97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Valvoja: ffp jäsenet
97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Onko kellään linkkiä / ohjetta kyseiseen toimitukseen.
Tiukassa on, ennenkuin jotain hajoaa niin neuvokaa tyhmää.
Kiitos
Tiukassa on, ennenkuin jotain hajoaa niin neuvokaa tyhmää.
Kiitos
On muuten jumalainen keksintö tuo ulosvedin. Juuri tuossa TT:stä käytin niveliä auki kun tutkailin, että mikä on löysä ja aikasemmin tuota työkalua kun ei ole ollut niin on aivan turhaa aikaa vietetty noita irrotellessa ties minkälaisilla vasaroilla ja lekoilla.
Noita työkaluja ei kannata sitten käyttää ehjän pallonivelen poisottoon jos on tarkoitus laittaa sama nivel vielä takaisin esimerkiksi iskariremonttia tehdessä. Riippuu hieman autostakin mutta lähes aina suojakumi repeää kun paukuttaa tuota U-mallista haarukkaa sinne pallonivelen väliin. Toisinaan auttaa jos paikat putsaa ensin jarrukliinerillä ja sitten laittaa runsaasti voiteluainetta perään.
Mikä tuohon irroitukseen olisi oikea konsti jos halutaan kumin ja pallonivelen säilyvän ehjänä ?
Mikä tuohon irroitukseen olisi oikea konsti jos halutaan kumin ja pallonivelen säilyvän ehjänä ?
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Ulompi pää pitäisi kyllä lähteä helposti irti tolpasta kun levittää isommalla meisselillä kiinnityspultin urasta.
Helpolta ainakin näyttää :)
https://www.youtube.com/watch?v=Zhipi4ezG4M
Helpolta ainakin näyttää :)
https://www.youtube.com/watch?v=Zhipi4ezG4M
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Kyllä se pultti pitää ottaa pois, nivelessä on hahlo sen kohdalla eikä tule pois jos pultti on paikallaan. Lekaa ja lämpöä niin hyppää melkein itsestään pois.
Ei se levitys auta mitään jos pultti ei ole pois, videollakin sen on irroitettu
Ei se levitys auta mitään jos pultti ei ole pois, videollakin sen on irroitettu
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
MikaJ kirjoitti:Kyllä se pultti pitää ottaa pois, nivelessä on hahlo sen kohdalla eikä tule pois jos pultti on paikallaan. Lekaa ja lämpöä niin hyppää melkein itsestään pois.
Ei se levitys auta mitään jos pultti ei ole pois, videollakin sen on irroitettu
Juu, mutta auttaa siihen ettei tarvita pallonivelen ulosvetäjää.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Itse en ole ikinä ulosvetäjää tarvinnut. Ollutko sitten tuuria, että hyvinkin helposti yleensä lähtenyt pelkästään siitä yläpuolista pulttia löysäämällä ja sen päähän vasaralla lyömällä että sen saa vähän irti. Sen jälkeen joku pidempi ruuvi tilalle että sen avulla saa koko matkalta naputeltua pois.
97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Raidepään lukituspultti katki eikä ainakaan vielä ole lähtenyt ulos lyömällä. Lyömällähän se tulee ulos, ei sitä tolpan takaa kierretä?
Onko se pultti erikoispultti, kannastaan viistetty jotta ei pyöri? Vai onko tavallinen?
Helpointa lienee kysyä Laakkoselta pulttia?
Edit: TRW:n raidepään mukana ei tullut uutta pulttia, Meyle HD:ssa tulee. Otin OEM-osan koska HD Meyle voisi olla myyjän mukaan liian jäykkä toisen käytetyn kaveriksi.
Pultti on vissiin M10x1.5 60mm ja piolen kierrettä, viistetty kanta lukitusta varten.
Onko se pultti erikoispultti, kannastaan viistetty jotta ei pyöri? Vai onko tavallinen?
Helpointa lienee kysyä Laakkoselta pulttia?
Edit: TRW:n raidepään mukana ei tullut uutta pulttia, Meyle HD:ssa tulee. Otin OEM-osan koska HD Meyle voisi olla myyjän mukaan liian jäykkä toisen käytetyn kaveriksi.
Pultti on vissiin M10x1.5 60mm ja piolen kierrettä, viistetty kanta lukitusta varten.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Onko muille tapahtunut vastaavaa, että vaakasuuntainen lukituspultti katkeaa tolpan sisään? Rost offia on ruiskuteltu nyt muutaman päivän, aika yhtäpuuta on siellä. Lähteekö lyömällä, entä toholla? Vai miten vanha pultti pois?
Kaasupillejä ei tietysti ole, kävi mielessä että olisko kuumailmapuhaltimesta mitään hyötyä.
Kaasupillejä ei tietysti ole, kävi mielessä että olisko kuumailmapuhaltimesta mitään hyötyä.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Itse koittaisin samaan tapaan poraamalla kuin sitä ylätukivarsien pitkää pulttia joskus joutunut.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
T.Hell kirjoitti:Itse koittaisin samaan tapaan poraamalla kuin sitä ylätukivarsien pitkää pulttia joskus joutunut.
Meinaatko, että onnistuu 10mm poralla kairata vanha pultti pois?
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
alspe kirjoitti:Meinaatko, että onnistuu 10mm poralla kairata vanha pultti pois?
Onnistuu, kerran olen joutunut tekemään kun katkesi pultti.
Porasin ensin pienemmällä terällä, olisko ollut 5mm ja sitten 10mm.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Paimeilmavasara/taltta irrottaa uskomattoman tiukassa olevia tappeja ja pultteja. Kannattaa kokeilla jos on mahdollista käyttää.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Jollain pienellä terällä kannattaa aloittaa ja sitten isontaa siitä. Se pienempi yleensä porautuu vähän paremmin, kuin että isolla heti aloittaa.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
T.Hell kirjoitti:Jollain pienellä terällä kannattaa aloittaa ja sitten isontaa siitä. Se pienempi yleensä porautuu vähän paremmin, kuin että isolla heti aloittaa.
Joo tietenkin pienellä ensin. Mietityttää, että voiko tuon pilata kovin helposti? Aloitin poraamaan 4mm terällä, mutta eihän sitä helposti saa tasan keskelle. Jos reikää ei saa ihan keskelle pulttia niin koko paska tolppa menee pilalle?
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Lähtihän se sieltä, mutta ihan keskelle ei poraus onnistunut. Lähti hakemaan hiukan vasemmalla kun oikeaa puolta korjasin. 10mm poralla surisee nyt hyvin läpi. Liekö liian hyvin eli varmaan 11mm pora menisi läpi. :/
Onko lukituspultilla siinä millin tarkkaa tehtävää? Tärkeintä kai on se, että pultti puristaa olka-akselin raidepään akselia? Raidepään akselissa on toki ura pultille mutta se ura on hyvin "laaja", ei se kai korkeusasemaa määritä?
Meylen raidepään sarjassa tuli muuten uusi lukituspultti joka oli kokoa M10x60mm! Sehän ainakin 20mm liian pitkä, ei kidan leveys ole kuin 30-40mm.


Onko lukituspultilla siinä millin tarkkaa tehtävää? Tärkeintä kai on se, että pultti puristaa olka-akselin raidepään akselia? Raidepään akselissa on toki ura pultille mutta se ura on hyvin "laaja", ei se kai korkeusasemaa määritä?
Meylen raidepään sarjassa tuli muuten uusi lukituspultti joka oli kokoa M10x60mm! Sehän ainakin 20mm liian pitkä, ei kidan leveys ole kuin 30-40mm.


Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Nostellaan nyt tätäkin aihetta vielä.
Onko mielestänne vaakasuuntaisella lukituspultilla mielestänne tarkkakin asento/merkitys? Audifinnsin vastaavassa ketjussa joku kirjoitti, että lukituspultilla lukitaan raidepään korkeusasema joka vaikuttaa pyöränkulmiin.
Minusta raidepään akselissa oleva ura lukituspulttia varten on sen verran "laaja", että ei sillä mitään korkeusasemia lukita.
Meinaan kun mulla lukituspultti ei ole nyt millilleen alkuperäisessä paikassa koska reiän poraus veti pulti nyt hiukan (0,5-1mm?) kauemmas raidetangon pään akselista eli ei lukitse uraan niin jämäkästi kuin pitäisi. Jääköhän tämä kolisemaan kuinka vain kaikki vaan kireälle nippuun ja se mitään kolise :D toivottavasti...

Onko mielestänne vaakasuuntaisella lukituspultilla mielestänne tarkkakin asento/merkitys? Audifinnsin vastaavassa ketjussa joku kirjoitti, että lukituspultilla lukitaan raidepään korkeusasema joka vaikuttaa pyöränkulmiin.
Minusta raidepään akselissa oleva ura lukituspulttia varten on sen verran "laaja", että ei sillä mitään korkeusasemia lukita.
Meinaan kun mulla lukituspultti ei ole nyt millilleen alkuperäisessä paikassa koska reiän poraus veti pulti nyt hiukan (0,5-1mm?) kauemmas raidetangon pään akselista eli ei lukitse uraan niin jämäkästi kuin pitäisi. Jääköhän tämä kolisemaan kuinka vain kaikki vaan kireälle nippuun ja se mitään kolise :D toivottavasti...

Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Kyllähän sillä nimenomaan lukitaan se raidetangon pää sen jälkeen kun se on säädetty oikeaan korkeuteen. Sen takia se kolo on raidetangon päässä väljä että saa muutaman millin säädettyä sitä ylös alas. Ei sillä oo väliä vaikka sulla on nyt se reikä porattu holoksi, kunhan se vain muuten kestää eikä katkea.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
MikaJ kirjoitti:Kyllähän sillä nimenomaan lukitaan se raidetangon pää sen jälkeen kun se on säädetty oikeaan korkeuteen. Sen takia se kolo on raidetangon päässä väljä että saa muutaman millin säädettyä sitä ylös alas. Ei sillä oo väliä vaikka sulla on nyt se reikä porattu holoksi, kunhan se vain muuten kestää eikä katkea.
Niin eli liittyy enemmänkin pyöränkulmiin? Ainakin niissä kaikissa videoissa mitä youtubesta katselin niin ei siinä paljon korkeusasemia katseltu ja toisekseen, vetäähän tuo raidepään oma yläpultti raidepään yläsentoon, sen kun vaan kiristää ja pultissa on varaa?
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Yläpultti ei ole sitä varten että sillä kirrataan ensin pää yläasentoon. Sillä saa vedätettyä päätä ylöspäin kun poikkipultti on nihkeästi kiinni ja tarkistetaan että jousituksen ylös-alas liikkeen aikana auraus pysyy halutulla tasolla.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
MikaJ kirjoitti:Yläpultti ei ole sitä varten että sillä kirrataan ensin pää yläasentoon. Sillä saa vedätettyä päätä ylöspäin kun poikkipultti on nihkeästi kiinni ja tarkistetaan että jousituksen ylös-alas liikkeen aikana auraus pysyy halutulla tasolla.
Ei varmaan olekaan, tuli vaan mieleen, että näin varmaan tehdään kun vedetään kaikki pultit ns. tarpeeksi kireelle. No, ehkä se korkeusasema säilyy hyvinkin kun vaan pitkän pultin kirraa ensin tarpeeksi tiukkaan.
Enpä ole kotterosta koskaan pyöränkulmia säädellyt kun maksaa homma niin paljon, mielummin ostaa renkaita silläkin rahalla.
Re: 97-00 Passat raidetangon päiden vaihto?
Itse raidetanko jumissa. Ei lähde pyörimään auki edes lämmittämällä. Onko muita tipsejä kuin katkaista ja hitsata mutteri päähän?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa