III golfin pehmeä jarrupoljin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

III golfin pehmeä jarrupoljin

ViestiKirjoittaja protoni » 22.2.2009 20:38

Potilas on siis 1.9td aaz golf vuosimallia -96 ja ongelman nimi on jarrut (edessä levyt, takana rummut). Vaihdoin taakse jarrukengät ja -sylinterit, koska en saanut takajarruja ottamaan tasaisesti käsijarrulla enkä polkimella. Nyt jarrut ottavat joka kulmasta melko tasasesti ja käsijarrukin pitää.

Ongelmana on kuitenkin tuo pehmeähkö jarrupoljin. Kun auto on sammuksissa, niin poljin ottaa varsin mukavasti ihan ylhäällä. Jarrut kyllä toimivat ajossakin ihan hyvin, mutta jos vaikka paikallaan (auto käynnissä) jarrua polkee reippaammin, niin poljin menee hitaasti lähes lattiaan asti (ei kuitenkaan ihan).

Ilmausta on tehty enemmän ja vähemmän. Takavasemmasta kulmasta en ihan takuuseen mene, koska sieltä tuntui aina pari ilmakuplaa tulevan ja tulevan vaikka kuinka ilmasi. Johtuuko tuo pohjaanpainuva pehmeähkö poljin siis ilmasta? Jos, niin miten ihmeessä saan loput ilmat ulos kun ei normaali ilmaus tunnu auttavan?

Vai löytyykö syy kuitenkin jarrupääsylinteristä tai jarrupaineen säätimestä? Sen verran on molemmilla hintaa, että ei viitsisi kuitenkaan turhaan ostaa ja vaihtaa. Jotain juttuja haun avulla lueskelin molemmista osista, mutta ajattelin kysästä josko joku osaisi antaa tarkan diagnoosin näiden oireiden perusteella.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 22.2.2009 20:49

Ota kaveri avuksi ja ilmaa se tarkkaan. Yllättävän pieni ilmamäärä aiheuttaa tuon pehmeän polkimen, siinä tod.näk. syy. Nimim. juuri jarrut ilmaamasta tullut, ja oli sen arvoista

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 22.2.2009 20:51

Kyllä noita ilmattu on kolmenkin henkilön voimin nyt pari vuorokautta. Normaaleilla kotikonsteilla ei ainakaan tuon paremmin ilmaannu. Eïkös tuo jarrujärjestelmässä oleva ilma kuitenkin oireile niin, että poljin painuu eka vähän pohjaan ja nousee pumppaamalla. Mistäs tuo hitaasti pohjaan painuva poljin oireilee?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.2.2009 0:53

Yks keino on ostaa sellainen jarrujen ilmaussarja, jossa tulee pullo nestettä varten ja letku, jonka toisessa päässä on takaiskuventtiili...kaverin kanssa ilmailee jarrut normaalisti, mutta kytkee letkun ilmausruuviin...samalla näkee kirkkaan letkun läpi jos tulee ilmaa...ja voi pumpatakkin vaikka pullollisen nestettä jarrujärjestelmän läpi kun ei vedä ilmaa välissä...

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 23.2.2009 6:49

Tuotakin tuli jo kokeiltua. Onko tuon jarrupääsylinterin ja/tai jarrupaineen säätimen kunnon toteamiseen mitään pirkkaniksiä? Voisi ainakin poissulkea ne tästä yhtälöstä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.2.2009 11:07

Löysää jarrupaineen säätimen käyttövipu haarukastaan, hirtä se yläasentoon vaikka nippusiteellä ja kokeile taas ilmausta.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 13.7.2009 21:25

Auttoiko kyseinen toimenpide?

Tänään katsastuksesta hylky, liian syvälle painuvasta jarrupolkimesta. Jarrut pelaa muuten ok ja jarrutusteho on hyvä. Poljin vaan on löysä.

velemu
-
Viestit: 93
Liittynyt: 25.7.2003 16:34

ViestiKirjoittaja velemu » 22.7.2009 7:26

Itsellä juuri sama ongelma abs jarrullisessa ventossa.. Sit kun käy soralla vetämässä lukko jarrutukset niin että abs:sät alkaa runkuttamaan niin poljin nousee huomattavasti ylös päin..

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 22.7.2009 11:49

Heitän tähän samaan että minullakin on tuossa kakkoskoppasessa ihan sama vika kuin topicin aloittajallakin elikä poljin painuu pehmeesti pohjaan kun sitä painaa.Vaihdettu on taakse menevät jarruputket ja toinen jarrusylinteri ja myös tuo jarrupaineensäädin on uusi.
Silti vasemman pyörän tehot oli 0,5 ja oikean 1,1 katsastuksessa. Sama käsijarrulla.
Elikä tuo paineensäädin missä asennossa sen pitää olla ilmauksen ajan? Sisään painettuna mäntä vai ulos vedettynä niinpaljon kuin tulee ja lukitaan siihen? Olen koittanut sitä sillain että on ollut ns sisään painettuna vivusta mutta siltikin vasemmaltapuolen tulee välillä ilmakuplia.
Ilmausruuviin on ollut asennettuna kirkas muoviputki jonkamukaan sitä olen seurannut.
Tehnyt näitä kyllä ennemminkin mutta tämä kyllä vie voiton tekijästä:) VW Golf 1.8 CL -86


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa