Vw golf 3 etupää kolmiotukivarren helan vaihto+alapallo

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

Vw golf 3 etupää kolmiotukivarren helan vaihto+alapallo

ViestiKirjoittaja Juiio » 15.7.2009 15:27

Kokemus alustahommista melkeimpä nolla eli pitäisi vaihtaa sen kolmiotukivarren, tai mikä ikinä se onkaan niin taaimmainen hela molemmille puolin. Tarkastelin sen verran että näytti olevan se kumiosa toiselta puolen tohjona ja tukivarsi makasi koria vasten. Kuinkahan tiukkaan tuon helan metallirunko on jämähtänyt itse tukivarteen? Onko kokemusta onnistuisiko ihan kotikonstein tuon laitto eli se takimmaisen helan kiinnitys auki, jotain korin ja tukivarren väliin ja naputtelemaan entistä pois?

Tuossa vaan korjaamolla tuumi että tartteis irrottaa koko kolmiotukivarsi ja töitä menee 1½h/puoli.

Alapallonivelen vaihto nyt menee, mut jos jotain kokemuspohjaisia vinkkejä niin kertokaa poikkee.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 15.7.2009 15:36

Tukivarren joutuu irroittaan jos sen taaemman helan vaihtaa. Prässi hyvä apuväline helan vaihdossa mutta onnistuu ruuvipenkissä tai pultti/prikka hässäkälläkin vaihto.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.7.2009 19:48

Kummankin helan, etumaisen ja takimaisen vaihto onnistuu helpoiten kun nakkaat uudet puslat pakkaseen hyvissä ajoin ja toholla lämmottelet korvakkoja vähän aikaan...sitten vaan kylmät puslat paikalleen ja muovivasaralla naputtelemalla uppoavat paikalleen...todella nätisti menevät tuolla konstilla...vanhojen helojen irroitus taitaa tapahtua helpoiten dremelillä lohkomalla ulkokehä palasiksi...

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 15.7.2009 23:49

Löyty sopiva pikkupaja laittamaan autoa eli kannattaisiko nyt samalla uusia noiden etupään kolmiotukivarsien etummaisetkin helat? Vai onko oletettavaa että ne kestää vielä esimerkiksi 100tkm, kunto nimittäin vaikuttaa ihan hyvältä. Toisin kuin takahelojen. Eli onko kokemusta/tietoa asiasta.

Maallikko tartteis vielä semmosen tiedon että kun kyseisellä pajalla ei pysty tekemään nelipyöräsuuntausta niin muuttaako alapallonivelen vaihto radikaalisti pyöräkulmia? Pitäisikö käyttää vielä nelipyöräsuuntauksessa kaupanpäälle. Viekööt golffi nyt tuhkatkin pesästä eli laitetaan viimesen päälle, hyvin tuo nimittäin tähän asti on palvellutkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.7.2009 0:00

Kyllä se suuntaus väkisin muuttuu. Tekijästä ja säkästä kiinni kuinka paljon.

Kannattais luultavasti laittaa kaikki puslat ja nivelet hyvillä osilla kerralla kuntoon kun suuntaus maksaa saksalaisten nivelten verran...

Ja jos ajettavuutta haluaa niin uretaaniset puslat tukivarteen.

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 16.7.2009 0:24

Puhutaan nyt ilmeisesti puslista, joita itse heloina mainitsin? Ymmärränkö oikein että kannattaisi nyt samalla kun laittaa sen alapallonivelen niin vaihtaa niihin kolmiotukivarsiin etummaiset ja taaimmaiset puslat, vai vieläkö muita puslia?

Taidan tehdä niin että kun tuossa pajalla pystyy mittaamalla laittamaan kulmat suurinpiirtein oikein niin laitattaa nuo nivel/puslahommat tälle kesää kuntoon ja ensi keväänä vaihdan kaverin kanssa etuiskarit tuohon niin käytän sitten ihan koneellisesti suuntauttamassa. Keväällä kuitenkin myös kesärenkaiden osto edessä.

Vaihdatin nimittäin takaiskarit ja madallusjouset joka nurkkaan tuohon niin yllättäen huomasi että ei ne olevinaan hyvät etuiskarit jaksakaan jäykkien jousien liikettä kunnolla vaimentaa. Katsastusmies vaati vielä muutoskatsastamaan jouset, muka huomasi ;)

No onneksi ei tarvitse ihan ryöstöhintaa töistä maksaa ja toisekseen ei nyt ihan pahin katiska ole mihin rahaa upottaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.7.2009 0:41

Puhutaan nyt ilmeisesti puslista, joita itse heloina mainitsin? Ymmärränkö oikein että kannattaisi nyt samalla kun laittaa sen alapallonivelen niin vaihtaa niihin kolmiotukivarsiin etummaiset ja taaimmaiset puslat, vai vieläkö muita puslia?
Juu ja ei muita puslia ja myös raidenivelet.

Noi kaikki nivelet kyllä sitten menis ihan yhtä lailla siinä iskarirempassakin...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.7.2009 11:08

Mielellään kaikki kuluva siitä ympäristöstä saman tien uusiksi. Ainakin molemmat tukivarren puslat, alapallot ja raidetangon päät. Kyllä ne iskaritkin menee siinä samalla tukikumeineen ;)

Jos varmasti haluat tehdä, niin hommaa toiset alatukivarret ja laita niihin uudet helat/puslat valmiiksi. Tällöin ei tarvi pitää autoa rempassa kovinkaan pitkään. Ja valmiiksi ruiskuttelee jo ruosteenirroitinta niihin tukivarren kiinnityspultteihin...

Jos tosiaan kaikki vaihdat tuosta etupäästä, niin tuskin tarvitsee enää etupään tuentaa korjailla, ellet ajele 100tkm+ per vuosi ;).

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 16.7.2009 13:08

Noh tällä hetkellä suunnitelmana on laittaa uudet iskarit+tukivarren puslat+oikea alapallo samalla kertaa. Kuukausi aikaa uusintakatsastukseen. 230tkm ajettu auto joten en jaksa uskoa että ihan jokakohta olisi vielä lopussa. Historialtaan ollut taatusti asiallisessa ajossa. Ks. kaveri osaa mittaamalla laittaa pyöränkulmat suunnilleen hyvin niin katsoo lähteekö syömään jostain noita huonoja kesärenkaita. Mikäli näin niin käyttää sit suuntauksessa. Keväällä kuitenkin renkaanosto.

Oikealta puolen oli menny tuo pusla kokonaan tohjoksi joten lienee osasyy alapallon väljistymiseen kun tukivarsi makasi koria vasten?
Viimeksi muokannut Juiio, 16.7.2009 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 16.7.2009 13:20

Saahan ne kulmat mittaamalla sinnepäin, mutta ei se silti hyvä ole. Ja iskarin alapään pultit kun ottaa irti niin camber menee siinä täysin sekasin. Käytä vaan remontin jälkeen suosiolla suuntauksessa, on mukavampi ajellakin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.7.2009 0:54

Jos varmasti haluat tehdä, niin hommaa toiset alatukivarret ja laita niihin uudet helat/puslat valmiiksi. Tällöin ei tarvi pitää autoa rempassa kovinkaan pitkään.
Mun tuntumalta tuo on melkein lasten leikkiä koko rumbassa. Uudet puslat menee liukkarin ja pultista kasatun vetimen kanssa alle minuutissa. Vaiva on niiden vanhojen pois jyystämisessä.

Lisäksi tarviketukivarsissa on nähty omintakeisia puslakokoja ja niiden sijainteja.

Itse olen vahvasti sillä kannalla että kaikki kerralla kuntoon uretaanipuslilla ja seuraavat 200 tkm on taattu. Olisi yksi vaivalloinen kokonaisuus taas hoidettu pois mielestä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.7.2009 9:31

Enpä minäkään tarviketukivarsia kannata missään nimessä. Jostain purkuautosta ostaa tukivarret pois ja sadepäivänä vaihtaa puslat etukäteen ja vähän maalailee niitä samalla ehompaan kuntoon. Jotenkin vaan tykkään tehdä remppaa "osa pois - uusi vierestä heti kiinni" -menetelmällä.

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 25.7.2009 0:32

Kokemattomammalta meni oikeanpuolen puslien ja alapallonivelen vaihtoon 4h ja vasemman puolen puslat vaihtui sitten jo alle 2h. Joku toinen päivä on vuorossa etuiskareiden laitto+laitan nyt vielä vasemman alapallonivelen ja vien sitten pyöräsuuntaukseen. Helmat kaipaa vähän ruosteenpoistoa ja ehkä uutta peltiä joten siihen täytyy päivä varata.

Pultti/prikka/holkki patentilla lähti etummaiset puslat kaikkein helpoiten. Noin 10min per pusla. Takimmaiset lähti lyömällä ne kehät tohjoksi. Uudet pakkasesta ja ruuvipenkissä holkin kanssa rutistamalla näppärästi paikalleen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.7.2009 0:46

Laitoitko kumipuslat vai uretaaniset? Entäs raidenivelet?

Tuo on kovin tyypillistä että aika putoaa noin kolme desibeliä kun toiselle puolelle siirrytään.

Parhaimmillaan oon ite päässy 4:1 aikaan kun on puoli vaihtunut... Mutta toisaalta mun remonteissa ei oo oikeestaan ikinä kiire kun tutuille tai itselle tekee. Joskus sisko perkele hiillostaa että koskas olis valmista, mutta yleensä sekin hiljenee kun tarjoan että saa tulla itse laittamaan jos ei tahti miellytä :)

Juiio
-
Viestit: 117
Liittynyt: 17.12.2007 18:09

ViestiKirjoittaja Juiio » 26.7.2009 23:05

Kumipuslat meni alle. Mitä tarkoitat raidenivelillä? Raidetangonpäät? Niihin en ole koskenut, olisiko syytä 230tkm ajetussa autossa, joka nyt ei nuorison poljettavana ole päässyt olemaan muuten kuin itselläni.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.7.2009 23:19

Raidetangon ulomman pään nivel.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 26.7.2009 23:30

Jos pyöräntuennasta jotain vaihtaa, kannattaa vaihtaa kaikki kerralla.
Ihan aikuisten oikeasti se on pitkällä tähtäimellä edullisin ja järkevin vaihtoehto.
Pienin väliajoin ne joutuu sieltä kaikki kuitenkin uusimaan, ja silloin on jokaisella kerralla erikseen korjaamokäynti ja uusi pyöränsuuntaus edessä. Ei ole halpaa, eikä hauskaakaan.
Näihin McPherson -tuentoihin ei edes varaosat maksa pahemmin, eli suhteessa vielä kalliimmaksi tulee näissä vaihtaa joka osa yksitellen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa