Jarrupalavaihdon jälkeen jarrut eivät ota kuin ennen???

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

Jarrupalavaihdon jälkeen jarrut eivät ota kuin ennen???

ViestiKirjoittaja seatti69 » 2.9.2008 15:58

Vaihdettiin veljen -04 a6 automatic quattroon palat eteen, vaihdon jälkeen poljin painuu paljon syvemmälle kuin ennen vaihtoa, ja jarruteho on paljon huonompi. Ilmasimme pariin kertaan etupään, hieman parani mutta vieläkään ei ole lähellekään niin hyvä kuin ennen vaihtoa. Miten sinne ilmaa on päässyt, vai onko joku muu vika? Uusien palojen vaihdon jälkeen täytyi pääsylinteri puristaa kasaan että uudet palat mahtuivat. Onko tässä vaiheessa jotenkin päässyt ilmaa?
BTW, palat ovat motonetin kamaa...Jäi se jousisysteemi ylimääräiseksi, koska palojen takana ei ollut sitä hakasta jonne se kiinnittää...

Ihmetystä aiheutti myös jarrulevy. Kuuluuko sen olla kiinni vain pyörän pulteilla? Puristaessa sylinteriä kasaan, toinen pää puristimesta oli levyä vasten, jonka seurauksena vissiin levy pääsi irti lonksamaan, ja rengasta laittaessa paikalleen täytyi levyä nostaa jotta reijät oli kohdallaan. Tämä aiheutti kovasti ihmetystä, eikö tuo levy muka ole millään kiinni navassa? Aikaisemmin tietty pysyi kiinni paskan ja hiekan avulla ja kun pyörän pultit puristettu kiinni niin samalla puristaa levyä.

Määttä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 26.11.2007 20:17

ViestiKirjoittaja Määttä » 2.9.2008 16:30

Käy suosiolla hakemassa merkkiliikkeen palat tai osta kaliimmat, nuo halvimmat palat ei yleensä vageissa toimi... kokemusta löytyy ainakin 3 halvan jarrupalasarjan verran :D passateista ja A4 sta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.9.2008 16:59

Jarrulevy on kulunut kartioksi, ja nyt nuo uudet palat ei aluksi ota kunnolla siihen kiinni. Tuo todennäköisesti on pehmeyden ja tehottomuuden takana.

Kyllä se jarrulevy ihan pyöränpulteilla pysyy kiinni, sitten jos ne pettää niin on isompiakin murheita ajossa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 2.9.2008 18:20

Oletkos ikinä kuullut palojen sisäänajosta? Ei ne mallaa sen levyn pintaan täydellisesti ennen kun ne kuluu sopivan mallisiksi. Tästä johtuu tuo epämääräisempi poljintuntuma.

Ja tuskin olet mitään pääsylinteriä sentään puristellut, sehän on jarrutehostimen yhteydessä.. Satulan mäntiä vissiin tarkoitat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.9.2008 18:44

Jos levy oli pahasti kulunut, kestää aikansa että palat kuluvat levyyn sopiviksi. Tosin tuolloin olisi kannattanut vaihtaa samalla levytkin.

BTW, palat ovat motonetin kamaa...
Motonetista saa monenlaista tavaraa, jopa ihan kunnollistakin, joten tuo ei paljoa kerro.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 2.9.2008 20:29

Kiitän vastauksistanne.
Eipä tullut mieleenkään että tosiaan jos levyt vanhat ja palat uudet ne ei heti natsaa. Ja tosiaan tarkoitin jarrusatulan mäntää mitä puristin kasaan ;) Pahoittelen asiavirheitäni ja ammattiaidottomuuttani.
Pääasia, että saitte tekstistäni selvää ja annoitte hienoja vastauksia joita toivoin. Kiitoksia vielä! =)

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 3.9.2008 10:23

"nuo halvimmat palat ei yleensä vageissa toimi... "

-tuskin tuntee polkimessa jarrupalan hintaa, eron voi huomata ainoastaan vanteiden mustumisena.
Yleensä kannattaa vaihtaa palat ja levyt yhtäaikaa jos haluaa hyvän lopputuloksen ja näin myös palat kestävät pitempään kuin vanhoilla levyillä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.9.2008 21:57

eron voi huomata ainoastaan vanteiden mustumisena
Ei asia nyt ihan noinkaan ole, pidossa on kyllä eroa erilaisten palojen välillä. Lisäksi osa paloista (lue: Biltema) ei kertakaikkiaan kestä käyttöä :(

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 5.9.2008 22:04

Eikös tuossa viime vuonna ollut TM tai Tuulilasissa testi, jossa Bilteman palat oli yhtä hyvät, kuin orkkikset. Testiautona oli Volvo S60 tms. Biltemassa lienee vain melkoista vaihtelua noissa osissa, toimittajasta riippuen.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 5.9.2008 22:14

Mulla on kanssa noista Bilteman jarrupaloista pelkkää hyvää sanottavaa,kestää lehdenjaossa oikein mukavasti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2008 22:22

Varmasti on vaihtelua kun biltsu oli "luokatonta" laatua edellisessä vertailussa.

Muistan sen tapaisen lauseen että "tätä ei saisi myydä jarrupalana pienen kitkakertoimen vuoksi". Ilman tähtiä se kyllä jäikin. Mutta onhan siitä vuosia aikaa.

Toisaalta ihmettelen ihmisen säästämisen intoa kun palat vaihdetaan vaikka jotain 50 tkm tai neljän vuoden välein ja siinä sitten säästetään neljä kymppiä per akseli eikä osteta Ferodon tai Lucasin peruspaloja vaan halvimpia tuntemattomia mustia tiiliä.

Nimim. "Mulla ei oo ikinä rahaa mihinkään ja kaikki palat Ferodoja. Edessä DS2000."

GTI_VR6
-
Viestit: 84
Liittynyt: 23.7.2008 20:28

ViestiKirjoittaja GTI_VR6 » 5.9.2008 23:33

Niin kyllä mä oikeasti itekin mieluusti panostan jarruihin. Ehkä edes luota teknarin testeihin. VTT testit on sitten asia erikseen. Enkä halua tietenkään mollata niitä, jotka ostavat halpis paloja autoonsa. Enkä väittää että ne olisi välttämättä huonommat kuin esim. Ferodot.

Itse mieluusti kuitenkin panostan siihen että on tunnettu valmistaja, jonka tuotteesta olen kuullut vain hyviä asioita. Ja jarrut nyt ovat sellainen missä en ainakaan minä lähtisi tinkimään. Kunnon jarrut saattavat pelastaa ihmishenkiä.

Jormalainen ei meillä köyhillä ole varaa ostaa kuin kallista. :D

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 6.9.2008 13:03

joo ilmeisesti merkkijarrauihin kannattaa panostaa. itse laitoin autoon alle "kuulemma laadukkaat" tarvike palat ja levyt ja 5000 myöhemmin ainakin kaksi levyä on kieroja. Sinne meni se säästö. Toisaalta eikä skodalla ole ollut sama trendi ihan tehdaslevyissäkin

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.9.2008 17:08

Useasti tuota levyjen kieroutumista aiheuttaa kiero pyörännapa, jolloin noita levyjä tosiaan saakin olla vaihtamassa heti ensimmäisen reilumman jarrutuksen jälkeen ellei napaa vaihda.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.9.2008 9:55

Biltemasta tosiaan saattaa tuurilla saada hyvääkin, mutta vaihtelu on sen verran suurta että yksi kokeilu riitti. Golfin paloista nimittäin alkoi irrota kitkapinta reunoiltaan, ikäänkuin käpristyi se kitkapinta irti. Aikamoinen yllätys luvassa jossain jarrutuksessa kun se pinta sieltä irtoaa :(

Eikös tuossa viime vuonna ollut TM tai Tuulilasissa testi, jossa Bilteman palat oli yhtä hyvät, kuin orkkikset. Testiautona oli Volvo S60 tms. Biltemassa lienee vain melkoista vaihtelua noissa osissa, toimittajasta riippuen.
Testiautona Volvo, Biltemasta saa tietystä syystä Saabiin ja Volvoon ehkä keskimäärin parempaa osaa kuin muihin. Ainakin valikoimaa löytyy ko. merkkeihin enemmän.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 7.9.2008 10:38

"Toisaalta ihmettelen ihmisen säästämisen intoa kun palat vaihdetaan vaikka jotain 50 tkm tai neljän vuoden välein".
-Jos tuo on todellisuus ferodon ym. kalliimmilla paloilla niin missä se panostus olikaan?
-edellisessä autossani oli tarvike palat ja levyt(V70) 180tkm ilman ongelmia. Voi olla varma että ostin nykyiseenkin "samaa tavaraa".

-täällä kysyjä ihmetteli kummallista poljintuntumaa ja siinä ei ole juurikaan eroa eri merkkien välillä ts. poljin ei jousta kummallisesti halvoillakaan paloilla

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 8.9.2008 17:08

TM testi vuodelta 2006:

" Bilteman jarrupaloista irtosi kulutuskokeen aikana pintamateriaalia, joten kulutuskokeen rasitus jäi hetki hetkeltä pienemmän pinta-alan kannettavaksi"

Arvostelu:
Biltema: Yleisarvosana 7,4 (kaksi tähteä) =>
VW originaalipalat: Yleisarvosana 9,8 (viisi tähteä)

Viisi tähteä sai:
Jurid, VW, Icer ja Remsa

TM testi vuodelta 2005:

Jurid 9,9 *****
Volvo 9,5 *****
Ferodo 8,9 *****
Biltema 8,8 *****

Eli kovasti vaihtelee tuo laatu. Itse olen kerran ostanut yhdet palat Biltemasta. Vanteet jatkuvasti järkyttävän mustat ja palat kului loppuun alle 15 tuhannen kilometrin jälkeen. Pito oli surkea... En osta enää.

Jurid on voittanut molemmat testit...

Editiä:
Löytyi vielä TM:n testi vuodelta 1998:

Ford alkuperäinen: 9,8 *****
VW alkuperäinen: 9,2 *****
Biltema: 5,5 ei tähtiä

GTI_VR6
-
Viestit: 84
Liittynyt: 23.7.2008 20:28

ViestiKirjoittaja GTI_VR6 » 8.9.2008 19:05

Toi -05 on mielenkiintoinen. Olikohan siinä testissä mistä sarjasta ne Ferodon palat? Meinaan sitä halvempaa sarjaa on kaikki haukkunut, mutta tosta paremmasta en oo kuullut muuta kuin hyviä juttuja. Eli jos pystyisit sen viel kertoon ois tosi jees. Vaikken TM testeistä perustakaan. :D Kiinnostaa se siltikin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2008 20:19

Törkeen huono kuva TM:n PDF:ssä mutta näyttäisi punaisessa rasiassa lukevan "Ferodo Premier".


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 30 vierailijaa