Laturin latausjännitteen nosto / portaaton säätö?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Laturin latausjännitteen nosto / portaaton säätö?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.11.2013 16:22

Potilas 3BG Passat, jossa ilmeisesti lämpötilaohjattu latausjännitteen säätö. Kylmällä moottorilla antaa sen 14.5v, kesäkuumalla laskee 13.7 volttiin.
Olen kuullut diodimodista jolla laturin latausjännitettä saisi nostettua diodin kynnysjännitteen verran, eli noin 0.7v. Tämä kylmänä saatava 15.2v on ehkä liian paljon akulle, joten millä konstilla tuon latausjännitteen saisi nostettua tasan 15 volttiin, ja mahdollisesti tuon lämpötilaohjauksen kokonaan helvettiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2013 16:26

14,6 V on ehdoton maksimi jonka jälkeen akkuvesi alkaa hajoamaan vedyksi ja hapeksi (vai mikä se toinen oli?).

Kannattavin lienee hankkia kiinteäjännitteinen säädin.

Kardaani
-
Viestit: 9
Liittynyt: 25.10.2013 18:17

ViestiKirjoittaja Kardaani » 21.11.2013 21:00

Laturi siis toimii niinkuin lämpötilakompensoidut älylaturitkin. Kuumalla lataa pienemmällä virralla ja jänitteellä, niinkuin pitääkin akun käyttöiän ja parhaan varauskapasiteetin saavuttamiseksi. Miksi et ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen? Vai liittyykö tää jotenkin autohifijuttuihin?

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 21.11.2013 21:35

Diodi laturin johtoon (siihen josta se haistelee latausjännitettä) nostaa tosiaan latausjännitettä sen diodin kynnysjännitteen verran (0.7V). Shottky-diodilla on pienempi kynnysjännite ja sillä nousee latausjännite sitten vähemmän. Itellä oli Jettassa aikoinaan tälläinen modi ja eipä tarvinnu huolehtia talvisinkaan akun varaustilasta edes pätkäajossa. Vettä voi joutua joskus akkuun lisäilemään jos turhan innokkaasti nostaa latausjännitettä. Polttimot kestää vähemmän aikaa, akku kauemmin, ite tykkäsin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 21.11.2013 22:35

kuten jo kerrottukin tuo sopiva latausjännite on lämpötilasta riippuvainen, 14,6 ei ole vielä mikään yläraja.

Diodivirityksestä:
http://www.hax.se/alternator/

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 21.11.2013 23:16

Juu, nollakeleillä voi laittaa jo sen 15V latausjännitteen normaalille lyijyakulle, eikä akku siitä kyttyrää tykkää (kato http://www.tekrispower.com/pdfs/xantrex ... arging.pdf ja table 2). Kunnon pakkasella vielä enemmän. Siksi se lämpökompensointi on oikeasti ihan hyvä olemassa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.11.2013 4:02

Liittyy puoliksi autohifeihin, puoliksi pätkäajoon ja webaston olemassaoloon. Tällä hetkellä autossa on kaksi akkua, pääakkuna peruslyijy ja autohifeille Optima Yellowtop. Lyijyakun maksimijännitteestä en tiedä mutta Yellowtopille on speksattu 15.1v maksimiksi. Mitä korkeampi jännite sen varmemminhan akku latautuu. Pääsen vain satunnaisesti sähköjohdon päähän että saisi älylaturilla latailtua.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.11.2013 7:01

Jos pääset edes johonkin mistä roikka löytyy, niin tuollainen on fiksu ratkaisu:
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/

10 amppeerisella versiolla latailee aika nopeasti akun täyteen esimerkiksi autonlämmitystolpassa. Jos on vielä lohkolämmitin, niin lataa samaan aikaan akkua, kun auto on roikassa. Itsellä ollut tuollainen käytössä kohta 6 vuotta.

maza1982
-
Viestit: 57
Liittynyt: 9.5.2008 15:21

ViestiKirjoittaja maza1982 » 26.2.2014 16:10

Oisko kellään neuvoa miten tehä valeon laturiin sama diodi viritys. Netin ihmeellisestä maailmasta ei tullu vastaan,muita ku boschin ohjeita

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 27.2.2014 9:38

Kannattaa huomioida että lyiujyakun latauksen/purkauksen hyötysuhde on 50-70%, eli jos 60Ah akun lataa tyhjästä täyteen, sinne pitää työntää energiaa jopa 120Ah. Jos laturi lataisi täydellä 10A virralla, tuohon menisi aikaa 12h. Todellisuudessa se laturi ei kuitenkaan lataa tuolla 10A:lla kokoaikaa, voinee tuon latausajan todellisuudessa varmaan tuplata.

Käytännössä se akku ei ole normaalitilanteessa tyhjä, mutta vaikka se olisi puoliksi varattu, saattaa se latausaika silti olla puolen vuorokauden luokkaa 10A laturilla. Tyypillisesti lämmitystolpat antaa sähköä pari tuntia, joten hyöty jää kyllä 10A laturilla aika pieneksi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa