T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kävin kokeilemassa -99 Multivania 150hv 2.5TDI koneella ja muutama kyssäri tuli tuosta mieleen.
Onko tuossa jotain mihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota ostoaikeissa?
Auto vaikutti kyllä kaikinpuolin suht siistiltä siihen nähden ettei tuo nyt kuitenkaan uusi ole. Ajossa(kaan) en huomannut mitään ihmeellistä lukuunottamatta kaasupoljinta, jonka käyttö tuntui vähän omituiselta, ensimmäiset noin 2/3 osaa liikeradasta tuntui, ettei ollut paljoa vaikutusta kiihtyvyyteen.
Tuntui lähinnä siltä että tuo 2/3 osaa liikkeestä "annosteli" kaasua 0-10% ja loppu liike sitten loput 90%. Ei tuo kuitenkaan ihan on/off-kaasulta tuntunut, mutta oudolta kuitenkin. Onkohan tämä vain ominaisuus vai oisko tuossa jotain vikaa?
Sähköinen kaasu kait kuitenkin autossa on?
Polttoainelämmitin on mallia vain ajon aikana toimiva, joten näillä keleillä en tuon toimivuutta päässyt testaamaan. Missä lämpötilassa tuon pitäisi lähteä päälle moottoria lämmittämään?
Lämmittimeen saa varmaan lisäpalikoilla kytkettyä kelloajastimen/kaukosäätimen?
Paljonko on nokkahihnan vaihtoväli?
Minkämoisia polttoaineenkulutuslukemia olette saaneet aikaiseksi?
Onnistuuko vakionopeussäätimen laittaminen tyyliin viiksi vaihtoon, vähän piuhanvetoa ja VAG-COMilla aktivointi?
Ahtopainemittarin asennus. Saako kytkettyä johonkin letkuun helposti t-liittimellä (jos, niin mihin letkuun), vai täytyykö imusarjaan tehdä adapteri mittarin letkulle?
Kuva paikasta helpottaisi.
Kitoos!
Onko tuossa jotain mihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota ostoaikeissa?
Auto vaikutti kyllä kaikinpuolin suht siistiltä siihen nähden ettei tuo nyt kuitenkaan uusi ole. Ajossa(kaan) en huomannut mitään ihmeellistä lukuunottamatta kaasupoljinta, jonka käyttö tuntui vähän omituiselta, ensimmäiset noin 2/3 osaa liikeradasta tuntui, ettei ollut paljoa vaikutusta kiihtyvyyteen.
Tuntui lähinnä siltä että tuo 2/3 osaa liikkeestä "annosteli" kaasua 0-10% ja loppu liike sitten loput 90%. Ei tuo kuitenkaan ihan on/off-kaasulta tuntunut, mutta oudolta kuitenkin. Onkohan tämä vain ominaisuus vai oisko tuossa jotain vikaa?
Sähköinen kaasu kait kuitenkin autossa on?
Polttoainelämmitin on mallia vain ajon aikana toimiva, joten näillä keleillä en tuon toimivuutta päässyt testaamaan. Missä lämpötilassa tuon pitäisi lähteä päälle moottoria lämmittämään?
Lämmittimeen saa varmaan lisäpalikoilla kytkettyä kelloajastimen/kaukosäätimen?
Paljonko on nokkahihnan vaihtoväli?
Minkämoisia polttoaineenkulutuslukemia olette saaneet aikaiseksi?
Onnistuuko vakionopeussäätimen laittaminen tyyliin viiksi vaihtoon, vähän piuhanvetoa ja VAG-COMilla aktivointi?
Ahtopainemittarin asennus. Saako kytkettyä johonkin letkuun helposti t-liittimellä (jos, niin mihin letkuun), vai täytyykö imusarjaan tehdä adapteri mittarin letkulle?
Kuva paikasta helpottaisi.
Kitoos!
Meidän perheeseen tuli alkukesästä tollainen -00 150hv Caravelle asumaan. Aika lyhyt suhde siis toistaiseksi, mutta ero ei vielä ole käynyt mielessäkään.
Joko meille sattunut yksilö on erityisen hyvä, tai sitten ne murheet on vasta edessäpäin. Sen verta huomasin että huoltaminen on kallista. Jakoremmien vaihto maksoi 700€ tingittynä. Sen saa laskea hintaan lisää/pois riippuen vaihtotarpeesta. Huoltamolla sanoivat että vaihtoväli on 120tkm, mutta että monet vaihtaa jo 90tkm kohdalla varmuuden vuoksi. Lieneekö myyntipuheita...
Toinen havaittu asia oli henkilöautosta siirryttäessä sellainen laivamaisuus, sanan negatiivisessa merkityksessä. Tokikaan omapainoltaan 2100kg:n bussi ei voi olla yhtä aikaa rata-auto ja mukava, eivätkä 200tkm ajetut iskarit enää uuden veroisia. Silti kaipaisin hieman jäykempää alustaa. Sellainen on ollut käsittääkseni saatavilla tehdasvarusteena. Täytyy talven mittaan katella ja kysellä noista madallussarjoista.
Ei liene ominaisuus, mulla kaasupolkimen tuntuma on ihan "normaali". Kaasupoljin on sähköinen. Sellainen mielenkiintoinen piirre oli aluksi, että koneesta tuntui löytyvän 2-3 "turbopotkua" kiihdytettäessä koko kierrosskaala läpi. Kuukauden raskasjalkaisen ajon jälkeen ominaisuus poistui. Maallikkona luulisin että kysymys oli vnt-ahtimen oikuttelusta ja käytön puutteesta.
Eberi tuntuu lähtevän käyntiin alle +5C lämmöissä. Ajattelin syksyn pintaan rakennella sille kiertovesipumpun ja ohjauksen. Mielenkiintoinen seikka on, että eberin pakoputki tohottaa suoraan kuskinpuolen eturenkaaseen, joka n. 10 minuutin paikallaankäyttämisen jälkeen ei enää kättä kärsinyt. Ei varmaan liene ongelma vetää sitä jonnekin muualle, mutta vaikuttaa suunnittelun kukkaselta.
Auto on 7h bussi kaikilla virityksillä ajotietokoneista ilmastointeihin ja kahteen eberiin, jotka nostaa omapainon noin 2100kg:hen. Ajotietokone tuntuu näyttävän noin 3-4dl liikaa verrattuna todelliseen kulutukseen. Kulutuslukemia AJOTIETOKONEELTA, ilmastointi on ollut aina päällä:
-129km/h vakkarilla ajettuna (tre-hki), kuormana 3 aikuista: 9.8l/100km
-120km/h vakkarilla ajettuna (tre-hki), kuormana 5 aikuista: 9.1l/100km
-100km/h vakkarilla ajettuna, kuormana 3 aikuista: 7.3l/100km
-Vaunun kanssa (Solifer 6102, n.1300kg) kesän keskikulutus näytti olevan 10.3l/100km. Ajotapa oli aika reilu, ja nopeus aina tilanteen salliessa n. 85-90km/h.
-Sitten on joskus tullut testailtua jokunen parinsadan km:n pätkä rekkojen vaudissa ilman vakkaria...kulutusmittari näyttää pikkusen alle kuutosen lukemia...uskoo ken tahtoo, minä ainakin.
Kiinnostaa minuakin. Tarkoitus on talven mittaan alkaa vähän tutkimaan miten tuo kone toimii, mitkä on paineet ja lämmöt missäkin. Tulosten pohjalta voi sitten mietiskellä "virittämistä". 250hv kelpaisi minullekin. =)
Onko tuossa jotain mihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota ostoaikeissa?
Joko meille sattunut yksilö on erityisen hyvä, tai sitten ne murheet on vasta edessäpäin. Sen verta huomasin että huoltaminen on kallista. Jakoremmien vaihto maksoi 700€ tingittynä. Sen saa laskea hintaan lisää/pois riippuen vaihtotarpeesta. Huoltamolla sanoivat että vaihtoväli on 120tkm, mutta että monet vaihtaa jo 90tkm kohdalla varmuuden vuoksi. Lieneekö myyntipuheita...
Toinen havaittu asia oli henkilöautosta siirryttäessä sellainen laivamaisuus, sanan negatiivisessa merkityksessä. Tokikaan omapainoltaan 2100kg:n bussi ei voi olla yhtä aikaa rata-auto ja mukava, eivätkä 200tkm ajetut iskarit enää uuden veroisia. Silti kaipaisin hieman jäykempää alustaa. Sellainen on ollut käsittääkseni saatavilla tehdasvarusteena. Täytyy talven mittaan katella ja kysellä noista madallussarjoista.
Auto vaikutti kyllä kaikinpuolin suht siistiltä siihen nähden ettei tuo nyt kuitenkaan uusi ole. Ajossa(kaan) en huomannut mitään ihmeellistä lukuunottamatta kaasupoljinta, jonka käyttö tuntui vähän omituiselta, ensimmäiset noin 2/3 osaa liikeradasta tuntui, ettei ollut paljoa vaikutusta kiihtyvyyteen.
Tuntui lähinnä siltä että tuo 2/3 osaa liikkeestä "annosteli" kaasua 0-10% ja loppu liike sitten loput 90%. Ei tuo kuitenkaan ihan on/off-kaasulta tuntunut, mutta oudolta kuitenkin. Onkohan tämä vain ominaisuus vai oisko tuossa jotain vikaa?
Sähköinen kaasu kait kuitenkin autossa on?
Ei liene ominaisuus, mulla kaasupolkimen tuntuma on ihan "normaali". Kaasupoljin on sähköinen. Sellainen mielenkiintoinen piirre oli aluksi, että koneesta tuntui löytyvän 2-3 "turbopotkua" kiihdytettäessä koko kierrosskaala läpi. Kuukauden raskasjalkaisen ajon jälkeen ominaisuus poistui. Maallikkona luulisin että kysymys oli vnt-ahtimen oikuttelusta ja käytön puutteesta.
Polttoainelämmitin on mallia vain ajon aikana toimiva, joten näillä keleillä en tuon toimivuutta päässyt testaamaan. Missä lämpötilassa tuon pitäisi lähteä päälle moottoria lämmittämään?
Lämmittimeen saa varmaan lisäpalikoilla kytkettyä kelloajastimen/kaukosäätimen?
Eberi tuntuu lähtevän käyntiin alle +5C lämmöissä. Ajattelin syksyn pintaan rakennella sille kiertovesipumpun ja ohjauksen. Mielenkiintoinen seikka on, että eberin pakoputki tohottaa suoraan kuskinpuolen eturenkaaseen, joka n. 10 minuutin paikallaankäyttämisen jälkeen ei enää kättä kärsinyt. Ei varmaan liene ongelma vetää sitä jonnekin muualle, mutta vaikuttaa suunnittelun kukkaselta.
Minkämoisia polttoaineenkulutuslukemia olette saaneet aikaiseksi?
Auto on 7h bussi kaikilla virityksillä ajotietokoneista ilmastointeihin ja kahteen eberiin, jotka nostaa omapainon noin 2100kg:hen. Ajotietokone tuntuu näyttävän noin 3-4dl liikaa verrattuna todelliseen kulutukseen. Kulutuslukemia AJOTIETOKONEELTA, ilmastointi on ollut aina päällä:
-129km/h vakkarilla ajettuna (tre-hki), kuormana 3 aikuista: 9.8l/100km
-120km/h vakkarilla ajettuna (tre-hki), kuormana 5 aikuista: 9.1l/100km
-100km/h vakkarilla ajettuna, kuormana 3 aikuista: 7.3l/100km
-Vaunun kanssa (Solifer 6102, n.1300kg) kesän keskikulutus näytti olevan 10.3l/100km. Ajotapa oli aika reilu, ja nopeus aina tilanteen salliessa n. 85-90km/h.
-Sitten on joskus tullut testailtua jokunen parinsadan km:n pätkä rekkojen vaudissa ilman vakkaria...kulutusmittari näyttää pikkusen alle kuutosen lukemia...uskoo ken tahtoo, minä ainakin.
Ahtopainemittarin asennus. Saako kytkettyä johonkin letkuun helposti t-liittimellä (jos, niin mihin letkuun), vai täytyykö imusarjaan tehdä adapteri mittarin letkulle?
Kuva paikasta helpottaisi.
Kiinnostaa minuakin. Tarkoitus on talven mittaan alkaa vähän tutkimaan miten tuo kone toimii, mitkä on paineet ja lämmöt missäkin. Tulosten pohjalta voi sitten mietiskellä "virittämistä". 250hv kelpaisi minullekin. =)
Piti ihan tarkistaa dokumentista, pitääkö tosiaan paikkansa, että uudempi portteri painaa tosiaan tuon verran. Totta tosiaan, T5 -malli painaa noin 475 kg enemmän kuin vanha T4. Aika huikea tuo maksimi kokonaismassakin perävaunun kanssa: 5200 kg.
Tuo T5:n on oikeasti aika painava, samaa itse kauhistelin 2vuotta sitten kun kävin hakemassa pv:lle helsingistä toistakymmentä 4motion mallia. Niihin oli listan mukaan laitettu tehtaalla jo suoraan jykevämmät iskarit ja jouset taakse jolloin auton kokonais massaksi luki otteessa jotain 3300kg.
Noissa malleissa oli vielä yksi erikoisuus jota ei kauheasti ole tullut vastaa, nimittäin erillisestä sähkökytkimestä kytkettävä taka-akselin lukko...
Noissa malleissa oli vielä yksi erikoisuus jota ei kauheasti ole tullut vastaa, nimittäin erillisestä sähkökytkimestä kytkettävä taka-akselin lukko...
Kyse on sitten tod. näk. nelivedosta, joissa sitä omamassaa on vanhassa ja uudessa lisää saman verran, 100 kg. Vanhemmista syncroista lukko löytyy nostalgisen, vedettävän kuplavolkkarimallisen kytkimen takaa.
Suuret kiitokset Pooto, tuli autosta kaupat sovittua, saa sitten nähdä tarkemmin millainen peli on kun saan sen alle.
Tuo kaasupoljinjuttu selvinnee sitten aikanaan.
Kulkupuoli tuossa tuntui vähän tukkoiselta alle 3000rpm, noilla paikkeilla tuli huomattavasti potkua lisää ja noin 4000rpm sitten vielä pikkuisen.
Tuo kaasupoljinjuttu selvinnee sitten aikanaan.
Kulkupuoli tuossa tuntui vähän tukkoiselta alle 3000rpm, noilla paikkeilla tuli huomattavasti potkua lisää ja noin 4000rpm sitten vielä pikkuisen.
Noni, en tiiä onko tämä oikia paikka nyt kysellä, mut palion ois kysyttävää T4:stä.
Olen koittanu täällä kahalata kaiken mahollisen ja mahottoman läpi, että saisin tarpeeksi tietoa T4:stä.
Olen ettimässä vm.98-> 2.5TDI pitkää portteria. Tietty se perinteinen vähänajettu,hyväkuntoinen ja muka halpakin vielä. Rahat nyt ei kumminkaan riitä kahteen autoon... ;) Oon tässä ettiny hintaluokassa 12-15te.
Niin tässä oon lukenu ja miettinyt, että rahat kannattaa ilmeisesti sijoittaa siihen 102hp koneella olevaan? Ilmeisesti vahvempi voimansiirto? Tarkoitus ois saada mukavan ripeä kuljetuskalusto mopolle ja läskeille. Eli pienimuotoinen piristys ois suunnitelmissa. Eli, kuinkas helposti tuosa saapi vetoja nyt sit irti. Pääseekö 150hp ja +350Nm kuinka vaivattomasti? Pitääkö alkaa jo vaihtaan turpoa,kuuleria ja putkistoa?
Kävin koeajamssa yhtä, oisko ollu 02-03, 2.5TDI 4x4:ää. Juurikin tuo 102hp versio. Siinä pisti vaan merkille se, että laatikko oli todella lyhyt. Onko tämä ihan kaikissa porttereissa vai vain tuossa 4x4 versiossa?
Ja minne nyt kannattas kiinnittää huomiota ku tuommosta yksilöä lähtee hakemaan? Onko jotain lastenvaivoja, jokka alkaa kaikissa olemaan samat? Mistä ruostuu pellit, vai ruostuuko ollenkaan?
Miten helposti tuonne koppiin sais lisävalaistusta? Ideana oli vetää käyttövaloiksi kunnon ledit, ei mitään loisteputkivirityksiä, ne porsii kumminki lapin pakkasissa... Ja sit lisäksi vielä sivuovesta sisäpuolelta sojottaan työvalo pihalle ja sama vielä takaovelle. Onko johdotusten kanssa mittään erityistä?
Jossain oli pieni lista, mitä kannattaa vilikasta, ku o T4 hankkimassa:
"Tarkasta:
-Etupään välykset, kuulee kolinana ajossa kyllä jos reilusti väljää
-onko takajouset ehjät, puuttuuko kierteitä jousista?
-hihnojen vaihdot, pumpun hihnan joutuu melkee 60tkm välein laittaa, jakohihna mielellään ennen 90tkm
-onko puhti tallessa, ilmamassamittarit kulutustavaraa
-nakuttaako tyhjäkäynnillä, jos nakuttaa, loppuuko jarrua pumppamalla->alipainepumppu
-toimiiko keskuslukko ja sähkölasit myös kun ovi auki äärimillään, ovien johtosarjat saattaa olla poikki
Noilla pääsee alkuun!"
Oisko mittään lisättävää?
Mimmoset käyttökustannukset nuissa on? Palion on remminvaihto? Jossain oli puhe 700€? Kuin kulutustavaraa on takajouset? Jossain luki et napsuu poikki ja ei kestä? Mites nivelet? Missä hinnoissa nuo ilmamassamittarit on? Ja onko hankala vaihtaa? Mitä muuta tuommonen kuluttaa?
Huh, tulipa tekstiä. Mut ois aika jees jos sais edes vähän vastauksia. Ja saapi kyllä kertoa jos paikka ja aika oli väärä tälle litanialle...
Olen koittanu täällä kahalata kaiken mahollisen ja mahottoman läpi, että saisin tarpeeksi tietoa T4:stä.
Olen ettimässä vm.98-> 2.5TDI pitkää portteria. Tietty se perinteinen vähänajettu,hyväkuntoinen ja muka halpakin vielä. Rahat nyt ei kumminkaan riitä kahteen autoon... ;) Oon tässä ettiny hintaluokassa 12-15te.
Niin tässä oon lukenu ja miettinyt, että rahat kannattaa ilmeisesti sijoittaa siihen 102hp koneella olevaan? Ilmeisesti vahvempi voimansiirto? Tarkoitus ois saada mukavan ripeä kuljetuskalusto mopolle ja läskeille. Eli pienimuotoinen piristys ois suunnitelmissa. Eli, kuinkas helposti tuosa saapi vetoja nyt sit irti. Pääseekö 150hp ja +350Nm kuinka vaivattomasti? Pitääkö alkaa jo vaihtaan turpoa,kuuleria ja putkistoa?
Kävin koeajamssa yhtä, oisko ollu 02-03, 2.5TDI 4x4:ää. Juurikin tuo 102hp versio. Siinä pisti vaan merkille se, että laatikko oli todella lyhyt. Onko tämä ihan kaikissa porttereissa vai vain tuossa 4x4 versiossa?
Ja minne nyt kannattas kiinnittää huomiota ku tuommosta yksilöä lähtee hakemaan? Onko jotain lastenvaivoja, jokka alkaa kaikissa olemaan samat? Mistä ruostuu pellit, vai ruostuuko ollenkaan?
Miten helposti tuonne koppiin sais lisävalaistusta? Ideana oli vetää käyttövaloiksi kunnon ledit, ei mitään loisteputkivirityksiä, ne porsii kumminki lapin pakkasissa... Ja sit lisäksi vielä sivuovesta sisäpuolelta sojottaan työvalo pihalle ja sama vielä takaovelle. Onko johdotusten kanssa mittään erityistä?
Jossain oli pieni lista, mitä kannattaa vilikasta, ku o T4 hankkimassa:
"Tarkasta:
-Etupään välykset, kuulee kolinana ajossa kyllä jos reilusti väljää
-onko takajouset ehjät, puuttuuko kierteitä jousista?
-hihnojen vaihdot, pumpun hihnan joutuu melkee 60tkm välein laittaa, jakohihna mielellään ennen 90tkm
-onko puhti tallessa, ilmamassamittarit kulutustavaraa
-nakuttaako tyhjäkäynnillä, jos nakuttaa, loppuuko jarrua pumppamalla->alipainepumppu
-toimiiko keskuslukko ja sähkölasit myös kun ovi auki äärimillään, ovien johtosarjat saattaa olla poikki
Noilla pääsee alkuun!"
Oisko mittään lisättävää?
Mimmoset käyttökustannukset nuissa on? Palion on remminvaihto? Jossain oli puhe 700€? Kuin kulutustavaraa on takajouset? Jossain luki et napsuu poikki ja ei kestä? Mites nivelet? Missä hinnoissa nuo ilmamassamittarit on? Ja onko hankala vaihtaa? Mitä muuta tuommonen kuluttaa?
Huh, tulipa tekstiä. Mut ois aika jees jos sais edes vähän vastauksia. Ja saapi kyllä kertoa jos paikka ja aika oli väärä tälle litanialle...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
No käyttökustannuksista sen verran, että dieselvero on reipas 90€/vuosi. (siis pakettiversiossa)
Naftaa tuo hörsii maantie ajossa semmosta seiskan pintaa, riippuen ajotavasta.
Tuon 700€ maksaa merkkiliikkeessä nokkaremmin vaihto. Elämä on!
Itse vaihdatin Suomen autohuollon Kokkolan toimipisteessä, hintaa osineen tuli vajaa 400€.
Vetonivelet on kohtuullisen arvokkaat. Marmoritiskillä 150€/kpl, mutta noin 100€/kpl muissa varaosapuljuissa.
Naftaa tuo hörsii maantie ajossa semmosta seiskan pintaa, riippuen ajotavasta.
Tuon 700€ maksaa merkkiliikkeessä nokkaremmin vaihto. Elämä on!
Itse vaihdatin Suomen autohuollon Kokkolan toimipisteessä, hintaa osineen tuli vajaa 400€.
Vetonivelet on kohtuullisen arvokkaat. Marmoritiskillä 150€/kpl, mutta noin 100€/kpl muissa varaosapuljuissa.
pisti vaan merkille se, että laatikko oli todella lyhyt. Onko tämä ihan kaikissa porttereissa vai vain tuossa 4x4 versiossa?
Tutkiskelin tuota vellen tehdasvarustelistaa... sieltä löytyi varusteena "pitemmät välitykset". En tiedä mikä on pitkä ja mikä lyhyt, mutta kun tuo meidän rassi kiertää vitosella maksimiväännöillä, 1950rpm, on nopeus noin 80-90 km/h. Mielestäni ihan ok. Ja auto oli etuvetoinen Caravelle 150hp -00. Paha menna sanomaan onko tuo ollut lisä- vai vakiovaruste, kun en ole muissa vastaavissa edes istunut.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Nokkahihnan vaihtoa ei kannata missata tai säästää siinä turhaan. Hihnan vaihdon yhtetydessä kannattaa/pitää vaihtaa kaikki rullat, vesipumppu, moniurahihna, jne. Hihnan katketessa tai pois paikaltaan hypätessä, onkin vahingot jo kohtuu mittavat. Vähimmillään menee yläkerta ja pahimmillaan koko moottori.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuon Saksantuliais Caravellen kanssa puuhastellessa heräsi muutama kysymys, kun pitää talveen yrittää varautua. Likimain kaikilla lienee enemmän kokemusta ko. automallista kuin allekirjoittaneella... Auto on siis -00 Caravelle, AHY, climatronic, vesieberi ilman kelloa.
Ensinnäkin, onko tuossa sähköistä kiertovesipumppua? Jos on, onko se sijoitettu siten että sitä voisi käyttää eberin kanssa esilämmitykseen. Olen joskus tavannut "aftercooler" versioita jotka on syylärin kupeessa ja pyörittää vettä syylärin kautta sammutuksen jälkeen niin kauan että lämmöt laskee.
Toinen: Pulttijako näyttäisi olevan 5*112. Kaverin tallista saisi käydä hakemassa liki ilmaiseksi hyvän 5*114.3 -jakoisen rengassetin. Onko mitään järkevää+turvallista+edullista keinoa asennella nuo vanteet alle. Yksi ongelma lienee pulttien halkaisija (14mm) joka on peruspultteja suurempi, eikä noita epäkeskojuttuja ole oikein tarjolla.
Kolmanneksi, onko kenelläkään kokemusta bi-xenon -valoista tuohon facelift-keulaan? Esimerkki. Ymmärtääkseni nuo ovat ihan jopa lailliset? Saksa ei taivu joten en juuri saa selkoa mitä tuo hinta pitäisi sisällään. Mutta vaikka tuo olisi pelkkien umpioiden hinta, se kuulostaa kohtuulliselta. Maksaako vaivan, ovatko NIIN ylivoimaisia?
Ja vielä vaan: Saksantuonnin ruostesuojaus/massaus? Mistä johtuu sen kuskin puoleisen korin pystysauman ruostuminen? Jotkut vanhatkin yksilöt näyttävät ihan terveiltä, mutta toisaalta olen nähnyt -02 mallisen jossa sauma oli miltei koko matkalta pahasti ruosteessa. Ajattelin säästää tonnin siinä että en teetä mitään tectyl-juttuja vaan massaan itse pohjan ja kaiken minkä osaan. Lisäksi tuon "pystysauman" suojaaminen kiinnostaisi. Onko mitään kikkakolmosia vai kannattaako kiltisti maksaa ammattimiehelle?
Ensinnäkin, onko tuossa sähköistä kiertovesipumppua? Jos on, onko se sijoitettu siten että sitä voisi käyttää eberin kanssa esilämmitykseen. Olen joskus tavannut "aftercooler" versioita jotka on syylärin kupeessa ja pyörittää vettä syylärin kautta sammutuksen jälkeen niin kauan että lämmöt laskee.
Toinen: Pulttijako näyttäisi olevan 5*112. Kaverin tallista saisi käydä hakemassa liki ilmaiseksi hyvän 5*114.3 -jakoisen rengassetin. Onko mitään järkevää+turvallista+edullista keinoa asennella nuo vanteet alle. Yksi ongelma lienee pulttien halkaisija (14mm) joka on peruspultteja suurempi, eikä noita epäkeskojuttuja ole oikein tarjolla.
Kolmanneksi, onko kenelläkään kokemusta bi-xenon -valoista tuohon facelift-keulaan? Esimerkki. Ymmärtääkseni nuo ovat ihan jopa lailliset? Saksa ei taivu joten en juuri saa selkoa mitä tuo hinta pitäisi sisällään. Mutta vaikka tuo olisi pelkkien umpioiden hinta, se kuulostaa kohtuulliselta. Maksaako vaivan, ovatko NIIN ylivoimaisia?
Ja vielä vaan: Saksantuonnin ruostesuojaus/massaus? Mistä johtuu sen kuskin puoleisen korin pystysauman ruostuminen? Jotkut vanhatkin yksilöt näyttävät ihan terveiltä, mutta toisaalta olen nähnyt -02 mallisen jossa sauma oli miltei koko matkalta pahasti ruosteessa. Ajattelin säästää tonnin siinä että en teetä mitään tectyl-juttuja vaan massaan itse pohjan ja kaiken minkä osaan. Lisäksi tuon "pystysauman" suojaaminen kiinnostaisi. Onko mitään kikkakolmosia vai kannattaako kiltisti maksaa ammattimiehelle?
Kyllä sielää kiertovesipumppu on, kuvasta näkyy sijoitus.
Suosittelen hakemaan ne vanteet liki ilmaiseksi pois, pistää myyntiin netissä ja ostamaan malliin käypäset vanteet.
Kaikki on mahdollista kun oikein yrittää, mutta tuo vannejuttu voi olla paikka, joka ei ole oikea paikka säästää. Tuossa saattaa muutama seikka harata vastaan: portterin vanne pitäisi olla kantavuudeltaan noin 800 kg, joka pitäisi varmistaa. Keskireikä ei vanteessa varmaan ole volsulle sopiva, joten se pitäisi passata kohdalleen. Pulttijako ei myöskään ole ihan kohdallaan ja on kuitenkin viisautta käyttää raskaassa autossa vain malliin käypäsiä pultteja.Onko mitään järkevää+turvallista+edullista keinoa asennella nuo vanteet alle
Suosittelen hakemaan ne vanteet liki ilmaiseksi pois, pistää myyntiin netissä ja ostamaan malliin käypäset vanteet.
No se se sitten on. Ei kun vaan mittaristoa irti, lutikan vaihtoon ja kolvailemaan mahdolliset epämääräiset juotokset kuntoon.
Tuo öljy- ja/tai jäähdytysnestevalon vilahdus samassa yhteydessä mittarien hiipumisen kanssa on varma merkki tuosta ongelmasta.
Nimimerkki "kaksi ollut ja molemmissa sama häriö"
Tuo öljy- ja/tai jäähdytysnestevalon vilahdus samassa yhteydessä mittarien hiipumisen kanssa on varma merkki tuosta ongelmasta.
Nimimerkki "kaksi ollut ja molemmissa sama häriö"
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Tyyppinelkku -topikissa on oma lisäakun asennukseni kuvineen. Sähköähän tuo lisäakku ei syötä auton omaan järjestelmään, joten lataus johdon saa näppärästi pujotettua ohjauspyörän tienoilla olevista läpivienneistä ja jos akku on kuskin penkin alla, käsijarrukahvan vierestä voi latausjohdon viedä akulle.
Pitäisi oikeastaan laittaa kytkin tuohon lisäakun lataukseen, talvikaudella lisäakulle on vähemmän käyttöä, eikä ole järkevää koko ajan ladata täyttä akkua.
Pitäisi oikeastaan laittaa kytkin tuohon lisäakun lataukseen, talvikaudella lisäakulle on vähemmän käyttöä, eikä ole järkevää koko ajan ladata täyttä akkua.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Kiitti vinkistä lukkari. Täytyy alkaa katteleensopivaa akku penkin alle. Tarkoitus ois varmistaa että virta riittää joka tilanteessa. Sisään tulee kuiteski kaikenmoista sähköhärpäkettä, joten ei haittaa vaikka auto lähtis käyntiin tilanteessa ku tilanteessa. Lämppärin puhallin täytyy kuiteski eka vaihtaa ku päätti vanha lopettaa toimintansa. Sen jälkeen virtahommia, valojen releytystä ja lisävaloja keulaan. Pari kiveniskemääkin pitäisi korjata.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Hanskalokeron otin jo irti, mutta flektin irrotustta haittaa sellanen metallipalkki siinä kojelaudassa. Täytyy siirtää koko kojelautaa taaksepäin että mahtuu ottaan flektin irti. Kyllä sinne uuden joutuu laittaan. Laakerit äänteli jo aiemmin kun kuului sellanen kiva naputus kierrosten tahdissa. Vauhti hyytyi pikkuhiljaa puhaltimessa. Sitten pysähtyi kokonaan. Välillä sai pyörimään ku kävi antamassa alkuvauhdin käsin raitisilmasuodattimen kautta.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jos kyseessä on -03 mallin nivelestä 7H0 498 099B, hinta on tuo. Tarkka nivelen malli selviää vain alustanumeron perusteella ja. Vanhaan teeneloseen nivel on aika tarkkaan puolet halvempi.
Jos Motonetin nivel on Löbrön tekemä, uskaltaisin sellaisen itsekin ostaa. Juuri vaihdettiin omaani vuoden vuodessa vaihtokuntoon mennyt "nimetön" nivel.
Jos Motonetin nivel on Löbrön tekemä, uskaltaisin sellaisen itsekin ostaa. Juuri vaihdettiin omaani vuoden vuodessa vaihtokuntoon mennyt "nimetön" nivel.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Perslämppäristä jälleen:
Onko säätöpotikan takana kojelauadassa mitään relettä, vai onko rele ainoastaan penkin alla?
Joskus harvoin mulla palaa valo säätöpotikassa ja silloin saattaa lämppäri toimia. 90% tuo valokin on pimeänä ja lämppäri ei toimi, joskus valo palaa mutta lämppäri taas ei. Olen aikeissa verhoilla ja topata penkin uudestaan joten samalla mietin tarviiko muuta vaihtaa kuin penkin elementit. Ei oikein tuo logiikka aukea mulle :O
Onko muuten haisua paljonko potikkanappi maksaa.
Ei pääse oikein mittailemaan kun on jalka nilkasta nivuseen kiristyssiteessä, lääkärisetä ystävällisesti pisti piikin selkäytimeen ja teki 8 leikkausjälkeä jalkaan. Nätti hoitaja painoi pään täyteen diapamia ja kodeiinia ja ties mitä :). Positviista on se että heräämössä sai konjakkia ja vaimo palvelee auliisti ;) ainii, älkää ajako moottoripyörillä, ei ole terveellistä...
Onko säätöpotikan takana kojelauadassa mitään relettä, vai onko rele ainoastaan penkin alla?
Joskus harvoin mulla palaa valo säätöpotikassa ja silloin saattaa lämppäri toimia. 90% tuo valokin on pimeänä ja lämppäri ei toimi, joskus valo palaa mutta lämppäri taas ei. Olen aikeissa verhoilla ja topata penkin uudestaan joten samalla mietin tarviiko muuta vaihtaa kuin penkin elementit. Ei oikein tuo logiikka aukea mulle :O
Onko muuten haisua paljonko potikkanappi maksaa.
Ei pääse oikein mittailemaan kun on jalka nilkasta nivuseen kiristyssiteessä, lääkärisetä ystävällisesti pisti piikin selkäytimeen ja teki 8 leikkausjälkeä jalkaan. Nätti hoitaja painoi pään täyteen diapamia ja kodeiinia ja ties mitä :). Positviista on se että heräämössä sai konjakkia ja vaimo palvelee auliisti ;) ainii, älkää ajako moottoripyörillä, ei ole terveellistä...
Itse ajoin motukalla pihalle 17 vuotta sitten ja viime talvena poistettiin raudoitukset raajoista. Kerran olen tuolla välin motukan sarviin tarttunut. Itsekin sain heräämössä konjakkia, jos tuon ulosajon seurauksista jotain positiivista hakemalla hakee...älkää ajako moottoripyörillä, ei ole terveellistä...
Harvoin lämppärissä muuta vikaa on kuin elementti. Nuo kun on sarjaan kytketty, niin ei tarvitse olla kuin toinen elementti pimeä, niin ei toimi. Yleensä selkänojan elementti toimii paremmin ja istuinosan elementin tod.näk. vikapaikka on persluun kohdalla oleva juotosliitos, johon johtimet tulevat fyllin läpi. Tuolla kuvia.
Eipähän sinne muuta kuulu kuin katkaisija, rele (joka sisältää muutakin jännää) ja vastukset. Tuosta lukkarin nykyisestä oli muuten myös se katkaisija ja rele rikki sekä vastus. Eli kaikki pimeenä. Itse korjasin silloin katkaisijan ja releen ja lukkari näkyi korjanneen loput. Jos rele ei naksahda katkaisijaa käännettäessä, niin vika on joko katkaisijassa tai releessä. Uskoisin, että tapauksessasi se katkaisija on pimee.
Olisko kellään istuinlämppärin sähkökuvia?
Pitäis saada vertailukuvat, niin saa uusiin penkkeihin grillit...
Joten nyt sais edukkaasti kapteenipenkit, jotka myynnissä + täysin ehjä kuskin penkki, jossa lämppäri. Eli jos vähän on askarteluintoa, niin tuloksena hyväkuntoinen pari käsinojallisia penkkejä ja vähän varaosia...
Itsellä tulee 2 kpl FR ibben penkkejä joista jo kuskin penkki kiinni :) On jonkin verran parempi kuin orkkispenkki.
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20jakkarat/IMG_0141.jpg?t=1192991139
Lunta odotellessa... :)
Pitäis saada vertailukuvat, niin saa uusiin penkkeihin grillit...
Joten nyt sais edukkaasti kapteenipenkit, jotka myynnissä + täysin ehjä kuskin penkki, jossa lämppäri. Eli jos vähän on askarteluintoa, niin tuloksena hyväkuntoinen pari käsinojallisia penkkejä ja vähän varaosia...
Itsellä tulee 2 kpl FR ibben penkkejä joista jo kuskin penkki kiinni :) On jonkin verran parempi kuin orkkispenkki.
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20jakkarat/IMG_0141.jpg?t=1192991139
Lunta odotellessa... :)
Vaikka siellä penkin alla onkin hässäkän näköinen johtonippu, ei itse istuinosaan mene kuin lämpöanturin ohuet johdot ja elementin kaksi johtoa. Toista johtonippua myöten menee vain selkänojan elementin johtimet. Elementit kytkeytyvät pistukassa sarjaan.
Itsekin olen miettinyt jonkun sivutuellisemman mallin sovittamista Caravelleen pilottien tilalle, mutta hieman mietityttää tuo istuinosan sivutuki, joka joutuu aika koville autoon noustessa. Kuskin puolellahan oven puoleisesta käsinojasta ei pilotti-istuimessa ole paljoakaan hyötyä, kun kättä voi lepuuttaa ikkunankarmilla ja keskellä voisi olla tavallinen kyynärnoja.

Itsekin olen miettinyt jonkun sivutuellisemman mallin sovittamista Caravelleen pilottien tilalle, mutta hieman mietityttää tuo istuinosan sivutuki, joka joutuu aika koville autoon noustessa. Kuskin puolellahan oven puoleisesta käsinojasta ei pilotti-istuimessa ole paljoakaan hyötyä, kun kättä voi lepuuttaa ikkunankarmilla ja keskellä voisi olla tavallinen kyynärnoja.
Tiedän, tiedän sairaslomalla on aivan liikaa aikaa miettiä turhuuksia mutta...
Olen portteria näpräillyt taas ehompaan kuntoon. Sieltä täältä on palanut valoja kytkimistä yms. Voiko kytkimien lamppuja vaihtaa, tai siis saako sellaisia jostain, juottamaanhan ne joutuu. Esim sumuvalon katkaisijan valo (ei oranssi merkkivalo joka syttyy kytkettäessä). Olisi vain ihan hauskaa kun ne toimisi, vaikkakin aika turhaa. Toisaalta, ajan erittäin paljon öisin.
Voisihan nuo kytkimet vaihtaa, siihen ei menisi kuin joku tonni ;)
Seuraavaksi täytyisi alkaa miettiä miten asentaisi penarin penkin tuohon. Jos laittaa alkuperäiselle jalustalle niin ottaa pää kattoon, täytyy soveltaa.
Olen portteria näpräillyt taas ehompaan kuntoon. Sieltä täältä on palanut valoja kytkimistä yms. Voiko kytkimien lamppuja vaihtaa, tai siis saako sellaisia jostain, juottamaanhan ne joutuu. Esim sumuvalon katkaisijan valo (ei oranssi merkkivalo joka syttyy kytkettäessä). Olisi vain ihan hauskaa kun ne toimisi, vaikkakin aika turhaa. Toisaalta, ajan erittäin paljon öisin.
Voisihan nuo kytkimet vaihtaa, siihen ei menisi kuin joku tonni ;)
Seuraavaksi täytyisi alkaa miettiä miten asentaisi penarin penkin tuohon. Jos laittaa alkuperäiselle jalustalle niin ottaa pää kattoon, täytyy soveltaa.
Vastaillaanpa itselle ;)
Kyllä ne kaikki valot kytkimiin pystyy vaihtamaan. Vaati vaan vähän sorminäppäryyttä. Hain 1.2w lasikantapolttimoita sekä hännällisiä (n 3cm) 1-2w polttimoita. Jälkimmäisiä saa motonetistä hintaan 90c. Kytkimet auki ja eikun kolvaamaan. lisäksi on hyvä olla jokunen värisukka.
Seuraavaksi täytyisi paikallistaa mikä aiheuttaa nypytystä ajossa, toivottavasti ei ole joku vakautinjousista pumpun sisältä.
Kyllä ne kaikki valot kytkimiin pystyy vaihtamaan. Vaati vaan vähän sorminäppäryyttä. Hain 1.2w lasikantapolttimoita sekä hännällisiä (n 3cm) 1-2w polttimoita. Jälkimmäisiä saa motonetistä hintaan 90c. Kytkimet auki ja eikun kolvaamaan. lisäksi on hyvä olla jokunen värisukka.
Seuraavaksi täytyisi paikallistaa mikä aiheuttaa nypytystä ajossa, toivottavasti ei ole joku vakautinjousista pumpun sisältä.
T4 ja ratti..
mistä mallista sopis ratti suoraan T4 (-91) orginaalin tilalle...
Jos jollain on myynnis edullisesti niin tarjota saa
Ja tietysti kaikki T4 liittyvä tuning/lisätarvike voipi kiinnostaa esim merkitön maski ym...
Jos jollain on myynnis edullisesti niin tarjota saa
Ja tietysti kaikki T4 liittyvä tuning/lisätarvike voipi kiinnostaa esim merkitön maski ym...
väittäisin että ei saa :( joskus 90 taittees sai laittaa niitä kovia penkkejä sinne taakse,mut enää ei onnistu. konttorilta itsekin tuota kyselin, niihin aikoihin ku umpipakulla ajelin.
http://www.nettivaraosa.com/436715 paavolta saa tuning osia...
http://www.nettivaraosa.com/436715 paavolta saa tuning osia...
Ja milloin ko. auto on tuotu maahan?
Itse olen konttorilta infoa saanut, ettei veron määrä määräydy nykyisen verotusarvon mukaan, vaan sen mukaan mitä se oli kun auto tuotiin maahan. Eli tässä tapauksessa 1991. Tällöin vero lasketaan uuden auton arvosta.
Tämän sanoivat kun kyselin lenkkien laittamista portterin perään.
Itse olen konttorilta infoa saanut, ettei veron määrä määräydy nykyisen verotusarvon mukaan, vaan sen mukaan mitä se oli kun auto tuotiin maahan. Eli tässä tapauksessa 1991. Tällöin vero lasketaan uuden auton arvosta.
Tämän sanoivat kun kyselin lenkkien laittamista portterin perään.
Joo saa tuoda.
Ite kyselin kanssa konttorilta aikoinaan veroista. Jolloin epäilivät että vero tulisi -05 vuoden tietojen mukaan jolloin auto on uitettu suomeen. Mutta eivät osanneet veron määrää sanoa. Ake:lle soitin kysyäkseni veron määrästä ja miten se määräytyisi, mutta he käskivät katsoa netistä...
Ite kyselin kanssa konttorilta aikoinaan veroista. Jolloin epäilivät että vero tulisi -05 vuoden tietojen mukaan jolloin auto on uitettu suomeen. Mutta eivät osanneet veron määrää sanoa. Ake:lle soitin kysyäkseni veron määrästä ja miten se määräytyisi, mutta he käskivät katsoa netistä...
Tuo kyseinen auto on tämän vuoden verotiedoissa ja löytyy sieltä muitakin. www.tulli.fi
Noissa pakettiauton muutos henkilöautoissa voi olla käytössä joku erotus aiemmin maksetun ja tulevan veron väliltä. mut tuosta nyt kuitenkin saa pikkasen suuntaa mitä verot vois olla.
Noissa pakettiauton muutos henkilöautoissa voi olla käytössä joku erotus aiemmin maksetun ja tulevan veron väliltä. mut tuosta nyt kuitenkin saa pikkasen suuntaa mitä verot vois olla.
^ Eli eikö tämä ko. auto nyt siis ole ulkomailta Suomeen tänä vuonna henkilöautona tuotu auto, eikä vuonna 1995 Suomeen uutena alennetulla verolla tuotu pakettiauto, joka olisi tänä vuonna vaihdettu täyden veron henkilöautoksi?
Rautalankaa:
Jos tuot NYT ulkoa tänne vanhemman pakun ja rekisteröit sen henkilöautoksi, niin maksat veroa vastaavan henkilöauton verotusarvon mukaan.
Mutta...
Jos auto on tuotu uutena pakettiautona pienellä verolla Suomeen vuonna kivi ja kuokka ja haluat sen nyt henkilöautoksi, niin maksat siitä myös sen veron, mikä siitä olisi pitänyt maksaa sitä tuotaessa.
Eli jos haluat uutena Suomeen tuodun pakun henkilöautoksi, niin maksat siitä sen verran veroa, kuin siitä olisi pitänyt aikanaan maksaa, jos se olisi tuotu henkilöautona. Jos taas kyse on myöehmmin "uitetusta" autosta, niin vero mätkähtää "uittopäivän" verotusarvon mukaan.
Näin minulle sanottiin konttorilla ja mielestän tuo on aika selkeä homma.
Rautalankaa:
Jos tuot NYT ulkoa tänne vanhemman pakun ja rekisteröit sen henkilöautoksi, niin maksat veroa vastaavan henkilöauton verotusarvon mukaan.
Mutta...
Jos auto on tuotu uutena pakettiautona pienellä verolla Suomeen vuonna kivi ja kuokka ja haluat sen nyt henkilöautoksi, niin maksat siitä myös sen veron, mikä siitä olisi pitänyt maksaa sitä tuotaessa.
Eli jos haluat uutena Suomeen tuodun pakun henkilöautoksi, niin maksat siitä sen verran veroa, kuin siitä olisi pitänyt aikanaan maksaa, jos se olisi tuotu henkilöautona. Jos taas kyse on myöehmmin "uitetusta" autosta, niin vero mätkähtää "uittopäivän" verotusarvon mukaan.
Näin minulle sanottiin konttorilla ja mielestän tuo on aika selkeä homma.
Tuskin se nyt ihan noin menee, luulis tuossakin olevan käytössä ikävähennys kuten kaikissa muissakin verotuksissa.
Toisaalta mitä väliä sillä on miten se menee, ei siinä kuitenkaan mitään järkeä ole ruveta pakettiauton tavaratilaan perheelle penkkejä lisäilemään ellei sitä sitten tehdä kunnolla eli tyyliin tämä.
tai sitten alkuperäisellä tehtaan tyylillä.
Toisaalta mitä väliä sillä on miten se menee, ei siinä kuitenkaan mitään järkeä ole ruveta pakettiauton tavaratilaan perheelle penkkejä lisäilemään ellei sitä sitten tehdä kunnolla eli tyyliin tämä.

tai sitten alkuperäisellä tehtaan tyylillä.
Tuskin se nyt ihan noin menee, luulis tuossakin olevan käytössä ikävähennys kuten kaikissa muissakin verotuksissa.
No en tiedä valehtelevatko viranomaiset taas. Näin mulle on kahdelta konttorilta kerrottu. Voihan sitä käydä kokeilemassa miten onni suosii rohkeaa. Minullekin tuumattiin, että muutos maksaa huimasti enemmän kuin mitä auton arvo on ja että paljon halvempaa ja järkevämpää on ostaa jo maahantuotaessa hlöautoksi rekisteröity paku/multivani/caravelle.
No otetaan sitten AKElta suoraan niin ei tartte arvella. Tässä pakettiauton muuttamisesta johonkin muuhun ajoneuvoluokkaan kuuluvaksi:
#
4. Pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §) => kuorma-auto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §)=> henkilöauto
# auto on ensirekisteröity autoverolain 23 ja 24 §:n mukaisena pakettiautona 30.8.1999
# maahantuoja on maksanut 35 %:n autoveron
# auto muutetaan pakettiautosta kuorma-autoksi
# ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan verollisesta (35 %) verovapaaksi (0 %)
# auto muutetaan kuorma-autosta takaisin autoverolain 23 ja 24 §:n mukaiseksi pakettiautoksi
# autosta on suoritettava 35 %:n autovero, koska auto muutetaan verovapaasta (0 %) verolliseksi (35 %)
# ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
# auto muutetaan pakettiautosta henkilöautoksi
# autosta on suoritettava täysimääräinen autovero (100 %) vähennettynä 35 %:n verolla, koska auto muutetaan lievemmin verotetusta (35 %) korkeamman verokannan mukaan verotettavaksi (100 %)
# ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
# autosta maksuun pannaan veroa kolme kertaa:
# 1. kerran ensirekisteröinnin yhteydessä (35 %)
# 2. kerran toisen muutoksen yhteydessä (35 %)
# 3. kerran kolmannen muutoksen yhteydessä (100 % - 35 %)
# veron perusteena on aina kyseisen auton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1999
Lähde
#
4. Pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §) => kuorma-auto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 §)=> henkilöauto
# auto on ensirekisteröity autoverolain 23 ja 24 §:n mukaisena pakettiautona 30.8.1999
# maahantuoja on maksanut 35 %:n autoveron
# auto muutetaan pakettiautosta kuorma-autoksi
# ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan verollisesta (35 %) verovapaaksi (0 %)
# auto muutetaan kuorma-autosta takaisin autoverolain 23 ja 24 §:n mukaiseksi pakettiautoksi
# autosta on suoritettava 35 %:n autovero, koska auto muutetaan verovapaasta (0 %) verolliseksi (35 %)
# ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
# auto muutetaan pakettiautosta henkilöautoksi
# autosta on suoritettava täysimääräinen autovero (100 %) vähennettynä 35 %:n verolla, koska auto muutetaan lievemmin verotetusta (35 %) korkeamman verokannan mukaan verotettavaksi (100 %)
# ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
# autosta maksuun pannaan veroa kolme kertaa:
# 1. kerran ensirekisteröinnin yhteydessä (35 %)
# 2. kerran toisen muutoksen yhteydessä (35 %)
# 3. kerran kolmannen muutoksen yhteydessä (100 % - 35 %)
# veron perusteena on aina kyseisen auton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1999
Lähde
Viimeksi muokannut Petteri, 1.11.2007 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juu, kymmenistätuhansista puhui, mut olisko jäänyt markka-ajalle. oli muutenki vastahakoinen koko ajatusta vastaan. kai sitä saa rakennella mitä vaan jos täppiä laittaa pöytään, oli se sit järkevää tai ei. :)
itseasiassa sen takiakin kävin kyselemässä, kun satuin näkemään trp:n, jossa oli 1 stuttava penkki takana, siis umpipaku, et voiko niin tehdä. epäili sen olleen bensiini käyttöinen, et niihin saa tehä mitä haluaa. en koskaan saanut sit selvyyttä oliko bensakoneel... penkki oli selkä menosuuntaan ja lantiovöillä.
itseasiassa sen takiakin kävin kyselemässä, kun satuin näkemään trp:n, jossa oli 1 stuttava penkki takana, siis umpipaku, et voiko niin tehdä. epäili sen olleen bensiini käyttöinen, et niihin saa tehä mitä haluaa. en koskaan saanut sit selvyyttä oliko bensakoneel... penkki oli selkä menosuuntaan ja lantiovöillä.
mittaristo
Onnelisena? T4 omistajana sain tänään autoni jakohihnan, kiristäjän, vesipumpun ym. vaihdosta...kello oli jotakuinkin 18.30 ja ajattelin kipaista lähikioskilla savukeostoksilla.Huomasin että tankki oli suht kuiva ja kävin tankkaamassa mutta mittari ei noussutkaan eikä muuten lämpötilakaan näyttänyt nousevan..
No näpäkkä nyrkinisku koetauluun ja rupesi pelittämään..Vika on siis mittaristossa, onko jossain tietoa sen korjauksesta/vikakohdasta, omatoimisesti ajattelin korjata; näin sähkärinä/lukkoseppänä luulisin onnistuvan siinä..
Nyrkiniskun jälkeen rupesi jäähdytinnesteen varoitusvalo vilkkumaan ja katsoin olisiko vähän vajaasti laitettu nestettä koneeseen;oli ja korkkikin oli löysällä, ei muutaku kipsalta vettä ja ajattelin nyt savujen lomassa kurkata auton alle ja perkele; tippuihan sieltä jäähdytinnestettä, ei ny kovin paljoa mutta vuotaa kuiteski eli huomenna auto menee takaisin pajalle, toivottavasti saavat sen kuntoon huomisen aikana, pitäis jo päästä laittamaan autoa mielekkäämäksi, 16" aluja, madallusta, penkkien/sisustan pesua, valkoisia vilkkuja ym. hilpettä...
Vielä kysymyksiä:
Vaihdelaatikon öljyt varmaan kannattais vaihtaa?Tyhjennysruuvi missä?
Ne kuvat/tiedot mittariston korjauksesta?
No näpäkkä nyrkinisku koetauluun ja rupesi pelittämään..Vika on siis mittaristossa, onko jossain tietoa sen korjauksesta/vikakohdasta, omatoimisesti ajattelin korjata; näin sähkärinä/lukkoseppänä luulisin onnistuvan siinä..
Nyrkiniskun jälkeen rupesi jäähdytinnesteen varoitusvalo vilkkumaan ja katsoin olisiko vähän vajaasti laitettu nestettä koneeseen;oli ja korkkikin oli löysällä, ei muutaku kipsalta vettä ja ajattelin nyt savujen lomassa kurkata auton alle ja perkele; tippuihan sieltä jäähdytinnestettä, ei ny kovin paljoa mutta vuotaa kuiteski eli huomenna auto menee takaisin pajalle, toivottavasti saavat sen kuntoon huomisen aikana, pitäis jo päästä laittamaan autoa mielekkäämäksi, 16" aluja, madallusta, penkkien/sisustan pesua, valkoisia vilkkuja ym. hilpettä...
Vielä kysymyksiä:
Vaihdelaatikon öljyt varmaan kannattais vaihtaa?Tyhjennysruuvi missä?
Ne kuvat/tiedot mittariston korjauksesta?
Lutikka temppuilee mittaristossa, eli mittareiden vakautus. Lutikka pitää pesää mittaristossa, kellon tai rpm mittarin takana (riippuen kumpi on). Osa maksaa n 20e.
Vaihtaminen vaati pientä tarkkuutta ja kolvia jotta voi tarkistaa lutikan jalan liitospinnat, jotka ainakin mulla oli murtuneet.
Asiasta lisää:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=77 ... ht=lutikka
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=54 ... ht=lutikka
Vaihtaminen vaati pientä tarkkuutta ja kolvia jotta voi tarkistaa lutikan jalan liitospinnat, jotka ainakin mulla oli murtuneet.
Asiasta lisää:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=77 ... ht=lutikka
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=54 ... ht=lutikka
eli tuontiautoja kohdellaan suomessa lempeämmin kuin jo maassa olevia, toki verot ei kuitenkaan olisi kymmeniä tuhansia trp.freakille oli kerrottu. ellei sitten tuolloin 2006 ole vielä puhuttu markoista.
Niin, omituiseltahan tuo tosiaan kuullostaa ja vielä oudompaa se on :-D
Kymppitonneja nyt ei veroa euroissa saane, mutta monen T4:n kanssa veron arvo on jo suurempi kuin auton. ELI, jos tuot pakun ulkoa ja haluat siitä tehdä esim. matkailu- tai hlöauton, niin kannattaa maksaa se hlöautovero. Hlöautoveron maksettua kun siitä portterista voi sitten tehdä retkeilyauton eikä rakenteilla ole niin suuria vaatimuksia kuin jos tuot auton suoraan matkailuautona.
Niin, Suomi on tällainen maa.
huomenissa pitäis saada auto takaisin, mene ja tiedä..
Haen huomenna paikallisesta rautakaupasta 2" putkea 6 metriä ja alan taikomaan putkistoa..maksaa kokonaiset 3.80 euroa/metri, ajattelin tehdä ulostulot molemmin puolin itse ja säästää...
Ja jos jollain on tietoa tosi halvoista ja jonkun näköisistäkin läpivirtausvaimentimista niin laittakaa osoitteita tulemaan...
Huomasin kun vein autoa aamulla takaisin pajalle niin tuntui kuin käynti olisi jotenkin terävempi...onko harhaa tai ei mutta onko tuo normaalia vai onko mahdolllista että ajoitus olisi eri kuin ennen jakopäänremonttia? Ja onko tuo "terävempi" käyntiääni positiivinen vai negatiivinen asia? Tuntuu muutenkin että auto nopeasti nippuun ja ulos täältä-fiiliksellä olisi tuo jakopäänremppa tehty..katotaan ny sitte kunhan saan auton pois verstaalta
Haen huomenna paikallisesta rautakaupasta 2" putkea 6 metriä ja alan taikomaan putkistoa..maksaa kokonaiset 3.80 euroa/metri, ajattelin tehdä ulostulot molemmin puolin itse ja säästää...
Ja jos jollain on tietoa tosi halvoista ja jonkun näköisistäkin läpivirtausvaimentimista niin laittakaa osoitteita tulemaan...
Huomasin kun vein autoa aamulla takaisin pajalle niin tuntui kuin käynti olisi jotenkin terävempi...onko harhaa tai ei mutta onko tuo normaalia vai onko mahdolllista että ajoitus olisi eri kuin ennen jakopäänremonttia? Ja onko tuo "terävempi" käyntiääni positiivinen vai negatiivinen asia? Tuntuu muutenkin että auto nopeasti nippuun ja ulos täältä-fiiliksellä olisi tuo jakopäänremppa tehty..katotaan ny sitte kunhan saan auton pois verstaalta
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 10.9.2007 13:30
T4 Penkinlämmittimet
Morjes,
Pitäis alkaa kytkemään tarvike lämppäreitä kuskin ja hanttarin penkkiin. Onko jollain tietoa löytyykö 97 mallisesta portterista penkkin lämmpäreiden lähdöt valmiina, vai täytyykö vetää syötöt suoraan akulta?
Mnkä hintaiset mahtaa olla alkuperäiset katkaisijat koetauluun?
Kiitoksia.
Pitäis alkaa kytkemään tarvike lämppäreitä kuskin ja hanttarin penkkiin. Onko jollain tietoa löytyykö 97 mallisesta portterista penkkin lämmpäreiden lähdöt valmiina, vai täytyykö vetää syötöt suoraan akulta?
Mnkä hintaiset mahtaa olla alkuperäiset katkaisijat koetauluun?
Kiitoksia.
Kytkin #535 963 563, hintaa 128€/kpl. Rele ja johdot pitäisi löytymän penkin alta, mutta silloinhan kojetaulussa olisi kytkinkin. Alkuperäistä kytkintä ei varmaan kannata käyttää tarvikkeiden ohjaukseen, koska myös rele ja lämpösulake pitäisi hankkia. Rele maksaa 61€.
Esim. King -tarvikelämppärissä ei ole kytkintä, toimii termostaatilla automaattisesti.
Esim. King -tarvikelämppärissä ei ole kytkintä, toimii termostaatilla automaattisesti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa