Jetan jarrupaineensäädin jumissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

Jetan jarrupaineensäädin jumissa

ViestiKirjoittaja torque » 8.5.2009 17:49

Vuoden 1987 Jettani kävi katsastuksessa ja hylkäys tuli seuraavan syyn takia: Jarrupaineen säädin jumissa takateho heikko 0,5 / 0,6. Katsastusmies ei osannut sanoa kannattaisiko kyseinen osa vaihtaa, vai voisiko sen korjata.

Näyttäessäni hylkäyslappua paikkakuntani huolloissa, tarjottiin kolmessa osan suoraa vaihtoa uuteen(hintaan 300-400€), mutta puolituttu korjaaja sanoi, että jarrupaineensäätimen voisi saada liikkumaan menemällä auton alle ja ruiskuttamalla CRC:tä ja "herkistämällä". Hän sanoi jarrupaineensäätimen sijaitsevan auton taka-akselin kohdalla ja sen olevan jonkilainen jousi jonka pitäisi liikkua.

Menin auton alle ja etsin, mutta kuvatunlaista säädintä ei löytynyt. Missä se on? Ymmärsin että sen pitäisi olla takapyöriltä lähtevien letkujen päässä, vai?

http://img5.imageshack.us/img5/8589/pyorajaletku.jpg

^ Tuo kyseinen letku yhdistyy toiselta takarenkaalta tulevaan samanlaiseen johtoon, ja katoaa auton "sisään":

http://img24.imageshack.us/img24/6329/letkutmenee.jpg

Entä mikäs tämä pienempi johto on, sekin näytti menevän takarenkaalta jonnekin...

http://img356.imageshack.us/img356/6065/omitliitin.jpg

Auto on siis 87 Jetta, 1.8L kaasutin koneella.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.5.2009 17:59

Tuossa viimeisess kuvassa se taitaa olla, muissa en nähnyt kuin seisontajarruvaijerin.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 8.5.2009 18:01

Tuo kyseinen letku yhdistyy toiselta takarenkaalta tulevaan samanlaiseen johtoon, ja katoaa auton "sisään"
Johto=Käsijarruvaijeri

Viimeisessä kuvassahan on paineensäädin. Onko säätimen ja taka-akselin välillä vetojousi?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.5.2009 18:16

Tuo viimeinen kuva eli http://img356.imageshack.us/img356/6065/omitliitin.jpg on oikea.

Siinä on sellanen vipu joka kääntyy kun autoon laitetaan tavaraa (eli kun auton jouset menee kasaan ja perä laskeutuu vipu kääntyy ja lisää takajarrujen jarruvoimaa. Siinä on myös jousi joka palauttaa sen vivun).

Itse joskus ex-golfissani aikoinaan herkistelin muistaakseni pihdeillä/jakoavaimella.

Jos tuota lähtee säätämään niin kannattaa muistaa että se on sit heti eri asennossa jos auton nostaa ilmaan pohjasta. Jos et saa tuota liikkumaan niin teoriassa sitä voisi liikuttaa nostamalla autoa (tunkilla/nosturilla) pohjasta ylös ja alas :)

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 8.5.2009 20:36

Onko säätimen ja taka-akselin välillä vetojousi?


http://img15.imageshack.us/my.php?image=jousi018.jpg

^ Ilmeisesti tuo on se jousi jota tarkoitat?

Tuo jousi liikkuu molemmista päistä. Mikä osa tässä tarkalleen ottaen on jumissa, kuuluuko tuon "pötkön" johon nuo 4 johtoa liittyvät ja sen alla olevan raudan liikkua toisiinsa nähden?

http://img11.imageshack.us/my.php?image=jousi011.jpg

PS. tuo kuvissa oleva "märkyys" on WD-40:iä.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 8.5.2009 21:21

On tuo säädin kyllä niin huonon näkönen,että ei kannata ja voi olla ettei tuota enää saakkaan herkistettyä.
Motonetista uusi säädin n.100 euroa ja lisäksi joudut vaihtamaan nuo edestä tulevat jarruputket ainaskin,niitä ei saa ehjänä auki.

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 8.5.2009 22:31

On tuo säädin kyllä niin huonon näkönen,että ei kannata ja voi olla ettei tuota enää saakkaan herkistettyä.
Motonetista uusi säädin n.100 euroa ja lisäksi joudut vaihtamaan nuo edestä tulevat jarruputket ainaskin,niitä ei saa ehjänä auki.


On se kyllä. Jos minulla olisi tietotaito tuo osa vaihtaa, niin varmaan vaihtaisin, mutta kun tarjoukset osan vaihdosta ovat 300+ euroa, niin mielellään sitä pienellä vaivalla yrittäisi saada autoon leiman.

Asiaan...

Sain tuon jumissa olleen osan liikkumaan(jos se nyt on se oikea osa), tässä pari kuvaa:

Löysänä: http://img217.imageshack.us/img217/1189/lysn.jpg

Pohjassa: http://img135.imageshack.us/img135/2070/pohjassa.jpg

Eli tuo liike on noin sentin verran, liikkuu kevyesti työntämällä, ja palautuu tuohon ylemmän kuvan asentoon. Onko tämä nyt se osa jonka kuuluisikin liikkua ja mitenkä pitkä tuon liikkeen pitäisi olla? Tuota ruostetta varmaan kannattaa raaputtaa myös pois ja voidella lisää...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.5.2009 22:35

Toi se on.

Muistaakseni kun pyörät on maassa niin ton pitäisi herkkänä ollessaan vähän liikkua jarrupolkimen tahdissa. Koitapa saada joku tähystämään...

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 9.5.2009 10:38

Muistaakseni kun pyörät on maassa niin ton pitäisi herkkänä ollessaan vähän liikkua jarrupolkimen tahdissa. Koitapa saada joku tähystämään...


Se liikkuu jarrua painaessa aivan pikkuisen, liike on pituudeltaan noin millin verran. En tiedä liikkuisiko se sitten enemmän jos auto olisi vaakatasossa, ja/tai taka-akselin päällä olisi painoa... Auto on rampissa etukenossa, perä noin 20cm etupäätä korkeammalla - kaikki pyörät silti maassa. Paljonko on ehjässä jarrupaineensäätimessä tuon liikkeen pituus?

Tässä vielä pieni video tuosta edellisessä viestissä mainitsemasta liikkeestä: http://www.youtube.com/watch?v=7TSqj7JT ... annel_page

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.5.2009 18:54

Tuota videon luokkaa mullakin liike on heilutettaessa.

Jarrupolkimen mukaan menevää liikettä en oo ite kertaakaan nähnyt...

torque
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2009 23:05

ViestiKirjoittaja torque » 10.5.2009 21:12

Kaikki lienee tehty mitä tuolle nyt tehtävissä oli... vai?

Tänään ensi kertaa katsastuksen jälkeen Jetalla ajaessa jarrut tuntuivat ehkä hiukan herkemmiltä kuin ennen, mutta mitään suurta eroa verrattuna kiinniruostuneeseen jarrupaineensäätimeen en huomannut... Katsastukseen vienen auton ensi viikolla, kiitos kaikille tähän asti neuvoja antaneille!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2009 21:22

Kaikki lienee tehty mitä tuolle nyt tehtävissä oli... vai?
Joo. Eipä tuolle heiluttelun ja voitelun lisäks muuta oikein voi tehdä. Seuraava olis sitten jo vaihto...

Mandos
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 12.8.2009 18:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mandos » 12.8.2009 18:45

Saiko aloittaja säätimen kuntoon? Mulla tuli tänään Jetalle hylsy samasta syystä. Täytyy kokeilla saisiko sitä heräteltyä henkiin...

Mandos
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 12.8.2009 18:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mandos » 12.8.2009 19:18

Nevö mind... Se lähtikin pelaamaan ilman suurempaa väkivaltaa. :-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa