Auton maalaus; pohjien teko
Valvoja: ffp jäsenet
1. Pese auto liuottimella hyvin
2. etsi ja merkkaa lommot
3. hio lommot ja lommon ympäriltä mataksi
4. pakkeloi
5. hio epäkeskolla 100-150 paperilla muotoon
6. sipase ohut hiippa kittiä päälle ni menee hiomajälet piiloon ja hio 320 paperilla.
7. mattaa koko pirssi 400 paperilla epäkeskolla.
8. pohjamaalaa pakkelit ja puhki menneet maalit ja mattaa ne 400 paperilla
9. puhalla ilmalla pölyt pois ja pyyhi silikonin esto aineella
10. suojaa mitä tarvii ja puhalla taas ilmalla
11. pyyhi tahmeliinalla
12. vedä väri pintaan
Tuossa hyvät ohjeet, muutamia tarkennuksia vieläkin kaipaan eli :
Pakkeleita on erilaisia eli mikä näistä olisi sopiva :
- sinkkitäyte
- muovitäyte
- metallitäyte
- yleistäyte
- lasikuitutäytteet ja hienotäytteet vielä erikseen ?
Onko väliä mitä noista käyttää pohjalla, kunhan pinnalle tulee hienotäyte ?
Tarviiko hienotäytteen jälkeen laittaa pohjamaaliksi ruosteenestomaalia vai käykö normaali pohjamaali ?Pitääkö pohjamaalia vielä hioa ennen lopullista maalipintaa?
Pakkelin levitys : metalli-, muovi- vai kumilasta?Mikä noista paras?
Mitä ainetta on silikoninestoaine?
Mllainen on tahmeliina, onko se kertakäyttöinen, paljonko maksaa jne?
Olen pohjatöitä tehnyt jonkin aikaa jo omaan ventoon ja kyselisin sellaisesta asiasta että kun auto on punainen, olen korjattuja kohtia maalannut hiottavalla pohjamaalilla joka on harmaan sävyistä. Uusi väri tulee olemaan punaisen kaltainen myös. Eli peittääköhän punainen pintaväri tuon harmaan pohjamaalin, vai pitäisikö minun nyt vaihtaa se harmaa punaisen sävyiseen? Vai vetäisiskö siihen vielä yli asti sävypohjamaalin sitten ennen maalausta? kokemuksia?
Aiheesta oli tässä topicissa jo aiemmin väittelyä, mutta selvyyttä asiaan ei oikeen tullut, elikkäs: pitääkö se kitti vetää puhtaalle pellille, vai laitetaanko kitin alle jokin pohjamaali, happomaali, tms...?Ja eikös se mene niin, että jos on jotain isompaa korjattavaa peltipinnoilla (iso lommo, listan rei'ät tms.), niin alle vedetään lasikuitukitti ja päälle hienompi hiontakitti...?Elikkä isot virheet korjataan lasikuitukitillä ja hieno kitti vedetään hyvän lopputuloksen saamiseksi...
Viimeksi muokannut gtikolffi, 15.9.2007 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän kitti parhaiten tarttuu puhtaaseen peltiin. En minä ainakaan pohjamaalia väliin laittaisi.
Lasikuitukittiä voi tosiaan laittaa jos enempi aikoo kitillä leipoa, se on kestävämpää kuin hienokitit.
Paras kitti mitä itse olen koskaan kokeillut on High Level 2200 eli HL2200. Sitä saa ainakin Väri Foorumista. Ihan kipeen hyvä levittää ja hioa!
Pohjamaalin näkyvyys pintavärin alta riippuu hyvin pitkälti maalin peittokyvystä. Jos haluaa hieman varmistella että peittyy kunnolla, niin vetää sitä pintaväriä ensin harsot pohjamaalattuihin kohtiin. Niin minä olen tehnyt.
Lasikuitukittiä voi tosiaan laittaa jos enempi aikoo kitillä leipoa, se on kestävämpää kuin hienokitit.
Paras kitti mitä itse olen koskaan kokeillut on High Level 2200 eli HL2200. Sitä saa ainakin Väri Foorumista. Ihan kipeen hyvä levittää ja hioa!
Pohjamaalin näkyvyys pintavärin alta riippuu hyvin pitkälti maalin peittokyvystä. Jos haluaa hieman varmistella että peittyy kunnolla, niin vetää sitä pintaväriä ensin harsot pohjamaalattuihin kohtiin. Niin minä olen tehnyt.
Tänään vedin auton mataksi epäkeskolla ja 600 verkkohiomapaperilla veden kanssa.
Lorautin veden sekaan pari korkillista tinneriä.
En tiedä oliko toimiva ajatus, mutta ajattelin että säästyisi näin rasvanpoistoaineen ruiskutukselta ennen hiomista ja säästäis siinä ainetta kun joutuu kumminkin sen taas ennen maalausta putsaamaan rasvanpoistoaineella.
Tekeekö joku samoin? Vai oliko ihan paska idea?
Ai niin ja vielä: jos on ylimaalaus kyseessä pohjat kitattu ja epoksit ruiskutettu ja auto matattu himmeeks. Niin rajaatteko hiontavärillä ruiskutettavat kohdat teipillä ja suojaatte sen ympärillä olevat kohdat, vai vedättekö suoraan ilman mitään suojaamisia hiontavärin paklattujen kohtien päälle? Ajattelin lähinnä sitä, että leviääkö tuo hiontavärin maalisumu sitten joka puolella koria ja joutuu hiomaan koko auton uudestaan ennen massaa jos ei suojaa "terveitä" kohtia?
Vai onko tuo suojaaminen lähinnä paikkamaalauksiin omialtaisiaan?
Lorautin veden sekaan pari korkillista tinneriä.
En tiedä oliko toimiva ajatus, mutta ajattelin että säästyisi näin rasvanpoistoaineen ruiskutukselta ennen hiomista ja säästäis siinä ainetta kun joutuu kumminkin sen taas ennen maalausta putsaamaan rasvanpoistoaineella.
Tekeekö joku samoin? Vai oliko ihan paska idea?
Ai niin ja vielä: jos on ylimaalaus kyseessä pohjat kitattu ja epoksit ruiskutettu ja auto matattu himmeeks. Niin rajaatteko hiontavärillä ruiskutettavat kohdat teipillä ja suojaatte sen ympärillä olevat kohdat, vai vedättekö suoraan ilman mitään suojaamisia hiontavärin paklattujen kohtien päälle? Ajattelin lähinnä sitä, että leviääkö tuo hiontavärin maalisumu sitten joka puolella koria ja joutuu hiomaan koko auton uudestaan ennen massaa jos ei suojaa "terveitä" kohtia?
Vai onko tuo suojaaminen lähinnä paikkamaalauksiin omialtaisiaan?
En tiedä oliko toimiva ajatus, mutta ajattelin että säästyisi näin rasvanpoistoaineen ruiskutukselta ennen hiomista ja säästäis siinä ainetta kun joutuu kumminkin sen taas ennen maalausta putsaamaan rasvanpoistoaineella.
En oikein tajua? Rasvanpoistoaineen ruiskutusta? Tai yleensäkin rasvanpoistoaineen käyttö ennen hiomista?
Hionta, pesu ja rasvanpoistoaine. Tuossa järjestyksessä itse tekisin.
Kyllä se sumu leviää joka paikkaan jos et suojaa niitä paikkoja joita et halua töhrittävän. Sumu lähtee kyllä todella kevyesti hiomalla pois. Sitä en tiedä onko siitä sumusta oikeasti edes mitään haittaa, mutta itse olen sen poistanut. Se tarttuu jo rasvanpoistajaan kostutettuun rättiin. Tavallaan siitä rätistä voi siis jäädä raitoja pintaan, kun osa sumusta liukenee rättiin.
En ymmärrä rasvanpoiston funktiota ennen hiontaa. Koskaan en ole sitä tehnyt, enkä kyllä tule tekemään jatkossakaan. Mikä edes olisi pointti niin toimia? Tokihan pinta pitää puhdassa olla, ei siinä mitään, etenkin jos jotain pikeä tai diiseliä kyljessä. Turha sitä likaa on hinkata.
Ja mitä tarkoittaa rasvanpoistoaineen ruiskutus? Itse kastan aineen rättiin ja pyyhin pinnat rätillä. Koskaan en maalattavalle pinnalle ainetta kaada tai saatika ruiskuta. Hyvin on toiminut eikä ole maali hylkinyt. EIhän sitä ainetta edes paljoa mene per auto.
Yhtä hyvin on toiminut kälä-kälä-pullossa oleva Brake Cleaner eli ruiskaus rättiin ja pyyhkäisy. Ongelmia on tullut kerran kun serkkupoika päätti suihkuttaa aineen suoraan konepellille ja sitten pyyhkiä rätillä. Eipä tarttunutkaan massa niihin kohtiin...
Ohjeita:
http://www.coravari.fi/pages/maalausohje.php
Ja mitä tarkoittaa rasvanpoistoaineen ruiskutus? Itse kastan aineen rättiin ja pyyhin pinnat rätillä. Koskaan en maalattavalle pinnalle ainetta kaada tai saatika ruiskuta. Hyvin on toiminut eikä ole maali hylkinyt. EIhän sitä ainetta edes paljoa mene per auto.
Yhtä hyvin on toiminut kälä-kälä-pullossa oleva Brake Cleaner eli ruiskaus rättiin ja pyyhkäisy. Ongelmia on tullut kerran kun serkkupoika päätti suihkuttaa aineen suoraan konepellille ja sitten pyyhkiä rätillä. Eipä tarttunutkaan massa niihin kohtiin...
Ohjeita:
http://www.coravari.fi/pages/maalausohje.php
No sanotaanhan tuossakin ohjeessa että pesun jälkeen rasvanpoistoaineella pesu ennen kuin mitään on alettu työstämään.
No semmosella pumpattavalla painesumutinpullolla tuota rasvista on kätevä levittää ja sitten pyyhkiä pois, haituu ihan silmissä.
Niin, sitä mäkin ihmettelen että miks tuota rasvista pitää käyttää ennen hiontaa, kulkeutuuko se "rasva" sitten hionnoan mukan syvemmälle ja jää hiontauriin jemmaan, tiedä sitä sitte?
Siksi laitoinkin tinneriä veden sekaan kun hioin sen että onpahan edes jollaki pesty jos ei virallisesti rasvanpoistajalla. Luulis senki nyt vähän epäpuhtauksia poistavan.
Toki rasvanpoistajalla sitten ennen maalausta vielä pesu.
No semmosella pumpattavalla painesumutinpullolla tuota rasvista on kätevä levittää ja sitten pyyhkiä pois, haituu ihan silmissä.
Niin, sitä mäkin ihmettelen että miks tuota rasvista pitää käyttää ennen hiontaa, kulkeutuuko se "rasva" sitten hionnoan mukan syvemmälle ja jää hiontauriin jemmaan, tiedä sitä sitte?
Siksi laitoinkin tinneriä veden sekaan kun hioin sen että onpahan edes jollaki pesty jos ei virallisesti rasvanpoistajalla. Luulis senki nyt vähän epäpuhtauksia poistavan.
Toki rasvanpoistajalla sitten ennen maalausta vielä pesu.
Nostetaas vähän. Tarvis saada pikkasen "tuntiarvioo" pohjien tekoon.
Näköjään on joku kyläseppä maalannut ton Passatin ja lakka irtoo komeina liuskoina kun vahingossa painepesuria näytti. Koko auto tarvis maalata ja tietty vanhat lakat tarvii saada kaikki pois.. No tietty tossa se painepesuri vois olla hyvinkin avuksi.
Paljonko mahtais mennä aikaa noihin pohjiin noin niinku muuten, takaluukussa (Variant) yllättäen listan vierestä kukkii ja konepelti täynnä kiveniskemää. 2-3 ovenjälkeä kyljissä mutta muuten on suoraa peltiä.
Kannattaisko suosiolla ostaa uusi konepelti vai alkaa tuota kivisateessa ollutta hieromaan?
Edit:Ja sellasta vielä että paljonko mahtaa about tarvita värimassaa ja lakkaa ylimaalaukseen?
Näköjään on joku kyläseppä maalannut ton Passatin ja lakka irtoo komeina liuskoina kun vahingossa painepesuria näytti. Koko auto tarvis maalata ja tietty vanhat lakat tarvii saada kaikki pois.. No tietty tossa se painepesuri vois olla hyvinkin avuksi.
Paljonko mahtais mennä aikaa noihin pohjiin noin niinku muuten, takaluukussa (Variant) yllättäen listan vierestä kukkii ja konepelti täynnä kiveniskemää. 2-3 ovenjälkeä kyljissä mutta muuten on suoraa peltiä.
Kannattaisko suosiolla ostaa uusi konepelti vai alkaa tuota kivisateessa ollutta hieromaan?
Edit:Ja sellasta vielä että paljonko mahtaa about tarvita värimassaa ja lakkaa ylimaalaukseen?
Nostetaas vähän. Tarvis saada pikkasen "tuntiarvioo" pohjien tekoon.
Näköjään on joku kyläseppä maalannut ton Passatin ja lakka irtoo komeina liuskoina kun vahingossa painepesuria näytti. Koko auto tarvis maalata ja tietty vanhat lakat tarvii saada kaikki pois.. No tietty tossa se painepesuri vois olla hyvinkin avuksi.
Paljonko mahtais mennä aikaa noihin pohjiin noin niinku muuten, takaluukussa (Variant) yllättäen listan vierestä kukkii ja konepelti täynnä kiveniskemää. 2-3 ovenjälkeä kyljissä mutta muuten on suoraa peltiä.
Kannattaisko suosiolla ostaa uusi konepelti vai alkaa tuota kivisateessa ollutta hieromaan?
Edit:Ja sellasta vielä että paljonko mahtaa about tarvita värimassaa ja lakkaa ylimaalaukseen?
Vieläkin olisin vailla vastauksia. Ja parin viikon päästä pitäis hommiin alkaa. 2 viikkoa aikaa, mitä mieltä olette riittääkö?
Väriä ja lakkaa on hyvä varata noin kolmisen litraa. Riippuu tietysti värin peittävyydestä ja pohjista. Aikaa yli hiomiseen menee päivä ja kokonaisaika riippuu siitä kuinka monesti vetää filleriä pintaan. Päivässä siis purkaa ja hioo auton kerran.
Hiontavärin päälle voi kitatata ja ruiskuttaa uutta hiontaväriä päälle. Helmamassa on ylimaalattavissa, jos värin ohenne sopii massan kanssa yhteen. Yleensä sopii.
Hiontavärin päälle voi kitatata ja ruiskuttaa uutta hiontaväriä päälle. Helmamassa on ylimaalattavissa, jos värin ohenne sopii massan kanssa yhteen. Yleensä sopii.
Itse oon yhden auton tehnyt satiinin mustaksi tai puolihimmeäksi miten asian nyt haluaa ilmaista, tuohon tuli käytettyä Sikkenssin rally blackkiä jota saa valmiina litran purkeissa, tuo aine on mielenkiintoista vetää kun joka reissun jälkeen tulee erilainen pinta. Joten kaikki osat on maalattava tismalleen samanlailla. Muutenkin hieman kenkku väri vetää, jos ruisku piirtää yhtään niin lopputulos on jotain muuta kun hyvä.
Tuohon ei tule päälle enää lakkoja vaan tuohan on ns. suorakiilto. Kestosta en voi sanoa muuta kun että kyllä pinta yhden kesän pysyi muuttumattomana kun vaan pesi kerran viikossa ettei linnunpaskat pääse palamaan kovin pahasti.
Mattalakalla pystyy sitten tekemään taas melkein mitä tahansa, siinä on ainoastaan mielikuvitus rajana.. ;)
Tuohon ei tule päälle enää lakkoja vaan tuohan on ns. suorakiilto. Kestosta en voi sanoa muuta kun että kyllä pinta yhden kesän pysyi muuttumattomana kun vaan pesi kerran viikossa ettei linnunpaskat pääse palamaan kovin pahasti.
Mattalakalla pystyy sitten tekemään taas melkein mitä tahansa, siinä on ainoastaan mielikuvitus rajana.. ;)
Onkos porukalla kokemusta noista automaalit.netin/infon maaleista?
Onko tuo Trotonin Fylleri mistään kotosin?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... tonfilleri
Entäpä vaikka tämä maalipaketti?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... superblack
Mipan, jotain raskaankalustonmaalia näyttäs olevan. Liekkö tuota juuri prikulleen samaa sävyä(kiiltosuusasteeltakaan) sitten mahdollista saada muista maaleista, jos esim. paikkamaalauksia joutuu tekemään tai maali ei riitäkkään.
Miten lie tuo määrä riittää 9000 Saabin maalaukseen? Edullisia olis ainakin nuo maalit.
Onko tuo Trotonin Fylleri mistään kotosin?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... tonfilleri
Entäpä vaikka tämä maalipaketti?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... superblack
Mipan, jotain raskaankalustonmaalia näyttäs olevan. Liekkö tuota juuri prikulleen samaa sävyä(kiiltosuusasteeltakaan) sitten mahdollista saada muista maaleista, jos esim. paikkamaalauksia joutuu tekemään tai maali ei riitäkkään.
Miten lie tuo määrä riittää 9000 Saabin maalaukseen? Edullisia olis ainakin nuo maalit.
Milläs karkeudella tuo hiontamaali kannattaa viimeistellä ennen pintavärin vetämistä...?Olen nyt hionut ensin karkeahionnan koneella ja 320 paperilla, jonka jläkeen vielä 400 paperilla käsin...Riittääkö jos karhunkielellä käypi viimeiseksi tarkasti koko auton läpi...?Ainakin silmämääräisesti siitä jäävät "naarmut" ovat niin hienojakoista, ettei kyllä pitäisi paistaa pintamaalin läpi...
^Aivan...Mutta mites sitten tuon karhunkielen käyttö...?Ollaan nimittäin sellaisella matattu aina kiiltävä maalipinta ennen pintavärin vetoa, jos pintaväri tulee suoraan vanhan maalipinnan päälle...Sillon ei ainakaan paistanut hiontanaarmut läpi, niin eikös sitä voisi kuvitella että hiontavärinkin voisi sillä viimeistellä...?Riippuu tietenkin paljon myös pintaväristä, että miten hiontanaarmut mahdollisesti paistaa läpi, vai...?
tuohon aiheseen vastaten pakkeli pellille vai pohjavärille. tuohon on oikeastaan monta tapaa kun tekijääkin ja värkkiä. kun joku puhui että kosteus imeytyy pakkeliin, niin eihän se siitä pellin läpi tule, eikä lakatun maalipinnan. ja en tiedä muiden firmojen hiontaväristä, mutta meidän käyttämän päälle ei jostain syystä suositella kittaamista, eli on pohjamaali erikseen minkä päälle kitataan. ja kitataan kovasti ihan paljaalle pellille.
en suositte hiomaan enää koneellakaan alle 400 paperilla maalattavaa, riippuu tietty omistajan vaatimuksista... liuotinpohjasilla maaleilla hiottiin kyllä käsinkin 400 paperilla, mutta asiakkaiden autoja tuolla vesivärillä hiotaan min. 500.
pikku vinkki kittaajille: hakekaa vaikka motonetistä mirkan abranet hiomapaperia, näyttää verkolta. erittäin nopea hioa raakamuodot eikä tukkeennu. ja jos koko auton aikoo ylimaalata, niin suosittelen lämpimästi etsimään mirkan soft plex käsihiontapaperia.
kultaisella karhunkielellä ja mattaustahnalla ollaan matattu sellaisia pintoja ainakin johon häivytetään, näkyviin pintoihin en oo itse ainakaan käyttänyt karhunkieltä muuten. oven välit ym. oon kyllä sillä karhentanut, sekä nokkapellin sisäpinnat.
en suositte hiomaan enää koneellakaan alle 400 paperilla maalattavaa, riippuu tietty omistajan vaatimuksista... liuotinpohjasilla maaleilla hiottiin kyllä käsinkin 400 paperilla, mutta asiakkaiden autoja tuolla vesivärillä hiotaan min. 500.
pikku vinkki kittaajille: hakekaa vaikka motonetistä mirkan abranet hiomapaperia, näyttää verkolta. erittäin nopea hioa raakamuodot eikä tukkeennu. ja jos koko auton aikoo ylimaalata, niin suosittelen lämpimästi etsimään mirkan soft plex käsihiontapaperia.
kultaisella karhunkielellä ja mattaustahnalla ollaan matattu sellaisia pintoja ainakin johon häivytetään, näkyviin pintoihin en oo itse ainakaan käyttänyt karhunkieltä muuten. oven välit ym. oon kyllä sillä karhentanut, sekä nokkapellin sisäpinnat.
Jeps.. Ite kittaan aina suoraan pellille.. eikä oo ainakaan vielä mikään ruostunu, ellei sitte oo ollu ruostetta minkä päälle kitannu.. tai siis tehny semmosen pikameikkauksen.. :D
Niin ei sitä hiomavärii oikein kannata ainakaan alle sen 400 hioo kyllä.. ainakin ppg:n vesivärit on herkkiä ja vähän ehkä miun mielestä huonompia vähän joka suhteessa kun vertaa vaikka spies heckeriin tai standoxiin..
Mutta ite hion aina kitatut/hiomavärissä olevat osat 320-400 mikä nyt sattuu käteen eka kun käytän kuitenki yleensä liukkareita ja enimmäkseen omaks iloks maalailen, kun ei oikein nuo maalarin hommat työnä kiinnosta.. ja sit muut osat ihan vaan harmaalla karhunkielellä vesissä tai kuivana mataks.
Niin ei sitä hiomavärii oikein kannata ainakaan alle sen 400 hioo kyllä.. ainakin ppg:n vesivärit on herkkiä ja vähän ehkä miun mielestä huonompia vähän joka suhteessa kun vertaa vaikka spies heckeriin tai standoxiin..
Mutta ite hion aina kitatut/hiomavärissä olevat osat 320-400 mikä nyt sattuu käteen eka kun käytän kuitenki yleensä liukkareita ja enimmäkseen omaks iloks maalailen, kun ei oikein nuo maalarin hommat työnä kiinnosta.. ja sit muut osat ihan vaan harmaalla karhunkielellä vesissä tai kuivana mataks.
Gtigolffi: Jos tulee metalliväri niin P500 karkeudella käsin riittää jos väriksi tulee tumma. P600 jos hopea tai joku muu vaalea. Hienommillakin saa hioa, jos sillä saa mielenrauhan. Akryylia käyttäessä 400 pitäs riittää. Hiomavärin jälkeen ei käytännössä tarvita ollenkaan karhuntassua. Tuo pelkkä karhuntassu-nimitys hämää täällä nyt, kun kukaan ei puhu sen karkeudesta. Harmaa tuohon hommaan ois käypänen, mutta jos se auto on edelleen yhtä purettu ku kuvissa, niin saahan sen paperilla hiottua. Toivottavasti oot hionu pitkällä lossilla sen hiomavärin, jos tuosta tulee vieläkin musta?
Joo tiedossa on, että niitä karhunkieliä on eri karheudellakin...En nyt vaan muista kuinka hienoa se mun käyttämä oli...Värkiksi on tulossa tosiaan Mipa:n jokin metallinhohto/helmiäis väri...Ja tuleva perusväri on siis musta...
Mitäs tuolla tarkoitat...?Pikkulaikkaisella koneella olen hionut suurimmat pinnat ja kaikki kulmat tai epätasaisemmat pinnat olen vetänyt käsin...Konehionnan jälkeen olen vetänyt kaikki pinnat vielä 400 paperilla käsin...Meinaatko, että alkaa hiontaväri "laikkuilla" pintavärin alta jos ei suuria pintoja ole hiottu isommalla lossilla tms...??
Toivottavasti oot hionu pitkällä lossilla sen hiomavärin, jos tuosta tulee vieläkin musta?
Mitäs tuolla tarkoitat...?Pikkulaikkaisella koneella olen hionut suurimmat pinnat ja kaikki kulmat tai epätasaisemmat pinnat olen vetänyt käsin...Konehionnan jälkeen olen vetänyt kaikki pinnat vielä 400 paperilla käsin...Meinaatko, että alkaa hiontaväri "laikkuilla" pintavärin alta jos ei suuria pintoja ole hiottu isommalla lossilla tms...??
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 12.7.2009 22:35
Omat hyvin nopeat ohjeet pohien tekoon (sai maalarilta kehuja, pääosin hänen ohjeilla tämäkin tehty)
-Lommojen huolellinen peilaus/merkkaus.
-Lommokohtien karhennus esim 120 kuivapaperilla (epäkeskolla kun tekee, saa maalikerrokset näkyviin, jolloin lommon tasoitus helpottuu)
-Kittaus, loiviin lommokohtiin suoraan täyttävä määrä, hionta 120- -> 60 tallan kanssa, tämä sen takia, että kitti ei oikene, mikäli hiotaan liian hienolla. kun kitti on muodossaan, päälle kitataan vielä kerran ja hiotaan sileäksi 240 kuivana.
-pohjamaalaus kitatuille kohdille.
-Koko auton suoramattaus (hyväkuntoisilta pinnoilta) 600 vesissä useaan kertaan, ei kuitenkaan puhki asti. Pinnan tulee olla aivan matta.
Ja tietysti auton purut yms, jotta homman voi tehdä kunnolla.
Jos kohteena olisi virheetön, ruosteeton auto, riittäisi siis 600 paperilla täydellinen mattaus. Tälläisiä harvemmin tosin maalataan.
ps. Loistava tuohon mattaukseen on 3M:n hiomatyyny tavara, jota myydään vaan järjettömän kokosissa laatikoissa, olisko joku 10 metriä tavaraa/yli 200 arkkia?.. Enivei, yhellä arkilla hioo puol kylkeä helposti.
EDIT: niin ja kun hiotaan autoa, niin pyörivin liikkein, ei edestaikaisia liikkeitä. Maalari sanoi että mikäli hioo edestakaisin työntävin liikkein niin uuden maalipinnan alta saattaa alkaa paistamaan 5 sormen tekemät hiomarantut :) eli sormet tiivisti yhdessä, kämmenellä annetaan painetta hiomatyynylle, ja pyörivin likkein. Toki on paikkoja missä ei voi pyörivin liikkein hioa, nämä hiotaan sitten juurikin työntävin (varotaan kuitenkin edellä mainittua sormien suuntasesti työntämistä).
-Lommojen huolellinen peilaus/merkkaus.
-Lommokohtien karhennus esim 120 kuivapaperilla (epäkeskolla kun tekee, saa maalikerrokset näkyviin, jolloin lommon tasoitus helpottuu)
-Kittaus, loiviin lommokohtiin suoraan täyttävä määrä, hionta 120- -> 60 tallan kanssa, tämä sen takia, että kitti ei oikene, mikäli hiotaan liian hienolla. kun kitti on muodossaan, päälle kitataan vielä kerran ja hiotaan sileäksi 240 kuivana.
-pohjamaalaus kitatuille kohdille.
-Koko auton suoramattaus (hyväkuntoisilta pinnoilta) 600 vesissä useaan kertaan, ei kuitenkaan puhki asti. Pinnan tulee olla aivan matta.
Ja tietysti auton purut yms, jotta homman voi tehdä kunnolla.
Jos kohteena olisi virheetön, ruosteeton auto, riittäisi siis 600 paperilla täydellinen mattaus. Tälläisiä harvemmin tosin maalataan.
ps. Loistava tuohon mattaukseen on 3M:n hiomatyyny tavara, jota myydään vaan järjettömän kokosissa laatikoissa, olisko joku 10 metriä tavaraa/yli 200 arkkia?.. Enivei, yhellä arkilla hioo puol kylkeä helposti.
EDIT: niin ja kun hiotaan autoa, niin pyörivin liikkein, ei edestaikaisia liikkeitä. Maalari sanoi että mikäli hioo edestakaisin työntävin liikkein niin uuden maalipinnan alta saattaa alkaa paistamaan 5 sormen tekemät hiomarantut :) eli sormet tiivisti yhdessä, kämmenellä annetaan painetta hiomatyynylle, ja pyörivin likkein. Toki on paikkoja missä ei voi pyörivin liikkein hioa, nämä hiotaan sitten juurikin työntävin (varotaan kuitenkin edellä mainittua sormien suuntasesti työntämistä).
Golffin ylimaalaus
Nyt alkoi omalta osaltakin maalauksen/pohjienteko opiskelu, kun ei tuota kokemusta oikein ole.
Tarkoitus on nyt alkaa ivestoimaan tarvikkeita ja koneita jotta pääsee harjottelemaan. Maalaushomma jos ei ala itseltä onnistumaan niin ainakin pohjat saisin tehtyä itse.
Väri olisi Ly3d tai joku matta punainen.
-Millasen epäkeskohionta koneen hommaan?
-Millä karkeudella vanhan maalipinnan (kuivahionnalla) mataksi, kun maalaus ilman hiontaväriä?
*Tästäkin löytyy niin paljon eri mielipiteitä joten millä se nyt kannattaisi suorittaa?*
-Mikä pintamaali jos maalaus ilman lakkaa?
E: alimpaan löysin vastauksen itte...
Tarkoitus on nyt alkaa ivestoimaan tarvikkeita ja koneita jotta pääsee harjottelemaan. Maalaushomma jos ei ala itseltä onnistumaan niin ainakin pohjat saisin tehtyä itse.
Väri olisi Ly3d tai joku matta punainen.
-Millasen epäkeskohionta koneen hommaan?
-Millä karkeudella vanhan maalipinnan (kuivahionnalla) mataksi, kun maalaus ilman hiontaväriä?
*Tästäkin löytyy niin paljon eri mielipiteitä joten millä se nyt kannattaisi suorittaa?*
-Mikä pintamaali jos maalaus ilman lakkaa?
E: alimpaan löysin vastauksen itte...
Arvon raadille kysymys. Kun minulla ei noita mahdollisuuksia ole paineilmavehkeisiin, mutta tommonen suhtkoht käypä sähköruisku löytyy(Boschin pfs55 taisi olla kyseessä). Onnistuukohan moisella kuinka pohjamaalin(epoksi?) ja hiontamaalin levitys? Olisi tarkoitus vähän korjailla vääränmerkkisestä ruosteita ja oman kulkineen konepeltiä ja peräluukkua valmistaa väriä varten kunnolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa