Jetta 2. Ratti ei palaudu ja ohjaus narisee.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

Jetta 2. Ratti ei palaudu ja ohjaus narisee.

ViestiKirjoittaja Jed » 18.7.2009 15:01

Kakkosflairijetassa alkoi ohjaus narisemaan puolen vuoden seisonnan jälkeen. Lisäksi ohjaus ei palaudu suoraan (jää johonkin 30 asteen kulmaan). Voiko nuo iskarin yläpäät tai jotkut muut nivelet olla niin kuivat että ilmiö johtuisi siitä? Hammastanko?

Ennen seisontaa en muista ilmiötä olleen. Alla 185 renkaat ja ohjaustehostimen hinhapyörä ja hihna OK.

Pitääkö tuon palautuksen toimia katsastuksessa?

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 18.7.2009 15:25

Luultavasti pitää palautua ja syynä saattaa olla raidetangon pallonivelet jotka narisee ja jumittaa ohjauksen palautusta. Samaa vikaa oli tuossa 2 kopan golffissakin ja korjaantui
raidetangon nivelien vaihdolla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.7.2009 14:23

Missä nopeudessa ohjauksen palautumista testasit? Saa olla aika jäykkiä nivelet jos auto jää noin paljon kaartamaan. Narina saattaa kuulua myös alapalloista, edellisessä kulkineessani (G2) narina hävisi niiden vaihdolla.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.7.2009 20:12

Saa olla aika jäykkiä nivelet jos auto jää noin paljon kaartamaan.

Yhdessä työkulkineessa (MB Sprinter) iski taannottain samankaltaiset oireet, vääntää piti puoleen jos toiseenkin.
Loppujenlopuksi paljastui syyksi ohjausakselin ristikko, joka oli hieman kuivanut (lue ruostunut). Viikon ajan rasvausta (lue CRC) ja vaiva korjautui.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 19.7.2009 20:38

Missä nopeudessa ohjauksen palautumista testasit? Saa olla aika jäykkiä nivelet jos auto jää noin paljon kaartamaan.

50 nopeudella tuo on häiritsevintä. Kyllähän se siittä ajan kanssa palautuu suorempaan, mutta siihen ei kaista riitä. :)

Iskarin yläpään kumit on aika vähän ajetut, mutta muita niveliä en ole lähiaikoina vaihtanut. (Taitaa nyt alkaa kostautumaan rungoltaan huonoilla renkailla ajaminen...) Kun ohjausta nylpyttää, tuntui vasemman raidentangon hammastangon puoleinen pää jotenkin erikoiselta. Virtalukon pohjan vaihdoin tuohon viime vuonna, mutta voiko siinä operaatiossa mennä jotain liian tiukkaan rattiakselin puolella?

Tarvii vissiin hakea hylsy katsastuksesta niin kertovat missä vika vai onko sitä ollenkaan. Alkaa aika käydä vähiin... :)

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 19.7.2009 22:27

Onko tehostimen säiliössä öljyä?

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 20.7.2009 10:22

Ite veikkaisin iskarien yläpäälaakerointia. Saatko keulan nostettua ilmaan ja käänneltyä sitten rattia puolelta toiselle. Jos rattiakselin-nivel menee niin ohjaus alkaa tuntumaan yleensä ns neliskanttiselta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.7.2009 11:12

Yhdessä työkulkineessa (MB Sprinter) iski taannottain samankaltaiset oireet, vääntää piti puoleen jos toiseenkin.
Loppujenlopuksi paljastui syyksi ohjausakselin ristikko, joka oli hieman kuivanut (lue ruostunut). Viikon ajan rasvausta (lue CRC) ja vaiva korjautui.
Myös vanhemmissa Toyotissa on samaa ongelmaa ollut. Tosin volkkareissa nivel ja akseli ovat suojaputken sisällä, joten harvemmin tuo nivel on ongelma.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 20.7.2009 23:49

Jos rattiakselin-nivel menee niin ohjaus alkaa tuntumaan yleensä ns neliskanttiselta.

Mitäs tämä meinaa? Mulla on ykkösessä kans jotain vammaa ohjauksessa. Keskivaiheilla jäykkä mutta enemmän kääntäessä pelaa. Varmaan tosi hieno vaihtaa niveliä... :P Aloin epäillä jo että hammastanko olis vääntyny ja olis uuski jo hankittuna...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.7.2009 22:23

No ohjaus siis tuntuu siltä, että pätkittäin kääntyy helposti ja pätkittäin ei, riippuen nivelen asennosta. Onko ykkösen nivel suojaputkessa? Jos ei, niin varmaan ruostuu ajan mittaan ensiapuna CRC ja korjauksena uusi nivel.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 28.7.2009 17:39

Ratin palautuminen on parantunut ihan ajamalla ja katsastus sujui moitteetta. Narinan lähde paikallistettiin hammastankoon; kaippa sekin siitä notkistuu ajallaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa