Octavia -02 kaipailisi uusia ajovaloumpioita, kokemuksia??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Octavia -02 kaipailisi uusia ajovaloumpioita, kokemuksia??
No niin on haettu haulla, etsitty googlella, vaan ei oikein mitään fiksua selvinnyt.
Eli kyseessä 1 korin Ocu "uudemmalla" keulalla.
Ajovaloumpioiden lasit paistuneet ja toinen alkanut vetämään kosteuttakin lievästi sisään, nyt siis olisi tarkoitus alkaa laittelemaan noita uusiksi.
Varsinainen ongelmahan on että mitä hankkia, onko tarvike umpiot täysin onnettomat, laaduttomat, ei kestävät kuten jotkut ovat maininneet? Onko ainoa oikea vaihtoehto joku helvetin kallis Hellan umpio?
Katsellut olen ihan "vakiomallisia" kuin myös xenon umpioita, joista taas tulee kalliit kaiken muun päivitettävän/laiteltavan vuoksi, ja enhän ole voinut välttyä törmäämästä noihin ihme devil eyes valoihin. Devil eyes:n DRL on luultavasti täysin turha keksintö. Linssiumpio lähivalolla, millainenhan mahtaa tuo olla laadultaan, ja pitkälle on varattu hyvin pieni tila valosta, kuinka mahtaa toimia, tosin Hellan 3003 loimottaa lisäpitkinä.
Eniten tässä päänvaivaa tuottaa se että millä saa valot kuntoon kohtuulliseen hintaan ja niin ettei tarvi kohta taas uusia (nykyiset originellit nähneet 370tkm)
Näistä ei tunnut mistään oikein löytyvän mitään kokemuksia eikä vertailua alkuperäisiin tms, valotehoista, kuvioista, kestävyydestä, toimivuudesta.
PS, lasit on ulkopuolelta käyty jo aiemmin läpi hinkkailemmalla, mutta taas alkaa olla samea, ja sisäpuoleltakin nuo ovat hyvin rapeat.
Eli kyseessä 1 korin Ocu "uudemmalla" keulalla.
Ajovaloumpioiden lasit paistuneet ja toinen alkanut vetämään kosteuttakin lievästi sisään, nyt siis olisi tarkoitus alkaa laittelemaan noita uusiksi.
Varsinainen ongelmahan on että mitä hankkia, onko tarvike umpiot täysin onnettomat, laaduttomat, ei kestävät kuten jotkut ovat maininneet? Onko ainoa oikea vaihtoehto joku helvetin kallis Hellan umpio?
Katsellut olen ihan "vakiomallisia" kuin myös xenon umpioita, joista taas tulee kalliit kaiken muun päivitettävän/laiteltavan vuoksi, ja enhän ole voinut välttyä törmäämästä noihin ihme devil eyes valoihin. Devil eyes:n DRL on luultavasti täysin turha keksintö. Linssiumpio lähivalolla, millainenhan mahtaa tuo olla laadultaan, ja pitkälle on varattu hyvin pieni tila valosta, kuinka mahtaa toimia, tosin Hellan 3003 loimottaa lisäpitkinä.
Eniten tässä päänvaivaa tuottaa se että millä saa valot kuntoon kohtuulliseen hintaan ja niin ettei tarvi kohta taas uusia (nykyiset originellit nähneet 370tkm)
Näistä ei tunnut mistään oikein löytyvän mitään kokemuksia eikä vertailua alkuperäisiin tms, valotehoista, kuvioista, kestävyydestä, toimivuudesta.
PS, lasit on ulkopuolelta käyty jo aiemmin läpi hinkkailemmalla, mutta taas alkaa olla samea, ja sisäpuoleltakin nuo ovat hyvin rapeat.
Depon tarvikeumpiot oli ainakin minun mielestä todella hyvät, verrattuna vanhoihin kivensyömiin tuikkuihin. Eivätkä olleet hinnallakaan pilatut. Devil eys valoissa ei ollut ainakaan minun silmiini yhtä hyvää valotehoa, uudet alkuperäiset hellan valmistamat varmasti olisivat parhaimmat. Hae ne depot vaan, tuskin tulet pettymään :). Säätöjen kanssa vaan kannattaa olla varovainen, ettei kiristä/löysää yli umpion säätövarojen, koska silloin napsahtaa säätöruuvin pidikkeet poikki...
Ja kestosta viellä sen verran, että tuli noilla depon umpioilla rullailtua melkein sen 100tkm ja muutamaa kiveniskua lukuunottamatta olivat kuin uudet.
Ja kestosta viellä sen verran, että tuli noilla depon umpioilla rullailtua melkein sen 100tkm ja muutamaa kiveniskua lukuunottamatta olivat kuin uudet.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
^^
Käytettyjen mahdollisuuden osaan kyllä päätellä itsekin, tosin en ala metsästämään mitään ~200tkm ajettuja.
^
Eli Depoillakin ilmeisesti pärjäisi, toiset sanoo että ok ja toiset taas sanoo ettei tee mitään. Mitä tässä sitten uskoisi, mutta luulisi että vaikka ovatkin todella halvat Hellaan verraten, ei taas varaosa putkilla luulisi olevan intoa myydä ihan joutavia, noillakin kun on takuu.
Devil eyes valoista epäilinkin että eivät välttämättä ole kovin kummoisesti, kuten noilla tuning valoilla tuppaa tapana olemaankin todella usein. Tosin noihin varmaankin olisi tullut lykättyä xenon sarja lyhyille, huolimatta siitä että eivät lain kirjainta täytäkään.
Vakio malliin taas mitään xenon sarjaa en laita kun kyseessä H4.
Käytettyjen mahdollisuuden osaan kyllä päätellä itsekin, tosin en ala metsästämään mitään ~200tkm ajettuja.
^
Eli Depoillakin ilmeisesti pärjäisi, toiset sanoo että ok ja toiset taas sanoo ettei tee mitään. Mitä tässä sitten uskoisi, mutta luulisi että vaikka ovatkin todella halvat Hellaan verraten, ei taas varaosa putkilla luulisi olevan intoa myydä ihan joutavia, noillakin kun on takuu.
Devil eyes valoista epäilinkin että eivät välttämättä ole kovin kummoisesti, kuten noilla tuning valoilla tuppaa tapana olemaankin todella usein. Tosin noihin varmaankin olisi tullut lykättyä xenon sarja lyhyille, huolimatta siitä että eivät lain kirjainta täytäkään.
Vakio malliin taas mitään xenon sarjaa en laita kun kyseessä H4.
No mikseipä niitä tarvikeumpioita vois laittaa? Hintaa ~100€/kpl tai jopa alle vs. 250€/kpl alkuperäiset, joissa tulee pakolla mukana ne korkeudensäätömoottorit. Omaan oli entinen omistaja ostanut tarvikeumpiot, ja noin 5 vuotta ne kestivät kirkkaina ennen sumentumista. Nyt oon pari kertaa kiillottanut ne, toisella kerralla meni jo paremmin ja valoteho paranikin muutamaksi kuukaudeksi.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa ne kokonaan tarvikemallisiin, vaihtohomma ei kovin kummainen ole kuitenkaan. Taitaa ne neljä ruuvia olla + korkeudensäädön moottorin vaihto puoleltaan. Valokuvio noissa nykyisissä on semmoinen ihan asiallinen, huomattavasti parempi kuin esim. kaverin 2004 Avensiksen alkuperäisvaloissa.
Releytys kannattaa ilman muuta tehdä, sillä jo parantaa valotehoa huomattavasti. Omassa tuli lampun kannalle noin 11,9V ennen releytystä. Releytyksen hoidin Bilteman valmilla sarjalla, joka vastoin odotuksia on kestänyt jo viitisen vuotta. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42680/
Polttimollakin (H4) tuntuu olevan vissi ero balanssiin pitkien ja lyhyiden välillä. En muista ihan kaikkia polttimoita enää mitä olen testannut, mutta esim. nykyisellään olevissa Osramin Nightbreakreissä ei ole kovin hyvä balanssi eli pitkät näyttävät liian pitkälle kun korkeudensäätö on nolla-asennossa. Tällöin kuitenkin lyhyet näyttävät optimaalisesti eikä valon vilkuttelijoita ole ollut pimeällä, että näyttäisivät liian korkealle. GE ja Bosch polttimot kuitenkin olleet kestoltaan parhaat suhteessa valotehoon, jos nyt jotain on mieleen jäänyt.
Edit: lisätään vielä, että Xenoneiksi muunto osilla:
-umpiot+polttimot Superskodalta (ballastit kai sisältyy vaikka ei mainittu?)
http://www.superskoda.com/octavia-i/hea ... dlight-set
-automaattinen korkeudensäätö Hellalta
http://www.kkholding.fi/ajovalojen-kork ... p-136.html
= yli 1000€ reilusti
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa ne kokonaan tarvikemallisiin, vaihtohomma ei kovin kummainen ole kuitenkaan. Taitaa ne neljä ruuvia olla + korkeudensäädön moottorin vaihto puoleltaan. Valokuvio noissa nykyisissä on semmoinen ihan asiallinen, huomattavasti parempi kuin esim. kaverin 2004 Avensiksen alkuperäisvaloissa.
Releytys kannattaa ilman muuta tehdä, sillä jo parantaa valotehoa huomattavasti. Omassa tuli lampun kannalle noin 11,9V ennen releytystä. Releytyksen hoidin Bilteman valmilla sarjalla, joka vastoin odotuksia on kestänyt jo viitisen vuotta. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42680/
Polttimollakin (H4) tuntuu olevan vissi ero balanssiin pitkien ja lyhyiden välillä. En muista ihan kaikkia polttimoita enää mitä olen testannut, mutta esim. nykyisellään olevissa Osramin Nightbreakreissä ei ole kovin hyvä balanssi eli pitkät näyttävät liian pitkälle kun korkeudensäätö on nolla-asennossa. Tällöin kuitenkin lyhyet näyttävät optimaalisesti eikä valon vilkuttelijoita ole ollut pimeällä, että näyttäisivät liian korkealle. GE ja Bosch polttimot kuitenkin olleet kestoltaan parhaat suhteessa valotehoon, jos nyt jotain on mieleen jäänyt.
Edit: lisätään vielä, että Xenoneiksi muunto osilla:
-umpiot+polttimot Superskodalta (ballastit kai sisältyy vaikka ei mainittu?)
http://www.superskoda.com/octavia-i/hea ... dlight-set
-automaattinen korkeudensäätö Hellalta
http://www.kkholding.fi/ajovalojen-kork ... p-136.html
= yli 1000€ reilusti
Alvadista
vasen http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92454/15291
oikea http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92461/15291
reilu 70€/kpl, sis. säätömoottorin.
vasen http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92454/15291
oikea http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92461/15291
reilu 70€/kpl, sis. säätömoottorin.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Täytyypä tilailla nuo tarvikemallit. Tais olla jonku n.50€ kpl netissä ja postit päälle. Depot siis. Eipä tossa kauheesti kyllä köyhdy verraten Hellaan.
Releytystä kanssa mietin mutta jänniteet mittasin ja nolla asennossa 12,2v ja päällä asennolla on 13,1v. Ja kyllä, osaan nuo varmaankin oikein mitata 3v sähkön koulutuksellani.
Saisihan tota toki vielä nostettua mutta enpä tiedä maksaako vaivaa, käy vaan niinkuin toitsussa aikanaan että polttimoita meni kuin karkkia.
Releytystä kanssa mietin mutta jänniteet mittasin ja nolla asennossa 12,2v ja päällä asennolla on 13,1v. Ja kyllä, osaan nuo varmaankin oikein mitata 3v sähkön koulutuksellani.
Saisihan tota toki vielä nostettua mutta enpä tiedä maksaako vaivaa, käy vaan niinkuin toitsussa aikanaan että polttimoita meni kuin karkkia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos latausjännite on 14 V niin 13,1 V lampulla ei mun mielestä ole kovin hyvä tulos. Itellä putos releiden asennuksen jälkeen 100 W polttimolla jännitehäviö alle 0,1 volttiin. Tosin se on lisäpitkässä, joten kestävyyydestä en osaa sanoa.
Pistä relekytkentä tilapäisesti toiseen polttimoon niin saat hyvää vertailutietoa :)
Fiksuintahan tuossa olis jos jotenkin kytkis releet käyttöön vain silloin kun valot käännetään päälle.
Pistä relekytkentä tilapäisesti toiseen polttimoon niin saat hyvää vertailutietoa :)
Fiksuintahan tuossa olis jos jotenkin kytkis releet käyttöön vain silloin kun valot käännetään päälle.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Itse asiassa tuo on ihan hyvin. Harvassa autossa kun tulee latausjänöä polttimolle yleensäkkään. Ja monesti alle tuon 13v kuitenkin.
Mutta tuo kyllä kävi itselläkin mielessä että jos olis päällä asennon perästä ja pitkillä releytetty. "Säästelis" sitten nolla asennossa. Tiedä häntä, katsoo nyt ensin kun hommailee ja vaihtelee ne umpiot, releyttää ellei riitä. Lisäpitkät kun on kuitenkin pimeille taipaleille jo.
Mutta tuo kyllä kävi itselläkin mielessä että jos olis päällä asennon perästä ja pitkillä releytetty. "Säästelis" sitten nolla asennossa. Tiedä häntä, katsoo nyt ensin kun hommailee ja vaihtelee ne umpiot, releyttää ellei riitä. Lisäpitkät kun on kuitenkin pimeille taipaleille jo.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Totesinkin että tilanne usein on huonompi kuin itsellä on sattunut käymään. Releytys kuitenkin on ollut harkinnassa, enpä jänöjä muuten olisi mittailutkaan.
Mutta umpiot ovat jokatapauksessa huonon kunnon ja toisen kostumisen takia kuitenkin vaihdettava. Sitä faktaa ei releytyskään poista.
Ja kyllä, mielipiteet ovat kuin p****reikä, jokaisella on omansa :)
Mutta umpiot ovat jokatapauksessa huonon kunnon ja toisen kostumisen takia kuitenkin vaihdettava. Sitä faktaa ei releytyskään poista.
Ja kyllä, mielipiteet ovat kuin p****reikä, jokaisella on omansa :)
Ei mene polttimoita kuin karkkia releytyksen jälkeen oikeilla polttimoilla. Boschin peruspolttimot kesti 2,5 vuotta ainakin(eikä huono värisävy/teho) ja vaihdoin vain laittaakseni Nightbreakerit tilalle. Boscheja vaan en ole löytänyt jokaisesta "maximakasiinista" vaan sattumalta lähi-Shelliltä. Oli syksyllä sen verran kakkamainen 75km reitti suuntaansa mitä ajella, että kaikki halvat keinot oli otettava silloin käyttöön (kiilloitus+Nightbreaker) valotehon lisäämiseksi.
GE ilman prosentteja olevat ja max 60% kestivät muistaakseni myös pitempään kuin esim. Philipsin vastaavat. 20€ maksaa tuo relesarja Biltemalla, ja asennus hoituu parkkipaikallakin, joten hyvä se on hyöty siitäkin ottaa. Kerran vuoteen jos H4:set vaihtaa, niin ei se Octaviassa ole ylitsepääsemätön ongelma työn tai hinnan kannalta. Laiska mies(=minä) ostaa Boschit ja ajelee sen 2-3v samoilla polttimoilla.
Motonetistä katsoin niin 80€/kpl ilman säätömoottoreita. Jos haluaa uudet moottorit mukaan niin varmaan tuo alvadin valikoima on parempi silloin. Alkuperäinen säätömoottori maksoi jotain 70-80€, kun jouduin omaan ostamaan.
GE ilman prosentteja olevat ja max 60% kestivät muistaakseni myös pitempään kuin esim. Philipsin vastaavat. 20€ maksaa tuo relesarja Biltemalla, ja asennus hoituu parkkipaikallakin, joten hyvä se on hyöty siitäkin ottaa. Kerran vuoteen jos H4:set vaihtaa, niin ei se Octaviassa ole ylitsepääsemätön ongelma työn tai hinnan kannalta. Laiska mies(=minä) ostaa Boschit ja ajelee sen 2-3v samoilla polttimoilla.
Alvadista
vasen http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92454/15291
oikea http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/92461/15291
reilu 70€/kpl, sis. säätömoottorin.
Motonetistä katsoin niin 80€/kpl ilman säätömoottoreita. Jos haluaa uudet moottorit mukaan niin varmaan tuo alvadin valikoima on parempi silloin. Alkuperäinen säätömoottori maksoi jotain 70-80€, kun jouduin omaan ostamaan.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Tuollaiset osui silmiin moottoreilla varustettuna. Rahdit 10€
http://www.topautoosat.fi/tyc-1502825.html
Polttimoina tullut kokeiltua kaikenlaisia aikojen saatossa, nightbreakereillä mennään myös tällä hetkellä.
http://www.topautoosat.fi/tyc-1502825.html
Polttimoina tullut kokeiltua kaikenlaisia aikojen saatossa, nightbreakereillä mennään myös tällä hetkellä.
Viimeksi muokannut samisalami, 3.1.2014 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
No joo, kyllähän se sähkömieheltä irtokamoina releiden kasaus onnistuu. Itse en jaksa ruveta releiden kytkentöjen ja liittimien liittämisen johtoihin kanssa säätämään, kun noinkin halvalla valmiin paketin saa. Paremmuudesta en sitten tiedä? Tuohon 20€ hintaan melkeen yks ja sama kestääkö 5 vai 15 vuotta, auto taitaa jopa noilla Bilteman releillä mennä paaliin ennen releitä :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa