Passat 3BG vaihteisto takkuilee. Huolloista eri arviot.
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3BG vaihteisto takkuilee. Huolloista eri arviot.
Potilas on 2002 Passat 3BG 6-lovisella laatikolla dieselin perässä.
1-vaihde menee paikallaan oikein hyvin, mutta vähänkin jos on liikkeessä ei sitä enää saa vaan pitää pysähtyä kokonaan.
2- vaihdetta joutuu viileällä lootalla painamaan sisään parisen sekuntia ennen kuin antautuu. Ei siis tarvitse olla pakkasta, kunhan ei ole ajettu vähään aikaan niin ongelma esiintyy. Joskus muulloinkin vaihteita laittaessa tuntuu että ihan kuin kolahtaisi mennessään johonkin. Joskus toimii moitteitta.
Autoasi-huolto sanoi, että vika on öljyissä joten vaihtelin ne Castrolin sopivaan litkuun.
Ongelma ei muuttunut huomattavasti mihinkään. Ajattelin, että olisiko joku muu öljy parempaa ja soittelin volkkarille kysyäkseni öljystä. He sanoivat, että Castrolia heiltäkin laatikkoon laitettaisiin ja että vika on varmasti laatikon ulkopuolella, jos kerran lämpötilalla on merkitystä. Epäili siirtotankojen säätöjä.
Hieman kummeksuin merkkiliikkeen kommenttia, että ei voi johtua öljystä jos toimii lämpimänä. Toisaalta sain rivien välistä lukea, että tämä ei ole mikään neuvontapuhelin vaan että auto tänne ja katsotaan(ja laskutetaan)
Onko muilla kokemuksia tai veikkauksia mikä siellä vivustossa voisi mättää?
Yritin kahlata aiempia viestejä, mutta muilla näyttää öljyjen vaihdolla korjaantuneen.
1-vaihde menee paikallaan oikein hyvin, mutta vähänkin jos on liikkeessä ei sitä enää saa vaan pitää pysähtyä kokonaan.
2- vaihdetta joutuu viileällä lootalla painamaan sisään parisen sekuntia ennen kuin antautuu. Ei siis tarvitse olla pakkasta, kunhan ei ole ajettu vähään aikaan niin ongelma esiintyy. Joskus muulloinkin vaihteita laittaessa tuntuu että ihan kuin kolahtaisi mennessään johonkin. Joskus toimii moitteitta.
Autoasi-huolto sanoi, että vika on öljyissä joten vaihtelin ne Castrolin sopivaan litkuun.
Ongelma ei muuttunut huomattavasti mihinkään. Ajattelin, että olisiko joku muu öljy parempaa ja soittelin volkkarille kysyäkseni öljystä. He sanoivat, että Castrolia heiltäkin laatikkoon laitettaisiin ja että vika on varmasti laatikon ulkopuolella, jos kerran lämpötilalla on merkitystä. Epäili siirtotankojen säätöjä.
Hieman kummeksuin merkkiliikkeen kommenttia, että ei voi johtua öljystä jos toimii lämpimänä. Toisaalta sain rivien välistä lukea, että tämä ei ole mikään neuvontapuhelin vaan että auto tänne ja katsotaan(ja laskutetaan)
Onko muilla kokemuksia tai veikkauksia mikä siellä vivustossa voisi mättää?
Yritin kahlata aiempia viestejä, mutta muilla näyttää öljyjen vaihdolla korjaantuneen.
Moottorin pyörimisnopeudella en ole huomannut mitään merkitystä.
Laatikko tuntuu muutoin melko täsmälliseltä ja jämäkältä. Mittarissa on nyt 270, mikä ei tietysti kerro mitään.
Ajattelin kömpiä alle katsomaan noita vivustoja, mutta itsekään en usko niiden tuota aiheuttavan. Öljytkin voisi tietysti koittaa vielä vaihtaa toisen merkkisiin. Kun vain osaisi päättää mihin. Moni on kehunut RedLinen öljyjä ja toinen taas haukkunut. Mahtaako VS200 olla vielä näihin laatikoihin käypästä tavaraa? Sen saatavuus tuntuu tosin olevan melko huono. Sattuu vain tallissa olemaan vajaa pari litraa valmiina.
Mikähän siellä sisällä on mahdollisesti kulunut osa?
Jännä mielestäni tuo merkkihuollon arvio asiasta, että ei varmasti ole sisäinen vika..
Laatikko tuntuu muutoin melko täsmälliseltä ja jämäkältä. Mittarissa on nyt 270, mikä ei tietysti kerro mitään.
Ajattelin kömpiä alle katsomaan noita vivustoja, mutta itsekään en usko niiden tuota aiheuttavan. Öljytkin voisi tietysti koittaa vielä vaihtaa toisen merkkisiin. Kun vain osaisi päättää mihin. Moni on kehunut RedLinen öljyjä ja toinen taas haukkunut. Mahtaako VS200 olla vielä näihin laatikoihin käypästä tavaraa? Sen saatavuus tuntuu tosin olevan melko huono. Sattuu vain tallissa olemaan vajaa pari litraa valmiina.
Mikähän siellä sisällä on mahdollisesti kulunut osa?
Jännä mielestäni tuo merkkihuollon arvio asiasta, että ei varmasti ole sisäinen vika..
Synkro tai siirtäjä vika. Pistä Midlandin öljyt.
http://speed-autoteile.fi/index.php?route=product/product&path=133&product_id=3951
http://speed-autoteile.fi/index.php?route=product/product&path=133&product_id=3951
Onko auto ollut sulla kauan? Tuon tyyppinen käyttäytyminen on jollain tavalla ominaisuuskin pitkittäiskoneisten mallien vaihteistoissa. Pahenee kilometrien myötä, kun kaikki asiaan liittyvät osat (vaihteiston sisuskalut, vaihteensiirtomekanismit ja moottorin/vaihteiston kannakekumit) vanhenee ja väljistyy.
Mitä tuohon kummasteluusi eri arvioista tulee, niin puhelimitse tai keskustelupalstojen välityksellä on perin hankala tehdä tarkkoja ja oikeita vika-analyysejä. Yleensä se vaati perehtymistä itse vian kohteeseen.
Mitä tuohon kummasteluusi eri arvioista tulee, niin puhelimitse tai keskustelupalstojen välityksellä on perin hankala tehdä tarkkoja ja oikeita vika-analyysejä. Yleensä se vaati perehtymistä itse vian kohteeseen.
Auto ollut vasta puolisen vuotta. Varmasti totta, että arvion antaminen puhelimessa on vaikeaa. Tosin autoasi-kaveri kävi kokeilemassa autoa ennen arviotaan.
Jos kyseessä tosiaan ominaisuus, niin mahtaako ilmassa olla enteitä pahemmasta, eli laatikkorikosta? Ajattelin kyllä sitäkin, että jos kestää tuollaisena, niin pystyn kyllä elämään laatikon kanssa. Kunhan se ei esim "väärien" öljyjen takia mene huonompaan kuntoon.
Jos kyseessä tosiaan ominaisuus, niin mahtaako ilmassa olla enteitä pahemmasta, eli laatikkorikosta? Ajattelin kyllä sitäkin, että jos kestää tuollaisena, niin pystyn kyllä elämään laatikon kanssa. Kunhan se ei esim "väärien" öljyjen takia mene huonompaan kuntoon.
Itellä eio ollu yhessäkään 5- ja 6 vaihteisissa 3B, 3BG, B5, B6 -alustaisissa nelikoissa vastaavia ongelmia sisässä olleilla öljyillä tai Castroleilla. Hyvin on heilahtanu ykkönenkin vauhista päälle kun passaa vaan kierrokset. Nykysessä B5:ssa ajetut kilometrit oletettavasti reilut 700tkm eikä myöskään ongelmia.
No, yksilöitä varmasti tuon osalta ja säännöllinen öljynvaihtokin jatkaa lootan elinikää merkittävästi. Onhan noita nähty 200 ajettujakin öljyjä vielä käytössä...
No, yksilöitä varmasti tuon osalta ja säännöllinen öljynvaihtokin jatkaa lootan elinikää merkittävästi. Onhan noita nähty 200 ajettujakin öljyjä vielä käytössä...
Viimeksi muokannut p0wer, 25.4.2013 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 8.4.2011 13:43
Itsellä on 3B Passattissa samaa ongelmaa vaihteenvaihdossa. Ykkönen on vähän kankea, kakkonen tuntuu olevan välillä "hukassa" ja kolmonen rusahtaa silloin tällöin, nelonen ja vitonen pelaa kuin ajatus. Öljyt on laatikkoon kuitenkin vaihdettu huoltokirjan mukaan kolmeen kertaan (480tkm), itse viimeksi 20tkm sitten mutta nämä vaihteenvaihdon ongelmat on tullu hiljalleen sen jälkeen. Mitähän tuolle alkaisi tekemään? Vai onko kilometrejä vain liikaa? Kone on siis 1.9 TDI ATJ.
Passatin vaihteiston ongelmat jatkuu. Ensin aloi rusahtamaan kolmonen ja vitonen, ja välillä mikä tahansa vaihde saattaa jäädä "jumiin", josta kuitenkin pääsee kun polkaisee reilummin kaasua jolloin vaihteenvaihto onnistuu. Mutta nyt viimeisen viikon aikana on todella takkuilua ollut, enää ei mene vitonen päälle, vaihdevipu ei siis mene "loveen".
Vaihteistoon on tullut näköjään Neste Gear S 75W-90, onneksi kuitti löytyi. Volkkarin öljyvaatimuksia ei tuotteen ominaisuuksissa mainita. Pilasiko väärä öljy vaihteiston ja kannattaako tuonne parempia VW 501.50 vaatimukset täyttäviä öljyjä enää laittaa? Ennakkoon jo hommasin Castrolin SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 öljyä niin pitäisi kelvata.
Eniten tässä kaaliin ottaa se, että tuon öljyn ovat laittaneet korjaamolla. Puhe oli vaihtaa vaihteistoöljyt autoon niin en ajatellut sitten sen koommin että onko se sopivaa vaiko ei. Hankala lähteä lähes 2 vuotta vanhaa asiaa puimaan korjaamon kanssa.
Vaihteistoon on tullut näköjään Neste Gear S 75W-90, onneksi kuitti löytyi. Volkkarin öljyvaatimuksia ei tuotteen ominaisuuksissa mainita. Pilasiko väärä öljy vaihteiston ja kannattaako tuonne parempia VW 501.50 vaatimukset täyttäviä öljyjä enää laittaa? Ennakkoon jo hommasin Castrolin SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 öljyä niin pitäisi kelvata.
Eniten tässä kaaliin ottaa se, että tuon öljyn ovat laittaneet korjaamolla. Puhe oli vaihtaa vaihteistoöljyt autoon niin en ajatellut sitten sen koommin että onko se sopivaa vaiko ei. Hankala lähteä lähes 2 vuotta vanhaa asiaa puimaan korjaamon kanssa.
Vaihteiston kanssa taistelu jatkuu. Kokeilin tuossa syksyllä ensin vaihtaa öljyt Castrolin tavaraan, öljynvaihdossa tuli ulos myös kolmosen synkrot ja messinkimujua. Ei muuttunut käytös oikeastaan mihinkään. Kiireessä vein sitten kotteron korjaamolle jossa vaihtoivat uudestaan öljyt ja luvalla kysyivät saavatko laittaa X1R lisäainetta sekaan kun niin kehuivat. Yllätys tosiaan, vaihteet toimi varsin hyvin, ainoastaan kolmonen piti välikaasulla varovasti vaihtaa ettei rusahda. Ja tuohon kysymykseen oliko vapaa-asennossa väljää, ei ollut juuri yhtään.
Vaan nyt parin kuukauden ajon jälkeen alkoi taas takkuilla, kakkosta ei löydy ollenkaan ja muut vaihteet jumii sattumanvaraisesti pykäläänsä. Itse asiassa ei tuolla edes uskalla ajaa ihmisten ilmoilla, onneksi on vara-autoja. Pakko se on laatikko vaihtaa, ei tuosta taida toimivaa saada kohtuudella.
Vaihteistoja näyttäis olevan paljon erilaisia, onko niissä juuri muuta eroa kuin välityssuhteet? Nykyinen loota näkyy olevan mallia DUK, kellään ylimääräistä? Miten tuollaista irtolaatikkoa osaa testata?
Vaan nyt parin kuukauden ajon jälkeen alkoi taas takkuilla, kakkosta ei löydy ollenkaan ja muut vaihteet jumii sattumanvaraisesti pykäläänsä. Itse asiassa ei tuolla edes uskalla ajaa ihmisten ilmoilla, onneksi on vara-autoja. Pakko se on laatikko vaihtaa, ei tuosta taida toimivaa saada kohtuudella.
Vaihteistoja näyttäis olevan paljon erilaisia, onko niissä juuri muuta eroa kuin välityssuhteet? Nykyinen loota näkyy olevan mallia DUK, kellään ylimääräistä? Miten tuollaista irtolaatikkoa osaa testata?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 20 vierailijaa