Eberi savuttaa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Timpuli
-
Viestit: 12
Liittynyt: 4.12.2006 11:05

Eberi savuttaa?

ViestiKirjoittaja Timpuli » 26.3.2008 19:50

Nyt on pakko kysyä helppiä, josko täältä löytyisi apuja ongelmaan tai tietoutta eberin toiminnasta.

T4 Caravellesta oli eberin polttoainepumppu irti koska pumpun toinen "abikoliitin" oli syöpynyt pois. Tämän sain korjattua ja nyt pumppu taas toimii (ainakin korvakuulolta normaalisti).
Mutta nyt tuli sellainen ongelma, että kun lämmitin on päällä se savuttaa "sinistä" savua ja haisee todella pahalle, voisiko sanoa jopa pistävälle? Mistä moinen voisi aiheutua? Muuten eberi toimii kuten ennenkin.

Voikohan pumpun tuottama (liiallinen) polttoainemäärä aiheuttaa sinistä savutusta (ja hajua)? Polttoainepumpun sisällä oli sellainen pieni kuminen prikka jolla nähtävästi kuristetaan polttoainemäärää (koska siinä on todella pieni reikä?). Jos tämä prikka olisikin mennyt hieman vinoon ja eberi saa liikaa polttoainetta, voiko tämä aiheuttaa savutusta? Muita ideoita?

Ennen polttoainepumpun liittimen lahoamista eberi toimi hyvin eikä savuttanut... joten vika on tullut pumpun huollon yhteydessä.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 26.3.2008 20:07

Puritko pumpun? Polttoainemäärä säädetään kiertämällä lähtönippaa. (rajoittaa männän iskupituutta) Jos olet kiertänyt lähtönipan pohjaan, käy lämmitin laihalla ja savuttaa siksi.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 26.3.2008 20:17

en äkkiä muista miten,mutta lämmitin käynnistetään ja PA johdetaan mittalasiin ,Tietty millilitra määrä tietylle lämmittimelle ja säädetään kuten LH kirjoitti.
Oliko se niin ,että minuutin ajan täydellä puppausteholla ?

Timpuli
-
Viestit: 12
Liittynyt: 4.12.2006 11:05

ViestiKirjoittaja Timpuli » 26.3.2008 20:38

Joo, purin pumpun. Eli todennäköisesti käy laihalla... Onneksi täältä näkyy löytyvän asiantuntijoita.

Lähtönipassa taitaa olla myös jonkinlainen takaiskuventtiili? Tämän nipan taisin kiertää hieman syvemmälle verrattuna aikaisempaan. Tämä laihalla käyntikö aiheuttaa tuon kitkerän hajun?

Sattuisiko vielä löytymään tietoa miten tuo säätö tehdään, siis kuinka paljon pumpun pitäisi tuottaa? Ja miten tuon pumpun saa pysymään päällä säädön ajan, vai onko käynti korjaamolle tarpeen? Lämmitin on kait mallia D3W jotain, polttoainepumpussa oli mielestäni merkintä 3,1 kW.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 27.3.2008 22:14

Määrä mitataan 2 kaynnistysyrityksen aikana tuottamalla polttoainemäärällä.
Mittaa en vain nyt muista. Ja tuo kitkerä savutus johtuu juurikin laihasta seoksesta.

Timpuli
-
Viestit: 12
Liittynyt: 4.12.2006 11:05

ViestiKirjoittaja Timpuli » 27.3.2008 22:38

Näinhän se on... Löysin lopulta netistä säätöohjeen sekä rajat polttoainemäärälle joka pumpun pitää tuottaa... Huomenna säätelemään pumppua, toivotaan että korjaantuu. Kiitoksia kaikille osallistuneille vinkeistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa