Ongelmana on 230tkm ajettu TDi Bora, jossa toisinaan jää käynnistyksestä laturin valo palamaan. Kierroksia antamalla tai ajamalla valo ei sammu, mutta auton uudelleen käynnistämällä kyllä. Laturin valovian alkamisen aikoihin alkoi myös auton kaiuttimista kuulua kierrosten mukaan muuttuvaa vinkumista (jälkiasennussoitin, vakio kaiuttimet, vakio johdotukset, ei vahvistimia eikä tehtyjä muutoksia moneen vuoteen). Autossa on vanha, varmaankin jo parhaat päivänsä nähnyt akku. Pari kertaa akkua on joutunut latailemaan huonon käynnistyvyyden vuoksi.
Mistä päin ongelmaa kannattaisi lähteä purkamaan? Auto on emännällä ajossa, enkä ole ongelmaan ehtinyt vielä perehtyä. Ensimmäiseksi kannattaa varmaankin mittailla akun ja latauksen tilaa, pitää vain käydä mittari ostamassa (tekeekö tuollaisella mitään: http://www.clasohlson.com/fi/Pihtiampeerimittari-UT203/Pr364718000 )?
Jos vika on laturissa, saako sinne vaihdettua esimerkiksi hiiliä vai onko koko laturin uusinta edessä?
Mekaniikan kanssa pärjään kyllä, mutta tämä sähköpuoli on vähän hakusessa..
TDi Bora polttelee laturin valoa toisinaan
Valvoja: ffp jäsenet
Laturin saa kunnostettua itse, jos työkalut pysyvät käsissä. Luultavasti tuolla km-määrällä voi joutua vaihtamaan jo laturin akselin päässä olevat liukurenkaatkin, joihin hiilet vastaavat. Samallahan sen laakeroikin uudestaan jos joutuu auki käyttämään. Itse tehtynä ~50€ homma boschin alkuperäisosilla(jos omalle harraste-ajalle ei laske hintaa..), ja käsissä on kunnostettu alkuperäislaatuinen laturi, josta joutuu maksamaan useita satoja euroja valmiiksi korjattuna.
Kannattaa tutkia ennen isompia remontteja perusasiat kuten lataus, sekä että saako laturi herätevirtaa ja kunnon maakontaktin runkonsa kautta. Myös johtojen yleinen kunto ja asennus on hyvä tarkistaa. Kävipä kerran, että erääseen TDI:hin merkkihuoltamossa (SAH) vaihtoivat uuden laturin lataus-vian korjaantumatta. Akun alta oli herätejohto yhtä karvaa vaille poikki, jonka korjaamisen jälkeen alkoi taas laturi rokkaamaan.
Kannattaa tutkia ennen isompia remontteja perusasiat kuten lataus, sekä että saako laturi herätevirtaa ja kunnon maakontaktin runkonsa kautta. Myös johtojen yleinen kunto ja asennus on hyvä tarkistaa. Kävipä kerran, että erääseen TDI:hin merkkihuoltamossa (SAH) vaihtoivat uuden laturin lataus-vian korjaantumatta. Akun alta oli herätejohto yhtä karvaa vaille poikki, jonka korjaamisen jälkeen alkoi taas laturi rokkaamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 17 vierailijaa