Kakkosflairijetassa alkoi ohjaus narisemaan puolen vuoden seisonnan jälkeen. Lisäksi ohjaus ei palaudu suoraan (jää johonkin 30 asteen kulmaan). Voiko nuo iskarin yläpäät tai jotkut muut nivelet olla niin kuivat että ilmiö johtuisi siitä? Hammastanko?
Ennen seisontaa en muista ilmiötä olleen. Alla 185 renkaat ja ohjaustehostimen hinhapyörä ja hihna OK.
Pitääkö tuon palautuksen toimia katsastuksessa?
Jetta 2. Ratti ei palaudu ja ohjaus narisee.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Saa olla aika jäykkiä nivelet jos auto jää noin paljon kaartamaan.
Yhdessä työkulkineessa (MB Sprinter) iski taannottain samankaltaiset oireet, vääntää piti puoleen jos toiseenkin.
Loppujenlopuksi paljastui syyksi ohjausakselin ristikko, joka oli hieman kuivanut (lue ruostunut). Viikon ajan rasvausta (lue CRC) ja vaiva korjautui.
Missä nopeudessa ohjauksen palautumista testasit? Saa olla aika jäykkiä nivelet jos auto jää noin paljon kaartamaan.
50 nopeudella tuo on häiritsevintä. Kyllähän se siittä ajan kanssa palautuu suorempaan, mutta siihen ei kaista riitä. :)
Iskarin yläpään kumit on aika vähän ajetut, mutta muita niveliä en ole lähiaikoina vaihtanut. (Taitaa nyt alkaa kostautumaan rungoltaan huonoilla renkailla ajaminen...) Kun ohjausta nylpyttää, tuntui vasemman raidentangon hammastangon puoleinen pää jotenkin erikoiselta. Virtalukon pohjan vaihdoin tuohon viime vuonna, mutta voiko siinä operaatiossa mennä jotain liian tiukkaan rattiakselin puolella?
Tarvii vissiin hakea hylsy katsastuksesta niin kertovat missä vika vai onko sitä ollenkaan. Alkaa aika käydä vähiin... :)
Myös vanhemmissa Toyotissa on samaa ongelmaa ollut. Tosin volkkareissa nivel ja akseli ovat suojaputken sisällä, joten harvemmin tuo nivel on ongelma.Yhdessä työkulkineessa (MB Sprinter) iski taannottain samankaltaiset oireet, vääntää piti puoleen jos toiseenkin.
Loppujenlopuksi paljastui syyksi ohjausakselin ristikko, joka oli hieman kuivanut (lue ruostunut). Viikon ajan rasvausta (lue CRC) ja vaiva korjautui.
Jos rattiakselin-nivel menee niin ohjaus alkaa tuntumaan yleensä ns neliskanttiselta.
Mitäs tämä meinaa? Mulla on ykkösessä kans jotain vammaa ohjauksessa. Keskivaiheilla jäykkä mutta enemmän kääntäessä pelaa. Varmaan tosi hieno vaihtaa niveliä... :P Aloin epäillä jo että hammastanko olis vääntyny ja olis uuski jo hankittuna...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa