Potilas 3BG Passat, jossa ilmeisesti lämpötilaohjattu latausjännitteen säätö. Kylmällä moottorilla antaa sen 14.5v, kesäkuumalla laskee 13.7 volttiin.
Olen kuullut diodimodista jolla laturin latausjännitettä saisi nostettua diodin kynnysjännitteen verran, eli noin 0.7v. Tämä kylmänä saatava 15.2v on ehkä liian paljon akulle, joten millä konstilla tuon latausjännitteen saisi nostettua tasan 15 volttiin, ja mahdollisesti tuon lämpötilaohjauksen kokonaan helvettiin?
Laturin latausjännitteen nosto / portaaton säätö?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Diodi laturin johtoon (siihen josta se haistelee latausjännitettä) nostaa tosiaan latausjännitettä sen diodin kynnysjännitteen verran (0.7V). Shottky-diodilla on pienempi kynnysjännite ja sillä nousee latausjännite sitten vähemmän. Itellä oli Jettassa aikoinaan tälläinen modi ja eipä tarvinnu huolehtia talvisinkaan akun varaustilasta edes pätkäajossa. Vettä voi joutua joskus akkuun lisäilemään jos turhan innokkaasti nostaa latausjännitettä. Polttimot kestää vähemmän aikaa, akku kauemmin, ite tykkäsin.
kuten jo kerrottukin tuo sopiva latausjännite on lämpötilasta riippuvainen, 14,6 ei ole vielä mikään yläraja.
Diodivirityksestä:
http://www.hax.se/alternator/
Diodivirityksestä:
http://www.hax.se/alternator/
Juu, nollakeleillä voi laittaa jo sen 15V latausjännitteen normaalille lyijyakulle, eikä akku siitä kyttyrää tykkää (kato http://www.tekrispower.com/pdfs/xantrex ... arging.pdf ja table 2). Kunnon pakkasella vielä enemmän. Siksi se lämpökompensointi on oikeasti ihan hyvä olemassa.
Liittyy puoliksi autohifeihin, puoliksi pätkäajoon ja webaston olemassaoloon. Tällä hetkellä autossa on kaksi akkua, pääakkuna peruslyijy ja autohifeille Optima Yellowtop. Lyijyakun maksimijännitteestä en tiedä mutta Yellowtopille on speksattu 15.1v maksimiksi. Mitä korkeampi jännite sen varmemminhan akku latautuu. Pääsen vain satunnaisesti sähköjohdon päähän että saisi älylaturilla latailtua.
Jos pääset edes johonkin mistä roikka löytyy, niin tuollainen on fiksu ratkaisu:
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/
10 amppeerisella versiolla latailee aika nopeasti akun täyteen esimerkiksi autonlämmitystolpassa. Jos on vielä lohkolämmitin, niin lataa samaan aikaan akkua, kun auto on roikassa. Itsellä ollut tuollainen käytössä kohta 6 vuotta.
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/
10 amppeerisella versiolla latailee aika nopeasti akun täyteen esimerkiksi autonlämmitystolpassa. Jos on vielä lohkolämmitin, niin lataa samaan aikaan akkua, kun auto on roikassa. Itsellä ollut tuollainen käytössä kohta 6 vuotta.
Kannattaa huomioida että lyiujyakun latauksen/purkauksen hyötysuhde on 50-70%, eli jos 60Ah akun lataa tyhjästä täyteen, sinne pitää työntää energiaa jopa 120Ah. Jos laturi lataisi täydellä 10A virralla, tuohon menisi aikaa 12h. Todellisuudessa se laturi ei kuitenkaan lataa tuolla 10A:lla kokoaikaa, voinee tuon latausajan todellisuudessa varmaan tuplata.
Käytännössä se akku ei ole normaalitilanteessa tyhjä, mutta vaikka se olisi puoliksi varattu, saattaa se latausaika silti olla puolen vuorokauden luokkaa 10A laturilla. Tyypillisesti lämmitystolpat antaa sähköä pari tuntia, joten hyöty jää kyllä 10A laturilla aika pieneksi...
Käytännössä se akku ei ole normaalitilanteessa tyhjä, mutta vaikka se olisi puoliksi varattu, saattaa se latausaika silti olla puolen vuorokauden luokkaa 10A laturilla. Tyypillisesti lämmitystolpat antaa sähköä pari tuntia, joten hyöty jää kyllä 10A laturilla aika pieneksi...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa