Yleisimmät kysymykset maalauksesta, FAQ

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet


clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 29.7.2004 20:27

kannattaa myös kokeilla JON1:n neuvomaa kikkaa häivytyksessä.
eli laittaa paikkamaalauksessa tulevalle sauman kohdalle ovenväliteippiä,vaahtomuoviteippiä tai miksi sitä nyt sanotaan, mutta laittaa sen maalarin teipin kohdalle niin rajasta tulee palhjon siistimpi. raja siitäkin jää mutta ei niin selvää kuin maalarinteipistä.
kiitokset vielä kerran JON1:lle kärsivällisestä vinkkien annosta.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.8.2004 17:26

Yksi tapa häivyttää rajoja on maalarinteipin taittaminen kaarelle. Pokkauksien kohdissa se raja häviää lähes täysin. Eli teippi taivutetaan pituussuunnassa kaarelle. Helpompaa leveämmällä teipillä.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 2.9.2004 12:25

Säilyvyyttä voi jossain tapauksissa (kertaalleen avatut purkit, hillo- ja kurkkupurkit) parantaa se, kun säilyttää sitä ylösalaisin.

Maali tukkii kannen ja purkin pikkiriikkisimmätkin ilmaraot ja tekee purkista tiiviin. Ei nahoitu maali pinnalta ja säilyy muutenkin pidempään.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 3.10.2004 17:14

Mitä eroa maalauksen P-luokka ja O/V-luokka?

P = pintarakennemaalaus, jolla tarkoitetaan maalipinnan maalaamista naarmujen(tai muiden pienien jälkien) jäljiltä. Jopa hiukan "kittaamista" sallitaan ko. maalauksissa.

O/V = Oikaisun jäljiltä tehtävä tai uuden osan maalaus eli joudutaan käyttämään enemmän kittiä tai hiomamaaleja.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

Teippien irrotus listoista/ovista

ViestiKirjoittaja KariT » 17.2.2005 16:53

Otin passatin kylkilistat irti ( menevät maalaukseen). Miten saan sen kaksipuoleisen teipin irti listoista/ovista? Tuntuu olevan aikas pitävää teippiä:)

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 9.3.2005 11:46

Onko jossain sivuilla joitain maalin väriarvoja ja miltä ne näyttäisivät pinnalla?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 9.3.2005 22:12

Väriarvot?? Värikoodit löydät lähimmältä maalimyyjältä!!

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 19.4.2005 11:53

Tuli tässä vaan mieleen et jos hommais kynäruiskun niin millaista kannattaa kattella ja missä hinnoissa ne ylipäätään on??

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 19.4.2005 14:13

oho.. jmr:n urli katos.. :) noh, tässä se:

Kynäruiskuista: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=16493

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 19.4.2005 16:39

olihan siellä juttuu, mut hinnoista en tie lainkaan. =( Ku ei siellä ollut...

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 8.5.2005 16:24

Otin passatin kylkilistat irti ( menevät maalaukseen). Miten saan sen kaksipuoleisen teipin irti listoista/ovista? Tuntuu olevan aikas pitävää teippiä:)


käyppäs ostamassa niin sanottu toffeelaikka, sillä voi irrottaa teipit vaikka auton kyljestä. ei naarmuta.
ja positiivista on hyvä haju :)

M-M-I
-
Viestit: 240
Liittynyt: 20.10.2005 22:04

ViestiKirjoittaja M-M-I » 23.10.2005 14:10

telalla on hyvä maalata! ja ihan normaalilla talomaalilla maalataan! :P

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2005 20:25

Kestääkö Inerta Primer 5 muuten oikeasti ilman pintamaalia esimerkiksi auton pohjassa? Ajattelin helmojen pitkittäissaumaan vetää tuota ja päälle spraymassa ja halpis-pintamaali.

Inerta-purkin kyljessä mainitaan, että maali olisi jo sinällään vedenpitävä mutta miten käytännössä kun se maali suolamoskan alla muhii?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.12.2005 13:57

Jos tätä topikkia kukaan lukee, niin miten ja millä vaihdelaatikon pinta kannattaa kotikonstein maalata? Kysehän on melko karheasta alumiinivalusta, öljymoskaa huokoset täynnä. Täysin puhtaaksi tuota ei saane millään, vai saako?

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 17.12.2005 12:28

Jos haluat saada siitä hyvän ni käytä hiekkapuhalluksessa ja sit -hyvä- maali päälle. muut osaa varmaan spekuloida mua paremmin noista maali merkeistä...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.12.2005 16:01

^ Hiekkapuhallus kävi myös mielessä, onnistuisi ihan itsekin tehtynä. Joka paikkaan tunkeva hiekka vaan mietityttää, täytyisi varmaan purkaa loputkin hilppeet loodasta irti ja pestä se ennen kasausta. Nyt loota tosin olisi jo lähes purettuna...

J0NI
-
Viestit: 15
Liittynyt: 14.12.2005 16:26

ViestiKirjoittaja J0NI » 17.12.2005 17:24

Jos jollain tulee jotain kysyttävää maalauksesta, maaleista tms. Annan mielelläni neuvoja ettei mene tietämättömyyden takia hommat vituiksi :)

Minulta saa kysyä :)

Enhän mä mikään neropatti ole mutta työkseen kun tekee niin jotain tarvii tietää :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.12.2005 22:55

No niin, nyt itse unohdin lukea topikkia :)

No kerros sitten ihan julkisesti miten tuollainen vaihdeloota kannattaa maalata? Millä pinta puhtaaksi ja mitä maalia?

J0NI
-
Viestit: 15
Liittynyt: 14.12.2005 16:26

ViestiKirjoittaja J0NI » 21.12.2005 18:29

Hiekka/lasikuulapuhallus laatikolle, mikään muu ei auta, senverran se pinta on rasvaa vetänyt vuosin varrella (asia varmasti eri jos laatikko on uusi KÄYTTÄMÄTÖN)!

Puhalluksen jälkeen, pohjamaali (mielellään jokin happopohjainen)
sitten AUTOMAALI perään ja jos metalliväri niin myös lakka voi sen lakan muutenkin vetää, paremmin kestää jos akryylimaalilla maalaa)!

Automaali pysyy siinä 100varmasti kiinni jos ei kolhi ja pesee sopivan usein (mikäli moottorisi ruiskii bensaa ja öljyä)

toki voit käyttää vasaralakkojakin tai muita teollisuus tavaroita, pohjatyö kun on kunnossa niin kyllä se kestää!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.12.2005 20:13

Kiitän! Kaipa sitä sitten täytyy hiekkapuhallusta suunnitella. Tai sitten laiskana miehenä jätän tuon maalaamatta...

J0NI
-
Viestit: 15
Liittynyt: 14.12.2005 16:26

ViestiKirjoittaja J0NI » 21.12.2005 22:49

Jooh, parempi mun mielestä ilman, jos hiekkapuhaltaa, hienojakoisella hiekalla ja ei millään isoilla laitteilla.

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 16.1.2006 21:08

puoliakaan noista threadeista ole enää olemassa

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.1.2006 11:09

^harmittelin just samaa asiaa, pystyyköhän site adiminit tekemään asialle enää mitään? vai oisko järkevintä aloittaa uudelleen kysely ko. aiheista?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

epäkesko hiomakone (paineilma) ?

ViestiKirjoittaja tero_v » 8.2.2006 18:10

minkälainen hiomakone olisi kohtalainen ja edullinen pohjien tekoon ihan harraste käytössä? kuitenkin sellainen ettei se heti hajoa...
kestääkö esim. bilteman Tuotenro 151825 yhtään? olisi sopivan edullinen...

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 14.2.2006 21:24

Tero_V: Biltsun kone kestää kyllä päivän tai kaks.. Osta ennemmin joku ammattikone, tee hommas ja myy edelleen..

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 5.3.2006 20:21

kai sen nyt järkikin sanoo että joku viiden euron kone on ihan yhtä tyhjän kanssa. kannattaa ostaa kerralla kunnon vehje, ei sen tarvitse kallein mahdollinen olla mutta ihan järjen kanssa kun miettii ja vertailee hintoja niin kyllä siitä pystyy päättelemmään mikä on hyvä ja mikä kertakäyttöä.

itellä on Skill:in hiomakone ja se on toiminut nyt vuoden verran oikein hyvin, tuo ei ole silti missään nimessä mistään kalliimmasta päästä. mulla on myös pistosaha ja akkupora samaa merkkiä eikä ole huonoa sanottavaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.3.2006 23:20

Kannattaa hommata joku käteen sopiva ja suhteellisen kevyt hiomakone. Ison koneen kanssa homma alkaa tuntua ikävältä kun hiottava kohde on milloin missäkin asennossa.

Mulla on Boschin sähköepäkesko nopeussäädöllä, tehoja en muista mutta malli on se pienempi niistä kahdesta :) Ei valittamista, koneella on tehty kaikkea hionnan ja auton kiillottamisen väliltä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.4.2006 20:27

Pystyykö Inerta Primer 5:sta ohentamaan tinnerillä? Olisi pikku paikkamaalaushomma edessä, mutta sunnuntaina ei taida oikeaa ohennetta saada mistään...

Edit: Tärpätin kanssa tuo ainakin menee puuroksi, joskus yritin pensseliä pestä :)

Edit2: Jatkokysymys:

Mitkä maalit kestävät mitäkin ohennetta kuivana?

- Tinneri
- Tolueeni
- Xyleeni

Huomasin, ettei spray-paikkamaali ainakaan kestä Bilteman Tinneriä. Alkuperäinen automaali ei tuosta ole moksiskaan. Joku tosin väitti, että Bilteman tinneri olisi Tolueenin ja Xyleenin sekoitusta?

Edit: No nyt on kokeiltu, Inerta vaikuttaa ohentuvat ihan hyvin Bilteman "tinnerillä". Tosin tuo haihtuu melko nopeasti, joten seos ei kauaa säily ohuena. Kokeilin nimittäin kynäruiskulla maalata ruostelaikkuja Inertan kanssa, kyllähän se jotenkin sujui:

1) Pistehiekkapuhaltimella ruoste pois
2) Alue puhtaaksi tinnerirätillä
3) Kynäruiskulla suhaus inertaa (onnistuu ilman teräviä rajoja)
4) Spray-automaali päälle (kun ei nyt muuta satu varastossa olemaan :( )
Edit: Pahimpiin kohtiin sipaus pakkelia ja välihionta.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 6.12.2006 22:34

Koitin elämäni ensimmäistä kertaa paineilma maaliruiskulla maalaamista retroprojekti polon etulokasuojiin.maalina oli maalikaupan suosittelema epoxi primer ja se ei tietenkään onnistunut ja tuli vähän valumaa ja pariin kohtaan olisi tarvinnut laittaa pieni nokare pakkelia ja kysymykset kuuluukin niin että:
Voinko hioa sitä valumaa pois tuosta epoxi primerista
voinko laittaa siihen epoxin päälle pakkelia ku muistelin että maalikaupan tyyppi olis sanonu että ei mutta ihmettelen vaan et miksei vai pitääkö mun hioa se epoxi pakkelia varten pois alta, sitä en mielellään tee???neuvokaas

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 7.12.2006 7:38

^Nuo asiat selviävät kyseisen epoksiprimerin tuotetiedoista.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 7.12.2006 12:23

noku ei sattunu silmään missä kohtaa olis lukenut et sori vaan.eikö kukaan vai osaa neuvoa?

napahermo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.12.2006 16:00

epoksimaalista

ViestiKirjoittaja napahermo » 20.12.2006 8:25

lähes kaikkia epokseja voit hioa, eikä tarvi hioa pakkelin alta pois. epoksi on eristevärinä mitä mainioin. elikkä ensin epoksi ja sitte vasta lommojen kimppuun. tirdän asian, ei mutu tuntumaa ole kommenttini. olen maalannut aika kauan autoja ja aion katsella näitä palstoja ja antaa neuvoa jos joku tarvii.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 29.9.2007 16:49

Sellainen kysymys on tullut mieleen kun tässä on itse maalaillut joitain pienempiä ja vähän isompiakin osia autoa laittaessa, että missä vika kun tahtoo välillä maalipinnasta tulla vähän "aaltoileva". Noita nyt kun on maalaillut täysin vailla minkäänlaista koulutusta niin ei aina tiedä ihan täysin, että miten sitä pitäisi mitäkin tehdä, kun kaikissa purkeissa ei edes ohjeita ole niin pitää sitten arvuutella ja soveltaa muista. :D

Eli siis pinnassa on vähän ns. appelsiinin kuviota, ei siis sitä että siinä olisi liian vähän maalia ja se olisi kuiva eikä peilaisi, vaan että se pinta on vähän huokoisen näköinen. ei tasainen. Olen maalannut yleensä niin että olen aluksi laittanut pohjamaalin, sitten värin ja lopuksi lakan. Välillä tulee tehtyä ehkä vähän turhan tiheällä tahdilla noita, mutta olen kuitenkin yrittänyt noudattaa sen verran purkin ohjeita, että ainakin se minimi ajan on maalit saanet olla rauhassa. Kannattaisiko tuo pinta hioa jossain noissa väleissä vai olisiko sitten vika siinä ettei edellinen kerros ole ehtinyt kuivaa vielä kunnolla vai onko vika pelkästään siinä että olen käyttänyt spray maaleja, että niillä ei voi edes saada kohtuullista pintaa..

Ruisku tulee tässä syksyn aikana vielä hankittua, että on edes vähän paremmat edellytykset onnistua, mutta olisi se siihen saakka mukava tietää että missä vika ettei niitä sitten ruiskulla maalatessa toista.. Eli aloitetaan vaikka ihan perusasioista, miten paksut kerrokset maalia kannattaisi vetää aina yhdellä sumutus kerralla? Niin paljon ettei se juuri ja juuri valu vaiko sitten sen verran että pinnassa on pisaramaisesti "siellä täällä" maalia ja antaa kuivahtaa?

Maalit joita olen käyttänyt ovat: pohjamaali 1k autocolor, (joku "vain ammattikäytöön"), varsinainen väri tulee osasetista hankitusta 1k "omaväri", ja lakkana on sray max 2k (ns. "ammattikäyttöön").

Yleensä ongelma tulee esille tuolla osasetista hankitulla omasekoitus maalilla maalatessa.. ovatko nuo maalit edes yhteen sopivia?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 3.3.2008 19:42

osaisko kukaan sanoa mikä maali jäljitteli rypylä pintaa esim. mk2 golffin puskurissa?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 18.7.2008 18:59

minkälainen hiomakone olisi kohtalainen ja edullinen pohjien tekoon ihan harraste käytössä? kuitenkin sellainen ettei se heti hajoa...
kestääkö esim. bilteman Tuotenro 151825 yhtään? olisi sopivan edullinen...


itse itselleni vastaten. ostin 2,5 vuotta sitten

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=17028.htm&tuote=17028

hiottu sillä on niin maan perusteellisesti, 1 kerran oon laakerin joutunut vaihtamaan maksoi 10€ laakeri. kova peli :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.2.2009 21:29

Onko ihan huono idea pohjamaalata sprayllä ja sitten varsinainen pinta+lakka ruiskulla ?
Golf IV:n kylkilistoista ja puskurin listoista olisi kyse.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.2.2009 20:02

Riippuu millä spraylla meinaat tehä pohjat.. Ns. oikee esim Finnscon filleri tarttuu melkeen kaikkeen ja on hiottavissa n.20min viimesesttä ruuttaamisesta.. Juurikin pelastin päiväni samaisella aineella.. 2004 Almeran etupuskuri turattu jollain paskalla mikä ei kestä ees PPG:n miedointa pohjamaalia joka sopii muoville.. Prkele!! (herätys aamulla ennen viittä Huumori pelastaa.. kuulemma...

caravelle4
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.7.2009 18:50

raskaskalustomaali

ViestiKirjoittaja caravelle4 » 15.7.2009 17:48

onko paljon eroa raskaskalusto maalissa ja automaalissa?
no tuli tossa maalattua vw t4 standox raskasalusto maalilla "45-50€ litra" ja hyvä tuli.
maali on kulutukselta kestävämpää kuin tavallinen automaali.
Viimeksi muokannut caravelle4, 22.11.2009 7:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 28.5.2010 14:01

Tarkoituksen kitata ja maalata mk3 golfin puskurin nurkka ja helmapellin etunurkka, suunnitelma seuraavanlainen.

Tarvikkeet:
-Motip muovipohjamaali+pohjamaali(harmaa)+pintaväri+kirkaslakka eli sprayllä mennään.

Työvaiheet:
1.Puskurin nurkka hiotaan muoville asti vauriokohdista, samoin helmapellin nurkka hiotaan kittausta varten(pari pientä painaumaa)
2.Kittaus, kuivatus noin 24h
3.Hiotaan muotoon
4.Maalattavan alueen 600 vesihionta eli maalipinnan mattaus(kittauskohta kuivahiotaan)
5.Puhdistus, mutta millä aineella) Tinneri?
6.Karhunkielellä ja liinalla sipistely ennen harmaata pohjaväriä
7.Pohjamaalaus, kuivatus about 12h
8.Pohjavärin hionta 600 papru+karhunkieli+liinalla puhtaaksi
9.Pintaväri, kuivatus 24h
10.Maalirajan häivytys hiomalla hiomatahnalla ja siirtämällä maalauksen rajausta hieman laajemmalle lakkausta varten.
11.Hiomatahnalla hiotun häivytysrajan puhdistus, mutta millä?
12.Karhunkielellä kevyesti ja liinalla puhdistus ennen lakkausta
13.Lakkaus+kuivatus

Korjatkaa/tarkentakaa/neuvokaa, jonkinverran on kokemusta maalaushommista näillä kilikolipulloilla.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 1.9.2010 17:00

kitti kuivuu muutamassa minuutissa, ja helpompi hioa saati antaa sen kovettua kunnolla 24h.

maalia ei tarvi kuivattaa kun jokusen 10 min, ja pintamaali kannattaa lakata samana päivänä kun on vedettykkin. puhdistaa kannattaa esim tinnerillä, riippuen onko sulla vesiohenteinen maali!

ei tuolla karhunkielellä kannata kraappia mitäään.

jos et aio lakata koko puskuria, toiminta on hieman erilaista, eli jos meinaat häivyttää:

mattaa jonkun verran yli tarvittavan pinta-alan. suihki värimassa tarvittaviin paikkoihin. älä tee teippirajauksia keskelle maalipintaa. kun värimassa on kuivunut, tee joitain senttejä tuoreen massrajan viereen raja siten, että vedät teipin jonkun matkan päähän ko. pisteestä, ja teippaat siihen peittelypaperin jonka taitat tuoreen värimassan suuntaan, ja noin tulevasta häivytyskohdasta takaisin päin, eli sellainen että lakkasumu pääsee sinne alle, mutta ei tule suoraa teippirajaa. suorita lakkaus niin, että sinne jää hienojakoinen sumuraja.

laksn kuivuttua pura peittely, ja kiillota raja esim. myllyttämällä, näin ollen raja häipyy huomaamattomaksi jos onnistut.

huomattavasti helpompi tapa on, että vaikkapa vesihiot koko puskurin, suihkit värimassan tarvittaviin paikkoihin ja lakkaat koko puskurin. spraymaalia en kyllä suosittele autoon laitettavan.

Tobou
-
Viestit: 49
Liittynyt: 23.4.2011 16:07

ViestiKirjoittaja Tobou » 4.7.2011 0:20

Koskas noissa maalikynä touhuissa olis oikee aika laittaa lakka pintavärin päälle? Annetaanko kuivua kokonaan vai laitetaanko märän päälle?

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

ViestiKirjoittaja eramika » 7.9.2011 22:42

Ruostekohtien korjauksisa olen käyttänyt ensin hiomisien jälkeen: ruosteenestomaalia -> pohjamaalia ->(kittiä jos tarvis)->pohjamaali uudestaan ->pintaväri.
Ihmetytti kun yhdellä korjaamolla kysyin mitä maksais helman hitsaus ja maalaus niin eivät käytä ruosteenestoa? vaan laittavan suoraan pohjamaalin.

ilkka_j
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.11.2008 13:37

ViestiKirjoittaja ilkka_j » 2.12.2011 8:01

Onko kellään tietoa, miten tollasen r32 alumiinipintaisen maskin saa maalattua....?

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 14.4.2012 10:13

Tietääkö joku voiko epoksipohjamaalia sävyttää, tai varmaankin voi mutta tässä tapauksessa itseltä löytyy harmaata epoksipohjamaalia ja mustaa hiontaväriä. Eli voiko tuota hiontaväriä lykätä jonkinverran epoksin sekaan? Pintaan tulee kiiltävä musta akryyli.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 21.8.2012 22:10

Tyhmä kysymys:

Rassailin tänään golffiin kyljestä kukkasia pois. Lykkäsin pellille pohjaksi ruosteenestomaalin ja tämän päälle hiontamaalin. Ehdin hioa ensimmäistä hiontamaalikerrosta kunnes sateen perkele iski. Eli en ehtiny heittää varsinaista pintamaalia.
Kestääkö tämä ruosteenestomaali-hiontamaalisetti sadetta? ajatus olisi huomenna jatkaa hommaa mikäli kelit sallii.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 22.8.2012 17:00

Kyllä tuo vettymisen kestää. Mutta kerroppas mitenkäs tuon paikkauksen nyt oikein teit? Meinaan voi pian olla että kukka jatkaa kasvuaan! :)

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 22.8.2012 19:24

Tänään pääsin jatkamaan.
Hinkkasin ruosteet kunnolla pois ensin porakoneen teräsharjalla ja rälläkällä nylonlaikalla (vai mikäs se musta ny onkaan).
Sitten karhensin vähän ympäristöä 400:lla paperilla ja lykkäsin ruosteenestomaalin. Tämän päälle sitten hiontamaalit. Tasottelua 600:lla ja sitten siihen se varsinainen automaali.

Toivottavasti meni oikein, ihan automaalikaupasta purkit hain..
Ei tässä mitään maalamon työnjälkeä haeta, mutta olisi mukavaa jos ei samantien rustiikki iskisi:(

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 22.8.2012 19:58

Kaikkein paras toiminta olisi ruostepaikoille että kunnolla puhdistaa jollain lamellilaikalla ruosteet pois.

Alueen kunnollinen puhdistus pölystä ja rasvasta. Sitten kunnollinen ruosteenestomaali (teollisuus epoxi toimii myös) ja kuivuttuaan tuohon pakkeli päälle. Hiotun pakkelin päälle pohjamaali/hiontamaali ja lopuksi automaali. Tärkeintä miltei on tuo puhdistus rasvasta ja liasta korjattavalla alueella. Sillä estää paljon.

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 22.8.2012 20:11

Ajattelin, että tuo lamelli ruopasee vähän liikaakin pois. Noh onneksi paikkailin vain osan toista kylkeä harjoittelumielessä. Loput autosta sitten vähän huolellisemmin...

Ja pitänee hommata jotain kunnon ainetta tuohon puhdistamiseen, kun nyt käytin ihan vaan vettä.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 22.8.2012 20:59

Ei haittaa yhtään jos enempikin kuoppaisee ruosteista kohtaa. Pakkelillahan se oikaistaan suoraksi! Kunhan vaan muistat pellin ja pakkelin väliin sen ruosteenestomaalin!

Jos emännältä löytyy kynsilakanpoistoainetta niin toimii myös hienosti pellin puhdistukseen rasvasta. Myöskin tarraliiman poistoon! ;)

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 22.8.2012 21:03

Kiitti vinkistä! tuota kynsilakanpoistoainettahan löytyy :D

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 30.8.2012 20:55

Nonnih, nyt kaivataan sitten aloittelijalle vinkkiä taas....

Ruostehuolto ja paikkamaalaus meni varsin putkeen. Ajattelin sitten samoilla tulilla maalata konepellin uusiksi. Pellistä oli lakka kuoriutunut läikkinä pois (?). Tässä kohtaa homma sitten meni hienosti reisille: Pinnasta tuli ruman laikukas, eli osa pinnasta on mattaa ja osa kiiltävää :/

Pystyykö tätä vielä jotenkin korjaamaan vai pitääkö heittää uutta kerrosta maalia?

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 30.8.2012 22:16

Öööh.... Siis kerros nyt hieman tarkemmin että mitä teit ja miten??

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 30.8.2012 22:34

Hioin pinnan karheaksi ja heitin useamman kerroksen maalia..

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 30.8.2012 22:48

Heh! Taisit vetää kuivat pellille! (Älä loukkaannu!!)

Onkos tuossa maalipinnassa karkeutta? Jos on niin maalia ruiskuttaessa on tullut kuiva kohta että maalattava kappale ei ole ollut kokonaan niin sanotusti märkä.

Toinen vaihtoehto!
Hioit pinnan niin että osa pellistä oli punaisena ja osa erivärisenä (pohjamaalissa)?

juhaniK
-
Viestit: 18
Liittynyt: 24.6.2012 22:26

ViestiKirjoittaja juhaniK » 31.8.2012 7:15

"Onkos tuossa maalipinnassa karkeutta?" En ihan tarkaalleen ymmärrä mitä tarkoitat. Mutta kiireessä kun maalasin, niin en varmaan ole saanut sitä maalia leviämään joka paikkaan tasaisesti.

Noh hyvää treeniä ainakin. Uusiksi menee seuraavan kerran kun kelit sallii. Pitänee varmaan vähän hieraista tuota pintaa niin olisi edes tasaisen matta..

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 31.8.2012 9:03

Niin siis kun kädellä kosketat maalattua pintaa tuntuukose karkealta ikään kuin pölyä olisi pinnassa?

Veditkö sen pohjamaalin myös konepeltiin??

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 19.9.2012 16:23

Jos volkkarin pellissä on kunnon "ruostekukka", ei sitä saa kunnölla puhtaaks ku hiekkapuhaltamalla.. Voi koittaa teräsharjaa tai lamellia, parinkuukautta ja taas kuplii samassa kohtaa.. Kokemusta on..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.1.2013 20:38

Maalaamovalaistusta autotalliin. Tulevaan autotalliin pitäisi sitten saada valaistus kuntoon. Aiemmassa tallissa oli 24 kpl 120 cm loisteputkia, 14 seinillä vaaka-asennossa n.120 cm korkeudella. Loput katossa.

Miten siis pistetään paremmaksi? Mielessä kävi led-valonheittimet. Ei veis paljoa virtaa. Vanhassa talossa ei oikein sulakkeet riitä tallille. Kompura, ilmanvaihto, lämpö ja valo.

Onko ledeissä jotain huonoja puolia? Värisävyllä väliä, liian spotti? Kertokee,, kiitos

Tällänen mulla on pihalla, aika kirkas ja valkoinen: dx.com/p/20w-20-led-1600lm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54859

sami1234
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.9.2012 15:35

ViestiKirjoittaja sami1234 » 11.1.2013 17:59

Mistä löydän -04 new beetlen värikartan tai väri nimet.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 13.1.2013 13:31

Vaikka tuosta..

http://color-online.glasurit.com/

Sinne valmistaja+malli+vuosimalli.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 2.2.2013 21:19

Arvon maalariraati ja muut avaruustieteilijät! Hakukone ei tuottanut tyydyttäviä tuloksia ja googlen maaginen kyselytuntikin johti vain huonoihin "hyvä se on kun sen maalaa" kommentteihin, niin ajattelin kysäistä tässä.

Kun autoon hitsataan jotain, näkyvälle kohdalle, esim. peräluukkuun. Niin miten se valmistellaan? Saumasta ei nyt kuitenkaan ihan 100% pitävää saa tuommoisella ydintäytevehkeellä, mutta pitävän kuitenkin. Pistehiekkapuhallus ja sudilla epoksia, että menee varmasti joka rakoon? Kitata pitää kuitenkin päälle, tinaus olisi yksi vaihtoehto, mutta vaatisi taas opettelua sekin. Entäs sauman suojaus toiseltapuolen, eli siltä ei näkyvältä puolelta, huolellinen putsaus ja jotain saumausainetta?

Talvilomalla olisi halli saatavissa, niin voisi väkertää tuota hieman mönkään mennyttä peräluukkuaan. Joku hippi potki kilvensyvennyksen "lipan" mutkalle ja sauma murtui parista kohdasta, niin uusiksi menee.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 3.2.2013 17:29

Kyllä pintapeltiin menee aina koritina.. Epoksia on koitettu omissa vessoissa, kestää paikasta riippuen 6-18kk,ei hyvä.. Tinalla menee vaikka täältä ikuisuuteen..

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 13.2.2013 10:41

Selvä, laitetaan siis tinaa. Mitenkäs noiden epoksipohjamaalien kesto, kestääkö ne säätä kuinka? Kun varsinaista pintamaalausta se joutuisi odottamaan loppukesään ja joutuisi sään ja pesujen armoille. Vai kannattaako vetää päälle vaikka akryyli siksi aikaa?

fanks
-
Viestit: 101
Liittynyt: 26.3.2013 16:24

sivu spoileteista

ViestiKirjoittaja fanks » 19.7.2013 17:45

Paistaa vanhaa väriä alta, nykyinen värikään ei ole nii hieno mutta niin
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..

fanks
-
Viestit: 101
Liittynyt: 26.3.2013 16:24

sivu spoileteista

ViestiKirjoittaja fanks » 19.7.2013 17:45

Paistaa vanhaa väriä alta, nykyinen värikään ei ole nii hieno mutta niin
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..

Pasuuna -98
-
Viestit: 135
Liittynyt: 28.10.2014 22:14

ViestiKirjoittaja Pasuuna -98 » 30.10.2014 18:40

Olen miettinyt auton oston jälkeen maalipintaa. Ensiksi ajattelin viedä myllytykseen jotta saisi punaisen kiiltään kun on auringon haalistama, aikaisemmin missään muussa autossa ei ole ollu tämmösiä tyyppivikoja. Sitten rupesin lueskeleen auton ylimaalauksen hintoja, ottaa päähän katsoa autoa, huollot tehty hyvin, ei lommoja noinkin vanhassa autossa mutta nokasta ja katosta on lähtenyt isoja paloja pois, peräluukun merkin alta ruostunut. Nyt pesin painepesurilla autoa ja päästin varovasti konepeltiin, lähti helposti lakkaa pois. Mitä noillekkin voi tehdä? Tekis mieli maalauttaa auto mut tuleeko sitä pidettyä vuosia tai onko se järkevää, vähentääkö se auton arvoa. Kun puhutaan ylimaalauksesta niin se tarkoittaa ainoastaan konepeltiä, kattoa ja peräluukkua? Yritin tähän hakee vastausta netistä, puhuttiin vaan ylimaalauksesta mutta ei siitä mitä se sisältää mutta voi toki päätellä jotain. Ja onko se kaikenarvoista.. vai ajaako jokusen vuoden tolla ja ostaa uuden auton..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.10.2014 19:33

Kyllä se ylimaalaus ihan koko autoa koskee.
Ja tuskin auton arvoa sillä laskemaan saat mutta tuskin nousemaankaan valtavasti.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.8.2015 18:43

Nyt tarvitsisi hyviä vinkkejä pakoputken pintakäsittelyyn. Kyseessä siis uusi ja käyttämätön tarvikeputisto jonka meinasin maalata että ei lähtisi suojaamattomista hitsaussaumoista ja taivutuskoneen jättämistä pintavaurioista heti ruostumaan.
Lähinnä mietityttää kuinka maalaus kannattaa pohjustaa että maali tarttuu kunnolla joka paikkaan. Noissahan on pinnassa jokin sinkitys tms. joka ei vaikuta ihan helpoimmalta alustalta maalille.
Samoin vanhojen pintaruosteisten putkiston osien puhjustukseen saa antaa vinkkiä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa