Passat 3BG vaihteisto takkuilee. Huolloista eri arviot.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

Passat 3BG vaihteisto takkuilee. Huolloista eri arviot.

ViestiKirjoittaja vag-on » 24.4.2013 12:28

Potilas on 2002 Passat 3BG 6-lovisella laatikolla dieselin perässä.
1-vaihde menee paikallaan oikein hyvin, mutta vähänkin jos on liikkeessä ei sitä enää saa vaan pitää pysähtyä kokonaan.
2- vaihdetta joutuu viileällä lootalla painamaan sisään parisen sekuntia ennen kuin antautuu. Ei siis tarvitse olla pakkasta, kunhan ei ole ajettu vähään aikaan niin ongelma esiintyy. Joskus muulloinkin vaihteita laittaessa tuntuu että ihan kuin kolahtaisi mennessään johonkin. Joskus toimii moitteitta.

Autoasi-huolto sanoi, että vika on öljyissä joten vaihtelin ne Castrolin sopivaan litkuun.
Ongelma ei muuttunut huomattavasti mihinkään. Ajattelin, että olisiko joku muu öljy parempaa ja soittelin volkkarille kysyäkseni öljystä. He sanoivat, että Castrolia heiltäkin laatikkoon laitettaisiin ja että vika on varmasti laatikon ulkopuolella, jos kerran lämpötilalla on merkitystä. Epäili siirtotankojen säätöjä.

Hieman kummeksuin merkkiliikkeen kommenttia, että ei voi johtua öljystä jos toimii lämpimänä. Toisaalta sain rivien välistä lukea, että tämä ei ole mikään neuvontapuhelin vaan että auto tänne ja katsotaan(ja laskutetaan)

Onko muilla kokemuksia tai veikkauksia mikä siellä vivustossa voisi mättää?
Yritin kahlata aiempia viestejä, mutta muilla näyttää öljyjen vaihdolla korjaantuneen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 24.4.2013 15:18

En usko vivusto-ongelmaan noilla oireilla. Olisko laatikko kulunut niiltä osin loppuun, mahdollisesti ajettu huonoilla öljyillä. Vaihteet menenee paremmin sisään kun sovitat moottorin pyörimisnopeuden uudelle vaihteelle? Vika korjaantunee vaihtamalla tai korjaamalla vaihdelaatikko.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 24.4.2013 15:29

Moottorin pyörimisnopeudella en ole huomannut mitään merkitystä.
Laatikko tuntuu muutoin melko täsmälliseltä ja jämäkältä. Mittarissa on nyt 270, mikä ei tietysti kerro mitään.

Ajattelin kömpiä alle katsomaan noita vivustoja, mutta itsekään en usko niiden tuota aiheuttavan. Öljytkin voisi tietysti koittaa vielä vaihtaa toisen merkkisiin. Kun vain osaisi päättää mihin. Moni on kehunut RedLinen öljyjä ja toinen taas haukkunut. Mahtaako VS200 olla vielä näihin laatikoihin käypästä tavaraa? Sen saatavuus tuntuu tosin olevan melko huono. Sattuu vain tallissa olemaan vajaa pari litraa valmiina.

Mikähän siellä sisällä on mahdollisesti kulunut osa?
Jännä mielestäni tuo merkkihuollon arvio asiasta, että ei varmasti ole sisäinen vika..

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.4.2013 15:37


rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.4.2013 17:46

Onko auto ollut sulla kauan? Tuon tyyppinen käyttäytyminen on jollain tavalla ominaisuuskin pitkittäiskoneisten mallien vaihteistoissa. Pahenee kilometrien myötä, kun kaikki asiaan liittyvät osat (vaihteiston sisuskalut, vaihteensiirtomekanismit ja moottorin/vaihteiston kannakekumit) vanhenee ja väljistyy.

Mitä tuohon kummasteluusi eri arvioista tulee, niin puhelimitse tai keskustelupalstojen välityksellä on perin hankala tehdä tarkkoja ja oikeita vika-analyysejä. Yleensä se vaati perehtymistä itse vian kohteeseen.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 24.4.2013 20:11

Auto ollut vasta puolisen vuotta. Varmasti totta, että arvion antaminen puhelimessa on vaikeaa. Tosin autoasi-kaveri kävi kokeilemassa autoa ennen arviotaan.

Jos kyseessä tosiaan ominaisuus, niin mahtaako ilmassa olla enteitä pahemmasta, eli laatikkorikosta? Ajattelin kyllä sitäkin, että jos kestää tuollaisena, niin pystyn kyllä elämään laatikon kanssa. Kunhan se ei esim "väärien" öljyjen takia mene huonompaan kuntoon.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.4.2013 21:25

Mulla oli syksyllä reilu vuoden vanha 10tkm ajettu a4. Siinäkin kylmänä kakkosen kytkeytyminen oli välillä varsin kankeaa. Ja volkkareiden pakkosynkatuissa laatikoissa harvemmin ykkönen menee helposti päälle auton liikkuessa.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 25.4.2013 7:46

Itsellä 82tkm ajettu 1.8T -03, ja eihän se ykkönen helposti silmään mene kuin vasta kävelyvauhdissa. Kakkonenkin välillä potkii vastaan. Kesällä laitetaan castrollit sisälle.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.4.2013 8:18

Mobilin 200 laitoin ku sitä suositeltiin 3b passattiin.. Täytyypä koittaa miten se ykkönen menee silmään.. Yleensä en laita kuin vasta lähdössä päälle, muistaakseni... Muutenki ihan liian lyhyt turha vaihde diiselissä

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.4.2013 11:48

Itellä eio ollu yhessäkään 5- ja 6 vaihteisissa 3B, 3BG, B5, B6 -alustaisissa nelikoissa vastaavia ongelmia sisässä olleilla öljyillä tai Castroleilla. Hyvin on heilahtanu ykkönenkin vauhista päälle kun passaa vaan kierrokset. Nykysessä B5:ssa ajetut kilometrit oletettavasti reilut 700tkm eikä myöskään ongelmia.

No, yksilöitä varmasti tuon osalta ja säännöllinen öljynvaihtokin jatkaa lootan elinikää merkittävästi. Onhan noita nähty 200 ajettujakin öljyjä vielä käytössä...
Viimeksi muokannut p0wer, 25.4.2013 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.4.2013 11:50

Tässä tullaan siihen, että mikä kenellekin on ongelma :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.4.2013 11:59

No joo, sekin. Ja mikä on hyväksyttävää missäkin autossa, hyvänä esimerkkinä Rollen nelkku jossa tollanen ei ole hyväksyttävää mutta jossain vanhassa B:ssä BG:ssä sen nyt ymmärtää jos vaikka ei oo ikään öljyjä edes vaiheltu.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 25.4.2013 15:36

Veikkaisin, että suurimmassa osassa yli 200tkm ajetuista autoista on ensiasenteiset vaiheistoöljyt. Ei taida kuuluka kovinkaan moneen huolto-ohjelmaan niiden vaihto.
Itse olen aina auton ostaessani ne vaihtanut varmuuden vuoksi.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.5.2013 9:14

Viikonloppuna ostin jälleen yhden neliveto BG:n eikä tässäkään yksilössä ole pienintäkään vaihteiden takkuamista kylmänä tai kuumana, ykkösen saa vaikka 40 vauhdista päälle ja kakosvaihdekin pelaa normaalisti ja nopeasti. Kilometrejä pitäisi olla noin 310tkm ja laatikon alkuperäinen.

Arto vikiö
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.4.2011 13:43

ViestiKirjoittaja Arto vikiö » 8.5.2013 11:10

Tarkista moottorin ja vaihdelaatiko kumityynyt/tuennat.
Itsellä se aiheuttaa takkuamista. Kun tiedän että muutama on aika finaalissa.

Muuten laatikko toimii kuin ajatus

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 30.6.2013 18:21

Itsellä on 3B Passattissa samaa ongelmaa vaihteenvaihdossa. Ykkönen on vähän kankea, kakkonen tuntuu olevan välillä "hukassa" ja kolmonen rusahtaa silloin tällöin, nelonen ja vitonen pelaa kuin ajatus. Öljyt on laatikkoon kuitenkin vaihdettu huoltokirjan mukaan kolmeen kertaan (480tkm), itse viimeksi 20tkm sitten mutta nämä vaihteenvaihdon ongelmat on tullu hiljalleen sen jälkeen. Mitähän tuolle alkaisi tekemään? Vai onko kilometrejä vain liikaa? Kone on siis 1.9 TDI ATJ.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 30.6.2013 18:55

Jos tullut viimeisen öljynvaihdon jälkeen niin ensiksi tarkistamaan että tuliko sinne sopivat öljyt.. Onhan nuita laatikoita pamahdellut milloin pienilläkin kilsoilla, mutta on niitä paljonkin ajettuja.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 14.9.2013 18:32

Passatin vaihteiston ongelmat jatkuu. Ensin aloi rusahtamaan kolmonen ja vitonen, ja välillä mikä tahansa vaihde saattaa jäädä "jumiin", josta kuitenkin pääsee kun polkaisee reilummin kaasua jolloin vaihteenvaihto onnistuu. Mutta nyt viimeisen viikon aikana on todella takkuilua ollut, enää ei mene vitonen päälle, vaihdevipu ei siis mene "loveen".

Vaihteistoon on tullut näköjään Neste Gear S 75W-90, onneksi kuitti löytyi. Volkkarin öljyvaatimuksia ei tuotteen ominaisuuksissa mainita. Pilasiko väärä öljy vaihteiston ja kannattaako tuonne parempia VW 501.50 vaatimukset täyttäviä öljyjä enää laittaa? Ennakkoon jo hommasin Castrolin SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 öljyä niin pitäisi kelvata.

Eniten tässä kaaliin ottaa se, että tuon öljyn ovat laittaneet korjaamolla. Puhe oli vaihtaa vaihteistoöljyt autoon niin en ajatellut sitten sen koommin että onko se sopivaa vaiko ei. Hankala lähteä lähes 2 vuotta vanhaa asiaa puimaan korjaamon kanssa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 14.9.2013 19:19

En puhuisi tyyppiviasta joka pahenee kilometrien lisääntyessä. Mulla toimii laatikko hienosti, en huomaa mitään huonoa (kilsoja pian 600tkm).

Onko kepissä vapaa-asennossa paljon väljää? Mulla oli yhdessä e34 bmw:ssä se vika kun ei meinannut mennä kaikki vaihteet silmään kunnolla.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 4.1.2014 0:21

Vaihteiston kanssa taistelu jatkuu. Kokeilin tuossa syksyllä ensin vaihtaa öljyt Castrolin tavaraan, öljynvaihdossa tuli ulos myös kolmosen synkrot ja messinkimujua. Ei muuttunut käytös oikeastaan mihinkään. Kiireessä vein sitten kotteron korjaamolle jossa vaihtoivat uudestaan öljyt ja luvalla kysyivät saavatko laittaa X1R lisäainetta sekaan kun niin kehuivat. Yllätys tosiaan, vaihteet toimi varsin hyvin, ainoastaan kolmonen piti välikaasulla varovasti vaihtaa ettei rusahda. Ja tuohon kysymykseen oliko vapaa-asennossa väljää, ei ollut juuri yhtään.

Vaan nyt parin kuukauden ajon jälkeen alkoi taas takkuilla, kakkosta ei löydy ollenkaan ja muut vaihteet jumii sattumanvaraisesti pykäläänsä. Itse asiassa ei tuolla edes uskalla ajaa ihmisten ilmoilla, onneksi on vara-autoja. Pakko se on laatikko vaihtaa, ei tuosta taida toimivaa saada kohtuudella.

Vaihteistoja näyttäis olevan paljon erilaisia, onko niissä juuri muuta eroa kuin välityssuhteet? Nykyinen loota näkyy olevan mallia DUK, kellään ylimääräistä? Miten tuollaista irtolaatikkoa osaa testata?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 20 vierailijaa