Vanteen kiillotukseen apua...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

Vanteen kiillotukseen apua...

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 17.3.2007 19:30

Huokaus... Sitä ei pieni ihminen sitten näemmä usko vaikka kaikki varoittavat vanteen kiillotuksen olevan työn ja tuskan takana...

Eli aloin kiillottamaan kaverini yllyttämänä omia Fondmetalin 6200 vanteita... Homma tyssäsi jo ensimmäiseen työvaiheeseen eli maalin irroitukseen. Käytin maalin poistoon paikallisen rautakaupan maalinpoistoainetta mutta yllätys oli että vaikka pintamaali lähti, niin pohjamaali jäi koskemattomaksi... Ja tämä pohjamaali tosiaan on tiukassa ja sen poistamiseen on kokeiltu kaikkea mitä pajasta löytyi (tärpättiä, kahden eri valmistajan maalinpoistajaa, jarrunestettä, rukousta, itkua jne) mutta ainoa mikä jotenkin tehoaa on hiekkapaperi...

Kertokaapa hyvät ihmiset että mikä olisi semmoista myrkkyä että maali varmasti lähtisi? Entä tekeekö kukaan lasipuhallusta vanteisiin Pohjois-pohjanmaalla ja paljonko moiselle tulisi hintaa?

Ei huvittaisi käsipelillä hinkata kaikkia vanteita pelkästään maaleista eroon pääsemiseksi...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 17.3.2007 19:59

Aika useassa Moottorihiomossa tehdään lasikuulapuhallusta

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 17.3.2007 22:35

CRC:n valmistamaa Gasket Removeria kannattaa myös kokeilla maalin poistoon.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 17.3.2007 23:52

Se pohjamaali ei lähde millään maalinpoistoaineella,parhaiten se lähtee vingulla ja karaliuskalaikalla.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 18.3.2007 1:58

Joko oot Nitromorssia kokeillut? sillä on mulla lähtenyt ihan kaikki maalit.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 10:51

Nitromorssikaan ei ota kokonaan sitä pohjamaalia pois,se vain muuttuu sellaiseksi liimamaiseksi,helpoiten sen saa vingulla hiomalla koska siellä maalin alla on kuitenkin huokosia jotka täytyy hioa myös pois.

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 18.3.2007 10:57

No perhana... Pitänee käydä ostamassa joitain pikkuteriä tuohon vinkuvehkeeseen... Ei vaan kumminkaan huvittaisi naarmuttaa sitä itse alumiinia kovin mahdottomasti että sitten kiillotusvaiheessa on hätää kärsimässä niiden naarmujen vuoksi...

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 11:06

Elä osta mitään hirmu karkeita,240 on hyvä loppukarkeus vingulla,sen jälkeen vaan vesihiomaan 320->1200 välillä kaikki karkeudet.Oikotietä onneen ei kiillotuksessa ole jos meinaa hyvää jälkeä tehdä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.3.2007 11:59

Mistä /minkä merkkisiä "virsikirjoja" saa 240 karkeuksisina? Hienoimmat mitä tähän mennessä on tullut vastaan ovat olleet 180...

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 12:15

Merkkiä en muista mut on niitä meillä 320:kin,tilaus tavaraa ollu mut nykyisin löytyy ihan hyllystä koska menekki meillä sen verta suurta.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 18.3.2007 13:46

Löytyy teiltä hyllystä vai jostain kaupasta oikein? :)

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 18:59

Kaupan hyllystä silloin ku meiltä loppu.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 18.3.2007 20:30

Mistä kaupasta noita 320 karheita virsikirjoja saa?

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 21:20

Ainakin Savonlinnan Hitsaustarvikkeesta,niiden kanssa ollaan maahantuojan luettelosta katottu mitä ostetaan ja ne on sit tilannu.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.3.2007 21:37

Katos nyt se merkki ja malli, kiinnostuneita on varmasti monia :) Milläköhän nimellä noita kuuluu virallisesti edes kutsua, ni vois guugletella...? Täältäkään päin kun ei tahdo löytyä kuin noita kovin karkeita laatuja.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 18.3.2007 22:01

Laikat on 50km päässä minusta ja merkkiäkin on monia,ja kaikissa ei edes lue minkä merkkisiä ne on,koska ovat niin pieniä ettei niihin muuta mahdu ku se karkeus siihen laikan keskelle.
Varmaan osaavat auttaa paikallisessa työkalu liikkeessä,etsi http://industriacenter.fi/ tai vastaava liike.

edit.Palojoellakin on näköjään ihan karaliuskalaikka nimike :)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.3.2007 20:45

a-palojoki kirjoitti:POHJAKARALIUSKALAIKKA - WTF, 1906


Tuo WTF kuvaa hyvin omaa ensirektiota tuosta POHJAKARALIUSKALAIKKA sanasta ;D

Eli tuolla nimelläkö sitten löytyy ne "virsikirjat"?

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 19.3.2007 21:01

parhaiten se lähtee vingulla ja karaliuskalaikalla.



Niinhän mie oon kokoajan sanonu.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.3.2007 21:03

Kah, siellähän se tosiaan lukee. Pitäis lukea tarkemmin himohinkkaajan postaukset :) Samoja värkkejä sitä on itekin käytetty, mutta en mä noitten nimeä aiemmin oo tienny...

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 19.3.2007 21:13

^no ei mekään sitä nimeä ennen tiedetty ennekuin mentiin joskus 10 vuotta sitten ostamaan noita tuolta hitsaustarvikkeesta,"saiskos sellasia hiomalaikkoja jossa on pieniä hiomapaperin palasia liimattu karaan kiinni?" :)

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 19.3.2007 22:49

Käväisinpä tänään Ylivieskan Kärkkäisellä ja sieltä löytyi tuommoinen näpsäkän oloinen teräsarja jossa oli mm. eri vahvuisia hiomapaperiholkkeja.

Kuva

Jospa noilla saisi vähän nopeampaa jälkeä kuin käsipelillä... Vanteethan oli todellakin hieman tympeän muotoiset kiillotusta ajatellen...

Kuva

No jospa nuo saisi kuntoon kesään mennessä...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.3.2007 23:19

Eipä tuolla sarjalla juuri mitään tee... kokeiltu on jotain saman tapaista aikanaan.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 19.3.2007 23:20

:) aika mielenkiintoiset vanteet oot valinnu kiilloitettavaks, mutta eipä siinä.. hihat heilumaan ja nostan peukkua kunhan ovat valmiit !

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.3.2007 10:19

Muistuttaa kovasti Dremelin all-in-one sarjaa. Yksitellenhän esim. Dremelin teräsharjat maksavat ihan mahdottomia ja silti ne kuluvat käytössä ihan silmissä. Mitenkähän tuollainen sarja sitten?
Viimeksi muokannut lukkari, 20.3.2007 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 20.3.2007 12:39

^no ei mekään sitä nimeä ennen tiedetty ennekuin mentiin joskus 10 vuotta sitten ostamaan noita tuolta hitsaustarvikkeesta,"saiskos sellasia hiomalaikkoja jossa on pieniä hiomapaperin palasia liimattu karaan kiinni?"


Tunnetaan myös virsikirja nimellä. :)

Parvis
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.8.2006 21:04

ViestiKirjoittaja Parvis » 20.3.2007 19:41

Miten karkealla karaliuskalaikalla kannattaa aloittaa hiominen? entä millä saa parhaiten pienet, terävät kulmat hiottua..?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 20.3.2007 19:45

Nuo H.Leinosen kiillotukseen valitsemat vanteet ovat kyllä sen muotoiset, että allekirjoittanut olisi vetämässä ranteita auki, jos olisi hommaan ryhtynyt. ;)

Tsemppiä, juhannukseen on vielä aikaa!


(Itse aloitin valupinnan/viimeisten maalinrippeiden puhdistuksen 80 karaliuskalaikalla, mutta 100 tai 120 olisi varmaan ollut parempi, mutta Motonet- tarjonta ei jättänyt vaihtoehtoja. Vesihiontaa oli sitten tarjolla jonkin verran.)

Nytka
-
Viestit: 21
Liittynyt: 21.1.2007 23:28

ViestiKirjoittaja Nytka » 20.3.2007 20:23

Ite hioin 4 päivää per vanne omiani viimekesänä ja talvella hapettu tänään vanteet maalarille :) ja maalipintaan :P kannattaa sitte muistaa talvellakin hoitaa niitä jotenki ne ei meinaan kestä pakkasta ja automaaliliikkessä sanottiin että on tullu jotakin uutta "vahaa" joka on tarkoitettu kiilloitetulle alumiinille alumiinista tulee kai jotenkin kovempi ja se kai ehkäisee oksidikalvon muodostumista alumiinin päälle eli suosittelen ostamaan sitä jos haluat niiden säilyvän hienoina. :)

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 20.3.2007 21:22

Muistuttaa kovasti Dremelin all-in-one sarjaa.


Saattapa hyvinkin muistuttaa... Dremelin masinoiden vierestä minä tuon löysin...

Joo onhan nuo kyllä aika konstikkaan muotoiset, mutta kun tuli tuohon hommaan ryhdyttyä niin pakkohan nuo on loppuun asti tehdä... Ja eipähän tule samanlaisia toisia vastaan ihan heti kun kukaan toinen ole tarpeeksi tyhmä tuon mallisia aluja kiillotellakseen... Ja tosiaan ensimmäistä kertaa eläissäni vanteita olen kiillottelemassa...

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 21.3.2007 7:34

Ja eipähän tule samanlaisia toisia vastaan ihan heti kun kukaan toinen ole tarpeeksi tyhmä tuon mallisia aluja kiillotellakseen...


Onpas juurikin samanlaisia tullu tovi hinkattua:) ja ei oo täys järkisen hommaa.... saattaa olla ,että mun vanteet on myös ihan hienot mustina meinaa nimittäin loppua usko ja motivaatio itellä:)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.3.2007 8:28

Itse kokeilisin kyllä maalinpoistoainetta niin pitkään, että kaikki kerrokset irtoavat. Motonetin halppisainetta meni yhteen satsiin tosi paljon. Muutaman päivän kärsivällisen käsittelyn ja painepesurin avustuksen jälkeen irtosi myös musta pohjamaali.
Jos tuo pinta on edes osin tasainen, mahdollisimman isolla rättilaikalla saa ihmeitä aikaan -jos ei muuta, niin ainakin kovavahan kanssa käsivarret ja naaman mustaksi 8)

Tero.T
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.9.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Tero.T » 21.3.2007 10:27

Niinkuin Jone jo mainitsi, maalinpoisto on paras toteuttaa hiomalla. Pinnan kun joutuu joka tapauksessa hiomaan, miksi siis ottaa yksi ylimääräinen työvaihe. Hioo sitten käsin tai vingulla, se riippuu kappaleen muodoista. Kärsivällisyyttä ja sormenpäitä kyllä vaaditaan, mitä monimutkaisempi muoto. H.Leinosen vanteet itse kiillottaisin käsin hiomalla, ilman maalinpoistoaineita ja vingun käyttökin on tuon mallisissa aika rajotettua.

Tällästä jälkeä tulee pelkästään käsin hiomalla tehtaalla maalatusta, kaadututusta ja erittäin karkeasta valujäljestä kiillotetusta moottoripyörän sivuposkesta. Poski siis hiottu 1200 asti, jonka jälkeen kiillotettu rättilaikalla ja Norpolin kiillotusvahalla, sekä lopuksi autosolilla. Kuva vähän suttuinen, mutta idea tulee selväksi. Ja kyllä, sormenpäistä tuli verta.
[Kuva

Talvena 05-06 projektina oli siis moottoripyörän osat. Kokeilin "huhupuheiden" perusteella lopuksi valella kiillotetut osat sinolilla. Sen pitäisi muodostaa jonkin sortin kalvo pinnalle. Kalvosta en tiedä, mutta kiilto säilyi vaikka mopo seisoi pihalla syksyn/talven pesemättömänä 4-5kk 650km:n peräkärrymatkan jälkeenkin. Tulvinut kaasari tosin valutti pensaa moottorin poskille, jotka joutuu nyt Autosolilla uudestaan puunaamaan. Liekkö liuottanut kalvon pois, tai muuten vaan nopeuttanut hapettumista. Muut osat kiiltää vieläkin. Onko joku kokeillut Alumagic nimistä ainetta? Olisi kukava kuulla kokemuksia aineesta.

Tällä hetkellä työn alla puhelinvanteet. Lumien sulaminen antaa kummasti motivaatiota. Työn iloa.

Alasalmi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 30.6.2005 19:23

ViestiKirjoittaja Alasalmi » 21.3.2007 13:42

Mitenkäs ton ite kiillotusvaiheen kans, kuin kauan siinä menee? Yhtä vannetta kokeiltiin vähä kiillottaa, mutta ei siihen mitään hullunkiiltoa tullu. A.Palojoen joku kiillotussatsi se oli, millä kokeiltiin. Vesihionta tehtiin 2000 asti... Että saako tuohon ite kiillotukseenki (rättilaikalla) varata useamman tunnin/vanne?
Onneksi omat vanteet on paljo yksinkertasemmat ku H.Leinosen. Pohjamaalikin lähti maalinpoistoaineella liottamalla ja sitten kaapimalla ja painepesurilla.

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 21.3.2007 14:20

Nitromorssia ilmeisesti olisi ensi viikonloppuna tarkoitus kokeilla... Jos sillä saisi edes vähän sitä pintaa puhtaammaksi maalista.

Onpas juurikin samanlaisia tullu tovi hinkattua:) ja ei oo täys järkisen hommaa....


No perhanan perhana... Olisit jättäny tuon mainittematta tai ainakin olisit sanonu että homma oli helppoa kuin mikä...

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 21.3.2007 19:44

Kuva

Niinkuin Tero.T tossa edellä jo huhuili, onko joku testannut kyseistä ainetta?

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 22.3.2007 20:25

BBS:issä on myös todella luja maali.. Kaikki kokeiltuani törmäsin Algolin Stripper 100 nimiseen myrkkyyn.. Sillä lähti.. Montaa tuntia ei uskaltanut kerralla liottaa..

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 16.4.2007 14:55

Jahas... Pieni väliaikakatsaus elikkä viimeiset 4 viikonloppua olen vietellyt rattoisasti pajassa hinkkaillen noita vanteita kiiltäviksi. Johtuen vanteiden vittumaisesta muodosta, on työ pitänyt suorittaa pääasiallisesti käsin.

Kuva

Peilikirkkaiksi en noita jaksa kiillottaa sillä usko on vähissä, mutta otin päämääräksi saada ne yhtä kirkkaiksi kuin nuo keskiökupit. Mutta kyllä nuokin auringossa aika nätisti kimaltelevat että työ ei täysin ole hukkaan mennyt...

Surullista asiassa on se, että pajassa on vielä yksi vanne kiillottamatta josta mm. jokaisesta pikkuisesta kolosta löytyy läntit pohjamaalia, mutta ensi viikonloppuna aion saada vanteet auton alle...

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 31.3.2008 15:57

Kumpikas on parempi tuommoinen sähkökäyttöinen pikkuhiomakone vai vastaava paineilmakäyttöinen "vinku" tuohon ahtaitten paikkojen hiomiseen?Riittääkö sähkökäyttöisessä vääntö, entäs ilmakäyttöisessä kun säiliön koko ei hirveä ole.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 31.3.2008 16:22

Itsellä on ollut käytössä noita liuskalaikkoja eri karkeuksilla ihan tavallisessa porakoneessa. Tarpeeksi kierroksia ja hyvä laikka niin kyllähän tollasella hyvin hioo. Itse myös kiillotellut jos jonkinlaista palikkaa ja vannetta mutta kyllä mä sanon että nyt alkaa pikku hiljaa riittää kiillottelut. Ei ainakaan mitään kovin monimutkaista pintaa lähtisi enää hinkkaamaan.

Huomattava apu on myös jos kiillottaa vanteiden kehiä niin laittaa ne vaikka renkaan tasapainotuskoneeseen niin tulosta syntyy huomattavasti nopeammin ja kivuttomammin. Itsellä juuri yhdet BBS:t työn alla joiden kehät oli hienolla hiekalla puhallettu, voin sanoa että pinta oli todella karkea ja alun joutui hiomaan ihan kuivana 80 paperilla. Mutta nopeasti tuostakin selvisi kun laittoi vanteen napaan kiinni ja vanne pyörimään.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 31.3.2008 16:36

Itse en pyri kiillottamaan vannetta vaan vanhat maalit vain pois ja uutta päälle, koska entiset maalit olivat halkeilleet. Tuota pikkuporaa tarvisin ahtaiden välien putsaamiseen kun vanteet ovat pienellä huulella. Muihin reunoihin nuo porakoneeseen saatavat hiomakiekot voisivat olla käypä vaihtoehto.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 31.3.2008 18:45

Täällä on meneillää näin hienojen vanteiden kiillotus:

Maalin alla näytti tältä:

Kuva

Ja 70 vuoden hankaamisen jälkeen:

Kuva

Tyhmä valitsee ensimmäiseksi kiillotustyökseen tällaiset aina muodikkaat ja vähäkoperoiset p*llumagneetit. Saattaa tulla tehtyä jopa loppuun astikin? :)

Saa olla kateellinen.

(Nyt ois hymiö tarpeen) :D

(Töitä vielä piisaa, kiilto ei tyydytä tuollaisenaan.)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 31.3.2008 19:36

Ohase paras valinta ku keskiö jää muovin harmaaksi =)

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 31.3.2008 20:11

Ei jää... ;)

Keskiöön voi jopa tulla jotain jännää - katotaan nyt jos saadaan metallimieheen vauhtia. ;)

No se on ainakin varmaa, että vanteista tulee juuri niin "kauniit" kaikkine yksityiskohtineen kuin ne valkoisen valtaväestön mielestä nytkin ovat. Asioita kun voi tehdä myös huumorilla, muistutan. :)

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 1.4.2008 10:33

Tässä helpohko konsti ainakin kehän työstämiseen ;): http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3680224

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.4.2008 11:06

Tuolla menetelmällä olen kädin alla nämä Speedlinen vanteet kiillottanut. Pidemmän päälle tuollainen ei varmaankaan ole auton tasauspyörästölle hyvästä.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 1.4.2008 11:45

Tässä helpohko konsti ainakin kehän työstämiseen ;): http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3680224


Tuli mieleen vanha vitsi kun opetellaan ajamaan polkupyörällä, "Äiti, äiti kato. Ilman Käsiä. Äiti, äiti. Ilman Hampaita. :D

Kipeetä touhua, mutta kätevää.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 2.4.2008 15:30

Klläpä on hirveätä hommaa. Yhden vanteen hioin ja nyt ovat kädet ja selkä jumissa ja tunteja meni kymmenen ainakin pelkkään työhön että sai vanteen semmoiseen kuntoon että sen voi maalata uudestaa. maalinpoistoaine vain teki maalista semmosta limaa mikä oli vielä hankalampi irroittaa kuin pelkästään hiomalla vannetta. Nuilla porakoneeseen tulevilla hiomarullilla sai lähens kaiken mutta tunteja kului reilusti pienten kolojen hinkkaamiseen sekä vesihiontaan tuossa lopussa. Mutta mikäs tällä kelillä lutratessa ulkosalla.

Parvis
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.8.2006 21:04

ViestiKirjoittaja Parvis » 7.4.2008 19:59

Mikähän mättää kun en saa kaikista vanteista yhtä kiiltäviä? Yhdessä peilikuva on kirkas ja terävä, mutta toisessa sitten sumea, vaikka samalla tavalla olen yrittänyt kiillottaa. Metal polishilla hinkkaaminen ei tunnu auttavan juuri ollenkaan. Voiko vanteiden alumiinin laadussa olla eroja, että toinen kiillottuu paremmin? vai täytyykö vain jatkaa hinkkaamista?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 7.4.2008 20:27

Et oo hionu tarpeeks hyvin ja hienolla paperilla, siinä syy.

Ostappas vaikka Motonetistä sisal-laikka ja kunnon kiillotusvahatankoja, niillä tuubitahnoilla ei saa kunnon jälkeä aikaan. Tai ainakaan minä en saa.

Parvis
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.8.2006 21:04

ViestiKirjoittaja Parvis » 7.4.2008 21:33

oon varmaan tyhmä kun en löydä motonetistä kyseisiä tarvikkeita.. :D hiomatahnoja löytyy muttei hiomavahatankoja tai sisal-laikkaa :D

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 7.4.2008 22:24

No ainakin Motonetin Joensuun myymälästä löytyy noin hyllykilometri näitä mielenterveyden vieviä kiillotusvälineitä, muista myymälöistä en osaa mennä sanomaan.

Mutta usko pois tulet järkyttymään jäljen erilaisuudesta, kun löydät hommaan oikeat välineet ja hoksaat tekniikan. :)

Tahnalla ja lumppulaikalla sitä itekin alkuun yritti, ja ei siitä tule lasta ei p*skaa... :/

T.N.
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 6.9.2008 20:27

ViestiKirjoittaja T.N. » 6.9.2008 20:39

Itsellä myös vanteen kiillotusprojekti alkamassa ja tietoa ja ohjeita etsiessä löysin tämän vanhan keskustelunkin. Tarvikkeet olen hankkinut jo valmiiksi Laikat.com verkkokaupasta www.laikat.com Kaverit kehui tuota erityisesti alumiinin kiillotukseen tarkoitettua vahaa. Itse en ole vielä päässyt käytännössä kokeilemaan. Miten hienoksi olette hioneet ennen kiillotuksen aloittamista. Ostin vain hiomapapereita karkeuksia 400-2000. Meinasin että jätän tuon sisal laikalla tapahtuvan esikiillotuksen väliin ja hion pinnan asteittain aina 2000 hiomapaperiin asti ja sitten aloitan kiillotuksen suoraan flanellilaikalla, kangaslaikalla ja kiillotusvahalla. Mitä olette mieltä että kannattaisiko tuota esikiillotusvahaa kumminkin käyttää tuossa hiomapaereiden ja kiillotuksen välissä jottei tulisi tehtyä turhaa työtä ja epäonnistunutta kiillotusta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 30 vierailijaa