T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 10.9.2007 13:30
Laakeri vai vetonivel
Morjes,
Mulla alkoi 2.5TDI 97 porteeri pitämään meteliä vasemmasta eturenkaasta, jyrinä lakkaa kun hiukan kääntää vasemmalle. Mites näissä T4 sissa meneekö sieltä laakeri vai vetonivel? Jyrinää kuullostaa siltä kuin, että joku siellä resonois.
Kiitoksia.
Mulla alkoi 2.5TDI 97 porteeri pitämään meteliä vasemmasta eturenkaasta, jyrinä lakkaa kun hiukan kääntää vasemmalle. Mites näissä T4 sissa meneekö sieltä laakeri vai vetonivel? Jyrinää kuullostaa siltä kuin, että joku siellä resonois.
Kiitoksia.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 10.9.2007 13:30
Laakeri vai vetonivel
Laitoin väärin, eli kun kääntää oikeallaa ja paino siirtyy vasemmalle puolelle, niin jyrinä lakkaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15.5.2008 23:13
verhoilu
Päivää kaikille.
Olen uusi täällä foorumissa ja myös aibvan tuore T4:sen omistaja.
Olis tarkoitus asentaa urheat poppikoneeet tuohon vaunuun.
Koska siinä on joka tapauksessa jonkiverran puuhaa niin samalla laittais koko kabiinin kuntoon....Onko mitään vinkkejä minkälaiset penkit , mistä saa hyviä. Jokin aika sitten törmäsin punaisella nahalla verhoiltuihin ja samassa sarjassa oli myös ovi paneelit ?? En vaan ehtiny ostamaan nitä.
Meinasin laittaa subbarit tavaratilan puoelle ja seinään reiät minhin sitten tiviisti subbari kotelot kiinni. Oli hiacessa samanlainen ratkaisu ja toimi ihan hyvin.....
Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
Olen uusi täällä foorumissa ja myös aibvan tuore T4:sen omistaja.
Olis tarkoitus asentaa urheat poppikoneeet tuohon vaunuun.
Koska siinä on joka tapauksessa jonkiverran puuhaa niin samalla laittais koko kabiinin kuntoon....Onko mitään vinkkejä minkälaiset penkit , mistä saa hyviä. Jokin aika sitten törmäsin punaisella nahalla verhoiltuihin ja samassa sarjassa oli myös ovi paneelit ?? En vaan ehtiny ostamaan nitä.
Meinasin laittaa subbarit tavaratilan puoelle ja seinään reiät minhin sitten tiviisti subbari kotelot kiinni. Oli hiacessa samanlainen ratkaisu ja toimi ihan hyvin.....
Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Tein tuossa huomion ACV koneen remminvaihdon suhteen. Ennen remminvaihtoa oli välillä käynnistysvaikeuksia "taskulämpimällä" koneella. Remminvaihdossa sitten selvisi että värinänvaimennin oli aivan loppu. Kumissa oli pitkiä halkeamia useita. Se sitte vaihdettiin samassa yhteydessä hihnojen vaihdon kanssa. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia käyntiinlähdön suhteen. Aiemmin ajoitus oli kyllä tarkastettu ja oli kohdallaan.
T4 pohjalevyn pultit
T4 vm. 94 2.4d moottorin pohjalevy/panssari oli irti pidemmän aikaa ja nyt en enää löydä sen kiinnityspultteja mistään. Onko kellään tietoa minkäkokoisia lähden pulttikaupasta haeskelemaan...
Kiitos
Kiitos infosta, pitääpä käydä kasa pultteja hakemassa, osa kuitenkin hukkuu jo asennusvaiheessa jonnekkin pihamaan heinikkoon.
Sitten seuraava kymysys. Etsiskelin jo tästä foorumista, mutten saanut oikein tolkkua kun pitäisi laittaa etuoviin keskuslukitus. Tarvikkeet on ja solenoidit ja ovenkin verhoilun jo purin, mutten ymmärtänyt, että mihin kohtaan sitä lukkoa sen solenoidin tangon liittäisin.
Onko jossain kenties jopa kuvaa....
Kari
Sitten seuraava kymysys. Etsiskelin jo tästä foorumista, mutten saanut oikein tolkkua kun pitäisi laittaa etuoviin keskuslukitus. Tarvikkeet on ja solenoidit ja ovenkin verhoilun jo purin, mutten ymmärtänyt, että mihin kohtaan sitä lukkoa sen solenoidin tangon liittäisin.
Onko jossain kenties jopa kuvaa....
Kari
Joitakin kuvia. Paikka on hieman ahdas, joten havainnollisia kuvia on vaikea ottaa. Joka tapauksessa, ovimoottorin tanko tulee kiinni lukitusnuppiin. Tankoa joutuu hieman taivuttelemaan ja moottorille etsimään paikkaa, mutta kyllä ne kilkkeet sinne sopii.
Tyyppinelkku -projektissa on lopussa päivitettynä takaluukunkin keskuslukon asennus.
Tyyppinelkku -projektissa on lopussa päivitettynä takaluukunkin keskuslukon asennus.
Heitetään vastaus pallona takaisin:
D+ -tiedon olen itse ottanut kuvan tienoilla, vaihdelaatikon päällä olevasta johtonipusta, jossa on muistaakseni sininen ohut johto. Vielä helpommin tietty laturin päästä, mutta ainakin itselläni oli panssari edessä.
Parkkitutkalle otin peruutuksen virrat takalyhdyn pohjasta, koska itse laitekin tuli tuonne tienoille.
D+ -tiedon olen itse ottanut kuvan tienoilla, vaihdelaatikon päällä olevasta johtonipusta, jossa on muistaakseni sininen ohut johto. Vielä helpommin tietty laturin päästä, mutta ainakin itselläni oli panssari edessä.
Parkkitutkalle otin peruutuksen virrat takalyhdyn pohjasta, koska itse laitekin tuli tuonne tienoille.
Olisiko noista apua, oman putkimallin kiinnityssysteemi:
Oikeanpuoleisin teline tulee eteen siihen tunkin nostokuppiin. tuo talttamainen laatta pujotetaan kupissa olevasta reiästä sisään ja kiristetään paikoilleen. Varsin nerokasta, kun idean ensin älysi.
Tuo toinen tulee taakse heiluriakselin korin puoleiseen tukeen, jossa on valmis reikä kulmaraudan pulttia varten


Oikeanpuoleisin teline tulee eteen siihen tunkin nostokuppiin. tuo talttamainen laatta pujotetaan kupissa olevasta reiästä sisään ja kiristetään paikoilleen. Varsin nerokasta, kun idean ensin älysi.
Tuo toinen tulee taakse heiluriakselin korin puoleiseen tukeen, jossa on valmis reikä kulmaraudan pulttia varten
kattoluukku
Retkeilykäyttöä varten pitänee asentaa jonkunlainen kattoluukku katolle.
Mitä pitää ottaa huomioon semmosta hankkiessa. Pakussa on alkuperäinen pahvi/kovalevyverhous, sen alla tuskin mitään.
Ihanko vaan rälläkällä tehdään reikä kattoon ja luukku siihen....hirvittää...
Ei kannattane mistään purkaamoilta etsiä kun vapaa-ajan tavaratalo myy avattavia luukkuja viidellä kympillä....vai?
tässä tätä taas
kari
Mitä pitää ottaa huomioon semmosta hankkiessa. Pakussa on alkuperäinen pahvi/kovalevyverhous, sen alla tuskin mitään.
Ihanko vaan rälläkällä tehdään reikä kattoon ja luukku siihen....hirvittää...
Ei kannattane mistään purkaamoilta etsiä kun vapaa-ajan tavaratalo myy avattavia luukkuja viidellä kympillä....vai?

tässä tätä taas
kari
Ebayssa valikoimaa hieman lisää, käsittääkseni tuo Fiamma on joku alan johtavista merkeistä. Itsekin tuossa keväämmällä katselin, että caravellen kattoon mahtuisi tuollainen ja toisi hieman lisää valoa hieman hämärään takaosastoon, mutta tuo tötterömäinen ulkonäkö jäi sitten mietityttämään.
Omassani on tosin jo edessä alkuperäinen kattoikkuna ja taakse asensin viime kesänä yhden lisää. Parkkituuletus hoituu koirahäkin takaseinässä olevalla ø40cm flektillä, joka imee ilmaa n. 10cm raollaan olevan takaluukun kautta ja poistaa ilman avoimen kattoikkunan tai räppänän kautta.
Omassani on tosin jo edessä alkuperäinen kattoikkuna ja taakse asensin viime kesänä yhden lisää. Parkkituuletus hoituu koirahäkin takaseinässä olevalla ø40cm flektillä, joka imee ilmaa n. 10cm raollaan olevan takaluukun kautta ja poistaa ilman avoimen kattoikkunan tai räppänän kautta.
Eniten siinä oikeastaan hirvittää että jos katto jotenkin lerpsahtaa kun siihen sen reiän tekee...
Onhan siinä tosin niitä poikittaisia jäykistyspalkkeja pitämässä muotoa.
Autossa huilatessa saattaa henki loppua jos ei mitään luukkua ole avoinna, täytynee ensi alkuun pitää etuikkunoita raollaan ettei ala ahistamaan. Niihin pitää vaan teipata jotain harsokangasta, ettei ötökät pyri silmille.
Lähtö seikkailumatkalle kahden viikon päästä...
http://tupalanmatkat.blogspot.com
Onhan siinä tosin niitä poikittaisia jäykistyspalkkeja pitämässä muotoa.
Autossa huilatessa saattaa henki loppua jos ei mitään luukkua ole avoinna, täytynee ensi alkuun pitää etuikkunoita raollaan ettei ala ahistamaan. Niihin pitää vaan teipata jotain harsokangasta, ettei ötökät pyri silmille.
Lähtö seikkailumatkalle kahden viikon päästä...
http://tupalanmatkat.blogspot.com
Noissa ritilöissä on yleensä moskiittoverkot mukana ja niitä voi käyttää myös ajon aikana. Sivuikkunaan
Metallista ovat väännettyjä. Onhan nuo campingritilät (kuten moni muukin laadukas auton retkeilyvaruste) aika hintavia, mutta toimii tuuletuksessa, suojaa hyttysiltä, ei sada sisään ja voi käyttää ajon aikanakin.
Samaa tarkoitusta palvelevat ClimAirin tuuliohjaimet maksavat saman verran, mutta hyttysia eivät pidä poissa.
Samaa tarkoitusta palvelevat ClimAirin tuuliohjaimet maksavat saman verran, mutta hyttysia eivät pidä poissa.
Ei se mihinkään putoa, sitä vartenhan siellä on ne vekit. Teenelosen katto on varsin paksua peltiä, kestäisi kasassa varmaan ilman vekkejäkin.hirvittää että jos katto jotenkin lerpsahtaa kun siihen sen reiän tekee...
Hihna vinkuu
Semmone i lmiö on alkanut nyt viime viikkoina vaivaamaan, että kun ratin kääntää jompaan kumpaan ääriasentoon, alkaa tehostimen remmi kiljua.
No senhän voi kiristää, mutta hajoaako sitten pumppu, jos mikään ei anna periksi....
No senhän voi kiristää, mutta hajoaako sitten pumppu, jos mikään ei anna periksi....
Ei säry mikään. Remmin rääkyminen loppuu kun ruikkaat sinne Wurthin beltgrippiä.
Rasavilin ropleema saattaa liittyä myös veden vähyyteen paisuntasäiliössä. Omassa vuosi 1kpl letkunlähtö koneen kupeessa, ja öljy- ja vesiledit villkuivat milloin mitenkin vedenpinnan ollessa millin alle sallitun rajan. Vilkuttelu loppui, kun uusin tumpin ja kone pitää taas vedet tallessa.
Rasavilin ropleema saattaa liittyä myös veden vähyyteen paisuntasäiliössä. Omassa vuosi 1kpl letkunlähtö koneen kupeessa, ja öljy- ja vesiledit villkuivat milloin mitenkin vedenpinnan ollessa millin alle sallitun rajan. Vilkuttelu loppui, kun uusin tumpin ja kone pitää taas vedet tallessa.
Näin Saksantuliaisessa:
Käytin autoani öljynvaihdossa. Samalla siinä tarkistettiin ilmanputsari, suodatin oli täynnä kissan tai koirankarvoja, tuskin yhtään ilmaa kulki läpi. Liekö imuilma vetänyt elukan karvoineen päivineen moottorin läpi :)
Otettiin varmuuden vuoksi polttainesuodatin irti, asentajan mukaan koppa tuntui kumman kevyeltä - suodattimesta puuttui sisuskalut....pelkät tyhjät kuoret vain oli joku virtuoosi onnistunut laittamaan paikalleen.
Vaihdelaatikon öljyjä ei päässytkään vaihtamaan, tyhjennysproppu oli murjaistu pyöreäksi...
että näin
Käytin autoani öljynvaihdossa. Samalla siinä tarkistettiin ilmanputsari, suodatin oli täynnä kissan tai koirankarvoja, tuskin yhtään ilmaa kulki läpi. Liekö imuilma vetänyt elukan karvoineen päivineen moottorin läpi :)
Otettiin varmuuden vuoksi polttainesuodatin irti, asentajan mukaan koppa tuntui kumman kevyeltä - suodattimesta puuttui sisuskalut....pelkät tyhjät kuoret vain oli joku virtuoosi onnistunut laittamaan paikalleen.
Vaihdelaatikon öljyjä ei päässytkään vaihtamaan, tyhjennysproppu oli murjaistu pyöreäksi...
että näin
Alakategoriaan "tuning"
kromikahvat portteriin. Eivät hassumman näköiset, laadusta ei ole hajua, kiinalaista kromiterästä väittävät olevan. Kahden minuutin asennusaika liukuoven kahvan kohdalla on vahvasti liioiteltu.
Eikös nuo liimata kakspuolisella teipillä vanhan päälle eli selviytyy helposti kahdessa minutissa kolmesta ovesta, itse noita kanssa katselin aiemmin mut istuvuus näytti niin onnettomalta et taidan jättää väliin. Toki tuossa sun mallikuvassa nuo näyttää istuvan paremmin kuin siinä minkä itse löysin aiemmin, hintakin on muutaman kympin kalliimpi.
Tuollaisen retkeilyvarusteen bongasin ebaysta. Jonkin verran hintava, mutta ideana aika nerokas. Kätevä kaverihan pykää tuollaiseen palkeen bussiin käden käänteessä.
Tuolla kuvia rakenteesta.
Tuolla kuvia rakenteesta.
Voihan niitä mielipiteitään tietysti yrittää perustella ihan tieteellisestikin: T4-mallin sisäkorkeus on 1.40 metriä, lisää korkeutta tarvitaan siis puoli metriä noin puolentoista neliön alueella, koska pätkämallin asuinosaston pinta-ala on noin 4 neliötä. Siihen riittää 1x1.5 metrin aukko. Aika isolta tuo reikä ainakin tuossa kuvassa näyttää.
Ollut tässä viime aikoina haaveissa 2.4d tai 1.9td T4 umpparipaku. Ei vaan oikein osaa päättää kummanko valitsisi. Olisi tarve vetää noin tonnin painoista klapikuormaa telikärrillä ja liikkeelle olisi päästävä sieltä puulaanistakin. Etuvetopakun liikkeellelähtökyky lienee tavan hlö.auton luokkaa? Syncro siis huokuttelisi, mutta 2.4d taas ei tehonsa ja viritysmahdollisuuksien puolesta. Se oikea malli/kone -vaihtoehto siis puuttuu. 2.5TDI hinnat kimpoaa jo liian korkealle. Onko kokemuksia kuorman vedosta vajaavetoisella? Vai onko vaan suosiolla ostettava pula-ajan esikammiokone ja kaiveltava kalenteria esille?
Mitäs kokenut T4-klaani tuumaa?
Mitäs kokenut T4-klaani tuumaa?
Jep, mitä tarkoittanee kivasti. Kaikillahan tavara liikkuu, mutta tientukkona olo ei oikein kiinnostaisi. Tai voihan sitä liikkua kuutamolla raskaankaluston seassa. Kun on henkeen ja vereen niin suoraruisku-ukkoa kun olla voi niin tuo wanha tekniikka vaan jaksaa epäilyttää :) Todennäköisesti tehonpuutetta korvaa aikalailla lyhyemmät välitykset kuin normi hlö.autossa?
^Viitosta ei tarvitse laatikosta kaivella, hyvä jos nelostakaan - jos nyt ei välttämättä tahdo rääkätä toosaa hengiltä. En ole myöskään vakuuttunut suorituskyvystä ja liukkaalla etememisestä. Olin kuolla tässä jokunen päivä sitten nauruun, kun joku ressukka veti 2,4 portterillaan kahta hevosta. Savua piisasi - ja vauhtiakin loivassa ylämäessä lähes 50Km/h. :)
Kyllä nää on ihan p*rlekeekseen laiskoja vetoautoiksi, sanokoon kuka portteri-lasit silmillä mitä sanoo. Minä en sano, vaan tunnustan tosiasiat ja vedän kärriä muilla autoilla. :)
Eniten pelottavat lämpöongelmat, ja sitä kautta potkurimetalliksi muuttuva kansi.
Kyllä nää on ihan p*rlekeekseen laiskoja vetoautoiksi, sanokoon kuka portteri-lasit silmillä mitä sanoo. Minä en sano, vaan tunnustan tosiasiat ja vedän kärriä muilla autoilla. :)
Eniten pelottavat lämpöongelmat, ja sitä kautta potkurimetalliksi muuttuva kansi.
lieneekö vaikutusta, kun mulla nuo syötöt on täysillä joka vehkeessä, mut en kyl tien tukkona ole ollut, siitä voin mennä takuuseen.
tuossa bussimallissa on pidemmät välitykset kuin umpipakussa... väittää asiasta paremmin tietävät ja kyllä sen tunteekin, kun aikonaan mulla oli myös tuollainen 2.4d umppari.
mut jos vetoautoo, niin se 111kw kannattaa hankkia+lastua siihen.
tuossa bussimallissa on pidemmät välitykset kuin umpipakussa... väittää asiasta paremmin tietävät ja kyllä sen tunteekin, kun aikonaan mulla oli myös tuollainen 2.4d umppari.
mut jos vetoautoo, niin se 111kw kannattaa hankkia+lastua siihen.
Mainitut pidemmät välitykset voisivat selittä tätä väittämääni laiskuutta, sillä syötöt ovat tapissa täälläkin. Välillä oikein hävettää kiihdytellä. :) Nostavat nämä muuten reilulla ennakolla ja kovillä syötöillä aika hanakasti lämpöjäkin jos ajaa lussu tiskissä pidempään. Kiehu ei, mutta flektit vonkuvat ajossakin.
TDI on varmaan kaikin puolin parempi, kunhan vain jaksaa maksaa selkeästi korkeammat hankintakustannukset. Isohkoja halkokuormia olen kehitysmaaversioni kanssa kiskonut, eikä kärryn paino juuri menoa tien päällä jarruta, kunhan vauhtiin pääsee. Talvella nelivedon kanssa pärjää hyvin ilman nastojakin, mutta syncro nostaa selkeästi kulutusta maantieajossa.
Kehitysmaaversioista tuli mieleen, että tunnetusta land cruiserin Fj80 -mallin 4.2 -litraisesta valmistettiin aikanaan tiettyihin kohteisiin vapaasti hengittävää versioita osa-aikaisella nelivedolla. T4 2.4D ei ole ollenkaan laiska tuollaiseen verrattuna.
Kehitysmaaversioista tuli mieleen, että tunnetusta land cruiserin Fj80 -mallin 4.2 -litraisesta valmistettiin aikanaan tiettyihin kohteisiin vapaasti hengittävää versioita osa-aikaisella nelivedolla. T4 2.4D ei ole ollenkaan laiska tuollaiseen verrattuna.
hvm: onks sul se vahatermari kunnossa?
En ole varma onko se täysin elämänsä voimissa, mutta kyllä se kaihtimia hieman liikuttelee. Epävarmuudesta vihtaantuneena kustomoin kaihtimien käyttövivun ja termarin akselin väliin pyykkipojan, joka pitää kaihtimia näin kesäaikaan auki. Tällä vippaskonstilla kestää lämmöt siinä vähän yli puolenvälin, eli flektin käynnistymislämpötilassa. Ilman pyykkipoikaa nostaa viisaria ylemmäs, ja muun liikenteen seuraamisesta ei tule mitään, kun pitää vahtia koko ajan mittaria. :/
Olin jo vaihtaa autoon 80-asteisen termostaatinkin, mutta eräs nero suositteli minulle ensin kaihtimien avaamista. Eipä tarvintkaa vaihtaa termaria. :)
madalluksesta taas.
Paljonko on vakiona mitta pyörännavan keskeltä lokasuojan kaaren alimpaan kohtaan T4:sessa takana? Nyt on Eibach -35mm madallussarja takana ja mitta on noin 42cm melkoinen maasturi!!,tuntuu että auto ei madaltunut yhtään!
Minkälaisia mittoja muilla vastaavalla sarjalla,auto on lyhyt malli,olisikohan mahdollista että ovat myyneet pitkän mallin jouset...
Minkälaisia mittoja muilla vastaavalla sarjalla,auto on lyhyt malli,olisikohan mahdollista että ovat myyneet pitkän mallin jouset...
Mittanauhaa ei nyt käsillä ole, mutta pari kuvaa löytyy.
JOM-vieteri vs. maastojousi:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 002-52.jpg
Off-road:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 005-24.jpg
JOM-road:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 001-52.jpg
Mitkä lie henkilöauton jouset? Joustoa n. 0,723mm, eli jouset pohjassa lähes koko ajan. Onneks on nuo tukivarsien puslat kumia, niin joustaa ehkis pikkusen jostain. :) Miellyttävämpi tuo on siltikin näillä 99€::n jousille kuin omillaan, ei tule niin herkästi merisairaaksi.
JOM-vieteri vs. maastojousi:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 002-52.jpg
Off-road:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 005-24.jpg
JOM-road:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 001-52.jpg
Mitkä lie henkilöauton jouset? Joustoa n. 0,723mm, eli jouset pohjassa lähes koko ajan. Onneks on nuo tukivarsien puslat kumia, niin joustaa ehkis pikkusen jostain. :) Miellyttävämpi tuo on siltikin näillä 99€::n jousille kuin omillaan, ei tule niin herkästi merisairaaksi.
Valmistajalla on ainakin kymmentä eri tyypin jousimallia -97 vuosimallin teeneloseen, mm. korimallista ja kantavuudesta riippuen. Ei siis ihme, että tarvikkeella alkuperäisen korvaaminen saattaa olla hakemista. Esim valkoisella merkitty jousi:
701 511 105 C coil spring 2 PR-1BA/1P0:delivery van
marked with: white
for vehicles with payload of: 800/1000KG
wheelbase: 2920/3320MM
701 511 105 C coil spring 2 PR-1BA/1P0:delivery van
marked with: white
for vehicles with payload of: 800/1000KG
wheelbase: 2920/3320MM
Ratti asiaa
Sopiiko 99-> mallin uudempi mallinen siistimpi ratti 96-97 mallin ratin tilalle ja onko kaikki liittimet samanlaisia että uudempi airbag toimisi myös bolt on,onko jollain varmaa tietoa?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Asia on mainittu topikissa ihan takuulla, mutta sattuneesta syystä en viitsisi lukea sitä kokonaan läpi. Että voisikos joku asialle vihkiytynyt kertoa irtoaako porterin (T4) yläpallo lämmittämällä ja lekalla, vai tarvitaanko hommaan homeoppattia tai painijaa? Uusi menee paikalleen ihan lekalla suostuttelemalla? Tukivarsihässäkkää en viitsisi irroitella, ellei ole ihan välttämätön pakko. Palleron asento kannattanee merkata ennen väkivallan aloittamista?
En ole itse vaihtanut, mutta vahva veikkaus on, että vanha nivel on jämähtänyt tosi tiukkaan, joten viisas pääsee vähemmällä ja vie pajalle. Motonetin osaa laitettiin, kun oli monta kertaa halvempaa kuin orkkis. Keväällä hankin kuitenkin varalle saksasta Febi-Bilsteinin ylä-alapallonivelsatsin, kaikkine kuluineen noin puolet marmoritiskin setin hinnasta.
Asia on mainittu topikissa ihan takuulla, mutta sattuneesta syystä en viitsisi lukea sitä kokonaan läpi. Että voisikos joku asialle vihkiytynyt kertoa irtoaako porterin (T4) yläpallo lämmittämällä ja lekalla, vai tarvitaanko hommaan homeoppattia tai painijaa?
joten viisas pääsee vähemmällä ja vie pajalle.
Butaanitoho, moska (eli leka) ja tällainen elämän piruunnuttama insinööri riittivät palleron irroittamiseen. Sanotaan, että viisaampi antaa ensin periksi.
Asiaa kyselin kaverilta, joka leipänsä tienaa autonromujen korjaamisella, niin eipä tuollakaan ollut muuta konstia ollut esittää kuin kuumuus ja raaka väkivalta. Ja mitä uuden nivelen kiinnittämiseen tulee, niin ei huollon kaverilla mitään poppakonstia siihen ollut. Vasaralla naputtamalla vaan alulle siihen booreihin ja sitten "paineilmavasaralla" jyrräämällä loput, että saa sen kiinnipitosokan paikoilleen.
Palleron asento kannattanee merkata ennen väkivallan aloittamista?
Niinq miks ?
Vähän asiaa sivuten...
Vaihtelin taannoin kaverin autoon nuo etupään nivelet: rtp,alapallo ja tuo vääntösauvan pää,molemmin puolin.
Nyt kuitenkin etupäästä kuuluu toisinaan sellainen klonksahtelu,ehkä parhaiten silloin kun isompaan monttuun ajaa.
Mistähän vikaa vois lähtee etsiin??
On meinaan omassa kalustossa sama ominaisuus sen lisäksi että auton takapäästäkin kuuluu samansuuntaista ääntä.
Pusla jumppako seuraavaksi edessä??
Molemmat autot on sisään ajettu...eli n.600t km...
Vaihtelin taannoin kaverin autoon nuo etupään nivelet: rtp,alapallo ja tuo vääntösauvan pää,molemmin puolin.
Nyt kuitenkin etupäästä kuuluu toisinaan sellainen klonksahtelu,ehkä parhaiten silloin kun isompaan monttuun ajaa.
Mistähän vikaa vois lähtee etsiin??
On meinaan omassa kalustossa sama ominaisuus sen lisäksi että auton takapäästäkin kuuluu samansuuntaista ääntä.
Pusla jumppako seuraavaksi edessä??
Molemmat autot on sisään ajettu...eli n.600t km...
Täällä kuuluu aika paha laahaava ääni jarruttaessa oikeesta etunurkasta. Ei kuulu aina vaan lujempaa jarruttaessa ja noin alle 50kmh vauhdissa. Tänään nostin nurkkaa ylös ja oli tarkoitus ottaa jarruja vähän auki ja kattoo mitä siellä on, mutta en saanut satulan liukupultteja irti. Jarrut on ATE/Teves tyyppiset, ja kuvan mukaan siellä olis kierteitä... 12mm hylsy tuntui sopivan mutta mitään ei tapahtunut kun käänteli... 6mm kuusiokoloavain oli liian pieni ja 8mm liian iso ja 7mm ei löytynyt. Aukeaisko se sillä vai miten noi pitäis saada pois? Mutta kuitenkin, palat näytti hyviltä, mut levy on aika kulunut...
Toinen homma on että vettä tulee sisälle sateella, aika runsaasti. Ei tuu tuulilasista joka on vastikään vaihdettu. Se tarkastettiin. Tulee kattoverhoilun kuskinpuolen etunurkasta... Voiko se mitenkään tulla takaa siiveltä tai kattoluukulta asti?
Toinen homma on että vettä tulee sisälle sateella, aika runsaasti. Ei tuu tuulilasista joka on vastikään vaihdettu. Se tarkastettiin. Tulee kattoverhoilun kuskinpuolen etunurkasta... Voiko se mitenkään tulla takaa siiveltä tai kattoluukulta asti?
7mm ei löytynyt. Aukeaisko se sillä vai miten noi pitäis saada pois? Mutta kuitenkin, palat näytti hyviltä, mut levy on aika kulunut...
Se on sitten just se 7mm avain, muuta kokoa ei kannattane soveltaa. "Rost-ruikka"-pullosta kunnon voitelut, jollain piikillä kanta puhtaaksi ja avain vasaralla perille asti ennen kuin edes yrität vääntää auki. Muuten tuloksena on pyöreäksi nyljääntynyt ruuvinpää, ja sepäs vasta hauskaa onkin.
Omassa T4:ssa nuo ruuvit oli zxn-päällä, mutta en mene vannomaan, että olivat alkuperäiset. Noita 7mm kuuskolokantoija noissa taitaa enimmäkseen esiintyä.
Eipä olis kovakaan ihme, vaikka liukutapit olis vähän jumissa ja sitä kautta aiheutuu laahaava jarru.
Jarru ei varsinaisesti laahaa vaan ääni kuuluu sillon kun poljinta poljetaan. Tosin tänään se myös laahasi vähän. Kävin ostamassa 7mm kärjen. Täytyy huomenna katsoa, saisko jotain aikaiseksi.
Sen verran tein tänään että mittasin levyjen paksuudet. Ääntävä puoli 20,6mm ja sisäpuolella aika paha "reuna" ja kuskin puolella 20,3mm ja on varmaan sorvattu sisäpuolelta kun tuota laippaa ei siellä ollut. Levyjen minimipaksuus 20mm eli varmaan kun hommiin alkaa niin kannattanee vaihtaa levyt?
Sen verran tein tänään että mittasin levyjen paksuudet. Ääntävä puoli 20,6mm ja sisäpuolella aika paha "reuna" ja kuskin puolella 20,3mm ja on varmaan sorvattu sisäpuolelta kun tuota laippaa ei siellä ollut. Levyjen minimipaksuus 20mm eli varmaan kun hommiin alkaa niin kannattanee vaihtaa levyt?
7mm kuusiokolollahan se aukesi. Ja ulkopinta oli ihan pyöreä eli se tuntuma hylsyn sopivuudelle oli harhaa. Ääntävä puoli ei sittenkään ollut pelkääjän puoli vaan kuskin puolella sisäpuolen palasta ei ollut mitään jäljellä. Muuten palat oli noin 15-16mm paksuja. Pelkurin puolella sisäpuolen pala oli millin vinoon kulunut. Maanantaina hakemaan uusia paloja. Niin, tänään olin siis levyjä vain vaihtamassa kun olin katsonut että palat on hyvässä kunnossa.
Tuon toisen puolen levyn "sorvauksen" oli tehnyt kitkapinnaton pala, ihmekös tuo jos jarrut "vähän" ääntää...
Tuon toisen puolen levyn "sorvauksen" oli tehnyt kitkapinnaton pala, ihmekös tuo jos jarrut "vähän" ääntää...
Mikä ET
Onko kellää kokemusta portteris 35 et:stä? Kuinka sopii??
Tämän sivun mukaan 40 olis minimi
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=93
Tämän sivun mukaan 40 olis minimi
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=93
Mulla on vanteet et 30 ja hyvin pelaa, itse en huomannut ohjauksessa mitään negatiivista.
Renkaitten pyörimään mahtuminen on sitten kiinni auton korkeudesta sekä vanteen ja renkaan leveydestä. http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
Tuolla on näppärä verrata vanteen sopiivutta vaikka alla oleviin vanteisiin.
Renkaitten pyörimään mahtuminen on sitten kiinni auton korkeudesta sekä vanteen ja renkaan leveydestä. http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
Tuolla on näppärä verrata vanteen sopiivutta vaikka alla oleviin vanteisiin.
ET35 on alkupään portterien 7x15 vakioalun et-lukema. Nettivanteen taulukohin en luottaisi yhtään.
Paljoltihan se riipuu renkaasta, mikä mahtuu ja mikä ei. Itse käytän valmistajan suosittelemaa 215/65 kumia ja tällä hetkellä on ET25, kesävanteila edessä ET20 ja takana ET23. Madallusta on noin 30 mm. No problemo.
Paljoltihan se riipuu renkaasta, mikä mahtuu ja mikä ei. Itse käytän valmistajan suosittelemaa 215/65 kumia ja tällä hetkellä on ET25, kesävanteila edessä ET20 ja takana ET23. Madallusta on noin 30 mm. No problemo.
Viimeksi muokannut lukkari, 10.11.2008 6:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä mulla liukuovi sopii aukeamaan 9x18 et30 vanteillakin, hiukan vaan hipoo vannetta tuo liukuovi. Renkaina tuossa on 245/45x18 nuo renkaat ja kumit ei sitten enään vakio kaariin sovi.
Edit: Kyllä pitkällä akselivälillä tämäkin.
Edit: Kyllä pitkällä akselivälillä tämäkin.
Viimeksi muokannut laiska, 10.11.2008 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla oli hetken aikaa alla omassa T4:ssa 8x18 et 35 vanteet ja 245/40-18 renkaat ja hyvin sopivat alle. Tulivat juuri suojankaaren tasalle renkaan ulkokyljestä eli kulutuspinta jäi vielä kaaren sisäpuolelle. Eivätkä ottaneet kiinni sivuoveen eivätkä edestä kääntäessäkään.
EDIT: Eli tää mun T4 on tosiaan pitkällä akselivälillä.
EDIT: Eli tää mun T4 on tosiaan pitkällä akselivälillä.
Viimeksi muokannut msippala, 10.11.2008 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mihin Transporter 2.4D ´91hukkaa jäähdytinnestettä? Muutaman kerran viikossa lisättävä. Onko tuossa paisuntasäiliössä, joku ylikaato hytin puolella, kun tuntuu että jos sinne laittaa ylimäärin nestettä alkaa valuttamaan takapuolelta jostain? Eli jos ajaa vuoristoratateitä, se valuttaa säiliön tyhjäksi.
'Uusi' T4 alla ja madalluksesta kyse. Siis ei varsinaisesti kyseisetä toimenpiteestä vaan ns. tehdasasetuksesta. Kulkineen edellinen omistaja on ruuvannut kyseisen laitteen etupäätä alemmas, tarkkaa määrää ei osannut kertoa. Tällä hetkellä molempien pulttien päitä on saman verran näkyvissä, siis pultin päästä muttriin on sama matka oikean- ja vasemmanpuoleisissa pulteissa. Edellisestä laitoksestani muistelisin, että noiden ei kuuluisi olla samassa tasossa? Tai siis oikealla- ja vasemmalla puolen tulisi pultin päästä mutteriin olla eri matka, olenko oikeassa vai lyökö muistini nyt ihan tyhjää?
Osaisiko joku heittää paljonko ns. tehdas asetuksessa noita pulttien päitä on näkyvissä puolellansa mitattuna pultin päästä mutterin alapintaan. Tai edes paljonko noiden erotuksen tulisi olla ja kumman hyväksi.
kiittäen etukäteisesti
-ripaldi
Osaisiko joku heittää paljonko ns. tehdas asetuksessa noita pulttien päitä on näkyvissä puolellansa mitattuna pultin päästä mutterin alapintaan. Tai edes paljonko noiden erotuksen tulisi olla ja kumman hyväksi.
kiittäen etukäteisesti
-ripaldi
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ei tarvitse rattia irroittaa, riittää kun irroittelet ne muovit rattiakselin ympäriltä pois, niin mittaristo mahtuu pois. Itse mittaristo on muutamalla ruuvilla kiinni, sekä takana sähköliitin ja nopeusmittarin vaijeri.
Viime kesänä tuli tehtyä irroitus kun jäähdytysnesteen merkkivalo, polttoaine- ja lämpömittari sekoilivat, juottelin epäilyttävämmän näköiset liitokset uusiksi ja putsasin regulaattorin koivet. Nyt pelaa. Harmittaa vain kun ei tullut vaihdettua niitä polttimoita, kun silloin vielä kaikki pelasivat, mutta vähän jälkeen rempan pimeni vasemmanpuoleisin, eikä kelloa meinää enää nähdä. Joten uusiksi menee irroitus... löytyisköhän tilalle valmiiksi sopivia ledipolttimoita?
Jatketaan vielä kysymyksellä kun sopii aiheeseen. Missähän T4:ssa on lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus? Tässä eräänä pakkasaamuna lakkasi toimimasta kaikki, paitsi täysteho.
Viime kesänä tuli tehtyä irroitus kun jäähdytysnesteen merkkivalo, polttoaine- ja lämpömittari sekoilivat, juottelin epäilyttävämmän näköiset liitokset uusiksi ja putsasin regulaattorin koivet. Nyt pelaa. Harmittaa vain kun ei tullut vaihdettua niitä polttimoita, kun silloin vielä kaikki pelasivat, mutta vähän jälkeen rempan pimeni vasemmanpuoleisin, eikä kelloa meinää enää nähdä. Joten uusiksi menee irroitus... löytyisköhän tilalle valmiiksi sopivia ledipolttimoita?
Jatketaan vielä kysymyksellä kun sopii aiheeseen. Missähän T4:ssa on lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus? Tässä eräänä pakkasaamuna lakkasi toimimasta kaikki, paitsi täysteho.
Kävin katsastamassa teenelosta, läpi meni mutta inssi sanoi että takapäässä on käyttöjarru heikossa kunnossa. Levyt ja palat on hiljan uusittu, tuli vaan mieleen että pystyiskös siitä jarrupaineensäätimestä säätää hieman enemmän painetta takapäähän? Jos pystyy niin mistä kohtaa sellainen säätö siitä mokkulasta löytyy??
>Jatketaan vielä kysymyksellä kun sopii aiheeseen. Missähän T4:ssa on lämmityslaitteen
>puhaltimen etuvastus? Tässä eräänä pakkasaamuna lakkasi toimimasta kaikki, paitsi
>täysteho.
Jaahas... en näköjään osaa lukea, kyse olikin lämmityslaitteen puhaltimesta :-(
>puhaltimen etuvastus? Tässä eräänä pakkasaamuna lakkasi toimimasta kaikki, paitsi
>täysteho.
Jaahas... en näköjään osaa lukea, kyse olikin lämmityslaitteen puhaltimesta :-(
Viimeksi muokannut Raid72, 4.1.2009 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuosta mittaristosta kysyisin vielä. Edellä on ollut puhetta tuosta "lutikasta" mikäli polttoaine ja lämpömittari ei toimi. Minulla toimii polttoainemittari suht ok. ja lämpömittari "vähän" voiko tässä tapauksessa vika olla tuossa "lutikassa" vai jossain anturissa, huonoissa tinauksissa, vai kenties missä? Lämmityslaitteen etuvastus on ainakin -92 T4:ssä hanskaluukun alla ja maksoi tarvikkeena muistaakseni jotain 30 euroa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa