Jom-coilover

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 10.9.2010 16:24

no hemskutin hemskutti. :D

Alla nyt joku mad sportive josta vasemmasta takanurkasta jousi poikki ni tarvis nopeesti säädä uus sarja. :/

ei kai auta muuta kun odottaa.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 12.9.2010 18:34

No jos et ole vielä maksanut sitä niin peru tilaus ja ota TA-Technix tilalle:)

Tuli eilen laitettua sarja alle, ja kyllä todella saa vastinetta rahoilleen. Väittäisin jopa, että paremmin tämä minulle toimii kun Bilsteinit mitä viimeksi oli.
Tänään kuulu muutaman kerran isommassa töyssyssä oikeasta etunurkasta kolahdus, ikään kuin jousi olisi ottanut kiinni johonkin. Olisikohan jäänyt jousi vähän huonosti ja siellä asettuu paikoilleen. Pitää tarkastaa huomenna jos vielä kuuluu jotain.

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 13.9.2010 16:10

mistäs tilasit? ja mitä makso?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 13.9.2010 16:57

Ebay UK, 298e kotiovelle. Myyjä kyllä oli saksalainen firma, mutten osaa saksaa niin käytän UK:n Ebayta.

http://cgi.ebay.co.uk/TA-TECHNIX-Coilover-lowering-kit-VW-Passat-3B-3BG-B5-/270632129539?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f02ee9403
Tuossa kyseinen sarja/myyjä mitä minulle tuli.

Niin ja kolahdusta ei kuulu enää, ilmeisesti oli jäänyt jousi hieman huonosti paikalleen.

Jii3
-
Viestit: 665
Liittynyt: 20.2.2004 17:22

ViestiKirjoittaja Jii3 » 13.9.2010 18:37

Itselle laitoin jomit alle, heti rutisi takana. Muutaman kilsan ajettua hiljeni ja taas on alkanut rutisee. kierrettä takana kuitenki 10cm viel jäljellä nii eikai nuo jo voi paskana olla. alla ollut n.1000km

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 14.9.2010 16:50

kauan kesti ta teknixi tulla sakasasta kotiovelle?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 14.9.2010 18:36

Sunnuntaina tilasin ja maksoin paypalilla niin seuraavan viikon tiistaina postinainen oli paketin kanssa oven takana. Eli 8 päivää kesti tulla.

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 14.9.2010 18:45

En luovuttanut vielä tuon jomin suhteen vaan lähetin niille mailia.

sönkkäsin englantia niille että miksei paketistä kuulu kun 2 päivä jo tilattu.

jos asia todellakin niin että tehtaalta saakka tavara loppu ja kestää vielä kauan nii mstuonnilta ta-teknix tilaukseen.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 15.9.2010 15:26

Kyselin kans sitä TA-Technixia täältä Suomesta ja toimitusaika 2 viikkoa, ite tilaa niin saa siinä viikossa.

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 15.9.2010 16:19

huokaus ja luovutus..

peruutin tilauksen kun ei kahteen viikkon muuttunut tilauksen tila jomilta.

tilaukseen siis ms-tuonnilta ta-teknix.

ms-tuonnilla äijä sano et "ei niist jommeista oo mihinkään" :D

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 15.9.2010 20:14

Autovarusteella ainakin oli jomia hyllyssä,vaikka nettisivuilla muuta väitettiin.

Juuso.S
-
Viestit: 365
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 16.9.2010 14:07

ms-tuonnilla äijä sano et "ei niist jommeista oo mihinkään" :D


Eiköhän noi kaikki muutaman satasen setit oo samaa paskaa, itellä toistaseks jomi kolmosessa kivirekihän se on!

Jani_m
-
Viestit: 206
Liittynyt: 22.11.2007 17:26

ViestiKirjoittaja Jani_m » 16.9.2010 15:35

En nyt ainakaan allekirjoita sitä että jomin alusta mikään paska on. Itsellä on ollut parisen vuotta JOM RS tolpat alla, ja ei rutise eikä kitise, ja tarvittaessa saa kyllä pohjan maahan asti eikä tarvi mitään apujousia todellakaan poistella. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.9.2010 15:47

ms-tuonnilla äijä sano et "ei niist jommeista oo mihinkään" :D

No ei kovin kummoinen myyntimies tarvitse olla että älyää omia kehua ja muita moittia.
Samaa paskaa noi kaikki halppisalustat on.Jotkin toimii vaan jossain auto merkissä/mallissa paremmin kuin toisessa.
Mulla on JOMi ollut nyt 2 kesää ilman ongelmia alla. Talven jälkeen ainakin vielä pyöri säätölautaset käsin pyörittelemällä. Katsotaan mikä on tilanne kun taas talveksi nostan... En mä olis tuohon rahaan olis uskonut noinkaan toimivaa alustaa saavan.
Kivirekikö? No ehkä, mene ja tiedä, kyllä paikat on vielä hampaissa pysynyt. Kai tuolla madalluksella ja rengastuksella se on jonkinasteinen kivireki vaikka olis mikä alusta alla.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 16.9.2010 17:44

Eipä tuo kw2,mikään pehmeimmästä päästä ole :)

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 17.9.2010 13:49

hienoa työtä jomin puolesta. :o

peruutin tilauksen tiistaina kun ei kuulunu mtnt ja siirryin ms tuonnin puoleen mutta kappas oli eilen äijä käyny pakettien kanssa kotiovella tuomassa jtn paketteja saksasta?!

vieläkin lukee jomin sivulla että "käsittelyssä" ja ei mitään lähetystunnusta oo missään näkyny. :D

joten ms tuonnille tilauksen peruutus ja tänään jomin osat siis pitäis tulla kotiovelle kolmelta ja n.300e tilaus pitäis maksaa käteisenä. :o

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.9.2010 15:09

Tilasin 2.9 säädettävän alustan jommilta saksasta ja nyt aloin vaan miettiimään että mistä saan sen seurantatunnuksen?


en nyt jaksais alkaa ressaan jos saksasta jotain tilaa jos alle kaks viikkoa on menny tilauksessa eikä näy. mitä itse tilannu joskus niin puolitoista viikkoa on menny. toki riippuuhan miten maksaa ja millä kuljetusfirmalla liike toimittaa

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 17.9.2010 23:17

Itella on ongelman nimi. Thomanniltakin tuli aikanaan saksasta romppeet viikon sisään, vaan nykyään vie tuplasti pidempään.

Tuntuu, ettei nykyään enää ole enää asiakaspalvelulla mitään merkitystä.

eseee
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.7.2010 17:20

ViestiKirjoittaja eseee » 18.9.2010 3:26

Onko muillakin menny takana iskareiden suojakumit heti parin sadan kilometrin jälkeen rikki jomeista?

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 18.9.2010 18:30

Tänään tuli sitte laitettua noi jomit alle ja päälle päin kun katoin niin "räkä" saumaahan siellä oli. :D

ajaessa huomasin että ohjaus kevyntys jonkun verran. :o

jätin "tehdas" korkeuteen että sai nosturin tassut alta vielä pois.

täytyy kyllä myötää että jäykän tuntunen on ton mad spotiven jälkeen.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 19.9.2010 13:13

Tuli tossa reilu vuosi sitten ostettua MsTuonnin Mikolta Ta Technixin alusta projektiin,ja lupailin päivitellä ajotuntumia heti kun niitä on saatu.

No,alusta makasi vuoden hyllyssä,ja projekti seisoi,joten tuli paiskattua alusta uuteen käyttöautoon.

Autossa on kaikki puslat,yläpään laakerit,takapään kumit uusia.Ajotuntumaa ei voi kun kehua.
Ajo on jämäkkää,ei ole liian kivireki.Nopeammassa kaarreajossa tulee tiukkuus hyvin esiin.Edessä on vielä 5 senttiä kierrettä jäljellä,ja apurungosta taitaa olla maahan jo noin 8 senttiä,tai vähemmän.Takana kierrettä noin 4 senttiä jäljellä.Ei narise saatika kolise.Alusta täysin tehtaan kuosissa,ei ole siis lyhennetty pohjauskumeja,tai käännetty apujousia ylös tahi niitä poistettu.Saa nimittäin tarpeeks matalaksi ilman niiden poistoakin.

Ei voi kun kehua,hintaansa on todella hyvä.Taidan ostaa projektiin sitten sen korkeus/jäykkyyssäädettävän mallin..

Kellään siitä kokemuksia?

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 28.9.2010 18:55

Nonniin.Jotain mielenkiintoista.

Reilu tuhannen kilometriä on ajettu alustalla,edestä löystyy iskarin mutterit jatkuvasti,kolme kertaa on jo kiristetty.

Laakerit on uudet,samoin erikoismutterit joilla laakeri kiinnitetään iskariin.Mutta nämä eivät löysty,vaan pelkästään iskarin mutterit.Eli konehuoneessa oleva lautanen kolisee..

Kierteet ovat ehjät iskarissa ja mutterissa. Mistä tämä johtuu? Jäykän alustan aiheuttamasta tärinästäkö?

Muilla vastaavaa ongelmaa..?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 28.9.2010 19:03

^millä oot vetäny kiinni ne mutterit? Löystyy varmasti jos ei ole kiinni asti..

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 28.9.2010 19:40

no nyt viimeks kiristin pulttipyssyllä niin,että lautanen ja näin ollen iskarin mäntä pyörivät..
ja olen vaihdellu näitä yläpään laakereita aikasemminkin..

edittiä.eli lautanen kiristyy koria vasten välyksettömästi,eli pitäisi olla pohjassa asti eli kiinni.

M-nkky
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 19.9.2010 18:54

ViestiKirjoittaja M-nkky » 10.10.2010 17:16

Tilasin tänään jomin korkeussäädettävän alustasatsin 97 vuosimallin 3 golffiin, mitä asioita pitää ottaa huomioon kun tota satsia rupeaa sitten asentelemaan? luin että etupäähän pitäisi ostaa vanhemman mallin golfista muutama osa että sopii paikalleen? miten tuo takapään kolina kun sitäkin on näyttänyt joillain ilmentyvän alustasatsin kanssa?

OthoKhyl
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.12.2005 0:09

ViestiKirjoittaja OthoKhyl » 21.10.2010 0:56

Tilasin tänään jomin korkeussäädettävän alustasatsin 97 vuosimallin 3 golffiin, mitä asioita pitää ottaa huomioon kun tota satsia rupeaa sitten asentelemaan? luin että etupäähän pitäisi ostaa vanhemman mallin golfista muutama osa että sopii paikalleen? miten tuo takapään kolina kun sitäkin on näyttänyt joillain ilmentyvän alustasatsin kanssa?


ei tarvi kyllä mitään osia ostella mistään vanhemmasta golffista... lyöt kiinni vaan! takapään kolina ratkee sillä että lyö soittimesta musiikkia vähän lujemmalle :D

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 25.10.2010 23:37

Täälläkin kolisee takapää IV golffissa, mahtaisikohan se kolina tulla niistä itse säätömuttereista, mitä vasten jouset on. Ärsyttävää, varsinkin tällein kun on lunta tullut ja tiet epätasaisempia mokeloita niin tuota kolinaa kyllä riittää.. :(

Tomppadeus
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.2.2010 10:58

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 26.10.2010 19:59

No joo, tänään kyllästyin lopultakin tuohon kolinaan. Nakkasin kokonaan ne säätömutikat jousien yläpäästä pois --> ei loppunut kolina. No seuraavaksi viskasin iskarin pois --> kolina loppui. Takaa molemmin puolin pistin vakioiskarit takaisin ja ei enää kolise, eli iskareissa oli kolinan aiheuttajat. Eipähän nuo vakiot tosin niin hyvät ole kun ovat vähän löysät.

Käsissä nuissa iskareissa ei tunnu minkäänlaista klappia tai mitään.. :/ Liekköhän sitten vaatii enemmän voimaa ja nopeaa liikettä niin tulee se kolina esiin.

Nyt sitten ihmettelemään mitenkä toimii takuuasiat kun on saksasta tilattu, 2v takuu kylläkin.

onith
-
Viestit: 12
Liittynyt: 1.10.2010 15:44

sininen jomin alustasarja golf iv

ViestiKirjoittaja onith » 16.11.2010 21:32

Täällä myös rutinaa perä päässä.. Onko joku keksinyt miten fiksata tuo? On meinaan hieman rasittava ;)

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 28.11.2010 21:29

onko porukalla kokemusta että miten toi jomin setti toimii ympärivuotisessa käytössä? varsinkin että kestääkö noi suomen pakkasia.

olen kakkikseen suunnitellu tollasta keväällä. minkälainen ajettavuus tollasella on?
onko ihan kivireki?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.11.2010 21:32

40tkm/vuosi ja vuoden ollu alla. mehut on pysyny sisällä vaikka ajotyyli on vähemmän säälivää.

ainaski kolmosessa on ihan kohtalaisen mukava alusat

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 28.11.2010 22:50

No ei se kyllä mukava oo, mutta jos jäykkään on tottunu, niin menee se.

Nuitten matalien volkkarien jälkeen ku ajaa jollain uudella paremmalla autolla, niin onhan se outoo. Kuopat ja asfaltin katkokset vaan häviää johonkii.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.11.2010 0:03

onko porukalla kokemusta että miten toi jomin setti toimii ympärivuotisessa käytössä? varsinkin että kestääkö noi suomen pakkasia.
onko ihan kivireki?

Nyt on kaksi kesää ja yksi talvi takana, ilman mitään ongelmia. (koputtaa puuta)
Säätölautasetkin ihme ja kumma pyörivät edelleen ihan käsin pyörittelemällä.
EI tuo nyt mun mielestä mikään kivireki ole. Tottakai se on jäykempi kuin mitä vakioalusta, mutta olen minä paljon kovempiakin alustaja nähnyt(tuntenut).

koppura
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.4.2007 20:47

ViestiKirjoittaja koppura » 29.11.2010 17:21

Mitäs eroa on Jomin Coilover ja Jomin RS Coilovereilla? Hinnassa sata euroa, mutta saako sillä oikeasti jotai parempaa?
Variantti Boran alle tarvitsisi eteen säädettävän setin, ni nuita katellut.

Tässä vielä linkit:
http://www.autovaruste.net/content/fi/1 ... /2832.html
http://www.autovaruste.net/content/fi/1 ... /2832.html

jeQQ
-
Viestit: 111
Liittynyt: 20.4.2010 17:47

ViestiKirjoittaja jeQQ » 29.11.2010 17:23

Olikos se nyt niin, että tossa halvemmassa on takana vain sokkasäätö ja kalliimmassa kierteillä?

koppura
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.4.2007 20:47

ViestiKirjoittaja koppura » 29.11.2010 17:29

Ainakin ilmoituksen mukaan juurikin kallimmassa on sokkasäätö.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 7.1.2011 17:51

Tuli ittelle laitettua jomin rs säädettäväsarja ja tuli huomattua tänään että etupään jousilautaset heiluu taisin kasata väärin prkl no ompahan huomiseksi hommaa kattoa mikäs meni vidduralleen...

Pikkasen tuli tuli tarkemmin selailtua,
Millonhan golffissa on muutunut jousilautaset ja laakerit kun ittellä ensirekistöity 10.8.94?
Jostakin kaatteli että ois muuttunut 94 vuonna syyskuussa??

No nii hyvät naurut sain lauantain kunniaksi, kyllähän ne heiluu kun en ollu muistanu kiriä kunnolla :D

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 25.1.2011 20:18

nonii eli kysytäänpä nyt täältä että onko muilla ollu ongelmia pakkasella coilover sarjojen kans?

G3 alla on fk ak coilover sarja ja kesällä toimi kuin unelma ja talvella toimii kans jos pakkasta ei ole -15astetta enempää. eli hei kun pakkanen alkaa lähennellä -20 etupää alkaa kolisee,heitoissa toimii hyvin mutta kuopassa paukauttaa ikävästi,eli voisko olla että paluuvaimennus ei kerkiä mukaan jos mehut kohmeessa tolpissa. kuulostaa samalta ku pohjais tosi pahasti mutta ei pohjaa. ongelma esiintyy etenkin syvemmässä kuopassa jolloin iskari pääsee suoraksi.

eli voisko olla että paluuvaimennus on pakkasella hukassa ja iskari ei kerkiä lyödä itseä suoraksi montussa,hankala selittää.

alustalla ajettu noin 6000-8000tkm ja ulkoisia vuotoja ei tolpissa ole. eli mehut pitäs olla sisällä.

Leppiss
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.9.2010 14:55

ViestiKirjoittaja Leppiss » 11.3.2011 14:34

Elikkäs tuli hankittua kyseinen sarja iv golffii. Tossa ykspäivä huomasin että ku käsin painoi iskaria alaspäin niin se alumiininen lautanen painu alas, mutta se tanko mikä menee itse iskariin ei liikkunut, koska se reikä siinä lautasessa on niin iso. Toisessa taas se lautanen painoi sitä tankoakin alaspäin ja oli huomattavasti jäykempi..

Onko siis jokin valmistusvika vai mikä??

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 11.3.2011 15:45

NPL itse tuli huomattua sama kovilla pakkasilla, eihän nuita ole varmastikkaan suomen oloihin suunniteltu ja pakkasen kesto on mitä on...Tosi nätisti tuli kyllä pakkasilla ajeltua notta pysyisi tuo alusta edes jonkin aikaa kondiksessa :)

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 22.3.2011 17:18

Tuli tuossa laitettua kakkoskoppaan jomin säädettävä. Muuten pelittää hyvin paitsi vasen takatolppa hankaa se jousien välinen muoviholkki kierteisiin. Mikähän tuli väärin tehtyä kun tuommosta tekee? Jousia olen pyöritellyt vaikka mihin asentoihin eikä vaikutusta, pitää käyttää vissiin vielä irti se tolppa ja tsekata...

tomipee
-
Viestit: 47
Liittynyt: 2.2.2011 20:23

ViestiKirjoittaja tomipee » 3.4.2011 16:56

G3:n tuli hommattua Jomit. Noi perus siniset, carpartsonlinesta 205 lähipostiin tuotuna.
Ens viikolla alle nii laittelen sit ensikokemuksia

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 3.4.2011 17:17

takatolppa hankaa se jousien välinen muoviholkki kierteisiin


Itsellä tämä ajan kanssa lähti pois, asettui/kului paikalleen. Aina sama kun takapään korkeutta laski. Isot pojat ottaneet sen välilautasen ja apujousen pois, ei pauku enää.

gulffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 25.12.2009 18:09

ViestiKirjoittaja gulffi » 3.4.2011 17:45

Juu elikkä loppuha se pauke ja ryske. Löyhällä käytti jouset ja kiristäessä kopautti ylempää jousta niin asettu ja hiljeni. Ei vaan kehannu odottaa että ois iteksee loppunu oli sen verran äänekäs esitys :D

hakala-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 26.11.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hakala- » 30.6.2011 15:15

Itte ruuvasin kolmoskoppaseen alle ja alkoi heti vituttamaan. Takapää kolisee minkä kerkiää ja alusta on aivan löysä. Tuntuu siltä kuin auto seilaisi kun kääntyy. Näitä ratkoessa..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.6.2011 18:35

Huonot puslat ja nyt korostuu kun on jäykkä alusta??

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 30.6.2011 19:29

hakala-
PostPosted: 30.6.2011 14:15 Post subject:
Itte ruuvasin kolmoskoppaseen alle ja alkoi heti vituttamaan. Takapää kolisee minkä kerkiää ja alusta on aivan löysä. Tuntuu siltä kuin auto seilaisi kun kääntyy. Näitä ratkoessa..


tuliko yläpäät kireelle varmasti? ja tosiaan toi pusla asia kannattaa tarkastaa.

Sitte vielä et suuntaukset on kohallaan, varsinki jos kovin hirveen leveet renkaat

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.6.2011 21:36

tuliko yläpäät kireelle varmasti?

Entä tuliko taka-akselin kiinnityspultit löysättyä ja kiristettyä uudestaan, kun auto on pyörillään?
Takaiskareiden alapään kiinnityspulteissa sama juttu.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.7.2011 13:01

Täytyypä ottaa nyt retrospektio omaan JOM-sarjaan jonka ostin pari vuotta sitten. Aivan paska. Jokainen pienikin poikittaisura tuntuu ja kuuluu kun ajaa kantateillä, mukulakivillä paukkuu ja kolisee, alustan korkeutta olen pari kertaa säätänyt reilummin (useita senttejä ylös/alas) ja säätötyökalu alkaa olla jo kulunut. Eipähän sentään pahemmin heijaile sivuille kurveissa.

En suosittele. Tai siis suosittelen 18-kesäisille amiksen aluille joilla on mielessä ainoastaan rankka madallus. Ainut hyvä puoli on hinta (itse maksoin Saksasta kotiin toimitettuna aika tasan 200 euroa), tällä rahalla ei mitään muuta edes saa. Neljä Monroen kaasuiskaria ja -40mm madallusjouset kustantaa luultavasti n. 300 euroa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.7.2011 17:36

markalla markan osa. voi onko odotettu oikeasti jotain eibach/koni/h&r yms tasoista hipo-alustaa? :=)

edit: itellä ollu kohta kaks vuotta alla ja kilsoja about 60tkm ja jokaikisessä tolpassa öljyt pysyny sisällä ja muutenki ongelmitta toiminu. fk ak kesti kakkiksessa n.3kk kunnes eka tolppa pukkas öljyt. ajotyylissä ei ole juuri muutosta tapahtunu

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.7.2011 20:02

En toki odottanut mitään loistokyytiä mutta en voi suositella tosiaankaan. Kunhan jaan omia kokemuksiani, niin voi muut vetää niistä johtopäätöksiä hankintapäätöksiä tehdessä.

Poti
-
Viestit: 223
Liittynyt: 13.10.2010 12:58

ViestiKirjoittaja Poti » 2.7.2011 0:47

Nyt n. 500km ajettuna tuntuu suhteellisen hyvältä verrattuna vakioalustaan. Takapää pitää suuremmissa pompuissa pientä rutinaa kyllä. onko jollain jotain keinoja tähän? Muuten hintaisekseen kyllä hyvä ostos omasta mielestäni.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.7.2011 17:54

alustan korkeutta olen pari kertaa säätänyt reilummin (useita senttejä ylös/alas) ja säätötyökalu alkaa olla jo kulunut.

Tuo säätötyökalu on kyllä totaalisen suolesta, mutta eipä sitä ole kyllä koskaan tarvinnut käyttääkkään. Sen alemman lautasen olen tainnut joskus avata sillä avaimella, mutta saa sen isoilla pihdeilläkin. Käsin noita muuten olen pyöritellyt.

hakala-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 26.11.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hakala- » 3.7.2011 12:34

Nonii perutaanpas tuota haukkumista sitten. Jokaisen tolpan otin irti ja siirsin pienemmän jousen alhaalta ylös ja heti loppui paukkuminen ja tuli paljon jäykempi. En kyllä tajua miksi tehtaalla kasattu "väärinpäin"?? Koska yläpäässä oleva mutteri oli kiristettynä valmiiksi niin eikö sitä nyt luulisi että oikein on kasattu.

zemz
-
Viestit: 11
Liittynyt: 20.7.2010 19:44

ViestiKirjoittaja zemz » 3.7.2011 13:08

Itekkin tuli kirottua tota säätötyökalua, kun satutin aina kädet sen kanssa ja se oli muutenkin ihan hanurista. Sitte mietin mitä sille vois tehdä ja keksin hitsata siihen lyhyen putkenpätkän jatkoksi , niin nyt se on jo paljon parempi...

ThraX
-
Viestit: 18
Liittynyt: 2.6.2009 15:50

ViestiKirjoittaja ThraX » 3.7.2011 13:57

Tulipa ittekki pyöräytettyä tuo sininen sarja alle. Ainakin toistaiseksi on hinta-laatu suhteesta jäänyt hyvä kuva. Takapää pitää kyllä rutinaa, mutta pitänee varmaan vaihtaa apujousi yläpuolelle kuten joku jo täällä mainitsikin, jos se vaikka vähän helpottaisi tuota rutinaa.

Poti
-
Viestit: 223
Liittynyt: 13.10.2010 12:58

ViestiKirjoittaja Poti » 3.7.2011 22:28

Apujousi siirretty takaa ylös ja rutina loppui :) Tosiaankin se vaaleansininen muoviholkki siinä välissä raapi jousen joustaessa aina tolppaan kiinni, huomasi sen holkin sisäpuolella olevista harmaista jäljistä.

Mitkä pultit tulisi nyt kiristää vielä auton ollessa maassa? Takaluukun puolelta ne mutterit?

WEE-6
-
Viestit: 46
Liittynyt: 6.11.2008 14:37

ViestiKirjoittaja WEE-6 » 4.7.2011 3:14

Semmosta vaan, että onko tyypeillä tietoa IV golfin alustasta? Eli onko etutolpat halkasijaltaan 50mm ja alapäät semmosella "kiristettävällä" kiinnityksillä jossa tolpan alapää tulee reikään ja kiristetään paikalleen? Ja sitten jos suuntaa antavaa pituutta tolpalle saisi. Akselimassatkin kiinnostaisi. Yhteen rojektiin olisi tulossa mahollisesti IV kolvin coilit, sikäli mikäli akselimassat natsaa ees suunnilleen ja saa jotenkin paikalleen. Kyseiseen vehkeeseen halvimmat coilit on vissiin D2, ja sillä on hintaa se 850e :) Merkkiä ja mallia en kehtaa sanoa, kun varmaan tulee vittuilua. No joo, mk2 Mondeoon ne tulee. Jos sellasen tolpan mallin tiiätte, niin osaatte varmaan kuvitella mitä yritän tarkoittaa.

hakala-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 26.11.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hakala- » 5.7.2011 17:37

noniii lisää ongelmii jomin kanssa.. Takapää ei enään rutise kun vaihto jouset alhaalta ylös mutta on kovin löysä. Renkaan ja kaaren välissä on yli 5cm "rakoo" ja ajaessa mutkiin tai vähänkin isommista töyssyistä niin kaaret kolisee.

Mitä kannattaisi tarkastaa takapäästä? Ei näistä alusta hommista ole vielä niin paljoa kokemusta..

Tukezi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.5.2011 22:01

Säätö.

ViestiKirjoittaja Tukezi » 7.7.2011 13:20

Semmosta kyselisin että paljon miten paljon tippuu kieroksella (kierros = mm) ja itsellä on nytten ollu joku about 1000km alla ja ei oo ollu ongelmia. Nytten vaan täytyis tiputella lisää.
Sitten mitäs ainetta nytten sitten suosittelette talvea ajatellen? Jotkut sanoo tervaspray ja jotkut kuparitahna.

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 7.7.2011 15:34

^itellä Raceland mut eiköhä ne samaa shittiä ole.ei se kierroksella tipu kun varmaan just sen millin....ite ainaki tehny sellai että reippaasti alas nii pal et renkaasee kii ja sit pari kierrosta/milliä ylöspäi,eik sit oo sitä sik oossomia )

Tukezi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.5.2011 22:01

ViestiKirjoittaja Tukezi » 7.7.2011 22:32

No kokeilamallahan se selviää. Mites sitten noi suoja-aineet?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.7.2011 17:41

itellä ei ainakaan ollu viime talvena mitään. bräkkärillä, rätillä ja paineilmalla putsailin kierteet ja säädin takas kesäkuntoon

Jakke80
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.7.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jakke80 » 21.7.2011 13:32

Nyt on JOMit alla, ensivaikutelma ihan hyvä. Rahoille jonkilainen vastine..:)

hakala-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 26.11.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hakala- » 22.7.2011 16:39

No nytten kun on alas saatu ruuvattua ja ajeltua tullu jonkin verran niin kyllä olen sitä mieltä että ei halvalla hyvää saa mutta hinta-laatu suhde on kyllä kohdillaa.

RäSänen
-
Viestit: 423
Liittynyt: 21.4.2009 13:46

ViestiKirjoittaja RäSänen » 24.7.2011 7:33

Bongailun näitä jomeja tuolta tuning desing verkkokaupasta?Kokemusta ko paikasta?
Sitten toinen kysymys.
Auto jota meinaan madaltaa on v mallin variant golf 2.0tdi.Tuleeko tuolla jomilla jäykkä vai löysä alusta?Meillä on 2 lasta ja reissuilla kontissa yhdet rattaat ja tavaraa niin olisi kiva tietää että antaako madaltaa reilusti ilman että ajossa ruopii HETI kaariin.
Aiemmassa autossa oli fk königgsport ja auto ei ollut edes tappiinsa tontitettu niin takafillarit rapi kaariin.

Toinen vaihtoehto on kw v1 basic mutta jos kerrankin säästäisi..arveluttaa vaan että kandeeko tässä säästää xD

Jakke80
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.7.2011 14:25

ViestiKirjoittaja Jakke80 » 24.7.2011 8:54

Ite hommasin JOMin sarjan Autovaruste.netistä. Tuli nopeasti perille. Eilen huomasin,että hyvä on ajaa omaan makuun.Ehkä vähän liianki hyvä, reilu 80 vauhtia sillallle ja toisella puolella sitte raapas ku otti hyppyä..:) Unohtu koko madallus...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.7.2011 12:42

Mk2 Jetassa ollut nyt n. tuhannen kilsaa Jomit alla, sarja on kolmoskoriseen tarkoitettu mutta pelaa kyllä loistavasti tuossa, voi jopa sanoa mukavaksi. Verrokkina mk1 Golffissa ollut Raceland, joka oli aivan liian jäykkä vaikka pehmenikin ekan 10tkm aikana selkeästi. Ja ylimmässä asennossaankin ainakin takapää liian matala, hyvä että konttorilla pääsi nosturille vaikka ns. normaalirenkaat oli alla.

Tukezi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.5.2011 22:01

ViestiKirjoittaja Tukezi » 1.8.2011 16:03

No nytten on sitten laskettu ja rajulla kädellä. Edessä vielä 1.5cm kiertetä jäljellä takana on jonkin verran enemmän. Meinastulla ongelmia ajaa autoo ulos tallista kun jäi kynnykseen jotain millejä ettei jääny mahastaan kiini :). Ja puskurin lippaahan on laahattu muutamassa paikassa asfalttiin.

Jäykkyydestä sen verran että ei ainakaan tähän mennessä oo ottanu mihinkään kiinni 4henkilöllä. Noh huomenna sitten selviää miten käyttäytyy motarilla mutta ihanpa hyvin tuo tosta kulkee.

Ja tuosta nyyten vähän kuvaa ja mitä tulevaisuudessa niin 16" vannetta pitäisi hommata näyttää omasta mielestä 15" tyhmiltä

http://s1124.photobucket.com/albums/l57 ... n%20Vento/

kännykyllä otettuja kuvia joten ei laatu ihan paras mahdollinen.

vww
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.2.2004 10:29

ViestiKirjoittaja vww » 2.8.2011 21:33

Paljonko tuo TA technicsin coilover sarja tiputtaa maksimissaan ja minimissään vakioon verrattuna golf kakkosta?

Tukezi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.5.2011 22:01

ViestiKirjoittaja Tukezi » 3.8.2011 7:02

TA:sta en tiedä mutta eikös ne aika paljon oo samaa tavaraa erivärillä? JOMeilla tippuu ton verran kun ylemmässä linkissä näkyy apujouset paikoillaan.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 3.8.2011 15:52

Kyllähän sen tarvittaessa saa korkeammaksi kuin vakiojousilla, on vaan harvinaisen paska ajaa tässä asennossa :D paukkuu ym kun on niin kasassa jouset. Kyllähän sen iha kenttään saa jos tappiin ruuvaa..

vww
-
Viestit: 27
Liittynyt: 9.2.2004 10:29

ViestiKirjoittaja vww » 3.8.2011 19:30

Mites sen korkeammaksi saa?? Kakkosen sarjassa ainakin olivat jo lyhemmät alkujaankin...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.8.2011 20:03

onko porukka muokannu runkopalkkeja vai minkä takia on otettu apujouset pois? itellä on vielä kierrettä jäljellä apujousien kanssa ja vetarit napsii silloin tällöin runkoon

vrgolffi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 30.7.2007 22:04

ViestiKirjoittaja vrgolffi » 4.8.2011 20:24

kysytääs täällä et mitä eroja on etuvedon ja 4- motionin etutolpissa? Muutakun kantavuudessa pieni ero..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.8.2011 0:32

Jos nelosgolfista puhutaan niin 4-motionin etutolpissa on vakaajan välitangon kiinnityspisteet. Etuvetoisissa vakaajan koiranluut taas tulevat kiinni alatukivarteen.

mikaelz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 15.1.2008 16:27

ViestiKirjoittaja mikaelz » 14.8.2011 20:14

Morjesta! Käykös neloskoppasen variant golffin alusta päikseen hb golffiin?

Meksu_
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.8.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Meksu_ » 17.8.2011 17:37

Lainataas tätä pikkasen... Tilasin mk3 Golfiin tollasen JOM:n RS coiloverit. Olisko hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon jotta vaihtohommat menis mahdollisimman kivuttomasti?

DieselPoweri
-
Viestit: 24
Liittynyt: 30.4.2011 14:24

ViestiKirjoittaja DieselPoweri » 18.8.2011 20:46

Onko porukalla kokemuksia tästä http://www.ebay.co.uk/itm/GEWINDEFAHRWE ... 0921868895 madallussarjasta vai joutuuko heti kättelyssä heittämään vesilintua tällä? Halpahan tuo olis

SIeppari
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.10.2011 10:14

ViestiKirjoittaja SIeppari » 25.10.2011 17:50

No niin ,tuli itekki tilattua JOMin linttasarja Jetta mk2:seen, mutta tuli mk3 golfin sarja. Miten nuo eroavat toisistaan alustat? Eli voiko tuon golf 3:n alustan nakata tuonne jetta mk2:n alle, miten se sinne asettuisi? Onko tuossa mitään huomioonotettavaa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2011 16:07

jom:iin ollu jopa yllättyny. kaks talvea ja kaks kesää +60tkm ajettuna (eikä ole mitään k*sisukassa ajoa) ja kaikki tolpat oli kuivina päältä kuukausi sitten ku säädin eikä säätäminenkään tuottanu ongelmia. en oo käyttäny mitään suoja-aineita tai mitään. pinelineä laimennettuna ja paineilmalla kierteet puhtaaksi.

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 27.12.2011 19:31

Lainaanpa tätä topikkia hiukan vaikka alunperin kysely liittyykin jomin sarjaan.

Eli pitäs toi passat 3bg madaltaa tässä ennen kevättä ja tuli bongattua tuollainen kun fk ak coilover sarja millä ei hintaa oo juuri mitään mutta onko se sit sellainen sarja että siittä kannattais maksaa tuotakaan vähää? :) mulla olis tossa nurkassa myös pari vuotta vanha gts coilover mikä aikoinaan oli 3b passatin alla. Eli heittääkö tuon pari vuotta vanhan gts satsin alle vai tilaisko tuollaisen fk ak coilover setin alle? Kellään kokemuksia kyseisestä satsista?

vjlle
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.10.2010 20:19

ViestiKirjoittaja vjlle » 4.1.2012 17:44

Kenelläkään tietoa, että onko jomissa, ta technixissä yms samankokoiset säätömutterit ?

Pari päivää sitten löysi mk3 gti edition tiensä tuohon pihaan, jossa coilit alla, mutta se haka-avain säätämiselle uupuu. Punaset jouset noissa on, eli racelandi tai ta technix ?

Jos jotain kokoa saisi, ja että mistä voisi täältä kotka-kouvola akselilta semmoisen löytää :)

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 5.1.2012 9:02

FK,TA ja Raceland ainaki itellä säätyny samalla avaimella.jotta eiköhän melkee minkä halpissarjan avain vaan käy.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 5.1.2012 9:39

Kyllähän ne saatyy ilman sitä avaintakin :)

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 5.1.2012 21:55

Motonetistä saa tuollaisen haka-avaimen säätölautasiin.

vjlle
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.10.2010 20:19

ViestiKirjoittaja vjlle » 6.1.2012 1:52

Jeespoks, olin taas jättänyt ilmeisesti silmät kotiin, kun ei tuollaista näkynyt missään. Tykkääkö nuo mutterit kuinka huonoa, jos lähtee ihan papukaijapiheillä kääntämään ? Ja jos parempia keinoja löytyy, niin ehdottakaa toki : )

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2012 12:11

No naarmuja niihin tulee ainaki jos kovin rykii. Ollaan jotain jumittuneita lautasia joskus lyöty isolla taltalla ja vasaralla, siinäkin tosin vaarana et taltta uppoaa lautaseen ja se halkeaa tms.
Mutta jos ei ole jumissa niin varovasti naputtelee niin pitäisi aueta. Jotain crc:tä sinne tai vaikka varovasti kuumentaa niin helpottaa aukaisemista.

Vilperi28
-
Viestit: 3
Liittynyt: 15.4.2012 18:33

ViestiKirjoittaja Vilperi28 » 15.4.2012 18:41

Onko kellään muulla ollut JOMin tolppien säätömutterit täysin jumissa? Koitettu naputella lyöntitaltan ja vasaran kanssa sekä putkitongeilla mutta niillä saa vain tolpan kieroon jos käyttää voimaa. Tarvis nostaa auton takapäätä pari senttiä että saa katsastuksesta läpi.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 15.4.2012 20:02

Toholla annat lämpöä niille niin lähtee auki.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.4.2012 20:20

taas yks huoleton talvi meni niin että sujahti ja katsastuksessakin tuli hyväksytty lappu. pientä eroa etupäässä oli mutta ei vielä mitään hälyttävää. jospa vuosi vielä kituuttelis niin vois vaihtaa jo parempaan. eli 3 talvea ja kaks kesää menty

itsellä rutisi alkuaikoina jokusen kuukauden nuo takapäät mutta sekin loppu ja en oo itse ainaskaan huomannu myöhemmin

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.4.2012 19:47

Onko kellään muulla ollut JOMin tolppien säätömutterit täysin jumissa?

Millä tavalla olet suojannut kierteet?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.4.2012 19:55

saiks pyörimään yhtään? jos sait niin voi hyvinkin olla pieni kivi tai joku muu välissä ja on tiukassa :) itse pesin viime syksynä pinelinellä ja paineilmalla kierteet puhtaaksi. nätisti pyöri käsin sen jälkeen

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 26.4.2012 14:22

Olisko jollakin sopivasti irrallaan G3/ventoon käyvää V-maxxin/jomin coili alustaa?
Pitäisi saada tietoon takajousen sisähalkaisia ja pituus(ilman apujousta eli pelkän päätoimisen jousen pituus), ajattelin täältä kysellä ensin jospa ei tarvitsis alkaa omastani irti veivaamaan. Kiitokset jo etukäteen! :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.4.2012 22:32

voin yrittää huomenna päivällä mitata töissä ku tiputan

RoVeR
-
Viestit: 26
Liittynyt: 24.4.2012 15:06

ViestiKirjoittaja RoVeR » 27.4.2012 11:33

terve

tulevaan ventoon suunnittelin tuota jomin coilover satsia. niin mistä sellasen saa nykyään edullisimmin? ja joutuuko niitä iskareitten yläpäitä vaihtelemaan? auto 94vm eli onko tuossa uudemmat yläpäät? jos on niin joutuuko ne vaihtamaan vanhempiin?

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 27.4.2012 14:17

ainakin -97 ventoon meni joskus heittämällä niin kyllä ne kaiketi uudenmallisilla sopii :) takatolpat ei olleet omassa sarjassa kovin pitkäikäiset taisi niillä takuu aika juuri täyttyä kun tuli nesteet ulos nyt on ollut V-maxxit toistavuotta ja siellä on vielä pysynyt vaikka kaiketi samaa sontaa nuo taitaa olla vähän eri värisenä :D

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 30.4.2012 13:44

voin yrittää huomenna päivällä mitata töissä ku tiputan


saitko mittoja?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.4.2012 17:43

ehän minä lauantaina kiireessä työpaikalla ku oli vähän jumissa jousilautaset ja pomolla oli kiire illanviettoon. eihän tuo olis kyllä ku käyttää tunkilla perä ylhäällä ja mitata

RoVeR
-
Viestit: 26
Liittynyt: 24.4.2012 15:06

ViestiKirjoittaja RoVeR » 1.5.2012 0:27

sit tuli sellanen mieleen että kun heittää tollasen jomin coiloverit alle ventoon niin kannattaako jotain puslia vaihdella?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa