Kysymys Golf GTI IV tekniikasta
Valvoja: ffp jäsenet
Kysymys Golf GTI IV tekniikasta
Tässä ollaan hankkimassa ensimmäistä VW:tä ja tarkemmin sanottuna Golf GTI IV -98-00 1.8T -mallia. Mitenkäs onko nuo kaikki neloskopan GTI:t sillä 1.8T koneella vai onko noita tehty vapareinakin GTI nimen alla?
Parissa myynti-ilmotuksessa mainitaan, että on GTI ja 1.8 ja 150hv, mutta ei puhuta turbosta mitään...
Parissa myynti-ilmotuksessa mainitaan, että on GTI ja 1.8 ja 150hv, mutta ei puhuta turbosta mitään...
Onhan tästä keskusteltu jo aiemminkin täällä...
Mutta kerrottakoon vielä, että näistä euroopan mallin GTI:stä 150hp ja 180hp mallit (aikapaljon harvinaisempi) on turbolla, 125hp malli on vapari. Noita 1.8T koneita on sitten ties kuinka montaa eri mallia, riippuen hyvinpitkälti ajoneuvon valmistusvuodesta, mutta perusmoottoriltaan ovat siis hyvin samaa p*skaa eri paketissa. Erot lähinnä ohjelmissa, suuttimissa ja ahtimissa.
1998-2000 -vuosimallin GTI:n pellin alta löytyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä 1.8T moottorikoodilla AGU. Siitä udemmat voi olla taas melkein mitä vaan
Ja sitten vielä hieman aihetta sivuten... Jenkkilässä ainakin on ollut 2.3 V5 (150hp/170hp) ja 2.8 VR6 (204hp) -moottoreita IV GTI:n pellin alla. Täällä euroopan puolella 2.3:t harvemmin on GTI:tä ja 2.8 V6:t (aivan, euroopassa ko. moottori on "vain" V6, vaikka täysin sama moottori) ovat nelivetoja, eivätkä omaa mallimerkintää GTI.
Itse suosittelisin ainakin välttämään tuota vapaastihengittävää 1.8 20V GTI:tä. Se on vaan niin armottoman laiska, että loppuu järki sen kanssa.
Mutta kerrottakoon vielä, että näistä euroopan mallin GTI:stä 150hp ja 180hp mallit (aikapaljon harvinaisempi) on turbolla, 125hp malli on vapari. Noita 1.8T koneita on sitten ties kuinka montaa eri mallia, riippuen hyvinpitkälti ajoneuvon valmistusvuodesta, mutta perusmoottoriltaan ovat siis hyvin samaa p*skaa eri paketissa. Erot lähinnä ohjelmissa, suuttimissa ja ahtimissa.
1998-2000 -vuosimallin GTI:n pellin alta löytyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä 1.8T moottorikoodilla AGU. Siitä udemmat voi olla taas melkein mitä vaan
Ja sitten vielä hieman aihetta sivuten... Jenkkilässä ainakin on ollut 2.3 V5 (150hp/170hp) ja 2.8 VR6 (204hp) -moottoreita IV GTI:n pellin alla. Täällä euroopan puolella 2.3:t harvemmin on GTI:tä ja 2.8 V6:t (aivan, euroopassa ko. moottori on "vain" V6, vaikka täysin sama moottori) ovat nelivetoja, eivätkä omaa mallimerkintää GTI.
Itse suosittelisin ainakin välttämään tuota vapaastihengittävää 1.8 20V GTI:tä. Se on vaan niin armottoman laiska, että loppuu järki sen kanssa.
Kiitoksia nopeista vastauksista!
Joo en ole vaparia edes harkinnutkaan vaan ilman muuta tuota 1.8T mallia.
Mites tämä, suurella todennäköisyydellä on siis varmaan tuolla 1.8T koneella vaikka ei missään sitä sanotakkaan paitsi tehoiksi ilmoitetaan 150hv...Muutenkin jos tiedätte jotain juuri kyseisetä autosta niin kertookaahan ihmeessä (on jonkun täällä olevan vanha tjtn) Muutakin kommenttia saa heittää...
http://www.nettiauto.com/1755251
Joo en ole vaparia edes harkinnutkaan vaan ilman muuta tuota 1.8T mallia.
Mites tämä, suurella todennäköisyydellä on siis varmaan tuolla 1.8T koneella vaikka ei missään sitä sanotakkaan paitsi tehoiksi ilmoitetaan 150hv...Muutenkin jos tiedätte jotain juuri kyseisetä autosta niin kertookaahan ihmeessä (on jonkun täällä olevan vanha tjtn) Muutakin kommenttia saa heittää...
http://www.nettiauto.com/1755251
1.8T on kyllä ainoa oikea vaihtoehto GTI:hin, muut eivät oikein lunasta tuota GTI:n kruunua.. Itsellä on suomessa hivenen harvinaisempi ARZ moottori, vakio 150hv, mutta oma auto edustaakin harmaan tuonnin autoja..
Sen verran vielä lisäisin tuota moottori valikoimaa, että 2001 vuonna on golffia saanut GTI:nä 2.0 8v 85kW/115hv moottorilla, älkää kysykö miksi.. Sisustasta löytyy nahkartti, recarot ja muut GTI hilppeet, pellin alla töitä tekee kuitenkin tuo "perusmosa", omasta mielestä kuitenkin 1.8 20v vaparia parempi...
Sen verran vielä lisäisin tuota moottori valikoimaa, että 2001 vuonna on golffia saanut GTI:nä 2.0 8v 85kW/115hv moottorilla, älkää kysykö miksi.. Sisustasta löytyy nahkartti, recarot ja muut GTI hilppeet, pellin alla töitä tekee kuitenkin tuo "perusmosa", omasta mielestä kuitenkin 1.8 20v vaparia parempi...
Äläs kuule yhtään alista vapari 1.8 20v:tä, omasta mielestä vallan hyvä moottori, eikä se niin laiska oo kun luulette :)
Äläs nyt... Kyllähän se oikeasti on. ;D Noh, tokihan tuo on tottumuskysymyskin. Jonku 1.6 peruskipon jälkeen se voi olla ihan pirteä, mutta verrattuna 1.8 20VT:hen se on kyllä armottoman laiska. Imo 1.8T ei lastutettunakaan mene vielä mihinkään (omassa 185hp/290Nm).
Mutta niin, tää on taas tätä. Monen kaverin mielestä tuokin on jo ihan "tykki". Ja meikää naurattaa. :D
Äläs nyt... Kyllähän se oikeasti on. ;D Noh, tokihan tuo on tottumuskysymyskin. Jonku 1.6 peruskipon jälkeen se voi olla ihan pirteä, mutta verrattuna 1.8 20VT:hen se on kyllä armottoman laiska. Imo 1.8T ei lastutettunakaan mene vielä mihinkään (omassa 185hp/290Nm).
Mutta niin, tää on taas tätä. Monen kaverin mielestä tuokin on jo ihan "tykki". Ja meikää naurattaa. :D
No joo.. en mä väittänykkään et tää ois mikää tykki. Ihmettelen vaan kun porukka kammoksuu tätä vapari 1.8 20v:tä, vaikka on ihan hyvin vääntävä moottori ja kohtuu kulutuksinen. Kyllähän se nyt selvä on että 1.8T on ripeempi.
Tervehdys!
Itsekkin olen (vieläkin) etsiskelemässä GTi Golfia itselleni, paria hyvää olen käynyt koeajamassakin ja pitäisi kai kohta alkaa tehdä valintoja...
Sellainen kysymys vielä tuli mieleeni, että onko tuo 1.8t tekniikkä yleensä miten kestävä? Eli onko esim. 200 000km ajettu kone jo elämänsä ehtoopuolella vai onko vielä huolettomia kilometrejä edessä?
Tässä vielä linkki itseni aiemmin aloittamaan keskusteluun samasta aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=54 ... ht=#548387
Itsekkin olen (vieläkin) etsiskelemässä GTi Golfia itselleni, paria hyvää olen käynyt koeajamassakin ja pitäisi kai kohta alkaa tehdä valintoja...
Sellainen kysymys vielä tuli mieleeni, että onko tuo 1.8t tekniikkä yleensä miten kestävä? Eli onko esim. 200 000km ajettu kone jo elämänsä ehtoopuolella vai onko vielä huolettomia kilometrejä edessä?
Tässä vielä linkki itseni aiemmin aloittamaan keskusteluun samasta aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=54 ... ht=#548387
Ei 200tonnia ole missään tapauksessa finaalissa, just sisäänajettu ;). Kyl ne alkaa ihan eri sataluvuilla, ja riippuu taas yksilöstä millases kunnossa on. Tietty onnestakin on kiinni, kun tämmösillä autoilla on yleensä ajaa hieman lujempaa, riippuen porukan asenteesta, kyllähä siinä ero on 1.6l golffin 1.8t omistajien asenteissa nopeusrajoituksia kohtaan. Muutenki näät 1.8t vehkeet on lähes kaikki tuotu saksasta, ja itse en tätä pahana pidä, mikä ihme siinä on että porukka luulee että autobaanoilla ajetaan jatkuvasti kaasu pohjassa?? Lisäksi autobaanoja ei edes ole kaikkialla saksassa, suurin osa on tavallista moottoritietä joilla on nopeusrajoitukset voimassa. Eikä se pelkkä keskustapörityskään parasta hoitoa ole auton tekniikan kannalta.
Kandee sit vähä googletella et mistä voi arvioida moottorin kuntoa koeajon aikana, itse vedin jonku pikkasen alle tunnin koeajon, lisäksi myyjä oli itse ajanut autolla melko pitkän matkan kun moottori oli kuuma. Kaikesta tommosesta pienestä voi tehdä päätöksiä, että kuinka rehellinen myyjä on, jos hän edesauttaa auton teknisien vikojen huomaamista (niitä silloin tuskin on). En sitte tiedä miten sun nykyses autos, mutta toi 1.8t kone käy melko kuumana kesäsin (käsituntumalla), sivulokaritki kuumenevat jos kesäpäivänä heittää pitkän lenkin, tämä on siis normaalia. Kannattaa sitte muistaa että nelosgolffissa on jakohihnan vaihto 90tuhannen välein, eli kannattaa varmistaa että se jakohihna on vaihdettu ja ottaa suosiolla päälle 180tuhannen ajetun auton kuin 170tuhatta, 10tonni on kuitenkin niin vähän.
Ja jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen tmahdollista, se sillon harvemmin on totta.
Kandee sit vähä googletella et mistä voi arvioida moottorin kuntoa koeajon aikana, itse vedin jonku pikkasen alle tunnin koeajon, lisäksi myyjä oli itse ajanut autolla melko pitkän matkan kun moottori oli kuuma. Kaikesta tommosesta pienestä voi tehdä päätöksiä, että kuinka rehellinen myyjä on, jos hän edesauttaa auton teknisien vikojen huomaamista (niitä silloin tuskin on). En sitte tiedä miten sun nykyses autos, mutta toi 1.8t kone käy melko kuumana kesäsin (käsituntumalla), sivulokaritki kuumenevat jos kesäpäivänä heittää pitkän lenkin, tämä on siis normaalia. Kannattaa sitte muistaa että nelosgolffissa on jakohihnan vaihto 90tuhannen välein, eli kannattaa varmistaa että se jakohihna on vaihdettu ja ottaa suosiolla päälle 180tuhannen ajetun auton kuin 170tuhatta, 10tonni on kuitenkin niin vähän.
Ja jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen tmahdollista, se sillon harvemmin on totta.
Ihan hyvälle sitten kuulostaa... Kiikarissa olisi vajaa 180 000 ajettu Golf, johon on juuri hihna vaihdettu, ja kaikin puolin muutenkin vaikuttaisi asialliselta peliltä. Sillä tuota kestämistä mietin kun jos tässä nyt auton ostaa niin täytyy sitä yrittää pitää pari kolme vuotta ja sinä aikana kilometrejä kuitenkin kertyy useampia kymmeniä tuhansia, ikävä ylläri jos mosa leviää samaan aikaan kun olisi auton vaihtokin käsillä, mutta se pelko voitaneen osittain unohtaa jos odotettu elinikä on pidempi kuin se 200 000 km :) kiitokset vastauksista...
Onhan toi 1.8T oikein hoidettuna ja virittämättömänä/miedolla virityksellä (lue: lastutuksella) melko idioottivarma kone. Saahan sitä toki vaikka alasimenkin rikki, jos rikkomalla rupeaa rikkomaan.
Pieniä vikoja aka. ominaisuuksia toki on, kuten puolaviat, MAF, N75, sytytysyksikköviat, anturiviat, bypass, ahtovuodot jne...
Mutta nämä on kaikki siis semmoisia "euron vikoja", helppoja korjata itsekin, eikä maksa kuitenkaan omaisuuksia.
Tosin melkein kaikki (luettelemani) viat oireilee samantyylisesti, joten vian selvittämiseen tarvitsee melkein vikakoodien lukua yleensä, mutta se tuskin nykyautoilijalle mikään ylitsepääsemätön ongelma. Lukulaitteita löytyy liki joka korjaamolta tänäpäivänä.
Mutta pääpiirteittäin melko huoleton moottori, kunhan vaan muistaa huoltaa säännöllisesti, eikä riko rikkomalla.
Pieniä vikoja aka. ominaisuuksia toki on, kuten puolaviat, MAF, N75, sytytysyksikköviat, anturiviat, bypass, ahtovuodot jne...
Mutta nämä on kaikki siis semmoisia "euron vikoja", helppoja korjata itsekin, eikä maksa kuitenkaan omaisuuksia.
Tosin melkein kaikki (luettelemani) viat oireilee samantyylisesti, joten vian selvittämiseen tarvitsee melkein vikakoodien lukua yleensä, mutta se tuskin nykyautoilijalle mikään ylitsepääsemätön ongelma. Lukulaitteita löytyy liki joka korjaamolta tänäpäivänä.
Mutta pääpiirteittäin melko huoleton moottori, kunhan vaan muistaa huoltaa säännöllisesti, eikä riko rikkomalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa