Kytkimen ilmaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Kytkimen ilmaus?
Eli onko kukaan ilmannut cordoban TDI -99 eli vanhemman kopan nestekytkintä? Miten tapahtuu? Nyt poljin tuntuu hivenen kumipallolle ja kytkin irroittaa ihan tulipellissä kiinni. Vaiva tuli kyllä, kun vaihdettiin SRE ja VR6 levy(letkuja ei ollut kyllä irti). Silti epäilen, että ilmaa olisi jotenkin päässyt järjestelmään. Äsken otin työsylinterin laatikon kyljestä irti ja tarkistin ettei ole vuotanut. Sen jälkeen kytkin toimi noin 10 painallusta hyvin. Mitä ihmettä?
Noilla osilla kuulemma muillakin (siis minulla myös!) kytkin ottaa tosi alhaalla kiinni.
Se voi olla vähän konstikas ilmata se kytkin... Meillä onnistui siten, että otettiin sylinteri irti, ja sitten toinen varovasti painoi poljinta (varovasti, ettei mäntä tule kokonaan ulos!) ja toinen painoi sen takaisin sisään, pohjaan saakka. Tämä pari-kolme kertaa, sitten normaalisti ilmattiin ilmausruuvista. Toistettiin useita kertoja ennenkuin ilmat tuli pois.
Se voi olla vähän konstikas ilmata se kytkin... Meillä onnistui siten, että otettiin sylinteri irti, ja sitten toinen varovasti painoi poljinta (varovasti, ettei mäntä tule kokonaan ulos!) ja toinen painoi sen takaisin sisään, pohjaan saakka. Tämä pari-kolme kertaa, sitten normaalisti ilmattiin ilmausruuvista. Toistettiin useita kertoja ennenkuin ilmat tuli pois.
Itelleni vastaten. Ei tainnut osua se sylinterin mäntä siihen kytkimen käyttöhaarukan upotteeseen ja näin ollen mäntä pääsi painamaan haarukkaa sen upotteen verran syvemmälle, kunnes mäntä lopsahti siihen koloseen mihin on suunniteltu. Tästä päätellen mäntää hieman jatkamalla kytkimen irroitus paranisi huomattavasti.
Ilmailin kytkimen normaalisti ja tuntuu paremmalla, mutta on kuitenkin tunne, että sinne pääsee ilmaa jostain. Nestettä ei kyllä häviä. Pitäs varmaan kokeilla ruutalla työntää nestettä sylinteristä säiliöön päin. Tai sitten noin kuin edellinen kirjoitteli.
Ilmailin kytkimen normaalisti ja tuntuu paremmalla, mutta on kuitenkin tunne, että sinne pääsee ilmaa jostain. Nestettä ei kyllä häviä. Pitäs varmaan kokeilla ruutalla työntää nestettä sylinteristä säiliöön päin. Tai sitten noin kuin edellinen kirjoitteli.
Yks mahdollisuus on käyttää jarrusylinteriä "ruuttana", vetämällä siis jarrusatulan ilmausnipasta letku kytkinsylinterille. Letkun on syytä olla täynnä nestettä ennen liittämistä nippoihin, lisäksikin kannattaa pitää kohtuus jarrujalalla, muuten ruiskii nesteitä sinnetänne kun ilmausletku ei pysykään paikallaan.
Mistähän en mitään tiedä mutta, itse ilmasin näin.
Säiliö tyhjäksi, muttei niin että haukkaa jarruille ilmaa (jos ei meinaa jarruja ilmata)
Isolla lääkeruiskulla ns. perse edellä eli työsylkyltä säiliöön päin.
Kannattaa duunata ruiskuun letkua sopiva pätkä niin helpottaa.
Ensin painat letkuun nestetta mahd. paljon, ei kuitenkaan jaloille asti. Sitten letku ilmaruuviin kiinni ja vaikka ruuvarilla koputtelet letkua että kuplat nousee ruiskuun. Sitten ilmaruuvia auki samalla ruskulla painaen. Kun säiliö on täys, ilmaruuvi kiinni.
Lääkeruisku löytyi apteekista "löytyykö teiltä isoja lääkeruiskuja?" Otin kahden desin ruiskun ja myyjä vielä kysyi perään "tarviitko neuloja", "joo kiitos, jos ei suolen kautta mene niin paannaan suoneen"
Säiliö tyhjäksi, muttei niin että haukkaa jarruille ilmaa (jos ei meinaa jarruja ilmata)
Isolla lääkeruiskulla ns. perse edellä eli työsylkyltä säiliöön päin.
Kannattaa duunata ruiskuun letkua sopiva pätkä niin helpottaa.
Ensin painat letkuun nestetta mahd. paljon, ei kuitenkaan jaloille asti. Sitten letku ilmaruuviin kiinni ja vaikka ruuvarilla koputtelet letkua että kuplat nousee ruiskuun. Sitten ilmaruuvia auki samalla ruskulla painaen. Kun säiliö on täys, ilmaruuvi kiinni.
Lääkeruisku löytyi apteekista "löytyykö teiltä isoja lääkeruiskuja?" Otin kahden desin ruiskun ja myyjä vielä kysyi perään "tarviitko neuloja", "joo kiitos, jos ei suolen kautta mene niin paannaan suoneen"
Täytyy kokeilla tolla lääkeruisku systeemillä. Ruisku ja letku on jo hankittuna valmiiksi. Kunhan saan muuten päiviteltyä työn työsylinterin niin keskityn sitten tohon ilmaamiseen. Moottoripyörään aikoinaan ilmasin juurikin ruutalla alakautta. Eiköhän se cordobaankin samalla tavalla mene. Hyvä pointti myös tuo, että käyttää jarrusatulaa hyväksi tossa ilmauksessa. Se on vaan tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa