ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 14.9.2010 9:09
Noniin, vastataan omaan kysymykseen kun vika on selvinnyt, jospa olisi joskus jollekkin hyötyä, kuten on itsekkin yrittänyt tietoa etsiä.
Eli tuli nappaistua haldexin ohjain irti. Sitten itse haldex boksin availua ja karu totuus alkoi paljastumaan. Koko boksi oli lähes täynnä haldex öljyä, piirilevyllä, johtojen liittimissä, askelmoottorissa jne. Itse vuotokohta on joko askelmoottorin kiinnityksen yhteydessä oleva O-rengas taikka, askelmoottorin säätämän venttiilin O-renkaissa. Myös itse venttiilin liike tuntui hieman pykivän muutamassa kohdassa, sielläkin oli lika möhnää välissä.
Eli itse venttiilin kaksi O-rengasta tuli uusittua ja myös askelmoottorin ja ohjaimen rungon välinen O-rengas uusiksi, kustannukset huimat 3 euroa. Myös itse boksi, piirilevy, liittimet ja askelmoottori tuli pestyä huolellisestii elektroniikan puhdistusaineella, ja vielä yön ylitse annoin kuivua varmuuden vuoksi lämminvesivartaajan päällä.
Seuraavana päivänä boksi paikalleen, boksin ja haldexin välistä tiivistettä minulla ei ollut uutta jotenka putsasin vanhan ja laitoin siihen kaveriksi tiivisteainetta. Ja sitten ei kun kokeilemaan ja ihme ja kyllä perä lähti vetämään aivan normaalisti, en ollut uskoa että tuo boksi enää heräisi, ilmeisesti oli vain jotenkin oikosissa/sekaisin öljystä, onneksi itse piirilevyn päällä oli jonkinmoinen suojageeli, joka varmasti suojasi piirilevyä viimeiseltä hajoamiselta.
Ainoaksi kysymysmerkiksi tuossa systeemissä jäi se että nouseekohan tuo haldexin öljy mahdollisesti tuon askelmoottorin akselin ja laakerin kautta itse moottoriin ja siitä vuosien saatossa koko boksiin, sitäpähän en tiedä. Ehkä tuossa tapauksessa moottorin päädyssä tulisi olla stefa, jospa se on jäänyt suunnittelijalta unholaan taikka tuonne ei muodostukkaan painetta, sen enempi en jäänyt rakennetta tutkailemaan. Pääasia että nyt taas pelittää. :)