Lisävaloista keskustelua
Valvoja: ffp jäsenet
Täytyypä kehua itseä. Vaihdoin jettaan uudet umpiot, kyllä kirkastui.
Releytin valot, ennen releytystä jännitetappio 2volttia, lampun kannalle n. 11 volttia, ja releytyksen jälkeen jännitetappio 0,2volttia! (13,7v akulla /13,5 lampulla)
Johdotukset tein niin, että oikella ja vasemmalle omat päävirta johdot 6mm (overkill), jotka sitten haarautuvat lyhyen ja pitkän valon johdoiksi 2,5mm joissa jokaisessa sulakkeet ja releet. Maajohdot lampuille 6mm. Vielä puuttuu nätit reletelineet/boksit.
Harmi, että se Jetan lisävalomaski on niin v*tun ruma.
Releytin valot, ennen releytystä jännitetappio 2volttia, lampun kannalle n. 11 volttia, ja releytyksen jälkeen jännitetappio 0,2volttia! (13,7v akulla /13,5 lampulla)
Johdotukset tein niin, että oikella ja vasemmalle omat päävirta johdot 6mm (overkill), jotka sitten haarautuvat lyhyen ja pitkän valon johdoiksi 2,5mm joissa jokaisessa sulakkeet ja releet. Maajohdot lampuille 6mm. Vielä puuttuu nätit reletelineet/boksit.
Harmi, että se Jetan lisävalomaski on niin v*tun ruma.
Releen kytkennöistä asiaa, tarkoitus olisi laittaa lisäpitkät toimimaan omalla napilla sillä tavalla että lisäpitkät eivät palaisi ilman auton omia pitkiä. Eli lisäpitkät sammuu samalla kun ottaa auton omat pitkät pois päältä, ja tarpeen vaatiessa käyttäisi vain auton omia pitkiä.
http://img397.imageshack.us/img397/1184/rele.jpg
elikkäs
nro 85 menee runkoon
nro 87 menee valoille ja valoilta toinen piuha runkoon
nro 30 suoraan akulle
nro 86 on heräte releelle? joka otetaan johdosta joka menee auton omille pitkille ja tähän väliin nappi kajuuttaan?
Ja kaikki maadoitetaan samaan pisteeseen että hyvä tulisi?
http://img397.imageshack.us/img397/1184/rele.jpg
elikkäs
nro 85 menee runkoon
nro 87 menee valoille ja valoilta toinen piuha runkoon
nro 30 suoraan akulle
nro 86 on heräte releelle? joka otetaan johdosta joka menee auton omille pitkille ja tähän väliin nappi kajuuttaan?
Ja kaikki maadoitetaan samaan pisteeseen että hyvä tulisi?
Saako kaukovalot asentaa sumuvalojen tilalle esim. Golf mKV http://www.arabam.com/fuar/2004/paris/vw_golf_gti.jpg
Olen aina ollut ymmärryksessä että asennukselle olisi jokin minimikorkeus?
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Olen aina ollut ymmärryksessä että asennukselle olisi jokin minimikorkeus?
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Hiloran:
Saa ne lisäpitkät laittaa minne vain jos haluaa. Ei vain kannata laittaa puskurin alle jos ajelee yhtään mäkisempiä teitä. Lisäksi matalalla olevat valaisimet eivät yllä penkkojen yli. Talvella hyvinkin häiritsevää kun lähellä on paljon valoa penkoilla ja pienikin nyppy saa tien menemään pimeäksi.
Koitettiin vitosgolffilla ja hellan ff200-parilla. Menisi asennus kyllä kivasti siihen sumuvaloritilän eteen mutta siirrettiin muutaman päivän jälkeen kilvenalustelineelle. Parani valokuvio selvästi ja siinä saivatkin kattilat olla autonvaihtoon asti.
Saa ne lisäpitkät laittaa minne vain jos haluaa. Ei vain kannata laittaa puskurin alle jos ajelee yhtään mäkisempiä teitä. Lisäksi matalalla olevat valaisimet eivät yllä penkkojen yli. Talvella hyvinkin häiritsevää kun lähellä on paljon valoa penkoilla ja pienikin nyppy saa tien menemään pimeäksi.
Koitettiin vitosgolffilla ja hellan ff200-parilla. Menisi asennus kyllä kivasti siihen sumuvaloritilän eteen mutta siirrettiin muutaman päivän jälkeen kilvenalustelineelle. Parani valokuvio selvästi ja siinä saivatkin kattilat olla autonvaihtoon asti.
kävin biltemasta hakemassa parit 100w varalle,samalla mukaan tarttui 69e lisävalosarja, sisältää 2kpl 180mm pyöreitä valoja,metallikuorilla kromattuina ja kaikki piuhat,releet,sulakkeet,katkaisin kuuluvat mukaan, 1v takuulla. täytyy sanoa että ulkoisesti tarkastellen erittäin lujaa tekoa..
ne olisi tarkoitus asentaa passatin keulalle tälläviikolla, samalla releyttää omat valot ja uusia polttimot,ihan 55w, katsotaan miten paljon muuttuu laillisella parantelulla.
kuvat otan ennen ja jälkeen.. :)
ne olisi tarkoitus asentaa passatin keulalle tälläviikolla, samalla releyttää omat valot ja uusia polttimot,ihan 55w, katsotaan miten paljon muuttuu laillisella parantelulla.
kuvat otan ennen ja jälkeen.. :)
Lisävalot laitettu molempiin autoihin, että näkee ajella pohjoisen pimeillä teillä. Audin keulalla kolme hellan luminator compact lamppua ollon h1 xenon sarjoilla.
Passatissa kolme bosch navigatoria ollon h1 xenon sarjalla.
Molemmissa autoissa on xenonit myös lyhkäsissä. Audissa bixenonit. Passattiin jätin halogeenit kauko valoihin jotta syttyvät "nopeasti".
Xenon on tämän päivän valo. :) Mulla on joskus ollu 100wattiset hehkut, mutta kyllä xenon on kirkkaampi ja valon väri parempi. Auton laturiki pääsee helpommalla xenoneitten kans. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka ajelee talvella pitkiä matkoja. :)
Bosch navigator lamput olis maksanu 400e kpl xenoneina. Ollon sarja oli satasen ja "normi" navigator 89e joten aika paljon halvemmalla pääsi ja ei varmasti häviä valotehossa.
Passatissa kolme bosch navigatoria ollon h1 xenon sarjalla.
Molemmissa autoissa on xenonit myös lyhkäsissä. Audissa bixenonit. Passattiin jätin halogeenit kauko valoihin jotta syttyvät "nopeasti".
Xenon on tämän päivän valo. :) Mulla on joskus ollu 100wattiset hehkut, mutta kyllä xenon on kirkkaampi ja valon väri parempi. Auton laturiki pääsee helpommalla xenoneitten kans. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka ajelee talvella pitkiä matkoja. :)
Bosch navigator lamput olis maksanu 400e kpl xenoneina. Ollon sarja oli satasen ja "normi" navigator 89e joten aika paljon halvemmalla pääsi ja ei varmasti häviä valotehossa.
Minusta nyt tuntuu että apinaa on taas koijattu, E240:t ovat ainakin tälllä hetkellä lopussa suomen ja ruotsin maahantuojilta joten menee ainakin kaksi viikkoa että valoja on taas saatavilla. Koska tiedän tarkalleen mihin hintaan ruotsin maahantuoja myy valojansa, niin en usko hetkeäkään että Haaparannasta saisi E240 -lisävaloa 125eur verollisella hinnalla, etenkin kun ruotsin alv-prosentti on vielä suomeakin korkeampi. Verottoomana tuohon tosin olisi teoreettiset mahdollisuudet joten olisikohan vahingossa lipsahtanut tuo 25% hinnasta pois ?
Se mitä tulee lightforcen paremmuuteen, rajoittuu lähinnä niiden kestoon, pituusnäyttämään ja huoltoystävällisyyteen (käytettäessä halogen-polttimoa), ovat siis keston takia optimaalisimmat ammattikäyttöön kun kilometrejä tulee paljon. Ainakin parin vuoden omalla LF:n käyttökokemuksella ihan peruslisäri (navigator, 225, britax&boreman...) on valokuvioltaan Lightforcea miellyttävämpi suomen olosuhteissa ja sellaisillakin saa huimat valotehot kunnon polttimolla, vaikkakin näkeehän noilla valovoimilla turkasen pitkälle varsinkin xenonoituna -mutta hajavaloa ei tule oikein fiksusti edes puolihajottavalla linssillä, edes xenonin kanssa. Kokemuksesta voin myös sanoa että joidenkin autojen omat pitkän valon umpiot hakkaa useat lisävalot mennen tullen, esimerkiksi facelift cordobassa xenonoitu H1-pitkä oli niin tehokas ja kauaskantoinen, että xenonoidulla E240 Lightforcella ei ollut ratkaisevaa vaikutusta valon näyttämään.
Se mitä tulee lightforcen paremmuuteen, rajoittuu lähinnä niiden kestoon, pituusnäyttämään ja huoltoystävällisyyteen (käytettäessä halogen-polttimoa), ovat siis keston takia optimaalisimmat ammattikäyttöön kun kilometrejä tulee paljon. Ainakin parin vuoden omalla LF:n käyttökokemuksella ihan peruslisäri (navigator, 225, britax&boreman...) on valokuvioltaan Lightforcea miellyttävämpi suomen olosuhteissa ja sellaisillakin saa huimat valotehot kunnon polttimolla, vaikkakin näkeehän noilla valovoimilla turkasen pitkälle varsinkin xenonoituna -mutta hajavaloa ei tule oikein fiksusti edes puolihajottavalla linssillä, edes xenonin kanssa. Kokemuksesta voin myös sanoa että joidenkin autojen omat pitkän valon umpiot hakkaa useat lisävalot mennen tullen, esimerkiksi facelift cordobassa xenonoitu H1-pitkä oli niin tehokas ja kauaskantoinen, että xenonoidulla E240 Lightforcella ei ollut ratkaisevaa vaikutusta valon näyttämään.
Comet 200 Hellaa näkyy saavan kseenonina. Mitenkähän tuo optisesti eroaa tavallisesta FF200 Hellasta vai eroaako mitenkään? Tulisi nimittäin halvemmaksi hommata perus kaksataset ja erikseen sitten xenon-setti.
Umpion heijastinpinta on erinlainen, ja koppa on syvempi sekä johto tulee suoraan perästä sisään. En usko oikeen et normiin mahtuu polttimo ja liitin sisälle?
Kiitos kokemusperäisistä vastauksista. Minuakin vähän epäilytti tuo hinta, joten piti kysästä. Itellä ollu 225 possilaisia, vähä kaikenlaisia variaatioita ja ajattelin että lf:t ois vielä ihan jotain toista mutta eipä taidakkaan olla.
Vähä kyllä epäilyttää tuo että omien pitkien ja lf ero ei ole merkittävä xenoneille. Itellä ollu xenoneita auton omissa valoissa ja minä oon kyllä sitä mieltä että esimerkiksi boschin 225 ja omia pitkiä ei voi edes verrata toisiin, oli ne sitte xenoneilla tai ilman.
Tosin en tiiä mitä pOwer tarkotttaa tuolla valon näyttämällä, mutta itse tarkoitan sitä kuinka hyvin tie "valaistuu"
Vähä kyllä epäilyttää tuo että omien pitkien ja lf ero ei ole merkittävä xenoneille. Itellä ollu xenoneita auton omissa valoissa ja minä oon kyllä sitä mieltä että esimerkiksi boschin 225 ja omia pitkiä ei voi edes verrata toisiin, oli ne sitte xenoneilla tai ilman.
Tosin en tiiä mitä pOwer tarkotttaa tuolla valon näyttämällä, mutta itse tarkoitan sitä kuinka hyvin tie "valaistuu"
Valon näyttämällä tarkoitin pituus- ja leveysnäyttämää, saattaa äkkinäiselle kuulostaa uskomattomalta mutta fakta mikä fakta. Umpiot on toki aina erilaisia, välttämättä muiden umpioiden pitkä ei ole yhtä hyvä, tai on erilainen. Nimimerkki "Jesi" voi varmasti myös allekirjoittaa mielipiteeni, hänellä on tietääkseni tuhansien kilometrien kokemus samanlaisista valoista kyseisessä autossa.
Suurin ero orggisxenoneilla varustetuilla lisäpitkillä ja muutossarjalla tehdyllä lisäpitkällä on syttymisaika kylmänä, esim. cobrat ovat tuskallisen hitaita syttymään kun sitten taas paremmilla muuntajilla syttyminen on tuplat nopeampaa -muttei silti yllä alkuperäisen xenon-lisävalon tasolle. Myös 45-55W -sarjat ovat varsin hitaita syttymään, tästä syystä en suosittele sellaisia lisävalokäyttöön, lisäksi kyseiset muuntajat ovat yleensä aina yliohjattuja 35W muuntajia joten hyötysuhde ja kestävyys (varauksin) on huomattavasti heikompi.
Suurin ero orggisxenoneilla varustetuilla lisäpitkillä ja muutossarjalla tehdyllä lisäpitkällä on syttymisaika kylmänä, esim. cobrat ovat tuskallisen hitaita syttymään kun sitten taas paremmilla muuntajilla syttyminen on tuplat nopeampaa -muttei silti yllä alkuperäisen xenon-lisävalon tasolle. Myös 45-55W -sarjat ovat varsin hitaita syttymään, tästä syystä en suosittele sellaisia lisävalokäyttöön, lisäksi kyseiset muuntajat ovat yleensä aina yliohjattuja 35W muuntajia joten hyötysuhde ja kestävyys (varauksin) on huomattavasti heikompi.
Mainitsemani 125 euroa oli hieman kaunisteltu. Elo-syyskuun vaihteessa E240-pari maksoi 2600 kruunua (eli noin 127 euroa kappale) Haaparannan jälleenmyyjällä. Itse en niitä ostanut, joten kuitista ei ole havaintoa...
Harva auton umpio xenonoituna valaisee yli tuhannen metrin päähän, Lightforce kyllä. Eri asia on sitten, onko se mitenkään tarpeellista tai järkevää.
Harva auton umpio xenonoituna valaisee yli tuhannen metrin päähän, Lightforce kyllä. Eri asia on sitten, onko se mitenkään tarpeellista tai järkevää.
Elo-syyskuun vaihteessa E240-pari maksoi 2600 kruunua (eli noin 127 euroa kappale) Haaparannan jälleenmyyjällä
http://tinyurl.com/yhu287b Hieman kaunisteltu? :-)
225 bosch pistepitkä valaisee myös kilometriin, myöskään esimerkiksi tuo cordon vakioumpio ei tuosta juurikaan jää niinkuin tuossa aikaisemmin jo mainittuakin, lightforcet oli kytkimen takana josta eron pystyi testaamaan. BTDT, jesi vois kommata lisää.
Britax / Boreman pyöreä peruslisäri on myös helkkarin hyvä xenonoituna, suosittelen.
edit: nyhämmä vasta hokasin että 2600SEK oli PARIhinta tietojesi mukaan. No, oudolta kuulostaa silti.
Asiaa tavallaan vähän sivuten, mutta näkyyhän tuolla meidän 35W "taskulampullakin" kilometrin päähän ihan jees, joten luulisi se onnistuvan peruslisärilläkin, ja varsinkin parilla.
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/o ... 02orig.jpg
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/o ... 82orig.jpg
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/o ... 84orig.jpg
Viimeksi muokannut p0wer, 16.11.2009 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nää kavereiden ja kavereidenkavereiden ostokset joilta on kuitti hävinnyt on just niitä parhaita hintaesimerkkejä...
Mutta asiaan, mulla oli nuo e240 lyhdyt keulalla tsenoneiden kanssa.
Linssejä oli muovikassillinen ja niillä sai äkkiä veisteltyä setupin sopivaksi, samoin polttovälin umpiota ruuvaamalla.
LF on ehdottomasti paras lisävalo mihin olen törmännyt.
Profiilin autoon vaihdoin orkinaalit tuplavalo-umpiot (H4 alumperin), jotka ovat mielestäni keskiarvoa selvästi ylempänä. Pitkillä näkee mahdottoman kauvas.
Nytten kilometrit on niin vähissä, että möin LFät pois, ainut mitä kaipaa on combo-linssin tuoma leveys valokeilaan.
Mutta asiaan, mulla oli nuo e240 lyhdyt keulalla tsenoneiden kanssa.
Linssejä oli muovikassillinen ja niillä sai äkkiä veisteltyä setupin sopivaksi, samoin polttovälin umpiota ruuvaamalla.
LF on ehdottomasti paras lisävalo mihin olen törmännyt.
Profiilin autoon vaihdoin orkinaalit tuplavalo-umpiot (H4 alumperin), jotka ovat mielestäni keskiarvoa selvästi ylempänä. Pitkillä näkee mahdottoman kauvas.
Nytten kilometrit on niin vähissä, että möin LFät pois, ainut mitä kaipaa on combo-linssin tuoma leveys valokeilaan.
Itellä poloisessa boschin rallye 225 130w polttimoila ja johan näkkee.
Onko porukka törmänny näihin "HOD" polttimoihin? http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1543
Ei taida erota teknisesti mitenkään normi h3 polttimosta.
Onko porukka törmänny näihin "HOD" polttimoihin? http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1543
Ei taida erota teknisesti mitenkään normi h3 polttimosta.
Täällä ei paljon auta sanoa, että asia on fakta ennen ku on näyttää kuvia lisävaloilla ja ilman.
Minusta lisävaloilla saa paljon paremman valokuvion kuin auton omilla kaukovalolla jota ei paljon suuntaamaan pysty. Kirkkaushan voi olla sama molemmissa, mutta menee tavallaan hukkaan jos valoa ei saa sinne minne haluaa.
Itse suuntaan 3xlisävalot niin, että reunimmaiset lamput näyttää "metsään" ja yksi lamppu keskellä näyttää suoraan eteenpäin. Mukava ajella ku näkee selvästi tien reunat.
Minusta lisävaloilla saa paljon paremman valokuvion kuin auton omilla kaukovalolla jota ei paljon suuntaamaan pysty. Kirkkaushan voi olla sama molemmissa, mutta menee tavallaan hukkaan jos valoa ei saa sinne minne haluaa.
Itse suuntaan 3xlisävalot niin, että reunimmaiset lamput näyttää "metsään" ja yksi lamppu keskellä näyttää suoraan eteenpäin. Mukava ajella ku näkee selvästi tien reunat.
itse ajattelin hellan 3003 käydä tilaamassa ensvkolla kunhan kerkiän ref 37.5 tai jtn.. britaxin valoista hyviä kokemuksia itsellä, firman autossa oli ksenoneilla varustettuna, ja kyllä muuten näki! :) entisessä käyttiksessä (ooppelissa) oli semmoset hi-lite "rallye 3000" ksenoneilla eikä vakuuttanu.. toki paremmat oli ku vakiot mutta jotkut 10v vanhat bossilaiset näytti paremmin kaverin peltoautossa.. ja ilman senoneita..
Tuli Lupoon laitettua pari 225 Boschilaisia. Vakioumpiot H4:lla on vähintäänkin paskat pitkien osalta, vaikka xenoneilla nyt vähän parannusta aiheeseen tulikin. Tulee tuolla (ja täällä) pohjoisessa sen verran ajeltua, ettei ilman kyllä tunnu pärjäävän.
http://www.ananas.fi/temp/L1010028.jpg
Rumahan se on, mutta vastaa valontarpeeseen halutulla tavalla. Tingattuna asennustarpeineen paketti jäi sadan euron korville 100w polttimoilla. Xenonisarjan meinasin vielä heittää paikalleen, jolloin kokonaishinta on vähän reilu 150e.
http://www.ananas.fi/temp/L1010028.jpg
Rumahan se on, mutta vastaa valontarpeeseen halutulla tavalla. Tingattuna asennustarpeineen paketti jäi sadan euron korville 100w polttimoilla. Xenonisarjan meinasin vielä heittää paikalleen, jolloin kokonaishinta on vähän reilu 150e.
80 Audiin laitoin Sim merkkiset lisäpitkät (pistevalot), hintaa tuli 30a relesarjan ja 100w polttimoiden kanssa 60e ruotsissa. Hinta/laatu on omasta mielestä kohdallaan. Vertailun vuoksi pari kuvaa:
Lyhyetvalot :
http://img245.imageshack.us/img245/1434/lyhyet.jpg
Auton omat pitkät:
http://img215.imageshack.us/img215/3599/pikt.jpg
Lisäpitkät + auton omat pitkät
http://img44.imageshack.us/img44/3927/lispitkt.jpg
Lyhyetvalot :
http://img245.imageshack.us/img245/1434/lyhyet.jpg
Auton omat pitkät:
http://img215.imageshack.us/img215/3599/pikt.jpg
Lisäpitkät + auton omat pitkät
http://img44.imageshack.us/img44/3927/lispitkt.jpg
Lisävalo kuin lisävalo, fillariin tulossa tuollanen. Jos sitte näkis hiukka paremmin silläkin.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30864
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30864
löytyyköhän hella rallye 3003 blue:sta (ref 17,5) tuota DR merkintää? käsittääkseni 3000/3003 kirkkaalla lasilla olevassa tälläinen löytyy jos on 17,5 ref luvulla? Olis tarkoitus tilata 17,5ref olevat 3003 ja laittaa xenon sarja niihin, mutta harkitsen vielä kirkkaan ja blue mallin välillä.
itselleni vastaten: löytyyhän se DR (xenon) hyväksyntä blue versiostakin, kysyin suoraan myyjältä. ehkäpä sellaiset sitten octavian nokalle xenon muutossarjalla. ehkä vähän isot, mutta kun kerran jotain laittaa niin miksei sitten heti kunnolliset samalla vaivalla.
hiukan asiaa sivuten, osaako joku sanoa mistä puljusta tampereen seudulla löytäisi sopivan kotelon 4-6 releelle? jos vaikka samalla vaivalla releyttäisi noi alkuperäset valot, sumarit ja lisävalot.
Golfiin laitoin ison sähköasennuskotelon ja sulakkeet + minireleet sinne, vievät vähemmän tilaa kuin täysikokoiset:njooh tuota jakorasiaa itsenkin mietin, täytyy vaan luultavasti laittaa 3kpl niitä sitten kun olis tarvetta 4 releelle ajovaloja varten ja sumareille+lisäpitkille 2.
Kuva
Mites muuten polttimot, eikös polttimoillakin pidä olla joku hyväksyntä? H1 tai H3 -kantaisella HID-polttimolla tuskin on mitään hyväksyntiä, tiedä sitten syynätäänkö noita missään.
olishan se parempi saada kaikki yhteen koteloon tietysti. täytynee katsoa olisko octavian konehuoneessa tilaa tarpeeksi isolle lootalle.
mielestäni h1 ja h3 hid sarjoissa voi olla hyväksyntäkin, mutta vaikkei olisikaan niin kukapa niitä valoja purkamaan alkaa tienpäällä.
eilen ajoin n.400km lumipyryssä motarilla ja täytyy sanoa että ilman xenon sumareita olis ollut kyllä vielä tuskaisempaa. niiden avulla sentään näki silloin tällöin missä tie menee. täytynee laittaa hellat tänään tilaukseen jotta saisi valoa pitkillekkin.
mielestäni h1 ja h3 hid sarjoissa voi olla hyväksyntäkin, mutta vaikkei olisikaan niin kukapa niitä valoja purkamaan alkaa tienpäällä.
eilen ajoin n.400km lumipyryssä motarilla ja täytyy sanoa että ilman xenon sumareita olis ollut kyllä vielä tuskaisempaa. niiden avulla sentään näki silloin tällöin missä tie menee. täytynee laittaa hellat tänään tilaukseen jotta saisi valoa pitkillekkin.
Itselläni on nuo Hellan 3003:set kirkkailla laseilla ja varustettuna xenonkitillä. Ja ei noita ainakaan tulisi pieneen mieleenikään laittaa päälle lumimyräkässä. Kyllähän nuo ovat melkein parhaat valoni mitä minulla on ollut. Hyvä tila noissa on laittaa xenonsetti, joten suosittelen ehdottomasti. Tuo referenssiluku noissa kyllä hämää, kun on sekä 17,5 ja 37,5 vierekkäin. Mutta kyllä noita lukuja maailmaan mahtuu..
nyt olis asennusta odottamassa 2 x hellan 3003 blue ja kaveriksi hommasin ollon H1-xenon sarjan. purin superseal liittimetkin jo ja meinasin asentaa polttimot paikalleen, mutta voi p****** eihän se polttimo mahdukkaan tonne kopan sisään.
koppaan pitäisi vissiin tehdä reikä polttimon kohdalle ja käyttää mukana tullutta läpivientikumia. 25mm näyttäis olevan polttimon pituus kannasta sen jälkeen kun leikkasin ylimäärästä kutistesukkaa häiritsemästä. silti jää vielä n.5-10mm liian pitkäksi. onkos kukaan onnistunut asentamaan xenon sarjaa noihin hella 3003 tekemättä kopan perään reikää, eli onko joku muu merkki lyhyempi?
Taitaa jäädä kitti asentamatta tänä talvena kun ei oikein raaskis lähtee uusia umpioita pilaamaan isolla reiällä ja johdotkin olisi ihan hölmössä paikassa.
koppaan pitäisi vissiin tehdä reikä polttimon kohdalle ja käyttää mukana tullutta läpivientikumia. 25mm näyttäis olevan polttimon pituus kannasta sen jälkeen kun leikkasin ylimäärästä kutistesukkaa häiritsemästä. silti jää vielä n.5-10mm liian pitkäksi. onkos kukaan onnistunut asentamaan xenon sarjaa noihin hella 3003 tekemättä kopan perään reikää, eli onko joku muu merkki lyhyempi?
Taitaa jäädä kitti asentamatta tänä talvena kun ei oikein raaskis lähtee uusia umpioita pilaamaan isolla reiällä ja johdotkin olisi ihan hölmössä paikassa.
Mulla on täysin samat valot, mutta kirkkaalla (värittömällä lasilla).
AMP h1 4300K polttimot menivät paikalleen ilman mitään lisävalon poraamista/muokkaamista polttimon takaa, vedin vielä johdotkin alkuperäistä kautta, mutten purkanut liittimiä joten aukkoa täytyi suurentaa.
Hieman se sinne takakanteen voi osua muttei pahasti, eikä mitenkään voimalla tarvinut "kasata" lisävaloa.
Alkuperäisen johtovedon suurensin, että polttimossa oleva läpivientikumi menee paikoilleen. Läpivientikumiin jäävät kaksi ylimääräistä reikää (kun vedin pois ne 12v virtapiuhat) tukin silikoonin tapaisella massalla. Parkkeja en valoihin jättänyt.
AMP h1 4300K polttimot menivät paikalleen ilman mitään lisävalon poraamista/muokkaamista polttimon takaa, vedin vielä johdotkin alkuperäistä kautta, mutten purkanut liittimiä joten aukkoa täytyi suurentaa.
Hieman se sinne takakanteen voi osua muttei pahasti, eikä mitenkään voimalla tarvinut "kasata" lisävaloa.
Alkuperäisen johtovedon suurensin, että polttimossa oleva läpivientikumi menee paikoilleen. Läpivientikumiin jäävät kaksi ylimääräistä reikää (kun vedin pois ne 12v virtapiuhat) tukin silikoonin tapaisella massalla. Parkkeja en valoihin jättänyt.
Kyllä minullakin mahtui xenonpoltin tuonne Hellan 3003:seen ihan ilman väkivaltaa..Kyllä minä ehkä turvautuisin veistelemään sitä lampun kantaa, enemmin kuin tekemään reikää sinne valon koppaan.
Melkein sama tilahan noissa valoissa on kuin Boschin 225:ssa, jotka olivat ennen näitä xenoneilla varustettuna, että pitäisi onnistua.
Melkein sama tilahan noissa valoissa on kuin Boschin 225:ssa, jotka olivat ennen näitä xenoneilla varustettuna, että pitäisi onnistua.
Octavian nokalla on nyt sitten vihdoin 2 x hella 3003 blue 17,5ref varustettuna 6000k ollon xenon sarjalla (35w). polttimon muovista kantaa piti hioa n.5mm lyhyemmäksi jotta mahtui kopan sisään.
150km ajon jälkeen tuntuu siltä etten halua valoisalla enää ajaakkaan. Valotehoa on kivasti ja lyhkäsillä on vielä tarvittaessa auttamassa alkuperäiset sumuvalot xenon setillä. eipä nuo alkuperäiset H4 tuikut enää paljon valaise lisäksi, melkein olisi sama valoteho vaikka nappaisi normaali valot kokonaan pois.
150km ajon jälkeen tuntuu siltä etten halua valoisalla enää ajaakkaan. Valotehoa on kivasti ja lyhkäsillä on vielä tarvittaessa auttamassa alkuperäiset sumuvalot xenon setillä. eipä nuo alkuperäiset H4 tuikut enää paljon valaise lisäksi, melkein olisi sama valoteho vaikka nappaisi normaali valot kokonaan pois.
jozpen kirjoitti:alkuperäiset sumuvalot xenon setillä
Just. Sumuvalomiehet voisi mitata autonsa sumuvalojen kantaman ja pohtia, että jos maantiellä ajetaan 27 metriä sekunnissa, niin kuinka paljon jää sumuvalon kantamalle pelivaraa - reaktioaika huomioiden. Kirkas kaksikymmenmetrinen alue auton edessä ei paranna näkemistä kauas.
Just. Sumuvalomiehet voisi mitata autonsa sumuvalojen kantaman ja pohtia, että jos maantiellä ajetaan 27 metriä sekunnissa, niin kuinka paljon jää sumuvalon kantamalle pelivaraa - reaktioaika huomioiden. Kirkas kaksikymmenmetrinen alue auton edessä ei paranna näkemistä kauas.
mitäs ajat tällä takaa? ei kai sumareilla nyt pitkille haetakkaan hyötyä. lyhkäsiähän ne parantaa. esim mulla sumarin kantama on aikalailla sama kuin normaali lyhkäsillä valoilla eikä sitä voi edes erikseen säätää.sumuvalohan on umpion yhteydessä eikä helmassa, vähän korkeemmalla siis.
kun lisäpitkät heittää päälle niin se on ihan sama onko xenon sumarit päällä vai ei kun koko tienoo valaistuu jokatapauksessa.
turhaahan sitä on selitellä jollekkin jolla mielipide on jo valmiina painunut takaraivoon, mutta ei noi linssitekniikalla toteutetut sumarit niin hirveesti häikäse. linssin takana on myös lätkä peittämässä puolet eli yläosan linssistä. lätkän ansiosta kuvio on terävä ja valo ei lähde joka suuntaan. niissä on myös sellainen erikoinen ominaisuus että ne voi laittaa katkaisijasta päälle ja pois. ei niitä tarvi pitää päällä silloinkun tien näkee normaali halogen valoilla.
paljon enemmän häikäisee rihlatuissa umpioissa olevat xenon sarjat joita usein näkee vastaantulijoitten joukossa.
paljon enemmän häikäisee rihlatuissa umpioissa olevat xenon sarjat joita usein näkee vastaantulijoitten joukossa.
mulla on noi 17,5 ref 3003 bluet ja niissa hyväksynnät on kirjoitettu umpion sisällä olevaan muoviin. ilmeisesti samaa muovia käytetään xenon mallissa joten sattumalta kummatkin merkinnät löytyy eli HR17,5 ja DR37,5. jotenkin on sellainen muistikuva että hr37,5 mallissa ei olisi DR merkintää mutta en ole varma.
jos luit aikaisempia keskusteluita niin kehottaisin ostamaan sellaisen xenon sarjan missä ei ole XGY merkkisiä polttimoita. itsellä on halppis ollo-sarja noilla polttimoilla ja olivat liian pitkät umpion sisään. toimivuudelta hyvät kyllä sitä en sano. ei ollut kovin mukavaa lyhentää niitä 5mm
http://www.xgy-light.com/EProduct.aspx?id=378e332babbf44acb2b87108d1bb95f8
jos luit aikaisempia keskusteluita niin kehottaisin ostamaan sellaisen xenon sarjan missä ei ole XGY merkkisiä polttimoita. itsellä on halppis ollo-sarja noilla polttimoilla ja olivat liian pitkät umpion sisään. toimivuudelta hyvät kyllä sitä en sano. ei ollut kovin mukavaa lyhentää niitä 5mm
http://www.xgy-light.com/EProduct.aspx?id=378e332babbf44acb2b87108d1bb95f8
Siis tarkoittaako tuo merkintä HR17,5 ja DR37,5 sitä, että halogeeneilla referenssi on 17,5 ja xenoneilla 37,5?
näinhän sen voisi tulkita. seuraavanlaiset merkinnät on 3003 blue ref 17,5 valoissa: "A02 HR 00 DR 00 E1 2254 17,5 37,5 SAE Y06 TF46" eihän noita kai xenonille ole tarkoitettu mutta merkintä vaan sattuu olemaan. tiedätkin varmaan että noita samoja valoja saa siis eri heijastimilla, sekä 17,5 (leveämpi ja näyttää lähemmäs) että 37,5(piste kaukovalo) ref halogeenina
Joku muistaakseni pyyteli valoista kuvia niin tässä niitä sit ois.
Auto: Passat b4, lisäpitkät: Hella Rally 3000 ref 17,5 kirkkaalla lasilla
Polttimoina lyhkäsissä ja lisäpitkissä Osramin Night Breakerit, pitkissä jotkut "normaalit". Kaikki edellä mainitut 55w H1 kantasia.
Matkaa ensimmäiselle heijastavalle liikennemerkille 300m ja toiselle +400m
http://i50.tinypic.com/s0yi9v.jpg
Lyhyet + pitkät + lisäpitkät
http://i46.tinypic.com/20h60ko.jpg
Lyhyet + pitkät
http://i47.tinypic.com/2us7n9g.jpg
Lyhyet
http://i50.tinypic.com/2ithqj8.jpg
Sumarit
http://i49.tinypic.com/ffcs2r.jpg
Lyhyet + sumarit
http://i49.tinypic.com/2m6wi2v.jpg
Lyhyet + sumarit + pitkät + lisäpitkät
Edit: Polttimoiden kanta vaihdettu oikeaksi.
Auto: Passat b4, lisäpitkät: Hella Rally 3000 ref 17,5 kirkkaalla lasilla
Polttimoina lyhkäsissä ja lisäpitkissä Osramin Night Breakerit, pitkissä jotkut "normaalit". Kaikki edellä mainitut 55w H1 kantasia.
Matkaa ensimmäiselle heijastavalle liikennemerkille 300m ja toiselle +400m
http://i50.tinypic.com/s0yi9v.jpg
Lyhyet + pitkät + lisäpitkät
http://i46.tinypic.com/20h60ko.jpg
Lyhyet + pitkät
http://i47.tinypic.com/2us7n9g.jpg
Lyhyet
http://i50.tinypic.com/2ithqj8.jpg
Sumarit
http://i49.tinypic.com/ffcs2r.jpg
Lyhyet + sumarit
http://i49.tinypic.com/2m6wi2v.jpg
Lyhyet + sumarit + pitkät + lisäpitkät
Edit: Polttimoiden kanta vaihdettu oikeaksi.
Viimeksi muokannut TKN, 4.3.2010 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja lisäpitkien merkitysken erityisesti valokeilan leveyden suhteen. Kyllä tuolta paljon paremmin hirven huomaa lisävalojen kanssa kuin ilman.
Sekä porojen suhteen. Kuten moni on ehkä jo todennut etteivät lisäpitkät ole välttämättä nätin näköisiä keulalla, mutta kyllä ne ovat nätimmät kuin poron tai hirven pää.
Ja kyllä noiden valojen kanssa on tullut huomattua eläimiä paljon aiemmin.
Sekä porojen suhteen. Kuten moni on ehkä jo todennut etteivät lisäpitkät ole välttämättä nätin näköisiä keulalla, mutta kyllä ne ovat nätimmät kuin poron tai hirven pää.
Ja kyllä noiden valojen kanssa on tullut huomattua eläimiä paljon aiemmin.
Juu toi on totta. Eine nuo 225 boschit kovin kauniit ole tosiaan keulalla. Mutta meillä se ulkonäkö ei ole niin justiinsa, pääsasia että näkee.
Tuli taas viikonlopun aikan huomattua tienpäällä että kovin monella kanssa autoilijalla valot olivat suolapaskan peitossa. Jos autoa ei jaksa/kehtaa käyttää pesussa talvella kovin usein niin mielestäni edes ajovalot (+takavalot) olisi hyvä pyyhkäistä kirkkaiksi edes oman turvallisuuden takia. Vaikuttaa myös lisävalojen valotehoon huomattavasti lika lasien pinnalla. Eikä vie paljon aikaa kun pyykäsee esim. kostealla paperilla valot puhtaiksi.
Muilla on varmaan vastaavanlaisia kokemuksia?
vwmän pystysitkö nappamaan kuvan valotehosta? Ainankin minua kiinnostaisi nähdä 225:set xenoneilla.
Muilla on varmaan vastaavanlaisia kokemuksia?
vwmän pystysitkö nappamaan kuvan valotehosta? Ainankin minua kiinnostaisi nähdä 225:set xenoneilla.
Ajattelin venton keulalle vaihtaa Hellan Luminator Metal. Onko kellään kokemusta ks. valoista?
Nyt paikallaan on Bosch Touring 190, kyllä niillä näkee mutta mieli tekee vähän päivittää valoja ja noihin helloihin saa parkit..
Nykysissä valoissa tarvii lisätuet, muuten tärisee vmäisesti. Olisko Luminatoreissa sen verran jytky koppa että voi jättää tuet pois?
Ja mites tuo ref luku, kummalla kannattaa ostaa jos laittaa normi 100w polttimot? 17,50 vai 37,50.
Nämä valot siis kyseessä:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=18
Nyt paikallaan on Bosch Touring 190, kyllä niillä näkee mutta mieli tekee vähän päivittää valoja ja noihin helloihin saa parkit..
Nykysissä valoissa tarvii lisätuet, muuten tärisee vmäisesti. Olisko Luminatoreissa sen verran jytky koppa että voi jättää tuet pois?
Ja mites tuo ref luku, kummalla kannattaa ostaa jos laittaa normi 100w polttimot? 17,50 vai 37,50.
Nämä valot siis kyseessä:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=18
Uskoisin että ylätuet vaatii nuokin. Ei nyky autoissa tahdo olla tarpeeksi jäykkää kiinnitys paikkaa valoille jotta ilman selviäisi. Ja parempi minun mielestä säätääkkin valoja kun on ylätuet. Toki se on makuasia.
Omat 225:et meinaa hieman täristä kun on sopivan kuoppainen tie vaikka on ylä tuetkin. Täytyy maskin kiinnitystä vielä parannella johon ne tulee kiinni.
Referenssistä sen verta, et riippuu millasen kuvion haluat, 17.5 on leveempi ja lyhyempi kun taas 37.5 pitempi ja kapeempi. Jossain hellan sivulla varmaan löytyy kuvia miten noilla on eroa. Mulla on nuo 37.5 ja melkein tekis mieli laittaa 17.5 tilalle. Pitäs melkee päästä vertaamaan jonkun kanssa jolla olis vastaavat valot 17.5 referenssillä.
Tuikkaa vain xenon setti niihin nii varmasti näkee. Ei haittaa se hitaampi syttyminenkään jos lyhyet palaa pitkienkin kanssa yhtaikaa kuten golffissa tekee. ...niin sulla ol vento, taitaa olla siin vissii h4 polttimot eli lyhkäset sammus sillonkun pitkille laittaa, sillon ainakin on hetken pimeyttä edessä.
Omat 225:et meinaa hieman täristä kun on sopivan kuoppainen tie vaikka on ylä tuetkin. Täytyy maskin kiinnitystä vielä parannella johon ne tulee kiinni.
Referenssistä sen verta, et riippuu millasen kuvion haluat, 17.5 on leveempi ja lyhyempi kun taas 37.5 pitempi ja kapeempi. Jossain hellan sivulla varmaan löytyy kuvia miten noilla on eroa. Mulla on nuo 37.5 ja melkein tekis mieli laittaa 17.5 tilalle. Pitäs melkee päästä vertaamaan jonkun kanssa jolla olis vastaavat valot 17.5 referenssillä.
Tuikkaa vain xenon setti niihin nii varmasti näkee. Ei haittaa se hitaampi syttyminenkään jos lyhyet palaa pitkienkin kanssa yhtaikaa kuten golffissa tekee. ...niin sulla ol vento, taitaa olla siin vissii h4 polttimot eli lyhkäset sammus sillonkun pitkille laittaa, sillon ainakin on hetken pimeyttä edessä.
Ajattelin lisätä katkasijan lisävaloihin, voi tarvittaessa käyttää pelkästään auton omia pitkiä..
Mutta mites tuo nyt kannattaa kytkeä? Kyseessä siis merkkivalolla oleva katkaisin.
Nyt rele kytketty näin:
85 = yhdistetty omiin pitkiin
86 = maadoitus
30 = virta akulta sulakkeen kautta
87 = lähtö lisäpitkille
Eli mihin väliin katkaisin, ja että saa merkkivalon pelaamaan?
Mutta mites tuo nyt kannattaa kytkeä? Kyseessä siis merkkivalolla oleva katkaisin.
Nyt rele kytketty näin:
85 = yhdistetty omiin pitkiin
86 = maadoitus
30 = virta akulta sulakkeen kautta
87 = lähtö lisäpitkille
Eli mihin väliin katkaisin, ja että saa merkkivalon pelaamaan?
Ajattelin lisätä katkasijan lisävaloihin, voi tarvittaessa käyttää pelkästään auton omia pitkiä..
Mutta mites tuo nyt kannattaa kytkeä? Kyseessä siis merkkivalolla oleva katkaisin.
Nyt rele kytketty näin:
85 = yhdistetty omiin pitkiin
86 = maadoitus
30 = virta akulta sulakkeen kautta
87 = lähtö lisäpitkille
Eli mihin väliin katkaisin, ja että saa merkkivalon pelaamaan?
Eipä enää mitään, katkaisin asennettu.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Muistelisin että tuohonkin oli rajat jotta hlö autoon sai asentaa 1 parin ja kuorma-autoihin 2 paria lisäpitkiä. Liekkö vielä aken sivulta löytys ko läpykkä, vai olikoha ihan tieliikenne laissakin mainittu. Joku vuos sitte kun kyselin kytkennöistä konttorilla, niin jos palaa vain lisäpitkät keulalla niin silloin pitäisi auton omien lyhyiden palaa samaan aikaan. Lieekö muuttuneet määräykset siltä osin sitte.....
Tuleekohan sanomista, jos pistää neljän pienen lisävalon patterin kilven alle tai päälle? Edellämainittu lukumäärärajoitus kuulostaa hölmöltä, kun referenssiä sallitaan 100. Toinen vaihtoehto olisi kaksi pientä lisävaloa xenoneilla. Ei ainakaan herätä huomiota. Onks sillä niin väliä miten lisävalot laittaa, kunhan itse näkee ja häikäisyvoima pysyy rajoissa? Pakettiautoissa usein kolme...
"Kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku muuttuu
E-säännön 48 muutossarjaan 04 tehdyn lisäyksen 3 mukaisesti samaan aikaan päälle kytkettävissä olevien kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100. Aikaisemmin enimmäisluku on ollut 75. Muutos on tullut voimaan 24.10.2009. Asennusvaatimukset ovat muutoin ennallaan."
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA ... ajille.pdf
"4.2 Kaukovalaisimet
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle yhtäaikaisesti tai pareittain, mutta vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti. Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan. Kaukovalojen päällä olemista osoittava merkkivalo on pakollinen. Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että li-säkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. Kaukovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden."
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
---------
Ei tule, jos kaukovalojen (yhtäaikaa palavien) yhteenlaskettu referenssiluku ei ylitä 100.
E-säännön 48 muutossarjaan 04 tehdyn lisäyksen 3 mukaisesti samaan aikaan päälle kytkettävissä olevien kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100. Aikaisemmin enimmäisluku on ollut 75. Muutos on tullut voimaan 24.10.2009. Asennusvaatimukset ovat muutoin ennallaan."
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA ... ajille.pdf
"4.2 Kaukovalaisimet
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle yhtäaikaisesti tai pareittain, mutta vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti. Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan. Kaukovalojen päällä olemista osoittava merkkivalo on pakollinen. Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että li-säkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. Kaukovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden."
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
---------
Tuleekohan sanomista, jos pistää neljän pienen lisävalon patterin kilven alle tai päälle?
Ei tule, jos kaukovalojen (yhtäaikaa palavien) yhteenlaskettu referenssiluku ei ylitä 100.
hella luminator metal
Hommasin tuossa hella luminator metallit (H1 kannalla). Tarkoitus on laittaa h1 xenon setti valoihin mutta jälkiasennus xenon polttimo ei mahdu h1 kannan reijästä sisään jää vähän naftiksi onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ? Seuraava vaihe on että viila käsiin ja vähän suurentaa reikää että mahtuu.
Onko noista lisävalojen kiinnityksistä mitään direktiiviä miten pitää kiinnittää? Minulla kun sattui pieni kämmi Motonetissä kun lisävaloja kattelin. Huomasin siinä hyllyllä jotkut halvat Siriuksen "lisävalot" (42e/pari). Luulin siis valoja lisävaloiksi. Kotona sitten avasin paketin ja tarkastelin valoja tarkemmin ja huomasin että valot eivät olleetkaan tarkoitettu lisävaloiksi. Valoissa oli H4 polttimot ja parkit paikallaan, eikä umpioissa ollut minkään näköisiä kiinnityssysteemeitä. Siinä aikani pähkäiltyäni ajattelin kuitenkin yrittää kiinnittää valoja autooni. Leikkasin siis reiät etuvalojen välissä olevaan maskiin ja työnsin valot sinne. Maskin ja valon väliin pistin Locktitea. Varmistin vielä valojen kiinnityksen pienellä tukiraudalla joka lähtee valojen yläosasta auton runkoon kiinni. Piirsin pikasesti paintilla kuvan valojen kiinnityksestä siinä toivossa että se selventäisi asiaa hieman. Kuvassa on siis maski, johon valot on upotettu, harmaa on sitä Locktitea ja punaisena näkyy tukiraudat.
Valojen kiinnitys:
http://picasaweb.google.com/paulus.linn ... 6226672002
Eli tuleeko katsastuksessa mitään sanomista noista? Sähköt on kytketty siten, että vain pitkät toimivat lisävaloissa ja nekin vain auton omien pitkien kanssa.
Valojen kiinnitys:
http://picasaweb.google.com/paulus.linn ... 6226672002
Eli tuleeko katsastuksessa mitään sanomista noista? Sähköt on kytketty siten, että vain pitkät toimivat lisävaloissa ja nekin vain auton omien pitkien kanssa.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Kotona sitten avasin paketin ja tarkastelin valoja tarkemmin ja huomasin että valot eivät olleetkaan tarkoitettu lisävaloiksi. Valoissa oli H4 polttimot ja parkit paikallaan, eikä umpioissa ollut minkään näköisiä kiinnityssysteemeitä. Siinä aikani pähkäiltyäni ajattelin kuitenkin yrittää kiinnittää valoja autooni.
Miksi et astellut takaisin motonettiin palauttamaan valoja ja ottamaan oikeat lisävalot tilalle??
Eilen päätti tehokas poliisipartio keskeyttää puhallusratsian siksi aikaa kun käsittelevät keissiä suurrikollinen. Rekisteriotteeseen merkintä, että ylimääräinen lisävalo poistettava (siis pariton, en jaksanu lukee sitä lappua niin sanamuodosta ei tietoa) ja vielä ,että kehotus menisi varmasti perille, kirjoitettiin tälle mahdollisesti jotain rikoksia varten perustettua järjestöä päälliköivälle hampuusille rikesakko. Reffit ylittyi kymmenellä, mutta se kolmas lisäpitkä oli tämän todella aiheellisen sakon syy. Vittu, että meinas mennä kuppi nurin. Ei siis siitä, että asiaan puututtiin vaan siitä, että olisin minä ja kuka atahansa muukin uskonut pelkällä rek.ote merkinnällä.
Miksi et astellut takaisin motonettiin palauttamaan valoja ja ottamaan oikeat lisävalot tilalle??
Lähin motonetti on yli 40km:n päässä, eikä vielä ole korttia joten pääsen melko satunnaisesti käymään siellä, joten ajattelin että jos saan valot helposti kiinni niin en jaksa palauttaa niitä. Mutta voisiko poliisit/katsastusmiehet sanoa jotakin noiden valojen kiinnityksistä? Voisin kyllä varmuuden vuoksi ottaa valot katsastuksen ajaksi pois.
Seuraavaan autoon hankin kyllä oikeat lisävalot kuluja säästelemättä :D
En ainakaan tästä ketjusta löytänyt vastausta mutta kysymyksessä olisi tämmöinen asia: Autona siis -06 Passat kääntyvillä Bi-Xenoneilla. Tarkoituksena olisi laittaa talveksi lisävalot kiinni mutta aiempaa kokemusta oem ksenoneilla olevista autoista ei kytkentöjen osalta ole. Jollain käytännön kokemusta? Entäs tarvitseeko can-väylää jotenkin huomioida tässä tapauksessa?
Vertailu:
Vertailussa tuotteet oli jaettu 3 osaan:
-Ksenonlisävalot
-Halogeenit joiden referenssi 20 tai yli
-Halogeenit joiden referenssi 17,5 tai alle
Vertailussa käytettiin tasapuolisuuden nimissä kaikissa valoissa samoja polttimoita ja mittaukset tehtiin laboratoriossa. Valokuvion määritys tehtiin vastaavasti mitä tehdään myös normaalisti ilmoitettaessa valotehoja autoissa. Valoja mukana monelta eri valmistajalta ja hintahaarukka oli laaja
Tulokset (viiden kärki jokaisesta)
Ksenonit:
1. X-VISION 9"HID, 5 tähteä, hinta 230e/kpl, ref 20
2. HELLA LuminatorX Xenon, 4 tähteä, hinta 400e/kpl, ref 37,5
3. BOSCH Navigator Xenon, 4 tähteä, hinta 350e/kpl, ref 30
4. HELLA Comet 200 Xenon, 4 tähteä, hinta 700e/sarja, ref 37,5
5. HELLA Luminator Xenon, 4 tähteä, hinta 600e/kpl, ref 37,5
Halogeenit ref.20 ->:
1. BILTEMA 42-362, 4 tähteä, hinta 39,90e/kpl, ref 30
2. CIBIE Cesar, 3 tähteä, 80e/kpl, ref 20
3. HELLA Luminator Chromium, 3 tähteä, 200e/kpl, ref 50
4. HELLA Luminator Compact Metal, 3 tähteä, 100e/kpl, ref 37,5
5. HELLA Rallye 3003 Compact, 3 tähteä, 80e/kpl, ref 37,5
Halogeenit ref.17.5 tai alle:
1. BOSCH Touring 190, 3 tähteä, 70e/kpl, ref 17,5
2. SIM 3227, 3 tähteä, 29e/kpl, ref 17,5
3. HELLA Luminator Metal, 3 tähteä, 130e/kpl, ref 17,5
4. BOSCH Rallye 175, 2 tähteä, 65e/kpl, ref 17,5
5. HELLA Comet FF 200, 2 tähteä, 90e/sarja, ref 17,5
Siinä tulokset pääpiirteittäin. Selvästikkään rahalla ei aina saa välttämättä parasta. HINNAT ovat tottakai suuntaa antavia! Jos jotain kysyttävää niin rohkeesti vaan kysymään. Eli jos omien valojen teho/sijoitus kiinnostaa niin vastaillaan jos valot löytyy testistä.
Vertailussa tuotteet oli jaettu 3 osaan:
-Ksenonlisävalot
-Halogeenit joiden referenssi 20 tai yli
-Halogeenit joiden referenssi 17,5 tai alle
Vertailussa käytettiin tasapuolisuuden nimissä kaikissa valoissa samoja polttimoita ja mittaukset tehtiin laboratoriossa. Valokuvion määritys tehtiin vastaavasti mitä tehdään myös normaalisti ilmoitettaessa valotehoja autoissa. Valoja mukana monelta eri valmistajalta ja hintahaarukka oli laaja
Tulokset (viiden kärki jokaisesta)
Ksenonit:
1. X-VISION 9"HID, 5 tähteä, hinta 230e/kpl, ref 20
2. HELLA LuminatorX Xenon, 4 tähteä, hinta 400e/kpl, ref 37,5
3. BOSCH Navigator Xenon, 4 tähteä, hinta 350e/kpl, ref 30
4. HELLA Comet 200 Xenon, 4 tähteä, hinta 700e/sarja, ref 37,5
5. HELLA Luminator Xenon, 4 tähteä, hinta 600e/kpl, ref 37,5
Halogeenit ref.20 ->:
1. BILTEMA 42-362, 4 tähteä, hinta 39,90e/kpl, ref 30
2. CIBIE Cesar, 3 tähteä, 80e/kpl, ref 20
3. HELLA Luminator Chromium, 3 tähteä, 200e/kpl, ref 50
4. HELLA Luminator Compact Metal, 3 tähteä, 100e/kpl, ref 37,5
5. HELLA Rallye 3003 Compact, 3 tähteä, 80e/kpl, ref 37,5
Halogeenit ref.17.5 tai alle:
1. BOSCH Touring 190, 3 tähteä, 70e/kpl, ref 17,5
2. SIM 3227, 3 tähteä, 29e/kpl, ref 17,5
3. HELLA Luminator Metal, 3 tähteä, 130e/kpl, ref 17,5
4. BOSCH Rallye 175, 2 tähteä, 65e/kpl, ref 17,5
5. HELLA Comet FF 200, 2 tähteä, 90e/sarja, ref 17,5
Siinä tulokset pääpiirteittäin. Selvästikkään rahalla ei aina saa välttämättä parasta. HINNAT ovat tottakai suuntaa antavia! Jos jotain kysyttävää niin rohkeesti vaan kysymään. Eli jos omien valojen teho/sijoitus kiinnostaa niin vastaillaan jos valot löytyy testistä.
Entäs tarvitseeko can-väylää jotenkin huomioida tässä tapauksessa?
Can-väyläsissä kannattaa laittaa lisävalojen releelle tulevan herätevirran (releen napa 86) väliin diodi jotta ei tule vikailmoituksia. Mielestäni muuten ihan normi kytkennät eli heräte pitkille menevästä johdosta, releen kautta virta akulta, ja maadoitus (tähän väliin katkaisin jos haluaa)
Täytyy kyllä sanoa että ihmettelen tuon Bilteman valojen testivoittoa jonkin verran. Kävin tuossa ihan hypistelemässä mielenkiinnosta kyseistä lisävaloumpiota kaupassa ostomielessä, onhan siinä paljon hyviäkin puolia mutta ajatus tyssäsi kun ihmettelin valaisimen kovin sumeaa heijastinpintaa. Heijastinpinta tässä umpiossa on toteutettu kromimaalilla, ja maalauksessa oli hyvin selkeästi havaittavissa paljon mm. roskia. Heijastinpinta on siis muovia johon on kromipinnoitteen sijasta tehty maalaus, jännä että aiheesta ei tainnut olla mitään mainintaa vertailussa ? Herää kysymys tuotteen pitkäikäisyydestä, etenkin tehokkaammalla halogenilla.
Toinen mikä ihmetytti, oli Lightforcen pituusnäyttämä joka mielestäni ei ollut aivan todenperäinen. Toki ovat 55W polttimolla lähes käyttökelvottomat tuikut, mutta nuo kyseiset lisärit vaativatkin juuri tehokkaat polttimot toimiakseen oikein, silloin niillä näkee heti sen 500-700m hienosti. Hyvä valohan se ei silti normaaliin käyttöön ole koska valokuvio on niin kapea ja mahdottoman pitkä, ellei sitten hanki neljää kappaletta jolla saadaan sitten leveyttäkin lisää.
Toinen mikä ihmetytti, oli Lightforcen pituusnäyttämä joka mielestäni ei ollut aivan todenperäinen. Toki ovat 55W polttimolla lähes käyttökelvottomat tuikut, mutta nuo kyseiset lisärit vaativatkin juuri tehokkaat polttimot toimiakseen oikein, silloin niillä näkee heti sen 500-700m hienosti. Hyvä valohan se ei silti normaaliin käyttöön ole koska valokuvio on niin kapea ja mahdottoman pitkä, ellei sitten hanki neljää kappaletta jolla saadaan sitten leveyttäkin lisää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa