Vw golf 3 etupää kolmiotukivarren helan vaihto+alapallo
Valvoja: ffp jäsenet
Vw golf 3 etupää kolmiotukivarren helan vaihto+alapallo
Kokemus alustahommista melkeimpä nolla eli pitäisi vaihtaa sen kolmiotukivarren, tai mikä ikinä se onkaan niin taaimmainen hela molemmille puolin. Tarkastelin sen verran että näytti olevan se kumiosa toiselta puolen tohjona ja tukivarsi makasi koria vasten. Kuinkahan tiukkaan tuon helan metallirunko on jämähtänyt itse tukivarteen? Onko kokemusta onnistuisiko ihan kotikonstein tuon laitto eli se takimmaisen helan kiinnitys auki, jotain korin ja tukivarren väliin ja naputtelemaan entistä pois?
Tuossa vaan korjaamolla tuumi että tartteis irrottaa koko kolmiotukivarsi ja töitä menee 1½h/puoli.
Alapallonivelen vaihto nyt menee, mut jos jotain kokemuspohjaisia vinkkejä niin kertokaa poikkee.
Tuossa vaan korjaamolla tuumi että tartteis irrottaa koko kolmiotukivarsi ja töitä menee 1½h/puoli.
Alapallonivelen vaihto nyt menee, mut jos jotain kokemuspohjaisia vinkkejä niin kertokaa poikkee.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Kummankin helan, etumaisen ja takimaisen vaihto onnistuu helpoiten kun nakkaat uudet puslat pakkaseen hyvissä ajoin ja toholla lämmottelet korvakkoja vähän aikaan...sitten vaan kylmät puslat paikalleen ja muovivasaralla naputtelemalla uppoavat paikalleen...todella nätisti menevät tuolla konstilla...vanhojen helojen irroitus taitaa tapahtua helpoiten dremelillä lohkomalla ulkokehä palasiksi...
Löyty sopiva pikkupaja laittamaan autoa eli kannattaisiko nyt samalla uusia noiden etupään kolmiotukivarsien etummaisetkin helat? Vai onko oletettavaa että ne kestää vielä esimerkiksi 100tkm, kunto nimittäin vaikuttaa ihan hyvältä. Toisin kuin takahelojen. Eli onko kokemusta/tietoa asiasta.
Maallikko tartteis vielä semmosen tiedon että kun kyseisellä pajalla ei pysty tekemään nelipyöräsuuntausta niin muuttaako alapallonivelen vaihto radikaalisti pyöräkulmia? Pitäisikö käyttää vielä nelipyöräsuuntauksessa kaupanpäälle. Viekööt golffi nyt tuhkatkin pesästä eli laitetaan viimesen päälle, hyvin tuo nimittäin tähän asti on palvellutkin.
Maallikko tartteis vielä semmosen tiedon että kun kyseisellä pajalla ei pysty tekemään nelipyöräsuuntausta niin muuttaako alapallonivelen vaihto radikaalisti pyöräkulmia? Pitäisikö käyttää vielä nelipyöräsuuntauksessa kaupanpäälle. Viekööt golffi nyt tuhkatkin pesästä eli laitetaan viimesen päälle, hyvin tuo nimittäin tähän asti on palvellutkin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Puhutaan nyt ilmeisesti puslista, joita itse heloina mainitsin? Ymmärränkö oikein että kannattaisi nyt samalla kun laittaa sen alapallonivelen niin vaihtaa niihin kolmiotukivarsiin etummaiset ja taaimmaiset puslat, vai vieläkö muita puslia?
Taidan tehdä niin että kun tuossa pajalla pystyy mittaamalla laittamaan kulmat suurinpiirtein oikein niin laitattaa nuo nivel/puslahommat tälle kesää kuntoon ja ensi keväänä vaihdan kaverin kanssa etuiskarit tuohon niin käytän sitten ihan koneellisesti suuntauttamassa. Keväällä kuitenkin myös kesärenkaiden osto edessä.
Vaihdatin nimittäin takaiskarit ja madallusjouset joka nurkkaan tuohon niin yllättäen huomasi että ei ne olevinaan hyvät etuiskarit jaksakaan jäykkien jousien liikettä kunnolla vaimentaa. Katsastusmies vaati vielä muutoskatsastamaan jouset, muka huomasi ;)
No onneksi ei tarvitse ihan ryöstöhintaa töistä maksaa ja toisekseen ei nyt ihan pahin katiska ole mihin rahaa upottaa.
Taidan tehdä niin että kun tuossa pajalla pystyy mittaamalla laittamaan kulmat suurinpiirtein oikein niin laitattaa nuo nivel/puslahommat tälle kesää kuntoon ja ensi keväänä vaihdan kaverin kanssa etuiskarit tuohon niin käytän sitten ihan koneellisesti suuntauttamassa. Keväällä kuitenkin myös kesärenkaiden osto edessä.
Vaihdatin nimittäin takaiskarit ja madallusjouset joka nurkkaan tuohon niin yllättäen huomasi että ei ne olevinaan hyvät etuiskarit jaksakaan jäykkien jousien liikettä kunnolla vaimentaa. Katsastusmies vaati vielä muutoskatsastamaan jouset, muka huomasi ;)
No onneksi ei tarvitse ihan ryöstöhintaa töistä maksaa ja toisekseen ei nyt ihan pahin katiska ole mihin rahaa upottaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu ja ei muita puslia ja myös raidenivelet.Puhutaan nyt ilmeisesti puslista, joita itse heloina mainitsin? Ymmärränkö oikein että kannattaisi nyt samalla kun laittaa sen alapallonivelen niin vaihtaa niihin kolmiotukivarsiin etummaiset ja taaimmaiset puslat, vai vieläkö muita puslia?
Noi kaikki nivelet kyllä sitten menis ihan yhtä lailla siinä iskarirempassakin...
Mielellään kaikki kuluva siitä ympäristöstä saman tien uusiksi. Ainakin molemmat tukivarren puslat, alapallot ja raidetangon päät. Kyllä ne iskaritkin menee siinä samalla tukikumeineen ;)
Jos varmasti haluat tehdä, niin hommaa toiset alatukivarret ja laita niihin uudet helat/puslat valmiiksi. Tällöin ei tarvi pitää autoa rempassa kovinkaan pitkään. Ja valmiiksi ruiskuttelee jo ruosteenirroitinta niihin tukivarren kiinnityspultteihin...
Jos tosiaan kaikki vaihdat tuosta etupäästä, niin tuskin tarvitsee enää etupään tuentaa korjailla, ellet ajele 100tkm+ per vuosi ;).
Jos varmasti haluat tehdä, niin hommaa toiset alatukivarret ja laita niihin uudet helat/puslat valmiiksi. Tällöin ei tarvi pitää autoa rempassa kovinkaan pitkään. Ja valmiiksi ruiskuttelee jo ruosteenirroitinta niihin tukivarren kiinnityspultteihin...
Jos tosiaan kaikki vaihdat tuosta etupäästä, niin tuskin tarvitsee enää etupään tuentaa korjailla, ellet ajele 100tkm+ per vuosi ;).
Noh tällä hetkellä suunnitelmana on laittaa uudet iskarit+tukivarren puslat+oikea alapallo samalla kertaa. Kuukausi aikaa uusintakatsastukseen. 230tkm ajettu auto joten en jaksa uskoa että ihan jokakohta olisi vielä lopussa. Historialtaan ollut taatusti asiallisessa ajossa. Ks. kaveri osaa mittaamalla laittaa pyöränkulmat suunnilleen hyvin niin katsoo lähteekö syömään jostain noita huonoja kesärenkaita. Mikäli näin niin käyttää sit suuntauksessa. Keväällä kuitenkin renkaanosto.
Oikealta puolen oli menny tuo pusla kokonaan tohjoksi joten lienee osasyy alapallon väljistymiseen kun tukivarsi makasi koria vasten?
Oikealta puolen oli menny tuo pusla kokonaan tohjoksi joten lienee osasyy alapallon väljistymiseen kun tukivarsi makasi koria vasten?
Viimeksi muokannut Juiio, 16.7.2009 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun tuntumalta tuo on melkein lasten leikkiä koko rumbassa. Uudet puslat menee liukkarin ja pultista kasatun vetimen kanssa alle minuutissa. Vaiva on niiden vanhojen pois jyystämisessä.Jos varmasti haluat tehdä, niin hommaa toiset alatukivarret ja laita niihin uudet helat/puslat valmiiksi. Tällöin ei tarvi pitää autoa rempassa kovinkaan pitkään.
Lisäksi tarviketukivarsissa on nähty omintakeisia puslakokoja ja niiden sijainteja.
Itse olen vahvasti sillä kannalla että kaikki kerralla kuntoon uretaanipuslilla ja seuraavat 200 tkm on taattu. Olisi yksi vaivalloinen kokonaisuus taas hoidettu pois mielestä.
Kokemattomammalta meni oikeanpuolen puslien ja alapallonivelen vaihtoon 4h ja vasemman puolen puslat vaihtui sitten jo alle 2h. Joku toinen päivä on vuorossa etuiskareiden laitto+laitan nyt vielä vasemman alapallonivelen ja vien sitten pyöräsuuntaukseen. Helmat kaipaa vähän ruosteenpoistoa ja ehkä uutta peltiä joten siihen täytyy päivä varata.
Pultti/prikka/holkki patentilla lähti etummaiset puslat kaikkein helpoiten. Noin 10min per pusla. Takimmaiset lähti lyömällä ne kehät tohjoksi. Uudet pakkasesta ja ruuvipenkissä holkin kanssa rutistamalla näppärästi paikalleen.
Pultti/prikka/holkki patentilla lähti etummaiset puslat kaikkein helpoiten. Noin 10min per pusla. Takimmaiset lähti lyömällä ne kehät tohjoksi. Uudet pakkasesta ja ruuvipenkissä holkin kanssa rutistamalla näppärästi paikalleen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laitoitko kumipuslat vai uretaaniset? Entäs raidenivelet?
Tuo on kovin tyypillistä että aika putoaa noin kolme desibeliä kun toiselle puolelle siirrytään.
Parhaimmillaan oon ite päässy 4:1 aikaan kun on puoli vaihtunut... Mutta toisaalta mun remonteissa ei oo oikeestaan ikinä kiire kun tutuille tai itselle tekee. Joskus sisko perkele hiillostaa että koskas olis valmista, mutta yleensä sekin hiljenee kun tarjoan että saa tulla itse laittamaan jos ei tahti miellytä :)
Tuo on kovin tyypillistä että aika putoaa noin kolme desibeliä kun toiselle puolelle siirrytään.
Parhaimmillaan oon ite päässy 4:1 aikaan kun on puoli vaihtunut... Mutta toisaalta mun remonteissa ei oo oikeestaan ikinä kiire kun tutuille tai itselle tekee. Joskus sisko perkele hiillostaa että koskas olis valmista, mutta yleensä sekin hiljenee kun tarjoan että saa tulla itse laittamaan jos ei tahti miellytä :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos pyöräntuennasta jotain vaihtaa, kannattaa vaihtaa kaikki kerralla.
Ihan aikuisten oikeasti se on pitkällä tähtäimellä edullisin ja järkevin vaihtoehto.
Pienin väliajoin ne joutuu sieltä kaikki kuitenkin uusimaan, ja silloin on jokaisella kerralla erikseen korjaamokäynti ja uusi pyöränsuuntaus edessä. Ei ole halpaa, eikä hauskaakaan.
Näihin McPherson -tuentoihin ei edes varaosat maksa pahemmin, eli suhteessa vielä kalliimmaksi tulee näissä vaihtaa joka osa yksitellen.
Ihan aikuisten oikeasti se on pitkällä tähtäimellä edullisin ja järkevin vaihtoehto.
Pienin väliajoin ne joutuu sieltä kaikki kuitenkin uusimaan, ja silloin on jokaisella kerralla erikseen korjaamokäynti ja uusi pyöränsuuntaus edessä. Ei ole halpaa, eikä hauskaakaan.
Näihin McPherson -tuentoihin ei edes varaosat maksa pahemmin, eli suhteessa vielä kalliimmaksi tulee näissä vaihtaa joka osa yksitellen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa