Boran takajarrujen liukutapit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Boran takajarrujen liukutapit

ViestiKirjoittaja KKI » 10.9.2011 19:00

Miksi ylempi liukutappi kapenee kahdessa osassa ?
Alempi liukutappi on suora !

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 12.9.2011 19:39

Eikö tätä kukaan tiedä ?? Ihme juttu, suorat tapit toimivat hyvin, miksi toinen orkkis on kapeneva ?

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 12.9.2011 19:43

Oliko vain yhdellä puolella toinen erilainen liukutappi vai molemmilla puolilla takana? Voi olla että joku laittanut jonkun toisen auton/vagin liukutapin sinne tilalle joka toimii koska on riittävän samanlainen. Omassa golfissa oli kaikki 4 liukutappia takana samanlaisia.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 12.9.2011 20:04

Oisko laitettu jonku muun tapit toiselle puolelle? T4 portterissa on ainakin edessä tuommoset pykälletyt tapit toisissa rei'issä. Oli tuossa omassa laitettu vääriin reikiin ja jumitti satulan.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 12.9.2011 21:06

Takana ylempi liukutappi oli pykälöity kapenemaan. Molemmilla puolilla. Miksi ? Kaipa sillä jokin tarkoitus on ??

Tarviketapit ihan suorat ja toimii tosi hyvin...

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 19.9.2011 15:13

Onko asia niin vaikea ettei kukaan tiedä syytä tuohon kapenevaan liukutappiin ?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 1.1.2014 9:58

Mk1 Octaviasta löytyi myös takaa nuo pykälittäin ohenevat liukutapit. Toisella puolen pykälöity oli alhaalla, toisella ylhäällä. Pystyykö joku vahvistamaan tiedon, että pykälöity todella kuuluu ylös, eikä ole edellisen asentajan arpoma järjestys?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.1.2014 20:43

Mikä mahtaa olla ajatuksena että ne tapit on erilaisia?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 2.1.2014 9:27

mä vaihdoin borassa liukutapit taakse molemmille puolille, oli orkkis siellä ja laitoin jotain tanskalaisia vai mikälie varaostaliikkeestä möivät. niin ja minulla siis lucas

tappi oli samanpaksuinen koko matkalta mutta kolmelta sivulta hiottu että on vähän ns. kolmion muotoinen. ja siis sekä vanhat että uudet oli näin, ja sekä ylempi että alempi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 2.1.2014 16:34

Octaviassa myös Lucas, ja toinen tuollainen vähän kolmioksi viistetty tasapaksu, ja toinen se porrastamalla oheneva. Paikalleen menee yhtä herkästi oli kumpi tappi kummassa reiässä tahansa, mutta kai näille on virallinenkin tapa laittaa? Vaikuttaako miten toimivuuteen?
Oliskohan tuon porrastuksen idea olla se, että sitä mukaa kun palat kuluvat, niin jossain vaiheessa liike ei palaudukaan ihan laitaan asti, vaan jää seuraavaan portaaseen kiinni. Jotain tekemistä sen kanssa että kuluvatko molemmat palat yhtä nopeasti?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 4.1.2014 21:37

Ohenevat tapit tosiaan kuuluvat ylös, ja ne kolmioksi viistetyt alas.
Vaihdoin sen puolen tapit päikseen, missä oli "väärin päin", tuntuma parani ja käsijarru ottaa aiemmin. Lisäksi tämän puolen jarru jäi välillä laahaamaan, välillä taas ei. Nyt molemmat puolet toimivat moitteetta.
Tälle tappien rakenteelle/toiminnalle kun vielä löytyisi virallinen selitys.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa