: Re: Mk2 golf koneen vaihto
jii_bee kirjoitti:Vähän olen eri mieltä:
Jarruvoimansäätimellä varustetuissa takajarruissa pyöräsylinterit ovat 17,46 milliset, ilman säädintä 14,29 mm.
Meikäläisen hallussa on ollut parhaimmillaan neljä (yksi nykyään paalattu) '88-'89 1.8 66 kW kaasari-Kakkista ja niistä kaikista löytyi / löytyy etuvakaaja. 1.3 ja 1.6 sitä ei ole, dieselissäkään en muista nähneeni.
Laittasin sellaisen kyllä niihinkin joihin se on tehtaalla unohdettu asentaa.

Jännä homma. Tämmösen lapun on pörhön autoliike joskus leimannut. Ja tätä on käytetty katsastuksessa todistuksena mallisarjan teknisistä eroista. Eihän tuo tosin erittele edes gti/gti 16v etulevyjen halkaisijaa. Lisäksi tuon mukaan 1,6/1,8 on aina jarruvoimansäädin, mutta niinpä vain omankin pihan kautta paalaamoon kulkeutuneesta 90 vm. 1.6:sta se puuttui. Kenties vuosimalli/varustelutason mukaan eroja..? Hyvähän se vakaaja on olla, tottakai.. Omaankin 1,3 -> 1,8 swappiin se tulee, kunhan kerkiän sen paikalleen ruuvata.
E: Takajarruissa tosiaan 17,46 sylkyt jarruvoimansäätimen kanssa, nyt kun räjäytyskuvista tarkemmin kattelin. Eli oikeassa olet ja tuo kuvan lappunen on senkin suhteen hyvin pitkälti väärässä. :)
P.S. Onko muuten 1.8:ssa aina myös 9":n tehostin, vai vasta GTI:ssä?
Re: Mk2 golf koneen vaihto
9" tehostin on 1.8 CL:ssäkin.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Eihän tuossa lapussa näy edes etujarrujen kokoa, pelkkä paksuus vaan :D
Ja olikos satuloissakin pienehköjä kokoeroja....
Ja olikos satuloissakin pienehköjä kokoeroja....
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Ei oo ei. Liekö sitten niin vanhaa tietoa tuossa lapussa, ettei noita 256 millisiä etulevyjä oo vielä golfeissa ollukkaan.. Väittäisin nimittäin, että 256 laikat tuli 16V:hen vasta 88-89 :D
1.3 VW I satulat,
1,6 ja 1.8CL VW II + yksinkertaiset levyt
8V GTI VW II + 20 milliset jäähdytetyt levyt ja hoikemmat palat.
Sitte tietty 16V:n 256 levyille ja G60:lle omat satulansa.
Korjatkaa jos olen väärässä. ;)
1.3 VW I satulat,
1,6 ja 1.8CL VW II + yksinkertaiset levyt
8V GTI VW II + 20 milliset jäähdytetyt levyt ja hoikemmat palat.
Sitte tietty 16V:n 256 levyille ja G60:lle omat satulansa.
Korjatkaa jos olen väärässä. ;)
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Väittäisin nimittäin, että 256 laikat tuli 16V:hen vasta 88-89 :D
Etkan kuvista ne löytyvät '89>.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Itse olen aina elänyt sellaisen ajatuksen kans että paineensäädin kakkiksista löytyy 66kW-->
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Sebastian kirjoitti:Itse olen aina elänyt sellaisen ajatuksen kans että paineensäädin kakkiksista löytyy 66kW-->
No niinhän tuo olikin. Ku ois heti tarkistanu oikeasta paikasta niin ei ois tarvinnu sitäkään puutetta ihmetellä! Oma pätkivä muisti kun niin vahvasti vakuutteli että säädin on jo 1.6:ssa. :D
"12/19 JARRUT
KÄYTTÖJARRU: 2-PIIRINEN NAP.
EDESSÄ LEVYJARRUT, 79-118 KW:N MOOTTOREILLA VARUSTETUISSA
JÄÄHDYTETYT LEVYJARRUT. TAKANA RUMPUJARRUT,
GTI, GTI 16V, GTI G60-MALLEISSA SEKÄ GT-MALLEISTA MALLIVUO-
DESTA L = 1990 LEVYJARRUT. 66 KW:N MOOTTORITEHOSTA ALKAEN
TAKKAJARRUPAINEEN KUORMITUSTUNNISTEINEN SÄÄTÖVENTTIILI.
LUKKIUTUMISENESTOJÄRJESTELMÄ LISÄVARUSTEENA.
MEKAANINEN SEISONTAJRRU VAIKUTTAA TAKAPYÖRIIN"
Re: Mk2 golf koneen vaihto
GT-MALLEISTA MALLIVUODESTA L = 1990 LEVYJARRUT
Tuosta sen verran että itsellä oli runkonumeroltaan -88 GT Golf joka käyttöönotettu -87 ja siinä oli levyjarrut takanakin.
Ja ne varmasti oli siinä jo tehtaalla sillä olin auton toinen omistaja ja ensimmäinen ei jarruja ollut vaihtanut.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Enpä osaa sanoa tuohon oikein mitään. Golf mk2:n tyyppitiedoista suora copy/paste. Sisältää näköjään kirotusvirheitäkin, joten voi olla muutakin. ;)
E: GT:ssä teho ei kuitenkaan ole 1.8 cl:ää kummempi, joten eipä tuolla moottorinvaihdon kannalta ole juuri merkitystä muuten kuin että helpottaa vaihtoa suurempaan.
E: GT:ssä teho ei kuitenkaan ole 1.8 cl:ää kummempi, joten eipä tuolla moottorinvaihdon kannalta ole juuri merkitystä muuten kuin että helpottaa vaihtoa suurempaan.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
On gt:ssä levyt takana ja vakaajallinen taka-akseli.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Joo kyllä aikoinaan minunkin -87 GT:ssä oli valitettavasti levyt takana.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
J.S.P kirjoitti: valitettavasti..
Mitäs valitettavaa niissä on, muuta kuin juuttuvat käsijarruvivut? Ahkeralla käytöllä pysyy kyllä nekin vetreänä. ;)
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Just ne jumit... ja ahkera käyttö edellytti sitä että oli sitten oltava myös valmiina ryömimään auton alle vapauttamaan jumia... eli sanon että viisastelua tuo "ahkera käyttö" Aina enne katsastusta oli viimeistään tehtävä "hieman" remonttia, tuon GT:n jälkeen ostin Coupe Audin ja ei kauaa mennyt kun järkytyksekseni huomasin että eikös siinä ollutkin ihan samat jarrut takana samoine vaivoineent... -no nykyiseen A4 B6:een nuo vaivat ei enää ole periytyneet.
Ei ole voinut kuin ihmetellä juttuja joissa jotkut on haikailleet levyjen perään kakkiksiinsa ilman viranomaisten asettamia syitä...
Ei ole voinut kuin ihmetellä juttuja joissa jotkut on haikailleet levyjen perään kakkiksiinsa ilman viranomaisten asettamia syitä...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Ihme puhetta.
Omasta ja lähipiirin kokemuksesta voin kertoa että vanhat takalevyt toimii keskimäärin 20 vuotta ja en epäile ettei huollon jälkeen toimisi saman verran.
Minä en enää rumpuihin sekaannu.
Omasta ja lähipiirin kokemuksesta voin kertoa että vanhat takalevyt toimii keskimäärin 20 vuotta ja en epäile ettei huollon jälkeen toimisi saman verran.
Minä en enää rumpuihin sekaannu.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
ostin ulkosäilytyksessä oleen mk2 levyjarrullisen takaakselin että saan jarrut siittä mk3. yllätys oli suuri ku mikää ei ollut jumissa vaikka akseli oli viimiset 2 vuotta ulkona ja sitä ennen auto seissyt muutaman vuoden, ainoostaan jarrupalat ja jarruputket oli pehmeneet että meni murusiksi purettaessa.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Onhan nuita joutunu rassaamaan, uudemmistakin. Yleensä heti hankintaa seuraavana syksynä, ensimmäisten pakkasten aikaan. Mutta kun kerralla laittaa kaiken iskuun vaijereita myöten ja käyttelee kesät talvet, niin eipä niitä oo sen jälkeen tarvinnu rassailla. Ja eikai nuo vaaka-akselilla olevat vivut edes ole niitä pahimpia. Eikös vanhemmissa Audeissa, mm. 80, ollu pystyssä tuo vivun akseli?
Kyllä se käyttö vaan on se avainsana tässä asiassa. Miksipä muuten suurin osa kässäriongelmista kohdistuu juuri automaattivaihteisiin.. "Ei tuu käytettyä, kun on tuo P -asento"
Kyllä se käyttö vaan on se avainsana tässä asiassa. Miksipä muuten suurin osa kässäriongelmista kohdistuu juuri automaattivaihteisiin.. "Ei tuu käytettyä, kun on tuo P -asento"
Re: Mk2 golf koneen vaihto
En enää ikinä sekaannu rumpujarruihin, Vento jos tontilla on kun siitä jarrut loppuu niin levyt tulee taaksekin.
Kakkoskuppaseen heittää nelosen satulat taakse niin ongelmat on vuosikausiksi(kymmeniksi?) menneet.
Kakkoskuppaseen heittää nelosen satulat taakse niin ongelmat on vuosikausiksi(kymmeniksi?) menneet.
Re: Mk2 golf koneen vaihto

Tulipa vihdoin itelleki punottua laikat takapäähän.. Kolmos gt:n akselin kera. Jarruteho ja vakaajan myötä jämäkkyys lisääntyivät huomattavasti. Saa nähä lisääntyykö remontit samassa suhteessa... ;) Tuskin.. Ainakaan tuollaisessa kesälelussa.
Seuraavaksi sitten miettimään, miten saadaan koneesta ulostettua se 139 kaakkia. :D
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Laitoitko KR keulalle vai minkä?
Re: Mk2 golf koneen vaihto
1.8 GU kone ja 2e-e pierupurkki kyljessä tällä hetkellä. Suunnitelmissa kasitappi gti:n kansi ja imusarja, pikkunen solmu putkeen ja joku megaruutta ruokkimaan... Nyt on kuitenki jarruja sinne 139:ään asti. Eessä siis 256 ja takana nuo 226 laikat+voimansäädin, 9" tehostin ja 22,2 pääsylinteri.
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-S7580 laitteesta Tapatalkilla
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Sitten solmun myötä laittaa samalla isommat etulevyt (g60) niin saa ottaa heti sen vajaa 200hv.
Viimeksi muokannut pete73, 16.9.2016 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mk2 golf koneen vaihto
Osaako kukaan neuvoa 1.3kaasari > 1.8gx swapissa. Lähinnä kysymys koskee johtosarjaa sulaketaulun päähän. Mitä releitä täältä puuttuu? Tarvittavia liittimiä? Kohdeauto CE1 sähköillä, kuten myös tämä 1.8 johtosarja CE1 sähöillä varustetusta autosta. Eli kaipaan tietoa jotka tulee ottaa huomioon johtosarjaa asentaessa. Kaikki muu tarpeellinen löytyy moottoriin kyllä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa