Haldexin vikakoodi ABS/ESP ohjaimessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tomppadeus
-

Haldexin vikakoodi ABS/ESP ohjaimessa

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 12.8.2010 7:52

Autossani on seuraavanlainen vika: Muutamia kuukausia sitten huomasin haldexin toimimattomuuden ja viaksi osottautui viallinen esipainepumppu, oli imaissut öljyt sisään ja hiilet lopussa. Korjattu pumppu uusine hiiline ja stefoineen paikoilleen mutta eipäs lähtenytkään toimimaan. Noin 2 vuotta sitten oli myös mennyt esipainepumppu ja se vaihtamalla lähti samantien pelittämään, tälläkertaa ei.

Itse VAG-Comilla katsomalla haldexin ohjainboksista en saa vikakoodia, mutta jos yritän huvikseni silti tyhjentää muistin niin heittää erroria tjs ettei välttämättä saa boksiin yhteyttä. Abseihin en itse saa VAG-Comilla yhteyttä, jotenka kävin merkkiliikkeessä luetuttamassa koodit ja seuraavanlaista ilmeni. Eli itse haldexin boksilta ei tule vikakoodeja, mutta eikö se sitten anna itse tietojansa esim. abs/esp boksille?

Nyt arvon haldex tietäjät helppiä missä mahtaa olla vika? Haldexin ohjainboksi oikeasti rikki?

Kuva

Kuva

veksu
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.8.2010 10:19

kyllähän haldexista pitäisi tulla tietoja ulos aina. mm öljynlämpö pitäisi tulla ulos yms.

eli jos ei kommunikoi niin joko sähköt rikki tai ei vaan saa edes sähköä koko laite.

Tomppadeus
-

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 12.8.2010 12:16

Siis tietoja mm. öljyn lämmöt, jarrupolkimen ja käsijarrun katkaisijoiden yms. saa kyllä pihalle suoraan haldex ohjaimesta, vag-comilla siis.

Jonde
-

ViestiKirjoittaja Jonde » 12.8.2010 13:28

Ihan ensin menisin auton alle kattomaan missä kunnossa sen ecun liitin on, tuo viittaa vahvasti siihen että liitin tai ecu on rikki, joten auton alle makaamaan ja ihmettelemään.

Tomppadeus
-

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 12.8.2010 14:49

Kaikki liittimetkin on tullut käytyä läpi, niissä oli itseasiassa ilmeisesti tehtaan jäljiltä suojaöljyt tai vastaavat, olivat kuin uudet.

Sellainen juttu vielä että, vag-comilla kun suorittaa sen haldexin testauksen, missä saadaan pyöritettyä esipainepumppua ja se myöskin pois päältä. Niin ainekaan pumppu ei lähde pyörimään, jostain ohjainyksikön tai pumpun kohdalta kuuluu vain "ininä" ääni, joka lakkaa kun testissä suljetaan pumppu.

Tomppadeus
-

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 13.8.2010 11:24

Mahtaisikohan jollakin olla joutilasta haldex ohjainta, kokeiltavaksi tai jopa myytäväksi?

Tomppadeus
-

ViestiKirjoittaja Tomppadeus » 14.9.2010 9:09

Noniin, vastataan omaan kysymykseen kun vika on selvinnyt, jospa olisi joskus jollekkin hyötyä, kuten on itsekkin yrittänyt tietoa etsiä.

Eli tuli nappaistua haldexin ohjain irti. Sitten itse haldex boksin availua ja karu totuus alkoi paljastumaan. Koko boksi oli lähes täynnä haldex öljyä, piirilevyllä, johtojen liittimissä, askelmoottorissa jne. Itse vuotokohta on joko askelmoottorin kiinnityksen yhteydessä oleva O-rengas taikka, askelmoottorin säätämän venttiilin O-renkaissa. Myös itse venttiilin liike tuntui hieman pykivän muutamassa kohdassa, sielläkin oli lika möhnää välissä.

Eli itse venttiilin kaksi O-rengasta tuli uusittua ja myös askelmoottorin ja ohjaimen rungon välinen O-rengas uusiksi, kustannukset huimat 3 euroa. Myös itse boksi, piirilevy, liittimet ja askelmoottori tuli pestyä huolellisestii elektroniikan puhdistusaineella, ja vielä yön ylitse annoin kuivua varmuuden vuoksi lämminvesivartaajan päällä.

Seuraavana päivänä boksi paikalleen, boksin ja haldexin välistä tiivistettä minulla ei ollut uutta jotenka putsasin vanhan ja laitoin siihen kaveriksi tiivisteainetta. Ja sitten ei kun kokeilemaan ja ihme ja kyllä perä lähti vetämään aivan normaalisti, en ollut uskoa että tuo boksi enää heräisi, ilmeisesti oli vain jotenkin oikosissa/sekaisin öljystä, onneksi itse piirilevyn päällä oli jonkinmoinen suojageeli, joka varmasti suojasi piirilevyä viimeiseltä hajoamiselta.

Ainoaksi kysymysmerkiksi tuossa systeemissä jäi se että nouseekohan tuo haldexin öljy mahdollisesti tuon askelmoottorin akselin ja laakerin kautta itse moottoriin ja siitä vuosien saatossa koko boksiin, sitäpähän en tiedä. Ehkä tuossa tapauksessa moottorin päädyssä tulisi olla stefa, jospa se on jäänyt suunnittelijalta unholaan taikka tuonne ei muodostukkaan painetta, sen enempi en jäänyt rakennetta tutkailemaan. Pääasia että nyt taas pelittää. :)

turo1987
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja turo1987 » 27.1.2014 13:28

Missä tämä ohjainboksi sijaitsee? itsellä samanlainen vika, että ei kytke nelivetoa. 2002vm 4koppanen golf kyseessä.

Tukeri
-

ViestiKirjoittaja Tukeri » 28.2.2014 2:20

Haldexin ohjain on sökönä omasta autostani.

Mistä niitä kannattaisi lähteä kyselemään? Vai saksasta suoraan joku performanse boksi?

Sulake on ehjä ja liitinkin on ehjä (ei hapettunut). ESP on offilla nyt
kokoajan.

Vikakoodin antoi:

01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
004 -- No Signal/Communication

Golf 2.0TDI BKD 4motion 2005 250tkm ajettu.

Kiitos.

Herdana
-

ViestiKirjoittaja Herdana » 1.3.2014 11:56

Mittaa liittimiltä käyttöjännite virrat päällä (12V) oisko ollu musta ja ruskea kaapeli, huomaat kyllä ku ne on ne paksummat kaapelit, jos alijännite, niin kaapelivikaa selvittämään ja suojakuoria auki. Itellä oli hapettunut virtakaapeli lähes poikki.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”