ilmastoinnin kompura pysyy päällä vain hetken, missä vika?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-JT
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.6.2008 13:59

ilmastoinnin kompura pysyy päällä vain hetken, missä vika?

ViestiKirjoittaja -JT » 9.9.2008 8:40

Auto T4 (caravelle) vm2001 varustettuna automaattisella ilmastoinnilla (climatronic).

Ilmastoinnin kyky puhaltaa kylmää oli hiipunut jo jonkin verran mutta vielä sitä tuli. Sittten yksi kerta kun starttasin auton ja lähdin liikkeelle pari viikkoa takaperin niin kylmän tulo loppui kokonaan eikä kompura enää käynnistynyt. Käytin auton "ilmastointihuollossa" eli vanhat kylmäaineet imettiiin pois (jäljellä oli ollut noin 700gr), imettiin järjestelmä vakuumiiin ja uudet kylmäaineet tilalle (1150gr). Tämän jälkeen startatessa kompura lähti taas päälle, mutta suostuu pyörimään vain lyhyen hetken startin jälkeen ja lopettaa sitten. Mitään vikakoodia ei antanut ennen eikä jälkeen huollon.

Osaisiko joku arvata missä vika piilee?

Uusi kompura-paketti kustantaa kuulemma vajaat 900e osat + työ. Tuon tilaaminen arveluttaa että onko turha kun kerran vanhakin kompura lähtee kyllä pyörimään. Voiko kompressorissa itsessään olla sellaista vikaa ettei jaksa pyöriä kuin noin 10 sec?

Kiitoksia etukäteen avusta.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 9.9.2008 15:25

Stanu-ilmastointihuolto ei välttämättä tiedä/pysty katsoa kompressorin poiskytkentäsyytä.
Kompuran ohjaus voidaan siis lopettaa vaikka varsinaista vikakoodia ei tulisikaan.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.9.2008 15:56

Olisiko matala-ja korkeapaine-anturit jumissa/viallisia?

Etsi ja naputtele hiukan meisselillä...Voi helpottaa...

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 9.9.2008 17:59

ota siitä kompuran päästä se "mikälieratas" pois ( se, jonka pitäs pyöriä, kun kompura on päällä)
ja ota välistä 1 tai 2 prikkaa pois.
Sanovat sen välyksen kuluvan liian isoksi, ettei pysy päällä.
Tämä on auttanut mulla 2 tapauksessa. ( ei vw-tapausta)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 9.9.2008 19:29

Mites,kun mulla on mersussa W 124:ssa semmonen ongelma,että kompura kyllä pyörii,mutta ei tee painetta.
Asentaja sanoi,että sieltä on akseli poikki,autolla ajettu 385 tkm.Mitään ylim.ääniä ei kuulu.Osaisko joku vähän valaista asiaa,ei viittis ihan heti alkaa vaihtelee uutta kompuraa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.9.2008 19:58

Magneettikytkimen shimmaukselle toinen ääni, aika yleistä!

Senkin pystyy helposti tarkistamaan, johto mikä tulee kytkimeen niin lamppu väliin.
Jos palaa koko ajan on ohjaus ok, eli tod. näk. shimmaus vika.
Jos taasen sammuu sen 10s ni muualla vika..

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 9.9.2008 20:02

No jos siitä kompurasta ois akseli poikki, niin eikös se oireilis hieman päittäisvälyksenkin muodossa? Ihmeellisenä kyllä pidän jos akseli on poikki ja mitään sivuääniä ei kuulu. Joku vähemmän ilmastointien kanssa tekemisissä ollut saattaa luulla kompuran pyörivän, vaikka vapaakytkin ei olisikaan napannut kiinni. Vapaakytkimen ja akselin välinen tartunta rikki?

Voiskos tään volkkarin vika olla ilmastoinnin käyttöliittymässä? EC/AC-Nappi rikki (mikä lie volskissa nimeltään)-->heittää ilmastoinnin pois päältä?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 9.9.2008 20:20

Kyllä se vapaakytkin tarraa kiinni ihan normaalisti,mutta tosiaan ei mitään ylim.ääniä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.9.2008 21:44

ota siitä kompuran päästä se "mikälieratas" pois ( se, jonka pitäs pyöriä, kun kompura on päällä)
ja ota välistä 1 tai 2 prikkaa pois.
Sanovat sen välyksen kuluvan liian isoksi, ettei pysy päällä.
Tämä on auttanut mulla 2 tapauksessa. ( ei vw-tapausta)


Ei siellä ole yleensä kuin yksi prikka(shimmi) ja se vaihdetaan yleensä ohuempaan, jotta välys saadaan oikeaksi! Kyseinen "ominaisuus" löytyy usein esim Volvo V40/70 sarjalaisista..
Jos välys ei muutu oikeaksi edes prikan poiston jälkeenkään, on syytä alkaa vaihtamaan uusia osia!

Mites,kun mulla on mersussa W 124:ssa semmonen ongelma,että kompura kyllä pyörii,mutta ei tee painetta.
Asentaja sanoi,että sieltä on akseli poikki,autolla ajettu 385 tkm.Mitään ylim.ääniä ei kuulu.Osaisko joku vähän valaista asiaa,ei viittis ihan heti alkaa vaihtelee uutta kompuraa.


Saattaa olla venttiilitkin valmiit!! Tällöin ei tee painetta..
Tai voihan se akselikin olla poikki, mutta yleensä ääntelee kyllä ja päittäisvälystä pitäisi näkyä...kuten jo HVM mainitsikin! Mutta jokainen on uniikki tapaus :(
Joten ei muuta kuin magneettikytkin irti kompurasta/akselista ja tämän jälkeen akselia pyöritteleen yms...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.9.2008 22:03

Ei siellä ole yleensä kuin yksi prikka(shimmi) ja se vaihdetaan yleensä ohuempaan, jotta välys saadaan oikeaksi! Kyseinen "ominaisuus" löytyy usein esim Volvo V40/70 sarjalaisista..
Jos välys ei muutu oikeaksi edes prikan poiston jälkeenkään, on syytä alkaa vaihtamaan uusia osia!


Juu, vanhemmissa. Samaa niissä melkeen on kaikissa, kanttikoppasissa v/s/c70/800srj.
v/s40 ei o viäl osunu kohdalle..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.9.2008 21:26

Juu, vanhemmissa. Samaa niissä melkeen on kaikissa, kanttikoppasissa v/s/c70/800srj.
v/s40 ei o viäl osunu kohdalle..


Aivan...Muutama v40:n osui omalle kohdalle edellisessä työpaikassa ja sama vika, mutta ovat kestävempiä kylläkin..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa