Venton sisäpuhallin polttaa sulakkeen 4-nopeudella

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Venton sisäpuhallin polttaa sulakkeen 4-nopeudella

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.9.2010 15:10

Eli mikäs nyt taas vaivaa ventuskaa?
Sisäpuhallin polttaa sulakkeen kun lämppäriä pitää hetken 4-nopeudella.
Joka nopeus toimii, 1 on kyllä aika tehoton.

Vastus on mitattu ja toimii, lämppärin moottori on alkuperäinen ja toimii ok.

Onko tuolle lämppärin vastukselle rele jossakin joka jumittais tms?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 25.9.2010 15:44

Eikös 4 nopeus ohita vastuksen kokonaan.
Joko puhallin jumittaa tms. tai vika voi olla myös katkaisijassa.
Virtapihtimittari olisi hyvä olla vian hakemisessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2010 15:45

Kuulostais mun korvaan tahmeasti pyörivältä puhaltimen moottorilta. Kasvattaisi virtaa polttaen lopulta sulakkeen ja selittäisi miksi ykkösasento on tehoton.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.9.2010 17:21

Samaa tuo käyttöauton ex-mekaanikkokin veikkas, huomenna pitäis ottaa tuo ventuska talliin ja mittailla.
Olisko muka 163tkm ajetussa lämppärin moottori tullut jo tiensä päähän?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2010 18:14

Mun golfissa puhaltimen moottorille tunnit tuli täyteen vähän alle 200 tkm kohdalla. Poltteli esivastuksen lämpösulaketta muutamaan kertaan ennen kuin tajusin vaihtaa moottorin.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.9.2010 18:33

Olisko muka 163tkm ajetussa lämppärin moottori tullut jo tiensä päähän?
Mistä v**** se moottori tietää paljonko sillä autolla on ajettu.
Mutta moottori siellä varmaan tahmaa, moottori irti ja katsoa mitä se on syönyt.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.9.2010 18:33

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.9.2010 17:07

voisko olla moottorissa pölyä sun muuta paskaa kertyny?

Eikä ne kilometrit kerro kuin paljon se puhallin on pyöriny. Jos autolla on ajettu kaupungissa vaan ja viikonloppuillat parkissa?

Tai sit autolla on todellisuudessa ajetty enemmän kuin mittarissa on ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.9.2010 17:38

Puhallin oli kädessä tuossa keväällä kun laakeri huuti hoosiannaa, rasvasin ja meteli lakkas ja on toiminut tähän asti moitteetta.
Nyt puhallin oli kädessä tuossa viikolla kun ekan kerran otti ja simahti, suoraan akusta virtaa ja pyörii ok eikä möykkää.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.12.2010 13:33

Puhallin päätti alkaa laulu-uralle mutta ääni oli niin karmee että vaihtoon meni.
Lopuksi toimi vaan 2-3 nopeudet ja kylmänä ulina aivan uskomaton.

Motonetista 70e uusi merkitön tarvike, mutta jännä homma että tuossa tarvikemallissa on sokka alapäässä eli tuon saa purettua ja tarvittaessa vaihtaa hiilet/laakerit.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 3.12.2010 17:25

Joh, enemmän tai vähemmän omissa edellisissä vekottimissa (volvo v40 -02 / gti golf -98 ja pug 306 -96) vaihdettu juuri samalla ohjelmalla lämppärin flektit, ensin kitinää -> putsaus ja rasvaus -> vähemmän tai ei ollenkaan kitinää -> jonkun ajan päästä alkanut etuvastukset paukkumaan tai flekti lopettanut toimintansa osin tai kokonaan. Tästä sitten uutta tuuletinta tilalle.

@Mikhauta: Eipä se näe se flekti miten paljon autolla on ajettu ei, mutta hittoako siitä täytyy ruveta ikävään sävyyn mutisemaan, vaikka onkin -jarkko- topicin aloittajana. Voisihan se olla vaikka niinkin, että -jarkko- tietäisi tarkalleen auton historian, missä ja miten on ajettu ja kuinka monta kaljakoria on ollut kyydissä jne.

Kyllä itsekin ihmettelisin, jos "tavanomaisesti ajetussa" ja "normaalikäytössä olleessa" autossa kuukahtaisi tuuletin noilla metreillä, jos autolla on ikää 3-10v. Toistakymmentä vuotta vanhassa autossa ei enää oikeasti ole mikään ihme.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.12.2010 22:13

Nooh, mikko on vannoutunut VAG -harrastaja, emme anna sen häiritä.
Joihinkin automerkkeihin osia vaihdetaan tiheempää, toisiin ei ollenkaan, joskus vaan kummastuttaa.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.12.2010 22:50

Juuri näin, hyvin sanottu Jarkko ;)

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 4.12.2010 13:50

Puhaltimen kestoikään vaikuttaa mm. se onko raittari ennen vai jälkeen puhaltimen. Esim omassani raittari on föönin jälkeen jolloin laakerin paskaantuminen aikanaan on selviö. Vikinän alettua puhallin irti, puhdistus paineilmalla ja rasvaa laakeriin. Taas on hiljainen peli. Niin ja kilsoja n. 130 tkm takana.

Ahma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 31.5.2012 20:44

ViestiKirjoittaja Ahma » 20.6.2012 16:32

Ventossa alkoi puhaltimen säätönuppi kuumentua siihen malliin, että oli tulla sormeen palovamma. Kerkesi olla 3-asenossa parisen tuntia ennen kuin huomasin kuumentumisen. Säätönuppi oli myös sulanut hieman toisesta laidasta.
Irrottelin säätöyksikön kojetaulusta ja olihan siellä kuumana käynyt myös sähköliitin yms. Löytyi purkaamolta uusi säätöyksikkö, mutta kuumeneminen jatkui. Vaihdoin tuon jälkeen raikasilmasuodattimen, jonka jälkeen kytkin kuumenee huomattavasti vähemmän, ts. enää nelosasennossa kuumenee hälyttävästi.

Taitaa olla kohta tuulettimen moottorin vaihto edessä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa