Golf V renkaat ujeltaa helv.....!
Valvoja: ffp jäsenet
Golf V renkaat ujeltaa helv.....!
Autona Golf V TDI vm.2005,vakio alusta.Renkaina Nokia H 205/55/16,kuluneet tasasesti niin että takana 5mm ja edessä 4mm pintaa jälellä,painetta n.2.5bar.
Ongelma on se että renkaat pitävät aivan hemmitinmosta meteliä,ujellusta yms.Kokeilin "rynkyttämällä" että olisiko pyörän laakeri mennyt,mutta en havainnut mitään poikkeavaa välystä,auto nostettiin myös ylös ja pyörittelin renkaita vapaasti,ei poikkeavaa ääntä.Talvi käytössä minulla on kitkat ja ne oli hiljaiset ajella....mikähän vois olla syynä,vai olisko sittenkin laakeri menny???
Ongelma on se että renkaat pitävät aivan hemmitinmosta meteliä,ujellusta yms.Kokeilin "rynkyttämällä" että olisiko pyörän laakeri mennyt,mutta en havainnut mitään poikkeavaa välystä,auto nostettiin myös ylös ja pyörittelin renkaita vapaasti,ei poikkeavaa ääntä.Talvi käytössä minulla on kitkat ja ne oli hiljaiset ajella....mikähän vois olla syynä,vai olisko sittenkin laakeri menny???
En usko että omassa tapauksessa ääni tulee lootasta,vapaalla rullatessa sama saakelin ujellus...ääni tulee korvakuulolla lähinnä taka osastosta,
Eihän noissa nokian h gummeissa vissiin ole määrättyä pyörimis suuntaa? Renkaan kupeessa lukee ainoastaan OUTSIDE.Tosin siinähän on myös pieni auton kuva johon on merkitty F ja R niin että etupään renkaat ovat käännettynä.
Vai että laatikko menossa,aina paranee...
Eihän noissa nokian h gummeissa vissiin ole määrättyä pyörimis suuntaa? Renkaan kupeessa lukee ainoastaan OUTSIDE.Tosin siinähän on myös pieni auton kuva johon on merkitty F ja R niin että etupään renkaat ovat käännettynä.
Vai että laatikko menossa,aina paranee...
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.8.2003 15:57
Nokialaisista.
Tiedän useita tapauksia nokian renkaita koskien. Hirveän ujelluksen saattelemana on ajateltu laakeri vikaa, noh halpa laakerinvaihto onkin tullut keväällä kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Muistaakseni muutama asiakas oli tästä ulinasta kärsinyt nimen omaan vanhoilla nokian talvirenkailla. Liekko sitten samaa ongelmaa kesäkumeissa.
Tiedän useita tapauksia nokian renkaita koskien. Hirveän ujelluksen saattelemana on ajateltu laakeri vikaa, noh halpa laakerinvaihto onkin tullut keväällä kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Muistaakseni muutama asiakas oli tästä ulinasta kärsinyt nimen omaan vanhoilla nokian talvirenkailla. Liekko sitten samaa ongelmaa kesäkumeissa.
Kävin tänään töitten jälkeen rengas pajalla,otettiin renkaat irti ja tutkittiin.Sisä reunoissa havaittavissa lievää "pykimistä",liikkeestä sanottiin että kolmannet ko. nokialaiset vaihdettu samasta syystä uusiin parin viikon sisään,
Itse ostin Hankuukit uusimmalla pinnalla,en muista nyt tarkaa mallia.Ääni hiljeni huomattavasti,pientä ääntä tosin kuuluu,mutta mielestäni ei juuri poikkeavaa.Katsastus edessä muutaman viikon sisään,katotaan löytääkö inssi sieltä vielä laakeri välyksen...
Ja laitan Nokian renkaille kyselyn josko olisivat kuulleet tälläisestä ongelmasta,tuskinpa ovat...wink)
Itse ostin Hankuukit uusimmalla pinnalla,en muista nyt tarkaa mallia.Ääni hiljeni huomattavasti,pientä ääntä tosin kuuluu,mutta mielestäni ei juuri poikkeavaa.Katsastus edessä muutaman viikon sisään,katotaan löytääkö inssi sieltä vielä laakeri välyksen...
Ja laitan Nokian renkaille kyselyn josko olisivat kuulleet tälläisestä ongelmasta,tuskinpa ovat...wink)
^^-kyllähän noita takapyöränlakruja on takuuna vaihdettu viitoskoppaisiin aika paljon, esim mutsin -07 Golfista kyrvähti oikea takapyörän lakru 3500km jälkeen. Itse laitoin tuon takuuna ja uusi napa oli aivan eri näköinen, tuossahan on sellainen simppeli yhdellä isolla pultilla kiinnitettävä napalaakeripaketti.
Kannattaa ilman muuta valittaa ja periä edes osa kustannuksista valmistajalta, jos nyt ei ihan loppuunajetuista renkaista ollut kyse. Kuluttajan kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni. Tosin jälkikäteen voi olla aika vaikeaa, jos renkaat ovat päätyneet jo kierrätykseen.Ja laitan Nokian renkaille kyselyn josko olisivat kuulleet tälläisestä ongelmasta,tuskinpa ovat...wink)
Kannattaa kysyä, mitä merkkiä on hyllyssä. Saattaa vaihdella liikkeittäin. Usein on löytynyt SKF tai FAG valmistetta, tosin juuri ko. autosta ei kokemuksia.Motonet myy karvan alta 100e/puoli tota laakeria,oisko laadullisesti pätevää tavaraa tarjolla?
Mites se meni että Nokian Nre oli Malesialainen rengas ja melkein kaikki muut mallit nykyään Venäläisiä? Pari vuotta sittenhän se meni että nokianrenkaat ilmoittivat "venäläisiä renkaita ei tuoda suomeen", mutta todellisuudessa rengasliikkeiden tarjoamat nokian kumit ovat jo melkein kaikki venäläisiä - tuovat ne joko itse tai sitten nokianrenkaat ei kerro ihan koko totuutta..
e: ja tämä on vain oma kokemukseni aiheesta ilman sen kummempaa tietopohjaa :)
e: ja tämä on vain oma kokemukseni aiheesta ilman sen kummempaa tietopohjaa :)
Tilasin kuitenkin taakse laakerit,ihan pientä välystä/ääntä ilmenee kun auto ylhäällä ja pyörittelee renkaita.Tossahan on ilmeisesti joku "napalaakeri paketti"? Onnistuuko vaihto ihan ite vai tartteeko spesiaali työkaluja esim.? Autolla ajettu nyt 170 tkm ja ei ole tietoa onko vaihdettu/jouduttu vaihtamaan laakereita aiemmin.
Takasatula tietenkin pois. Sitten tarviit laadukkaat torx tai 12kulmaiset tähtihylsyt jolla saat satulankannakkeen ruuvit irti. Vai mahtuko se penteleen napa tulemaan irti ilmankin? Riippuu varmaan takajarrujen koosta, muistaakseni jos on pikkujarrut takana, levy mahtuu muljahtamaan sieltä satulankannakkeen urasta pois juuri ja juuri, silloin taitaa mahtua napakin irtoamaan ilman kannakkeen poistoa. Navassa peltinen kuppi, sen saat irti esim terävällä taltalla ympäri kupin reunoja naputtamalla. Orkkislaakereissa tulee -yleensä- uusi kuppi ja muutkin tarvittavat rojut.
Navan irrottamiseen tarviit pitkän varren ja kunnollisen vähintään 1/2" vääntiön johon tiukasti napapultin kantaan sopiva hylsy mallia laadukas, siitä pultista kun sipaiset valmiiksi suht matalan kolon sileeksi niin jippii.. Napapaketti on siis kiinni isolla 12kulmaisella tähtikantaisella pultilla joka on kiinni vallan perkeleesti :D Älä siis edes yritä avata millään halpiskaluilla! Osta ensin uusi laakeripaketti ja mukana seuraavan pultin mukaan hankit hylsyn. Jos paketissa ei tule uutta pulttia, hae marmorilta sellainen. Niin, tarvikelaakereiden mukana saattaa tulla tavis 6-kantainenkin pultti..
Uusi laakeri kiristetään paikoilleen muistaakseni momentilla 180Nm+180astetta, saatan muistaa väärinkin mutta joka tapauksessa tosissaan saa vääntää kiinni, oikea momentti löytyy varmaan autodatasta.
Navan irrottamiseen tarviit pitkän varren ja kunnollisen vähintään 1/2" vääntiön johon tiukasti napapultin kantaan sopiva hylsy mallia laadukas, siitä pultista kun sipaiset valmiiksi suht matalan kolon sileeksi niin jippii.. Napapaketti on siis kiinni isolla 12kulmaisella tähtikantaisella pultilla joka on kiinni vallan perkeleesti :D Älä siis edes yritä avata millään halpiskaluilla! Osta ensin uusi laakeripaketti ja mukana seuraavan pultin mukaan hankit hylsyn. Jos paketissa ei tule uutta pulttia, hae marmorilta sellainen. Niin, tarvikelaakereiden mukana saattaa tulla tavis 6-kantainenkin pultti..
Uusi laakeri kiristetään paikoilleen muistaakseni momentilla 180Nm+180astetta, saatan muistaa väärinkin mutta joka tapauksessa tosissaan saa vääntää kiinni, oikea momentti löytyy varmaan autodatasta.
Pitävät muuten takapyörän laakerit tosiaan aivan helvetillistä ujellusta kun alkavat porsimaan. Omalla T5 Caravellella piti ajaa pitemmät matkat jo korvatulpat päässä, vaikka laakereista ei kummemmin välystä/muuta pystynyt käsin tuntemaan. Kuluvat jotenkin ihmeesti pienille pykälille ja muuttuvat sireeneiksi.
Caravellesta vaihdettiin laakerit 100 tkm hujakoilla ja oli sen jälkeen kuin uusi auto.
Caravellesta vaihdettiin laakerit 100 tkm hujakoilla ja oli sen jälkeen kuin uusi auto.
Soitto paikalliselle auto-bernerille,marmorilla laakerin kpl hinta vaivaiset 195e!!! Mutta,kone antoi kaksi vaihtoehtoa,joko 30mm tai 32mm akselilla varustettuun.Ei selvinnyt edes auton rek.nron perusteella kumpi olisi oikea koko,vai mikä hel....siinä voi olla.Motonet ei kauppaa kun yhtä malli tähän versioon...eli onko yksi vai kaksi kokoa? Pitääkö tosiaan purkaa nurkka ja mitata ennenkun pääsee varmuuteen...rupee kyrsimään mokoma.
AD:n kautta sain laakerin hyllystä,toisen laitoin tilaukseen...hintaa kertyi alen jälkeen 110e/kpl ja keskiviikkona vaihdetaan tuo eka,toka heti kun saapuu.
Soitto tänään motonettiin,ei ole laakereita ei...to selviää koska rupee saamaan,sanoivat että ihan heti ei tapahdu mitään,uskomatonta shittiä! Jarruttaako vag näiden toimituksia jotenkin muille...joo väsyttää ja vituttaa mokoma.
Soitto tänään motonettiin,ei ole laakereita ei...to selviää koska rupee saamaan,sanoivat että ihan heti ei tapahdu mitään,uskomatonta shittiä! Jarruttaako vag näiden toimituksia jotenkin muille...joo väsyttää ja vituttaa mokoma.
Nelivetoisen takalaakeripaketti on ihan erilainen, suora 2-rivinen kuulalaakeri, kuten etuvetoisen etupyöränlakru.
Varmaankin tuo 32mm akseli ja laakeri löytyy Touraneista ym isolla akselipainolla ja navalla olevista vehkeistä.
Eiköhän nuo tarvikeliikkeistä myytävät laakeripaketit tule ihan eri kanavaa myöten, tuskin VW pääsee jarruttamaan alihankkijoidensa kaupantekoa, ellei sitten niiden tuotantokapasiteetti ole rajoittava tekijä.
Varmaankin tuo 32mm akseli ja laakeri löytyy Touraneista ym isolla akselipainolla ja navalla olevista vehkeistä.
Eiköhän nuo tarvikeliikkeistä myytävät laakeripaketit tule ihan eri kanavaa myöten, tuskin VW pääsee jarruttamaan alihankkijoidensa kaupantekoa, ellei sitten niiden tuotantokapasiteetti ole rajoittava tekijä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa