T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
-
- -
450e rahteineen, hitlerin valtakunnasta tulee, mut varaosavarastosta tilasin, nettivaraosasta... 3-4 viikkoo oli kait se toimitus aika, nyt 4 viikkoo mennyt. no, en pelihousuja revi vaikka pariviikkoo viel menis.
http://www.nettivaraosa.com/436715
http://www.nettivaraosa.com/436715
Jälleen tuonne äänieristyspuolelle: Mahtaako vaihdevivun alapäässä ulkopuolella olle mansettia, kuten esim. ykkösgolfissa vai onko vivusto tosiaan ihan paljaana siellä alla? Viuston voitelu kauttaaltaan sprayvaseliinilla herkistää muuten vipua kummasti.
Kun irrotin kepin varresta palkeen alla olevat palikat, totesin, että ne eivät olleet paikoillaan ja vivun kautta tuli tiemelua ohjaamoon. Kun kaikki palikat olivat paikallaan ja palje ruuvattu lattiaan kiinni, totesin melutason laskeneen selvästi.
Viimeisimmässä Laakkosen varaosalehtisessä mainostettiin sisälokareita -siis Lokarin valmistamia. Perusmalli 69€ ja äänieristetty 83€/pari. Mallia äänieristetystä ei ollut, joten arvelin tilata perusmallin ja eristää itse. Liikkeeseen tulee myös tuota valmiiksi eristettyä, näkeepä sitten senkin.
Alkuviikosta öljyjä vaihtaessani totesin, että tukevan pohjapanssarin päällä onkin aika tukeva eriste.
Kun irrotin kepin varresta palkeen alla olevat palikat, totesin, että ne eivät olleet paikoillaan ja vivun kautta tuli tiemelua ohjaamoon. Kun kaikki palikat olivat paikallaan ja palje ruuvattu lattiaan kiinni, totesin melutason laskeneen selvästi.
Viimeisimmässä Laakkosen varaosalehtisessä mainostettiin sisälokareita -siis Lokarin valmistamia. Perusmalli 69€ ja äänieristetty 83€/pari. Mallia äänieristetystä ei ollut, joten arvelin tilata perusmallin ja eristää itse. Liikkeeseen tulee myös tuota valmiiksi eristettyä, näkeepä sitten senkin.
Alkuviikosta öljyjä vaihtaessani totesin, että tukevan pohjapanssarin päällä onkin aika tukeva eriste.
-
- -
-
- -
gti-pertulle vielä äänieristyksestä... aikoinaan umpiporteriin laitoin tavallista karhuntaljaa seiniin ja takaluukkuun, vaneroinnin alle ja sora ääniähän siitä tuli et, kerää kosteutta sun muuta. no eräästä syystä nyt otin vähän verhoiluja irti tuosta bussista, niin samaa tekniikkaa on regolla käytetty, eikä ole ruostunut. eikä siinä edellisessäkään pakussa koskaan villat olleet kosteat, kun seurasin, kuin siinä käy. vähenää huomattavasti kaikuja tuo villa.
Terve! Selasin tuossa vanhoja topiikkeja vakionopeudensäätimistä, en kuitenkaan löytänyt transporteriin liittyviä artikkeleita. Eli onko joku teistä asennellut itse vakkaria tollaseen T4seen acv-koneella? Äkkiää vois ajatella aika helpoksi hommaksi vaihtaa tuo vilkunviiksi ja piuhottaa se.
Tuossa yhdessä jutussa oli laitettu golf 3:seen vakkari ja siellä oli jossain sulakerasian takana plugit valmiina!?? Mitänkä mahtaa olla transporterissa? -98 vm pasuunaan tuo vakkarin asennus ei ollu helppo koska piti vetää kompuutterille asti piuhoja, jätinkin sen ammattilaiselle.
Nyt ajattelin asentaa kuitenkin itse tuohon transporteriin, kertokaa vinkkejä/kokemuksia.
Tuossa yhdessä jutussa oli laitettu golf 3:seen vakkari ja siellä oli jossain sulakerasian takana plugit valmiina!?? Mitänkä mahtaa olla transporterissa? -98 vm pasuunaan tuo vakkarin asennus ei ollu helppo koska piti vetää kompuutterille asti piuhoja, jätinkin sen ammattilaiselle.
Nyt ajattelin asentaa kuitenkin itse tuohon transporteriin, kertokaa vinkkejä/kokemuksia.
Tuossapa olikin selvitetty miten helppo jutska se on. Kaikki muu olikin aika selvää paitsi tuo plugi onko sitä valmiina näköjään on.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=vakkari
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=vakkari
-
- -
Portteri teki tepposet!
Nyt tuo portteri teki semmosen tempun, että ku oltiin reissuun lähössä sillä ja se kävi tyhjäkäyntiä pihalla, ni yhtäkkiä alko öljynpainevalo vilkkumaan ja kierroslukumittari jäi pelistä pois!?
Mikähän vois aiheuttaa moista oiretta? Tuon yhden kerran jälkeen se on toiminu moitteettomasti.
Mikähän vois aiheuttaa moista oiretta? Tuon yhden kerran jälkeen se on toiminu moitteettomasti.
-
- -
Peräpään sotkeutumisesta tuli mieleen Caravellen öljynvaihto tässä männä viikolla. Aina olen käsin kiertänyt suodattimen kiinni ja niin nytkin, vaikka teenelosessa tuo suodatin onkin hieman hankalassa paikassa.
Pidemmän maantieajon jälkeen ihmettelin, kun peräpeili oli sellaisen nokijätteen peitossa. Tarkistin oitis öljyn tason ja se oli suht sama kuin vaihdon jälkeen. Kun öljyä alkoi jo tiputella allekin, aloin epäillä ja heivasin pohjapellin irti: suodatin lähti irti käsin kiertämällä.
Pidemmän maantieajon jälkeen ihmettelin, kun peräpeili oli sellaisen nokijätteen peitossa. Tarkistin oitis öljyn tason ja se oli suht sama kuin vaihdon jälkeen. Kun öljyä alkoi jo tiputella allekin, aloin epäillä ja heivasin pohjapellin irti: suodatin lähti irti käsin kiertämällä.
Äänieristys hommaa olen pähkäillyt, huomenna alkaa loma joten jos sitä nyt sais itseään niskasta kiinni ja rupeis jotain tapahtumaan.
- Tavaratilaan vanereiden alle villaa, ilmeisesti ok?
- Ohjaamon ja tavaratilan väliseinään jotain, mitä?
- Ohjaamon mattojen alle ja pyöräkoteloihin jotain, mitä?
- Sisälokareiden/pyöräkoteloiden pintoihin jotain, mitä?
- Tavaratilan pyöräkotelot?
Aarne kärpänen kauppaa tälläisiä vaihtoehtoja, hinnat tosin ei kaikkein järkevimpiä ku miettii menekkiä (lähinnä tavaratila ja väliseinä).
Bitumia jotkut joskus käyttäneet, tiiä sit mitä tekee pelleille (ohjaamon lattia ja pyöräkotelot) jälleen aarne kärpäsellä vaihtoehto click
Autostudiolla tarjolla tämmösiä vaihtoehtoja, tosin hinta ei ainakaan halpene.
Joku joskus puhui jostain kattohuopien tiivistykseen käytettävästä bitumi (bitumityyppisestä) matosta, jota käsittääkseni myydään rullissa, erilevyisenä.
Oikeastaan kaipaan ehdotuksia, jotain on tietysti jo mainittu. Sekä mahdollista infoa jos levitän bitumia penssellillä maton alle, annan kuivua ja paiskaan maton takaisin paikalleen meneekö jalat vuoden päästä lattiasta läpi, eli ruostuttaako bitumi pellin?
- Tavaratilaan vanereiden alle villaa, ilmeisesti ok?
- Ohjaamon ja tavaratilan väliseinään jotain, mitä?
- Ohjaamon mattojen alle ja pyöräkoteloihin jotain, mitä?
- Sisälokareiden/pyöräkoteloiden pintoihin jotain, mitä?
- Tavaratilan pyöräkotelot?
Aarne kärpänen kauppaa tälläisiä vaihtoehtoja, hinnat tosin ei kaikkein järkevimpiä ku miettii menekkiä (lähinnä tavaratila ja väliseinä).
Bitumia jotkut joskus käyttäneet, tiiä sit mitä tekee pelleille (ohjaamon lattia ja pyöräkotelot) jälleen aarne kärpäsellä vaihtoehto click
Autostudiolla tarjolla tämmösiä vaihtoehtoja, tosin hinta ei ainakaan halpene.
Joku joskus puhui jostain kattohuopien tiivistykseen käytettävästä bitumi (bitumityyppisestä) matosta, jota käsittääkseni myydään rullissa, erilevyisenä.
Oikeastaan kaipaan ehdotuksia, jotain on tietysti jo mainittu. Sekä mahdollista infoa jos levitän bitumia penssellillä maton alle, annan kuivua ja paiskaan maton takaisin paikalleen meneekö jalat vuoden päästä lattiasta läpi, eli ruostuttaako bitumi pellin?
Viime viikolla kävin hakemassa Laakkoselta Lokarit eteen ja taakse. Volkkarin varaosakuvastosta bongasin, 69€/pari. Noita kannattaa kysellä myös tarvikeliikkeistä. Klik
T5 -malliin saa myös äänieristettyä mallia, jossa on pari surkean pientä lapyskää bitumimattoa sisäpuolella. Noista saa maksaa 14€/pari.
Lokarit ovat varsin tyköistuvat: lokarien sisäpuolelle ei paljoa eristettä mahdu. Vaihtoehtona oli bitumimatto tai siveltävä bitumi. K-raudasta hain kolmen kilon hinkin Katepal K-36:tta ja ennestään oli kilo. Kilo per lokari sivelin juhannuslämpimikseni.
Sivelin siis molemmin puolin ja nyt jännittää, miten pysyy pyöräkotelossa. Jos irtoaa, niin haitanneeko tuo.
Lopputulos oli parempi kuin odotin. Rengasäänet vaimenivat aivan selkeästi. Lisäksi noissa lokareissa on mukana roiskeläpät! Edessä jopa joustavalla kumiosalla. Sellaisia ehdin jo katsella erikseen, mutta hinta olisi ollut orkkiksilla sama kuin lokariparilla!
Naapuri teki 70-luvun kämppäänsä remppaa ja orkkis beige kokolattiamatto oli menossa kaatikselle. Otin rullan haltuuni ja leikkelin sopivat palaset tavaratilan maton alle. Rumaa ja rujoa, mutta eipä näy oman maton alta.
Bitumi ei ruostuta, mutta jos sen levittää mattona ja liimaus pettää, kosteus ryömii bitumin ja pellin väliin. Siveltävä bitumi kuivuu hitaasti, joten mattoa ei kannattane ensimmäiseen viikkoon laittaa paikoilleen.
T5 -malliin saa myös äänieristettyä mallia, jossa on pari surkean pientä lapyskää bitumimattoa sisäpuolella. Noista saa maksaa 14€/pari.
Lokarit ovat varsin tyköistuvat: lokarien sisäpuolelle ei paljoa eristettä mahdu. Vaihtoehtona oli bitumimatto tai siveltävä bitumi. K-raudasta hain kolmen kilon hinkin Katepal K-36:tta ja ennestään oli kilo. Kilo per lokari sivelin juhannuslämpimikseni.
Sivelin siis molemmin puolin ja nyt jännittää, miten pysyy pyöräkotelossa. Jos irtoaa, niin haitanneeko tuo.
Lopputulos oli parempi kuin odotin. Rengasäänet vaimenivat aivan selkeästi. Lisäksi noissa lokareissa on mukana roiskeläpät! Edessä jopa joustavalla kumiosalla. Sellaisia ehdin jo katsella erikseen, mutta hinta olisi ollut orkkiksilla sama kuin lokariparilla!
Naapuri teki 70-luvun kämppäänsä remppaa ja orkkis beige kokolattiamatto oli menossa kaatikselle. Otin rullan haltuuni ja leikkelin sopivat palaset tavaratilan maton alle. Rumaa ja rujoa, mutta eipä näy oman maton alta.
Bitumi ei ruostuta, mutta jos sen levittää mattona ja liimaus pettää, kosteus ryömii bitumin ja pellin väliin. Siveltävä bitumi kuivuu hitaasti, joten mattoa ei kannattane ensimmäiseen viikkoon laittaa paikoilleen.
Tyhmä kysymys: Miten on helpoin tapa vaihtaa ohjaustehostimen nesteet? Mulla haukkaa aina joskus vähän ilmaa jostain ja tehostaja huutelee, muutenkin ääntää toisinaan. Letkut tsekattu ja pumppu uusittu (600e) pari vuotta sitten. Tahtoo nuo nesteet vaahtoutua ajossa. Kylmänä ei koskaan oireita. Vika ei myöskään liene hammastangossa.
edit: ja paljonko sinne menee nestettä, kun ei tuota manuskaa ole?
Ajattelin laittaa seuraavat tuotteet: Red Line API 75W GL-4 sekä Seal Saver noin kokeilumielessä.
http://www.roadmachine.fi/PSF.html
Lootassa on seuraavanalainen kokoonpano johon olen kovasti ollut tyytyväinen, siksi ajattelin Red Lineä myös nyt koittaa:
MT-90 synkroniöljy + LightWeight ShockProof® Gear Oil .
Täytyisi vaan keksiä vielä muuta tilattavaa kun ei ihan pientä määrä saa tilattua.
edit: ja paljonko sinne menee nestettä, kun ei tuota manuskaa ole?
Ajattelin laittaa seuraavat tuotteet: Red Line API 75W GL-4 sekä Seal Saver noin kokeilumielessä.
http://www.roadmachine.fi/PSF.html
Lootassa on seuraavanalainen kokoonpano johon olen kovasti ollut tyytyväinen, siksi ajattelin Red Lineä myös nyt koittaa:
MT-90 synkroniöljy + LightWeight ShockProof® Gear Oil .
Täytyisi vaan keksiä vielä muuta tilattavaa kun ei ihan pientä määrä saa tilattua.
^ Itse vaihtelin seuraavalla tavalla. En tiedä kuinka oikein tai väärin se on mutta, ainakin toistaiseksi pelaa kunnolla.
- Auto talliin
- Konepelti auki
- Ohjaustehostimen säiliön kansi auki
- Säiliö tyhjäksi (Itse imin isolla ja siis oikeasti ISOLLA injektio ruiskulla)
- Auto ylös
- Pohjapelti irti.
- Pumpulta letkut irti (nestettä alkaa valumaan)
- Renkaiden kääntelyä tapista tappiin
- Letkut kiinni pumppuun
- Auto alas ( ei kuitenkaan renkaita maahan asti!!!)
- Säiliö täyteen nestettä
- Joitain kertoja ratista renkaat tapista tappiin
- Auto käyntiin
- Useita, monia ja monta kertaa ratista kääntelemällä renkaat tapista tappiin, aina välillä nestettä lisäten. (Aluksi pitää aikamoista meteliä)
- Kun nesteen pinta ei enään laskenut, eikä pumppu äännellyt tarkastin tason säiliöstä.
- Moottori seis
- Auto ylös
- Letkujen tarkastus
- Pohjapelti kiinni
- Auto alas
- Kone pelti kiinni
- Auto ulos
- Koeajo n. 5km ja paljon ratin veivausta
- Auto talliin
- Konepelti auki
- Nestepinnan tarkastus -> ok
- Konepelti kiinni
- Pullo auki...ja loppu on suomalaista ROK-historiaa :)
Ja kuten sanoin, näin tein itse, ehkä väärin ehkä en So Not
Nyt noin 3tkm menty ongelmitta.
Edit. Nesteenä käytin tätä
- Auto talliin
- Konepelti auki
- Ohjaustehostimen säiliön kansi auki
- Säiliö tyhjäksi (Itse imin isolla ja siis oikeasti ISOLLA injektio ruiskulla)
- Auto ylös
- Pohjapelti irti.
- Pumpulta letkut irti (nestettä alkaa valumaan)
- Renkaiden kääntelyä tapista tappiin
- Letkut kiinni pumppuun
- Auto alas ( ei kuitenkaan renkaita maahan asti!!!)
- Säiliö täyteen nestettä
- Joitain kertoja ratista renkaat tapista tappiin
- Auto käyntiin
- Useita, monia ja monta kertaa ratista kääntelemällä renkaat tapista tappiin, aina välillä nestettä lisäten. (Aluksi pitää aikamoista meteliä)
- Kun nesteen pinta ei enään laskenut, eikä pumppu äännellyt tarkastin tason säiliöstä.
- Moottori seis
- Auto ylös
- Letkujen tarkastus
- Pohjapelti kiinni
- Auto alas
- Kone pelti kiinni
- Auto ulos
- Koeajo n. 5km ja paljon ratin veivausta
- Auto talliin
- Konepelti auki
- Nestepinnan tarkastus -> ok
- Konepelti kiinni
- Pullo auki...ja loppu on suomalaista ROK-historiaa :)
Ja kuten sanoin, näin tein itse, ehkä väärin ehkä en So Not
Nyt noin 3tkm menty ongelmitta.
Edit. Nesteenä käytin tätä
vähä ot nyt: huomenna pitäs sit pohjois norjaan singahtaa
taas ot: reissu tehty, n. 4100km, ja kulutuksen laskin, 7,5 satasella, iisiä ajoa.
tietenki mäkiä v.sti.
kaikista kovin meteli mitä kuuluu sisälle on tuo ilmavirta...ja se on yllättävän kova, ilmeisesti kuuluu etuovien tiivisteistä tai jostain, tietääkö joku, onko mitään tehtävissä?
matkailuautoksi kun tuon olen tehnyt ja eka reissu oli nyt, niin muutoksia kyl pitää tehä...
-
- -
Oletko katsonut tarraa sulaketaulun vierestä lokarin puolelta?
Itse porasin liukuoven alajuoksun ruuvit 6 mm poralla puoleenväliin, jolloin ne irtosivat kevyesti. Tilalle käy normaali M8x1.5 ruuvi. Pikakorjauksena roikkuvaan oveen laitoin kaksi prikkaa säädöksi.
Uudet oven rissat tilasin Saksan maalta, pitäisi vielä asentaa paikoilleen. Tuolta niitä saa.
Itse porasin liukuoven alajuoksun ruuvit 6 mm poralla puoleenväliin, jolloin ne irtosivat kevyesti. Tilalle käy normaali M8x1.5 ruuvi. Pikakorjauksena roikkuvaan oveen laitoin kaksi prikkaa säädöksi.
Uudet oven rissat tilasin Saksan maalta, pitäisi vielä asentaa paikoilleen. Tuolta niitä saa.
-
- -
Putkistoa??
Onko kokemuksia äänistä, jos laittaa vaan yhden pöntön taakse, kun tekee uuden putkiston?
Tarkoituksena olisi laittaa alkuperäinen keskipönttö takapöntöksi, mutta pitäis löytää käytettynä toinen lisää... Samalla reseptillä on seatin putki ja äänet on just hyvät.
viikonloppuna olis tarkoitus putki taiteilla. :)
Onko veskulla hyviä kuvia pohjasta uudella putkistolla?
Tarkoituksena olisi laittaa alkuperäinen keskipönttö takapöntöksi, mutta pitäis löytää käytettynä toinen lisää... Samalla reseptillä on seatin putki ja äänet on just hyvät.
viikonloppuna olis tarkoitus putki taiteilla. :)
Onko veskulla hyviä kuvia pohjasta uudella putkistolla?
Itse ajattelin huomenna tilata 2 kpl Mufflexin pikkuisia läpivirtausvaimentimia ja laittaa ne taakse jättäen orkkis keskivaimentimen paikalleen.
Tänään onkin sisusta purettu ja vibroplastia vedetty pahimpiin paikkoihin. Johdotukset
pääsääntöisesti valmiina ja lattia taas ummessa. Huomenna sitten DLS:ien nakertelua kojelaudalle. Täytyy kojeluadan alle kehitellä joku häkkistysteemi jotta saa vanua kajareiden alle.
Tuuliohjaimet napsahtivat paikalleen ja Lukkarin vanha ratti lepää öljyssä :)
Kuvia olen paiskonut (paiskomassa) tuonne SCF:n projektiosioon.
Tänään onkin sisusta purettu ja vibroplastia vedetty pahimpiin paikkoihin. Johdotukset
pääsääntöisesti valmiina ja lattia taas ummessa. Huomenna sitten DLS:ien nakertelua kojelaudalle. Täytyy kojeluadan alle kehitellä joku häkkistysteemi jotta saa vanua kajareiden alle.
Tuuliohjaimet napsahtivat paikalleen ja Lukkarin vanha ratti lepää öljyssä :)
Kuvia olen paiskonut (paiskomassa) tuonne SCF:n projektiosioon.
-
- -
Jos en ihan väärin ole asiaa ymmärtänyt, kun verollisen matkailuauton omapaino on alle 1875 kg, sillä saa ajaa tiekohtaisen nopeusrajoituksen salliessa 100 km/h nopeutta.
Tuo verollisesta bussista verottomaksi "retkeilyautoksi" muuttaminen on mielestäni kyllä aika outoa puuhaa: ehjä monipaikkainen bussi muutetaan "retkiautoksi", jossa on vain välttävät retkeilyvarusteet.
Oma Caravelle on bussivarusteista riisuttu jo Saksassa ja tuotu Suomeen pakuna. Nyt sillä on retkeilty muutama yö. Kaksi pientä ihmistä + kolme koiraa mahtuu tuollaiseen vaikka miten päin. Penkit on vain kahdelle, mutta saapahan ajaa satasta ja mistäpä sen kukaan tietää, että kyseessä ei ole bussi, jolloin motarillakin voi ottaa viimeiset irti.
Tuo verollisesta bussista verottomaksi "retkeilyautoksi" muuttaminen on mielestäni kyllä aika outoa puuhaa: ehjä monipaikkainen bussi muutetaan "retkiautoksi", jossa on vain välttävät retkeilyvarusteet.
Oma Caravelle on bussivarusteista riisuttu jo Saksassa ja tuotu Suomeen pakuna. Nyt sillä on retkeilty muutama yö. Kaksi pientä ihmistä + kolme koiraa mahtuu tuollaiseen vaikka miten päin. Penkit on vain kahdelle, mutta saapahan ajaa satasta ja mistäpä sen kukaan tietää, että kyseessä ei ole bussi, jolloin motarillakin voi ottaa viimeiset irti.
kyllä sillä saa ajaa vain 80km/h, sitä katsastusingengörat jaksoi muistuttaa...
2 paikkasella pakulla on paha reissata, jos on porukkaa enenmmän kuin kaksi.
eipähän tuostakaa ulospäin näe, kuinka kovaa sillä saa ajaa ja niinku sanottu, nuo 2,4d :t on sellaisia, ettei niillä juuri yli 90 huvita ajaa.
bussissa on hankala nukkua, varsinki kun se vero pyörii mielessä... :) kyllähän sinne saa niin paljon retkeilyvarusteita, ku jaksaa kantaa. :)
mulla oli paku aikaisemmin, eikä siel pakun lattialla mikään maailman mahtavin paikka ollut.
tottahan olis voinut ostaa oikean matkailuauton, mut ei huvittas sellaisella ajella 11kk työmatkoja ja ne on niin "halpojakin".
ehkä joku westfalia on sitten seuraava.
onhan mulla tuo vaunu, mut jostain syystä en ole innostunut kumminkaan sen kiskomisesta, ehkä se innostus jostain joskus löytyy :)
2 paikkasella pakulla on paha reissata, jos on porukkaa enenmmän kuin kaksi.
eipähän tuostakaa ulospäin näe, kuinka kovaa sillä saa ajaa ja niinku sanottu, nuo 2,4d :t on sellaisia, ettei niillä juuri yli 90 huvita ajaa.
bussissa on hankala nukkua, varsinki kun se vero pyörii mielessä... :) kyllähän sinne saa niin paljon retkeilyvarusteita, ku jaksaa kantaa. :)
mulla oli paku aikaisemmin, eikä siel pakun lattialla mikään maailman mahtavin paikka ollut.
tottahan olis voinut ostaa oikean matkailuauton, mut ei huvittas sellaisella ajella 11kk työmatkoja ja ne on niin "halpojakin".
ehkä joku westfalia on sitten seuraava.
onhan mulla tuo vaunu, mut jostain syystä en ole innostunut kumminkaan sen kiskomisesta, ehkä se innostus jostain joskus löytyy :)
juu ja siinä pätee myös se, että jos on airbag ja abs, niin saa ajaa sataa, jos on matkailuautoksi rekisteröity. sitä se kans kysy heti ja ku sanoin ettei oo, niin tuumas et se on si 80km/h auto. ei se lue edes rekisteri otteessa, et on 80km/h rajoitettu.
nuo kriteerithän oli paljon helpommat jossain vaiheessa, tarvinnut olla kuin kaatuvat penkit ja kannettava spriikeitin.
nyt irroittelen noita lokareita ja katson jos laittas vähä massaa niihin...
nuo kriteerithän oli paljon helpommat jossain vaiheessa, tarvinnut olla kuin kaatuvat penkit ja kannettava spriikeitin.
nyt irroittelen noita lokareita ja katson jos laittas vähä massaa niihin...
Varmaan yksi pienimmistä linja-autoista, mitä olen nähnyt, mutta sellaisessa taitaakin olla pakun vero ja paikkoja suurin sallittu määrä.
Siskolla oli aikanaan -69 Kastenwagen -ikkunapaku, jossa oli ohjaamon ja takatilan väliseen puolikorkeaan seinään kiinnitetty saranoitu istuin, jolle mahtui viisi hintelää teiniä irtopehmusteelle, jonka paksuuden viranomainen oli hyvin tarkkaan määritellyt.
Kyllähän siellä sikaosastolla sitä keskenkasvuista kuitenkin oli joskus lähemmä pariakymmentä päätä.
Siskolla oli aikanaan -69 Kastenwagen -ikkunapaku, jossa oli ohjaamon ja takatilan väliseen puolikorkeaan seinään kiinnitetty saranoitu istuin, jolle mahtui viisi hintelää teiniä irtopehmusteelle, jonka paksuuden viranomainen oli hyvin tarkkaan määritellyt.
Kyllähän siellä sikaosastolla sitä keskenkasvuista kuitenkin oli joskus lähemmä pariakymmentä päätä.
Viimeksi muokannut lukkari, 7.7.2007 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mut tais olla bensakoneel... haaveena ois sellainen myös.
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=26&art=4&seit=78 tuossa on mun "pornosivut"
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=26&art=4&seit=78 tuossa on mun "pornosivut"
Keksikös joku apua seuraavaan: Hankkimani orginaali Caravellessä ollut ratti ei käynytkään. Boori näyttää käytännössä samalle mutta rattiakseli on paksumpi. Orkkis ratin "sovite" tekee lopussa pykälän ja on noin. 26mm halkaisijaltaan kun taas tuo yleinen on 22mm eikä sovitteessa ole tätä pykälää?
Tuon ratin kuitenkin pitäisi portteriin etkankin mukaan sopia tosin kohdalla 07.95-12.95 voi olla joku poikkeavuus, muuten pitäisi käytännössä olla sama rattiakseli 91-97. Oman ensirekisteröinti on 02.12.95 ja käyttöönotto 96 puolella.
Mahtaakohan siis mistään löytyä rattia tilalle?
Tuon ratin kuitenkin pitäisi portteriin etkankin mukaan sopia tosin kohdalla 07.95-12.95 voi olla joku poikkeavuus, muuten pitäisi käytännössä olla sama rattiakseli 91-97. Oman ensirekisteröinti on 02.12.95 ja käyttöönotto 96 puolella.
Mahtaakohan siis mistään löytyä rattia tilalle?
Aikamoinen mysteeri, kuten eilen noita perhealbumista ihmeteltiin.
Raidin soviteluettelokaan ei airbagittomiin tunne kuin yhden keskiön.
Tuo harva boori on muuten halkaisijaltaan 17 mm ja tiheä 22 mm.
Noista tarvikkeista voisi löytyä passeli, käsittääkseni tuo napojen kuuden ruuvin kiinnitys on jonkinlainen standardi.
Onko se boori jotakin tuon tapaista, tuo on kaiketi myöhempiin kakkosiin ja ensimmäisiin kolmosiin käypä 22 mm boori.
Raidin soviteluettelokaan ei airbagittomiin tunne kuin yhden keskiön.
Tuo harva boori on muuten halkaisijaltaan 17 mm ja tiheä 22 mm.
Noista tarvikkeista voisi löytyä passeli, käsittääkseni tuo napojen kuuden ruuvin kiinnitys on jonkinlainen standardi.
Onko se boori jotakin tuon tapaista, tuo on kaiketi myöhempiin kakkosiin ja ensimmäisiin kolmosiin käypä 22 mm boori.
Tuonne päivitin omia rattijuttujani ja jo aikoja sitten toteutettuja penkkikorjauksia, sähkölasien ja keskuslukituksen asennusta ym. korinosien liimailua.
te kun olette pähkäilleet dokumenttien kanssa noita ratti juttuja, niin onko tietoa sopii ko se bagillinen 95> ratti tuohon bagittomaan?
lukkari:
otitko koko hässäkän alta pois, vai saiko pelkän moottorin irti?
lukkari:
Samalla innolla -onnettomasta ergonomiasta ja jumissa olevista ruuveista piittaamatta- irrotin takatilan lattian alla olevan mykän flektin.
otitko koko hässäkän alta pois, vai saiko pelkän moottorin irti?
Itse olen siinä uskossa että sopii. Ajattelin itse ensiksi hankkia nahkaisen bagiratin jossa bagi on poksahtanut, ei sattunut sopivaa tulemaan vastaan jotain mennään ilman. Lukkari taitaa tämän tietää, minä arvailen :)
Tulin eilen tilanneeksi kaksi Mufflexin keltaiseksi eloksoitua läpivirtausänkkäriä, ajattelin heivata keskipöntön ja asentaa sen tuplaputkiston näillä.
Seuraava onkin sitten kuskin penkin verhoileminen, jonka jätän tutulle verhoilijalle. Ei ole kapteeninpenkkiä löytynyt (Nyt kannattaa tarjota) joten täytyy tuohon vääntää nojatkin. Samalla täytyy jatkaa istuinosaa jotta tuki riittäisi näin reilusti yli 190cm kuskille.
Myös laatikkoa täytyy pikkuhiljaa alkaa metsästämään, pitää päälaakeri aika krohinaa :(
Asiasta ananakseen, olisi mukava pitää joskus kahvittelu- / renkaanpotkimistapaaminen ihan porttereiden ja vellejen kesken. Olisiko innostusta muilla?
Tulin eilen tilanneeksi kaksi Mufflexin keltaiseksi eloksoitua läpivirtausänkkäriä, ajattelin heivata keskipöntön ja asentaa sen tuplaputkiston näillä.
Seuraava onkin sitten kuskin penkin verhoileminen, jonka jätän tutulle verhoilijalle. Ei ole kapteeninpenkkiä löytynyt (Nyt kannattaa tarjota) joten täytyy tuohon vääntää nojatkin. Samalla täytyy jatkaa istuinosaa jotta tuki riittäisi näin reilusti yli 190cm kuskille.
Myös laatikkoa täytyy pikkuhiljaa alkaa metsästämään, pitää päälaakeri aika krohinaa :(
Asiasta ananakseen, olisi mukava pitää joskus kahvittelu- / renkaanpotkimistapaaminen ihan porttereiden ja vellejen kesken. Olisiko innostusta muilla?
-
- -
Noni, siitä se lähtee :) (näin se SCF:kin lähti täältä boardilta ). Saattaisi saada taas lisää ideoita mitä muilta apinoida.
Mistä muuten kannattaisi katsella noita aurinkolippoja? Sattuisiko jollain olemaan ylimääräistä nurkissa. Kohta on niin paljon heebeliä että ei jaksa auto enää kulkea. Menee vanitouhuksi tääkin homma (paitsi että mun G20 bensa söi enemmän menovettä. sekin kone meni oldsin turbo kutosen tilalle rullanokilla höystettynä)...
Mitäs muuten pääsette tankillisella kilsoja? Viimeisten säätöjen jälkeen näyttäisi menevän helposti 1000km ennen meni n 800-850km.
Mistä muuten kannattaisi katsella noita aurinkolippoja? Sattuisiko jollain olemaan ylimääräistä nurkissa. Kohta on niin paljon heebeliä että ei jaksa auto enää kulkea. Menee vanitouhuksi tääkin homma (paitsi että mun G20 bensa söi enemmän menovettä. sekin kone meni oldsin turbo kutosen tilalle rullanokilla höystettynä)...
Mitäs muuten pääsette tankillisella kilsoja? Viimeisten säätöjen jälkeen näyttäisi menevän helposti 1000km ennen meni n 800-850km.
Kyllä portterien miittinki passais.
Entä onkos porttereille omia sivustoja suomessa?
Mä paerikss kerkesin ensin putkiston suhteen: http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=12681
Siinä viimeisimpänä putkiston teko syncroon... On teillä etuvetomiehillä helpompaa tuokin... :)
penkit on täälläkin hakusessa...
Entä onkos porttereille omia sivustoja suomessa?
Mä paerikss kerkesin ensin putkiston suhteen: http://www.seatclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php?t=12681
Siinä viimeisimpänä putkiston teko syncroon... On teillä etuvetomiehillä helpompaa tuokin... :)
penkit on täälläkin hakusessa...
Mistä muuten kannattaisi katsella noita aurinkolippoja?
tuola myynti osastollahan oli jollakin hemmolla lippa
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... rinkolippa
en tiä onko enää...
vaasa-kilpisjärvi meni tankillisella... kai se on joku 900km lähelle ainaki. ja jäiki tankkii löpöö.
Kiitos ripeistä lippavinkeistä!
Lumimies: juu kerkesit, mä olen lomalla, täytyy vähän kotonakin rakennelle etei vaimo hermostu :). Kyllä tosiaan syncroon on huomattavasti hankalampi tehdä tuo putkisto.
Ei taida sivustoja olla, perustaisikohan joku? Klubiakaan ei taida olla ;)
Tässä kuva kajareista kojelaudalla (kirjoitan SCF:ään paremman jutun sisustan purusta kunhan ehtii ja linkitän tännekin). Suuntaus ei ehkä ole paras, mutta istuu mielestäni ihan nätisti.
edit: mikäs se siellä peilissä häämöttää
Lumimies: juu kerkesit, mä olen lomalla, täytyy vähän kotonakin rakennelle etei vaimo hermostu :). Kyllä tosiaan syncroon on huomattavasti hankalampi tehdä tuo putkisto.
Ei taida sivustoja olla, perustaisikohan joku? Klubiakaan ei taida olla ;)
Tässä kuva kajareista kojelaudalla (kirjoitan SCF:ään paremman jutun sisustan purusta kunhan ehtii ja linkitän tännekin). Suuntaus ei ehkä ole paras, mutta istuu mielestäni ihan nätisti.

edit: mikäs se siellä peilissä häämöttää
-
- -
Yllätyin itse siitä kuinka paljon ajoitus vaikuttaa kulutukseen. Itsellä meni 9-10.5l sekalaisessa ajossa, nyt menee n 7.5-8.5l samassa ajossa. Muutenkin ajoituksen ollessa kohdillaan on alavääntöä enemmän mutta veto luppuu aikaisemmin (jos sitä vetoa nyt edes oiekin on). Koneena AAB. Sellaisen lähes 160 kelas kotimaassaan mittariin.
Tuo rattijuttu on tosi mysteeri, sillä varaosaluettelostakaan ei oikein saa selvää, mikä tuo 95/96 taitteen rattiakselimysteeri on.
Pilottipenkkejä voi metsästellä ebaysta ja saahan niitä uutenakin.
Itsellä pyörii mielessä jotkut kunnon sporttipenkit, johon asentaisi nuo pilottipenkkien korkeussäätöiset käsinojat.
Kylläpä on pojilla pieniä kulutuksia. Jos syncrolla yhdeksään litraan pääsee, saa olla tyytyväinen.
Pilottipenkkejä voi metsästellä ebaysta ja saahan niitä uutenakin.
Itsellä pyörii mielessä jotkut kunnon sporttipenkit, johon asentaisi nuo pilottipenkkien korkeussäätöiset käsinojat.
Kylläpä on pojilla pieniä kulutuksia. Jos syncrolla yhdeksään litraan pääsee, saa olla tyytyväinen.
Kulutus Rauma-Tampere-Jyväskylä-Lahti-Helsinki-Somero-Rauma lenkillä 6,7l, autossa ei ollut tavaraa kyydissä ja motariosuuksilla vauhti pidettiin liikenne virran mukaisena,
Tekniikka 2,5TDI + MTM.
Päällystin juuri ratin nahalla ja väliaikaisena rattina oli 99-mallin airbagratti joka sopi tuohon 97-malliin (airbag) kivuttomasti vaikka aluperin olin saanut sen käsityksen ettei se sovi.
Tekniikka 2,5TDI + MTM.
Päällystin juuri ratin nahalla ja väliaikaisena rattina oli 99-mallin airbagratti joka sopi tuohon 97-malliin (airbag) kivuttomasti vaikka aluperin olin saanut sen käsityksen ettei se sovi.
ei ristus, millä nuo takatilan lämppärin ruuvit voi saada auki... :(
(flektin)
http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/390G.asp pilottipenkkejä... no olipa halpoja...
(flektin)
http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/390G.asp pilottipenkkejä... no olipa halpoja...
Viimeksi muokannut trp.freak, 9.7.2007 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asiasta taas monenteen:
Liukuoven kisko taimmaisen ikkunan (jos on) alla näyttäisi valtaosassa teenelosia olevan kiiltävä. Omassani on ilmeisesti päälliosakin maalattu ja maali on kulunut pois. Tuohan on helppo kiillottaa, mutta ei vaikea maalatakaan.
En ole yhdessäkään nähnyt maalattuna tuota, onko muilla?
Liukuoven kisko taimmaisen ikkunan (jos on) alla näyttäisi valtaosassa teenelosia olevan kiiltävä. Omassani on ilmeisesti päälliosakin maalattu ja maali on kulunut pois. Tuohan on helppo kiillottaa, mutta ei vaikea maalatakaan.
En ole yhdessäkään nähnyt maalattuna tuota, onko muilla?
-
- -
Kisko on M6 muttereilla kiinni edestä lukon tienoilta ja takaa päätykappaleen alta(ainakin). Ovi pitää ottaa pois, että kiskon saa irti. Minulla oli ovi irrallaan viime viikolla, mutta sade iski päälle, joten ovi piti saada paikoilleen, enkä saanut kiskoa irrotettua.
En ole ehtinyt päivittää noitten rissojen vaihtoa omaan topikkiin, mutta kun oven ottaa irti, kannattaa ainakin alimmainen rissa (jonka varassa on melkein koko liukuoven paino) vaihtaa. Omastani oli muovinen rissa kulunut lähes laakeriin saakka.
En ole ehtinyt päivittää noitten rissojen vaihtoa omaan topikkiin, mutta kun oven ottaa irti, kannattaa ainakin alimmainen rissa (jonka varassa on melkein koko liukuoven paino) vaihtaa. Omastani oli muovinen rissa kulunut lähes laakeriin saakka.
Laitoin myyntiosastolle kaupaksi yhden ison rissan. Omastani alin oli kulunut ns. sakkorjalle, eli 3 mm oli eroa uuteen ja sen muoviosa plopsahti irti melkein itsestään.
Vaihto onnistuu oveakin irrottamatta, kun tukee se, ettei putoa (maahan saakka):
- kynnyksen muovi irti nostamalla ja kiinnikkeitä rikkomatta.
- taimmaisen karmin edessä on kaksi M8 ristipääruuvia, jotka pitelevät kiinni aukipitomekanismia. Ruuvit auki -ovat kuitenkin tiukassa- ja mekanismi pujotetaan poikkeen
- nämä (orig ristipää)ruuvit irti, ovat vieläkin tiukemmassa. Tässä vaiheessa ovi on hyvä tukea. Mekanismin voi sitten pujottaa takakautta pois.
- iso rissa on valettu laakerin päälle ja sen voi poistaa hajottamalla kehä. Uudessa rissassa on lukkorengas, joka pitää kehän paikoillaan. Otetaan uudesta rissasta laakeri irti ja puojotetaan kehä vanhan laakerin päälle. Lukkorengasta joutuu hieman viilaamaan, että mahtuu laakerin akselin kanssa uraansa.
Kuuluisan Haynesin sanoin: "refitting is reversal to removal". Vaihtoehtona yllämainitulle operaatiolle on ostaa marmoritiskiltä uusi alempi rolleripaketti #701 843 406B, joka maksaa 140€. Tietääkseni noita rissoja ei alkuperäisenä myydä ja pakettia ei ole tarkoitettu korjattavaksi.
Vaihto onnistuu oveakin irrottamatta, kun tukee se, ettei putoa (maahan saakka):
- kynnyksen muovi irti nostamalla ja kiinnikkeitä rikkomatta.
- taimmaisen karmin edessä on kaksi M8 ristipääruuvia, jotka pitelevät kiinni aukipitomekanismia. Ruuvit auki -ovat kuitenkin tiukassa- ja mekanismi pujotetaan poikkeen
- nämä (orig ristipää)ruuvit irti, ovat vieläkin tiukemmassa. Tässä vaiheessa ovi on hyvä tukea. Mekanismin voi sitten pujottaa takakautta pois.
- iso rissa on valettu laakerin päälle ja sen voi poistaa hajottamalla kehä. Uudessa rissassa on lukkorengas, joka pitää kehän paikoillaan. Otetaan uudesta rissasta laakeri irti ja puojotetaan kehä vanhan laakerin päälle. Lukkorengasta joutuu hieman viilaamaan, että mahtuu laakerin akselin kanssa uraansa.
Kuuluisan Haynesin sanoin: "refitting is reversal to removal". Vaihtoehtona yllämainitulle operaatiolle on ostaa marmoritiskiltä uusi alempi rolleripaketti #701 843 406B, joka maksaa 140€. Tietääkseni noita rissoja ei alkuperäisenä myydä ja pakettia ei ole tarkoitettu korjattavaksi.
Itse oon testannut (T5) 102, 131 ja 174hv:n ja nuo tehottomat mallit tuntuu alakierroksilla ihan ok:lta muttei yläkierroksilla enää, tuo 174 sit potkii koko matkan kivasti ja tuntui automaattilaatikkokin siihen sopivan.
Meillä mittarissa 340tkm eikä kone tunnu todellakaan siltä et vetelis viimeisiään.
Meillä mittarissa 340tkm eikä kone tunnu todellakaan siltä et vetelis viimeisiään.
Viimeksi muokannut Vesku, 10.7.2007 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mulla mittari 413 000 ei vie öljyä eikä vettä. mut onki vain 2.4d jos tehoja haluaa, niin käy kyselee valonviejältä, jos on myytävänä. vai onko sillä vielä se trp. :)
e: paras mitä nettiautos nähnyt myytävänä, niin oli reilu 1 300 000 ajettu, vm 99 2.5 tdi, bussi luonnollisesti. tais maksaa alta 3 tonnin. ehjä.
e: paras mitä nettiautos nähnyt myytävänä, niin oli reilu 1 300 000 ajettu, vm 99 2.5 tdi, bussi luonnollisesti. tais maksaa alta 3 tonnin. ehjä.
Viimeksi muokannut trp.freak, 10.7.2007 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
Venton ratista löytynee 25 mm tiheä boori, mutta adapterilla se käy portteriinkin.
Noita saanee ihan marmoritiskiltä, koska alkuperäisosasta on kyse.
Noita saanee ihan marmoritiskiltä, koska alkuperäisosasta on kyse.
Vaihteensiirtäjän hela
Päivitin omaan projektiini helan vaihdosta tarinaa. Reilun kolmen euron pätö hela kannattaa vaihtaa ajoissa, ennen kuin kaksi kolmasosaa vaihteista lopettaa toimintansa.
Typerästi toteutettu yksinkertainen vaihteensiirto mokomassa laitteessa, kun pienellä vaivalla olisi voitu toteuttaa umpinaiset helat, jotka eivät pysäytä matkantekoa.
Typerästi toteutettu yksinkertainen vaihteensiirto mokomassa laitteessa, kun pienellä vaivalla olisi voitu toteuttaa umpinaiset helat, jotka eivät pysäytä matkantekoa.
Mulla lasissa 246tkm ja koneessa käytännössä kaikki uutta :) (-05 uusittu syöttöpumppu ja ohjaustehostajanpumppu kun samalla kun johtosarja vaihdettiin kun otti hieman liekkiä...)
Huomenna tuleekin tuplaputkisto alle. 2kpl "mp" vaimentimia ja muuten sitten rakennellaan RST:stä. Kun tuo on valmis alkaa kylkiputkien askartelu.
Huomenna tuleekin tuplaputkisto alle. 2kpl "mp" vaimentimia ja muuten sitten rakennellaan RST:stä. Kun tuo on valmis alkaa kylkiputkien askartelu.
Aloitusviestin informatiivista linjaa hakien, päivitin omaan projektitopikkiini virtalukon pohjan vaihdosta juttua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”