Lisävaloista keskustelua
Valvoja: ffp jäsenet
Hieman ihmettelen, että Golfin alkuperäiset lisävalot oli tosiaan kytketty noin, väliin oli lisätty oikein tehdastekoiset haaroituspistokkeet (by Hella). Kun hiemankin hitaammin veti viiksestä, radio särähti. Ei varmaan tehnyt viikselle hyvää ja jännitekin putosi melkoisesti.
No nyt siellä on kunnon releytyksen välissä.
No nyt siellä on kunnon releytyksen välissä.
Tommosen väsäsin: Releytys Tuosta nyt näkee ainakin periaatteen, virrat voi laturin sijaan ottaa myös akulta. Kuvassa on siis releytetty kaikki autoni nokalta löytyvät valot. Virta siis akulta tai laturilta releen kautta valoille, releen ohjaus alkuperäisestä valojohdosta. Lisävalojen tapauksessa sen ohjaus kannattaa ottaa jostain auton sisältä jos lisäät katkaisijan niille valoille.
Kannattaa ehkä harkita kytkentöjen teettämistä autosähköliikkeessä jos valojen mukana ei tule/tullut ohjetta eikä sähköjen kanssa räplääminen ole entuudestaan tuttua.
Kannattaa ehkä harkita kytkentöjen teettämistä autosähköliikkeessä jos valojen mukana ei tule/tullut ohjetta eikä sähköjen kanssa räplääminen ole entuudestaan tuttua.
Mihin väliin se / ne releet tulee?
Lyhyesti: Releelle tulee virta akulta, herätevirta auton omilta pitkiltä. Releeltä lähtee maajohto auton runkoon, sekä virta lisäpitkille.
Katkaisijan voit laittaa joko herätevirran tai maajohdon väliin.
Eli kun kytket auton omat pitkät valot (herätevirta), yhdistää rele akulta tulevan ja lisäpitkille menevän virtapiirin.
Fiksun oloinen kytkentä. Releytettäessä kannattaa ainakin lähivalot pitää omina "nousuinaan", eli vasen ja oikea puoli eri releillä. Pitkät voi olla yhdellä yhteisellä, kuten kuvassa.
Kuvassa generaattorilta tulee yksi vahva touvi sulakerasialle, josta virta haarautuu eri valonheittimille. Vaihtoehtona on vetää useampi ohut, koska niitä on helpompi taivutella/pujotella eikä yhden ison johdon käryäminen pimennä koko lääniä.
Tuohon kytkentään voisi mielenkiinnon vuoksi liittää vielä huomiovalojen kytkennän...
Kuvassa generaattorilta tulee yksi vahva touvi sulakerasialle, josta virta haarautuu eri valonheittimille. Vaihtoehtona on vetää useampi ohut, koska niitä on helpompi taivutella/pujotella eikä yhden ison johdon käryäminen pimennä koko lääniä.
Tuohon kytkentään voisi mielenkiinnon vuoksi liittää vielä huomiovalojen kytkennän...
Itse asiassa laturilta tulee mulla oikeasti kolme erillistä johtoa, mutta ne on törkätty samaan puristusliittimeen laturin päässä. Vastaavasti sulakkeiden päässä homma on tehty näin:Kuvassa generaattorilta tulee yksi vahva touvi sulakerasialle, josta virta haarautuu eri valonheittimille. Vaihtoehtona on vetää useampi ohut, koska niitä on helpompi taivutella/pujotella eikä yhden ison johdon käryäminen pimennä koko lääniä.
Relekotelo
Tossa ei onneksi paljoa taivutella sitä syöttöjohtonippua tarvinnut kun relekotelo on suoraan laturin edessä.
Edit: Oli pakko tehdä homma kunnolla kun kyllästyin katselemaan hapettunutta Bilteman valmissarjaa :)
Viimeksi muokannut SS, 10.11.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulossa keulalle Hellan 1000FF:t, onko haittaa jos laittaa 100W polttimot sinne, sulaako kupu tai jotai muuta sieltä?
Miten nuo lisäkaukot kannattaa suunnata? jossai suoralla vaan pimeessä kääntelee minne tahtoo?
Tekeekö tarvikeliikkeistä saatavalla lisävalotelineellä rekkarikilven alle mitään? Parempia vaihtoehtoja?
Onko jotai kotikonstia miten omat ajovalot voi suunnata sivuttaissuunnassa? korkeussuunta on ok.
Miten nuo lisäkaukot kannattaa suunnata? jossai suoralla vaan pimeessä kääntelee minne tahtoo?
Tekeekö tarvikeliikkeistä saatavalla lisävalotelineellä rekkarikilven alle mitään? Parempia vaihtoehtoja?
Onko jotai kotikonstia miten omat ajovalot voi suunnata sivuttaissuunnassa? korkeussuunta on ok.
Mulla on nyt ollu pari päivää keulalla 1000FF suunnattuna suoraan eteen. Lisäksi on puskurin alla jotkin pienet lisäpitkät näyttämässä hieman sivulle. Halloissa on 100W polttimot. Pienet lisäpitkät oli autossa jo kun sen ostin ja niille oli laitettu kytkin sisälle. Otin sitten herätteen uusille valoille näiden valojen johdoista, joloin sain sama kytkimen käyttämään kaikkia valoja. Periaatteessa kai pitäisi olla vaihtokytkin, että palaisi joko omat pitkät tai kaikki lisäpitkät, mutta en ole innostunut vielä moista rakentelemaan.
Hellat on kiinni puskurin taakse tulevalla raudalla. pari kpl 4,5mm reikiä porasin läpi ja väänsin niihin väkisin 5x60mm kansipultit. Sen jälkeen sai seistä korvakkeiden päällä eikä teline inahtanutkaan. Ylätuet on konepellin ja maskin välistä kiinni ruuvilla jossain peitemuovissa.
Suuntaamisessa 100W polttimoilla tein niin, että ajoin parin metrin päähän autotallin ovasta ja kokeilin aina hetken kerrallaan pitkiä ja kääntelin välissä. PItkään ei uskalla paikallaan olevassa autossa pitää pitkiä päällä, kun lämpenevät aika turkasesti. Hyvin ainakin mielestäni onnistuin.
Valotehon ero pitkät/lisäpitkät on suunnilleen samaa tasoa kuin lyhyet/pitkät. Liikutaan nimittäin näkyvyyden suhteen ihan eri planeetalla kuin ennen. Vielä kun saisi releytettyä auton omat valot, että riittäisi jännite omillekin kynttilöille. erityisesti lyhyet on aivan onnettomat.
Inspiraatiota odotellessa...
Hellat on kiinni puskurin taakse tulevalla raudalla. pari kpl 4,5mm reikiä porasin läpi ja väänsin niihin väkisin 5x60mm kansipultit. Sen jälkeen sai seistä korvakkeiden päällä eikä teline inahtanutkaan. Ylätuet on konepellin ja maskin välistä kiinni ruuvilla jossain peitemuovissa.
Suuntaamisessa 100W polttimoilla tein niin, että ajoin parin metrin päähän autotallin ovasta ja kokeilin aina hetken kerrallaan pitkiä ja kääntelin välissä. PItkään ei uskalla paikallaan olevassa autossa pitää pitkiä päällä, kun lämpenevät aika turkasesti. Hyvin ainakin mielestäni onnistuin.
Valotehon ero pitkät/lisäpitkät on suunnilleen samaa tasoa kuin lyhyet/pitkät. Liikutaan nimittäin näkyvyyden suhteen ihan eri planeetalla kuin ennen. Vielä kun saisi releytettyä auton omat valot, että riittäisi jännite omillekin kynttilöille. erityisesti lyhyet on aivan onnettomat.
Inspiraatiota odotellessa...
Tekeekö tarvikeliikkeistä saatavalla lisävalotelineellä rekkarikilven alle mitään? Parempia vaihtoehtoja?
Itse ostin Biltemasta raudan, joka tulee rekkarin taakse. Porasin reiät puskurin ja puskurin takana olevasta tukiraudasta/etupalkista läpi ja läpipulteilla kaikki (rekkari, tukirauta, puskuri ja palkki) kiinni. Hyvin on kiinni!!
Saman raudan saa tietääkseni myös motonetistä. Tosin jonku €€tun kalliimpana.
Ostimpa myös samalla biltemasta johtosarjan. Pääs aika helpolla asennuksessa.
http://kuvablogi.com/nayta/168546/
Tolleen näyttää pösö 307 kun lyhdyt on pitkästä aikaa puhtaana ;) Pitkät + sumarit päällä.
Tolleen näyttää pösö 307 kun lyhdyt on pitkästä aikaa puhtaana ;) Pitkät + sumarit päällä.
tässä pieni vertailu lyhyet vs. pitkät.
kakkiksen vakiovalot + hella rallye 3000.
kuvat on otettu manuaalisella valotuksella kukin pari samalla asetuksella.
2 ja 3 ovat samasta paikasta eri valotusajoilla.
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/1.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/2.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/3.jpg
tuolta kansiosta löytyy kuvat kokonaisena.
kakkiksen vakiovalot + hella rallye 3000.
kuvat on otettu manuaalisella valotuksella kukin pari samalla asetuksella.
2 ja 3 ovat samasta paikasta eri valotusajoilla.
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/1.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/2.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/3.jpg
tuolta kansiosta löytyy kuvat kokonaisena.
^ Onko tuo lyhyitten valo oikeasti noin kellertävää vai aiheutuuko tuo efekti jostain valkotasapainon säädöstä? Ei nimittäin näytä kovinkaan terveeltä jos väriero on oikeasti moinen.
Edit: Muutenkin näyttää lyhyiden kantama tosi lyhyeltä, toki taaskin kuva saattaa hämätä.
Edit: Muutenkin näyttää lyhyiden kantama tosi lyhyeltä, toki taaskin kuva saattaa hämätä.
Saat, jos noita ei saa yhtäaikaa palamaan. Toisinsanoen kytkentä johonkin muuhun kuin sumuvalokatkaisijan perään. Tokihan ne eivät silloin ole enää mitkään sumuvalot vaan toiset lisäpitkät oli sijoitus mikä hyvänsä :)Minkälaiset valot saa asentaa sumuvaloiksi? Saanko esim laittaa 4kpl 225 bosseja 37.5 referensseillä, yksipari lisäpitkiksi ja toinen sumareiksi? ;D
Sulla näyttäs Petri R. olevan tossa volvossa kans konepellin mukana nouseva maskin ritilä. Ootko saanu noi valojen tukiraudat vedettyä siitä alta tukevasti vai katsoinko ihan omiani pikkukuvasta?
Olis tarkotus viritellä meinaan tälläseen keulaan http://clogz.pelaaja.info/s_maski.jpg tällänen valotuenta http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95165.jpg. 2, 3 tai 4 lamppua. Ongelma varmaan selviää kunhan saa skoodan alle, tuo yksilö on jonkun muun niin ei päässyt peltiä avaamaan ;)
Edit: Jotkut näemmä laittanu awdeihin maskin läpi noita niin että nousevat pellin mukana. Pysyykö ne siinä tarpeeks tukevasti? :)
Olis tarkotus viritellä meinaan tälläseen keulaan http://clogz.pelaaja.info/s_maski.jpg tällänen valotuenta http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95165.jpg. 2, 3 tai 4 lamppua. Ongelma varmaan selviää kunhan saa skoodan alle, tuo yksilö on jonkun muun niin ei päässyt peltiä avaamaan ;)
Edit: Jotkut näemmä laittanu awdeihin maskin läpi noita niin että nousevat pellin mukana. Pysyykö ne siinä tarpeeks tukevasti? :)
imj: tuohon Octaviaan saa mallikohtaista asennusrautaa, joka menee tuosta maskin alta ilmeisesti puskuripalkkiin kiinni, siitä on hiljattain ollut ultimatevw:n puolella juttua.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5081&sivu=3
Tiedä sitten kuinka tukevat on, jos ruuvaa isot pöntöt kiinni.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5081&sivu=3
Tiedä sitten kuinka tukevat on, jos ruuvaa isot pöntöt kiinni.
Oho, oho, kiitoksia. Täytyy tutustua.
Btw, kiinnostava valotesti Ruotsista: http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/ ... emsida.pdf
Ymmärsin lopun jutuista että Lightforcen 240 Blitziä saisi nykyään E-hyväksyttynä?
Btw, kiinnostava valotesti Ruotsista: http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/ ... emsida.pdf
Ymmärsin lopun jutuista että Lightforcen 240 Blitziä saisi nykyään E-hyväksyttynä?
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Sellasta ihmettelin että omaan opeliini olen valoja laitellu, mutta isäukon -01 Transporttiin lisäpitkiä asentelin ja vastaan tuli semmonen uutuus että lyhyt ja pitkä on samassa polttimossa.
Varastin herätteen(mikälie) valko/musta väritetystä johdosta lisäpitkille ja hommahan toimii oikein hyvin sinänsä, että listäpitkät menee päälle vasta ku kaukovalot on päällä ja lisäpitkät sammuu samalla ku kaukovalot napsauttaa pois päältä. Mutta ongelma onkin että lisäpitkät ei enää sytykkään ku pistää kaukovalot takas päälle. Lisäpitkien katkasija on mallia motonetin kauko-ohjattava.
Osaisko joku kertoo että pitääkö niitä vaan käyttää tolleen et joka kerta ku kaukovalot laittaa ni joutuu lisäpitkät erikseen pistää, vai onko joku kikka??
Varastin herätteen(mikälie) valko/musta väritetystä johdosta lisäpitkille ja hommahan toimii oikein hyvin sinänsä, että listäpitkät menee päälle vasta ku kaukovalot on päällä ja lisäpitkät sammuu samalla ku kaukovalot napsauttaa pois päältä. Mutta ongelma onkin että lisäpitkät ei enää sytykkään ku pistää kaukovalot takas päälle. Lisäpitkien katkasija on mallia motonetin kauko-ohjattava.
Osaisko joku kertoo että pitääkö niitä vaan käyttää tolleen et joka kerta ku kaukovalot laittaa ni joutuu lisäpitkät erikseen pistää, vai onko joku kikka??
Näköjään mainitaan jo lightforce.se:n sivuilla tuo E 240 -malli. Ei vaan tuo toinen kotimainen taivu juurikaan niin jää vähän auki tuo pieni esittelypätkä.
Mietinpä vaan jos laittais ton 55W H1:n tilalle saman 100W tuikun kuin 240 Blitzissä niin oliskohan identtinen mutta E-merkinnällä? Tai entä jos tilalle laittaa katuauto.fi:n kauppaaman AMP xenon-muutossarjan H1:sille? (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53&products_id=122)
Onko muuten jossain myynnissä tehokkaampia xenoneita kuin tuo 35 wattia? Yhden postauksen löysin missä oli mainittu 45W mutta muuten ollut hiljaista. Jos moisia on niin mites käytäntö?
Mietinpä vaan jos laittais ton 55W H1:n tilalle saman 100W tuikun kuin 240 Blitzissä niin oliskohan identtinen mutta E-merkinnällä? Tai entä jos tilalle laittaa katuauto.fi:n kauppaaman AMP xenon-muutossarjan H1:sille? (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53&products_id=122)
Onko muuten jossain myynnissä tehokkaampia xenoneita kuin tuo 35 wattia? Yhden postauksen löysin missä oli mainittu 45W mutta muuten ollut hiljaista. Jos moisia on niin mites käytäntö?
Sulla näyttäs Petri R. olevan tossa volvossa kans konepellin mukana nouseva maskin ritilä. Ootko saanu noi valojen tukiraudat vedettyä siitä alta tukevasti vai katsoinko ihan omiani pikkukuvasta?
Patentoin sellaiset S-muotoiset raudat sieltä konepellin ja maskin alta puskurin runkoon, mutta en suosittele kyseistä asennusta. Kyllä ne tukiraudat tulee saada suoraan, valot kun meinaa vähän täristä nykyisellä asennuksella. Kun mulla nuo valot on aika alhaalla niin ne ois voinu ehkä tukea puskurin kuoreen, mutten halunnu rei'ittää sitä. Ens talveksi ajattelin etsiä jostain sellaiset tuet jotka voi napsauttaa irti puolivälistä, niissä on joku semmonen nivel ja pikalukitus. Volvomiehet on semmosia yleismallisia tukia jossain nähneet.
Kuvia asennuksesta.
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Onko muuten jossain myynnissä tehokkaampia xenoneita kuin tuo 35 wattia? Yhden postauksen löysin missä oli mainittu 45W mutta muuten ollut hiljaista. Jos moisia on niin mites käytäntö?
AMP:ltä löytyy ja tässä alkuvuodesta olisi noita tehokkaampia sarjoja tarkoitus lisätäkin valikoimiin, luulen että otetaan muutamia sarjoja kokeeksi ihan yleisimpiin H1-, H3- H7-kantoihin. Tuo tehokkaampi sarja voi olla kyllä jo aika topakka valoteholtaan, kun tämä 35W sarjakin on saanut palautetta hyvästä valotehosta verraten moneen muuhun muutossarjaan.
Ballastithan noissa 45W:ssa on ainakin tehokkaammat, en nyt tähän hätään muista oliko polttimot edes erilaiset. Hintaeroakaan noilla ei älyttömästi ole, tyyliin jotain 30 euron luokkaa joten sekin jää vielä aika maltilliseksi, lisäksi tämä AMP:n 45W sarja on myös E-hyväksytty niinkuin 35W:nenkin.
Voisi olla ihan asiallinen tuote, ei ole kovin monella tarjolla.
/Kimmo
ps. Tietysti tilauksesta saa vaikka heti, joskin toimituksessa kestää kyllä hetken.
^Muovia on monenlaista, muun muassa paistinpannuja pinnoitetaan muovilla (teflon).
Tosin taitaa olla ihan samasta muovilaadusta valmistettu suurin osa valoista. Tuolloin esimerkiksi valojen koolla on vaikutusta asiaan, isommassa lampussa muoviosat ovat yleensä kauempana polttimosta ja jäähdyttävää pinta-alaa on enemmän.
Tosin taitaa olla ihan samasta muovilaadusta valmistettu suurin osa valoista. Tuolloin esimerkiksi valojen koolla on vaikutusta asiaan, isommassa lampussa muoviosat ovat yleensä kauempana polttimosta ja jäähdyttävää pinta-alaa on enemmän.
Ens talveksi ajattelin etsiä jostain sellaiset tuet jotka voi napsauttaa irti puolivälistä, niissä on joku semmonen nivel ja pikalukitus. Volvomiehet on semmosia yleismallisia tukia jossain nähneet.
Torniossa ojanperällä nuita on ollu. Yks kaveri teki halvemmalla kun osti sieltä irtonaisena semmosia pikkuniveliä ja sitten tamppiksesta kierretankoa.
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Onko lähdettä? Hieman epäilen...Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...
Sikäli tuo olisi ihan asiaa, että nykyisen lain valvominen on käytännössä mahdotonta ja ovat tuolla länsinaapurissakin todenneet kunnon lisävalojen vähentävän onnettomuusriskiä.
Releytys, kuten jo todettiin. Ei lisäpitkille ole muutenkaan mitään järkeä ottaa virtaa auton omista valojohdoista.Uusiin autoihin ei voi laittaa kolmea valoa 100W polttimoilla, sulaa johdot ja laturit hajoaa
Tokkopa se laturikaan lisäkuormasta välittää, laturien tehot kun ovat nykyään yli 100A melkein kaikissa autoissa. Onpa tuossa kakkoskopassakin 90A (1200W).
Sekä toki ajosta riippuen pitkien käyttöaika on jokseenkin lyhyt aika kerrallaan... riippuu toki..
Onhan noita ollu, just eilen heitin taas 4 lisäpitkää nokalle ja sumuvalot.. Katolta otin kesällä olleet pitkät pois.. Valoteho alkavaan pimeään syksyyn eteenpäin pitkillä 600w
Edit: Olihan noista kuvakin, sama setti kuin viime talvena
http://irc-galleria.net/view.php?nick=R ... d=64850403
Eli ylimpänä Cibie Turini Apollo 100w
alempana wanhan mallin 225 Bosch Rallye 100w (vanha malli siksi koska ei lue ref.)
Omat on sitten 55/100w ja releellä toki.. Kaikki saa yhtäaikaa tai sitten katkaisinta kääntämällä "lailliseksi"...
en kanssa ymmärrä tätä suomen lisävalosäännöksiä, eletään kummiskin pimeässä persereiässä jossa ei nähdä talvella/syksyllä mitään niin sitten vielä kielletään erikseen valojen laittaminen autoon etti tarvitse hirviä huomata vasta konepelliltä!!!
Annan piutpaut noille säännöille ja ajan itse ainakin riittävän valaistulla tiellä.. Ja jos jonkun tekee mieli mussuttaa että häikäisen toiset noilla niin sanon vain että osaan koukistaa vasenta kättä sen verran että nappaan ne pois kun vastaantulevia näen ja AJOISSA..
Onhan noita ollu, just eilen heitin taas 4 lisäpitkää nokalle ja sumuvalot.. Katolta otin kesällä olleet pitkät pois.. Valoteho alkavaan pimeään syksyyn eteenpäin pitkillä 600w
Edit: Olihan noista kuvakin, sama setti kuin viime talvena
http://irc-galleria.net/view.php?nick=R ... d=64850403
Eli ylimpänä Cibie Turini Apollo 100w
alempana wanhan mallin 225 Bosch Rallye 100w (vanha malli siksi koska ei lue ref.)
Omat on sitten 55/100w ja releellä toki.. Kaikki saa yhtäaikaa tai sitten katkaisinta kääntämällä "lailliseksi"...
en kanssa ymmärrä tätä suomen lisävalosäännöksiä, eletään kummiskin pimeässä persereiässä jossa ei nähdä talvella/syksyllä mitään niin sitten vielä kielletään erikseen valojen laittaminen autoon etti tarvitse hirviä huomata vasta konepelliltä!!!
Annan piutpaut noille säännöille ja ajan itse ainakin riittävän valaistulla tiellä.. Ja jos jonkun tekee mieli mussuttaa että häikäisen toiset noilla niin sanon vain että osaan koukistaa vasenta kättä sen verran että nappaan ne pois kun vastaantulevia näen ja AJOISSA..
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Suosittelen "valoisasti" tuota xenon sarjaa noihin lisäpitkiin. Viimetalvena A4 keulalla Hellan luminator pitkät alkuun 100W polttimoilla, sitten jälkiasenteisella Xenon sarjalla. Ero kuin yöllä ja päivällä :D
Itse olen hommaamassa omiin lsäpitkiini tuollaista jälkiasenteista xenon sarjaa... Ootko ollu katsastuksessa noilla valoilla? Mitä katsastusmies tuumas?
Millanen sulake ois hyvä laittaa noitten xenonien kanssa? Tarviiko heräte piuha sulakkeen?
En oo ollu leimalla, mutta poliisi-sedät pysäytti kerran tienlaitaan ja tarkasti valot. Olivat sitä mieltä että ihan ok, kun kerroin että jälkiasennus xenonit on paikoillaan...
Suakkeena on sama 16A sulake kuin on ollut 100W polttimoillakin, pistin sen ihan noin mututuntumalla sinne. Tähän saakka on ainakin kestänyt. herätteelle en ole laittanut mitään sulaketta, heräte on ohjattu kojelaudassa olevan orkkis sumuvalokatkaisijan kautta että saa pois tarvittaessa.
Suakkeena on sama 16A sulake kuin on ollut 100W polttimoillakin, pistin sen ihan noin mututuntumalla sinne. Tähän saakka on ainakin kestänyt. herätteelle en ole laittanut mitään sulaketta, heräte on ohjattu kojelaudassa olevan orkkis sumuvalokatkaisijan kautta että saa pois tarvittaessa.
Onko olemassa sellaisia kierretangosta tehtyjä lisävalojen tukirautoja? Ihan kuin olisin nähnyt jossain sellaiset..lieneevät varmaan tukevammat kun ne normaalit "liuku-malliset" ? Olisivat tulossa Hellan 1000 FF -valoihin.
Onko kukaan ruuvaillut Golf mk5:een tukirautoja kiinni, jos on niin mihin kohtaan?
Onko kukaan ruuvaillut Golf mk5:een tukirautoja kiinni, jos on niin mihin kohtaan?
Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...
vähän olis mahtavaa jos pitää paikkaansa.. tulee sitä valotehoa keulaan
syy: ajan sen verran pimeitä/huonosti valaistuja teitä että pitäis nähäkki jotain siellä hirvien ja porojen takia
ps. tuleekohan samalla että saa olla puskurin allaki lisävalot? tietääkseni nykypäivänä ei saa olla? mahdollisesti väärässä?
Vanttiruuvista saa tukevan säätötangon. Tavan ruuvi ei ihan noin paljoa maksa, motonetissa noitakin näytti hyllyssä olevan. OT: Kesällä rakensin erääseen säätökäyttöön kaksimetrisen vanttiruuvin, kun ei kaupasta saanut. Sitä varten piti ostaa kaksi metriä vasenkätistä M10 kierretankoa 8)
Töisä kuultua:
Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...
Tuo kyllä epäilyttää vahvasti....joka syksy sama juttu lähtee jostain kiertämään, että sais laittaa keulalle valoja rajoituksetta. Paritonta määrää tai ilman referenssi rajoja.
Motonetissa oli muuten Sirius-merkkisiä H4 lisävaloja myytävänä, kirkkaalla lasilla ja parkkipolttimolla. Oli niissä oikein E-merkinnät ja kaikki :)
Niiden sijasta ruuvasin kuitenkin keulalle tommoset pienet boschit, ylihuomenna kun vielä saa sähköt tehtyä niin latu valkenee:
http://i13.tinypic.com/4z35bon.jpg
Niiden sijasta ruuvasin kuitenkin keulalle tommoset pienet boschit, ylihuomenna kun vielä saa sähköt tehtyä niin latu valkenee:
http://i13.tinypic.com/4z35bon.jpg
^Puskurin alle asentamisessa on ainakin se idea, että noita voisi tarvittaessa käyttää ainoina valoina sateella/sumussa. Joskus tuo oli mielessä, mutta se on jo jäänyt. Mukavasti sopii puskurin alle jos 25cm pitää maahan jäädä väliä. Ja lisäksi yksi tai kaksi paria pitkiä niin ylös kuin onnistuu ja vaihtokytkin väliin.
Tuolta teksteistä (http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php) en kyllä löytänyt muuta kuin että:
Tuo 25cm raja koskee tekstin mukaan huomiovaloja.
Tuolta teksteistä (http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php) en kyllä löytänyt muuta kuin että:
Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata
Tuo 25cm raja koskee tekstin mukaan huomiovaloja.
Kaikis paras lisävalon paikka on katolla! MYÖS lumisateessa.. tuli huomattua kun ne siellä oli että ei muodostu "valomuuria" eteen kuten käy jos lisäpitkiä käyttää nokalla ollessaan.. Tokihan ei joka autoon käy tällainen asennus :D
//älkää unta nähkö että suomen valosäännökset muuttuis (järkevään suuntaan)
//älkää unta nähkö että suomen valosäännökset muuttuis (järkevään suuntaan)
Kannattaa ne valot asentaa mahdollisimmat ylös kun mahdollista -Sumuvalot on asia erikseen sitten. Muutaman auton olen nähnyt, jossa kilven alla oli kaksi paria valoja. Siitä en tosin ollut varma, että oliko ne sumu- vai kaukovaloja. Mutta en itse ainakaan asentaisi lisävaloja kilven alle. Ei niitä sieltä saa suunnattua hyvin.
Itsellä autossa Hella Comet 550 ja polttimoina jotkut Osramin +30% (55W) Noihin valoihin uskalla suurempia polttimoita tarjota kun sulaavat käsiin :D Rittävän hyvin näkee noillakin valoilla :) Sumuvalot pitäisi vielä hankkia auton keulalle, jolloin olisi valoja ihan tarpeeksi.
Leskinen: Mukavasti valoja sulla Nissanissa ;)
Itsellä autossa Hella Comet 550 ja polttimoina jotkut Osramin +30% (55W) Noihin valoihin uskalla suurempia polttimoita tarjota kun sulaavat käsiin :D Rittävän hyvin näkee noillakin valoilla :) Sumuvalot pitäisi vielä hankkia auton keulalle, jolloin olisi valoja ihan tarpeeksi.
Leskinen: Mukavasti valoja sulla Nissanissa ;)
Tuli täs mieleen asennuksen jälkeen: asensin kakkos golffiin mis on ennestään se tuplavalomaski, ni lisäpitkät siihen keskelle, eli kun pistää pitkät päälle ni kaikki kuus lamppua palaa. Eli se polttaa lyhyitä ajovaloja pitkien kanssa samaan aikaan. Voiko noista tulla sanomista? Mutta vaikka poliisi niistä vähä sanoiskin, en niitä pois ruuvaa, aukee latu siihen malliin noilla et pois en anna :D
Tänään työkaveri mulle möi merkkikohtaiset asennus raudat IV koppaseen kolohviin....saas nähä kuinka istuu.....Todennäköisesti iha hyvin kun o siihe suunniteltu. :) Tulevat jonnekkin maskin taakse kiinni.
Aika ahdas näytti olevan kiinnitys paikka raudoille....mutta jospa ne sinne kiinni menisi. Paremmat noi kuitenki mun mielestä on kuin kilven alle tuleva teline.
Aika ahdas näytti olevan kiinnitys paikka raudoille....mutta jospa ne sinne kiinni menisi. Paremmat noi kuitenki mun mielestä on kuin kilven alle tuleva teline.
Vielä tuohon auton omien kaukovalojen poistoon AKE neuvoo konttoreita:
01.09.1970 tai sen jälkeen käyttöön otetut
- lähi- ja kaukovalot saavat olla erillisissä valonheittimissä. Tällöin lähivalojen tulee
olla uloimpina ja palaa kaukovalojen ollessa kytkettynä
23.08 1995 tai sen jälkeen rekisteröidyt
- pelkästään lisäkaukovalojen käyttömahdollisuus kytkennän avulla auton omien
kaukovalojen sijasta ei ole sallittua. LM:n vastaus Oy Hella Ab:n tiedusteluun
23.08.1995 nro 1426/70/95.
01.09.1970 tai sen jälkeen käyttöön otetut
- lähi- ja kaukovalot saavat olla erillisissä valonheittimissä. Tällöin lähivalojen tulee
olla uloimpina ja palaa kaukovalojen ollessa kytkettynä
23.08 1995 tai sen jälkeen rekisteröidyt
- pelkästään lisäkaukovalojen käyttömahdollisuus kytkennän avulla auton omien
kaukovalojen sijasta ei ole sallittua. LM:n vastaus Oy Hella Ab:n tiedusteluun
23.08.1995 nro 1426/70/95.
Tässäpä kuvia niistä asennus raudoista
http://galleria.baanaweb.fi/marko.lippo ... ?width=640
http://galleria.baanaweb.fi/marko.lippo ... ?width=640
http://galleria.baanaweb.fi/marko.lippo ... ?width=640
http://galleria.baanaweb.fi/marko.lippo ... ?width=640
Juu ei tarvi porailla, maskin ku ottaa pois nii reiät valmiina...joutuu avaimen vain katkaisemaan kun on niin ahdas väli mistä kiristää kiinnitys mutterit kiinni.... Mutta kunhan saan tuon johtosarjan tehtyä tuossa niin sitte pääsee asennus hommiin....Ei onneksi tarvinnut alkaa releyttää lyhyitä...ainakaan vielä. Sen verta oli pieni jännite häviö.....
http://candubar.laatikko.org/kannut.jpg
kärkkäisen tukiraudoilla lisävalot istahti hyvin kiinni, kun raotti vielä vähän maskia..
kärkkäisen tukiraudoilla lisävalot istahti hyvin kiinni, kun raotti vielä vähän maskia..
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kertokaas mulle, mistä sais 100w H1 polttimot?? Löytyiskö Käkkäräiseltä Ylivieskasta? Sinne tulee tehtyä reissu lähiaikoina kuitenki.
Tai sitte hyvä paikka netissä??
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=35493
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=35512
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa