Miten muoviosissa pysyy maali? Eli lähinnä Boran etu- ja takapuskurin musta muovinen alaosa, sekä listat auton ympäri olisi saatava maaliin. Korin väriin haluaisin.
Onko siis mitään järkeä eli hilseileekö tai lohkeileeko vuosien saatossa vai pysyykö kiinni jos tekee oikein? Miten se siis tehdään oikein? Mitä aineita ja työmenetelmiä?
Entä mitä tällainen tulisi suurinpiirtein maksamaan automaalaamossa? Jos siis vie auton kokonaan paikanpäälle ja maalaamo hoitaa irrotukset ja maalit yms? Osaako kukaan heittää hintahaitaria.
Muoviosien maalauksesta
Valvoja: ffp jäsenet
minun käsityksen mukaan muoviosat maalataan sillain etää ensin puhdistetaan hyvin liasta paskasta ja kemikaaleista jos on käytetty niitä muoviosan kiillotukseen käytettäviä vahoja, sitte sen jälkeen laitetaan muovintartunta-aine <- tätä saa ihan spraypullossa hintaan 20€ tms. sen jälkeen vain väri pintaan ja osat paikoilleen...Jos osia pitää kitata esim alahelmassa naarmu tms. on tähän tietääkseni olemassa ns. elastista kittiä, minkä pitäs kestää vähän vääntämistäkin ilman että murtuu tai lohkeaa irti.
Itse en oman auton puskuriin laittanu aikoinaan ollenkaan muovintartunta-ainetta vaan paikallinen myyjä myi muistaakseni kiveniskumassaa jonka ohennettuna ruiskutin pohjalle ja siihen maalin sitte ja on pysynyt maali kiinni nyt n. 5vuotta ainaki.
Maalamojen hintaan en osaa sanoa, mutta jos viet osat irrotettuna niin varmaan selviät 200-300€ tästä hommasta töineen tarvikkeineen, ja jos teet ite niin selviät satasella töineen tarvikkeineen koska maalia ei kulu kuin joku 3-5 dl riippuen tietenkin maalarin taidoista...
Itse en oman auton puskuriin laittanu aikoinaan ollenkaan muovintartunta-ainetta vaan paikallinen myyjä myi muistaakseni kiveniskumassaa jonka ohennettuna ruiskutin pohjalle ja siihen maalin sitte ja on pysynyt maali kiinni nyt n. 5vuotta ainaki.
Maalamojen hintaan en osaa sanoa, mutta jos viet osat irrotettuna niin varmaan selviät 200-300€ tästä hommasta töineen tarvikkeineen, ja jos teet ite niin selviät satasella töineen tarvikkeineen koska maalia ei kulu kuin joku 3-5 dl riippuen tietenkin maalarin taidoista...
Kaikki listat ja spoilerit maalattuna, maalattavaa pintaa 124 dm. Materiaali 161,61e + materiaalimuutos %. Työtä 2,1h+3,3h+0,3h = 5,7h. Tuon pohjalta saa virallisen hinnan, tunnit kerrotaan maalaamon tuntiveloituksella. 70e/h veloituksella hintaa tulee 560,61e.
Jos osat pitää asentaa ja irroittaa niin työveloitusta saa lisätä 3,81h. Tosin harva maalaamo suostuu kylkilistoja irroittamaan, koska liima mene aina rikki ja sitten pitäisi vanhat liimat irroittaa, laittaa uudet jne. Eli joko maalaus paikoillaan tai kokonaan uudet listat. On myös vaihdettavia liimateippejä mutta sitten kannattaa jo itse tehdä nuo hommat.
Jos osat pitää asentaa ja irroittaa niin työveloitusta saa lisätä 3,81h. Tosin harva maalaamo suostuu kylkilistoja irroittamaan, koska liima mene aina rikki ja sitten pitäisi vanhat liimat irroittaa, laittaa uudet jne. Eli joko maalaus paikoillaan tai kokonaan uudet listat. On myös vaihdettavia liimateippejä mutta sitten kannattaa jo itse tehdä nuo hommat.
Itse irroitin ja maalasin ja kiinnitin. Ei niistä ihan priimat tulleet, mutta kelvolliset, maalit pysy kyllä pinnassa.
Etuhelma oli uusi, muut vanhoja. Peruspesun jälkeen "pesin" helmat automaalaukseen tarkoitetulla rasvanpoistolla. Sitten muovitartunta aine, 1k pohjamaali joka hiottiin ja pinta putsattiin, päälle 2k pintamaali, jossa lakka mukana.
Mahdolliset uudet (tai muut jotka ei ennen ole olleet ko puskureissa kiinni) etu ja takahelmat kannattaa koekäyttää / sovittaa paikalleen ennen maalausta.
Samalla kerralla ja menetelmällä myös ovenkahvat korinväriin.
Etuhelma oli uusi, muut vanhoja. Peruspesun jälkeen "pesin" helmat automaalaukseen tarkoitetulla rasvanpoistolla. Sitten muovitartunta aine, 1k pohjamaali joka hiottiin ja pinta putsattiin, päälle 2k pintamaali, jossa lakka mukana.
Mahdolliset uudet (tai muut jotka ei ennen ole olleet ko puskureissa kiinni) etu ja takahelmat kannattaa koekäyttää / sovittaa paikalleen ennen maalausta.
Samalla kerralla ja menetelmällä myös ovenkahvat korinväriin.
jos haluaa varman päälle pelata, niin tää on hyvä kaava:
muoviosien pesu vannehapolla (irrottaa vahat, pintasilikonit sun muut paskat)
vesihionta K1500
rasvanpoisto
muovitartunta-aine
pohjamaali (kannattaa käyttää täyttävää, sillä tätä käytetään samalla röpelön poistoon usealla hionnalla + pohjamaalauskerralla)
pintaväri + lakka. (lakkaan on hyvä sekoittaa joustoainetta)
muoviosien pesu vannehapolla (irrottaa vahat, pintasilikonit sun muut paskat)
vesihionta K1500
rasvanpoisto
muovitartunta-aine
pohjamaali (kannattaa käyttää täyttävää, sillä tätä käytetään samalla röpelön poistoon usealla hionnalla + pohjamaalauskerralla)
pintaväri + lakka. (lakkaan on hyvä sekoittaa joustoainetta)
ei tarvitse vesihioa vaan karhentaa 3M harmaalla "karhuntassulla", karkeampaa hiontaa ei suositella koska tulee vaan naarmuja jos hiontaväriä ei käytetä.
Ja jos osat on priimoja pohjiltaan sitä hiontaväriä on turha siihen tuhlata vaan vetää sävyt suoraan muovitartuntojen päälle.
Ja kuten "marcou" mainitsi niin jousteaine...suositellaan käytettäväksi puskureiden maalaamisessa.
Ja jos osat on priimoja pohjiltaan sitä hiontaväriä on turha siihen tuhlata vaan vetää sävyt suoraan muovitartuntojen päälle.
Ja kuten "marcou" mainitsi niin jousteaine...suositellaan käytettäväksi puskureiden maalaamisessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa