Tässä piakoin olisi uuden auton osto edessä, niin aloin miettimään nuiden nelivetotekniikoiden eroa.
Eli kun nuita Golffeja ja Skodia sekä eräitä citymaastureita olen katsellut niin kaikissa on ollut tuo haldexin neliveto. Kysymyksiä pulpahteli mieleen heti muutamia. Ensinnäkin, että kuinka nopeaa tuo haldexin neliveto reagoi siihen, että takanakin tarvittaisiin sitä vetoa. Esimerkkinä että lähdet valoista kaasu pohjassa, niin rappaako etupyörät tyhjää hetken ennen kuin auto älyää siirtää sitä vetoa taakse? Ja mitenkäs tuommoinen neliveto pelaa jos haluaa sivuluisua vähän vetää, nakkeleeko se sitä vetoa minne sattuu? tuntuisi, että saattaa olla ongelmia kun välillä auto vetää edestä ja välillä takaa.. torsenin kanssa tätä ongelmaahan ei olisi.
Tuo torsenin nelivetohan tuo himmottaisi mutta käsitykseni mukaan niitä ei löydy kuin Audeista ja Subaruista.. ja ne kun maksaa hunajaa molemmat.
löysin tuosta haldex-nelivedosta yhden aiheen jo, mutta asia jäi vähän epäselväksi niin päätin tehdä uuden.
nelivedot: haldex vs. torsen
Valvoja: ffp jäsenet
Haldex on nopea, Torsen nakkelee voimaa vähän milloin minnekin. Aiheesta on niin täällä kuin Audikerhon palstalla käyty useita keskusteluja. Suosittelen hakusanoja haldex, torsen, 4motion, quattro yms...
Ainakaan uudemmilla Haldexeilla (kuten Golf V) ei vedon siirtymistä oikeastaan ehdi mitenkään havaita, vaan auto tuntuu ajossa kuin olisi jatkuva neliveto. Juurikin viitos-Golfin 4-Motion versiolla melko paljon ajaneena voin todeta, että todella hieno systeemi. Toiminta on virheetöntä ainakin minun mittapuullani. Ja Subarun visko-systeemiin verrattuna ajettavuus aivan eri planeetalta, siis selvästi parempi. (Sekä VW:llä että Subarulla monet vuodet ajaneena). Ei ehdi etupyörät sutia, vaan lähtee kuin hauki rannasta, lumellakin.
Ja ESP pois kytkettynä tottelee liukkaalla kaarteissa todella kiltisti kaasua, eli menee sladissa nätisti ja hallitusti, ilman mitään vedon "aaltoilua" akseleiden välillä.
...ja minun muistaakseni ei TorSeneita ole ainakaan perus-Subaruissa, vaan niissä on viskokytkimet. Oliko sitten STI-Imprezoissa joissain jopa TorSen? kuka muistaa...
Yleisimmät TorSen -rakenteet ovat pitkittäiskoneisissa Audeissa ja Lancia Integralessa.
Ja ESP pois kytkettynä tottelee liukkaalla kaarteissa todella kiltisti kaasua, eli menee sladissa nätisti ja hallitusti, ilman mitään vedon "aaltoilua" akseleiden välillä.
...ja minun muistaakseni ei TorSeneita ole ainakaan perus-Subaruissa, vaan niissä on viskokytkimet. Oliko sitten STI-Imprezoissa joissain jopa TorSen? kuka muistaa...
Yleisimmät TorSen -rakenteet ovat pitkittäiskoneisissa Audeissa ja Lancia Integralessa.
Mika B kirjoitti:Öh, perusteluja?
Väite perustuu niinkin tukevalle pohjalle kuin nettikeskustelulle. Jossain Audipalstan pitkässä väittelyssä näin todettiin. Torsenhan ohjaa voimaa sinne, minne sitä tarvii, ja näin ollen voimanjako voi vaihdella suurellakin suhteella. Haldex (ainakin alkupään mallit) ei ohjaa kuin enintään puolet taka-akselille. Molemmille järjestelmille löytyy kannattajansa.
Haldex toimii myös peruuttaessa, veto katkeaa jarrua tai käsijarrua käytettäessä.
Uusimissa Haldexeissa on 50/50 jako päällä liikkeelle lähdettäessä.
Ei ole. Se vetosuhde vaihtelee jatkuvasti tarpeen ja tilanteen mukaan. Gen2 Haldexista eteenpäin taakse välitetään jatkuvasti vähän vetoa kyllä, mutta ei 50/50 suhteessa muuten kuin tarpeen vaatiessa. Gen1 haldexissa (ekat A3 quattrot, mk4 4motion Golffit, jne) taakse ei välitetä yhtään voimaa jos etuakselilla ei tapahdu lipsumista.
Esimerkkinä että lähdet valoista kaasu pohjassa, niin rappaako etupyörät tyhjää hetken ennen kuin auto älyää siirtää sitä vetoa taakse?
Vanhimpien Haldexien kanssa tuon vedon siirron huomaa paikaltaan lähtiessä, mutta ei se etenemistä ehdi haittaamaan. Uudemmissa viive on melko huomaamaton.
Molemmilla hieman ajaneena minä tykkään edelleen Haldexista enemmän, ainakin niin kauan kun puhutaan näistä vakio käyttöautoista millä käydään maitokaupassa. Kilpurit on erikseen luonnollisesti. Torsen ajokokemus on haldexiin verrattuna vielä melko vähäistä, mutta Haldexin saloihin pääsi aikoinaan huomattavasti nopeammin sisälle. Ei noista silti kumpikaan mikään surkea vetotapa ole, pitää vaan mielessä sen että nämä on kauppakasseja, ei kilpa-autoja.
Vanhemmat haldexit taitaa sitten roiskia vetoja vähän miten sattuu (Jos ne nyt edes vikakoodeiltansa toimivat) :D
Itsellä on nyt kolmas vanha haldexi alla, eikä ole mitään ongelmaa ollut.*kopkop* Toimii kuin ajatus ja menee tarvittaessa erittäin helposti ja loogisesti sladissa. :)
Gen1 haldexissa (ekat A3 quattrot, mk4 4motion Golffit, jne) taakse ei välitetä yhtään voimaa jos etuakselilla ei tapahdu lipsumista.
Taitaa sinne se viitisen prosenttia mennä, että öljyt kiertää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa