Tee Se Itse Haldex controller

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

Tee Se Itse Haldex controller

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 3.9.2008 23:47

[url=http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3218740&postid=51083376[url]DIY Haldex controller[/url]
Mitenköhän tollanen onnistuis? Ei vaikuta ihan mahdottomalta vaikka en noista sähkö jutuista mitään tajuakaan. Talvella olis ainakin vähän kivempaa jos laittas napin josta sen fifty-sixty moden sais päälle, vaikka kyllähän nytkin koko ajan poikittain mennään(siis talvella).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.9.2008 23:59

Kuinkas sen Haldexin toiminta menee noin niinku sen sähkömoottorin nopeuden funtiona?

Moottori täysillä, voimansiirto täysillä. Moottori seis, voimansiirto loppuu?

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 0:02

Näin mä ainakin sen ymmärsin. En oo kyl mikään sähkäri.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2008 0:08

Jos se menee noin niin yks fiksu menetelmä vois olla vahvistuskytkentä sen moottorin syöttöön.

Normaali "äly" jäisi toimimaan, mutta voimansiirron suhdemuutokset olisi agressiivisempia.

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 0:10

Eikö toi nyt yksinkertaisimmillaan olis niin, että kytketään haluttaessä se sähkömoottori pyörimään täysillä ja voila kaikki pyörät ruopii yhtä paljon. Vissiin siellä mietittiin mitä se moottori tykkää siitä että se koko ajan hönkii täysilla, esim paikallaan ollessa jne.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2008 10:08

Tollanen "kemppilukko" ei mun mielestä oikein kuulosta fiksulta kun laitteen idea on että sähköisesti säädetään voimanjaon suhdetta...

Luulisin että sen Haldexin kuuluisikin välillä olla irtikytkettynä.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 4.9.2008 11:24

Kuitenkin varsin mielenkiintoinen ideana. On se "performance" ohjain haldexille kuitenkin aika hyvän hintanen. Kuinkahan tuo kyseinen ohjain sitten eroaa originellista?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.9.2008 11:45

Luulisin että sen Haldexin kuuluisikin välillä olla irtikytkettynä.

Siinä voi tulla jännäkakka housuun kun polkaisee jarrua.

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 17:03

Mitä meinaat että jarruttaessa tapahtuu? Eikö jarrutehon ainakin periaatteessa pitäisi parantua ainakin moottorilla jarruttaessa kun kaikki pyörät jarruttavat, en kylläkään ole varma tapahtuuko niin jo nyt. Aitoon haldex controlleriin verrattaessa tämähän on todella yksinkertainen, joko täys neliveto on päällä tai sitten ei, näin minä sen ainakin siis ymmärsin. Kertokaas joku sähkömies mitä toi käytännössä vaatis ja mitä ongelmia vois tulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2008 17:32

Mitä meinaat että jarruttaessa tapahtuu?
Jarrutasapaino ei kuulu olla 50/50 vaan etupainotteinen. Mutkassa jarrutettaessa tulee muuten pian ohjaamo käsiä täyteen...

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 18:32

Mutta onhan niitä autoja missä on jatkuva 50/50 neliveto.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 4.9.2008 18:40

Voisko tota jarrutus hommaa verrata siihen et jostain kumman syystä syncro:sa kin katkastaan veto takarenkailta jarrutuksessa, et jotain taikaa siinä on...

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.9.2008 18:40

tönkköneliveto tuppaakin lähtemään lapasesta jarrutustilanteessa. kokemusta mm. toyotan LX 70 maasturista.

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 18:47

Voishan jarrulle laittaa jonkun kytkimen että katkasee vedon jarruttaessa tai sit vaan elää sen ominaisuuden kanssa. Ei kai tota koko aikaa päällä pidettäiskään, ainoastaan kikkaillessa (heh, siis aina).

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 4.9.2008 21:04

Ja kohta on kabiini täynnä kytkimiä. "Tolla lämpee sauna, tällä kytken takajarrut käyttöön, tosta säädetään supparia, tosta saan alustavalot pinkiksi, tää tais liittyä nelivetoon ja sit nää kaks potikkaa joilla säädetään ahtoja ja syöttöä."

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 4.9.2008 22:51

jekku kirjoitti:tönkköneliveto tuppaakin lähtemään lapasesta jarrutustilanteessa. kokemusta mm. toyotan LX 70 maasturista.

Tuli tuosta tönkkönelivedosta mieleen että esim. mersun 4maticin toiminta on aivan eriluokkaa kuin nämä vanhat tönkkönelivedot vaikka voimanjako onkin 50/50 tai 40/60 (riippuen mallista). Eipä taida noi uudet toyotan nelivedot olla sen kummempia kuin vanhemmatkaan ;D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2008 23:01

Eikös kaikissa kultivoituneissa nelikoissa osata irroittaa ajoissa se neliveto?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 4.9.2008 23:06

Ei tuo Haldex ihan noin yksinkertainen järjestelmä ole (vaikkei tosin kovin monimutkainenkaan).

12V moottori pyörittää pumppua, joka tekee järjestelmään esipaineen (tämä pumppu käy aina). Varsinaisen kytkinpakan saa kiinnileikkaamaan mekaaninen mäntäpumppu jonka toiminta on riippuvainen akseleiden pyörintänopeuserosta.

Työsylintereille vaikuttavaa painetta ohjataan venttiilillä, jonka asentoa muutetaan askelmoottorilla.

Permanent-umpiluuksi en muuttais esim kahdesta syystä:
- Joskus voi haluta käsijarrun vaikuttavan vain takapyöriin.
- Ei juurikaan nappais polttaa monilevypakkaa ylikuumenneen öljyn seurauksena.

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 4.9.2008 23:25

Ja kohta on kabiini täynnä kytkimiä. "Tolla lämpee sauna, tällä kytken takajarrut käyttöön, tosta säädetään supparia, tosta saan alustavalot pinkiksi, tää tais liittyä nelivetoon ja sit nää kaks potikkaa joilla säädetään ahtoja ja syöttöä."

Siis ohjaamoon yks nappi mikä kytkee täysnelivedon päälle. Se systeemi täytys vaan suunnitella niin . että se katkoo vedon takaa jarruttaessa ja käsijarrua käytettäessä. Tais olla sielä foorumilla jotain öljyjen lämpöjen seuraamisesta, ei kai se öljynlämpömittarikaan ihan mahoton juttu olis. Kuten jo aikaisemmin jo sanoin, ei sitä aina pidä pitää päällä.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 5.9.2008 13:41

Kaasupolkimeen kytkin => eli kun kaasu on pohjassa niin se kytkee Haldexin toimintaan... :D

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 5.9.2008 15:09

No niin. Kertokaas nyt joku kouluttautunut miten toi saadaan toimimaan (en tarkota tota kaasu pohjassa viestiä), niin kokeillaan sitä mun autoon. Katotaan sitten mitä menee rikki ja ollaan vähän viisaampia.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.9.2008 20:23

Ihan helposti ei mitenkään.

Wolwerine
-
Viestit: 49
Liittynyt: 8.6.2006 17:54

ViestiKirjoittaja Wolwerine » 6.9.2008 16:28

Eiks toi jätkä kehunu siel wortexsin foorumil et se on malliin 30 dollaril tehny jonku virityksen millä se laitto kaikki pyörät vetää. Mitä se sitten vaatii kun kerran sanot ei ei se helppoa ole. Siis en väitä sen olevan helppoa, haluaisin vain tietää miten se onnistuu.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 6.9.2008 17:08

Siis se on helppoa, mutta ei noilla/näillä taidoilla.

Tarviit jonkun moottorinohjaimen millä ohjailet haldexin moottoreita, tietty sun pitää tuota moottorin ohjainta vielä ohjailla jollain fiksulla järjestelmällä.

Helpoin tapa varmaan on hakea kirjastosta kaikki pic tai atmel piireihin liittyvä teksti kotiin ja aloittaa siitä. Tämähän tarkoittaa sitä, että saat opetella vähän elektroniikan perusteita pidemmälle + ohjelmoimaan joko c:llä tai assemblyllä.


Ja sitten mun vanha idea, mitä vuosia sitten mietin. Heivaa ne haldexin omat elektroniikat ja pumput mäkeen. Hankkii perus pumpun millä saa tarvittavan paineen aikaiseksi ja laittaa kaasupolkimen alle kytkimen mikä avaa hanan(eli pistää takapyörät vetämään myös). Tähän tietty taas alkaa kaipaamaan jotain pientä lokiikkaa, esim ahtopaineen mukaan säätyvää yms. Taas ollaa siinä pic-ohjelmoinnissa. Mutta hyviä puolia: Ei ole jarrutuksissa mukana, eikä myöskään turhanpäitten. Vain silloin kun vapauttaa kiihdytyssuoralla ne kaikki miljuunat hevoset.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 29 vierailijaa