Kytkimen ilmaus?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

Kytkimen ilmaus?

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 8.11.2008 14:58

Eli onko kukaan ilmannut cordoban TDI -99 eli vanhemman kopan nestekytkintä? Miten tapahtuu? Nyt poljin tuntuu hivenen kumipallolle ja kytkin irroittaa ihan tulipellissä kiinni. Vaiva tuli kyllä, kun vaihdettiin SRE ja VR6 levy(letkuja ei ollut kyllä irti). Silti epäilen, että ilmaa olisi jotenkin päässyt järjestelmään. Äsken otin työsylinterin laatikon kyljestä irti ja tarkistin ettei ole vuotanut. Sen jälkeen kytkin toimi noin 10 painallusta hyvin. Mitä ihmettä?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 10.11.2008 14:59

Noilla osilla kuulemma muillakin (siis minulla myös!) kytkin ottaa tosi alhaalla kiinni.

Se voi olla vähän konstikas ilmata se kytkin... Meillä onnistui siten, että otettiin sylinteri irti, ja sitten toinen varovasti painoi poljinta (varovasti, ettei mäntä tule kokonaan ulos!) ja toinen painoi sen takaisin sisään, pohjaan saakka. Tämä pari-kolme kertaa, sitten normaalisti ilmattiin ilmausruuvista. Toistettiin useita kertoja ennenkuin ilmat tuli pois.

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 11.11.2008 12:35

Itelleni vastaten. Ei tainnut osua se sylinterin mäntä siihen kytkimen käyttöhaarukan upotteeseen ja näin ollen mäntä pääsi painamaan haarukkaa sen upotteen verran syvemmälle, kunnes mäntä lopsahti siihen koloseen mihin on suunniteltu. Tästä päätellen mäntää hieman jatkamalla kytkimen irroitus paranisi huomattavasti.
Ilmailin kytkimen normaalisti ja tuntuu paremmalla, mutta on kuitenkin tunne, että sinne pääsee ilmaa jostain. Nestettä ei kyllä häviä. Pitäs varmaan kokeilla ruutalla työntää nestettä sylinteristä säiliöön päin. Tai sitten noin kuin edellinen kirjoitteli.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.11.2008 12:45

Pitäs varmaan kokeilla ruutalla työntää nestettä sylinteristä säiliöön päin


Itse totesin tämän parhaimmaksi metodiksi kun viime kesänä tekniikanvaihtoa suorittelin.

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 11.11.2008 15:53

Jos ruutalla työntää niin kannattaakos poljin olla pohjassa vai pitää käpälät loitolla koko polkimesta?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.11.2008 16:13

No itse sen yksin tein eli polkimeen ei koskettu. =D Ois saanut melkoinen kumijalka olla että olisi yltänyt. =)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.11.2008 12:18

Yks mahdollisuus on käyttää jarrusylinteriä "ruuttana", vetämällä siis jarrusatulan ilmausnipasta letku kytkinsylinterille. Letkun on syytä olla täynnä nestettä ennen liittämistä nippoihin, lisäksikin kannattaa pitää kohtuus jarrujalalla, muuten ruiskii nesteitä sinnetänne kun ilmausletku ei pysykään paikallaan.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 13.11.2008 20:03

Öö ite ilmasin corrosta vaa vetämällä letkun ilmausnipasta purkkiin missä oli jarrunestettä ja purkki koko kytkinhässäkän yläpuolelle. Sit vaan pumppasin.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 13.11.2008 21:07

Mistähän en mitään tiedä mutta, itse ilmasin näin.

Säiliö tyhjäksi, muttei niin että haukkaa jarruille ilmaa (jos ei meinaa jarruja ilmata)
Isolla lääkeruiskulla ns. perse edellä eli työsylkyltä säiliöön päin.
Kannattaa duunata ruiskuun letkua sopiva pätkä niin helpottaa.
Ensin painat letkuun nestetta mahd. paljon, ei kuitenkaan jaloille asti. Sitten letku ilmaruuviin kiinni ja vaikka ruuvarilla koputtelet letkua että kuplat nousee ruiskuun. Sitten ilmaruuvia auki samalla ruskulla painaen. Kun säiliö on täys, ilmaruuvi kiinni.


Lääkeruisku löytyi apteekista "löytyykö teiltä isoja lääkeruiskuja?" Otin kahden desin ruiskun ja myyjä vielä kysyi perään "tarviitko neuloja", "joo kiitos, jos ei suolen kautta mene niin paannaan suoneen"

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 28.11.2008 7:23

Täytyy kokeilla tolla lääkeruisku systeemillä. Ruisku ja letku on jo hankittuna valmiiksi. Kunhan saan muuten päiviteltyä työn työsylinterin niin keskityn sitten tohon ilmaamiseen. Moottoripyörään aikoinaan ilmasin juurikin ruutalla alakautta. Eiköhän se cordobaankin samalla tavalla mene. Hyvä pointti myös tuo, että käyttää jarrusatulaa hyväksi tossa ilmauksessa. Se on vaan tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa