Ajattelinpa laittaa nyt tänne vähän tiedustelua aiheesta, kun eivät "asiantuntijat" merkkiliikkeessä osanneet vastata...
Eli auto on -07 Ocu II 2.0 FSI A Elegance. Sähkölaseissa on sellainen outo ominaisuus, että kun sammuttaa auton ja ottaa avaimen virtalukosta niin hetken päästä joku automatiikka käy kaikki neljä lasia läpi ja lähtee sulkemaan niitä mikäli ovat jääneet auki. Ok, ihan jees, mutta mikä siinä on kun se ei tee sitä aina?
Olen koittanut löytää jotain logiikkaa toiminnalle, mutta sellaista ei vaan ole. Ensin ajattelin, että tietokone jotenkin haistelisi, että jos laseja on käytetty niin vain silloin käy lasit läpi, mutta näin ei ole. Käytän laseja tai en niin välillä sulkee laseja ja välillä ei. Joskus kun sammutan auton niin ei tee laseille mitään. Sitten kun käynnistän auton uudelleen ja sammutan heti niin saattaa alkaa kopeloimaan noita laseja. Ja siis en tuossa välissä ole koskenut laseihin.
Merkkiliikkeen miehet Pitäjänmäessä eivät antaneet kovinkaan vakuttaavaa vastausta kysymykseen, kun sitä heiltä tiedustelin asiaa samalla kun ohjelmoivat perussäädön hukanneita Ksenoneita uudelleen. Vastaus oli että: "Niin joo... Se on sellainen joku ameriikan asetus... Se niinkun joo kattelee silleen jotenkin ja sitten joo... Ei se oikein niinkun oo täällä meillä käytössä..." ?!?!? Johan oli paljon apua. Niin kyseessä on siis ihan Suomi-auto.
Eihän tuo menoa haittaa, mutta tekniikasta kiinnostuneena miehenä tekisi mieli saada selville, että miten tuon toiminnon oikein pitäisi toimia. Tuon Maxi-Dotin kanssa ei voi noille laseille muuta tehdä kuin säätää sitä mukavuustoimintoa eli että kun painan avaimesta ovien avausta tai sulkemista niin sulkee sitten noita laseja niin kuin on valikoista säädetty. Eli ohjaa joko kaikkia laseja tai vain kuskin lasia. Tuolla asetuksella ei siis ole mitään vaikutusta tähän "Ameriikan-ihme-toimintoon" :)
Haulla en löytänyt mitään aiempaa juttua aiheesta. Eli jos jolla kulla on tuosta jotain tietoa niin olisin hyvin kiitollinen!
Ocu kakkosen ihmeellinen sähkölasien automatiikka...
Valvoja: ffp jäsenet
Ohje kirjan mukaan tuo Rain closing ohjaa ainoastaan kattoluukkua, mikäli sellainen on. Mulla sitä ei ole. Silloinkin tuo Rain closing -asetus pitäisi toimia niin, että jos tuo pyyhkimien sadetunnistin tunnistaa, että vettä alkaa tulemaan, silloin se sulkee kattoluukun. Sähkölaseista siinä ei puhuta mitään. Eli tuon ei kyllä pitäisi laseihin vaikuttaa. Täytyy nyt vielä tänään testata, mutta olen melko varma, että sillä ei ole tuohon vaikutusta.
Ilmeisesti huollossa saavat tuon koodattua hyvinkin monella tapaa, tuntuu olevan luovutuksen jälkeen vähän miten sattuu kun 3-4 eri Ocu II:sta olen vertaillut. Itsellä on aktiivisena tuo Rain closing jollon lasit sulkeutuvat kun tuulilasin sadetunnistin haistaa vettä, helppo kokeilla tuon toimivuutta vaikka ihan kastelukannulla. Hyvä toiminto kaikenkaikkiaan, uskaltaa kesällä jättää lasit rakosalleen eikä ole pelkoa että ukkoskuuro kastelee sisustan. Mutta tuossa on ainakin mulla asetettuna jokin aika, lasit pysyy avoinna tasan 3h (ennen tehtaan "softa-päivitystä 2h) ja tämän jälkeen ne sulkeutuvat satoi tai ei. Isukilla vastaavassa tuota aika-rajaa ei ole, lasit pysyvät auki. Tuon säätäminen ei ainakaan maxi-dotin kautta onnistu. Kolmas tuttavapiirissä oleva Ocu taas tekee tuota automaattista lasien sulkeutumista kun ottaa virtaavaimet pois virtalukosta, pitäs huollosta tiedustella tuota.
No niin, tuli tuossa tänään hieman tutkittua tuota Rain closing -asetuksen vaikutusta asiaan. Kyllä perhana näyttäis olevan niin, että kun asetin sen Maxi-Dotin kautta pois päältä niin enää ei lasitkaan napsu. Sammuttelin ja käynnistelin autoa monta kertaa ja koskaan se ei yrittänyt noita laseja sulkea. Eli ilmeisesti tuo Rain closing ohjaa myös noita laseja vaikka manuaali väittää sen ohjaavan vain kattoluukkua. Toisaalta ei ole mikään ihme, jossa tuossa Sokotan manuaalissa tuoKIN kohta on väärin kirjoitettu. Tuo Skoodan ohjekirja on kyllä varsin kännissä kirjoitettu...
Eli mysteeri ilmeisesti ratkaistu siltä osin, että tuo Rain closing on se jolla tuota asetusta voi säätää. Nyt vain sitten on enää epäselvää, että onko autossa jotain vikaa, koska koittaa rämplätä noita laseja vaikka ei tule vettä pisaraakaan taivaalta... Eli välillä säätää noita ja välillä ei. Toki tuossa sadetunnistimessa voi ollakin jotain häikkää, koska mun mielestä se ei toimi kovin hyvin. Tuntuu, että anturi funtsii tosi usein, että pitäisikö pyyhkiä vai ei vaikka lasi on niin märkä ettei läpi näe. Toisaalta moni on valittanut samaa tuon sadetunnistin automatiikan kanssa. Voisihan tuota kysäistä sitten kun kolmen kympin huolto jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi. Sen verran olematon juttu on kyseessä, että en sitä sen takia viitti erikseen pajalle viedä.
Eli mysteeri ilmeisesti ratkaistu siltä osin, että tuo Rain closing on se jolla tuota asetusta voi säätää. Nyt vain sitten on enää epäselvää, että onko autossa jotain vikaa, koska koittaa rämplätä noita laseja vaikka ei tule vettä pisaraakaan taivaalta... Eli välillä säätää noita ja välillä ei. Toki tuossa sadetunnistimessa voi ollakin jotain häikkää, koska mun mielestä se ei toimi kovin hyvin. Tuntuu, että anturi funtsii tosi usein, että pitäisikö pyyhkiä vai ei vaikka lasi on niin märkä ettei läpi näe. Toisaalta moni on valittanut samaa tuon sadetunnistin automatiikan kanssa. Voisihan tuota kysäistä sitten kun kolmen kympin huolto jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi. Sen verran olematon juttu on kyseessä, että en sitä sen takia viitti erikseen pajalle viedä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa