Auto T4 (caravelle) vm2001 varustettuna automaattisella ilmastoinnilla (climatronic).
Ilmastoinnin kyky puhaltaa kylmää oli hiipunut jo jonkin verran mutta vielä sitä tuli. Sittten yksi kerta kun starttasin auton ja lähdin liikkeelle pari viikkoa takaperin niin kylmän tulo loppui kokonaan eikä kompura enää käynnistynyt. Käytin auton "ilmastointihuollossa" eli vanhat kylmäaineet imettiiin pois (jäljellä oli ollut noin 700gr), imettiin järjestelmä vakuumiiin ja uudet kylmäaineet tilalle (1150gr). Tämän jälkeen startatessa kompura lähti taas päälle, mutta suostuu pyörimään vain lyhyen hetken startin jälkeen ja lopettaa sitten. Mitään vikakoodia ei antanut ennen eikä jälkeen huollon.
Osaisiko joku arvata missä vika piilee?
Uusi kompura-paketti kustantaa kuulemma vajaat 900e osat + työ. Tuon tilaaminen arveluttaa että onko turha kun kerran vanhakin kompura lähtee kyllä pyörimään. Voiko kompressorissa itsessään olla sellaista vikaa ettei jaksa pyöriä kuin noin 10 sec?
Kiitoksia etukäteen avusta.
ilmastoinnin kompura pysyy päällä vain hetken, missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
No jos siitä kompurasta ois akseli poikki, niin eikös se oireilis hieman päittäisvälyksenkin muodossa? Ihmeellisenä kyllä pidän jos akseli on poikki ja mitään sivuääniä ei kuulu. Joku vähemmän ilmastointien kanssa tekemisissä ollut saattaa luulla kompuran pyörivän, vaikka vapaakytkin ei olisikaan napannut kiinni. Vapaakytkimen ja akselin välinen tartunta rikki?
Voiskos tään volkkarin vika olla ilmastoinnin käyttöliittymässä? EC/AC-Nappi rikki (mikä lie volskissa nimeltään)-->heittää ilmastoinnin pois päältä?
Voiskos tään volkkarin vika olla ilmastoinnin käyttöliittymässä? EC/AC-Nappi rikki (mikä lie volskissa nimeltään)-->heittää ilmastoinnin pois päältä?
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
ota siitä kompuran päästä se "mikälieratas" pois ( se, jonka pitäs pyöriä, kun kompura on päällä)
ja ota välistä 1 tai 2 prikkaa pois.
Sanovat sen välyksen kuluvan liian isoksi, ettei pysy päällä.
Tämä on auttanut mulla 2 tapauksessa. ( ei vw-tapausta)
Ei siellä ole yleensä kuin yksi prikka(shimmi) ja se vaihdetaan yleensä ohuempaan, jotta välys saadaan oikeaksi! Kyseinen "ominaisuus" löytyy usein esim Volvo V40/70 sarjalaisista..
Jos välys ei muutu oikeaksi edes prikan poiston jälkeenkään, on syytä alkaa vaihtamaan uusia osia!
Mites,kun mulla on mersussa W 124:ssa semmonen ongelma,että kompura kyllä pyörii,mutta ei tee painetta.
Asentaja sanoi,että sieltä on akseli poikki,autolla ajettu 385 tkm.Mitään ylim.ääniä ei kuulu.Osaisko joku vähän valaista asiaa,ei viittis ihan heti alkaa vaihtelee uutta kompuraa.
Saattaa olla venttiilitkin valmiit!! Tällöin ei tee painetta..
Tai voihan se akselikin olla poikki, mutta yleensä ääntelee kyllä ja päittäisvälystä pitäisi näkyä...kuten jo HVM mainitsikin! Mutta jokainen on uniikki tapaus :(
Joten ei muuta kuin magneettikytkin irti kompurasta/akselista ja tämän jälkeen akselia pyöritteleen yms...
Ei siellä ole yleensä kuin yksi prikka(shimmi) ja se vaihdetaan yleensä ohuempaan, jotta välys saadaan oikeaksi! Kyseinen "ominaisuus" löytyy usein esim Volvo V40/70 sarjalaisista..
Jos välys ei muutu oikeaksi edes prikan poiston jälkeenkään, on syytä alkaa vaihtamaan uusia osia!
Juu, vanhemmissa. Samaa niissä melkeen on kaikissa, kanttikoppasissa v/s/c70/800srj.
v/s40 ei o viäl osunu kohdalle..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa